Antun Gustav Matoš, jedan od najznačajnijih hrvatskih književnika, napisao je pripovijetku “Anđeo” koja i danas intrigira čitatelje svojom složenom simbolikom i dubokom psihološkom analizom likova. Ova pripovijetka iz 1897. godine predstavlja vrhunac Matoševe novelističke proze.
“Anđeo” je kratka pripovijetka koja prikazuje tragičnu ljubavnu priču između mladog kipara Eugena i njegove muze Izabele. Kroz spoj realističnog i fantastičnog pripovijedanja, djelo istražuje teme umjetnosti, ljubavi i smrti.
Matošev jedinstveni stil pisanja i sposobnost da ispreplete stvarnost s nadnaravnim elementima čini ovu pripovijetku nezaobilaznim djelom hrvatske književnosti. Njegov pristup karakterizaciji likova i simboličkom značenju anđela otvara brojne interpretativne mogućnosti koje će čitatelja držati u napetosti do samog kraja.
Uvod u lektiru
Pripovijetka “Anđeo” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti s kraja 19. stoljeća. Kroz spoj realizma i fantastike, ovo djelo ocrtava složenu priču o umjetnosti, ljubavi i tragičnoj sudbini.
Autor
Antun Gustav Matoš napisao je “Anđela” 1897. godine tijekom svog boravka u Beogradu. Kao središnja figura hrvatske moderne, Matoš je u ovu pripovijetku unio karakteristične elemente svog stvaralaštva:
- Bogat simbolički jezik
- Spajanje realističnog i fantastičnog
- Psihološku karakterizaciju likova
- Impresionističke opise
- Muzikalnost izraza
Žanr i književna vrsta
“Anđeo” pripada žanru fantastične pripovijetke s elementima ljubavne novele. Ključne žanrovske karakteristike djela su:
Element | Opis |
---|---|
Forma | Kratka proza |
Struktura | Linearna s retrospektivnim dijelovima |
Stil | Modernistički |
Naracija | Ich-forma (prvo lice) |
Tematika | Ljubavno-fantastična |
Djelo kombinira realistične opise zagrebačke sredine s fantastičnim elementima poput misterioznog anđela i nadnaravnih događaja. Ova dvojnost stvara posebnu atmosferu koja balansira između zbilje i sna.
Mjesto i vrijeme

Mjesto i vrijeme radnje razlikuju se u dvije važne književne interpretacije anđela u hrvatskoj književnosti:
Ranko Marinković – “Ruke”
- Mjesto: Zagreb, u kući bolesnog klesarskog majstora Alberta Kneza
- Vrijeme: Jedan dan – posljednji dan života klesara Alberta Kneza
Vladimir Nazor – “Anđeo u zvoniku”
- Mjesto: Malo neimenovano mjesto
- Vrijeme: Proljeće, s fokusom na svakodnevne trenutke iz djetinjstva
U Marinkovićevom djelu radnja je koncentrirana u zatvorenom prostoru, u intimnoj atmosferi doma umirućeg umjetnika. Prostor kuće postaje simbolički okvir za majstorovo posljednje stvaralačko djelo – anđela smrti.
Nazorova interpretacija smješta radnju u otvoreni prostor malog mjesta tijekom proljetnog razdoblja. Svakodnevica djetinjstva služi kao pozadina za razvoj priče, stvarajući kontrast između nevinosti mladosti i simbolike anđela.
Aspekt | “Ruke” | “Anđeo u zvoniku” |
---|---|---|
Prostor | Zatvoren (kuća) | Otvoren (malo mjesto) |
Trajanje | Jedan dan | Neodređeno vrijeme proljeća |
Atmosfera | Intimna, tmurna | Živahna, svakodnevna |
Tema i ideja djela

Vladimir Nazor u pripovijetki “Anđeo u zvoniku” istražuje kompleksnu tematiku duhovnog sazrijevanja kroz prizmu dječje radoznalosti i mašte. Djelo predstavlja slojevitu priču koja spaja stvarni i imaginarni svijet.
Glavna tema
Centralna tema djela je potraga za znanjem i duhovnim smislom. Kroz glavni lik dječaka pratimo njegovu znatiželju i želju za razumijevanjem misterioznog zvonjenja zvona. Ova potraga simbolizira univerzalnu ljudsku težnju za spoznajom i razumijevanjem svijeta oko sebe.
Sporedne teme
- Djetinja radoznalost: Protagonist svojom maštom transformira običnu stvarnost u čarobni svijet pun mogućnosti
- Granica stvarnosti i mašte: Nazor vješto isprepliće realni svijet s dječjom imaginacijom
- Duhovna dimenzija: Priča istražuje odnos između materijalnog i duhovnog svijeta
- Odrastanje: Pratimo dječakov razvoj kroz njegova nova saznanja i iskustva
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu važnosti očuvanja dječje nevinosti i maštovitosti. Autor naglašava kako dječja perspektiva često otkriva dublje istine o životu koje odrasli previđaju. Kroz simboliku anđela i zvona, Nazor prenosi poruku o važnosti duhovnog rasta i očuvanja čistoće dječjeg pogleda na svijet.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi u djelu:
- Zvono: simbol povezanosti zemaljskog i nebeskog
- Anđeo: predstavlja duhovnog vodiča i čistotu
- Zvonik: mjesto susreta stvarnog i nadnaravnog
- Dječja mašta: pokretač radnje i sredstvo spoznaje
Kroz ove motive Nazor gradi složenu mrežu značenja koja podupire glavnu temu duhovnog sazrijevanja i potrage za smislom.
Kompozicija djela

Pripovijetka “Anđeo” strukturirana je kroz pet ključnih kompozicijskih dijelova koji grade napetu priču o posljednjem danu života klesara Alberta Kneza.
Uvod
Radnja započinje u zagrebačkoj kući gdje bolesni klesar Albert Knez leži u krevetu. Kroz dijalog između Alberta i njegovog šegrta Lojza čitatelj upoznaje osnovnu situaciju i glavne likove. Uvodni dio postavlja tmurnu atmosferu kroz opis bolesnog majstora i nedovršenog nadgrobnog spomenika.
Zaplet
Središnji konflikt razvija se kroz Albertovu sumnju u odnos njegove mlade žene Fride i šegrta Lojza. Majstor se prisjeća vremena kada su zajedno klesali pastira s frulom, što pojačava njegovu unutarnju borbu. Lojzovo pričanje o Anđelu smrti koji zapisuje u knjigu dodatno uznemiruje Alberta.
Vrhunac
Kulminacija napetosti nastupa kada Albert potvrđuje svoje sumnje o vezi između Fride i Lojza. Ovaj trenutak spoznaje označava prekretnicu u priči i daje glavnom liku novu snagu. Bolesni majstor pronalazi posljednju snagu da ustane iz kreveta.
Rasplet
Albert pristupa nedovršenom spomeniku i upisuje datum vlastite smrti u knjigu koju drži anđeo. Ovaj čin predstavlja njegovo konačno umjetničko djelo i simbolički završetak životnog puta. Kroz ovaj potez Albert transformira osobnu tragediju u umjetnički trijumf.
Zaključak
Priča završava Albertovim posljednjim kreativnim činom koji spaja umjetnost i život. Upisivanje datuma smrti u kamenu knjigu predstavlja pobjedu umjetničkog stvaralaštva nad prolaznošću života i ljudskim slabostima.
Kratki sadržaj

Pripovijetka “Anđeo” Ranka Marinkovića prati posljednje trenutke klesara Alberta Kneza kroz intimnu priču o umjetnosti, izdaji i ljudskoj sebičnosti.
Albert Knez, priznati klesar, radi na svojoj posljednjoj skulpturi – nadgrobnom spomeniku s anđelom. Njegov umjetnički proces prekida gorka spoznaja o izdaji najbližih:
- Šegrt Lojz, kojem je Albert bio mentor, iščekuje njegovu smrt kako bi preuzeo radionicu
- Frida, Albertova supruga, već planira život s mladim Lojzom
- Anđeo na spomeniku, umjesto zamišljene snage i tuge, poprima Lojzovo lice
Ključni elementi priče:
Element | Opis |
---|---|
Glavni lik | Albert Knez, klesar |
Antagonist | Lojz, šegrt |
Središnji motiv | Anđeo na nadgrobnom spomeniku |
Simbolika | Lojzovo lice na anđelu predstavlja ironiju života |
Marinković kroz lik Alberta prikazuje tragičnu sudbinu umjetnika koji shvaća bezvrijednost vlastitog života dok promatra kako njegovi najbliži čekaju njegov kraj. Skulptura anđela postaje simbol izdaje – umjesto vječnog spomenika umjetnosti, pretvara se u groteskni podsjetnik ljudske pohlepe.
Za razliku od Marinkovićevog mračnog prikaza, Vladimir Nazor u “Anđelu u zvoniku” donosi lepršaviju interpretaciju motiva anđela, smještajući ga u kontekst dječje nevinosti i mašte. Njegova priča, dio zbirke “Priče s ostrva, iz grada i sa planine”, istražuje duhovnu dimenziju kroz prizmu dječjeg pogleda na svijet.
Redoslijed događaja

Tijek radnje u noveli “Anđeo” prati posljednje trenutke života klesara Alberta Kneza kroz tri ključne scene:
Početna scena – Albertovo stanje
Albert Knez leži bolestan u krevetu, svjestan blizine smrti. Njegove misli su mračne i depresivne dok promatra vlastiti život koji se bliži kraju. Fizička nemoć i mentalna iscrpljenost dominiraju njegovim stanjem.
Razgovor s Lojzom
U sobu ulazi mladi Lojz, postavljajući uobičajeno pitanje o Albertovom zdravlju. Usprkos svojoj slabosti, Albert odgovara da mu je bolje, iako ga frustrira svakodnevno ponavljanje istog razgovora. Kroz njihovu interakciju nazire se složena dinamika njihovog odnosa.
Unutarnji monolog i spoznaja
Albert se prepušta razmišljanjima o svojoj situaciji. Prozire lažnu brigu koju pokazuju Lojz i njegova žena Frida. Svjestan je njihove tajne veze i činjenice da čekaju njegov odlazak. Ova spoznaja pojačava njegovu gorčinu i osjećaj izdaje.
Faza radnje | Događaj | Značaj |
---|---|---|
Uvod | Albert leži bolestan | Postavljanje atmosfere |
Sredina | Razgovor s Lojzom | Otkrivanje međuljudskih odnosa |
Vrhunac | Spoznaja o izdaji | Kulminacija unutarnjeg sukoba |
Svaka scena gradi napetost kroz prikaz Albertovog fizičkog propadanja i emotivne patnje, stvarajući intimnu atmosferu posljednjih trenutaka njegova života.
Analiza likova

Likovi u noveli “Anđeo” predstavljaju složene karaktere čiji se odnosi isprepliću kroz psihološke i emotivne dimenzije. Marinković majstorski gradi njihove osobnosti kroz postupke i dijaloge, otkrivajući duboke slojeve ljudske prirode.
Glavni likovi
Albert Knez dominira kao centralna figura novele – stari klesar čija se životna drama odvija u posljednjim trenucima njegova postojanja. Njegov lik karakteriziraju:
- Umjetnička reputacija: Priznat među kiparima kao ravnopravan kolega zbog iznimne vještine klesanja
- Psihološka kompleksnost: Balansira između mudrosti i gorčine dok preispituje svoj život
- Emotivna dubina: Proživljava intenzivnu unutarnju borbu suočen s izdajom najbližih
- Profesionalna etika: Održava visoke standarde u svom zanatu unatoč narušenom zdravlju
Sporedni likovi
Lojz se ističe kao ključni sporedni lik čija prisutnost katalizira dramski zaplet:
- Fizički opis: Mladić kovrčave kose s rumenim bubuljičavim licem
- Karakterne osobine:
- Prijetvoran u odnosu prema Albertu
- Proračunat u iščekivanju nasljedstva radionice
- Bezosjećajan prema mentoru koji ga je odgojio
- Razvojni put: Od naučnika do izdajnika koji potajno održava vezu s Albertovom suprugom
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova otkriva složenu mrežu emocija i interesa:
- Albert – Lojz:
- Početna relacija mentor-učenik
- Transformacija u odnos žrtve i izdajnika
- Neravnoteža između Albertovog povjerenja i Lojzove manipulacije
- Albert – Frida:
- Bračni odnos narušen nevjerom
- Kontrast između Albertove predanosti i Fridine izdaje
Stil i jezik djela
Marinkovićev stil u noveli “Anđeo” karakterizira moderna književna tehnika s naglašenom upotrebom ironije i groteske. Njegov književni izraz odstupa od tradicionalnih poslijeratnih narativnih obrazaca kroz specifičan pristup karakterizaciji likova i razvoju radnje.
Stilske figure i izražajna sredstva
Ironija dominira kao glavno izražajno sredstvo kroz cijelu novelu, posebno u prikazu odnosa između Alberta i Lojza. Groteska se manifestira u karikaturalnom oblikovanju likova i situacija, stvarajući efekt gorkog humora. Marinković koristi:
- Metafore u opisu klesarske radionice i anđela
- Sarkazam u dijalozima između likova
- Hiperbole pri opisivanju Albertovog fizičkog stanja
- Personifikaciju u prikazu skulpture anđela
Narativne tehnike
Pripovjedač koristi složenu narativnu strukturu koja uključuje:
- Unutarnje monologe koji otkrivaju Albertove misli
- Retrospektivne dijelove koji osvjetljavaju prošlost likova
- Izmjenu perspektiva između objektivnog pripovijedanja i subjektivnog doživljaja
- Fragmentarnost u prikazu događaja
Ton i atmosfera
- Tmurne opise zatvorenog prostora radionice
- Pesimističan ton u prikazivanju međuljudskih odnosa
- Cinične opaske o ljudskoj prirodi
- Osjećaj bezizlaznosti i neminovnosti smrti
Stilski element | Funkcija u djelu |
---|---|
Ironija | Naglašavanje ljudske prijetvornosti |
Groteska | Isticanje moralne izopačenosti |
Fragmentarnost | Stvaranje modernističkog izraza |
Simbolika i motivi
Simbolika u pripovijetki “Anđeo u zvoniku” Vladimira Nazora predstavlja složenu mrežu značenja koja povezuje materijalni i duhovni svijet. Kroz pažljivo odabrane simbole autor gradi most između dječje nevinosti i duhovne zrelosti.
Simboli u djelu
Ključni simboli u djelu nose duboka značenja:
- Anđeo predstavlja božansku prisutnost koja usmjerava dječaka prema duhovnom razvoju
- Zvona simboliziraju poveznicu između svakodnevnog života i duhovne dimenzije
- Zvonik označava vertikalnu os između zemaljskog i nebeskog, materije i duha
Motivi
Pripovijetka koristi nekoliko ponavljajućih motiva:
- Dječja radoznalost pokreće radnju kroz dječakovu želju za otkrivanjem tajne zvonjave
- Duhovna potraga manifestira se kroz dječakovo istraživanje zvonika
- Odrastanje se očituje u promjeni dječakove percepcije svijeta
- Vrijeme se javlja kroz ritam zvonjenja i promjene godišnjih doba
Alegorija i metafora
- Uspon uz zvonik simbolizira duhovni rast
- Zvuk zvona metaforički predstavlja božanski glas
- Dječakova potraga alegorijski prikazuje ljudsku težnju za spoznajom
- Anđelov lik metaforički utjelovljuje duhovnog vodiča
Simbolički element | Značenje |
---|---|
Anđeo | Božanska zaštita i vodstvo |
Zvona | Most između svjetovnog i duhovnog |
Zvonik | Vertikalna poveznica neba i zemlje |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Novela “Anđeo” Ranka Marinkovića predstavlja značajan primjer poslijeratne hrvatske književnosti. Objavljena 1953. godine kao dio zbirke “Ruke”, ova novela označava prijelaz s tradicionalne realističke proze prema modernističkom izrazu.
Povijesni kontekst djela obilježavaju dramatične promjene u društvu nakon Drugog svjetskog rata. Hrvatska književnost tog razdoblja napušta realističke okvire i okreće se novim izražajnim sredstvima:
- Fragmentarnost pripovjednog teksta
- Asocijativnost u iznošenju radnje
- Naglašeni intelektualizam
- Psihološka karakterizacija likova
Društveni aspekt novele prati sudbinu starog klesara Alberta Kneza kroz prizmu međuljudskih odnosa poslijeratnog doba. Marinković vješto prenosi atmosferu vremena kroz sljedeće elemente:
Društveni elementi | Prikaz u noveli |
---|---|
Međugeneracijski odnosi | Sukob starog majstora i mladog šegrta |
Bračni odnosi | Nevjera i izdaja unutar braka |
Profesionalni odnosi | Odnos učitelja i učenika u umjetničkom zanatu |
Kulturni kontekst djela naglašava važnost umjetničkog stvaralaštva u društvu. Marinković kroz lik Alberta Kneza progovara o položaju umjetnika i vrijednosti umjetničkog djela u materijalističkom svijetu. Njegova interpretacija anđela kao simbola transcendira tradicionalne religijske okvire i postavlja pitanja o smislu umjetnosti u modernom društvu.
Novela “Anđeo” tako postaje ogledalo društvenih promjena svog vremena, istovremeno zadržavajući univerzalne teme ljudske prirode, starosti i smrti. Marinkovićev modernistički pristup omogućava dublje razumijevanje kompleksnih odnosa između pojedinca i društva u turbulentnom poslijeratnom razdoblju.
Interpretacija i kritički osvrt
“Anđeo u zvoniku” Vladimira Nazora donosi bogatu simboliku kroz prizmu dječje nevinosti i mašte. Centralni lik dječaka predstavlja univerzalnu potragu za znanjem i razumijevanjem svijeta oko sebe.
Simbolička razina djela:
- Zvona: Predstavljaju materijalizaciju duhovnog svijeta u fizičkom prostoru. Njihovo zvonjenje nije samo označavanje vremena već poziv na duhovnu refleksiju i zajedništvo.
- Anđeo: Utjelovljuje duhovnog vodiča i zaštitnika. Kroz dječakove oči postaje mistično biće koje premošćuje jaz između zemaljskog i nebeskog.
- Zvonik: Simbolizira mjesto susreta materijalnog i duhovnog svijeta. Njegova visina naglašava težnju prema uzvišenom i božanskom.
Književni elementi:
Element | Opis |
---|---|
Naracija | Linearna s elementima dječje perspektive |
Stil | Jednostavan s bogatom simbolikom |
Atmosfera | Mistična i poetična |
Ton | Optimističan i meditativan |
Nazor majstorski balansira između realističnog prikaza dječjeg svijeta i dubljih duhovnih značenja. Kroz dječakovu znatiželju i susret s anđelom autor istražuje univerzalna pitanja vjere, duhovnosti i odrastanja. Pripovijetka tako nadilazi okvire dječje književnosti postajući meditacija o odnosu čovjeka s božanskim.
Tematska slojevitost:
- Duhovno sazrijevanje kroz dječju perspektivu
- Susret stvarnog i nadnaravnog svijeta
- Potraga za višim smislom u svakodnevici
- Očuvanje dječje nevinosti i maštovitosti
Nazorova interpretacija anđela unosi svježinu i optimizam u hrvatsku književnost, stvarajući kontrast s mračnijim prikazima istog motiva kod drugih autora poput Marinkovića.
Vlastiti dojam i refleksija
Marinkovićeva novela “Anđeo” ostavlja snažan dojam tragedije ljudskog života kroz priču o klesaru Albertu Knezu. Ovo djelo nadilazi klasičnu priču o ljubavnom trokutu kroz majstorsku upotrebu ironije u prikazu međuljudskih odnosa.
Simbolika anđela postaje posebno upečatljiva kroz transformaciju od idealizirane figure do grotesknog odraza stvarnosti. Albertova posljednja skulptura ne predstavlja uzvišenog glasnika nego odražava gorku istinu o izdaji – anđeo poprima Lojzove crte lica umjesto zamišljene plemenitosti.
Marinković stvara intimnu atmosferu koja čitatelja uvlači u Albertov unutarnji svijet:
- Tmurni opisi prostora radionice pojačavaju osjećaj tjeskobe
- Detalji poput prašine klesarskog kamena stvaraju gotovo opipljivu teksturu scene
- Unutarnji monolozi otkrivaju dubinu Albertove patnje bez pretjerane sentimentalnosti
Posebno je upečatljiv način na koji autor gradi napetost kroz suptilne detalje:
Elementi napetosti | Učinak na čitatelja |
---|---|
Albertova bolest | Stvara osjećaj neizbježnosti |
Lojzovo iščekivanje | Pojačava dojam izdaje |
Fridina odsutnost | Naglašava Albertovu samoću |
Marinkovićev stil pisanja demonstrira izvanrednu preciznost u građenju atmosfere. Svaka riječ doprinosi ukupnom dojmu propadanja – fizičkog kroz bolest te moralnog kroz izdaju najbližih. Ova novela ostavlja dubok trag u svijesti čitatelja kroz svoj beskompromisan prikaz ljudske sebičnosti.