Remek-djelo ruske književnosti “Braća Karamazovi” posljednji je roman Fjodora Mihajloviča Dostojevskog koji do danas intrigira čitatelje svojom kompleksnom pričom o moralnim dilemama i ljudskoj prirodi. Kroz sudbine četvorice braće Karamazov autor maestralno istražuje teme vjere, sumnje, ljubavi i grijeha.
“Braća Karamazovi” je psihološki roman objavljen 1880. godine koji prati život četvorice braće Karamazovih – Dmitrija, Ivana, Aljoše i Smerdjakova. Kroz njihove međusobne odnose i unutarnje borbe, roman istražuje duboke filozofske teme poput postojanja Boga, morala i slobodne volje.
Dok se radnja odvija u malom ruskom gradiću, dramatični događaji koji kulminiraju ubojstvom starog Karamazova otvaraju vrata u složeni svijet ljudskih strasti, razuma i duhovnosti. Svaki brat predstavlja različitu životnu filozofiju, stvarajući tako višeslojno djelo koje i danas pokreće brojne književne rasprave.
Uvod u lektiru
Roman “Braća Karamazovi” predstavlja vrhunsko dostignuće ruske književnosti 19. stoljeća. Ovo monumentalno djelo istražuje moralne dileme kroz prizmu složenih obiteljskih odnosa četvorice braće Karamazovih.
Autor
Fjodor Mihajlovič Dostojevski napisao je “Braću Karamazove” kao svoj posljednji roman. Rođen 1821. godine u Moskvi, Dostojevski je kroz svoj život proživio brojne traumatične događaje koji su oblikovali njegov književni izričaj. Nakon dramatičnog iskustva lažnog pogubljenja 1849. godine i progonstva u Sibir, njegov stil pisanja postaje duboko psihološki introspektivan. “Braća Karamazovi” nastaju u posljednjim godinama njegova života (1878.-1880.) te predstavljaju sintezu autorovih filozofskih promišljanja o vjeri, moralu i ljudskoj prirodi.
Žanr i književna vrsta
“Braća Karamazovi” pripadaju žanru filozofskog romana s elementima:
- Psihološke proze: detaljne analize unutarnjih stanja likova
- Realizma: precizni opisi ruskog društva 19. stoljeća
- Kriminalističkog romana: središnja radnja prati istragu ubojstva
- Društvene kritike: preispitivanje moralnih vrijednosti tadašnjeg društva
Narativni elementi | Funkcija u romanu |
---|---|
Dijaloge | Razvoj filozofskih rasprava |
Monologe | Prikaz psiholoških stanja |
Retrospekcije | Objašnjenje motivacije likova |
Pisma | Dodatno osvjetljavanje odnosa |
Mjesto i vrijeme

Radnja romana “Braća Karamazovi” smještena je u fiktivnom ruskom gradiću Skotoprigonjevsku sredinom 19. stoljeća. Ovaj provincijski gradić, iako nije geografski precizno lociran na karti Rusije, simbolizira tipično rusko provincijsko naselje tog vremena sa svim njegovim društvenim karakteristikama.
Vremenska linija romana:
Godina | Događaj |
---|---|
1878. | Početak pisanja romana |
1878.-1880. | Serijsko objavljivanje u časopisu “Ruski Vjesnik” |
1880. studeni | Završetak i kompletno izdanje romana |
Skotoprigonjevsk služi kao savršena pozornica za dramatičnu obiteljsku priču Karamazovih. Malen gradić gdje se svi međusobno poznaju stvara zatvorenu atmosferu u kojoj se intenzivnije osjećaju moralne dileme protagonista te društvene tenzije karakteristične za Rusiju 19. stoljeća.
Važne lokacije u Skotoprigonjevsku:
- Kuća staroga Karamazova
- Gradski manastir
- Gradske ulice
- Lokalne gostionice
- Trgovi kao mjesta društvenih okupljanja
Geografska izoliranost Skotoprigonjevska pojačava psihološku napetost među likovima te omogućava Dostojevskom detaljno istraživanje njihovih međusobnih odnosa u ograničenom prostoru ruske provincije.
Tema i ideja djela

Roman “Braća Karamazovi” istražuje složene moralne dileme kroz višeslojnu narativnu strukturu. Djelo se bavi fundamentalnim pitanjima ljudske prirode, vjere i morala kroz prizmu obiteljske drame Karamazovih.
Glavna tema
Centralna tema romana je karamazovština – pojam koji označava dualnost ljudske prirode manifestiranu kroz članove obitelji Karamazov. Kroz ovu temu Dostojevski secira:
- Borbu između razuma i strasti
- Sukob duhovnog i tjelesnog
- Autodestruktivne tendencije ljudske prirode
- Složenost obiteljskih odnosa
Sporedne teme
Roman obuhvaća nekoliko međusobno isprepletenih tematskih cjelina:
Tema | Manifestacija u djelu |
---|---|
Pravda i moral | Pitanje krivnje za ubojstvo oca |
Vjerska pitanja | Sukob između vjerovanja i sumnje |
Obiteljski odnosi | Rivalstvo među braćom |
Slobodna volja | Moralne dileme likova |
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu kompleksnosti ljudske duše kroz:
- Istraživanje granica između dobra i zla
- Preispitivanje uloge vjere u modernom društvu
- Analizu odnosa između očeva i sinova
- Propitivanje koncepta osobne odgovornosti
Motivi i simboli povezani s temom
- Novac kao simbol moralne korupcije
- Manastir kao simbol duhovnog utočišta
- Djeca kao nositelji nevinosti i nade
- Sud kao metafora božanske pravde
- Isповест (ispovijed) kao sredstvo duhovnog pročišćenja
Kompozicija djela

Kompozicija romana “Braća Karamazovi” strukturirana je kroz kompleksno isprepletene narativne linije koje se razvijaju oko obitelji Karamazov. Roman se sastoji od četiri knjige podijeljene u dvanaest dijelova uz epilog, prateći nekoliko ključnih tokova radnje.
Uvod
Radnja započinje predstavljanjem obitelji Karamazov i njihovog patrijarha Fjodora Pavloviča, razvratnog vlastelina čiji karakter odražava moralnu dekadenciju. Kroz uvodne stranice upoznajemo njegova tri legitimna sina – Dmitrija, Ivana i Aljošu – od kojih svaki utjelovljuje različitu životnu filozofiju i pristup egzistencijalnim pitanjima.
Zaplet
Središnji zaplet romana gradi se oko nekoliko ključnih događaja:
- Dmitrijevi sukobi s ocem oko nasljedstva i ljubavi prema Grušenjki
- Ivanove filozofske dileme i njegov odnos prema vjeri
- Aljošin duhovni razvoj pod vodstvom starca Zosime
- Tajanstvena uloga sluge Smerdjakova u obiteljskoj dinamici
Vrhunac
Kulminacija radnje nastupa s ubojstvom Fjodora Pavloviča Karamazova, što pokreće lanac dramatičnih događaja:
- Dmitrijevo uhićenje pod sumnjom za očevo ubojstvo
- Ivanov psihički slom i halucinacije
- Smerdjakov priznaje ubojstvo
- Sudski proces protiv Dmitrija
Rasplet
Narativni tokovi razrješavaju se kroz:
- Dmitrijevu nepravednu osudu na progonstvo u Sibir
- Ivanovo mentalno rastrojstvo
- Smerdjakovljevo samoubojstvo
- Aljošino prihvaćanje uloge duhovnog vođe
Zaključak
Završni dio romana donosi epilog koji prikazuje posljedice tragičnih događaja na preživjele članove obitelji Karamazov. Aljošin govor pred djecom predstavlja simbolički most prema budućnosti i nadi u moralni preporod društva.
Kratki sadržaj

Roman se odvija u ruskom gradiću Skotoprigonjevsku gdje živi Fjodor Pavlovič Karamazov sa svoja tri sina. Fjodor je razvratni starac sklon alkoholu koji živi u sukobu s najstarijim sinom Dmitrijem oko nasljedstva i ljubavi prema Grušenjki.
Središnji dio radnje vrti se oko ubojstva Fjodora Pavloviča. Nakon žestoke svađe s ocem, Dmitrij dolazi u očevu kuću tražeći novac i Grušenjku. Ne nalazi nikoga, ali ga sluga Grigorij vidi kako bježi s imanja. Iste noći Fjodor je ubijen.
Policija uhićuje Dmitrija kojeg sve okolnosti terete za ubojstvo:
- Pronađen je krvav i s novcem
- Imao je očit motiv – sukob oko nasljedstva i Grušenjke
- Grigorij ga je vidio kako bježi s mjesta zločina
Zapravo je ubojica vanbračni sin Smerdjakov koji je isplanirao zločin potaknut Ivanovim filozofskim idejama. Nakon što priznaje ubojstvo Ivanu, Smerdjakov počini samoubojstvo. Ivan zbog krivnje doživljava psihički slom, a Dmitrij je nepravedno osuđen na 20 godina progonstva u Sibir.
Aljoša ostaje moralno najčišći lik koji pokušava pomiriti braću i pronaći istinu. Kroz njegovu perspektivu roman istražuje teme vjere, morala i ljudske prirode. On simbolizira mogućnost duhovnog preporoda kroz ljubav i praštanje.
Lik | Uloga u romanu | Karakteristike |
---|---|---|
Dmitrij | Najstariji sin | Strastven, nagao, optužen za ubojstvo |
Ivan | Srednji sin | Intelektualac, ateist, doživljava slom |
Aljoša | Najmlađi sin | Moralan, duhovan, pomiritelj |
Smerdjakov | Vanbračni sin | Pravi ubojica, manipulator |
Redoslijed događaja

Roman započinje predstavljanjem obitelji Karamazov kroz živopisni prikaz njihovog patrijarha Fjodora Pavloviča. Kao razvratni vlastelin s kompleksnom obiteljskom poviješću, Fjodor se dvaput ženio:
Prvi brak i potomstvo:
- Prva supruga: Adelaida Ivanovna Miusova
- Sin: Dmitrij Fjodorovič
- Ishod: Adelaida napušta Fjodora i umire u Sankt Peterburgu
Drugi brak i potomstvo:
- Druga supruga: Sofja Ivanovna
- Sinovi: Ivan i Aljoša
- Ishod: Sofja umire nakon 8 godina braka
Ključni događaji prve knjige:
- Povratak Dmitrija iz vojne službe
- Sukob oko nasljedstva između Dmitrija i oca
- Spor oko imovine koja pripada Dmitriju po majčinom nasljedstvu
Razvoj radnje u drugoj knjizi:
- Okupljanje u manastiru pred monahom Zosimom
- Pokušaj mirenja između Fjodora i Dmitrija
- Eskalacija sukoba zbog Grušenjke
- Neuspjeh pokušaja pomirenja
Posebno se ističe sukob oko Grušenjke, žene koja postaje predmet želje i oca i sina, što dodatno produbljuje njihov već postojeći konflikt oko nasljedstva. Ova situacija predstavlja katalizator za daljnje dramatične događaje u romanu.
Knjiga | Glavni događaj | Ključni likovi |
---|---|---|
Prva knjiga | Povijest obitelji | Fjodor, Dmitrij |
Druga knjiga | Sastanak u manastiru | Fjodor, Dmitrij, Zosima |
Analiza likova

Karakterizacija likova u romanu “Braća Karamazovi” predstavlja složenu mrežu osobnosti koje odražavaju različite filozofske i moralne svjetonazore. Svaki lik nosi specifične karakterne crte koje doprinose glavnoj temi romana – sukobu između razuma i strasti.
Glavni likovi
Dmitrij Fjodorovič Karamazov
- Najstariji sin iz prvog braka
- Strastvena priroda sklona pretjerivanjima
- Častan unatoč manama
- U stalnom sukobu s ocem oko nasljedstva i Grušenjke
Ivan Fjodorovič Karamazov
- Intelektualac s fakultetskim obrazovanjem
- Skeptik koji propituje postojanje Boga
- Pati od unutarnjih sukoba između razuma i emocija
- Razvija alkoholizam kroz roman
Aljoša Fjodorovič Karamazov
- Najmlađi brat s izraženom duhovnošću
- Poveznica između svih članova obitelji
- Učenik starca Zosime
- Simbol moralne čistoće i dobrote
Sporedni likovi
Fjodor Pavlovič Karamazov
- Otac četvorice braće
- Razvratnik i ciniк
- Sukobljen sa svim sinovima
- Glavni pokretač dramskih događaja
Grušenjka
- Fatalna žena koja privlači i oca i sina
- Katalizator sukoba između Dmitrija i Fjodora
- Kompleksan lik koji prolazi kroz transformaciju
Smerdjakov
- Nezakoniti sin Fjodora Pavloviča
- Sluga u kući Karamazovih
- Ključna figura u zapletu romana
Odnosi između likova
Obiteljske veze
- Kompleksni odnosi između braće
- Antagonizam prema ocu
- Posebna povezanost Aljoše s braćom
Ljubavni trokuti
- Dmitrij-Grušenjka-Fjodor
- Ivan-Katerina-Dmitrij
- Isprepletene romantične veze stvaraju dodatne napetosti
- Aljoša-Zosima kao mentor-učenik odnos
- Ivan-Aljoša kroz filozofske rasprave
- Smerdjakov-Ivan kroz ideološku povezanost
Stil i jezik djela
Stil “Braće Karamazovih” karakterizira izvanredna psihološka dubina i kompleksnost narativne strukture. Dostojevski koristi inovativne pripovjedačke tehnike koje omogućuju detaljan uvid u svijest likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Dostojevski majstorski primjenjuje raznovrsne stilske figure za stvaranje višeslojnog značenja:
- Psihološka tipologija likova kroz kontraste (Aljoša kao krotki kršćanin, Ivan kao nihilistički cinik)
- Unutarnji monolozi koji otkrivaju duboke psihološke procese
- Dramski dijalozi s elementima filozofskih rasprava
- Esejistički ulomci koji propituju moralne dileme
Narativne tehnike
Roman demonstrira sofisticirane pripovjedačke metode:
- Struja svijesti kao inovativna tehnika za prikaz unutarnjih previranja likova
- Izmjena perspektiva različitih pripovjedača
- Kompleksna vremenska struktura s brojnim retrospekcijama
- Žurnalistički stil u funkciji priopćavanja autorove vizije
Ton i atmosfera
- Mračne tonove pri opisima moralnih padova
- Kontemplativne pasaže tijekom filozofskih promišljanja
- Dramatične trenutke u ključnim scenama sukoba
- Izmjenu napetosti i smirenosti u narativnom ritmu
Stilska značajka | Primjena u djelu |
---|---|
Struja svijesti | Uvid u psihologiju likova |
Filozofski dijalozi | Propitivanje moralnih dilema |
Žurnalistički stil | Objektivno pripovijedanje događaja |
Simbolika i motivi
Roman “Braća Karamazovi” predstavlja bogatu riznicu simbolike i motiva koji produbljuju značenje djela kroz višeslojne interpretacije. Dostojevski koristi složeni sustav simbola, alegorija i metafora kako bi istražio fundamentalna pitanja ljudske prirode, morala i duhovnosti.
Simboli u djelu
Veliki Inkvizitor služi kao centralni simbol autoritarne moći i represije institucija nad pojedincem. Kroz dijalog između Ivana i Aljoše, ova figura predstavlja sukob između institucionalnog autoriteta i osobne slobode. Isus Hristos u istoj priči simbolizira suprotnost – bezuvjetnu ljubav, oprost i slobodnu volju pojedinca.
Simbolička struktura djela uključuje:
- Manastir: simbol duhovnog utočišta i moralnog kompasa
- Novac: reprezentacija moralne korupcije i materijalizma
- Djeca: simbol nevinosti i potencijala za moralni preporod
Motivi
Ključni motivi koji se ponavljaju kroz roman grade kompleksnu narativnu strukturu:
- Očinstvo i sinovstvo: odnosi između Fjodora Pavloviča i njegovih sinova
- Moralna odgovornost: pitanje kolektivne i individualne krivnje
- Duhovni preporod: transformacija likova kroz patnju i iskupljenje
Alegorija i metafora
Metafora | Značenje |
---|---|
Karamazovština | Dualnost ljudske prirode |
Put u Sibir | Duhovno putovanje |
Grušenjka | Iskušenje i strast |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Braća Karamazovi” nastaju u turbulentnom razdoblju ruske povijesti između 1878. i 1880. godine. Radnja romana smještena je u fiktivni grad Skvorešnjiki, koji predstavlja tipičnu rusku provincijsku sredinu sredinom 19. stoljeća.
Društvene promjene
Povijesni kontekst romana obilježavaju značajne promjene u ruskom društvu:
- Propast socijalnih revolucija u Europi (1848-1849)
- Gubitak povjerenja intelektualne elite u revolucionarne ideje
- Okretanje duhovnim i religijskim pitanjima
- Jaz između intelektualaca i običnog naroda
Kritika društva
Roman oštro kritizira tadašnje rusko društvo kroz nekoliko ključnih aspekata:
- Inerciju ruske inteligencije
- Nihilizam među intelektualcima
- Odvojenost elite od naroda
- Nedostatak podrške srednje klase i seljaka
Kulturni elementi
- Sukob tradicionalnih i modernih vrijednosti
- Utjecaj zapadnoeuropskih ideja na rusko društvo
- Preispitivanje uloge religije
- Propitivanje moralnih vrijednosti
Društveni sloj | Karakteristike u romanu |
---|---|
Intelektualci | Izolirani od naroda, teoretiziranje bez prakse |
Srednja klasa | Nerazvijena, bez značajnog utjecaja |
Seljaci | Marginalizirani, bez političke moći |
Crkva | Izvor duhovnog vodstva i moralne obnove |
Interpretacija i kritički osvrt
Roman “Braća Karamazovi” predstavlja višeslojnu analizu ljudske prirode kroz prizmu kompleksnih obiteljskih odnosa. Centralni koncept “karamazovštine” manifestira se kroz dualnost karaktera svakog lika, prikazujući unutarnji sukob između racionalnog i iracionalnog.
Filozofske dimenzije djela:
- Pitanje postojanja Boga i moralne odgovornosti
- Sukob između razuma i vjere
- Problem slobodne volje u kontekstu društvenih normi
- Odnos između individualnog i kolektivnog morala
Psihološka karakterizacija likova odražava različite aspekte ljudske prirode:
Lik | Predstavlja | Dominantna karakteristika |
---|---|---|
Dmitrij | Strast | Impulzivnost i emotivnost |
Ivan | Intelekt | Racionalni skepticizam |
Aljoša | Duhovnost | Moralna čistoća |
Smerdjakov | Cinizam | Manipulativnost |
Kritički aspekt romana manifestira se kroz oštar prikaz ruskog društva 19. stoljeća. Dostojevski ukazuje na moralno propadanje aristokracije kroz lik Fjodora Pavloviča Karamazova. Paralelno razvija kritiku zapadnjačkog racionalizma kroz Ivanove filozofske dileme.
Simbolička razina djela:
- Manastir simbolizira duhovnu obnovu
- Novac predstavlja moralno raspadanje
- Djeca simboliziraju nadu u budućnost
- Velika inkvizicija ilustrira sukob autoriteta i slobode
Narativna struktura romana gradi se kroz isprepletene priče koje se međusobno nadopunjuju i stvaraju složenu mrežu značenja. Svaka priča doprinosi cjelokupnom razumijevanju osnovne ideje o moralnoj odgovornosti pojedinca u društvu.
Vlastiti dojam i refleksija
Roman “Braća Karamazovi” ostavlja snažan dojam kroz svoj beskompromisni prikaz ljudske prirode i moralnih dilema. Dostojevski stvara atmosferu koja čitatelja uvlači u najdublje kutke ljudske psihe, ne ostavljajući prostor za površnost ili jednostavna rješenja.
Karamazovština kao pojam nadilazi granice samog romana – predstavlja univerzalnu borbu između razuma i strasti koja se odvija u svakom čovjeku. Autor majstorski prikazuje tu dvojnost kroz likove koji istovremeno privlače i odbijaju čitatelja svojom kompleksnošću:
- Dmitrij fascinira svojom strastvenom prirodom i unutarnjim sukobima
- Ivan provocira intelektualnim skepticizmom i filozofskim preispitivanjima
- Aljoša osvježava svojom čistom duhovnošću usred moralne dekadencije
- Fjodor Pavlovič zgražava ali i intrigira svojom grotesknom prirodom
Posebno upečatljiv element romana je način na koji Dostojevski isprepliće filozofska promišljanja s kriminalističkom radnjom. Priča o ubojstvu oca pretvara se u duboku analizu ljudske savjesti, odgovornosti i posljedica slobodne volje.
Kroz prizmu obiteljske drame, roman postavlja ključna egzistencijalna pitanja:
- Može li čovjek istinski spoznati samog sebe?
- Gdje prestaje odgovornost pojedinca a počinje kolektivna krivnja?
- Kako pomiriti razum i vjeru u modernom svijetu?
Snaga djela leži u njegovoj sposobnosti da i nakon višestrukog čitanja otkriva nove slojeve značenja. Svaki lik predstavlja zasebni svijet ideja i unutarnjih borbi, stvarajući složenu mrežu odnosa koja reflektira univerzalne ljudske dileme.