Roman “Iza zatvorenih vrata” Nataše Govedić predstavlja intrigantno djelo suvremene hrvatske književnosti koje progovara o složenim obiteljskim odnosima i tajnama koje se kriju iza naizgled običnih fasada domova.
“Iza zatvorenih vrata” je psihološki roman koji prati priču o mladoj djevojci Emi i njezinoj obitelji kroz niz dramatičnih događaja koji razotkrivaju duboko skrivene tajne, probleme komunikacije i međuljudskih odnosa u modernom društvu.
Kroz vješto isprepletene dijaloge i unutarnje monologe, autorica stvara napetu atmosferu koja čitatelja uvodi u intimni svijet likova, istražujući pritom univerzalne teme poput identiteta, pripadnosti i potrebe za prihvaćanjem.
Uvod u lektiru
“Iza zatvorenih vrata” predstavlja suvremeni hrvatski roman koji proučava kompleksne obiteljske dinamike kroz prizmu psihološke drame. Ovo djelo otvara vrata u svijet gdje se osobne tajne i društvene norme sukobljavaju u intimnom prostoru obiteljskog doma.
Autor
Nataša Govedić afirmirana je hrvatska književnica dramaturginja i kazališna kritičarka. Njezin akademski rad na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu kombinira se s književnim stvaralaštvom koje karakterizira:
- Izražena psihološka analiza likova
- Fokus na društvene probleme
- Kompleksna narativna struktura
- Spoj teorijskog znanja i umjetničkog izraza
Žanr i književna vrsta
Roman pripada žanru psihološke proze s elementima obiteljske drame. Karakteristike djela uključuju:
Književni elementi | Opis |
---|---|
Pripovjedna tehnika | Izmjena dijaloga i unutarnjih monologa |
Struktura | Linearna s retrospektivnim elementima |
Tematski fokus | Obiteljski odnosi i društvene konvencije |
Stilska obilježja | Introspektivni pristup i analitički diskurs |
- Psihološkog romana
- Društvene kritike
- Suvremene proze
- Obiteljske drame
Mjesto i vrijeme

Radnja drame “Iza zatvorenih vrata” odvija se u specifičnom prostoru pakla – jednoj sobi bez izlaza. Prostor predstavlja metaforički zatvor gdje su tri glavna lika, Garcin, Inez i Estelle, osuđeni provesti vječnost zajedno. Soba je konstruirana kao klaustrofobični ambijent bez prozora ili ogledala, naglašavajući psihološku tenziju među likovima.
Temporalna dimenzija drame je bezvremenski kontinuum – vječno sada bez početka ili kraja. Sartre namjerno briše granice između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, stvarajući osjećaj beskonačnog trajanja. Likovi su zarobljeni u cikličkom ponavljanju svojih međusobnih interakcija, bez mogućnosti bijega ili promjene.
Prostorno-vremenske karakteristike:
- Zatvorena soba u paklu bez prozora
- Namještaj u stilu Drugog Carstva
- Nedostatak ogledala i osobnih predmeta
- Umjetno osvjetljenje koje nikad ne gasne
- Vrijeme koje teče bez prekida
- Nemogućnost spavanja ili odmora
Sartre koristi ograničeni prostor i beskrajno vrijeme kao dramaturške alate koji pojačavaju glavnu temu djela – nemogućnost bijega od pogleda i prosudbe drugih. Klaustrofobična atmosfera sobe i vječno trajanje sadašnjosti stvaraju savršenu pozornicu za psihološko mučenje koje likovi prolaze.
Tema i ideja djela

Tema i ideja djela “Zabranjena vrata” Zlatka Krilića proučava život mladih pacijenata na tuberkuloznom odjelu kroz prizmu njihovih svakodnevnih izazova i međusobnih odnosa.
Glavna tema
Centralna tema romana je borba mladih pacijenata s tuberkulozom u bolničkom okruženju. Autor prikazuje kontrast između ozbiljnosti bolesti i mladenačkog duha koji održavaju pacijenti. Kroz prizmu svakodnevice na odjelu, roman istražuje kako mladi ljudi zadržavaju optimizam unatoč teškim okolnostima.
Sporedne teme
Sporedne teme romana uključuju:
- Prijateljstvo i stvaranje čvrstih veza među pacijentima
- Prve ljubavi i romantični odnosi u bolničkom okruženju
- Odnos između medicinskog osoblja i pacijenata
- Svakodnevne avanture i kršenje bolničkih pravila
- Suočavanje s bolešću i strahovima
Ideja djela
Osnovna ideja djela je prikaz mladenačke snage duha koja nadilazi ograničenja bolesti. Autor naglašava kako mladost pronalazi načine za radost čak i u najtežim situacijama. Kroz različite zgode i nezgode, djelo pokazuje važnost prijateljstva i podrške u procesu ozdravljenja.
Motivi i simboli povezani s temom
- Zabranjena vrata – simbol granice između bolničkog i vanjskog svijeta
- Bolnička soba – prostor koji predstavlja privremeni dom mladih pacijenata
- Noćne avanture – simbol mladenačkog bunta i želje za slobodom
- Bolničke sestre – predstavljaju autoritet i red
- Družina – simbol zajedništva i podrške među pacijentima
Kompozicija djela

Drama “Iza zatvorenih vrata” strukturirana je kao jednočinka koja se odvija u zatvorenom prostoru pakla, stiliziranom kao građanski salon iz 19. stoljeća. Kompozicijska struktura prati klasičnu dramsku formu s pet dijelova koji se međusobno nadovezuju.
Uvod
U uvodnom dijelu upoznajemo tri glavna lika – Garcina, Inez i Estelle, koji postepeno shvaćaju da su mrtvi i nalaze se u paklu. Njihov dolazak u prostoriju odvija se pojedinačno, što stvara početnu napetost i znatiželju. Sobar koji ih uvodi u prostoriju dodatno naglašava neobičnost situacije svojom tajanstvenošću.
Zaplet
Zaplet se gradi kroz međusobno upoznavanje likova i otkrivanje njihovih životnih priča. Svaki lik počinje iznositi detalje o svom životu dok ostali slušaju i komentiraju. Garcin objašnjava svoje dezertiranje, Inez priznaje manipulativnu prirodu svoje ljubavne veze, a Estelle otkriva priču o ubojstvu vlastitog djeteta.
Vrhunac
Kulminacija drame događa se kada likovi shvaćaju pravu prirodu svog pakla – oni su međusobni mučitelji. Garcin ne može dobiti potvrdu svoje muškosti, Inez ne može zavesti Estelle, a Estelle ne može osvojiti Garcina. Čuvena rečenica “Pakao su drugi” izgovara se u ovom trenutku.
Rasplet
Raspletanje situacije počinje kada Garcin pokušava izaći kroz vrata koja se misteriozno otvaraju. Međutim, nitko od likova ne uspijeva napustiti prostoriju, shvaćajući da su osuđeni na vječno međusobno mučenje.
Zaključak
Završni dio drame naglašava bezizlaznost situacije kroz prihvaćanje likova da će zauvijek ostati zajedno. Njihov smijeh na kraju predstavlja gorku ironiju vječne kazne koju su si sami odredili svojim postupcima tijekom života.
Kratki sadržaj

Roman “Zabranjena vrata” prati skupinu mladih pacijenata na tuberkuloznom odjelu bolnice kroz perspektivu neimenovanog pripovjedača. Pripovjedač opisuje svoj trotjedni boravak u bolnici zajedno s prijateljima Dugim i Anđelkom.
Glavni zaplet romana vrti se oko noćnih avantura mladih pacijenata. Dugi organizira tajne posjete ženskom odjelu gdje se nalazi njegova djevojka Lidija. Ovi noćni bijegovi postaju svojevrsna tradicija među pacijentima, a čak i bolničko osoblje prešutno tolerira njihove aktivnosti.
Situacija se komplicira kad bolnički doktor postavlja bravu na vrata ženskog odjela nakon pritužbi zabrinutih roditelja. Umjesto da ih to obeshrabri, mladi pacijenti doživljavaju novu bravu kao dodatan izazov. Njihov mladenački duh i želja za avanturom nadilaze fizička ograničenja bolničkog okruženja.
Ključni elementi romana |
---|
Glavni lik: Neimenovani pripovjedač |
Važni likovi: Dugi, Anđelak, Lidija |
Mjesto radnje: Tuberkulozni odjel bolnice |
Trajanje radnje: 3 tjedna |
Glavni motiv: Zabranjena vrata između odjela |
Kroz dinamičnu naraciju roman prikazuje kontrast između ozbiljnosti bolesti i nesalomljivog mladenačkog duha. Noćne avanture i tajni sastanci postaju način na koji mladi pacijenti zadržavaju osjećaj normalnosti unatoč bolničkim ograničenjima.
Redoslijed događaja

Radnja romana “Zabranjena vrata” odvija se kroz niz pomno isplaniranih noćnih aktivnosti mladih pacijenata. Ključni događaji razvijaju se sljedećim redoslijedom:
Plan i priprema bijega:
- Sanja potajno uzima ključ te ga predaje Marku
- Marko izrađuje kopiju ključa za pristup zabranjenim dijelovima bolnice
- Grupa planira bijeg koji će se poklopiti s rođendanskom proslavom
- Dugi osmišljava osvetu Denisu paljenjem njegovog bicikla
Izazovi tijekom bijega:
- Denisov improviziran alarmni sustav predstavlja prvu prepreku
- Laboratorijska vrata pokazuju se zaključanima
- Grupa traži alternativni izlaz kroz druge prostorije
- Pronalazak sobe za bronhoskopiju stvara dodatnu napetost
Završni elementi akcije:
- Dugi uspješno pronalazi izlaz kroz prozor ravnateljevog ureda
- Bijeg rezultira pojačanim mjerama sigurnosti
- Doktor naređuje postavljanje dodatne brave na ženskom odjelu
Svaki od ovih događaja gradi napetost priče i pokazuje snalažljivost mladih pacijenata u njihovoj potrazi za slobodom unutar bolničkih zidova. Njihove akcije, iako riskatne, odražavaju tipičan mladenački bunt protiv institucionalnih ograničenja.
Analiza likova

Likovi u drami “Iza zatvorenih vrata” predstavljaju složene karaktere koji se međusobno suočavaju s vlastitim grijesima i odgovornostima. Njihovi odnosi stvaraju napetu atmosferu koja odražava Sartreovu egzistencijalističku filozofiju.
Glavni likovi
Garcin je novinar koji prvi ulazi u paklenu sobu, pokazujući kompleksnu osobnost obilježenu bijegom od odgovornosti. Njegova nesposobnost suočavanja s vlastitim djelima očituje se kroz:
- konstantno traženje potvrde od drugih
- dopuštanje Inez da ga definira svojim sudovima
- prebacivanje odgovornosti za vlastite postupke
Inez utjelovljuje ulogu nemilosrdnog suca u paklenoj sobi. Njezin karakter karakteriziraju:
- izražena potreba za kontrolom nad drugima
- nemogućnost podnošenja tuđih pogleda
- direktno suočavanje s vlastitim zlodjelima
Sporedni likovi
Sporedni likovi u drami služe kao katalizatori za razvoj glavne radnje kroz:
- Hotelskog konobara koji uvodi likove u paklenu sobu
- Estelle koja dolazi kasnije i komplicira odnose među likovima
- Reference na likove iz prošlosti glavnih junaka
Odnosi između likova
Dinamika između likova temelji se na složenoj mreži međuovisnosti:
Odnos | Karakteristike |
---|---|
Garcin-Inez | Antagonizam i međusobno osuđivanje |
Inez-Estelle | Manipulativni odnos i borba za dominaciju |
Garcin-Estelle | Potreba za potvrđivanjem i validacijom |
Njihovi odnosi stvaraju neprekidni krug psihološkog mučenja gdje svaki lik postaje i mučitelj i žrtva drugih stanara paklene sobe.
Stil i jezik djela
Egzistencijalistički stil Jean-Paul Sartrea u drami “Iza zatvorenih vrata” karakterizira direktan i precizan jezik koji naglašava filozofske teme individualne odgovornosti i slobode izbora. Tekst je lišen pretjerane poetičnosti te se fokusira na jasnu artikulaciju ideja i psiholoških stanja likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Sartre majstorski koristi stilske figure za pojačavanje dramske napetosti:
- Ironija u situacijama gdje likovi postaju vlastiti mučitelji
- Paradoks kroz prikaz pakla bez fizičkog mučenja
- Metafore zatvorenog prostora kao simbola zarobljenosti duše
- Kontrast između očekivanog fizičkog i stvarnog psihološkog mučenja
Narativne tehnike
Drama koristi nekoliko ključnih narativnih tehnika:
- Izmjena dijaloga i monologa za prikaz unutarnjih previranja
- Postupno razotkrivanje prošlosti likova
- Nelinearna struktura sjećanja
- Slojevito građenje napetosti kroz međusobne konfrontacije
Ton i atmosfera
- Klaustrofobičan prostor koji pojačava psihološku napetost
- Mračan ton koji odražava egzistencijalnu tjeskobu
- Gradacija nelagode kroz međusobne interakcije likova
- Atmosfera bezizlaznosti koja kulminira u spoznaji o prirodi pakla
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u književnom djelu “Bez trećeg” Milana Begovića stvaraju složenu mrežu značenja koja produbljuje psihološku analizu likova. Svaki simbol nosi posebnu težinu u razvoju dramske radnje i karakterizaciji likova.
Simboli u djelu
Simbolički elementi u drami grade atmosferu i naglašavaju emotivna stanja likova:
- Kiša na početku drame stvara tmurnu atmosferu koja najavljuje nadolazeću emotivnu oluju između likova
- Markovi kovčezi simboliziraju teret ratnih godina i prošlosti koju unosi u novi život s Gigom
- Gigina spavaća soba predstavlja intimni prostor gdje se odvija ključni sukob između supružnika
- Telefon služi kao simbol prekinute komunikacije i emotivne distance
- Sat na zidu označava prolaznost vremena i neminovnost suočavanja s istinom
- Crvena haljina koju Giga nosi simbolizira strast i emotivnu napetost
Motivi
Glavni motivi koji pokreću dramsku radnju:
- Ljubomora kao centralni motiv koji pokreće sukob između Marka i Gige
- Ratno iskustvo koje je promijenilo oba lika i njihov odnos
- Bračna vjernost koja se preispituje kroz različite perspektive supružnika
- Nepovjerenje koje raste kako se otkrivaju detalji iz prošlosti
- Identitet koji se mijenja kroz ratna iskustva i razdvojenost
Alegorija i metafora
- Zatvoreni prostor sobe kao metafora zarobljenosti u vlastitim sumnjama
- Noćno vrijeme radnje kao alegorija mračnih misli i tajni
- Markovo lutanje Europom kao metafora izgubljenosti i potrage za identitetom
- Gigino čekanje kao alegorija ženske vjernosti i postojanosti
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Drama “Iza zatvorenih vrata” nastala je između 1940. i 1944. godine, u jeku Drugog svjetskog rata. Okupirani Pariz toga vremena predstavljao je mračno okruženje koje je direktno utjecalo na Sartreovo stvaralaštvo i tematiku djela.
Ratno okruženje i egzistencijalizam:
- Njemačka okupacija Francuske stvorila je atmosferu straha i nesigurnosti
- Stanovnici Pariza živjeli su u skučenim prostorima pod stalnim nadzorom
- Egzistencijalistička filozofija razvila se kao odgovor na ratna zbivanja
Metaforički elementi drame:
- Pakao kao metafora okupiranog Pariza
- Zatvorena soba simbolizira ograničenu slobodu
- Međuljudski odnosi likova odražavaju društvenu dinamiku ratnog vremena
Sartreov egzistencijalizam naglašava slobodu pojedinca i njegovu odgovornost za vlastite postupke. Drama postavlja ključna pitanja o ljudskoj prirodi kroz prizmu poslijeratnog društva:
Društveni aspekti | Manifestacija u drami |
---|---|
Sloboda izbora | Likovi suočeni s posljedicama svojih odluka |
Odgovornost | Nemogućnost bijega od prošlih djela |
Međuljudski odnosi | Kompleksna dinamika između likova |
Kulturni kontekst djela prožet je filozofskim preispitivanjem uloge pojedinca u društvu. Sartre koristi klaustrofobičnu atmosferu zatvorenog prostora kako bi naglasio egzistencijalnu tjeskobu svojih likova i univerzalnost ljudskog iskustva u teškim vremenima.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija drame “Iza zatvorenih vrata” otkriva višeslojnu kritiku ljudske prirode kroz prizmu egzistencijalističke filozofije. Sartre postavlja tri lika u zatvoreni prostor pakla, stvarajući eksperimentalni okvir za proučavanje međuljudskih odnosa bez mogućnosti bijega.
Centralna tema drame manifestira se kroz koncept “pakao su drugi ljudi”. Ova poznata Sartreova izjava dobiva svoj puni izraz kroz interakcije između Garcina, Inez i Estelle. Svaki lik postaje ogledalo drugome, prisiljavajući ih na suočavanje s vlastitim nedostacima i moralnim padovima.
Kritički elementi drame uključuju:
- Psihološku torturu kao zamjenu za fizičko mučenje
- Nemogućnost bijega od tuđih prosudbi
- Prisilno suočavanje s vlastitom prošlošću
- Sukob između samopercepcije i vanjske percepcije
Inez se izdvaja kao jedini lik koji prihvaća odgovornost za svoje postupke, predstavljajući autentični egzistencijalistički ideal. Njezina sposobnost prihvaćanja vlastite prirode stvara oštar kontrast s Garcinom i Estelle, koji odbijaju priznati istinu o sebi.
Drama kroz svoje likove analizira:
Lik | Reprezentacija | Simbolika |
---|---|---|
Garcin | Kukavičluk i samozavaravanje | Bijeg od odgovornosti |
Inez | Brutalna iskrenost | Autentično postojanje |
Estelle | Površnost i taština | Društvene maske |
Kritički osvrt na dramu naglašava njezinu relevantnost u kontekstu moderne društvene dinamike. Sartreova vizija pakla kao mjesta gdje su ljudi prisiljeni na vječnu interakciju s drugima odražava suvremene izazove društvenih odnosa i osobnog identiteta u digitalnom dobu.
Filozofska dubina drame leži u prikazu fundamentalne međuovisnosti ljudskih bića. Sartre demonstrira kako je nemoguće pobjeći od pogleda drugih, stvarajući time neprekidni krug međusobnog prosuđivanja i samorefleksije koji definira ljudsko postojanje.
Vlastiti dojam i refleksija
Roman “Zabranjena vrata” ostavlja snažan dojam kroz prikaz mladenačke snage duha u teškim okolnostima. Način na koji Krilić opisuje kontrast između ozbiljnosti bolesti i nesalomljive mladenačke energije stvara jedinstvenu atmosferu koja čitatelja tjera na razmišljanje o ljudskoj otpornosti.
Posebno je upečatljiv odnos između pacijenata i bolničkog osoblja. Dok osoblje održava profesionalnu distancu, njihova prešutna tolerancija noćnih avantura otkriva dublje razumijevanje mladenačkih potreba. Ta suptilna dinamika pokazuje kako institucijska pravila ponekad trebaju ustupiti mjesto ljudskosti.
Likovi u romanu, posebno Dugi, predstavljaju autentične portrete mladih ljudi koji se bore s bolešću. Njihova odlučnost da održe normalan život unutar bolničkih zidova manifestira se kroz:
- Organiziranje tajnih noćnih ekspedicija
- Stvaranje vlastite hijerarhije među pacijentima
- Održavanje romantičnih veza unatoč ograničenjima
- Pronalaženje humora u svakodnevnim bolničkim situacijama
Simbolika “zabranjenih vrata” djeluje na više razina:
| Simbol | Značenje |
|---------|----------|
| Fizička vrata | Granica između odjela |
| Metaforička barijera | Odvajanje od normalnog života |
| Izazov | Test mladenačke snalažljivosti |
| Simbol slobode | Cilj kojem teže protagonisti |
Kroz prizmu bolničkog okruženja, Krilić uspješno portretira univerzalne teme odrastanja i otpora protiv autoriteta. Način na koji mladi pacijenti pretvaraju svoje zatočeništvo u prostor za avanture pokazuje izvanrednu sposobnost mladih da pronađu radost čak i u najtežim situacijama.