Književna djela koja učenici susreću tijekom svog obrazovanja oblikuju njihov pogled na svijet i razvijaju kritičko razmišljanje. Od osnovne škole pa sve do mature učenici se upoznaju s najvažnijim djelima hrvatske i svjetske književnosti.
Izabrana djela lektire predstavljaju pažljivo odabran popis književnih djela koja učenici moraju pročitati tijekom školske godine. Ovaj popis uključuje romane, pjesme, drame i druge književne vrste koje su odabrane prema dobi učenika i obrazovnim ciljevima.
Literatura koja čini dio školske lektire nije tu samo da ispuni nastavni plan. Ona pomaže mladima da razviju jezične vještine, obogate svoj rječnik i steknu dublje razumijevanje različitih kultura i povijesnih razdoblja kroz pisanu riječ.
Uvod u lektiru
Lektira predstavlja temeljan dio obrazovnog procesa koji učenicima omogućava susret s najznačajnijim književnim djelima. Izbor djela za lektiru temelji se na njihovoj umjetničkoj vrijednosti, primjerenosti dobi učenika i obrazovnim ciljevima.
Autor
Autori lektirnih djela su renomirani književnici čija djela ostavljaju neizbrisiv trag u književnosti. Svaki autor donosi jedinstvenu perspektivu i stil pisanja koji obogaćuje učeničko iskustvo čitanja. Hrvatski autori poput Ivane Brlić-Mažuranić, Marije Jurić Zagorke i Augusta Šenoe zauzimaju posebno mjesto u popisu lektire, zajedno s međunarodno priznatim piscima kao što su William Shakespeare, Ernest Hemingway i Antoine de Saint-Exupéry.
Žanr i književna vrsta
Lektirna djela obuhvaćaju raznolike književne vrste koje učenicima pružaju širok spektar literarnih iskustava:
Književna vrsta | Primjeri djela |
---|---|
Roman | “Družba Pere Kvržice”, “Zlatarovo zlato” |
Pripovijetka | “Duga”, “Prijan Lovro” |
Drama | “Hamlet”, “Dubravka” |
Poezija | “Pjesme”, “Jama” |
- Povijesne romane koji oživljavaju važna razdoblja
- Pustolovne priče koje potiču maštu
- Socijalne drame koje razvijaju empatiju
- Fantastičnu književnost koja širi granice stvarnosti
Mjesto i vrijeme

“Priče iz davnine” Ivane Brlić-Mažuranić odvijaju se u jedinstvenom spoju fantastičnog i mitološkog prostora. Autorica stvara magični svijet inspiriran hrvatskom narodnom tradicijom bez definiranja konkretnih geografskih lokacija.
Prostorni elementi u djelu:
- Začarane šume pune vila i mitskih bića
- Duboke planine gdje obitavaju drevna božanstva
- Tajanstvene rijeke s vodenim vilama
- Pastirska sela smještena u idiličnom krajoliku
- Skrivene špilje i podzemni dvorovi
Vremenski okvir priča namjerno ostaje neodređen, smješten u daleku prošlost hrvatskih legendi i mitova. Ova vremenska neodređenost pridonosi univerzalnosti poruka koje djela prenose kroz generacije.
Karakteristike vremenskog okvira:
Aspekt | Obilježje |
---|---|
Period | Mitološko doba |
Struktura | Ciklično vrijeme |
Trajanje | Neodređeno |
Atmosfera | Bezvremenska |
Spajanjem neodređenog vremena i mitološkog prostora, Brlić-Mažuranić stvara jedinstveni književni svijet koji nadilazi granice stvarnosti. Ovakav pristup omogućava čitateljima potpuno uranjanje u magični svijet hrvatskih narodnih predaja.
Tema i ideja djela

Pripovijetka “Knjiga” Ive Andrića istražuje složene psihološke dimenzije straha kroz prizmu mladog protagonista. Tematska struktura djela gradi se oko unutarnjih previranja glavnog lika i njegovog odnosa prema okolini.
Glavna tema
Dominantna tema pripovijetke je destruktivna priroda straha i njegov utjecaj na razvoj mladog čovjeka. Kroz lik dječaka Latkovića Andrić majstorski prikazuje kako iracionalni strah paralizira normalnu ljudsku interakciju i sprječava osobni razvoj. Strah se manifestira u svakodnevnim situacijama poput posuđivanja knjige iz knjižnice.
Sporedne teme
- Otuđenost pojedinca u društvu
- Problemi odrastanja bez adekvatne roditeljske podrške
- Odnos između autoriteta i mladih
- Utjecaj društvenog okruženja na formiranje osobnosti
- Psihološke posljedice emocionalne izoliranosti
Ideja djela
Središnja ideja djela je prikaz kako nedostatak emocionalne potpore i razumijevanja može stvoriti duboke psihološke barijere u razvoju mlade osobe. Andrić sugerira da strah nije urođen već nastaje kao posljedica društvenih okolnosti i odgoja.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Knjiga | Simbol znanja i društvene interakcije |
Knjižnica | Prostor suočavanja sa strahom |
Mrak | Manifestacija unutarnjeg nemira |
Tišina | Simbol emocionalne izolacije |
Stepenice | Put prema osobnom razvoju |
Kompozicija djela

Kompozicija književnog djela predstavlja osnovnu strukturu kroz koju se priča razvija od početka do kraja. Svaki dio kompozicije ima specifičnu ulogu u gradnji priče i stvaranju napetosti koja drži čitatelja zainteresiranim.
Uvod
Uvodni dio književnog djela postavlja temelje za razumijevanje cjeline teksta. Čitatelj se upoznaje s glavnim likovima, mjestom i vremenom radnje te osnovnom atmosferom djela. U ovom dijelu pisac često naznačuje glavni problem ili konflikt koji će pokretati radnju kroz djelo.
Zaplet
Zaplet donosi prve značajne događaje koji pokreću radnju i stvaraju napetost. Ovaj dio kompozicije gradi odnose među likovima te razvija sukobe koji će kasnije kulminirati. Kroz zaplet se otkrivaju:
- Motivacija likova
- Ključni konflikti
- Razvoj međusobnih odnosa
- Prve prepreke i izazovi
Vrhunac
Vrhunac predstavlja točku najveće napetosti u djelu gdje glavni sukob doseže svoj maksimum. U ovom dijelu:
- Sukob između likova postaje neizbježan
- Otkrivaju se skrivene tajne
- Donose se ključne odluke
- Likovi pokazuju svoje prave karaktere
Rasplet
Rasplet donosi razrješenje glavnog sukoba i pokazuje posljedice odluka donesenih u vrhuncu. Tijekom raspleta:
- Objašnjavaju se nejasne situacije
- Likovi suočavaju s posljedicama svojih postupaka
- Razrješavaju se sporedni konflikti
- Priča dobiva svoj konačni smjer
Zaključak
- Prikazuje nova situacija nakon razrješenja sukoba
- Daje uvid u promjene koje su likovi doživjeli
- Prenosi glavna poruka djela
- Povezuju svi elementi priče u smislenu cjelinu
Kratki sadržaj

“Priče iz davnine” predstavljaju remek-djelo hrvatske književnosti koje sadrži osam jedinstvenih bajki. Svaka priča donosi poseban svijet ispunjen slavenskom mitologijom, moralnim poukama i nezaboravnim likovima.
Kako je Potjeh tražio istinu
- Glavni lik Potjeh kreće u potragu za istinom nakon susreta s božanstvom Svarožićem
- Njegov put uključuje borbu s bjesovima koji ga žele odvratiti od istine
- Dva brata, Marun i Ljutiša, ostaju s djedom Vjestom
- Priča završava Potjehovom žrtvom za istinu
Regoč
- Div Regoč i vila Kosjenka stvaraju neobično prijateljstvo
- Radnja se odvija u Legen gradu i njegovoj okolici
- Kosjenka svojim nestašlukom uzrokuje poplavu
- Regoč svojom snagom spašava stanovnike dvaju sela
Ribar Palunko i njegova žena
- Siromašni ribar Palunko traži put do Morskog Kralja
- Njegova vjerna žena prolazi kroz brojne kušnje da ga spasi
- Zora-djevojka pomaže ženi u potrazi
- Priča naglašava vrijednost ljubavi nad materijalnim bogatstvom
Sunce djever i Neva Nevičica
- Mlada djevojka Neva Nevičica suočava se s izazovima
- Sunce preuzima ulogu djevera na njezinom vjenčanju
- Moć čistog srca i nevinosti prevladava sve prepreke
- Završava trijumfom dobrote nad zlom
Svaka priča u zbirci nosi snažnu moralnu poruku uklopljenu u bogat mitološki svijet. Autorica vješto isprepliće slavenske mitove s univerzalnim ljudskim vrijednostima poput istine, ljubavi, prijateljstva i hrabrosti.
Priča | Glavni likovi | Glavna tema |
---|---|---|
Kako je Potjeh tražio istinu | Potjeh, Marun, Ljutiša, djed Vjest | Potraga za istinom |
Regoč | Regoč, Kosjenka | Prijateljstvo i nesebičnost |
Ribar Palunko | Palunko, njegova žena, Zora-djevojka | Ljubav i pohlepa |
Sunce djever | Neva Nevičica, Sunce | Čistoća srca i hrabrost |
Redoslijed događaja

Redoslijed događaja predstavlja kronološki prikaz radnje književnog djela koji omogućava precizno praćenje razvoja priče. Kronološka analiza razotkriva uzročno-posljedične veze među događajima te definira njihov utjecaj na likove i zaplet.
Kronološki prikaz
Kronološki prikaz djela zahtijeva sustavno bilježenje ključnih trenutaka kroz:
- Početnu situaciju koja uvodi čitatelja u radnju
- Događaje koji grade zaplet i mijenjaju odnose među likovima
- Kulminaciju koja predstavlja vrhunac napetosti
- Rasplet koji donosi razrješenje sukoba
- Završni događaj koji zaokružuje priču
Bilježenje događaja
Učinkovito praćenje događaja uključuje:
- Označavanje stranica s važnim scenama
- Zapisivanje imena likova povezanih sa svakim događajem
- Identificiranje ključnih preokreta u radnji
- Praćenje promjena u odnosima među likovima
- Bilježenje citata koji ilustriraju važne trenutke
Struktura redoslijeda
Glavne točke u strukturi književnog djela:
Faza | Karakteristike |
---|---|
Uvod | Predstavljanje likova i okolnosti |
Zaplet | Razvoj sukoba i komplikacija |
Vrhunac | Točka najveće napetosti |
Rasplet | Razrješenje glavnog sukoba |
Završetak | Nova ravnoteža među likovima |
Svaki događaj u djelu doprinosi razvoju radnje te utječe na motivaciju i postupke likova. Praćenje redoslijeda događaja olakšava razumijevanje djela u cjelini te omogućava dubinsku analizu književnih elemenata.
Analiza likova

Analiza likova predstavlja ključan element razumijevanja književnih djela, otkrivajući njihove karakteristike, motivacije i međusobne odnose. Kroz detaljnu karakterizaciju likova, čitatelji dobivaju dubinski uvid u kompleksnost književnog djela i njegove poruke.
Glavni likovi
Glavni likovi nose središnju ulogu u razvoju radnje književnog djela, oko njih se gradi priča i njihovi postupci pokreću ključne događaje. Karakterizacija glavnih likova uključuje:
- Psihološku dimenziju koja otkriva njihove misli, osjećaje i unutarnje sukobe
- Moralnu karakterizaciju koja prikazuje njihove vrijednosti i etičke odluke
- Društvenu poziciju koja definira njihovo mjesto u zajednici
- Jezičnu karakterizaciju koja se očituje kroz njihov način govora i izražavanja
Sporedni likovi
Sporedni likovi obogaćuju radnju i daju dodatnu dimenziju glavnim likovima kroz svoje interakcije i utjecaje. Njihova uloga manifestira se kroz:
- Podršku ili suprotstavljanje glavnim likovima
- Pokretanje sporednih radnji koje doprinose glavnoj priči
- Stvaranje kontrasta koji ističu osobine glavnih likova
- Pružanje različitih perspektiva na događaje u djelu
Odnosi između likova
- Fizičke interakcije opisane kroz detalje poput držanja tijela i gestikulacije
- Emocionalne veze koje se razvijaju kroz djelo
- Socijalne odnose koji odražavaju društvene hijerarhije
- Sukobe i savezništva koji pokreću radnju i stvaraju napetost
Vrsta karakterizacije | Elementi |
---|---|
Fizička | Izgled, odjeća, geste |
Psihološka | Misli, osjećaji, motivacija |
Socijalna | Društveni status, odnosi s drugima |
Moralna | Vrijednosti, etičke odluke |
Jezična | Način govora, vokabular |
Stil i jezik djela
Književni stil i jezik predstavljaju temeljne elemente kroz koje autor prenosi svoje umjetničke zamisli čitatelju. Svaki pisac razvija prepoznatljiv izričaj koji se očituje kroz izbor riječi, strukturu rečenica i upotrebu stilskih figura.
Stilske figure i izražajna sredstva
Stilske figure obogaćuju tekst i pojačavaju njegovu umjetničku vrijednost. Najčešće stilske figure u hrvatskoj književnosti uključuju:
- Metafore: Prenošenje značenja s jednog pojma na drugi (“biserne suze”)
- Personifikacije: Pridavanje ljudskih osobina neživim stvarima (“mjesec šeta nebom”)
- Hiperbole: Pretjerano naglašavanje (“čekao je sto godina”)
- Onomatopeje: Oponašanje zvukova iz prirode (“šušti lišće”)
- Alegorije: Preneseno značenje kroz cijelo djelo
Narativne tehnike
Narativne tehnike određuju način na koji autor pripovijeda priču:
- Pripovjedna perspektiva:
- Ich-forma (prvo lice jednine)
- Er-forma (treće lice jednine)
- Sveznajući pripovjedač
- Vremenske tehnike:
- Kronološko pripovijedanje
- Retrospektivno pripovijedanje
- Paralelno vođenje radnje
Ton i atmosfera
Ton književnog djela stvara posebno raspoloženje kod čitatelja:
- Osnovni tonovi:
- Lirski (osjećajan, poetičan)
- Epski (objektivan, pripovjedački)
- Dramski (napet, dinamičan)
- Atmosfera djela:
- Vedra ili sumorna
- Tajanstvena ili realistična
- Melankolična ili optimistična
Kombinacija ovih elemenata stvara jedinstveni književni izraz koji karakterizira pojedino djelo i njegovog autora.
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u književnim djelima nose dublje značenje koje nadilazi doslovno tumačenje teksta. U djelima poput “Šume Striborove” simbolički elementi grade složenu mrežu značenja koja prenosi univerzalne poruke čitateljima.
Simboli u djelu
Šuma Striborova predstavlja granični prostor između stvarnog i čarobnog svijeta, gdje se susreću prirodne i nadnaravne sile. Ključni simboli u djelu uključuju:
- Vatra Domaćih: predstavlja životnu energiju doma i toplinu obiteljskog ognjišta
- Snaha-zmija: simbolizira prijetvornost i destruktivnu moć prijevare
- Stribor: utjelovljuje prirodnu mudrost i pravednost
- Biserje: označava lažni sjaj materijalnog bogatstva
- Zimski ambijent: naglašava emocionalnu hladnoću među likovima
Motivi
Temeljni motivi koji se isprepliću kroz djelo:
- Majčinska ljubav: dominira kao središnji motiv koji pokreće radnju
- Iskušenje: manifestira se kroz sinovljevu zaslijepljenost vanjskom ljepotom
- Preobrazba: prikazana kroz fizičke i duhovne promjene likova
- Vjernost: očituje se u majčinoj nepokolebljivoj odanosti sinu
- Pravda: realizira se kroz konačno razotkrivanje istine
Alegorija i metafora
- Šuma funkcionira kao metafora životnih iskušenja
- Domaći predstavljaju čuvare tradicijskih vrijednosti
- Snaha-zmija alegorijski prikazuje destruktivnu moć laži
- Majčin izbor simbolizira pobjedu nesebične ljubavi nad materijalnim
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Priče iz davnine Ivane Brlić-Mažuranić predstavljaju značajan trenutak u hrvatskoj književnosti, prvi put objavljene 1916. godine. Vrijeme izdavanja poklapa se s razdobljem velikih društvenih i političkih promjena u Hrvatskoj, kada je Austro-Ugarska Monarhija bila na zalasku svoje moći.
Povijesni kontekst
Hrvatska se početkom 20. stoljeća nalazila u složenom političkom položaju unutar Austro-Ugarske Monarhije. Političke okolnosti odražavaju se u djelima kroz naglašavanje važnosti očuvanja nacionalnog identiteta i kulturne baštine. Priče iz davnine nastaju u vrijeme kada hrvatski narod teži većoj autonomiji i samostalnosti.
Društveni kontekst
Društvene vrijednosti tog vremena zrcale se kroz moralne pouke utkane u svaku priču:
- Borba dobra protiv zla
- Važnost istine i poštenja
- Snaga obiteljskih veza
- Cijena mudrosti i znanja
- Posljedice pohlepe i oholosti
Kulturni kontekst
Kulturološka dimenzija djela očituje se kroz:
- Integraciju slavenske mitologije
- Povezanost s hrvatskom narodnom tradicijom
- Spoj fantastičnih i realističnih elemenata
- Arhetipske likove iz folklorne baštine
- Jedinstveni stil pripovijedanja
Element | Utjecaj na djelo |
---|---|
Mitologija | Slavenski bogovi i bića |
Tradicija | Narodne priče i legende |
Jezik | Arhaični izrazi i fraze |
Simbolika | Prirodne pojave i elementi |
Priče iz davnine spajaju elemente zbilje i mašte, stvarajući jedinstveni književni svijet koji odražava bogatstvo hrvatske kulturne baštine. Kroz fantastične elemente i moralne pouke, autorica gradi most između tradicije i modernog doba, čineći djelo bezvremenim klasikom hrvatske književnosti.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija književnog djela zahtijeva sustavnu analizu teksta kroz nekoliko ključnih aspekata. Čitatelj pristupa djelu s pozornošću usmjerenom na temu, likove, kompoziciju i stilske značajke. Kritički osvrt nadograđuje interpretaciju osobnim promišljanjem o umjetničkoj vrijednosti djela.
Elementi interpretacije:
- Tema i ideja: Prepoznavanje središnje tematike djela i glavnih poruka koje prenosi
- Karakterizacija likova: Analiza postupaka, motivacije i razvoja likova kroz djelo
- Kompozicijska struktura: Razumijevanje organizacije teksta i povezanosti dijelova
- Jezično-stilska obilježja: Uočavanje specifičnosti autorskog stila i književnih postupaka
Razine kritičkog osvrta:
- Estetska razina: Procjena umjetničke vrijednosti i književne kvalitete djela
- Etička razina: Promišljanje moralnih pitanja i vrijednosti koje djelo propituje
- Društvena razina: Sagledavanje djela u kontekstu vremena nastanka i današnjice
Za kvalitetnu interpretaciju “Priča iz davnine” čitatelj analizira:
Aspekt analize | Ključni elementi |
---|---|
Mitološki motivi | Slavenska mitologija, nadnaravna bića |
Jezični izraz | Arhaizmi, slikovit jezik |
Poruke | Moralne pouke, univerzalne vrijednosti |
Simbolika | Prirodne pojave, magični predmeti |
Kritički osvrt na djelo zahtijeva aktivno čitanje i bilježenje zapažanja. Čitatelj postavlja pitanja o značenju pojedinih elemenata, uspoređuje različite interpretacije te formira vlastito mišljenje temeljeno na argumentima iz teksta.
Vlastiti dojam i refleksija
Osobni doživljaj književnog djela temelji se na emocionalnoj vezi između čitatelja i teksta. Učinkovita refleksija uključuje nekoliko ključnih elemenata:
Emocionalni elementi:
- Inicijalni dojam nakon prvog čitanja
- Promjene u percepciji tijekom čitanja
- Identifikacija s likovima ili situacijama
- Reakcije na ključne trenutke u djelu
Kritička analiza:
- Povezivanje osobnog iskustva s radnjom
- Prepoznavanje univerzalnih tema
- Interpretacija simbolike
- Evaluacija autorovih tehnika
Pri analizi “Priča iz davnine” čitatelji često ističu:
Elementi djela | Učinak na čitatelja |
---|---|
Mitološki motivi | Pobuđuju znatiželju |
Moralne pouke | Potiču samoreflekciju |
Likovi | Izazivaju empatiju |
Jezični izraz | Stvara slikovite predodžbe |
Refleksija na književno djelo produbljuje se kroz:
- Vođenje bilješki tijekom čitanja
- Izdvajanje značajnih citata
- Formuliranje pitanja o tekstu
- Povezivanje s drugim poznatim djelima
Interpretacija teksta dobiva dodatnu dimenziju kroz osobne asocijacije i životno iskustvo čitatelja. Svaki čitatelj unosi vlastitu perspektivu koja obogaćuje razumijevanje djela i stvara jedinstvenu interpretaciju književnog teksta.