Književnost ima jedinstvenu moć prenijeti emocije, misli i životna iskustva kroz pažljivo odabrane riječi. Školska lektira kroz izabrane pjesme predstavlja učenicima najbolje primjere hrvatske i svjetske poezije, omogućujući im da razviju kritičko razmišljanje i ljubav prema pisanoj riječi.
Izabrane pjesme u lektiri pomno su odabrana zbirka poetskih djela koja predstavljaju različite književne periode, stilove i teme. Djela uključuju stvaralaštvo poznatih autora poput Dobriše Cesarića, Antuna Gustava Matoša, Tina Ujevića i drugih velikana hrvatske književnosti.
Svaka pjesma u lektiri nosi svoju posebnu priču, simboliku i poruku koja učenicima otvara nove perspektive i potiče ih na dublje promišljanje o svijetu oko sebe. Kroz analizu stihova i pjesničkih figura učenici stječu vještine koje će im koristiti u daljnjem obrazovanju i životu.
Uvod u lektiru
Izabrane pjesme predstavljaju pažljivo odabrana književna djela koja učenicima omogućuju upoznavanje s različitim stilovima pisanja hrvatskih i svjetskih pjesnika. Ova zbirka donosi pregled najvažnijih poetskih ostvarenja koja su obilježila književnost.
Autor
Zbirku izabranih pjesama uredio je tim stručnjaka iz područja književnosti i pedagogije. Svaki autor zastupljen u zbirci pomno je odabran prema književnoj vrijednosti svojih djela te obrazovnom potencijalu za učenike. Urednici su uključili pjesnike poput:
- Dobriše Cesarića s njegovom preciznom i jasnom lirikom
- Antuna Gustava Matoša koji donosi impresionističke motive
- Silvija Strahimira Kranjčevića poznatog po socijalnoj tematici
- Tina Ujevića čija poezija odražava duboku emocionalnost
Žanr i književna vrsta
Izabrane pjesme pripadaju lirskom književnom rodu s raznolikim žanrovskim određenjima:
Vrsta lirike | Karakteristike | Primjeri |
---|---|---|
Ljubavna | Emotivni izričaj osobnih osjećaja | “Voćka poslije kiše” |
Socijalna | Društvena problematika | “Mojsije” |
Pejzažna | Opisi prirode | “U sutон” |
Misaona | Filozofska promišljanja | “Opomena” |
Poezija u zbirci obuhvaća različite pjesničke forme od klasičnih soneta do slobodnog stiha. Svaka pjesma dolazi s detaljnim objašnjenjima stilskih figura motiva te biografskim podacima o autoru.
Mjesto i vrijeme

Mjesto i vrijeme u izabranim pjesmama hrvatskih pisaca nose snažnu simboličku vrijednost i tematsku dubinu. Kroz precizno odabrane lokacije i vremenske periode, hrvatski pjesnici stvaraju kompleksne slojeve značenja koji nadilaze puku fizičku dimenziju.
Silvije Strahimir Kranjčević koristi geografske lokacije kao snažne simbole nacionalnog identiteta:
- “Hrvatskoj” – evocira domovinu kao živući entitet
- “Senju-gradu” – predstavlja specifičnu lokaciju s dubokim povijesnim značajem
- “Moj dom” – spaja osobni prostor s kolektivnim iskustvom
Petar Preradović gradi vremensko-prostorne odnose kroz nekoliko ključnih dimenzija:
Dimenzija | Simbolika | Primjer u pjesmama |
---|---|---|
Prostor | Domovina | “Rodu o jeziku” |
Vrijeme | Povijesni kontinuitet | “Putnik” |
Mjesto | Duhovni prostor | “Ljudsko srce” |
Oba pjesnika koriste konkretne geografske reference za izgradnju kompleksnih metafora. Njihova poezija transformira fizičke lokacije u simboličke prostore koji odražavaju:
- Nacionalni identitet i pripadnost
- Osobna emocionalna iskustva
- Povijesno nasljeđe
- Kulturološke vrijednosti
Vremenske odrednice u pjesmama često prelaze granice kronološkog vremena, stvarajući most između prošlosti i sadašnjosti. Kroz pažljivo odabrane prostorno-vremenske koordinate, pjesnici grade višeslojnu poetsku stvarnost koja omogućuje dublje razumijevanje tematike djela.
Tema i ideja djela

Kranjčevićeve Izabrane pjesme donose složenu mrežu tema koje se isprepliću kroz njegovu poeziju, stavljajući naglasak na egzistencijalna pitanja i društvenu kritiku. Pjesnik stvara jedinstvenu viziju svijeta kroz prizmu domoljublja, društvenih nepravdi i dubokih filozofskih promišljanja.
Glavna tema
Središnja tema Kranjčevićevih Izabranih pjesama je propitivanje ljudske egzistencije kroz prizmu društvenih i duhovnih previranja. Pjesnik istražuje odnos između pojedinca i društva, postavljajući pitanja o smislu života, patnji i pravdi. Posebno se ističe njegov kritički pristup prema društvenim nepravdama i licemjerju.
Sporedne teme
Domoljublje i nacionalni identitet
- Pjesma “Moj dom” izražava snažnu povezanost s domovinom
- Kritički osvrt na društveno-političke prilike u Hrvatskoj
- Odnos pojedinca prema nacionalnoj povijesti
Religiozna preispitivanja
- Pjesma “Eli Eli Lama Azâvtani?!” propituje smisao božanske žrtve
- Sukob između vjere i razuma
- Odnos čovjeka prema božanskom
Ideja djela
Kranjčević kroz svoje pjesme razvija ideju o potrebi za društvenom pravdom i moralnom obnovom. Njegove pjesme nose snažnu poruku o važnosti individualnog integriteta u svijetu prepunom kompromisa. Pjesnik se zalaže za:
- Istinu kao najvišu vrijednost
- Borbu protiv društvene nepravde
- Očuvanje ljudskog dostojanstva
- Kritičko promišljanje stvarnosti
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi:
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Križ | Patnja i žrtva |
Dom | Nacionalni identitet |
Zvijezde | Ideal i težnja |
Put | Životno putovanje |
Pjesnik koristi ove motive za stvaranje složene pjesničke slike koja odražava dubinu njegovih promišljanja o životu, društvu i ljudskoj prirodi. Svaki simbol nosi višeslojno značenje koje se otkriva kroz pažljivu analizu stihova.
Kompozicija djela

Izabrane pjesme karakterizira jedinstvena struktura koja se sastoji od nekoliko ključnih dijelova koji zajedno tvore skladnu cjelinu. Svaka pjesma ima svoj ritam i način iznošenja ideja kroz pažljivo strukturirane elemente.
Uvod
Uvodni dio pjesama postavlja temeljni ton i atmosferu djela. Pjesnik koristi jednostavan jezik s dubokim značenjem te često započinje stihove predstavljanjem glavnog motiva ili scene. Primjerice, u pjesmi “Najljepša boja” uvod odmah uvodi čitatelja u različite perspektive o tome što čini najljepšu boju.
Zaplet
Središnji dio razvija početnu ideju kroz niz pjesničkih slika i motiva. Vitez često koristi ponavljanja i rimu kako bi naglasio ritam i muzikalnost svojih stihova. U pjesmi “Mi djeca” zaplet se gradi kroz repetitivne strukture koje pojačavaju kolektivnu viziju djece o izgradnji boljeg svijeta.
Vrhunac
Kulminacija pjesme donosi najsnažniju emociju ili misao. Vitez u ovom dijelu često koristi:
- Iznenadne obrate u perspektivi
- Pojačanu slikovitost izraza
- Intenziviranje ritma i rime
- Spajanje različitih motiva u jedinstvenu cjelinu
Rasplet
Nakon vrhunca slijedi prirodno razrješenje teme kroz smirivanje ritma i tona. Pjesnik često:
- Vraća se početnom motivu u novom svjetlu
- Zaokružuje pjesničku sliku
- Smiruje tempo i intenzitet izraza
Zaključak
- Jasne i upečatljive završne stihove
- Sažete zaključke koji ostavljaju prostor za razmišljanje
- Povezivanje s uvodnom temom u novom kontekstu
Kratki sadržaj

“Izabrane pjesme” Grigora Viteza predstavljaju reprezentativnu zbirku hrvatske dječje poezije koja obuhvaća raznolike tematske cjeline. Vitezovo pjesničko stvaralaštvo karakterizira maštovit pristup svakodnevnim temama kroz koje gradi jedinstveni poetski svijet.
Tematska raznolikost u zbirci očituje se kroz:
- Pjesme o životinjama i biljkama
- Motive djetinjstva i odrastanja
- Opise gradskog i seoskog života
- Fantastične elemente i humoristične situacije
Među najznačajnijim pjesmama izdvajaju se:
Naslov pjesme | Glavna tema |
---|---|
Kad bi drveće hodalo | Maštoviti svijet prirode |
Tiha tiha pjesma | Atmosfera mira i tišine |
Nema za mačke škole | Humoristični pogled na školovanje |
Vitez kroz svoje stihove gradi most između dječje mašte i stvarnosti, koristeći jednostavan jezik obogaćen slikovitim izrazima. Njegovi stihovi prožeti su toplinom i razumijevanjem dječjeg doživljaja svijeta, stvarajući poeziju koja je istovremeno pristupačna i umjetnički vrijedna.
U pjesmama se često isprepliću elementi igre i pouke, gdje kroz zabavan pristup autor prenosi važne životne lekcije. Vitezov stil karakterizira ritmičnost i melodioznost stihova koji ostaju u sjećanju mladih čitatelja.
Redoslijed događaja

Redoslijed događaja u Vitezovim pjesmama karakterizira jedinstvena struktura koja odudara od klasične narativne forme. Njegove pjesme prate jednostavan kronološki slijed gdje se jedan događaj prirodno nadovezuje na drugi.
Karakteristični primjeri strukture događaja u Vitezovim pjesmama:
Pjesma | Redoslijed događaja |
---|---|
“Dohvati mi, tata, mjesec” | 1. Dječja molba, 2. Očev odgovor, 3. Objašnjenje nemogućnosti |
“Neposlušne stvari” | 1. Postavljanje pitanja, 2. Majčini odgovori, 3. Otkrivanje nestalih stvari |
Vitez gradi svoje pjesme kroz jednostavne dijaloge između likova, najčešće djece i roditelja. Interakcija se odvija prirodnim tokom, bez složenih zapleta ili neočekivanih obrata. Svaki stih nosi jasnu poruku povezanu s centralnim motivom pjesme.
Posebnost Vitezovog pristupa očituje se u:
- Izravnom prikazivanju događaja bez složenih pjesničkih figura
- Logičnom slijedu radnje razumljivom djeci
- Povezivanju događaja kroz dijalog između likova
- Fokusiranju na jedan središnji motiv ili događaj
Njegova poezija izbjegava kompleksne vremenske strukture, održavajući jednostavnost i jasnoću pripovijedanja primjerenu dječjem uzrastu.
Analiza likova

Analiza likova u izabranim pjesmama predstavlja složen spoj karakterizacije različitih pjesničkih osobnosti kroz koje autori prenose svoje poruke i ideje. Karakterizacija likova varira od realističnih prikaza do simboličkih reprezentacija.
Glavni likovi
Središnji likovi u izabranim pjesmama nose težinu pjesničke poruke:
- Grga Čvarak – nestašni dječak iz istoimene pjesme Ratka Zvrka, predstavlja arhetip zaigranog djeteta sklonog pustolovinama
- Lirski subjekt u Pavlovićevoj pjesmi “Početak pesme” djeluje kao promatrač i tumač poetskog procesa
- Putnik iz Kranjčevićevih pjesama simbolizira čovjekovu egzistencijalnu potragu
- Dijete kao centralni lik Vitezovih pjesama utjelovljuje nevinost i radoznalost
Sporedni likovi
Sporedni likovi obogaćuju značenjski sloj pjesama:
- Odrasli (roditelji, učitelji) koji se pojavljuju kao autoriteti
- Životinje koje često nose alegorijska značenja
- Prirodne pojave predstavljene kroz personifikaciju
- Fantastični likovi koji obogaćuju pjesnički svijet
Odnosi između likova
Interakcije između likova grade dinamiku pjesničkog izraza:
- Odnos dijete-odrasli karakterizira međugeneracijsko razumijevanje
- Dijalog čovjeka s prirodom otkriva dublje filozofske teme
- Sukob pojedinca i društva kao pokretač radnje
- Unutarnji monolozi koji razotkrivaju psihološke profile likova
Napomena: Likovi se u poeziji često pojavljuju kao simboli ili nositelji određenih ideja, za razliku od proznih djela gdje imaju razvijenije karakterizacije.
Stil i jezik djela
Stil i jezik u izabranim pjesmama odražavaju jedinstvene karakteristike svakog pjesnika kroz specifičnu upotrebu jezičnih sredstava. Moderna poezija poput Pope karakterizira se neobičnim temama i racionalnim pristupom, dok tradicionalniji autori poput Kranjčevića koriste klasične forme s naglašenom rimom i ritmom.
Stilske figure i izražajna sredstva
- Metafore i simboli: Dominiraju pjesničkim izrazom kroz slike prirode koristeći motive poput mora, neba i zemlje
- Personifikacija: Česta u opisima prirodnih pojava gdje neživim predmetima daje ljudske osobine
- Kontrasti: Stvaraju dinamiku kroz suprotstavljanje pojmova (svjetlo-tama, život-smrt)
- Asonanca i aliteracija: Doprinose muzikalnosti stihova ponavljanjem samoglasnika i suglasnika
Narativne tehnike
- Izmjena perspektiva između prvog i trećeg lica
- Ciklička kompozicija koja povezuje motive kroz zbirku
- Dijalog kao element dramatizacije pjesničkog izraza
- Retrospektivno pripovijedanje s elementima sjećanja
Ton i atmosfera
- Lirski ton: Prevladava u ljubavnoj i pejzažnoj poeziji
- Elegičnost: Prisutna u pjesmama s temom prolaznosti
- Satirični prizvuk: Karakterističan za društveno-kritičke pjesme
- Svečani ton: Obilježava domoljubnu poeziju
Stilsko obilježje | Primjena u poeziji |
---|---|
Rima | Pravilna u tradicionalnoj formi |
Ritam | Slobodan u modernoj poeziji |
Strofa | Kombinacija klasičnih i slobodnih oblika |
Stih | Od vezanog do slobodnog stiha |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u izabranim pjesmama predstavljaju složenu mrežu značenja koja produbljuje razumijevanje poetskih djela. Svaki simbol nosi specifičnu težinu unutar pjesničkog izraza, dok motivi grade tematsku osnovu djela.
Simboli u djelu
Simbolička struktura pjesama gradi se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Oskoruša kao središnji simbol u istoimenoj pjesmi Paje Kanižaja predstavlja osobu koja se samouništava kroz negativne emocije. Voćka koja psuje druge plodove simbolizira destruktivnu snagu samoomalovažavanja.
- Obiteljsko ognjište u “Pretprazničkoj večeri” Alekse Šantića simbolizira toplinu, sigurnost i pripadnost. Majka kraj ognjišta postaje simbol bezuvjetne ljubavi, dok otac predstavlja zaštitu i stabilnost.
Motivi
Pjesnički motivi grade tematsku strukturu kroz nekoliko razina:
- Egzistencijalni motivi:
- Prolaznost vremena
- Suočavanje sa samoćom
- Potraga za smislom
- Društveni motivi:
- Suosjećanje s patnjom drugih
- Stradanje pojedinca
- Žrtva za zajednicu
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj pjesama gradi se kroz složene pjesničke slike:
- Prirodne pojave kao metafore ljudskih stanja:
- Oluja predstavlja životne nedaće
- Sunce simbolizira nadu
- Noć označava razdoblje tuge
- Složene alegorije:
- Putovanje kao metafora životnog puta
- More kao simbol životnih izazova
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Razdoblje hrvatskog narodnog preporoda i romantizma donijelo je značajne promjene u hrvatskoj književnosti krajem 18. i početkom 19. stoljeća. Kukuljevićev povijesni govor na hrvatskom jeziku u Hrvatskom saboru označio je prekretnicu u borbi za nacionalni identitet i kulturnu samostalnost.
Osnivanje ključnih institucija
Institucionalni razvoj hrvatske kulture u ovom razdoblju obilježilo je osnivanje nekoliko važnih ustanova:
- Matica ilirska
- Naučno društvo
- Narodni muzej
- Gospodarsko društvo
Društvena previranja i kulturni razvoj
Čitaonice su postale središta društvenog i kulturnog života, okupljajući intelektualce i rodoljube oko ideje narodnog jedinstva. Pokret za nacionalno buđenje manifestirao se kroz:
- Organiziranje kulturnih događanja
- Izdavanje književnih djela na hrvatskom jeziku
- Razvoj obrazovnih institucija
- Širenje prosvjetiteljskih ideja
Ovaj period karakterizira snažna povezanost književnog stvaralaštva s društvenim i političkim zbivanjima. Hrvatski pjesnici tog doba često su kroz svoje stihove izražavali:
Tematsko područje | Manifestacija u pjesmama |
---|---|
Domoljublje | Motivi hrvatske povijesti i krajolika |
Društvena kritika | Osvrti na društvene nepravde |
Nacionalni identitet | Isticanje hrvatskog jezika i običaja |
Kulturno nasljeđe | Reference na narodnu tradiciju |
Književno stvaralaštvo ovog razdoblja obilježava intenzivna interakcija između umjetničkog izraza i društvenih okolnosti, stvarajući temelj za razvoj moderne hrvatske književnosti.
Interpretacija i kritički osvrt
Pupačićeve “Izabrane pjesme” predstavljaju vrhunac hrvatskog pjesničkog stvaralaštva druge moderne. Središnja tematska os zbirke okreće se oko tri dominantne točke: pejzažni motivi zavičaja, egzistencijalna propitivanja i intimni doživljaji svijeta.
Tematska analiza
Pejzažni motivi u Pupačićevim pjesmama nose duboku simboličku vrijednost. Planinski krajolici Cetinske krajine nisu samo geografske odrednice već postaju metafore duhovnog prostora pjesnika. Posebno se ističu:
- Motiv mora kao simbol beskraja i životne snage
- Planinski vrhunci kao odraz težnje za visinama
- Zavičajni elementi koji grade most između prošlosti i sadašnjosti
Stilska obilježja
Zbirka pokazuje izrazitu stilsku raznolikost kroz pet različitih stvaralačkih faza:
Zbirka | Dominantna stilska obilježja |
---|---|
Mladići | Spontani lirizam mladenačkog izraza |
Cvijet izvan sebe | Eksperimentiranje s formom |
Ustoličenje | Zreli pjesnički izraz |
Moj križ svejedno gori | Meditativnost i egzistencijalna pitanja |
Apokalipsa/Moj grob | Završna sinteza životnog iskustva |
Značaj i utjecaj
Pupačićev pjesnički opus predstavlja jedinstvenu sintezu tradicionalnog i modernog izraza. Njegov utjecaj na razvoj hrvatske poezije očituje se kroz:
- Inovativni pristup pejzažnoj lirici
- Autentičan spoj zavičajnih motiva i univerzalnih tema
- Originalnu metaforiku koja spaja konkretno i apstraktno
Kritička recepcija prepoznaje Pupačića kao pjesnika koji je uspješno premostio jaz između tradicionalne lirike i modernih pjesničkih strujanja, stvarajući prepoznatljiv osobni izraz u kontekstu hrvatske književnosti druge moderne.
Vlastiti dojam i refleksija
Čitanje “Izabranih pjesama” stvara jedinstveno iskustvo za svakog čitatelja kroz osobnu interpretaciju teksta. Razumijevanje poezije povezuje se s individualnim iskustvima čitatelja, stvarajući različite interpretacije istog djela.
Aktivna uloga čitatelja
Čitatelj aktivno sudjeluje u stvaranju značenja pjesme kroz:
- Povezivanje pjesničkih slika s osobnim sjećanjima
- Tumačenje simbolike prema vlastitom životnom iskustvu
- Prepoznavanje emocija kroz prizmu osobnih doživljaja
- Stvaranje mentalnih slika temeljenih na vlastitoj mašti
Osobna interpretacija
Interpretacija poezije varira ovisno o:
Aspekt interpretacije | Utjecaj na doživljaj |
---|---|
Životno iskustvo | Dublje razumijevanje tema |
Emocionalno stanje | Intenzitet doživljaja |
Književno predznanje | Prepoznavanje stilskih figura |
Kulturološki kontekst | Razumijevanje simbolike |
Kreativna nadahnuća
Pjesme potiču kreativnost kroz:
- Razvoj imaginacije pri vizualizaciji pjesničkih slika
- Identifikaciju s temama pjesama
- Stvaranje osobnih asocijacija na pročitano
- Poticaj za vlastito umjetničko izražavanje
Grigor Vitezove pjesme posebno inspiriraju mlade čitatelje svojom maštovitošću. Njegova pjesma “Najljepša boja” omogućava različite interpretacije ovisno o čitateljevim preferencijama, dokazujući kako poezija stvara prostor za individualni doživljaj umjetnosti.