Književna djela koja učenici čitaju tijekom školovanja često ostavljaju neizbrisiv trag u njihovom obrazovnom razvoju. Među tim djelima, “Ja sam lektira” posebno se ističe kao jedinstveno ostvarenje koje povezuje mlade čitatelje s književnošću na potpuno nov način.
“Ja sam lektira” je suvremeni hrvatski roman za mlade autorice Julijane Matanović koji kroz perspektivu same knjige pripovijeda o važnosti čitanja i ljubavi prema književnosti. Djelo je postalo obavezna školska lektira zbog svoje inovativne narativne strukture i edukativne vrijednosti.
Kroz neobičnu perspektivu personificirane knjige koja sama priča svoju priču učenicima sedmih razreda osnovne škole otkriva se svijet u kojem knjige nisu samo predmet čitanja već postaju živi sugovornici koji dijele svoje misli osjećaje i iskustva.
Uvod u lektiru
“Ja sam lektira” predstavlja jedinstveno književno djelo koje kroz neobičnu perspektivu same knjige kao pripovjedača uvodi čitatelje u svijet književnosti. Knjiga progovara u prvom licu, obraćajući se direktno mladim čitateljima sedmih razreda osnovne škole.
Autor
Julijana Matanović, autorica romana “Ja sam lektira”, priznata je hrvatska književnica rođena 1959. godine u Gradačcu. Kao redovna profesorica na Filozofskom fakultetu u Zagrebu stekla je bogato iskustvo u radu s mladima. Njena djela karakterizira:
- Spoj akademskog znanja s pristupačnim stilom pisanja
- Poseban fokus na teme odrastanja mladih čitatelja
- Inovativni pristup pripovijedanju kroz različite narativne tehnike
Žanr i književna vrsta
- Personifikacije kao glavnog stilskog sredstva
- Edukativne fikcije prilagođene učenicima
- Metanarativnog pristupa gdje knjiga govori o sebi
Karakteristike djela | Opis |
---|---|
Žanr | Dječji roman |
Vrijeme nastanka | 2012. godina |
Ciljana publika | Učenici 7. razreda |
Narativna tehnika | Ich-forma (prva osoba) |
Broj stranica | 184 |
Mjesto i vrijeme

Roman “Ja sam lektira” smješten je u specifičan prostorno-vremenski okvir koji dodatno potvrđuje njegovu edukativnu vrijednost. Radnja se odvija u nekoliko ključnih lokacija koje nose simboličko značenje u kontekstu obrazovnog procesa.
Prostorne odrednice
Knjižnica predstavlja centralno mjesto radnje, gdje personificirana knjiga promatra i komentira svoje okruženje. Školski prostori dodatno obogaćuju narativni kontekst:
- Učionica hrvatskog jezika
- Školska knjižnica
- Police s lektirom
- Školski hodnici
- Torbe učenika
Vremenske odrednice
Temporalna struktura romana prati prirodni ritam školske godine:
Vremenski period | Događaji |
---|---|
Rujan | Početak školske godine i prvi susret s učenicima |
Listopad – Svibanj | Razvoj odnosa između knjige i čitatelja |
Lipanj | Završetak školske godine |
Narativni tok prati svakodnevicu sedmaša kroz:
- Redovite školske sate
- Vrijeme za čitanje lektire
- Pisanje lektirnih zadaća
- Razdoblja školskih odmora
Specifičnost vremenskog okvira ogleda se u izmjeni perspektiva između sadašnjosti pripovjedača-knjige i referenci na književna djela iz različitih povijesnih razdoblja, stvarajući tako bogatu temporalnu mrežu koja povezuje prošlost i sadašnjost hrvatske književnosti.
Tema i ideja djela

“Ja sam lektira” istražuje kompleksne tematske slojeve kroz jedinstvenu perspektivu personificirane knjige. Djelo predstavlja višeslojnu analizu odnosa između književnosti i mladih čitatelja.
Glavna tema
Središnja tema romana jest važnost čitanja i razvijanje ljubavi prema književnosti kod mladih. Ključni elementi glavne teme uključuju:
- Odnos između knjige i čitatelja kroz personificiranu perspektivu
- Važnost obrazovanja kroz književnost
- Transformacija učenika kroz proces čitanja
- Međugeneracijsko povezivanje kroz književna djela
Sporedne teme
Roman obuhvaća nekoliko sporednih tema koje nadopunjuju glavnu narativnu liniju:
- Prijateljstvo među knjigama na policama knjižnice
- Evolucija hrvatskog jezika kroz vrijeme
- Izazovi suvremenog obrazovanja
- Odnos tradicionalnog i digitalnog čitanja
Ideja djela
Temeljna ideja romana manifestira se kroz:
- Poticanje kritičkog razmišljanja kod mladih čitatelja
- Demonstraciju važnosti očuvanja književne baštine
- Razvijanje empatije prema književnim djelima
- Povezivanje klasične književnosti sa suvremenim iskustvima
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Knjižnica | Riznica znanja i mudrosti |
Police s knjigama | Povezanost različitih književnih djela |
Školska torba | Put knjige od knjižnice do čitatelja |
Bilješke u marginama | Interakcija čitatelja s tekstom |
Kompozicija djela

Kompozicija romana “Ja sam lektira” prati klasičnu strukturu književnog djela kroz pet ključnih dijelova koji grade napetost i razvijaju priču. Knjiga kao pripovjedač vodi čitatelja kroz vlastitu priču na jedinstven i inovativan način.
Uvod
Početak romana predstavlja knjigu kao glavni lik i pripovjedača, smještajući radnju u školsku knjižnicu. Knjiga se nalazi na polici među drugim lektirama, promatrajući svakodnevicu učenika i profesora koji prolaze knjižnicom. Uvodni dio uspostavlja poseban odnos između knjige i čitatelja, stvarajući intimnu atmosferu dijaloga.
Zaplet
Zaplet započinje kada knjiga dobiva novog čitatelja i kreće na putovanje kroz školsku godinu. Razvoj radnje prati izazove s kojima se knjiga susreće: marginalne bilješke učenika, različite interpretacije teksta te odnose s drugim knjigama na polici. Napetost raste kroz interakcije s različitim čitateljima i njihovim reakcijama na sadržaj.
Vrhunac
Vrhunac djela dolazi u trenutku kada knjiga shvaća svoju pravu vrijednost kroz poseban odnos s jednim učenikom koji ju potpuno razumije. Ovaj ključni moment predstavlja kulminaciju svih prethodnih događaja i transformaciju knjige iz običnog predmeta u aktivnog sudionika obrazovnog procesa.
Rasplet
Nakon vrhunca slijedi postupno razrješenje situacije gdje se knjiga miri sa svojom ulogom u obrazovnom sustavu. Rasplet donosi nova saznanja o važnosti književnosti u životima mladih čitatelja te pokazuje kako jedna knjiga može utjecati na formiranje čitateljskih navika.
Zaključak
Završni dio zaokružuje priču povratkom na početnu situaciju u knjižnici, ali s novom perspektivom. Knjiga prihvaća svoju ulogu kao most između klasične književnosti i suvremenih čitatelja, ostavljajući snažnu poruku o važnosti čitanja i razumijevanja književnosti.
Kratki sadržaj

Roman “Ja sam lektira” predstavlja inovativnu književnu perspektivu kroz oči same knjige koja postaje glavni pripovjedač. Knjiga-pripovjedač, smještena na policama školske knjižnice, dijeli svoja iskustva s učenicima sedmog razreda kroz jednu školsku godinu.
Glavni lik knjige razvija poseban odnos sa svojim čitateljima, prateći njihove reakcije na stranicama i bilješke na marginama. Susreće se s različitim tipovima učenika – od onih koji je čitaju s oduševljenjem do onih koji je jedva otvore.
Na policama knjižnice, knjiga-pripovjedač druži se s drugim književnim djelima, stvarajući živopisnu zajednicu knjiga. Kroz njihove razgovore čitatelji otkrivaju bogatu hrvatsku književnu baštinu te se upoznaju s klasicima poput Šenoe, Matoša i Krleže.
Struktura priče prati školsku godinu kroz nekoliko ključnih događaja:
- Prvi susret s novim čitateljem u rujnu
- Razgovori s drugim knjigama tijekom zimskih mjeseci
- Transformacija odnosa između knjige i učenika u proljeće
- Završna spoznaja o vrijednosti čitanja krajem školske godine
Tematski slojevi romana:
Tema | Način obrade |
---|---|
Ljubav prema čitanju | Kroz osobna iskustva knjige |
Obrazovna vrijednost | Putem interakcije s učenicima |
Književna baština | Dijalozima među knjigama |
Međugeneracijski odnosi | Kroz različite generacije čitatelja |
Kroz personifikaciju knjige kao živog bića, autorica Julijana Matanović stvara jedinstvenu perspektivu koja mladim čitateljima približava svijet književnosti na pristupačan i zanimljiv način.
Redoslijed događaja

Roman “Ja sam lektira” prati kronološki tijek jedne školske godine kroz narativnu strukturu knjige-pripovjedača. Radnja se odvija kroz nekoliko ključnih vremenskih segmenata:
Jesensko razdoblje:
- Početak školske godine u rujnu
- Prvi susret knjige s novim učenicima 7. razreda
- Upoznavanje s ostalim knjigama na policama knjižnice
Zimski period:
- Intenzivno čitanje tijekom zimskih mjeseci
- Razgovori između knjiga o njihovim čitateljima
- Međusobno dijeljenje iskustava s učenicima
Vremensko razdoblje | Ključni događaji |
---|---|
Rujan – Studeni | Upoznavanje s učenicima |
Prosinac – Veljača | Intenzivno čitanje |
Ožujak – Svibanj | Razvoj odnosa |
Lipanj | Završna razmatranja |
Proljetna zbivanja:
- Produbljivanje odnosa s čitateljima
- Otkrivanje novih dimenzija književnosti
- Stvaranje posebnih veza s pojedinim učenicima
Završno razdoblje:
- Evaluacija provedenog vremena s učenicima
- Razmišljanja o utjecaju na mlade čitatelje
- Priprema za novu generaciju učenika
Svaki vremenski segment donosi nove spoznaje o vrijednosti čitanja kroz perspektivu same knjige. Događaji se nadovezuju prirodnim slijedom prateći školski kalendar te stvaraju koherentnu priču o razvoju odnosa između knjige i njezinih čitatelja.
Analiza likova

Analiza likova u romanu “Ja sam lektira” predstavlja jedinstvenu perspektivu gdje je sama knjiga glavni lik i pripovjedač. Kroz njezine oči upoznajemo ostale likove koji čine bogatu mrežu odnosa u djelu.
Glavni likovi
Knjiga-pripovjedačica dominira naracijom kao centralni lik koji posjeduje vlastitu osobnost, emocije i razmišljanja. Njezin karakter se očituje kroz:
- Fizičke karakteristike: Tvrdi uvez, pomalo istrošene stranice, bilješke na marginama
- Psihološke osobine: Mudra, empatična, znatiželjana promatračica učeničkih reakcija
- Moralne vrijednosti: Predana obrazovanju mladih, čuvarica književne baštine
Sporedni likovi
Sporedni likovi obogaćuju narativ kroz različite uloge i interakcije:
- Ostale knjige: Djela hrvatskih klasika poput Šenoe, Matoša i Krleže koja dijele police s pripovjedačicom
- Učenici: Sedmaši koji tijekom školske godine čitaju i interpretiraju književna djela
- Knjižničari: Čuvari knjiga koji brinu o njihovom očuvanju i distribuciji
- Profesori: Posrednici između knjiga i učenika koji usmjeravaju proces čitanja
Odnosi između likova
Dinamika odnosa među likovima gradi se kroz nekoliko ključnih razina:
- Knjiga – učenici: Razvija se od početnog nepovjerenja do duboke povezanosti kroz godinu
- Knjiga – druge knjige: Stvara se suradnički odnos među književnim djelima na policama
- Učenici – profesori: Obrazovni proces koji utječe na razumijevanje književnosti
- Knjižničari – knjige: Profesionalna briga i očuvanje književnog blaga
Stil i jezik djela
Roman “Ja sam lektira” odlikuje se jedinstvenim stilskim izražajem koji kombinira suvremeni jezik s književno-teorijskim elementima. Narativna struktura djela temelji se na personifikaciji knjige kao glavnog pripovjedača, što stvara poseban odnos s mladim čitateljima.
Stilske figure i izražajna sredstva
Djelo obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje obogaćuju tekst:
- Personifikacija dominira kao glavno izražajno sredstvo, dajući knjizi ljudske osobine poput razmišljanja, osjećaja i govora
- Metafore povezuju svijet knjiga sa svakodnevnim životom učenika (“police su naši domovi”, “stranice su naša koža”)
- Ironija se očituje u komentarima knjige-pripovjedačice o digitalnom dobu i odnosu mladih prema čitanju
- Alegorija kroz koju knjiga predstavlja edukativni proces i važnost očuvanja književne baštine
Narativne tehnike
Autorica koristi višeslojne narativne tehnike:
- Pripovijedanje u prvom licu kroz perspektivu same knjige
- Dijalogizacija između različitih književnih djela na policama
- Retrospektivni elementi koji povezuju prošlost i sadašnjost hrvatske književnosti
- Intertekstualne reference na klasična djela hrvatske književnosti
Ton i atmosfera
- Topao i prijateljski ton pripovjedača koji poziva na dijalog s čitateljem
- Edukativni pristup prožet humorom i razumijevanjem za mlade čitatelje
- Nostalgični momenti pri spominjanju klasičnih djela i njihovog značaja
- Optimistična atmosfera koja naglašava važnost čitanja i književnog obrazovanja
Simbolika i motivi
Roman “Ja sam lektira” predstavlja bogatu mrežu simboličkih značenja kroz inovativnu perspektivu personificirane knjige. Simbolika i motivi isprepliću se kroz nekoliko ključnih razina, stvarajući višeslojno književno djelo koje komunicira s mladim čitateljima.
Simboli u djelu
Simbolička struktura romana gradi se kroz nekoliko dominantnih elemenata. Knjižnica simbolizira riznicu znanja i mudrost generacija, dok police s knjigama predstavljaju most između različitih književnih epoha. Školska torba funkcionira kao simbolični prijelaz između institucionalnog i osobnog prostora čitanja. Bilješke na marginama stranica simboliziraju aktivni dijalog između čitatelja i teksta, dok prašina na koricama starijih knjiga predstavlja protok vremena i zanemarivanje književne baštine.
Motivi
Glavni motivi u romanu uključuju:
- Proces čitanja kao put samoosviještenja
- Međugeneracijsko povezivanje kroz književnost
- Transformaciju odnosa prema knjizi
- Očuvanje hrvatske književne tradicije
- Digitalizaciju i modernizaciju čitanja
Alegorija i metafora
Metafora | Značenje |
---|---|
Knjižnica | Živi organizam koji diše kroz stranice svojih knjiga |
Police | Vremenska crta hrvatske književnosti |
Čitatelji | Čuvari književne baštine |
Školska torba | Portal između institucionalnog i privatnog čitanja |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni kontekst romana “Ja sam lektira” ukorijenjuje se u složenom kulturnom naslijeđu Hrvatske, gdje se isprepliću različiti civilizacijski utjecaji – od srednjoeuropskog preko mediteranskog do balkanskog. Ova književna pozadina odražava višestoljetnu borbu hrvatskog identiteta na razmeđi Istoka i Zapada, što se manifestira kroz reference na klasike hrvatske književnosti unutar samog romana.
Društveni okvir djela posebno naglašava transformaciju obrazovnog sustava nakon hrvatske neovisnosti 1991. godine. Knjiga-pripovjedačica svjedoči promjenama u pristupu književnosti kroz generacije učenika, reflektirajući evoluciju odnosa prema nacionalnoj književnoj baštini u suvremenom hrvatskom društvu.
Kulturološka dimenzija romana manifestira se kroz:
- Međugeneracijsko prenošenje književne tradicije
- Dijalog između klasične i suvremene književnosti
- Očuvanje hrvatskog jezičnog identiteta
- Transformaciju čitateljskih navika u digitalnom dobu
Kulturni elementi | Manifestacija u romanu |
---|---|
Književna baština | Reference na Šenou, Matoša, Krležu |
Jezični identitet | Razvoj hrvatskog standardnog jezika |
Obrazovni sustav | Promjene u pristupu lektiri |
Roman promišlja o položaju knjige u hrvatskoj kulturi kroz tri ključne razine:
- Tradicionalni odnos prema književnosti kao temelju nacionalnog identiteta
- Suvremene izazove digitalizacije i transformacije čitateljskih navika
- Međusobni utjecaj različitih kulturnih krugova na hrvatsku književnost
Specifičnost hrvatskog kulturnog konteksta ogleda se u stalnom dijalogu između tradicije i suvremenosti, gdje knjiga-pripovjedačica postaje most između klasične književne baštine i moderne generacije čitatelja.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija fraze “Ja sam lektira” otkriva nekoliko ključnih jezičnih nedostataka u konstrukciji same rečenice. Gramatička analiza pokazuje fundamentalnu pogrešku u upotrebi pomoćnog glagola “biti” u prezentu, što nije karakteristično za hrvatski jezik pri izražavanju trenutnih radnji.
Gramatička struktura rečenice zahtijeva drugačiji pristup:
- Ispravna konstrukcija: “Ja čitam lektiru”
- Pogrešna konstrukcija: “Ja sam lektira”
Kritički osvrt na jezičnu konstrukciju ukazuje na sljedeće probleme:
- Neadekvatna upotreba pomoćnog glagola “biti”
- Izostanak pravilnog glagolskog oblika za izražavanje radnje
- Pogrešna primjena imenice “lektira” u nominativu
Jezični element | Pogrešna upotreba | Ispravna upotreba |
---|---|---|
Pomoćni glagol | “sam” | nije potreban |
Glagolski oblik | nedostaje | “čitam” |
Imenica “lektira” | nominativ | akuzativ |
Ovakva konstrukcija pokazuje nedovoljno poznavanje osnovnih pravila hrvatske gramatike. U hrvatskom jeziku, prezent se izražava konjugacijom glavnog glagola bez pomoćnog glagola “biti”. Glagol “biti” u prezentu koristi se isključivo za imenski predikat ili za tvorbu perfekta.
- Izostanak direktnog objekta u akuzativu
- Nepravilnu sintaktičku strukturu
- Nelogičnost semantičkog značenja
Vlastiti dojam i refleksija
Vlastiti dojam o romanu “Ja sam lektira” otkriva jedinstvenu perspektivu koja nadilazi tradicionalne okvire lektirnog štiva. Knjiga-pripovjedačica stvara intimnu vezu s čitateljem kroz neposrednu komunikaciju koja potiče dublje razumijevanje književnosti.
Refleksivni elementi u djelu manifestiraju se kroz:
- Dijalog s čitateljem: Knjiga aktivno komunicira s učenicima stvarajući dvosmjernu interakciju
- Samospoznaju: Pripovjedačica otkriva vlastitu vrijednost kroz reakcije čitatelja
- Međugeneracijsko povezivanje: Most između klasične i suvremene književnosti
- Emotivnu povezanost: Razvoj empatije prema književnim djelima
Transformacija odnosa prema književnosti ogleda se u sljedećoj tablici:
Aspekt | Tradicionalni pristup | Inovativni pristup |
---|---|---|
Naracija | Linearna | Interaktivna |
Perspektiva | Vanjski pripovjedač | Personificirana knjiga |
Komunikacija | Jednosmjerna | Dvosmjerna |
Učinak | Informativni | Transformativni |
Kritička dimenzija djela očituje se kroz preispitivanje postojećih obrazovnih praksi te odnosa prema književnosti u digitalnom dobu. Autorica vješto balansira između edukativne vrijednosti i umjetničkog izraza stvarajući prostor za osobnu interpretaciju svakog čitatelja.
- Iskrene reakcije knjige na postupke čitatelja
- Razvoj međusobnog povjerenja između djela i učenika
- Stvaranje osobnog odnosa prema književnosti
- Poticanje kreativnog izražavanja vlastitih dojmova