“Kalež medene gozbe” knjiga je koja osvaja čitatelje svojom jedinstvenom pričom o odrastanju i prijateljstvu. Ovo djelo Sunčane Škrinjarić donosi toplu priču o dječaku koji otkriva čarobni svijet prirode i životinja.
“Kalež medene gozbe” je dječji roman Sunčane Škrinjarić koji prati pustolovine dječaka Marina i njegove prijateljice pčele. Kroz njihovu posebnu vezu, autorica stvara poetičnu priču o važnosti prijateljstva, očuvanju prirode i odrastanju.
Priča se odvija u šumskom okruženju gdje glavni lik uči važne životne lekcije kroz neobična prijateljstva. Ovaj roman postao je nezaobilazni dio hrvatske dječje književnosti i školske lektire, očaravajući generacije mladih čitatelja svojom maštovitošću i toplinom.
Uvod u lektiru
“Kaliž medene gozbe” predstavlja značajno djelo hrvatske dječje književnosti koje mlade čitatelje uvodi u čarobni svijet prirode kroz jedinstvenu priču o prijateljstvu između dječaka Marina i pčele.
Autor
Sunčana Škrinjarić (1931-2004) spada među najznačajnije hrvatske dječje književnike. Njezin književni opus obilježava poetičnost izražaja i specifičan pristup dječjoj tematici. Nakon završetka studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu posvetila se pisanju te je objavila više od 30 knjiga za djecu i mlade. Za svoj rad primila je brojne nagrade:
- Nagrada “Grigor Vitez” (1970)
- Nagrada “Ivana Brlić-Mažuranić” (1982)
- Nagrada SFERA za životno djelo (2000)
Žanr i književna vrsta
“Kaliž medene gozbe” pripada žanru dječjeg romana s elementima fantastike. Karakteristike djela uključuju:
Književni elementi | Opis |
---|---|
Struktura | Roman |
Stil | Poetsko-fantastični |
Ciljana publika | Djeca osnovnoškolske dobi |
Tematika | Prijateljstvo odrastanje priroda |
Elementi | Fantastika realizam alegorija |
U djelu se isprepliću realistični opisi prirode s fantastičnim elementima poput razgovora između dječaka i pčele. Škrinjarić koristi alegoriju kao književno sredstvo za prenošenje važnih životnih poruka mladim čitateljima.
Mjesto i vrijeme

“Kaliži medenoj gozbi” pripada skupini neobjavljenih pjesama Tina Ujevića, otkrivenih nakon što ih je pronašao Tomislav Sabljak u arhivi Petra Bakule. Pjesma ne sadrži izravne geografske reference ili točne vremenske odrednice, no svojim se motivima uklapa u širi kontekst Ujevićevog stvaralaštva.
Prostorna dimenzija pjesme ostaje neodređena, što otvara mogućnost univerzalnije interpretacije. Pjesnički prostor grade elementi:
- Duhovni motivi
- Prirodni simboli
- Apstraktni pojmovi
Vremenska komponenta pjesme veže se uz:
Aspekt | Detalji |
---|---|
Razdoblje nastanka | Zrela faza Ujevićevog stvaralaštva |
Način otkrića | Pronalazak u arhivi Petra Bakule |
Pronalazač | Tomislav Sabljak |
Pozicija u zbirci | Posljednja od četiri pjesme |
Strukturalno gledano, pjesma se sastoji od 10 katrena s vezanim stihom i stalnom rimom, što je čini najdužom pjesmom u pronađenoj zbirci. Ovakva forma karakteristična je za Ujevićev zreli pjesnički izraz i njegove kasnije radove.
Tema i ideja djela

Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” Tina Ujevića predstavlja jedinstvenu poetsku cjelinu koja kroz prizmu djetinjstva i prirode obrađuje univerzalne teme ljudskog iskustva.
Glavna tema
Centralna tema pjesme je autobiografsko prisjećanje na događaj iz djetinjstva tijekom pjesnikove prehlade. Ujevićev lirski subjekt opisuje poseban trenutak ozdravljenja kroz prizmu toplih osjećaja i ugodnih sjećanja. Pjesnik stvara atmosferu ispunjenu toplinom i optimizmom, što predstavlja odmak od njegovog uobičajenog melankoličnog tona.
Sporedne teme
Pjesma sadrži nekoliko isprepletenih sporednih tema:
- Odnos čovjeka i prirode kroz simboliku pčela i meda
- Nostalgično prisjećanje na bezbrižnost djetinjstva
- Zahvalnost prema životnim radostima
- Proces ozdravljenja i povratak životnoj snazi
Ideja djela
Temeljna ideja pjesme je prihvaćanje života u njegovoj punini. Ujevićev lirski subjekt izražava duboku zahvalnost prema malim životnim radostima koje dobivaju posebno značenje u trenucima oporavka. Pjesnik kroz osobno iskustvo prenosi univerzalnu poruku o važnosti prepoznavanja ljepote u svakodnevnim trenucima.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi u pjesmi:
- Med kao simbol prirodne ljekovitosti i životne snage
- Pčele koje predstavljaju marljivost i životnu energiju
- Cvijeće kao simbol prirodne ljepote i obnove
- Djetinjstvo kao metafora nevinosti i čistoće
- Ozdravljenje kao simbol duhovne i tjelesne obnove
Pjesnik koristi ove motive za stvaranje složene mreže značenja koja podupire glavnu ideju prihvaćanja i zahvalnosti prema životu.
Kompozicija djela

Kompozicija pjesme “Kaliži medenoj gozbi” pokazuje klasičnu strukturu od deset katrena s ukrštenom rimom (abab). Pjesma se ističe svojom preciznom formom i bogatim pjesničkim izrazom koji stvara poseban ritam i melodičnost.
Uvod
Prvi katren uvodi čitatelja u atmosferu djela kroz sjećanje na djetinjstvo i prehladu. Pjesnik koristi živopisne motive iz prirode poput pčela i meda za stvaranje ugodnog ozračja. Rima i ritam već od samog početka uspostavljaju ujednačen ton koji se proteže kroz cijelu pjesmu.
Zaplet
Središnji dio pjesme razvija se kroz dijalog između pjesnika i pčela. Zujanje pčela, prikazano kroz onomatopeju, stvara dodatnu dimenziju pjesničkog izraza. Pjesnik se prisjeća mirisa i osjećaja iz djetinjstva, što pojačava emotivni naboj djela.
Vrhunac
Kulminacija pjesme nastupa kada se isprepliću motivi prirode s osobnim iskustvom ozdravljenja. Pjesnik koristi snažne metafore vezane uz med i prirodu koje simboliziraju životnu snagu i obnovu. Rima ostaje dosljedna i u ovom dijelu, održavajući melodičnost pjesme.
Rasplet
Pjesnički subjekt pronalazi utjehu u sjećanjima i prirodi koja ga okružuje. Kroz motive meda i pčela pjesnik gradi most između prošlosti i sadašnjosti. Ujednačen ritam i rima pomažu u stvaranju harmonične cjeline.
Zaključak
Završne strofe zaokružuju pjesničku cjelinu vraćanjem na početne motive. Pjesnik koristi posljednje katrene za povezivanje svih elemenata u skladnu cjelinu, zadržavajući pritom karakterističnu rimu i ritam do samog kraja pjesme.
Strukturalni elementi | Karakteristike |
---|---|
Broj strofa | 10 katrena |
Vrsta rime | Ukrštena (abab) |
Dominantni motivi | Pčele, med, priroda |
Pjesnička sredstva | Onomatopeja, metafore |
Kratki sadržaj

Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” predstavlja jedinstveno djelo u Ujevićevom opusu zbog svog vedrog i optimističnog tona. Kroz deset precizno strukturiranih katrena pjesnik nas vodi kroz autobiografsko sjećanje iz djetinjstva.
U središtu pjesme nalazi se pjesnikov doživljaj ozdravljenja od prehlade, ispričan kroz dijalog s pčelama. Prirodni motivi dominiraju pjesmom:
- Pčele koje zuje i razgovaraju s pjesnikom
- Med kao simbol ozdravljenja i životne radosti
- Cvijeće koje predstavlja buđenje i obnovu
Struktura pjesme odlikuje se ukrštenom rimom (abab) kroz svih deset strofa, stvarajući melodičan ritam koji prati vedro raspoloženje. Pjesnik koristi onomatopeju za dočaravanje zujanja pčela, što dodatno pojačava živopisnost prizora.
Za razliku od drugih Ujevićevih djela iz iste zbirke koja nose tamniji ton, “Kaliži medenoj gozbi” zrači optimizmom. Pjesnik prihvaća život onakvim kakav jest, bez težnje za nedostižnim idealima. Ova promjena perspektive čini pjesmu posebno značajnom u kontekstu njegovog stvaralaštva.
Autobiografski elementi isprepliću se s fantastičnim elementima poput razgovora s pčelama, stvarajući jedinstvenu poetsku sliku. Kroz jednostavne motive iz prirode, Ujević prenosi složene poruke o prihvaćanju života i pronalaženju radosti u malim trenutcima.
Redoslijed događaja

Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” predstavlja kronološki tok sjećanja kroz nekoliko ključnih trenutaka:
- Početak pjesme
- Pčele se obraćaju pjesniku prizivajući sjećanja
- Lirski subjekt prepoznaje miris koji ga vraća u djetinjstvo
- Opisuje se atmosfera kroz zvukove zujanja pčela
- Središnji dio
- Detaljan opis prirodnog okruženja i aktivnosti pčela
- Pjesnik povezuje trenutno iskustvo s prošlošću
- Isprepliću se motivi cvijeća i pčelinjeg rada
- Razvoj radnje
- Prisjećanje na period bolesti iz djetinjstva
- Opis osjećaja tijekom prehlade
- Povezivanje sadašnjeg trenutka s prošlim iskustvom
Struktura pjesme prati jasnu narativnu liniju kroz deset katrena, gdje svaka strofa gradi na prethodnoj. Pjesnik koristi ukrštenu rimu (abab) za održavanje ritmičkog jedinstva kroz cijelu pjesmu. Onomatopejski elementi, posebno zujanje pčela, stvaraju živopisnu zvučnu kulisu koja pojačava autobiografski karakter pjesme.
Element | Karakteristika |
---|---|
Broj strofa | 10 katrena |
Vrsta rime | Ukrštena (abab) |
Glavni motivi | Pčele, med, djetinjstvo |
Narativna tehnika | Retrospektivno pripovijedanje |
Analiza likova

Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” donosi zanimljiv splet likova koji se međusobno nadopunjuju stvarajući jedinstvenu poetsku cjelinu. Kroz interakciju glavnih i sporednih likova, Ujević gradi autobiografsku priču prožetu simbolikom prirode.
Glavni likovi
Lirski subjekt dominira pjesmom kao centralna figura kroz koju progovara sam pjesnik. Karakteriziraju ga:
- Autobiografska dimenzija izražena kroz sjećanja iz djetinjstva
- Filozofska promišljanja o egzistencijalnim pitanjima
- Potraga za odgovorima o smislu života
- Nostalgični odnos prema prošlosti
- Introspekcija i samorefleksija
Sporedni likovi
Pčele predstavljaju ključne sporedne likove koji nose višestruku simboliku:
- Djeluju kao glasnici prirode
- Podsjećaju pjesnika na događaj iz djetinjstva
- Donose vedri i životni ton u pjesmu
- Stvaraju zvučnu kulisu kroz onomatopeju zujanja
- Simboliziraju radišnost i marljivost
Odnosi između likova
- Dijalog koji pokreće sjećanja
- Simbolička povezanost čovjeka i prirode
- Izmjena nostalgičnih i vedrih trenutaka
- Međusobno nadopunjavanje u stvaranju atmosfere pjesme
- Prožimanje realnog i simboličkog plana
Stil i jezik djela
Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” Tina Ujevića ističe se jedinstvenim stilskim izrazom koji kombinira tradicionalnu formu s bogatim pjesničkim jezikom. Struktura pjesme obuhvaća deset katrena s vezanim stihom i ukrštenom rimom (abab).
Stilske figure i izražajna sredstva
Pjesnički izraz karakteriziraju brojne stilske figure:
- Metafore i simboli: Pčele simboliziraju marljivost i prirodnu harmoniju
- Onomatopeja: Zujanje pčela stvara zvučnu kulisu pjesme
- Personifikacija: Priroda dobiva ljudske osobine kroz opise
- Epiteti: Bogati opisni pridjevi pojačavaju slikovitost izraza
Narativne tehnike
Ujević koristi specifične narativne postupke za građenje pjesme:
- Retrospektivno pripovijedanje: Pjesnik se vraća u prošlost kroz sjećanja
- Unutarnji monolog: Lirski subjekt vodi dijalog sa sobom
- Opisne sekvence: Detaljni opisi prirode i atmosfere
- Gradacija: Postupno građenje emotivnog naboja kroz strofe
Ton i atmosfera
- Nostalgični ton: Prisjećanje na trenutke iz djetinjstva
- Vedro raspoloženje: Optimistični prikaz prirode i života
- Intimnu atmosferu: Osobna ispovijed lirskog subjekta
- Harmoničnost: Sklad između čovjeka i prirode u pjesničkim slikama
Simbolika i motivi
Tin Ujevićeva pjesma “Kaliži medenoj gozbi” predstavlja bogato tkanje simbola motiva kroz koje pjesnik istražuje dublje značenje života i postojanja. Pjesnički izraz karakterizira slojevitost značenja i višestruka interpretativna mogućnost.
Simboli u djelu
Medena gozba čini središnji simbol pjesme koji nosi višestruka značenja. Med simbolizira životnu slatkoću spoznaje čežnju za ispunjenjem. Kaleževi predstavljaju duhovne posude kroz koje se prima božanska milost simbolizirajući povezanost materijalnog i duhovnog svijeta. Prirodni elementi poput pčela cvijeća stvaraju simboličku mrežu koja upućuje na cikličnost života obnovu.
Motivi
Pjesma donosi nekoliko dominantnih motiva:
- Egzistencijalni motivi: preispitivanje smisla života prolaznost vremena
- Duhovni motivi: traganje za božanskim vjerski simbolizam
- Prirodni motivi: pčele med cvijeće kao nositelji životne energije
- Autobiografski motivi: sjećanja iz djetinjstva osobna iskustva
Alegorija i metafora
Alegorijsko značenje pjesme razvija se kroz sliku medene gozbe kao metafore za životno iskustvo. Pjesnik koristi složene metafore:
- Kaleževi kao metafora za primanje životnih darova
- Med kao metafora za suštinu života
- Pčele kao metafore za marljivost ustrajnost
- Priroda kao metafora za životnu snagu obnovu
Metaforički sloj pjesme gradi se postupno kroz pjesničke slike koje povezuju konkretno s apstraktnim materijalno s duhovnim.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” nastala je 1940. godine u specifičnom povijesnom trenutku obilježenom velikim društvenim previranjima i početkom Drugog svjetskog rata. Pronađena je tek 1997. godine u ostavštini jednog od Ujevićevih poznanika, što dodatno naglašava njenu povijesnu vrijednost kao svjedočanstva vremena.
Društveni kontekst pjesme duboko je ukorijenjen u ruralni život Hrvatske sredinom 20. stoljeća. Ujevićevo prisjećanje na djetinjstvo i osobna iskustva stvaraju autentičnu sliku tradicionalnog načina života tog vremena. Pjesnik kroz autobiografske elemente oslikava intimni doživljaj odnosa čovjeka i prirode, posebno naglašavajući vezu s pčelama kao simbolom prirodne harmonije.
Kontekstualni elementi | Detalji |
---|---|
Godina nastanka | 1940. |
Godina otkrića | 1997. |
Povijesno razdoblje | Drugi svjetski rat |
Društveni fokus | Ruralni život |
Kulturni elementi | Tradicija pčelarstva |
Kulturološki aspekt pjesme očituje se kroz:
- Prikaz tradicionalnog odnosa prema prirodi
- Dokumentiranje narodnih običaja vezanih uz med i pčelarstvo
- Očuvanje nematerijalne kulturne baštine kroz poeziju
- Bilježenje društvenih vrijednosti ruralnih zajednica
Pjesma predstavlja važan dokument vremena koji spaja osobno i kolektivno iskustvo, stvarajući most između tradicionalnog načina života i modernog doba. Ujevićev poetski izraz bilježi društvene promjene i kulturne vrijednosti koje su obilježile hrvatsko društvo sredinom prošlog stoljeća.
Interpretacija i kritički osvrt
“Kaliži medenoj gozbi” predstavlja jedinstvenu pjesničku tvorevinu u Ujevićevom opusu. Pjesma se ističe svojom intimnom atmosferom autobiografskog prisjećanja gdje pčele postaju centralni motiv koji pokreće sjećanja na djetinjstvo.
Specifičnost pjesničkog izraza ogleda se u:
- Preciznoj strukturi od 10 katrena s ukrštenom rimom
- Bogatoj uporabi onomatopeje koja dočarava zujanje pčela
- Harmoničnom spoju prirodnih motiva s osobnim iskustvom
- Vedrom tonu koji odstupa od uobičajene Ujevićeve melankolije
Pjesnički jezik karakterizira bogata metaforika gdje med postaje simbol ozdravljenja i životne radosti. Ujević maestralno prepliće konkretne motive iz prirode s apstraktnim značenjima:
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Pčele | Glasnici prirode i ozdravljenja |
Med | Životna radost i punina |
Cvijeće | Obnova i prirodni ciklus |
Djetinjstvo | Nevinost i čistoća doživljaja |
Kritički gledano, pjesma se izdvaja svojom formom i tematikom od ostatka Ujevićeve poezije. Autobiografski elementi stvaraju autentičan doživljaj, a dijalog između pjesnika i pčela unosi dramsku napetost u lirski izraz. Harmonična struktura i optimističan ton čine ovu pjesmu pristupačnom širem čitateljstvu.
Posebna vrijednost leži u načinu kako pjesnik transformira osobno iskustvo u univerzalnu poruku o prihvaćanju života. Kroz precizno odmjerene pjesničke slike Ujević gradi most između individualnog i općeljudskog iskustva.
Vlastiti dojam i refleksija
Pjesma “Kaliži medenoj gozbi” ostavlja snažan dojam svojom toplinom i nostalgičnom atmosferom. Ujevićev autobiografski pristup stvara intimnu poveznicu s čitateljem kroz iskreno prisjećanje na djetinjstvo i bolest.
Posebno se ističu tri ključna elementa:
- Zvučnost pjesme kroz onomatopeju zujanja pčela stvara živopisnu zvučnu kulisu koja oživljava sjećanja
- Simbolika meda kao prirodnog lijeka povezuje se s ozdravljenjem i životnom radošću
- Dijalog s pčelama unosi neočekivanu dramsku napetost u lirski izraz
Pjesnički jezik pokazuje izvanrednu vještinu u spajanju tradicionalne forme s modernim izrazom. Ujević vješto balansira između:
- Osobnog iskustva i univerzalne poruke
- Konkretnih slika i apstraktnih značenja
- Nostalgičnih prisjećanja i životne radosti
Način na koji pjesnik transformira osobno iskustvo u univerzalnu poruku o prihvaćanju života čini ovo djelo posebno vrijednim. Kroz jednostavne motive iz prirode Ujević stvara složenu mrežu značenja koja nadilazi osobno i postaje općeljudsko iskustvo.
Aspekt pjesme | Učinak na čitatelja |
---|---|
Zvučnost | Stvara živopisnu atmosferu |
Simbolika | Produbljuje značenje |
Dijalog | Pojačava dramsku napetost |
Forma | Daje ritam i strukturu |
Intimnost izraza i autobiografski elementi čine pjesmu pristupačnom širem čitateljstvu, dok složena simbolika omogućuje višeslojno čitanje i interpretaciju na različitim razinama.