Miroslav Krleža svojim remek-djelom “Leda” ocrtava složenu mrežu ljubavnih odnosa i društvenih previranja u Zagrebu 1920-ih godina. Kroz četiri glavna lika – Melitu, Urbana, Aurela i Klanfara – autor stvara intenzivnu psihološku dramu koja razotkriva površnost građanskog društva.
“Leda” je drama u tri čina objavljena 1932. godine koja predstavlja vrhunac Krležinog dramskog stvaralaštva. Kroz umjetničke i ljubavne zaplete, autor kritički prikazuje moral zagrebačke građanske elite između dva svjetska rata.
Dok se radnja odvija tijekom jednog zimskog dana, drama istražuje duboke teme poput umjetnosti, ljubavi i društvenog licemjerja. Krležin karakterističan stil i britka društvena kritika čine ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književnosti.
Uvod u lektiru
Drama “Leda” predstavlja složenu psihološku studiju međuljudskih odnosa zagrebačke elite 1920-ih godina. Kroz četiri glavna lika autor gradi intrigantnu priču o ljubavnim previranjima isprepletenim sa društvenom kritikom.
Autor
Miroslav Krleža (1893-1981) napisao je “Ledu” na vrhuncu svog stvaralaštva. Kao jedan od najznačajnijih hrvatskih književnika 20. stoljeća, Krleža je poznat po oštrom kritičkom peru i beskompromiskom stavu prema društvenim nepravdama. Njegovo bogato književno iskustvo očituje se u slojevitosti “Lede”, gdje majstorski isprepliće psihološke profile likova s društvenom kritikom.
Žanr i književna vrsta
“Leda” je moderna drama u četiri čina s elementima:
- Psihološke drame
- Društvene satire
- Ljubavne komedije
- Građanske drame
Djelo pripada ciklusu Krležinih drama o glembajevskom krugu, zajedno s dramama:
Drama | Godina objave |
---|---|
U agoniji | 1928 |
Gospoda Glembajevi | 1929 |
Leda | 1932 |
Karakterizira je izrazita dramska napetost, sofisticiran dijalog i složena karakterizacija likova. Kroz žanrovsko prožimanje komedije i drame, Krleža stvara jedinstveno djelo koje nadilazi tradicionalne žanrovske okvire.
Mjesto i vrijeme

Radnja drame “Leda” odvija se na nekoliko specifičnih lokacija u Zagrebu tijekom precizno određenog vremenskog razdoblja. Prostorna i vremenska komponenta stvaraju savršenu pozornicu za razvoj složenih odnosa među likovima.
Ključne lokacije u drami:
- Melitin salon predstavlja centralno mjesto zbivanja, gdje se radnja započinje razvijati. Salon karakterizira upečatljiv bakrorez umjetnika Aurela s prikazom Lede i labuda
- Aurelov stan služi kao sekundarna lokacija gdje se odvijaju intimniji događaji među likovima
- Ulica ispred Klanfarove palače funkcionira kao vanjski prostor koji omogućuje drugačiju dinamiku interakcija
Temporalni okvir:
Vremenski element | Detalj |
---|---|
Godišnje doba | Ožujak |
Doba dana | Predvečerje |
Specifičan datum | Karnevalska noć |
Godina | 1925. |
Smještanje radnje u karnevalsko vrijeme nije slučajno – razdoblje karnevala tradicionalno predstavlja vrijeme kad se društvene norme labave a maske padaju. Večernji ambijent dodatno pojačava atmosferu intimnosti i tajnovitosti među likovima.
Kombinacija zatvorenih prostora (salon, stan) i otvorenog prostora (ulica) stvara dinamičan kontrast koji prati emotivna previranja likova. Ova precizna temporalno-spacijalna određenost drame doprinosi vjerodostojnosti radnje i omogućuje detaljno sagledavanje društvenih odnosa zagrebačke elite sredinom 1920-ih godina.
Tema i ideja djela

“Leda” kroz složenu mrežu ljubavnih odnosa i društvenih previranja razotkriva dekadenciju zagrebačke građanske elite 1920-ih godina.
Glavna tema
Središnja tema drame je moralno rasulo građanskog društva prikazano kroz isprepletene ljubavne odnose četiri glavna lika. Krleža maestralno prikazuje površnost međuljudskih odnosa gdje dominiraju preljubi, laži i manipulacije. Kroz prizmu intimnih veza razotkriva se društvena hipokrizija i moralna dekadencija.
Sporedne teme
Drama obrađuje nekoliko važnih sporednih tema:
- Umjetnost i kreativnost: Sukob između autentičnog umjetničkog stvaralaštva i komercijalizacije umjetnosti
- Položaj žene u društvu: Prikaz ženske emancipacije i tradicionalnih društvenih normi
- Kriza identiteta: Unutarnji konflikti likova između društvenih očekivanja i osobnih želja
- Društvena kritika: Satirički prikaz zagrebačke građanske elite i njihovih običaja
Ideja djela
Temeljna ideja “Lede” je kritika moralnog propadanja društva kroz prikaz ljubavnog četverokuta. Krleža pokazuje kako površni odnosi i nedostatak istinskih vrijednosti vode u društvenu i osobnu propast.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Karneval | Maska društvenog licemjerja |
Leda | Mitološka figura koja simbolizira tjelesnu ljepotu |
Zima | Hladnoća međuljudskih odnosa |
Umjetnička djela | Sukob između autentičnosti i komercijalizacije |
Salon | Prostor društvene reprezentacije i intriga |
Kompozicija djela

Drama “Leda” strukturno je podijeljena u četiri čina koji prate ljubavnu igru isprepletenu spletkama i prevarama tijekom jedne karnevalske noći. Svaki čin donosi novi zaplet u odnosima glavnih likova te postupno razotkriva njihove karaktere kroz dijaloge i događaje.
Uvod
Prvi čin drame započinje u Melitinom salonu nakon intimnog susreta s Urbanom. Kroz njihov razgovor o slici Lede i spominjanje vanbračnog djeteta postavljaju se temeljni motivi drame. Scena uvodi glavne likove i njihove složene međusobne odnose.
Zaplet
Radnja se usložnjava kroz razvoj ljubavnog četverokuta između glavnih likova. Likovi manipuliraju jedni drugima kroz preljube i spletke, otkrivajući pritom svoju površnost i materijalističku prirodu. Njihovi odnosi postaju sve zamršeniji kroz seriju susreta i razgovora.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac kada se razotkrivaju sve laži i prevare među likovima. Kulminacija se događa tijekom karnevalske noći kada maske padaju, a pravi karakteri izlaze na vidjelo. Atmosfera karnevala pojačava dramatičnost situacije.
Rasplet
U završnom dijelu drame dolazi do razrješenja zamršenih odnosa među likovima. Njihove maske konačno padaju, otkrivajući prazninu i površnost njihovih života. Karikaturalni opisi likova dodatno naglašavaju kritiku društva.
Zaključak
Drama završava ciklički, vraćajući se na početnu situaciju ali s promijenjenim odnosima među likovima. Krležina kritika društvenih odnosa i moralne dekadencije zagrebačke elite dolazi do punog izražaja kroz konačni rasplet svih zapleta.
Strukturni element | Lokacija | Glavni događaji |
---|---|---|
Prvi čin | Melitin salon | Razgovor o Ledi, uvod u odnose |
Drugi čin | Gradski prostori | Razvoj ljubavnog četverokuta |
Treći čin | Karnevalska noć | Kulminacija sukoba |
Četvrti čin | Povratak u salon | Razrješenje odnosa |
Kratki sadržaj

Radnja drame “Leda” odvija se tijekom jedne karnevalske noći 1925. godine na tri ključne lokacije u Zagrebu: Melitinom salonu, Aurelovom domu i ulici pred Klanfarovom palačom. Drama započinje intimnim trenutkom između Melite i njezinog ljubavnika Olivera Urbana.
Središnji zaplet se razvija kroz složen ljubavni četverokut:
- Melita je nezadovoljna u braku s bogatim industrijalcem Klanfarom
- Aurel, netalentirani akademski slikar, vara suprugu Klaru
- Klara, Aurelova supruga bez pjevačkog talenta, svjesna je muževe nevjere
- Oliver Urban, likovni kritičar bez imovine, upušta se u vezu s Melitom
Ključni događaji u drami:
- Melita planira bijeg s Aurelom u Firenzu
- Aurel je opsjednut mladom modelom Ledom koja pozira za njegov bakrorez
- Kroz večer se razotkrivaju prijevare i laži među likovima
- Složeni odnosi dosežu vrhunac tijekom karnevalske noći
Dramska napetost gradi se kroz isprepletene ljubavne veze i društvene intrige, dok karnevalska noć služi kao pozornica za razotkrivanje istine. Likovi manipuliraju jedni drugima, vođeni vlastitim željama i ambicijama, što dovodi do niza emotivnih sukoba i moralnih dilema.
Redoslijed događaja

Drama “Leda” kronološki prati događaje tijekom jedne karnevalske noći kroz četiri isprepletena čina:
Prvi čin:
- Otvara se intimnim susretom Melite i Olivera Urbana u Melitinom salonu
- Melita otkriva svoje nezadovoljstvo brakom s industrijalcem Klanfarom
- Urban, kao likovni kritičar bez imovine, manipulira Melitinim osjećajima
Drugi čin:
- Aurel, netalentirani akademski slikar, pokazuje opsesiju mladom modelom Ledom
- Klara postaje svjesna muževljeve nevjere
- Melita planira bijeg s Aurelom u Firenzu
Treći čin:
- Razotkrivaju se višestruke prijevare među likovima
- Dolazi do emotivnih sukoba i moralnih dilema
- Karnevalska atmosfera pojačava dramsku napetost
Četvrti čin:
- Razrješavaju se zamršeni odnosi među likovima
- Drama se vraća na početnu situaciju
- Završava ciklički, ali s promijenjenim odnosima između protagonista
Ključni elementi | Karakteristike |
---|---|
Vrijeme radnje | Jedna karnevalska noć |
Lokacije | Melitin salon, Aurelov stan, ulica ispred Klanfarove palače |
Glavni motivi | Preljub, manipulacija, moralno propadanje |
Dramska struktura | Četiri povezana čina |
Kroz ovaj redoslijed događaja Krleža gradi kritiku moralnog rasula zagrebačke građanske elite 1920-ih godina, gdje svaki čin dodatno razotkriva površnost međuljudskih odnosa i društvenu hipokriziju.
Analiza likova

Likovi u drami “Leda” predstavljaju složene karaktere zagrebačke građanske elite 1920-ih godina. Njihovi međusobni odnosi grade se kroz isprepletene ljubavne veze i društvene spletke koje razotkrivaju moralno propadanje društva.
Glavni likovi
- Aurel – akademski slikar bez pravog umjetničkog talenta. Živi u braku s Klarom ali je opsjednut mladom Ledom. Njegova površnost očituje se u planiranju izgradnje vile za Ledu usprkos bračnim obvezama.
- Oliver Urban – beskućni likovni kritičar sklon hedonizmu. Upušta se u ljubavne veze s Melitom i Klarom bez emotivne povezanosti. Njegov lik predstavlja društvenu dekadenciju kroz sirove strasti i materijalističke porive.
- Melita – nezadovoljna supruga industrijalca Klanfara. Prezire muževe “seljačke” navike i planira bijeg s Aurelom u Firenzu. Njen lik utjelovljuje površnost i klasne predrasude društvene elite.
- Klara – Aurelova supruga svjesna muževih prijevara. Upušta se u vezu s Oliverom Urbanom kao svojevrsnu osvetu. Predstavlja lik razočarane žene koja prihvaća društvene konvencije usprkos osobnoj nesreći.
Sporedni likovi
- Klanfar – Melitin suprug, bogati industrijalac. Predstavlja nouveau riche sloj društva kojeg stara elita prezire zbog nedostatka profinjenih manira.
- Leda – mlada djevojka, Aurelova muza i model. Iako se ne pojavljuje izravno u drami, njen lik pokreće značajan dio radnje kroz Aurelovu opsesiju.
Odnosi između likova
Ljubavni četverokut čini središnju os drame:
Lik | Bračni partner | Ljubavnik/ca |
---|---|---|
Melita | Klanfar | Oliver Urban, Aurel |
Aurel | Klara | Leda |
Klara | Aurel | Oliver Urban |
Oliver Urban | – | Melita, Klara |
- Preljubi i višestruke ljubavne veze
- Manipulacije i spletke
- Klasne predrasude i društveno licemjerje
- Površni odnosi bez iskrenih emocija
Stil i jezik djela
Krležin stil pisanja u “Ledi” karakterizira sofisticirana kombinacija ironije satiričnog pristupa društvenoj kritici. Jezik djela odlikuje se bogatim izražajnim sredstvima koja stvaraju složenu mrežu značenja kroz dijaloge likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Krleža majstorski koristi brojne stilske figure za pojačavanje dramskog efekta:
- Metafore koje oslikavaju emotivna stanja likova i društvene prilike
- Ironiju kao glavno sredstvo društvene kritike
- Simboliku kroz motive poput Ledinog bakroreza
- Sarkazam u dijalozima koji razotkriva površnost odnosa
- Kontraste između vanjskog sjaja i unutarnje praznine likova
Narativne tehnike
Dramska struktura “Lede” počiva na nekoliko ključnih narativnih tehnika:
- Paralelno vođenje više radnji kroz ljubavni četverokut
- Retrospektivno otkrivanje prošlih događaja
- Dramska napetost građena kroz postupno razotkrivanje istine
- Dijalozi koji nose glavninu radnje i karakterizacije likova
- Izmjena intimnih scena i društvenih situacija
Ton i atmosfera
Atmosfera djela prožeta je:
- Cinizmom prema građanskom društvu
- Karnevalskom atmosferom koja naglašava umjetnost pretvaranja
- Pesimističnim pogledom na međuljudske odnose
- Satiričnim prikazom zagrebačke elite
- Elementima crnog humora u prikazu društvene dekadencije
Kroz cijelo djelo provlači se karakterističan Krležin ironičan ton koji stvara odmak od prikazanih događaja i omogućuje kritički pogled na društvene pojave.
Simbolika i motivi
Krležina drama “Leda” bogata je simboličkim značenjima i motivima koji produbljuju kritiku društva i međuljudskih odnosa. Kroz pažljivo odabrane simbole i motive, autor gradi složenu mrežu značenja koja nadilazi doslovnu razinu teksta.
Simboli u djelu
- Lik Lede: Predstavlja mitološku figuru zavedenu od strane Zeusa prerušenog u labuda, simbolizirajući manipulaciju u ljubavnim odnosima
- Karneval: Simbol društvene maske iza koje se skrivaju pravi karakteri likova
- Zima: Simbolizira emotivnu hladnoću među likovima i zamrznute međuljudske odnose
- Bakrorez Lede: Umjetničko djelo koje simbolizira površnost umjetničkog stvaralaštva i degradaciju umjetnosti
- Salon: Simbol lažnog društvenog sjaja i površnih odnosa zagrebačke elite
Motivi
- Preljub: Dominantan motiv koji se provlači kroz cijelu dramu kroz različite ljubavne veze
- Umjetnost: Motiv koji razotkriva sukob između autentičnog stvaralaštva i komercijalizacije
- Društvena maska: Motiv pretvaranja i skrivanja prave prirode likova
- Novac: Motiv materijalne ovisnosti i klasnih razlika među likovima
- Manipulacija: Motiv koji pokreće radnju kroz složene međuljudske odnose
Alegorija i metafora
- Karnevalska noć: Alegorijski prikaz društvenog licemjerja i moralne dekadencije
- Ljubavni četverokut: Metafora za ispraznost građanskih odnosa
- Ledin mit: Alegorija manipulativne prirode ljubavnih odnosa
- Aurelovo slikarstvo: Metafora za umjetničku i moralnu degradaciju društva
- Zatvoreni prostori: Metafora za duhovno i emotivno zatočeništvo likova
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Leda” odražava društvenu stvarnost Zagreba 1920-ih godina, razdoblje obilježeno značajnim promjenama u društvenoj strukturi nakon Prvog svjetskog rata. Krleža stvara preciznu sliku zagrebačke građanske elite koja se nalazi u moralnoj i duhovnoj krizi.
Povijesni okvir drame smješten je u specifičan trenutak hrvatske povijesti:
- Poslijeratno razdoblje (1920-e)
- Vrijeme društvenih previranja
- Period formiranja nove društvene elite
- Era kulturnog prožimanja europskih utjecaja
Društveni kontekst “Lede” prikazuje složenu mrežu klasnih odnosa:
Društveni sloj | Predstavnici u drami | Karakteristike |
---|---|---|
Visoka buržoazija | Klanfar | Industrijalci, bogataši |
Umjetnička elita | Aurel, Urban | Intelektualci bez stvarnog talenta |
Građanska klasa | Melita, Klara | Moralno dekadentno plemstvo |
Kulturni aspekti djela manifestiraju se kroz:
- Sukob tradicionalnih i modernih vrijednosti
- Kritiku površnog pristupa umjetnosti
- Prikaz društvenih običaja zagrebačke elite
- Karnevalsku atmosferu kao simbol društvene maske
Krleža kroz “Ledu” ocrtava složenu sliku međuratnog Zagreba, gdje se ispod površinskog sjaja krije moralna dekadencija društva. Drama postaje ogledalo društvenih odnosa karakterističnih za vrijeme nakon velikih povijesnih promjena, kada stare vrijednosti blijede a nove još nisu uspostavljene.
Interpretacija i kritički osvrt
“Leda” predstavlja vrhunac Krležine dramske ironije kroz složenu mrežu međuljudskih odnosa. Drama otkriva moralnu dekadenciju zagrebačke elite 1920-ih godina kroz četiri međusobno povezana čina.
Društvena kritika i simbolika:
- Karneval služi kao središnja metafora društvene maske
- Lik Lede simbolizira manipulaciju u ljubavnim odnosima
- Zimsko okruženje naglašava emotivnu hladnoću likova
- Bakrorez predstavlja površnost umjetničkog stvaralaštva
Psihološka analiza likova:
Lik | Karakteristike | Simbolička uloga |
---|---|---|
Melita | Nezadovoljna supruga, manipulativna | Predstavlja površnost društvenih odnosa |
Aurel | Netalentirani slikar, prevrtljiv | Simbolizira lažnu umjetnost |
Oliver Urban | Beskućni kritičar, oportunist | Odražava društvenu mobilnost |
Klara | Osvetnička supruga | Pokazuje bračno licemjerje |
Drama razvija složenu kritiku kroz tri ključne razine:
- Intimni odnosi razotkrivaju moralnu prazninu
- Umjetnički svijet pokazuje sukob autentičnosti i komercijalizacije
- Društveni kontekst prikazuje klasne razlike i licemjerje elite
Krležin stil karakterizira oštra ironija i sofisticirani dijalozi koji grade napetost kroz višeslojne odnose među likovima. Kroz precizno strukturirane scene, autor razotkriva površnost građanskog morala te kritizira lažni umjetnički svijet zagrebačke elite.
Značajni dramski elementi:
- Ciklička struktura radnje
- Temporalna kompresija (jedan dan)
- Prostorna ograničenost (zagrebački saloni)
- Simultanost emotivnih previranja
Drama postavlja ključna pitanja o autentičnosti međuljudskih odnosa i umjetničkog stvaralaštva u kontekstu površnog građanskog društva. Krleža majstorski isprepliće osobne drame s društvenom kritikom, stvarajući složeno djelo koje nadilazi jednostavnu ljubavnu tematiku.
Vlastiti dojam i refleksija
Krležina “Leda” ostavlja snažan dojam svojom bespoštednom kritikom društvene elite i majstorskim prikazom ljudske prirode. Kroz složenu mrežu odnosa četiri glavna lika, drama razotkriva površnost građanskog društva na način koji izaziva istovremeno fascinaciju i gađenje.
Posebno je upečatljiv način na koji Krleža gradi atmosferu karnevalske noći. Zimsko okruženje i maska karnevala stvaraju savršenu pozornicu za razotkrivanje licemjerja društvene elite. Svaki lik nosi vlastitu masku, skrivajući prave namjere iza društvenih konvencija.
Najsnažniji elementi drame:
- Psihološka kompleksnost likova kroz njihove unutarnje borbe
- Satirični prikaz umjetničkog svijeta kroz lik Aurela
- Britki dijalozi koji razobličuju društvene maske
- Simbolika zimskog razdoblja kao metafora emotivne hladnoće
Ljubavni četverokut između Melite, Aurela, Klare i Olivera djeluje poput plesne koreografije u kojoj svaki lik manipulira drugim iz sebičnih pobuda. Krležin prikaz njihovih odnosa stvara osjećaj nelagode kod čitatelja, prisiljavajući na preispitivanje vlastitih društvenih maski.
Ključni dojmovi o likovima:
| Lik | Dominantna karakteristika | Simbolički značaj |
|-----|-------------------------|-------------------|
| Melita | Nezadovoljstvo | Zarobljena duša |
| Aurel | Netalentiranost | Lažna umjetnost |
| Klara | Osvetoljubivost | Probušena iluzija |
| Oliver | Beskućništvo | Društveni parazitizam |
Drama ostavlja gorak okus svojim realističnim prikazom moralne dekadencije zagrebačke elite. Krležina sposobnost da kroz intimne odnose likova razotkrije širu društvenu kritiku čini “Ledu” jednako relevantnom danas kao i u vrijeme nastanka.