Školska lektira “Ljubav” Pere Budaka predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti koje progovara o tradicionalnim vrijednostima ličkog kraja. Ova dramska priča donosi autentičan prikaz života u Lici sredinom 20. stoljeća kroz nezaboravnu ljubavnu priču.
“Ljubav” je dramsko djelo napisano 1950. godine koje kroz tri čina prati ljubavnu priču između mlade Maše i Jole. Radnja se odvija u ličkom selu gdje se sukobljavaju tradicionalne vrijednosti i mladenačke želje za slobodom izbora životnog partnera.
Kroz živopisne dijaloge na ličkom dijalektu i majstorski isprepletene elemente humora i drame, Budak stvara univerzalnu priču o snazi ljubavi koja nadilazi društvene prepreke i predrasude svog vremena.
Uvod u lektiru
Dramsko djelo “Ljubav” predstavlja značajan doprinos hrvatskoj književnosti kroz prikaz tradicionalnog života u Lici. Tekst donosi autentičan prikaz društvenih odnosa sredinom 20. stoljeća kroz ljubavnu priču dvoje mladih.
Autor
Pere Budak (1917-2008) istaknuti je hrvatski književnik rođen u ličkom selu Trebović. Njegovo stvaralaštvo obilježava:
- Snažna povezanost s ličkim krajem
- Korištenje autentičnog ličkog dijalekta
- Focus na tradicionalne vrijednosti i običaje
- Izniman doprinos hrvatskoj dramskoj književnosti
Ključna djela P. Budaka | Godina izdanja |
---|---|
Mećava | 1952. |
Klupko | 1955. |
Ljubav | 1957. |
Tišina | 1961. |
Žanr i književna vrsta
“Ljubav” je dramsko djelo koje pripada žanru pučkog igrokaza. Karakteristike djela uključuju:
- Dramsku strukturu u 3 čina
- Kombinaciju komičnih i dramskih elemenata
- Korištenje lokalnog govora i narodnih običaja
- Prikaz sukoba tradicije i modernog života
Djelo sadrži elemente:
- Socijalne drame
- Ljubavne priče
- Komedije karaktera
- Pučkog teatra
Kroz dramsku formu autor stvara živopisnu sliku ličkog mentaliteta te uspješno spaja tradicionalne i moderne elemente u jedinstvenu književnu cjelinu.
Mjesto i vrijeme

Radnja romana “Kad pobijedi ljubav” smještena je u neimenovanom gradskom okruženju, što priči daje univerzalnu primjenjivost. Autorica Maja Brajko-Livaković namjerno izostavlja konkretnu lokaciju kako bi čitatelji mogli poistovjetiti događaje sa svojim životnim okruženjem.
Vremenski okvir romana postavljen je u sredinu 1990-ih godina, što se potvrđuje kroz lik male Sanjice, izbjeglice iz Vukovara. Ovaj detalj čvrsto povezuje radnju s razdobljem nakon Domovinskog rata, dajući romanu snažan povijesni kontekst koji se reflektira kroz:
- Posljedice ratnih zbivanja na društvo
- Integraciju izbjeglica u nove sredine
- Probleme poslijeratne obnove
Vremenska i prostorna neodređenost služi kao književni alat koji omogućuje čitateljima lakše povezivanje s tematikom djela, dok istovremeno specifične reference na povijesne događaje daju romanu autentičnost i vjerodostojnost.
Element | Opis |
---|---|
Mjesto radnje | Neimenovani grad |
Vrijeme radnje | Sredina 1990-ih |
Povijesni kontekst | Poslijeratno razdoblje |
Referencijalni događaj | Prognaništvo iz Vukovara |
Tema i ideja djela

“Začuđeni svatovi” Augusta Šenoe obrađuju složenu tematiku ljubavi između pripadnika različitih društvenih slojeva te borbu za očuvanje nacionalnog identiteta u povijesnom kontekstu.
Glavna tema
Središnja tema romana je zabranjena ljubav između mladog plemića Pavla Gregorijanca i Dore Krupićeve. Šenoa majstorski prikazuje sukob između iskrenih osjećaja mladih ljudi i krutih društvenih normi 16. stoljeća. Ljubavna priča služi kao okvir za prikaz društvenih nejednakosti između plemstva i građanstva.
Sporedne teme
- Klasne razlike – sukob između aristokracije i građanskog sloja
- Nacionalna svijest – borba hrvatskog naroda protiv osmanskih osvajanja
- Patrijarhat – položaj žene u feudalnom društvu
- Tradicija – sukob između običaja i osobnih težnji
- Moral – pitanja časti, poštenja i pravde
Ideja djela
Temeljna ideja romana je kritika društvenih prepreka koje sprječavaju ostvarenje iskrene ljubavi. Šenoa kroz dramatičnu radnju pokazuje kako društvene konvencije i klasne razlike negativno utječu na ljudske sudbine te zagovara jednakost među ljudima bez obzira na njihovo podrijetlo.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv | Simbolika |
---|---|
Svadba | Društvene konvencije i običaji |
Plemićki dvorac | Moć i privilegije aristokracije |
Građanska kuća | Skromnost i poštenje običnog puka |
Mač | Borba za pravdu i čast |
Prsten | Vjernost i ljubavno obećanje |
Kompozicija djela

Kompozicija dramskog djela “Ljubav” Pere Budaka strukturirana je u tri čina koji prate klasičnu dramsku radnju. Svaki čin donosi nove zaplete i razvoj odnosa između glavnih likova Maše i Jole.
Uvod
Prvi čin predstavlja likove i njihov život u ličkom selu. Maša je mlada djevojka koja živi s ocem Ilijom, dok je Jole sin imućnog seljaka. Upoznajemo njihovu tajnu ljubav te društvene okolnosti koje im otežavaju vezu.
Zaplet
Radnja se zapliće kada Mašin otac odluči udati kćer za bogatog udovca Luku. Jole i Maša pokušavaju pronaći način da ostanu zajedno unatoč protivljenju obitelji. Njihova tajna veza postaje predmetom seoskih ogovaranja.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac u drugom činu kada:
- Dolazi do otvorenog sukoba između Jole i Luke
- Maša odbija dogovorenu udaju
- Ilija prijeti da će se odreći kćeri
- Seoski momci organiziraju prelo kako bi pomogli mladom paru
Rasplet
Treći čin donosi rasplet kroz:
- Jolinо dokazivanje svoje vrijednosti pred selom
- Mašino otvoreno suprotstavljanje ocu
- Postupno prihvaćanje njihove ljubavi od strane obitelji
- Prevladavanje tradicionalnih prepreka snagom iskrenih osjećaja
Zaključak
Završni dio drame pokazuje pobjedu ljubavi nad društvenim konvencijama. Maša i Jole uspijevaju izboriti pravo na zajednički život, čime autor šalje snažnu poruku o važnosti osobne sreće naspram nametnutih društvenih normi.
Kratki sadržaj

“Ljubav” je dramsko djelo Pere Budaka strukturirano u tri čina koja prate ljubavnu priču između Maše i Jole u ličkom selu sredinom 20. stoljeća. Maša živi s ocem Ilijom koji joj pokušava nametnuti brak s bogatim udovcem Lukom, dok je Jole sin imućnog seljaka s kojim ona dijeli istinske osjećaje.
Dramska radnja razvija se kroz sljedeće ključne događaje:
Prvi čin:
- Upoznavanje glavnih likova i njihovih odnosa
- Otkrivanje tajne ljubavi između Maše i Jole
- Ilijina odluka o Mašinoj udaji za Luku
Drugi čin:
- Sukob između Jole i Luke
- Mašino odbijanje dogovorenog braka
- Vrhunac dramske napetosti
Treći čin:
- Jolino dokazivanje vlastite vrijednosti
- Mašino otvoreno suprotstavljanje ocu
- Postupno prihvaćanje njihove ljubavi od strane obitelji
Kroz dijaloge pisane autentičnim ličkim dijalektom autor gradi napetost između tradicionalnih očekivanja zajednice i mladenačke želje za slobodnim izborom životnog partnera. Budak vješto kombinira elemente humora s dramskim situacijama stvarajući živopisnu sliku ličkog mentaliteta tog vremena.
Drama završava pobjedom ljubavi nad društvenim konvencijama kada obitelji prihvaćaju vezu mladih, čime autor šalje snažnu poruku o važnosti osobne sreće naspram nametnutih društvenih normi.
Redoslijed događaja

Roman “Ljubav ili smrt” odvija se kroz niz dinamičnih događaja koji grade napetu priču o mladom Ratku Miliću zvanom Koko. Kronološki slijed događaja odvija se ovako:
Autorovo obraćanje
- Ivan Kušan započinje roman direktnim obraćanjem čitateljima
- Objašnjava kako je Koko osobno predao svoj rukopis romana
- Postavlja temelj za autentičnost priče koja slijedi
Prvi susret s Anom
- Koko susreće Anu Moser u robnoj kući
- Zaljubljuje se u nju na prvi pogled
- Počinje pratiti njezino kretanje i pokušava stupiti u kontakt
Sportska pozadina
- Paralelno s ljubavnom pričom odvijaju se pripreme za važnu utakmicu
- Koko trenira s momčadi Zelenog vrha
- Spremaju se za odlučujući susret protiv ekipe Crveni gusar
Zaplet i potraga
- Ana iznenada nestaje bez traga
- Koko postaje glavni osumnjičenik
- Odlučuje samostalno istražiti nestanak
- Mora dokazati svoju nevinost i pronaći Anu
Vrhunac radnje
- Odigrava se ključna nogometna utakmica
- Zeleni vrh vodi protiv Crvenog gusara
- Koko je rastrojen između igre i brige za Anu
- Njegov fokus je podijeljen između sporta i potrage
Svaki od ovih događaja gradi se na prethodnom, stvarajući složenu mrežu odnosa između likova i situacija. Kušan vješto isprepliće elemente ljubavne priče, kriminalističke potrage i sportske drame, održavajući napetost kroz cijeli roman.
Analiza likova

Roman “Kad pobijedi ljubav” donosi složenu mrežu karaktera koji se isprepliću kroz emotivnu priču smještenu u 1990-e godine. Likovi su oblikovani kroz njihove međusobne odnose te društvene okolnosti poslijeratnog razdoblja.
Glavni likovi
Iva zauzima središnje mjesto u romanu kao kompleksna protagonistica koja se suočava s vlastitim emocionalnim previranjima. Njen karakter se razvija kroz interakcije s ostalim likovima, posebno kroz odnos s Ines koja predstavlja njenu najbolju prijateljicu i povjernicu. Marija unosi dodatnu dinamiku u priču svojom snažnom osobnošću i utjecajem na razvoj događaja. Dunja, kao četvrta važna ženska figura, svojim postupcima i odlukama značajno utječe na tijek radnje.
Sporedni likovi
Muški likovi – Dinko, Reed i Lennon – čine važan dio narativnog tkiva romana iako nisu u prvom planu. Njihove uloge se manifestiraju prvenstveno kroz odnose s glavnim ženskim likovima:
Lik | Funkcija u romanu |
---|---|
Dinko | Katalizator važnih događaja |
Reed | Nositelj romantične podlinije |
Lennon | Element koji povezuje različite narativne niti |
Odnosi između likova
Autorica gradi složenu mrežu odnosa među likovima koja se temelji na prijateljstvu, rivalstvu i romantičnim vezama. Ines i Iva demonstriraju snagu ženskog prijateljstva kroz međusobnu podršku i razumijevanje. Marija i Dunja razvijaju vlastitu dinamiku koja utječe na glavnu narativnu liniju. Muško-ženski odnosi dodatno kompliciraju radnju stvarajući emotivne tenzije među likovima.
Stil i jezik djela
Roman “Glasam za ljubav” Grozdane Olujić odlikuje se jedinstvenim stilskim izričajem koji kombinira suvremeni jezik s bogatim književnim tehnikama. Autorica gradi složenu narativnu strukturu koristeći pristupačan rječnik prilagođen mladoj publici.
Stilske figure i izražajna sredstva
Olujićeva majstorski koristi stilske figure za pojačavanje emotivnog doživljaja:
- Metafore koje oslikavaju unutarnje borbe Slobodana Galca
- Simboli koji predstavljaju mladenačke težnje za slobodom
- Personifikacije prirodnih pojava koje prate emotivna stanja likova
- Detaljni opisi koji stvaraju živopisne mentalne slike
Narativne tehnike
Autorica primjenjuje moderne narativne postupke:
- Unutarnji monolozi koji otkrivaju psihološka stanja likova
- Retrospektivno pripovijedanje za gradnju napetosti
- Izmjena perspektiva koja omogućuje višeslojno sagledavanje događaja
- Paralelno vođenje više narativnih linija
Ton i atmosfera
- Mladenački buntovan ton pripovijedanja
- Emotivno nabijene dijaloge između likova
- Kontrast između humora i ozbiljnih životnih tema
- Autentičan prikaz tinejdžerskog doživljaja svijeta
Jezični elementi | Karakteristike |
---|---|
Rječnik | Suvremen i pristupačan |
Sintaksa | Jednostavna ali učinkovita |
Dijalozi | Prirodni i životni |
Opisi | Slikoviti i detaljni |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u dramskom djelu “Ljubav” Pere Budaka grade složenu mrežu značenja koja pojačava njegovu umjetničku vrijednost. Svaki element nosi dublje značenje koje odražava tradiciju ličkog kraja i univerzalne životne istine.
Simboli u djelu
Dramsko djelo “Ljubav” prožeto je bogatom simbolikom koja odražava društvene vrijednosti i običaje ličkog kraja:
- Ognjište simbolizira tradiciju središnje mjesto okupljanja obitelji
- Narodna nošnja predstavlja kulturni identitet i pripadnost zajednici
- Prsten označava vezanost običajima i bračnim zavjetima
- Zemlja simbolizira povezanost s korijenima imovinski status obitelji
- Novac predstavlja materijalnu sigurnost sukob tradicije i modernog života
Motivi
Ključni motivi koji se ponavljaju kroz dramu:
Ljubavni motivi:
- Zabranjena ljubav između Maše i Jole
- Sukob između osjećaja mladih i volje roditelja
- Romantični susreti i tajni sastanci
Društveni motivi:
- Patrijarhalni odnosi u obitelji
- Imovinski status kao mjerilo vrijednosti
- Tradicionalna pravila udaje
Alegorija i metafora
- Mašina borba za slobodu izbora alegorijski predstavlja otpor mladih protiv krutih društvenih normi
- Jolin rad i upornost metaforički prikazuju vrijednost osobnog zalaganja
- Lukino bogatstvo metafora je površnih društvenih vrijednosti
- Ilijina promjena stava simbolizira postupno mijenjanje tradicionalnih shvaćanja
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Hrvatska književnost 19. stoljeća obilježena je snažnim utjecajem narodnog preporoda i ilirskog pokreta. U tom razdoblju književnici poput Ljudevita Gaja, Petra Preradovića i Stanka Vraza stvarali su djela koja odražavaju nacionalni identitet i ljubavne teme.
Kulturni razvoj manifestirao se kroz:
- Osnivanje čitaonica diljem Hrvatske
- Pokretanje Naučnog društva
- Otvaranje Narodnog muzeja
- Formiranje Matice ilirske
Društvene promjene u ovom periodu karakterizira:
Aspekt | Obilježja |
---|---|
Obrazovanje | Razvoj školstva i opismenjavanja |
Kultura | Jačanje nacionalne svijesti |
Literatura | Prosvjetiteljska uloga književnosti |
Jezik | Standardizacija hrvatskog jezika |
Književnost je preuzela ključnu ulogu u:
- Promociji nacionalnog zajedništva
- Razvoju kulturnog identiteta
- Širenju prosvjetiteljskih ideja
- Očuvanju moralnih vrijednosti
Ovaj period karakterizira intenzivna povezanost književnog stvaralaštva s društvenim promjenama. Pisci su kroz svoja djela aktivno sudjelovali u oblikovanju nacionalne svijesti, koristeći ljubavnu tematiku kao sredstvo za prenošenje širih društvenih poruka.
Interpretacija i kritički osvrt
“Istina i ljubav” Ivana Cankara predstavlja složenu književnu kompoziciju koja istražuje duboke emotivne veze kroz prizmu siromašne obitelji. Cankar gradi intimnu atmosferu koristeći autobiografske elemente za prikaz sudbina glavnih likova – brata Jože, sestre Line i majke.
Središnji motivi djela organizirani su kroz sljedeće tematske cjeline:
- Obiteljski odnosi prikazani kroz složenu mrežu emocija obilježenih siromaštvom
- Majčinska ljubav kao temeljna os oko koje se grade ostali odnosi
- Vjerski elementi isprepleteni s osjećajima krivnje i grijeha
- Društvena očekivanja u sukobu s osobnim željama likova
Cankarova pripovjedačka tehnika ističe se po:
| Element | Karakteristika |
|---------|----------------|
| Naracija | Intimna, ispovjedna |
| Perspektiva | Autobiografska |
| Stil | Realističan s elementima simbolizma |
| Fokus | Emotivni život likova |
Kritička analiza ukazuje na majstorsko korištenje kontrasta između društvenih normi i osobnih težnji likova. Cankar stvara višeslojnu pripovjednu strukturu koja omogućuje dubinsko istraživanje ljudske psihe kroz prizmu kompleksnih obiteljskih odnosa obilježenih siromaštvom i teškim životnim okolnostima.
Posebnu umjetničku vrijednost djelu daje autentičan prikaz emotivnih stanja likova kroz suptilne nijanse u njihovim međusobnim odnosima. Cankar vješto balansira između realističnog prikaza svakodnevice i simboličkih elemenata koji produbljuju značenje teksta.
Vlastiti dojam i refleksija
Cankarovo djelo “Istina i ljubav” ostavlja snažan emotivni trag kroz precizno oslikavanje ljudskih odnosa i unutarnjih borbi likova. Autorova pripovjedačka vještina stvara intimnu atmosferu koja uvlači čitatelja u kompleksni svijet emotivnih previranja.
Posebno se ističu sljedeći elementi koji izazivaju dubok dojam:
- Psihološka dubina likova kroz njihove unutarnje monologe i složene međuodnose
- Društvena kritika koja razotkriva licemjerje i površnost međuljudskih odnosa
- Emotivna napetost koja gradira kroz cijelo djelo
- Autentičnost dijaloga koji vjerno prenose karaktere likova
Autorova odluka da odbaci idealiziranu sliku ljubavi u korist realističnog prikaza međuljudskih odnosa djeluje osvježavajuće iskreno. Kroz prizmu osobnih iskustava likova, djelo postavlja univerzalna pitanja o prirodi istine i ljubavi u društvenom kontekstu.
Snaga djela leži u:
Element | Učinak na čitatelja |
---|---|
Narativna struktura | Stvara emotivnu povezanost |
Karakterizacija | Omogućuje poistovjećivanje |
Tematska slojevitost | Potiče na promišljanje |
Jezični izričaj | Pojačava autentičnost |
Cankarovo majstorsko isprepletanje intimnih trenutaka s društvenom kritikom stvara višeslojno čitateljsko iskustvo koje nadilazi jednostavnu ljubavnu priču. Kroz prikaz složenih emotivnih stanja likova, autor gradi most između osobnog i univerzalnog.