Miroslav Krleža jedan je od najutjecajnijih hrvatskih književnika čija djela i danas ostavljaju neizbrisiv trag u hrvatskoj književnosti. Njegova novela “Oproštaj” predstavlja složeno književno djelo koje kroz prizmu ljudskih odnosa istražuje duboke emotivne i društvene teme.
“Oproštaj” je novela koja prati protagonista koji se vraća u rodni kraj nakon dugog izbivanja. Kroz njegove reminiscencije i susrete s prošlošću, djelo istražuje teme otuđenosti, prolaznosti vremena i nemogućnosti povratka u prošlost. Ovo remek-djelo hrvatskog modernizma objavljeno je 1914. godine.
Krležin karakterističan stil pisanja i složena karakterizacija likova čine ovo djelo posebno zanimljivim za analizu. Način na koji autor isprepliće različite vremenske razine i unutarnje monologe otkriva svu kompleksnost ljudskih odnosa i emotivnih previranja.
Uvod u lektiru
“Oproštaj” je novela koja se ističe svojom emotivnom dubinom i kompleksnom narativnom strukturom. Kroz prizmu povratka glavnog lika u rodni kraj, djelo otvara brojna egzistencijalna pitanja i društvene teme.
Autor
Miroslav Krleža, autor “Oproštaja”, jedan je od najznačajnijih hrvatskih književnika 20. stoljeća. Rođen 1893. u Zagrebu, Krleža je svojim stvaralaštvom ostavio neizbrisiv trag u hrvatskoj književnosti. Njegova djela karakterizira:
- Oštra društvena kritika
- Psihološka kompleksnost likova
- Ekspresionistički stil pisanja
- Bogat jezični izričaj
Žanr i književna vrsta
“Oproštaj” pripada žanru psihološke novele s elementima društvene kritike. Karakteristike djela uključuju:
Strukturalne elemente:
- Kraća prozna forma
- Jednostavna fabula
- Fokus na jednom glavnom događaju
- Ograničen broj likova
- Unutarnji monolozi
- Retrospektivno pripovijedanje
- Složena psihološka karakterizacija
- Simbolički elementi
Književni elementi | Obilježja u djelu |
---|---|
Pripovjedač | Subjektivni |
Perspektiva | Ich-forma |
Vrijeme radnje | Jedan dan s retrospekcijama |
Prostor | Ruralna sredina |
Mjesto i vrijeme

Pjesma “Oproštaj” karakteristična je po svojoj univerzalnosti gdje mjesto i vrijeme ostaju namjerno nedefinirani. Lorca izbjegava konkretne prostorne i vremenske odrednice fokusirajući se na emotivne i egzistencijalne aspekte ljudskog iskustva.
Prostorna komponenta pjesme ostaje u potpunosti apstraktna. Jedini fizički element koji se spominje jest balkon (“Ostavite balkon otvoren”), no on funkcionira više kao simbolički motiv nego kao stvarna lokacija. Ova namjerna prostorna neodređenost omogućava čitatelju univerzalnije povezivanje s temama djela.
Vremenska dimenzija pjesme također ostaje fluidna bez jasnih temporalnih markera. Pjesnik gradi atmosferu kroz reference na smrt (“Umrem li”) i anticipaciju budućnosti, stvarajući svojevrsni međuprostor između sadašnjosti i budućnosti. Ovakva vremenska neodređenost pojačava univerzalnost pjesničke poruke i omogućava različite interpretacije.
Kroz ovu namjernu nedefiniranost mjesta i vremena, Lorca postiže da se čitatelj fokusira na:
- Emotivne aspekte oproštaja
- Filozofska promišljanja o smrti
- Univerzalne ljudske osjećaje
- Egzistencijalna pitanja
Ovakvim pristupom pjesma nadilazi konkretne prostorno-vremenske okvire i postaje relevantna za čitatelje različitih epoha i podneblja.
Tema i ideja djela

Pjesma “Oproštaj” Federica Garcije Lorce istražuje složen odnos između ljudske prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Kroz refleksivno-egzistencijalni pristup, pjesma se udaljava od uobičajenog pesimističkog tona karakterističnog za Lorcina djela.
Glavna tema
Središnja tema pjesme je proces oproštaja i tranzicije između različitih životnih razdoblja. Lirski subjekt proživljava unutarnji konflikt između:
- Suočavanja sa slutnjom smrti
- Želje za životom i novim iskustvima
- Prihvaćanja promjene kao neizbježnog dijela postojanja
Sporedne teme
Pjesma obuhvaća nekoliko važnih sporednih tema:
- Duševna transformacija pojedinca
- Inicijacija u novo životno poglavlje
- Otvorenost prema svijetu i novim iskustvima
- Cikličnost životnih procesa
Ideja djela
- Prihvaćanje promjene kao prirodnog dijela života
- Važnost ostavljanja prošlosti iza sebe
- Hrabrost za suočavanje s nepoznatim
- Transformativna moć oproštaja
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Otvoreni balkon | Otvorenost prema novim iskustvima |
Ciklus života | Povezanost rođenja i smrti |
Prijelaz | Transformacija između životnih faza |
Slutnja smrti | Svijest o prolaznosti života |
Kompozicija djela

Pjesma “Oproštaj” strukturirana je kroz četiri distiha s ponavljajućim elementima koji stvaraju jedinstveni okvir za središnje motive. Prvi i posljednji distih identični su, što stvara cikličku strukturu koja naglašava univerzalnost teme oproštaja.
Uvod
Prvi distih uspostavlja atmosferu i uvodi čitatelja u emotivno stanje lirskog subjekta. Ponavljanje uvodnog distiha na kraju pjesme stvara zaokruženu cjelinu koja simbolizira zatvoreni krug života i smrti. Pjesnik koristi motiv otvorenog balkona kao graničnu točku između poznatog i nepoznatog.
Zaplet
Drugi distih razvija osnovnu temu kroz upotrebu vizualnih i akustičnih slika. Središnji dio pjesme donosi dublje razmatranje egzistencijalnih pitanja života i smrti. Lirski subjekt izražava sumnju u život dok istovremeno pokazuje želju za novim izazovima.
Vrhunac
Treći distih predstavlja kulminaciju unutarnjeg sukoba lirskog subjekta. U ovom dijelu pjesme dolazi do najintenzivnijeg izražaja borba između želje za životom i predosjećaja smrti. Pjesnik koristi snažne metafore za prikaz emotivnog stanja.
Rasplet
Četvrti distih vraća se početnoj atmosferi kroz ponavljanje prvog distiha. Ovaj strukturalni element naglašava cikličku prirodu života i smrti. Rasplet donosi pomirenje s neizbježnošću promjene kroz prihvaćanje oproštaja.
Zaključak
Element kompozicije | Karakteristike |
---|---|
Forma | 4 distiha |
Struktura | Ciklička |
Prvi i zadnji distih | Identični |
Središnji distihi | Razvoj teme |
Ritam | Pravilan |
Kratki sadržaj

Federico García Lorca u pjesmi “Oproštaj” stvara snažnu meditaciju o životnom ciklusu kroz četiri povezana distiha. Pjesma se fokusira na tri ključne scene koje stvaraju jedinstvenu narativnu cjelinu.
Prvi i zadnji distih tvore okvir pjesme s identičnim stihovima koji naglašavaju cikličku prirodu života. Između njih pjesnik gradi most od simboličkih slika:
Središnje scene pjesme:
- Otvoreni balkon koji simbolizira pogled prema budućnosti
- Dijete koje jede naranču kao simbol životne radosti
- Kosac koji kosi žito predstavlja odraslog čovjeka
Pjesnik isprepliće motive života i smrti kroz slojevitu simboliku prirodnih elemenata. U središtu pjesme stoji kontrast između djetinjeg hedonizma i egzistencijalne težine odraslog života.
Ključni simbolički elementi:
Simbol | Značenje |
---|---|
Balkon | Pogled na svijet i životne izazove |
Naranča | Hedonizam i radost života |
Kosac | Skrb za život i strah od smrti |
Pjesma koristi kratke, ritmične stihove karakteristične za Lorcin stil. Kroz ponavljanje prvog i posljednjeg distiha stvara se zatvorena struktura koja naglašava cikličnost života od rođenja do smrti.
Redoslijed događaja

Drama “Oluja” predstavlja kompleksnu priču koja se odvija kroz precizno strukturirane događaje na tajanstvenom otoku. Glavni lik Prospero, bivši vojvoda Milana, koristi magiju za pokretanje radnje izazivajući snažnu oluju.
Ključni događaji razvijaju se ovim redoslijedom:
- Početna oluja
- Prospero magijom stvara oluju na moru
- Brod s njegovim neprijateljima doživljava brodolom
- Među brodolomcima su kralj Alonso, Sebastian i Antonio
- Život na otoku
- Prospero i Miranda žive izolirani 12 godina
- Duh Ariel služi Prosperu izvršavajući njegove naredbe
- Miranda susreće Ferdinanda nakon brodoloma
- Paralelne radnje
- Ferdinand i Miranda razvijaju romantičnu vezu
- Caliban planira pobunu protiv Prospera
- Stepheno i Trinculo pridružuju se Calibanu
- Prosperova magija osujećuje njihove planove
Kroz ove događaje Shakespeare gradi narativ koji povezuje teme osvete oprosta magije ljubavi. Svaki lik ima jasno definiranu ulogu u razvoju radnje dok se kreću otokom pod Prosperovim nadzorom.
Događaj | Likovi | Ishod |
---|---|---|
Oluja | Prospero Ariel | Brodolom neprijatelja |
Romantična priča | Miranda Ferdinand | Razvoj ljubavne veze |
Pokušaj pobune | Caliban Stepheno Trinculo | Neuspjeh plana |
Analiza likova

Analiza likova u pjesmi “Oproštaj” Federica Garcije Lorce otkriva jedinstvenu strukturu gdje dominira jedan centralni lik kroz čiju se perspektivu promatra cijela pjesma. Iako je pjesma minimalistička u broju likova, bogata je simbolikom i značenjem.
Glavni likovi
Lirski subjekt predstavlja jedini glavni lik u pjesmi “Oproštaj”. Karakteriziraju ga:
- Duboka introspektivnost izražena kroz unutarnje monologe
- Dvojnost između života i smrti (“umrem li”)
- Filozofsko promišljanje o prolaznosti
- Želja za otvorenošću prema novim iskustvima (“ostavite balkon otvoren”)
- Sposobnost prihvaćanja promjene i transformacije
Sporedni likovi
Pjesma ne sadrži tradicionalne sporedne likove. Umjesto toga, pojavljuju se simbolički elementi koji preuzimaju ulogu nositelja značenja:
- Dijete koje jede naranču (simbol životne radosti)
- Kosac koji kosi žito (simbol zrelosti i rada)
- Prirodni elementi koji dobivaju personificirane karakteristike
Odnosi između likova
Umjesto klasičnih međuljudskih odnosa, pjesma prikazuje:
- Odnos lirskog subjekta prema vlastitoj egzistenciji
- Interakciju između različitih životnih faza (djetinjstvo-zrelost)
- Dijalog između sadašnjosti i budućnosti
- Simboličku komunikaciju između čovjeka i prirodnih elemenata
Stil i jezik djela
Stil i jezik djela “Oproštaj” karakterizira složena književna struktura koja spaja tradicionalne elemente s modernističkim pristupom. Analiza otkriva bogatu tekstualnu slojevitost kroz pažljivo odabrane stilske figure i izražajna sredstva.
Stilske figure i izražajna sredstva
Federico Garcia Lorca koristi kratke distihe s ponavljanjem prvog i posljednjeg stiha, stvarajući cikličnu strukturu koja naglašava temu oproštaja. Dominantne stilske figure uključuju:
- Metafore kroz motive balkona otvorenog prema budućnosti
- Simboliku prirodnih elemenata (naranča, žito)
- Ponavljanja ključnih stihova radi naglašavanja emotivne težine
- Kontraste između života i smrti kroz vizualne slike
Narativne tehnike
Pjesma kombinira nekoliko narativnih pristupa:
- Lirsku kratkoću s preciznim izborom riječi
- Vizualne i akustične slike koje grade atmosferu
- Cikličku strukturu kroz ponavljanje stihova
- Slojevito pripovijedanje kroz simboličke prizore
Ton i atmosfera
Atmosfera pjesme gradi se kroz:
- Melankoličan ton koji prožima cijelu pjesmu
- Kontemplativno raspoloženje lirskog subjekta
- Izmjenu svjetlih i tamnih motiva
- Filozofsku dubinu razmatranja života i smrti
Tin Ujević u svojoj verziji “Oproštaja” koristi specifičan jezični izraz koji oponaša srednjovjekovnu hrvatsku književnost, posebno čakavštinu Marulićeva doba. Njegov pristup stvara dodatni grafijsko-jezični sloj koji obogaćuje značenje pjesme.
Simbolika i motivi
Pjesma “Oproštaj” Federica Garcije Lorce prožeta je bogatom simbolikom i refleksivno-egzistencijalnim tonom. Kroz pažljivo odabrane motive i simbole, pjesnik stvara složenu mrežu značenja koja istražuje teme života, smrti i prelaska.
Simboli u djelu
Balkon dominira kao središnji simbol pjesme, predstavljajući granicu između unutarnjeg i vanjskog svijeta. Otvoreni balkon simbolizira:
- Pogled prema budućnosti
- Otvorenost za nove mogućnosti
- Most između poznatog i nepoznatog
- Prostor tranzicije i transformacije
Motivi
Pjesma se gradi oko nekoliko ključnih motiva:
- Smrt i prelazak kao dominantni motivi koji se manifestiraju kroz stih “umrem li”
- Životni ciklus prikazan kroz kontrast djeteta i kosca
- Transformacija izražena kroz promjenu stanja i prelazak iz jednog životnog razdoblja u drugo
Alegorija i metafora
Lorca koristi složene alegorijske slike za prikaz životnih istina:
- Dijete koje jede naranču → simbol životne radosti i nevinosti
- Kosac koji kosi žito → metafora za prolaznost i sazrijevanje
- Otvoreni balkon → alegorija spremnosti za promjenu i nove početke
Svaka metafora i alegorija pažljivo je odabrana kako bi naglasila središnju temu oproštaja i transformacije, stvarajući višeslojno značenje unutar naizgled jednostavne strukture pjesme.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Književno djelo “Oproštaj” smješta se u specifičan društveno-povijesni okvir Hrvatske početkom 20. stoljeća. Krleža stvara ovo djelo 1914. godine, u razdoblju značajnih društvenih previranja uoči Prvog svjetskog rata. Atmosfera nesigurnosti i društvenih promjena odražava se kroz protagonistov povratak u rodni kraj.
Povijesni elementi
- Radnja se odvija u ruralnoj Hrvatskoj početkom 20. stoljeća
- Modernizacija društva stvara jaz između urbane i ruralne sredine
- Razdoblje velikih migracija stanovništva iz sela u gradove
- Promjene tradicionalnih vrijednosti i načina života
Društveni kontekst
Društveni odnosi u djelu prikazuju:
- Sukob tradicionalnog i modernog načina života
- Klasne razlike između seoskog i gradskog stanovništva
- Raspad tradicionalnih obiteljskih veza
- Otuđenost pojedinca u promjenjivom društvu
Kulturni elementi
Kulturološki aspekti vidljivi su kroz:
- Prikaz ruralne sredine i njenih običaja
- Sukob tradicionalnih i novih kulturnih vrijednosti
- Promjene u mentalitetu ljudi zbog urbanizacije
- Gubitak povezanosti s korijenima i tradicijom
Krleža majstorski isprepliće osobnu priču protagonista sa širim društvenim kontekstom, stvarajući složenu sliku društva u tranziciji. Kroz intimnu perspektivu glavnog lika, pisac osvjetljava dublje društvene procese koji mijenjaju hrvatsko društvo tog vremena.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija Krležine novele “Oproštaj” zahtijeva višeslojni pristup analizi teksta. Književna kritika prepoznaje nekoliko ključnih razina tumačenja:
Psihološka razina:
- Unutarnji svijet protagonista otkriva duboke emotivne konflikte
- Proces suočavanja s prošlošću kroz retrospektivno pripovijedanje
- Analiza otuđenosti kao središnjeg psihološkog stanja lika
Društvena dimenzija:
- Kritički prikaz ruralnog života početkom 20. stoljeća
- Sukob tradicionalnog i modernog načina življenja
- Klasne razlike između protagonista i njegove okoline
Prema principima višestruke interpretacije koje navodi Umberto Eco, tekst “Oproštaja” nudi različite mogućnosti tumačenja:
Interpretacijska razina | Ključni elementi |
---|---|
Autobiografska | Poveznica s Krležinim životnim iskustvima |
Simbolička | Motivi povratka, prirode, smrti |
Sociološka | Prikaz društvenih odnosa |
Psihološka | Unutarnji konflikti likova |
“Oproštaj” pokazuje karakteristike bildungsromana kroz:
- Proces sazrijevanja glavnog lika
- Sukob individualnog i kolektivnog identiteta
- Transformaciju protagonista kroz susret s prošlošću
Kritičko čitanje teksta otkriva složenu mrežu odnosa između:
- Osobnog i društvenog
- Prošlosti i sadašnjosti
- Ruralnog i urbanog identiteta
- Fragmentiranoj narativnoj strukturi
- Subjektivnom doživljaju stvarnosti
- Intenzivnim emotivnim stanjima likova
Vlastiti dojam i refleksija
Emotivna dubina “Bijega” Milutina Cihlara Nehajeva dolazi do izražaja kroz nekoliko ključnih aspekata koje vrijedi istaknuti. Glavni lik Đuro proživljava intenzivne trenutke samoanalize koji čitatelja ostavljaju bez daha.
Psihološka složenost djela manifestira se kroz:
- Unutarnje monologe koji otkrivaju duboku emotivnu borbu protagonista
- Retrospektivne scene koje povezuju sadašnjost s traumatičnim događajima iz djetinjstva
- Simboličke elemente poput mora koje predstavlja slobodu ali i neizvjesnost
Đurini oproštaji nose posebnu težinu jer se odvijaju na više razina:
Razina oproštaja | Manifestacija |
---|---|
Osobna | Odvajanje od vlastite prošlosti |
Obiteljska | Traumatični odlasci oca pomorca |
Društvena | Otuđenost od sredine koja ga okružuje |
Autorova vještina očituje se u suptilnom prikazu Đurine paralizirajuće uznemirenosti koja proizlazi iz djetinjstvenih iskustava. Kroz precizne opise emocionalnih stanja čitatelj osjeća težinu svakog Đurinog koraka prema neizvjesnoj budućnosti.
Nehajev majstorski gradi atmosferu kroz izmjenu svjetlih trenutaka nade i mračnih perioda beznađa. Đurina mizantropija nije površna već proizlazi iz duboko ukorijenjenih strahova i nesigurnosti koje nose univerzalnu poruku o ljudskoj ranjivosti.