Ivo Andrić, dobitnik Nobelove nagrade za književnost, napisao je roman “Prokleta avlija” koji se smatra jednim od najznačajnijih djela jugoslavenske književnosti. Ova pripovijest o zatvorskom životu u osmanskom Carigradu donosi duboku analizu ljudske prirode i složenih međuljudskih odnosa.
“Prokleta avlija” je psihološki roman koji prati život fra Petra u istanbulskom zatvoru kroz složenu narativnu strukturu priče u priči. Djelo istražuje teme slobode, krivnje i ljudske sudbine u okvirima zatvorskog mikrokozmosa.
Kroz slikovite opise i majstorsko pripovijedanje, Andrić stvara atmosferu koja čitatelja uvodi u svijet carigradskog zatvora gdje se isprepliću sudbine različitih likova. Svaka stranica otkriva nove slojeve značenja i pruža jedinstveni uvid u kompleksnost ljudskog postojanja.
Uvod u lektiru
“Prokleta avlija” predstavlja vrhunsko književno ostvarenje koje kroz prizmu zatvorskog života u osmanskom Carigradu istražuje dubine ljudske psihe. Djelo je prvi put objavljeno 1954. godine u izdanju Matice srpske.
Autor
Ivo Andrić rođen je 1892. godine u Dolcu kraj Travnika. Kao književnik svjetskog glasa, postao je prvi jugoslavenski dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1961. godine. Njegov književni opus karakterizira:
- Spajanje realističkog i psihološkog pripovijedanja
- Bogat jezični izraz s elementima bosanske književne tradicije
- Precizna karakterizacija likova kroz njihove postupke
- Tematiziranje povijesnih događaja na prostoru Balkana
Žanr i književna vrsta
- Složenu narativnu strukturu s više pripovjedača
- Kružnu kompoziciju koja započinje i završava na istom mjestu
- Preplitanje stvarnosti i sjećanja
- Simboličku razinu pripovijedanja
Književni elementi | Obilježja |
---|---|
Forma | Roman |
Vrsta | Psihološko-povijesni |
Vrijeme radnje | Osmansko razdoblje |
Mjesto radnje | Carigradski zatvor |
Pripovjedač | Višestruki |
Mjesto i vrijeme

“Prokleta avlija” ili “Deposito” smješta se u samo srce Carigrada, glavnog grada Osmanskog Carstva. Zloglasni zatvor karakteriziraju sive bezlične zgrade s brojnim spavaonicama za zatvorenike te veliko središnje dvorište.
Arhitektura i ambijent zatvora:
- Centralno dvorište bez vegetacije, izuzev dva kržljava stabla
- Visoki zidovi koji blokiraju pogled na okolni grad
- Vidljiv samo komad neba iznad dvorišta
- Spavaonice za zatvorenike u sivim zgradama
Vremenski aspekti romana | Detalji |
---|---|
Povijesni kontekst | Kasno Osmansko Carstvo |
Fra Petrov boravak u Akri | 8 mjeseci |
Period u Prokletoj avliji | Neodređeno vrijeme |
Temporalni okvir romana nije precizno definiran, no radnja se odvija u periodu kada je pravda predstavljala utopijski koncept u Osmanskom Carstvu. Fra Petar, nakon lažne optužbe dospijeva u Prokletu avliju, a kasnije provodi osam mjeseci u progonstvu u Akri prije povratka u Bosnu.
Prostor zatvora djeluje kao mikrokozmos društva tog vremena, gdje se isprepliću različite sudbine zatočenika u skučenom prostoru između sivih zidova. Izoliranost od vanjskog svijeta naglašena je nemogućnošću pogleda na grad, što pojačava osjećaj zarobljenosti likova.
Tema i ideja djela

“Prokleta avlija” kroz višeslojnu narativnu strukturu istražuje kompleksne teme ljudskog postojanja zatočenog u fizičkom i metaforičkom zatvoru. Andrićevo remek-djelo progovara o univerzalnim pitanjima slobode, identiteta i ljudske sudbine.
Glavna tema
Centralna tema romana je život u zatvorskom okruženju carigradskog zatvora Deposito. Zatvor postaje mikrokozmos ljudskog društva gdje se isprepliću različite sudbine, strahovi i borbe za opstanak. Kroz svakodnevicu zatvorenika Andrić majstorski oslikava patnju, samoću i egzistencijalnu tjeskobu ljudi zatočenih između kamenih zidova.
Sporedne teme
Roman se bavi s nekoliko značajnih sporednih tema:
- Gubitak identiteta kroz lik Ćamila koji se poistovjećuje s turskim princem Džemom
- Univerzalna ljudska tragičnost prikazana kroz sudbine različitih zatvorenika
- Odnos pojedinca i vlasti manifestiran kroz represivni zatvorski sustav
- Pitanje istine i pravde u kontekstu osmanskog društva
- Psihološka izolacija likova zatočenih u vlastitim traumama
Ideja djela
Temeljna ideja romana je prikaz života kao metaforičkog zatvora iz kojeg nema izlaza. Kroz složenu mrežu likova i njihovih sudbina, Andrić sugerira da je svaki čovjek na određeni način zatočenik – bilo fizički u zatvoru, bilo psihološki u vlastitim strahovima i ograničenjima.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Avlija | Mikrokozmos ljudskog društva |
Zidovi | Granice između slobode i zatočeništva |
Karađoz | Simbol represivne vlasti |
Džem-sultan | Simbol tragične sudbine |
Snijeg | Čistoća i prolaznost života |
Kompozicija djela

Kompozicija romana “Prokleta avlija” temelji se na složenoj prstenastoj strukturi s višestrukim pripovjedačima. Andrić koristi tehniku “priče u priči” stvarajući višeslojnu narativnu strukturu koja se proteže kroz nekoliko vremenskih i prostornih razina.
Uvod
Pripovjedna struktura započinje zimskom scenom u bosanskom samostanu nakon Fra Petrove smrti. Mladi fratar u njegovoj ćeliji pronalazi predmete koji pokreću sjećanja na Fra Petrove priče iz carigradskog zatvora. Ova okvirna priča služi kao portal u glavni narativni tok romana.
Zaplet
Središnji dio romana odvija se kroz prepričavanje Fra Petrovih zatvorskih iskustava. Kroz njegova sjećanja upoznajemo ključne likove:
- Karađoz: upravitelj zatvora
- Ćamil: obrazovani mladić iz Smirne
- Haim: židovski zatvorenik
- Zaim: notorni lažljivac
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se kroz Ćamilovu priču o sultanu Džemu. Njegovo poistovjećivanje s povijesnom ličnošću dovodi do tragičnog raspleta:
- Ćamilovo psihičko stanje se pogoršava
- Ispitivanje od strane vlasti
- Misteriozni nestanak iz zatvora
Rasplet
Narativni tokovi se postupno vraćaju u okvir početne priče:
- Fra Petrovo oslobođenje
- Povratak u Bosnu
- Sjećanja mladog fratra
Zaključak
- Povezivanje različitih vremenskih razdoblja
- Spajanje individualnih sudbina
- Stvaranje univerzalne priče o ljudskoj patnji
Kratki sadržaj

Fra Petar, bosanski franjevac, boravi u carigradskom zatvoru znanom kao “Prokleta avlija” nakon lažne optužbe. Tijekom svog zatočeništva upoznaje različite likove koji mu pričaju svoje životne priče.
U središtu Deposita, kako se zatvor službeno zove, nalazi se prostrano dvorište okruženo sivim zgradama. Tu Fra Petar susreće upravitelja zatvora Karađoza, kontroverznu figuru poznatu po neobičnim metodama ispitivanja zatvorenika.
Među zatvorenicima posebno se ističe mladi Ćamil, obrazovani Turčin iz Smirne. Ćamil je opsjednut povijesnom pričom o sultanu Džemu, bratu sultana Bajazita II, koji je također bio zatočenik. Kroz Ćamilovo poistovjećivanje sa sultanom Džemom, roman stvara paralelu između prošlosti i sadašnjosti.
Zatvorsko dvorište postaje prostor gdje se miješaju različite sudbine:
- Zaim: vječiti zatvorenik koji izmišlja priče
- Haim: židovski trgovac koji širi glasine
- Karađoz: upravitelj koji koristi psihološke metode mučenja
- Ćamil: učeni mladić koji gubi razum
Priča završava Ćamilovim nestankom nakon što ga vlasti odvode na ispitivanje zbog sumnje u veleizdaju. Fra Petar nikad nije saznao što se dogodilo s mladićem, ali njegova sudbina ostavlja dubok trag na sve zatvorenike Proklete avlije.
Radnja se odvija kroz više pripovjedačkih razina, pri čemu se prepliću sadašnjost i prošlost, stvarnost i priče, a sve to kroz sjećanja Fra Petra koja prenosi mladom fratru prije svoje smrti.
Redoslijed događaja

Roman se odvija kroz višestruke pripovjedačke razine koje se međusobno isprepliću. Glavni slijed događaja započinje u bosanskom manastiru gdje fra Ratislav evocira sjećanja na fra Petra.
Fra Petrov životni put vodi ga u Istanbul zajedno s fra Tadijom Ostojićem radi obavljanja službenih poslova. Međutim, fra Petra zatvaraju u zloglasni zatvor Deposito (Prokleta avlija) zbog pisma pronađenog kod njega, iako ga nije napisao.
Unutar zidova Proklete avlije fra Petar susreće različite likove:
- Haima iz Smirne, židovskog trgovca sklonog pretjerivanju
- Zaima, poznatog krivotvoritelja
- Kirkora, armenskog poglavara
- Ćamil-efendiju, obrazovanog Turčina
Ćamil-efendija postaje središnja figura priče kroz njegovo poistovjećivanje s Džem-sultanom, nesretnim osmanskim princem. Njegovo pripovijedanje o Džem-sultanovoj sudbini čini centralnu narativnu os romana.
Redoslijed događaja prati sljedeću kronologiju:
Vrijeme | Događaj |
---|---|
Početak | Fra Ratislav u manastiru sluša priče o fra Petru |
Sredina | Fra Petar boravi u Proklotoj avliji |
Vrhunac | Ćamilova priča o Džem-sultanu |
Kraj | Ćamilov nestanak i fra Petrovo oslobođenje |
Kroz višeslojnu narativnu strukturu, priča se kreće između sadašnjosti u manastiru i prošlosti u Proklotoj avliji, stvarajući kompleksnu mrežu isprepletenih sudbina zatočenika.
Analiza likova

Likovi u romanu “Prokleta avlija” predstavljaju kompleksnu mrežu karaktera čije se sudbine isprepliću unutar zidova carigradskog zatvora. Svaki lik nosi vlastitu priču koja doprinosi složenoj strukturi djela i njegovoj simbolici.
Glavni likovi
Fra Petar zauzima centralnu poziciju u romanu kao glavni pripovjedač i svjedok zatvorskih zbivanja. Njegov lik karakterizira:
- Mudrost i strpljivost u odnosu prema drugim zatvorenicima
- Sposobnost objektivnog promatranja i prenošenja tuđih priča
- Nepravedna osuda koja ga dovodi u zatvor
- Razvoj karaktera kroz iskustvo zatočeništva
Ćamil-efendija predstavlja tragičnu figuru mladog intelektualca iz Smirne. Njegove karakteristike uključuju:
- Opsjednutost povijesnom pričom o Džem-sultanu
- Postupno poistovjećivanje s povijesnom ličnošću
- Duboka obrazovanost i plemićko podrijetlo
- Tragičan završetak kroz nestanak iz zatvora
Sporedni likovi
Karađoz (Latifaga) utjelovljuje represivni sustav kao upravitelj zatvora:
- Razvoj od problematičnog dječaka do okrutnog upravitelja
- Manipulativne metode upravljanja zatvorenicima
- Specifičan pristup pravdi i kažnjavanju
- Nadimak “Karađoz” koji simbolizira njegovu grotesknu prirodu
Haim iz Smirne:
- Židovski trgovac s darom za pričanje priča
- Poveznica između različitih zatvorskih priča
- Posrednik u prenošenju informacija
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova temelji se na nekoliko ključnih interakcija:
- Fra Petar i Ćamil razvijaju poseban odnos međusobnog povjerenja
- Karađoz održava složene odnose moći sa zatvorenicima
- Haim djeluje kao poveznica između različitih grupa zatvorenika
- Zatvorenici formiraju privremene saveze i neprijateljstva
Međusobni odnosi likova stvaraju mikrodruštvenu strukturu unutar zatvorskih zidova, gdje svaki lik ima svoju ulogu u održavanju ili narušavanju postojećeg poretka.
Stil i jezik djela
Andrićev književni izraz u “Prokletoj avliji” odlikuje se preciznom ekonomičnošću izraza i bogatom stilskom slojevitošću. Njegov jezik stvara snažnu atmosferu zatvorskog života kroz pažljivo odabrane riječi i izraze koji nose duboku simboliku.
Stilske figure i izražajna sredstva
Metafore dominiraju književnim izrazom romana, posebno u opisima zatvorskog prostora kao simbola ljudskog postojanja. Andrić gradi složenu mrežu simbola:
- Avlija kao metafora svijeta i ljudskog društva
- Zidovi kao simbol ograničenja slobode
- Snijeg kao simbol prolaznosti i čistoće
- Prozori kao simboli nade i veze s vanjskim svijetom
Narativne tehnike
Pripovjedačka struktura romana temelji se na nekoliko ključnih elemenata:
- Višestruki pripovjedači koji se izmjenjuju
- Retrospektivno pripovijedanje kroz sjećanja
- Priča u priči kao temeljni narativni postupak
- Kružna kompozicija koja povezuje početak i kraj
Ton i atmosfera
Melankolični ton prožima cijeli roman kroz:
- Tmurne opise zatvorskog ambijenta
- Ozbiljan i odmjeren jezik pripovijedanja
- Precizne karakterizacije likova kroz njihov govor
- Atmosferu tjeskobe i bezizlaznosti
Andrić koristi ekonomičan stil bez suvišnih riječi, gdje svaka rečenica nosi značenjsku težinu. Njegov jezik je istovremeno jednostavan i bogat simbolikom, što stvara jedinstvenu atmosferu djela.
Simbolika i motivi
“Prokleta avlija” obiluje bogatom simbolikom koja produbljuje značenje djela kroz višeslojne metafore i alegorije. Svaki element romana nosi duboko simboličko značenje koje se isprepliće s glavnom naracijom.
Simboli u djelu
Prokleta avlija predstavlja središnji simbol romana kao metafora zatvorenog društva i ljudske civilizacije. Fizički elementi zatvora nose specifična simbolička značenja:
- Zidovi Avlije simboliziraju granice između slobode i zarobljeništva
- Čempresi i džamije iznad zidova predstavljaju nadu i duhovnu transcendenciju
- Karađoz utjelovljuje represivnu vlast kroz grotesknu figuru iz turskog kazališta sjena
- Dvorište zatvora služi kao mikrokozmos društva gdje se sudbine zatočenika isprepliću
- Snijeg simbolizira čistoću i prolaznost života
Motivi
Ključni motivi koji se ponavljaju kroz roman:
- Zatočeništvo (fizičko i psihološko)
- Odnos pojedinca i vlasti
- Gubitak identiteta
- Ljudska patnja i samoća
- Istina i pravda
- Pripovijedanje kao čin očuvanja sjećanja
Alegorija i metafora
- Avlija → alegorija totalitarnog društva
- Ćamilova priča → metafora ljudske težnje za slobodom
- Fra Petrovo pripovijedanje → alegorija očuvanja kolektivnog pamćenja
- Karađozova vladavina → metafora korumpiranog sustava vlasti
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Prokleta avlija” smještena je u kompleksno razdoblje Osmanskog Carstva krajem 18. i početkom 19. stoljeća. Kroz zidine carigradskog zatvora Deposito, Andrić ocrtava širu sliku društvenih i političkih prilika tog vremena.
Povijesni okvir romana predstavlja razdoblje značajnih previranja u Osmanskom Carstvu, što se očituje kroz:
- Političke nemire i nestabilnost carstva
- Sukobe različitih društvenih skupina
- Represivni sustav vlasti
- Kompleksne odnose između različitih etničkih i vjerskih zajednica
Zatvor Deposito funkcionira kao mikrokosmos osmanskog društva, gdje se prelamaju:
Društveni element | Reprezentacija u romanu |
---|---|
Autoritarna vlast | Latifaga (Karađoz) |
Represivni sustav | Zatvorska administracija |
Društvena hijerarhija | Odnosi među zatvorenicima |
Kulturni pluralizam | Različiti etnički i vjerski identiteti zatvorenika |
Roman prikazuje složenu mrežu odnosa moći gdje zatvorski sustav postaje metafora za šire društvene strukture koje ograničavaju individualnu slobodu. Kroz likove poput Latifage (Karađoza) i drugih predstavnika vlasti, Andrić oslikava mehanizme kontrole i represije karakteristične za tadašnje društvo.
- Istočnjačka i zapadnjačka kultura
- Različite vjerske tradicije
- Raznovrsni jezici i običaji
- Suprotstavljeni svjetonazori
Interpretacija i kritički osvrt
“Prokleta avlija” predstavlja snažnu metaforu totalitarnog društva kroz mikrosliku carigradskog zatvora. Roman se može interpretirati na više razina:
Simbolička razina:
- Avlija funkcionira kao simbol zatvorenog društva s jasnom hijerarhijom
- Visoki zidovi predstavljaju granice između slobode i zarobljeništva
- Nebo iznad avlije simbolizira nedostižnu slobodu i nadu
- Karađoz utjelovljuje represivni sustav vlasti
Psihološka dimenzija:
- Detaljno proučavanje ljudske psihe u ekstremnim uvjetima
- Prikaz mehanizama preživljavanja u represivnom okruženju
- Analiza odnosa između žrtve i tlačitelja
- Istraživanje granica ljudskog dostojanstva
Kritičari ističu sljedeće ključne aspekte romana:
Aspekt | Značaj |
---|---|
Narativna struktura | Kompleksna tehnika priče u priči |
Karakterizacija | Precizno psihološko profiliranje likova |
Povijesni kontekst | Vjerna rekonstrukcija osmanskog doba |
Univerzalna poruka | Relevantnost za sve totalitarne sustave |
Roman se posebno ističe svojom višeslojnošću gdje svaki lik predstavlja određeni društveni arhetip. Kroz prizmu zatvorskog mikrokozma Andrić majstorski ocrtava univerzalne obrasce ljudskog ponašanja u opresivnim sustavima.
Djelo nadilazi svoje povijesne i geografske okvire te postavlja fundamentalna pitanja o prirodi slobode pojedinca u odnosu na društvene strukture moći. Kritičari posebno naglašavaju Andrićevu sposobnost da kroz naizgled jednostavnu priču o zatvorskom životu progovori o kompleksnim filozofskim pitanjima ljudske egzistencije.
Vlastiti dojam i refleksija
“Prokleta avlija” ostavlja snažan dojam svojom kompleksnom strukturom i dubokom psihološkom analizom ljudske prirode. Kroz zatvorske zidine Deposita, Andrić stvara univerzalnu sliku društva koja nadilazi vremenske i prostorne granice.
Posebno upečatljiv aspekt romana je način na koji autor isprepliće sudbine različitih likova. Svaka priča postaje dio veće cjeline, poput mozaika ljudskih sudbina zatočenih unutar proklete avlije. Karađozov lik fascinira svojom ambivalentnošću – istovremeno je i tlačitelj i žrtva sustava kojem služi.
Atmosfera romana prenosi osjećaj klaustrofobije i bezizlaznosti:
- Visoki zidovi zatvora simboliziraju ograničenja društvenih normi
- Multipliciranje priča stvara osjećaj vrtoglavice i izgubljenosti
- Tamna atmosfera naglašava psihološku težinu zatočeništva
Maestralna je Andrićeva sposobnost da kroz mikrosliku jednog zatvora prikaže makrokozmos ljudskog društva. Deposito postaje metafora za:
Aspekt | Simboličko značenje |
---|---|
Zatvorski zidovi | Granice slobode |
Karađoz | Autoritarna vlast |
Fra Petar | Mudrost i humanost |
Ćamil | Žrtva sustava |
Roman ostavlja čitatelja s dubokim promišljanjima o prirodi slobode, krivnje i ljudske sudbine. Posebno je značajna Andrićeva vještina da kroz naizgled jednostavnu priču o zatvorskom životu progovori o fundamentalnim pitanjima ljudske egzistencije.