Ranko Marinković svojim romanom “Ruke” donosi jedinstvenu zbirku novela koja je postala nezaobilazan dio hrvatske književnosti. Kroz jedanaest međusobno povezanih priča autor majstorski oslikava ljudske sudbine i emocije u razdoblju prije Drugog svjetskog rata.
“Ruke” predstavljaju zbirku od jedanaest novela objavljenu 1953. godine. Marinković kroz simboliku ruku istražuje složene međuljudske odnose i egzistencijalne probleme pojedinca, stvarajući djelo koje se smatra jednim od vrhunaca hrvatske novelistike 20. stoljeća.
Svaka novela u zbirci nosi posebnu težinu i značenje dok kroz metaforu ruku autor progovara o ljudskoj prirodi, društvenim odnosima i moralnim dilemama. Marinkovićev jedinstveni stil pisanja i sposobnost da uhvati esenciju ljudskog postojanja čine ovo djelo bezvremenim klasikom hrvatske književnosti.
Uvod u lektiru
Zbirka novela “Ruke” predstavlja jedno od ključnih djela hrvatske književnosti 20. stoljeća. Kroz jedanaest međusobno povezanih priča, autor stvara složenu mrežu ljudskih sudbina i emocija.
Autor
Ranko Marinković (1913-2001) rođen je na otoku Visu u mjestu Komiža. Školovao se u Splitu Zagrebu gdje je diplomirao filozofiju na Filozofskom fakultetu. Radio je kao profesor, kazališni kritičar i urednik časopisa “Pečat”. Njegova djela karakterizira:
- Izrazita psihološka analiza likova
- Ironijski odmak od stvarnosti
- Mediteranski ambijent kao pozadina radnje
- Jedinstveni stil pisanja s elementima groteske
Žanr i književna vrsta
“Ruke” pripadaju žanru moderne novelistike s elementima psihološke proze. Karakteristike djela uključuju:
Književni elementi | Opis |
---|---|
Forma | Zbirka novela |
Stil | Moderni prozni izraz |
Naracija | Objektivno pripovijedanje |
Tematika | Egzistencijalna problematika |
Struktura | 11 povezanih novela |
Marinković koristi tehniku simultanog pripovijedanja gdje se radnje različitih novela međusobno isprepliću. Svaka novela funkcionira kao zasebna cjelina ali istovremeno gradi širu sliku društvenih odnosa predratnog razdoblja.
Mjesto i vrijeme

Novela “Ruke” Ranka Marinkovića odlikuje se neodređenošću prostornih i vremenskih koordinata. Marinković namjerno izostavlja konkretne geografske odrednice mjesta radnje, stvarajući univerzalni prostor koji naglašava psihološku dimenziju likova i njihovih odnosa.
Mjesto radnje postaje apstraktni okvir u kojem se odvijaju događaji, bez specifičnih toponima ili prepoznatljivih lokaliteta. Ovakav pristup omogućuje čitatelju da se fokusira na unutarnje svjetove likova umjesto na fizički prostor koji ih okružuje.
Vremenska komponenta također ostaje nespecificirana. Autor ne daje nikakve izravne temporalne reference koje bi smjestile radnju u određeni povijesni trenutak. Izostavljanjem konkretnog vremenskog okvira, Marinković postiže bezvremenost priče koja nadilazi specifični trenutak u povijesti.
Karakteristike prostorno-vremenske neodređenosti:
- Izostanak geografskih oznaka
- Nepostojanje temporalnih markera
- Univerzalnost prostornog okvira
- Fokus na psihološku dimenziju umjesto fizičkog okruženja
- Bezvremenost narativa
Ovakva autorska odluka o neodređenosti mjesta i vremena radnje služi kao književni postupak koji doprinosi univerzalnosti tematike i omogućuje čitatelju da se potpuno posveti karakterizaciji likova i njihovim međusobnim odnosima.
Tema i ideja djela

Novela “Ruke” Ranka Marinkovića predstavlja kompleksno književno djelo koje istražuje dualnost ljudske prirode kroz personifikaciju lijeve i desne ruke. Tematska struktura djela gradi se kroz nekoliko razina značenja koje se međusobno isprepliću i nadopunjuju.
Glavna tema
Centralnu tematsku os novele čini unutarnji konflikt ljudske ličnosti, prikazan kroz dijalog između Lijeve i Desne ruke. Marinković majstorski koristi personifikaciju kako bi prikazao vječitu borbu između razuma i emocija koja se odvija u svakom čovjeku. Kroz njihov dijalog i međusobno nadmetanje autor razotkriva problematiku nepotpunosti ljudskog bića.
Sporedne teme
- Sukob praktičnog i kreativnog: Desna ruka utjelovljuje praktičnost, racionalnost i logiku, dok Lijeva predstavlja umjetnički duh, emocije i stvaralaštvo
- Društvena hijerarhija: Kroz odnos dominantne Desne i podređene Lijeve ruke autor propituje društvene odnose moći
- Međuovisnost suprotnosti: Unatoč stalnom sukobu, ruke na kraju shvaćaju nužnost međusobne suradnje
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu neophodnosti suživota različitih aspekata ljudske prirode. Marinković kroz alegoriju ruku pokazuje kako tek u suradnji razuma i osjećaja čovjek može postići potpunost svoje ličnosti. Tekst naglašava važnost prihvaćanja vlastite dualnosti umjesto pokušaja dominacije jednog aspekta nad drugim.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Desna ruka | Razum, praktičnost, konvencionalnost |
Lijeva ruka | Emocije, kreativnost, individualnost |
Dijalog | Unutarnji sukob čovjeka |
Zajednička nevolja | Nužnost suradnje suprotnosti |
Fizički rad | Praktična dimenzija života |
Umjetnost | Duhovna dimenzija postojanja |
Kompozicija djela

Novela “Ruke” Ranka Marinkovića izgrađena je kroz pet kompozicijskih dijelova koji se međusobno nadovezuju i stvaraju kompleksnu narativnu strukturu. Svaki dio donosi novi sloj značenja u razvoju sukoba između Lijeve i Desne ruke.
Uvod
Uvodni dio novele započinje atmosferičnim opisom čovjeka koji šeće s prekriženim rukama na leđima. Pripovjedač uvodi glavne aktere – Lijevu ruku koja počiva u naručju Desne, postavljajući temelj za njihov kasniji sukob. Pisac se nalazi u poziciji promatrača vlastite kreativnosti, dok njegove ruke preuzimaju uloge samostalnih likova.
Zaplet
Središnji konflikt razvija se kroz dijalog između Lijeve i Desne ruke, gdje svaka zastupa različite aspekte ljudske prirode:
- Lijeva ruka predstavlja emotivnost, intuiciju i umjetnički izražaj
- Desna ruka utjelovljuje racionalnost, praktičnost i društvene norme
Njihova rasprava otkriva duboke razlike u percepciji života i vlastitih uloga, što postupno prerasta u otvoreni sukob.
Vrhunac
Kulminacija sukoba događa se kada ruke ulaze u žestoku raspravu o svojoj važnosti i superiornosti. Tijekom ove konfrontacije:
- Desna ruka ističe svoju dominaciju u svakodnevnim poslovima
- Lijeva ruka brani svoju kreativnu prirodu i umjetničku vrijednost
- Sukob doseže vrhunac kroz međusobne optužbe i pokušaje dokazivanja vlastite vrijednosti
Rasplet
Napetost između ruku počinje se smanjivati kada obje shvaćaju svoju međuovisnost. Marinković vješto prikazuje kako njihovo rivalstvo postupno prelazi u razumijevanje nužnosti suradnje za normalno funkcioniranje.
Zaključak
Završni dio novele donosi pomirenje kroz spoznaju o neizbježnoj povezanosti razuma i emocija. Ruke prihvaćaju svoje različitosti kao komplementarne kvalitete, čime se zaokružuje osnovna ideja djela o dualnosti ljudske prirode.
Kratki sadržaj

Novela “Ruke” započinje neobičnom situacijom gdje su ruke glavnog lika prebačene na njegova leđa. Lijeva ruka leži u naručju Desne ruke, no njihov odnos nije idiličan. Kroz dijalog između dvije ruke otkriva se duboka psihološka karakterizacija i simbolika ljudske prirode.
Desna ruka predstavlja praktični dio ljudske prirode. Ona se ponosi svojom sposobnošću pisanja, slikanja i obavljanja svakodnevnih zadataka. Njena samopouzdana osobnost očituje se kroz stav superiornosti nad Lijevom rukom, koju smatra manje sposobnom i nedovoljno razvijenom.
Lijeva ruka utjelovljuje emotivnu stranu ljudskog bića. Iako ne može pisati ni slikati poput Desne, ona posjeduje jedinstvene kvalitete – iskrenost, osjećajnost i intuiciju. Kroz dijalog s Desnom rukom, Lijeva izražava svoje nezadovoljstvo zbog podcjenjivanja i marginalizacije.
Središnji konflikt novele manifestira se kroz žustru raspravu između ruku o njihovoj važnosti i vrijednosti:
Karakteristike | Desna ruka | Lijeva ruka |
---|---|---|
Simbolizira | Razum | Emocije |
Osobine | Praktičnost, racionalnost | Osjećajnost, intuicija |
Sposobnosti | Pisanje, slikanje | Iskrenost, suosjećanje |
Stav | Superioran, autoritativan | Buntovan, kritičan |
Kroz njihovu raspravu Marinković vješto gradi alegoriju o vječnom sukobu između racionalnog i emotivnog aspekta ljudske prirode. Ruke postupno shvaćaju svoju međuovisnost i potrebu za suradnjom, što simbolizira nužnost balansa između razuma i osjećaja u ljudskom životu.
Redoslijed događaja

Novela “Ruke” prati specifičan slijed događaja koji grade napetu radnju između personificiranih ruku:
Početna situacija
- Obje ruke nalaze se na leđima Čovjeka
- Lijeva ruka leži u naručju Desne ruke
- Između njih postoji vidljiva karakterna razlika
Razvoj konflikta
- Lijeva ruka započinje svađu s Desnom
- Iznosi optužbe protiv Desne ruke
- Pokazuje empatičnu prirodu nasuprot praktičnosti Desne ruke
Eskalacija situacije
- Lijeva ruka izvodi pjevački performans
- Desna ruka ismijava njezino pjevanje
- Kritizira Lijevu zbog nemogućnosti obavljanja praktičnih zadataka:
- pisanje
- slikanje
- upravljanje marionetama
Vrhunac sukoba
- Desna ruka pljuje dječaka u blizini
- Započinje fizički sukob
- Dječakov otac uključuje se u tučnjavu
- Situacija prerasta u širi konflikt
Kroz ovaj redoslijed događaja, Marinković gradi alegoriju o sukobu između emotivne i racionalne strane ljudske prirode. Svaki događaj predstavlja novu razinu tenzije između dva suprotstavljena aspekta ličnosti, gdje Lijeva ruka utjelovljuje osjećajnost i umjetničku dušu, a Desna praktičnost i racionalnost.
Analiza likova
Analiza likova u Marinkovićevoj noveli “Ruke” otkriva složenu psihološku karakterizaciju kroz personifikaciju dijelova ljudskog tijela. Likovi predstavljaju alegoriju ljudske prirode kroz dihotomiju razuma i emocija.
Glavni likovi
Lijeva ruka predstavlja emotivnu stranu ljudske prirode:
- Izražava empatiju prema drugima
- Pokazuje nježnost i osjećajnost u postupcima
- Često se osjeća podcijenjeno zbog svoje ograničene funkcionalnosti
- Buni se protiv dominacije Desne ruke
- Kritizira nepravedne postupke Desne ruke
Desna ruka utjelovljuje racionalnost i praktičnost:
- Dominira u većini svakodnevnih aktivnosti
- Posjeduje vještine pisanja slikanja čitanja
- Pokazuje aroganciju prema Lijevoj ruci
- Ponosi se svojom superiornošću
- Ismijava emocionalnost Lijeve ruke
Sporedni likovi
Čovjek djeluje kao posrednik između ruku:
- Kontrolira postupke obje ruke
- Određuje njihove uloge u svakodnevnim aktivnostima
- Nesvjesno favorizira Desnu ruku
- Kažnjava neposlušnost
- Predstavlja svojevrsnog arbitra u njihovom sukobu
Noge imaju pomoćnu ulogu:
- Pružaju podršku rukama u različitim aktivnostima
- Pojavljuju se sporadično u naraciji
- Nemaju značajan utjecaj na glavni sukob
Odnosi između likova
- Lijeva i Desna ruka vode kontinuirani sukob oko važnosti svojih uloga
- Čovjek nesvjesno produbljuje jaz između ruku svojim postupcima
- Desna ruka demonstrira superioran stav prema Lijevoj
- Lijeva ruka protestira protiv nepravednog tretmana
- Noge održavaju neutralnu poziciju u konfliktima između ruku
Stil i jezik djela
Marinkovićev stil u noveli “Ruke” karakterizira eruditski jezik i kompleksna simbolika koja služi kao temelj za istraživanje duboke psihološke tematike. Njegov modernistički pristup očituje se kroz intelektualnu složenost i bogatu mrežu značenja.
Stilske figure i izražajna sredstva
Marinković majstorski koristi brojne stilske figure za stvaranje višeslojnog značenja:
- Personifikacija ruku kao glavnih likova
- Metafore koje povezuju fizičke pokrete s psihološkim stanjima
- Ironija u dijalogu između Lijeve i Desne ruke
- Simbolika koja produbljuje značenje svakodnevnih radnji
- Alegorija kroz koju ruke predstavljaju različite aspekte ljudske prirode
Narativne tehnike
Tekst se odlikuje specifičnim narativnim postupcima:
- Asocijativno nizanje događaja koje stvara atmosferu sna
- Unutarnji monolog koji otkriva psihološka stanja likova
- Metaliterarni elementi koji propituju odnos umjetnosti i stvarnosti
- Simultano pripovijedanje koje povezuje različite vremenske razine
- Fragmentarna struktura koja pojačava dojam psihološke napetosti
Ton i atmosfera
- Izmjena humorističnih i ozbiljnih tonova
- Groteskni elementi u opisu sukoba između ruku
- Melankolična atmosfera u trenucima kontemplacije
- Napetost koja proizlazi iz psihološkog sukoba
- Ironijski odmak od tradicionalnog pripovijedanja
Simbolika i motivi
Marinkovićeva novela “Ruke” donosi bogatu simboliku kroz personifikaciju ruku kao glavnih likova. Kroz dijalog između Lijeve i Desne ruke autor stvara složenu mrežu simbola motiva koji predstavljaju vječni sukob između emocionalnog i racionalnog dijela ljudske prirode.
Simboli u djelu
Simbolika u “Rukama” manifestira se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Desna ruka simbolizira racionalnost praktičnost i dominaciju razuma nad osjećajima
- Lijeva ruka predstavlja emotivnost umjetničku prirodu i osjećajnost
- Prekrižene ruke simboliziraju unutarnji konflikt i borbu suprotnosti
- Leđa kao mjesto radnje predstavljaju skriveni dio ljudske prirode
Motivi
Središnji motivi u djelu grade se kroz nekoliko razina:
- Sukob između razuma i emocija
- Borba za dominaciju među rukama
- Umjetnički izražaj kroz pjevanje Lijeve ruke
- Podcjenjivanje i ismijavanje slabijeg
- Fizički konflikt kao vrhunac napetosti
- Međuovisnost suprotnih strana
Alegorija i metafora
- Personifikaciju ruku koje predstavljaju različite aspekte ljudske prirode
- Metaforičku borbu između praktičnog i umjetničkog načina života
- Alegorijsko prikazivanje društvene hijerarhije kroz odnos Lijeve i Desne ruke
- Metaforu ljudskog tijela kao bojišta između razuma i emocija
Aspekt | Desna ruka | Lijeva ruka |
---|---|---|
Priroda | Racionalna | Emotivna |
Osobine | Praktična dominantna | Umjetnička senzibilna |
Funkcija | Pisanje rad | Iskazivanje osjećaja |
Stav | Arogancija | Empatija |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Marinkovićeva zbirka “Ruke” nastaje u složenom povijesnom trenutku nakon Drugog svjetskog rata, kada hrvatska književnost proživljava značajne transformacije. Period pedesetih godina 20. stoljeća u Jugoslaviji obilježava intenzivna poslijeratna obnova društva koja se reflektira kroz književno stvaralaštvo.
Povijesni okvir djela:
- Objava 1953. godine
- Period poslijeratne rekonstrukcije
- Vrijeme društvenih promjena u Jugoslaviji
- Marinkovićevo djelovanje kao ravnatelja Drame HNK Zagreb
- Profesorski rad na Kazališnoj akademiji
Društveni aspekti:
Tematski fokus | Manifestacija u djelu |
---|---|
Klasne razlike | Prikaz otočkih svećenika i građana |
Moralne dileme | Sukob individualnih i društvenih vrijednosti |
Marginalizacija | Borba pojedinaca za intelektualno izdvajanje |
Marinković kroz svoje likove ocrtava kompleksnu društvenu sliku tadašnjeg vremena. Posebno naglašava odnos između različitih društvenih slojeva – od običnog puka do intelektualaca koji teže izdvajanju iz ograničene sredine. Autorova pozicija u kulturnom životu, kao istaknutog dramaturga i profesora, omogućuje mu jedinstvenu perspektivu u analizi društvenih odnosa.
Kulturni kontekst djela odražava složenu dinamiku između tradicije otočke sredine i modernizacijskih procesa. Marinković stvara univerzalne likove koji, iako smješteni u specifičan kulturni milje, predstavljaju arhetipske figure koje nadilaze vremenske i prostorne granice.
Interpretacija i kritički osvrt
Marinkovićevo djelo “Ruke” predstavlja složenu alegoriju ljudske prirode kroz sukob lijeve i desne ruke. Desna ruka simbolizira praktičnu dominaciju racionalnog uma dok lijeva utjelovljuje emotivnu stranu ljudskog bića.
Simbolička razina djela:
Simbol | Značenje |
---|---|
Desna ruka | Racionalnost, dominacija, praktičnost |
Lijeva ruka | Emocionalnost, nježnost, umjetnički izražaj |
Prekrižene ruke | Unutarnji konflikt ličnosti |
Kroz dijalog između ruku autor gradi višeslojno značenje o dualnosti ljudske prirode. Desna ruka ponosno ističe svoje sposobnosti pisanja i stvaranja dok lijeva izražava frustraciju zbog podređenog položaja. Ovaj odnos ocrtava vječitu borbu između racionalnog i emotivnog aspekta osobnosti.
Marinković vješto koristi tehniku personifikacije za prikaz psiholoških stanja:
- Desna ruka demonstrira aroganciju i omalovažavanje
- Lijeva ruka pokazuje ranjivost i umjetničku prirodu
- Njihova interakcija otkriva složenost međuljudskih odnosa
Kritički gledano, djelo nadilazi jednostavnu alegoriju. Kroz simboliku ruku autor progovara o društvenim hijerarhijama, odnosima moći i nužnosti suradnje suprotnosti. Marinković stvara univerzalnu priču o ljudskoj prirodi koja ostaje relevantna i danas.
Posebno je značajna autorova sposobnost da kroz naizgled jednostavan motiv ruku razvije kompleksnu psihološku studiju. Korištenjem grotesknih elemenata i ironije dodatno naglašava apsurdnost sukoba između različitih aspekata ličnosti koji su osuđeni na suživot.
Vlastiti dojam i refleksija
Čitanje Marinkovićeve novele “Ruke” izaziva snažne emocionalne reakcije kroz nekoliko ključnih aspekata interpretacije. Personifikacija ruku stvara neposredan dojam unutarnjeg konflikta koji svaki čitatelj može prepoznati u vlastitom iskustvu.
Emocionalni doživljaj djela razvija se kroz tri razine:
- Suosjećanje s Lijevom rukom koja simbolizira potisnutu emotivnost
- Prepoznavanje arogancije Desne ruke kao univerzalnog ljudskog poroka
- Identifikacija s unutarnjim konfliktom između racionalnog i emotivnog
Kritička prosudba teksta otkriva Marinkovićevu vještinu u stvaranju uvjerljive alegorije. Dijalog između ruku djeluje prirodno unatoč svojoj neobičnosti. Autorova odluka da radnju smjesti na leđa dodatno pojačava dojam skrivenog unutarnjeg svijeta likova.
Interpretativni elementi koji ostavljaju najsnažniji dojam:
- Simbolika prekriženih ruku kao prikaz neizbježne povezanosti suprotnosti
- Groteskni elementi koji naglašavaju apsurdnost sukoba
- Psihološka karakterizacija kroz fizičke manifestacije emocija
Marinkovićev stil pisanja ostavlja dojam precizne disekcije ljudske prirode. Svaka replika u dijalogu između ruku nosi višestruka značenja povezana s univerzalnim ljudskim iskustvom sukoba između želja i mogućnosti.
Aktualnost tematike očituje se kroz:
Aspekt | Relevantnost danas |
---|---|
Sukob razuma i emocija | Sveprisutan u modernom društvu |
Borba za dominaciju | Odražava profesionalne odnose |
Potreba za suradnjom | Ključna za osobni razvoj |
Tekst provocira čitatelja na preispitivanje vlastitih unutarnjih konflikata kroz jednostavnu ali efektnu metaforu ruku. Marinkovićeva sposobnost da kompleksne psihološke procese prikaže kroz naizgled banalan sukob dijelova tijela demonstrira vanvremensku vrijednost njegovog književnog izraza.