Lektira “Smrt” Ivana Kozarca predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti s početka 20. stoljeća. Ova pripovijetka donosi mračnu i psihološki kompleksnu priču o ljudskoj prirodi i moralnim dilemama koje se javljaju u teškim životnim situacijama.
“Smrt” je pripovijetka objavljena 1910. godine koja prati sudbinu mladog seljaka Đuke Begovića. Kroz njegov život i odnose s drugim likovima, Kozarac istražuje teme morala, pravde i društvenih konvencija u slavonskom selu.
Kroz majstorsko pripovijedanje i snažne opise slavonskog mentaliteta, Kozarac je stvorio djelo koje i danas postavlja važna pitanja o ljudskoj prirodi i društvenim odnosima. Njegov stil pisanja i način na koji pristupa temi čine ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književne baštine.
Uvod u lektiru
Roman “Smrt” predstavlja značajno djelo hrvatske književnosti koje kroz intenzivnu naraciju prikazuje život slavonskog sela početkom 20. stoljeća. Kroz kompleksnu priču o mladom seljaku, djelo istražuje duboke psihološke i društvene teme.
Autor
Ivan Kozarac (1885.-1910.) rođen je u Vinkovcima gdje je proveo većinu svog kratkog života. Njegova književna karijera trajala je samo 5 godina, tijekom kojih je stvorio nekoliko značajnih djela hrvatske književnosti. Kozarac je pisao pod snažnim utjecajem realizma i modernizma, a njegovo stvaralaštvo obilježeno je detaljnim opisima slavonskog mentaliteta i društvenih prilika. Unatoč ranoj smrti u 25. godini života, ostavio je neizbrisiv trag u hrvatskoj književnosti.
Žanr i književna vrsta
“Smrt” pripada žanru psihološkog romana s elementima realizma i modernizma. Književna struktura djela obuhvaća:
- Realistične opise slavonskog sela i običaja
- Psihološku karakterizaciju glavnog lika kroz unutarnje monologe
- Modernističke elemente u prikazu svijesti i podsvijesti
- Društvenu kritiku kroz prikaz moralnog propadanja
Književni elementi | Obilježja |
---|---|
Naracija | Kronološka s retrospektivnim elementima |
Perspektiva | Sveznajući pripovjedač |
Stil | Realističan s modernističkim odmacima |
Tematika | Psihološko-socijalna |
Mjesto i vrijeme

Dva značajna hrvatska književna djela koja nose naslov “Smrt” odvijaju se u različitim povijesnim razdobljima i na različitim lokacijama.
Smrt Petra Svačića:
- Vrijeme: 1097. godina
- Mjesto: planina Gvozd
- Radnja: odvija se neposredno nakon odlučujuće bitke između vojske kralja Kolomana i kralja Petra
Smrt Smail-age Čengića:
Element | Podatak |
---|---|
Stvarno vrijeme događaja | 16. stoljeće |
Vrijeme u djelu | 19. stoljeće |
Glavne lokacije | Hercegovina (Gacko polje, Stolac) |
Dodatne lokacije | Crna Gora (Cetinje) |
Mjesto pogibije | Mljetičko polje, Crna Gora |
Šenoino djelo “Smrt Petra Svačića” precizno je vremenski određeno povijesnim događajem iz 1097. godine, kada se odvila presudna bitka na planini Gvozd. Iako pojedini izvori pogrešno navode 1907. godinu, povijesne činjenice potvrđuju točno vrijeme radnje.
Mažuranićev spjev “Smrt Smail-age Čengića” karakterizira geografska raznolikost lokacija koje se protežu od Hercegovine do Crne Gore. Radnja se kreće između Gackog polja, Stoca i Cetinja, s kulminacijom na Mljetičkom polju gdje Smail-aga završava svoj život.
Tema i ideja djela

Književna djela koja u središtu imaju temu smrti istražuju kompleksne ljudske odnose suočene s konačnošću života. Kroz različite perspektive autori analiziraju utjecaj smrti na pojedinca i društvo.
Glavna tema
Centralna tema romana “Derviš i smrt” je egzistencijalna kriza pojedinca suočenog sa smrću bliskog člana obitelji. Selimović kroz lik derviša Ahmeda Nurudina prikazuje kako smrt mijenja čovjekovo poimanje života, morala i vjere. U “Heddi Gabler” smrt postaje izlaz iz društvenih okova, dok Krležina “Baraka 5B” prikazuje smrt kao svakodnevicu ratne bolnice.
Sporedne teme
- Moralno propadanje: Likovi preispituju svoje moralne vrijednosti kad se suoče sa smrću
- Društvena nepravda: Kritika sustava koji pojedinca dovodi do tragičnog kraja
- Vjerski skepticizam: Sumnja u religijske dogme pred licem smrti
- Sloboda izbora: Pitanje autonomije pojedinca u odluci o vlastitom životu
Ideja djela
Temeljna ideja analiziranih djela je prikaz transformacije ljudske svijesti kroz suočavanje sa smrću. Selimovićev derviš kroz smrt brata spoznaje ograničenja vjerskih i društvenih normi. Ibsenova Hedda kroz samoubojstvo izražava protest protiv društvenih konvencija, dok Krleža u “Baraci 5B” prikazuje besmisao rata kroz masovnu smrt.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Zatvor | Ograničenost ljudske slobode |
Pištolj | Instrument oslobođenja/smrti |
Bolnica | Prostor između života i smrti |
Dnevnik | Svjedočanstvo o prolaznosti |
- Derviš i smrt: tekija kao simbol duhovnog zatvora
- Hedda Gabler: očev pištolj kao simbol obiteljskog nasljeđa
- Baraka 5B: bolnički krevet kao simbol neizbježnosti smrti
Kompozicija djela

Kompozicija djela “Smrt” prati klasičnu strukturu s četiri glavna dijela koja grade napetost i razvijaju radnju kroz ključne trenutke priče. Svaki dio donosi jedinstvenu perspektivu i doprinosi cjelokupnom umjetničkom dojmu djela.
Uvod
Uvodni dio postavlja scenu na planini Gvozd 1097. godine, predstavljajući kralja Petra Svačića i njegovu vojsku pred sudbonosnu bitku s kraljem Kolomanom. Šenoa koristi različite dužine stihova (osmerce, deseterce i deveterce) za stvaranje dramatične atmosfere i uvođenje glavnih likova.
Zaplet
Središnji dio djela fokusira se na tijek bitke između dvije vojske i postupno gradi napetost kroz prikaz borbe. Šenoa majstorski isprepliće stvarne povijesne činjenice s književnom fikcijom, stvarajući uvjerljiv narativ o sukobu hrvatskih i ugarskih snaga.
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se u trenutku Petrove smrti na bojnom polju. Šenoa prikazuje kralja kao plemenitog junaka koji svjesno žrtvuje život za dobrobit svog naroda. Vrhunac karakterizira emotivan i detaljan opis posljednjih trenutaka hrvatskog kralja.
Rasplet
Završni dio djela donosi prikaz posljedica bitke kroz opis razorenog bojišta i sudbine preživjelih ratnika. Šenoa zaokružuje priču naglašavajući povijesni značaj događaja i tragičnu sudbinu posljednjeg hrvatskog kralja prije ulaska u personalnu uniju s Ugarskom.
Zaključak
Kompozicijska struktura “Smrti Petra Svačića” gradi se postupno kroz četiri povezane cjeline koje zajedno stvaraju snažnu povijesnu poemu. Šenoa koristi različite stilske postupke i izmjene ritma za postizanje dramatičnog efekta kroz cijelo djelo.
Kratki sadržaj

Roman “Derviš i smrt” prati životnu priču Ahmeda Nurudina, četrdesetogodišnjeg derviša koji živi povučenim životom u tekiji. Njegov miran život prekida vijest o uhićenju nevinog brata koji je zatvoren u tvrđavu bez jasnog objašnjenja.
Struktura romana podijeljena je u šesnaest poglavlja grupiranih u dva dijela, gdje svako poglavlje započinje citatom iz Kurana. Kroz prvo-osobnu naraciju Ahmed Nurudin iznosi svoja razmišljanja kroz unutarnje monologe, otkrivajući duboku psihološku transformaciju.
Ključni događaji u romanu:
- Ahmedov pokušaj spašavanja brata iz tvrđave
- Suočavanje s korumpiranim sistemom vlasti
- Izlazak iz izolacije tekije u stvarni svijet
- Preispitivanje vlastitih uvjerenja i vrijednosti
- Gubitak vjere u postojeći društveni poredak
Pripovjedač kroz introspektivno pripovijedanje otkriva:
- Duboke moralne dileme
- Sukob između osobnih uvjerenja i društvenih normi
- Preispitivanje religijskih dogmi
- Traganje za istinom u kompleksnom svijetu
Roman kroz Ahmedovu priču istražuje univerzalne teme poput:
- Odnosa pojedinca i vlasti
- Sukoba između dužnosti i pravde
- Pitanja morala i etike
- Granica između dobra i zla
- Ljudske prirode pod pritiskom okolnosti
Element | Funkcija |
---|---|
Unutarnji monolog | Psihološka karakterizacija |
Retrospektivu | Povezivanje prošlosti i sadašnjosti |
Filozofska razmatranja | Dublja analiza ljudske prirode |
Simboliku | Višeslojnost značenja |
Redoslijed događaja

Ep o Gilgamešu prikazuje dramatičan slijed događaja koji započinje Gilgamešovom vladavinom u Uruku. Kao okrutan vladar, Gilgameš izaziva gnjev bogova svojim postupcima i surovim ponašanjem prema podanicima. Bogovi odlučuju stvoriti Enkidua kao protutežu Gilgamešovoj tiraniji.
Središnji dio epa donosi preokret kad Enkidu i Gilgameš postaju bliski prijatelji. Njihovo prijateljstvo mijenja Gilgamešovu osobnost, no sreća je kratkog vijeka. Bogovi osuđuju Enkidua na smrt kao kaznu za njihove zajedničke prijestupe, što označava ključnu točku u razvoju radnje.
Kulminacija epa odvija se kroz Gilgamešovu potragu za besmrtnošću nakon Enkiduove smrti. U ovom dijelu, Gilgameš:
- Putuje do Utnapištima, jedinog smrtnika koji je stekao besmrtnost
- Sluša priču o velikom potopu
- Pronalazi čarobnu biljku besmrtnosti na dnu mora
- Gubi biljku zbog zmije koja mu je krade
Epizoda s biljkom besmrtnosti predstavlja vrhunac Gilgamešovog putovanja. Nakon što zmija ukrade i pojede biljku, Gilgameš konačno prihvaća neizbježnost smrti kao dio ljudske sudbine.
Faza radnje | Ključni događaj | Značaj |
---|---|---|
Početak | Gilgamešova tiranija | Uvod u glavni sukob |
Zaplet | Stvaranje Enkidua | Razvoj prijateljstva |
Vrhunac | Enkiduova smrt | Pokretač potrage |
Rasplet | Gubitak biljke | Prihvaćanje smrtnosti |
Kroz ove događaje ep gradi složenu priču o prijateljstvu, smrti i prihvaćanju ljudske smrtnosti. Svaka faza radnje logično proizlazi iz prethodne, stvarajući jedinstvenu narativnu cjelinu koja istražuje temeljne ljudske strahove i težnje.
Analiza likova

Roman “Derviš i smrt” predstavlja kompleksnu mrežu likova koji se isprepliću kroz radnju, svaki sa svojim jedinstvenim karakteristikama i ulogom u razvoju glavne priče. Karakterizacija likova temelji se na njihovim postupcima, unutarnjim previranjima i međusobnim odnosima.
Glavni likovi
Ahmed Nurudin dominira romanom kao glavni lik i pripovjedač. Ovaj četrdesetogodišnji derviš i šejh tekije prolazi kroz dramatičnu transformaciju – od mirnog vjerskog službenika do čovjeka rastrzanog između vjerskih uvjerenja i borbe za pravdu. Njegove unutarnje borbe manifestiraju se kroz duboke monologe i preispitivanja vlastite vjere.
Hasan predstavlja Nurudinovu svojevrsnu suprotnost i alter ego. Njegov lik utjelovljuje slobodu duha i životnu nesputanost koju Nurudin nikada nije iskusio. Kroz njihove dijaloge i sukobe otkrivaju se ključne teme romana – pitanja morala, pravde i osobne slobode.
Sporedni likovi
Mula Jusuf djeluje kao važan katalizator radnje kroz svoju ulogu doušnika i manipulatora. Njegov lik predstavlja mehanizme vlasti i kontrole u društvu.
Harun, Nurudinov brat, iako fizički nije često prisutan u romanu, njegov lik pokreće glavnu radnju i Nurudinovu osobnu transformaciju.
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova gradi se kroz složene dijaloge i situacije:
- Ahmed Nurudin – Hasan: odnos ispunjen napetošću između tradicije i slobode
- Ahmed Nurudin – Mula Jusuf: prikaz manipulacije i nepovjerenja
- Ahmed Nurudin – Harun: bratska povezanost koja pokreće glavnu radnju
Svaki od ovih odnosa razotkriva različite aspekte ljudske prirode i društvenih normi, stvarajući složenu mrežu interakcija koje pokreću radnju romana naprijed.
Stil i jezik djela
Roman “Derviš i smrt” karakterizira izrazito kompleksan stil pisanja s dubokom psihološkom i filozofskom dimenzijom. Kroz ispovjedni ton glavnog lika Ahmeda Nurudina, Meša Selimović stvara jedinstveno književno djelo prožeto duhovnim i egzistencijalnim pitanjima.
Stilske figure i izražajna sredstva
Selimović koristi bogat spektar stilskih figura za postizanje umjetničkog efekta. Metafore i alegorije prožimaju cijeli tekst, posebno u opisima unutarnjih borbi glavnog lika. Ponavljanja određenih motiva i fraza naglašavaju ključne teme romana, dok antiteze ističu sukobe između dužnosti i osobnih uvjerenja. Tekst obiluje simbolima poput tekije, tvrđave i kasabe koji nose dublja značenja o izolaciji, moći i društvu.
Narativne tehnike
Pripovjedna struktura romana temelji se na prvo-osobnoj naraciji kroz koju Ahmed Nurudin iznosi svoja iskustva. Unutarnji monolog dominira tekstom, omogućujući čitatelju izravan uvid u psihološka previranja glavnog lika. Retrospektivno pripovijedanje isprepliće se sa sadašnjim trenutkom, stvarajući složenu mrežu sjećanja i trenutnih događaja. Svako poglavlje započinje ajetom iz Kurana koji služi kao tematski okvir.
Ton i atmosfera
Atmosfera romana prožeta je osjećajem tjeskobe i filozofskim preispitivanjem. Melankoličan ton proizlazi iz Nurudinove unutarnje borbe s pitanjima pravde, morala i vjere. Mračna atmosfera pojačava se kroz opise kasabe, tekije i tvrđave, stvarajući osjećaj klaustrofobije i bezizlaznosti. Selimović koristi kontraste između svjetla i tame, slobode i zatočeništva za pojačavanje emotivnog naboja teksta.
Elementi stila | Primjeri u romanu |
---|---|
Glavni motivi | Smrt, pravda, vlast |
Narativne tehnike | Unutarnji monolog, retrospekcija |
Stilske figure | Metafore, alegorije, antiteze |
Strukturalni elementi | Ajeti iz Kurana, poglavlja u dva dijela |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u djelima s tematikom smrti predstavljaju složenu mrežu značenja koja produbljuje razumijevanje ljudske egzistencije. Književna djela poput “Smrti” i “Derviša i smrti” koriste bogate simboličke elemente za istraživanje životnih istina.
Simboli u djelu
- Tekija simbolizira duhovnu izolaciju i unutarnju borbu pojedinca, predstavljajući prostor između svjetovnog i duhovnog života
- Tvrđava označava represivni sistem vlasti i neprobojnost društvenih struktura
- Knjige i spisi simboliziraju znanje ali i ograničenost ljudske spoznaje
- Noć predstavlja vrijeme preispitivanja i sukoba sa samim sobom
- Most simbolizira poveznicu između različitih svjetova i životnih razdoblja
Motivi
- Smrt kao centralni motiv proteže se kroz različite razine djela:
- Fizička smrt likova
- Duhovna smrt ideala
- Smrt dotadašnjeg načina života
- Pravda i nepravda isprepliću se kroz sukobe likova s vlastima
- Vjera i sumnja manifestiraju se kroz unutarnje borbe glavnih likova
- Samoća prati transformaciju karaktera kroz njihova iskustva
Alegorija i metafora
- Put kroz tamnicu alegorijski prikazuje putovanje duše kroz životne izazove
- Rijeka metaforički predstavlja tok života i neizbježnost promjene
- Pjesma derviša služi kao metafora za unutarnji glas savjesti
- Svjetlost i tama stvaraju kontrast između znanja i neznanja, dobra i zla
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Mažuranićev epski spjev “Smrt Smail-age Čengića” temelji se na autentičnom povijesnom događaju iz 1840. godine kada su Crnogorci ubili zloglasnog osmanskog zapovjednika Smail-agu Čengića na Mljetičaku. Djelo je prvi put objavljeno 1846. godine u almanahu “Iskra”, godinu dana nakon što ga je Mažuranić napisao.
Društveno-povijesni kontekst djela obuhvaća kompleksne odnose između:
- Osmanskih vladara koji su provodili represivnu politiku
- Pokorenog stanovništva koje je živjelo u teškim uvjetima
- Crnogorskog naroda koji se borio za vlastitu slobodu
Mažuranić kroz svoj spjev prikazuje:
- Brutalno ugnjetavanje lokalnog stanovništva
- Glad i siromaštvo naroda pod turskom vlašću
- Simboliku Smail-age kao utjelovljenja tiranije
- Otpor protiv strane dominacije
Posebna vrijednost djela leži u njegovom realističnom prikazu društvenih prilika 19. stoljeća na području jugoistočne Europe. Kroz lik Smail-age autor ocrtava sliku osmanskog despotizma, dok kroz prikaz crnogorskog naroda ilustrira težnje za nacionalnom slobodom. Mažuranićevo djelo tako nadilazi okvire pukog povijesnog zapisa te postaje snažna društvena kritika i umjetnički prikaz borbe protiv tiranije.
Povijesne činjenice | Detalji |
---|---|
Godina događaja | 1840. |
Godina nastanka djela | 1845. |
Prva objava | 1846. |
Mjesto radnje | Mljetičak |
Medium objave | Almanah “Iskra” |
Interpretacija i kritički osvrt
“Derviš i smrt” predstavlja vrhunsko djelo moderne književnosti koje kroz složenu psihološku analizu istražuje egzistencijalne teme života i smrti. Strukturalna organizacija romana uključuje 16 poglavlja raspoređenih u dva dijela, gdje svako poglavlje započinje ajetom iz Kurana.
Glavni lik Ahmed Nurudin doživljava duboku transformaciju kroz roman:
- Na početku živi kao derviš u tekiji, izoliran od svijeta
- Vijest o bratovom uhićenju pokreće njegovo preispitivanje života
- Suočavanje s vlašću mijenja njegove moralne stavove
- Unutarnji monolozi otkrivaju psihološku složenost lika
Selimovićev stil karakteriziraju:
- Introspektivno pripovijedanje u prvom licu
- Bogata upotreba stilskih figura i simbola
- Filozofska promišljanja o smislu života
- Ciklična struktura gdje se početak i kraj povezuju
Elementi romana | Karakteristike |
---|---|
Naracija | Prvo lice, unutarnji monolozi |
Struktura | 16 poglavlja u 2 dijela |
Tematika | Egzistencijalna pitanja, odnos pojedinca i vlasti |
Stilske figure | Metafore, alegorije, antiteze |
Roman istražuje univerzalne teme kroz prizmu islamske duhovnosti i filozofije. Selimović stvara kompleksno djelo koje propituje odnose između pojedinca i društva, pravde i nepravde, vjere i sumnje. Kroz lik Ahmeda Nurudina autor prikazuje transformaciju čovjeka suočenog s moralnim dilemama i egzistencijalnim krizama.
Vlastiti dojam i refleksija
U romanu “Ljubav ili smrt” najupečatljiviji je način na koji Kušan balansira između dječje naivnosti i ozbiljnih životnih tema. Njegova sposobnost da kroz jednostavnu detektivsku priču provuče dublje značenje zaslužuje posebno priznanje.
Kompozicijska originalnost očituje se u nekoliko ključnih elemenata:
- Nepredvidljiv ritam radnje koji drži čitatelja u neizvjesnosti
- Vješto isprepletanje humorističnih i dramatičnih scena
- Slojevita karakterizacija likova primjerena mladim čitateljima
Ana kao lik unosi posebnu dinamiku u djelo. Njezini nestanci i pojavljivanja stvaraju napetost koja nadilazi uobičajene okvire dječje književnosti. Ta igra “skrivača” simbolički predstavlja kompleksnost međuljudskih odnosa.
Nogometna utakmica služi kao savršena metafora životne borbe. Kroz sportski događaj Kušan uspijeva prikazati:
Aspekt utakmice | Simboličko značenje |
---|---|
Natjecanje | Životne prepreke |
Timski rad | Važnost prijateljstva |
Pobjeda/poraz | Suočavanje s posljedicama |
Kušanov pristup temi smrti je suptilan i primjeren mladoj publici. Umjesto izravnog prikaza, autor koristi simbole i metafore koje omogućuju čitateljima postupno razumijevanje ozbiljnijih životnih tema.