“Smrt Vronskoga” pripada među najznačajnija djela hrvatske književnosti 20. stoljeća. Ova novela Janka Polića Kamova izaziva snažne reakcije kod čitatelja svojim jedinstvenim pristupom temi smrti i društvene alijenacije.
“Smrt Vronskoga” je ekspresionistička novela Janka Polića Kamova objavljena 1908. godine. Djelo prati posljednje trenutke glavnog lika Vronskoga kroz njegovu psihološku dezintegraciju i sukob s društvenim normama, što ga čini jednim od najupečatljivijih primjera hrvatskog ekspresionizma.
Kroz složenu narativnu strukturu i duboku psihološku karakterizaciju, Kamov stvara djelo koje nadilazi tradicionalne okvire hrvatske književnosti svog vremena. Njegovi nekonvencionalni stilski postupci i brutalna iskrenost i danas potiču književne rasprave.
Uvod u lektiru
“Smrt Vronskoga” predstavlja složeno književno djelo koje istražuje psihološke dubine ljudskog uma kroz prizmu društvene alijenacije modernističkog razdoblja. Tekst donosi jedinstvenu perspektivu o unutarnjim borbama pojedinca suočenog s egzistencijalnim pitanjima.
Autor
Janko Polić Kamov, rođen 1886. u Rijeci, autor je ovog intrigantnog djela. Njegov život obilježen je buntovništvom protiv građanskih konvencija te stalnim sukobom s društvenim normama. Kamov se izdvaja kao jedan od najradikalnijih hrvatskih književnika svojeg vremena, poznat po:
- Avangardnom izrazu u književnosti
- Eksperimentalnoj prozi
- Psihološkoj karakterizaciji likova
- Kritici građanskog društva
Žanr i književna vrsta
“Smrt Vronskoga” pripada žanru psihološke novele s elementima modernističke proze. Karakteristike djela uključuju:
Književni elementi | Obilježja |
---|---|
Narativna struktura | Fragmentarna |
Stil pisanja | Ekspresionistički |
Tematski fokus | Psihološka analiza |
Perspektiva | Unutarnji monolog |
- Psihološke proze
- Simbolizma
- Ekspresionističke tehnike pripovijedanja
- Modernističke dekonstrukcije tradicionalne forme
Mjesto i vrijeme

Roman “Smrt Vronskog” odvija se na različitim lokacijama koje impliciraju složenu geografsku pozadinu ratnih zbivanja. Prostorni okvir romana obuhvaća tri ključne zemlje – Rusiju, Srbiju i Hrvatsku. Vukovar zauzima središnje mjesto u narativnom tkivu djela, predstavljajući epicentar dramatičnih događaja.
Temporalni okvir romana smješten je u 1991. godinu, period intenzivnih ratnih sukoba tijekom Domovinskog rata. Radnja započinje u vlaku na putu prema Beogradu i Vukovaru, stvarajući atmosferu neizvjesnosti i napetosti. Putovanje prema zapadnoj Hrvatskoj dodatno naglašava dinamiku prostorno-vremenskog kontinuuma djela.
Lokacije u romanu:
- Rusija: polazišna točka narativa
- Srbija: tranzitna zona
- Hrvatska: središnji prostor zbivanja
- Vukovar: fokalna točka radnje
- Zapadna Hrvatska: završna destinacija
Vremenska linija:
Period | Događaj |
---|---|
1991. | Početak radnje u vlaku |
1991. | Ratna zbivanja u Vukovaru |
1991. | Putovanje prema zapadnoj Hrvatskoj |
Prostorno-vremenska struktura romana odražava kaotičnu prirodu ratnog perioda, gdje se sudbine likova isprepliću s tragičnim povijesnim okolnostima. Fabrio majstorski koristi multiple lokacije za stvaranje složenog narativnog tkiva koje ocrtava kompleksnost ratnih zbivanja.
Tema i ideja djela

Roman “Smrt Vronskoga” Nedjeljka Fabria donosi složenu priču o ratnim strahotama kroz prizmu glavnog lika preuzetog iz Tolstojeve “Ane Karenjine”. Djelo se bavi destruktivnom prirodom rata te njegovim psihološkim posljedicama na pojedinca i društvo.
Glavna tema
Središnja tema romana je besmislenost rata prikazana kroz ratna zbivanja u Vukovaru 1991. godine. Autor promišlja o univerzalnoj prirodi ratnih sukoba povezujući književni lik iz 19. stoljeća s događajima Domovinskog rata. Fabrio posebno naglašava razorne učinke rata na ljudsku psihu vojnika suočenih s brutalnom stvarnošću modernog ratovanja.
Sporedne teme
- Gubitak identiteta i smisla života kroz lik Vronskoga
- Psihološka dezintegracija ratnika u vrtlogu rata
- Odnos pojedinca prema povijesnim događajima
- Propitivanje moralnih vrijednosti u ratnim okolnostima
- Sukob idealizma vojne časti s okrutnošću suvremenog ratovanja
Ideja djela
Temeljna ideja romana leži u prikazu uzaludnosti ratnih sukoba kroz perspektivu profesionalnog vojnika iz drugog vremena. Autor naglašava kako rat mijenja ljude iznutra razarajući njihove moralne vrijednosti. Vronski služi kao simbol propasti idealističkog poimanja vojne časti u suočavanju s modernim ratom.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi:
- Vlak kao simbol putovanja između različitih vremena i prostora
- Vukovar kao simbol ratnog razaranja
- Uniforma kao simbol vojničkog poziva
- Samoubojstvo kao čin konačnog gubitka smisla
- Vronski predstavlja arhetip časnog vojnika
- Ratište simbolizira moralni pad čovječanstva
- Smrt simbolizira jedini izlaz iz besmisla rata
Kompozicija djela

Roman “Smrt Vronskoga” strukturiran je kroz višeslojnu narativnu kompoziciju koja prati kronološki slijed događaja tijekom Domovinskog rata. Fabrio gradi priču kroz nekoliko ključnih dijelova koji se međusobno nadopunjuju i stvaraju složenu književnu cjelinu.
Uvod
Početak romana smješta čitatelja u vlak kojim Vronski putuje prema Srbiji. Autor uvodi glavnog protagonista kroz njegove unutarnje monologe i sjećanja na Anu Karenjinu, stvarajući most između Tolstojeva izvornika i nove ratne stvarnosti.
Zaplet
Radnja se intenzivira kroz četiri početna poglavlja koja detaljno opisuju:
- Razvoj ratne situacije u Vukovaru
- Vronskog koji se pridružuje srpskoj vojsci
- Prve vojne akcije i sukobe
- Pad Vukovara
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se tijekom bitke za Vukovar gdje se isprepliću:
- Intenzivni ratni sukobi
- Psihološka dezintegracija Vronskoga
- Suočavanje s brutalnom stvarnošću modernog ratovanja
- Propitivanje vlastitih moralnih načela
Rasplet
Nakon pada Vukovara pratimo:
- Vronskog na putu prema zapadnoj Hrvatskoj
- Njegove unutarnje borbe s prošlošću
- Postupno gubljenje iluzija o vojničkoj časti
- Konačno suočavanje sa stvarnošću rata
Zaključak
Završni dio romana donosi:
- Vronskog koji doživljava potpuni psihički slom
- Konačno razrješenje njegove sudbine
- Simboličko povezivanje s Aninom tragičnom smrti
- Zatvaranje narativnog kruga započetog u “Ani Karenjinoj”
Roman karakterizira složena struktura s paralelnim vremenskim i narativnim tokovima koji se isprepliću kroz ratna zbivanja 1991. godine.
Kratki sadržaj

Roman započinje simboličnom vožnjom vlakom, što izravno referira na tragičan završetak Tolstojeve “Ane Karenjine”. Glavni lik, Aleksej Kirilovič Vronski, ruski plemić iz Tolstojeva romana, nalazi se u središtu ratnih zbivanja tijekom Domovinskog rata.
Narativna struktura romana podijeljena je u četiri ključna poglavlja koja kronološki prate razvoj situacije u Vukovaru:
Poglavlje | Fokus radnje |
---|---|
Prvo | Dolazak Vronskog u Srbiju |
Drugo | Početak opsade Vukovara |
Treće | Intenziviranje sukoba |
Četvrto | Pad grada |
Središnji dramski sukob razvija se kroz Vronskijevu ulogu u ruskom dobrovoljačkom eskadronu na srpskoj strani. Njegov pokušaj spašavanja sedmero hrvatskih mladića završava tragično – mladići su kasnije mučeni i ubijeni od strane četnika.
Psihološka karakterizacija Vronskog otkriva duboku emotivnu prazninu:
- Konstantna indifirentnost prema ratnim zbivanjima
- Opterećenost uspomenama na Anu Karenjinu
- Paralizirajući osjećaj krivnje zbog njezine smrti
- Postupno gubljenje dodira sa stvarnošću
Roman istražuje besmislenost rata kroz prizmu unutarnjeg svijeta glavnog lika, povezujući njegovu osobnu tragediju s kolektivnom traumom ratnog razaranja Vukovara.
Redoslijed događaja

Roman započinje putovanjem Vronskoga vlakom prema Srbiji. Na početku pratimo njegove unutarnje monologe ispunjene sjećanjima na Anu Karenjinu i događaje koji su ga doveli do odluke da se pridruži srpskoj vojsci kao ruski dobrovoljac.
Dolaskom u Beograd, Vronski susreće časnika Petrickog koji postaje njegov stalni pratitelj kroz roman. U gradu svjedoči masovnim demonstracijama protiv Tuđmana, no njegove misli ostaju vezane uz Aninu tragičnu sudbinu.
Radnja se potom premješta na vojni sastanak gdje časnici planiraju operacije oko Vukovara. Sastanak otkriva detaljne pripreme za:
- Postavljanje barikada oko grada
- Koordinaciju vojnih jedinica
- Prikrivanje ratnih zločina
- Planiranje opsade strateških točaka
Faza radnje | Lokacija | Ključni događaji |
---|---|---|
Početak | Vlak | Putovanje prema Srbiji, sjećanja na Anu |
Razvoj | Beograd | Susret s Petrickim, demonstracije |
Zaplet | Vojni stožer | Planiranje napada na Vukovar |
Kroz cijeli narativni slijed, Vronski zadržava emotivnu distancu prema ratnim zbivanjima, opterećen prošlošću i uspomenama na Anu. Njegova psihološka dezintegracija odvija se paralelno s eskalacijom ratnih operacija oko Vukovara.
Analiza likova

Karakterizacija likova u “Smrti Vronskoga” odražava složenu psihološku dimenziju romana kroz njihove unutarnje borbe i međusobne odnose tijekom ratnih zbivanja u Vukovaru 1991. godine.
Glavni likovi
Aleksej Kirilovič Vronski dominira narativom kao središnji lik romana. Ruski plemić dolazi kao dobrovoljac u srpsku vojsku tijekom opsade Vukovara, noseći težak teret prošlosti. Njegova karakterizacija uključuje:
- Duboku emotivnu prazninu zbog Anine smrti
- Pasivnost prema ratnim zbivanjima
- Postupni gubitak dodira sa stvarnošću
- Unutarnju borbu s osjećajem krivnje
Sporedni likovi
Sporedni likovi dodatno naglašavaju ratnu atmosferu i moralne dileme:
Kiril Kirilovič Ešpaj
- Ruski vojnik
- Agresivan stav prema hrvatskim zarobljenicima
- Sukobljava se s Vronskim oko tretmana zarobljenika
General Bratić
- Zapovjednik na prvoj crti bojišta
- Strateški važna figura u obrani grada
- Njegova smrt značajno utječe na moral vojske
Mile Dedaković
- Hrvatski vojnik
- Zagovara potrebu za dodatnom pomoći
- Pokušava uspostaviti dijalog s nadređenima
Odnosi između likova
- Vronski i Ešpaj predstavljaju sukob između humanosti i ratne brutalnosti
- General Bratić održava profesionalni odnos s podređenima dok pokušava održati obranu grada
- Dedakovićeva komunikacija s nadređenima oslikava hijerarhijske tenzije u vojnoj strukturi
- Vronski zadržava emotivnu distancu prema svim likovima zbog opterećenosti prošlošću
Stil i jezik djela
Roman “Smrt Vronskog” odlikuje se kompleksnom stilskom strukturom koja kombinira postmodernističke tehnike s tradicionalnim narativnim elementima. Fabrio stvara višeslojno književno djelo kroz spoj različitih stilskih postupaka i jezičnih sredstava.
Stilske figure i izražajna sredstva
- Alegorija i simbolika: Lik Vronskog simbolizira egzistencijalnu ugroženost u ratnom vihoru. Slavenski bogovi koji prate njegov put nose duboku alegorijsku vrijednost
- Metafore rata: Vlak kao metafora putovanja kroz vrijeme i prostor rata
- Kontrasti: Suprotstavljanje vojne časti i ratnih strahota
- Personifikacija: Grad Vukovar dobiva osobine živog bića kroz detaljne opise razaranja
Narativne tehnike
- Intertekstualne reference: Povezivanje s Tolstojevom “Anom Karenjinom” kroz lik Vronskog
- Fragmentarna naracija: Isprekidano pripovijedanje koje prati kaotičnost ratnih zbivanja
- Unutarnji monolozi: Prikaz psiholoških stanja likova kroz introspektivne dionice
- Vremenske analepse: Vraćanje u prošlost kroz sjećanja na Anu Karenjinu
Ton i atmosfera
- Mračna atmosfera: Dominiraju opisi ratnih razaranja i ljudskih tragedija
- Psihološka napetost: Stvaranje atmosfere kroz prikaz unutarnjih previranja likova
- Emotivna distanca: Pripovjedač zadržava odmak pri opisivanju tragičnih događaja
- Dokumentaristički elementi: Precizni opisi ratnih zbivanja stvaraju dojam autentičnosti
Narativna tehnika | Učestalost pojavljivanja |
---|---|
Unutarnji monolog | Vrlo često |
Retrospekcija | Često |
Fragmentarna naracija | Kontinuirano |
Intertekstualne reference | Povremeno |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u romanu “Smrt Vronskog” čine složenu mrežu značenja koja produbljuje razumijevanje djela. Fabrio majstorski isprepliće tradicionalne simbole s ratnom tematikom stvarajući višeslojnu narativnu strukturu.
Simboli u djelu
Ključni simboli u romanu nose duboka značenja povezana s ratom i ljudskom sudbinom:
- Vlak: Simbolizira putovanje prema neizbježnoj sudbini sličnoj Aninoj smrti u “Ani Karenjini”
- Vukovar: Predstavlja simbolički epicentar razaranja ljudskosti
- Uniforma: Simbolizira gubitak individualnosti i pretvaranje čovjeka u ratni stroj
- Most: Označava poveznicu između prošlosti i sadašnjosti te različitih kultura
- Noć: Simbolizira mrak ratnog bezumlja i moralne dezintegracije
Motivi
Dominantni motivi koji se ponavljaju kroz djelo:
- Ratno razaranje: Fizičko i duhovno uništenje grada i ljudi
- Samoća: Vronskijeva izoliranost i otuđenost od stvarnosti
- Krivnja: Teret prošlosti koji progoni glavnog lika
- Smrt: Sveprisutni motiv koji povezuje prošlost i sadašnjost
- Vojna čast: Propitivanje vojničkih ideala u kontekstu modernog rata
Alegorija i metafora
- Vukovar postaje metafora ljudske patnje
- Vronskijev put vlakom alegorijski predstavlja put u propast
- Ratna razaranja služe kao metafora moralne dezintegracije društva
- Slavenski bogovi alegorijski predstavljaju sudbinske sile koje upravljaju događajima
- Vojnička uniforma metaforički označava gubitak identiteta
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “Smrt Vronskog” smješten je u specifičan povijesni trenutak Domovinskog rata 1991. godine. Fabrio vješto isprepliće stvarne ratne događaje s fikcionalnim elementima, koristeći lik Vronskog iz Tolstojeve “Ane Karenjine” kao most između dva vremenska razdoblja.
Povijesni okvir romana precizno ocrtava ratna zbivanja u Hrvatskoj:
- Početak opsade Vukovara
- Intenziviranje sukoba na vukovarskom području
- Pad grada i razaranje
- Kretanje vojnih jedinica prema zapadnoj Hrvatskoj
Društveni kontekst otkriva složenu mrežu odnosa:
- Hijerarhijski odnosi u vojnoj strukturi
- Sukob između humanosti i ratne brutalnosti
- Moralne dileme vojnika u ratu
- Psihološka dezintegracija pojedinca
Kulturološka dimenzija romana manifestira se kroz:
- Intertekstualne veze s ruskom književnošću
- Simboliku vlaka kao poveznicu s “Anom Karenjinom”
- Propitivanje vojne časti u modernom ratu
- Sukob ideala 19. stoljeća s ratnom stvarnošću 1991.
Vronski postaje svojevrsni katalizator koji povezuje rusku aristokratsku prošlost s brutalnom ratnom stvarnošću hrvatskih prostora. Njegov lik simbolizira sudar dviju epoha – romantičarskog shvaćanja vojne časti iz vremena carske Rusije s hladnom realnošću modernog ratovanja.
Fabrio gradi narativ kroz četiri ključna poglavlja koja kronološki prate razvoj situacije u Vukovaru. Prva četiri poglavlja romana detaljno opisuju situaciju prije i tijekom bitke za Vukovar, dok se ostatak romana bavi Vronskovim putovanjem zapadnije kroz Hrvatsku.
Poglavlje | Fokus radnje |
---|---|
Prvo | Vronskijev dolazak u Srbiju |
Drugo | Početak opsade Vukovara |
Treće | Intenziviranje sukoba |
Četvrto | Pad grada |
Psihološka karakterizacija glavnog lika odražava duboku društvenu alijenaciju i emotivnu prazninu. Vronski ostaje indiferentan prema ratnim zbivanjima, konstantno opterećen uspomenama na Anu Karenjinu i paralizirajućim osjećajem krivnje zbog njezine smrti.
Interpretacija i kritički osvrt
Fabrijev roman “Smrt Vronskog” predstavlja složenu intertekstualnu nadogradnju Tolstojeve “Ane Karenjine” kroz prizmu ratnih zbivanja u Hrvatskoj. Vronski, plemeniti ruski časnik slomljen Aninom smrću, traži iskupljenje u ratnim okolnostima Vukovara 1991. godine.
Ključni elementi interpretacije:
- Intertekstualna poveznica – Roman funkcionira kao simbolični deveti dio “Ane Karenjine”, nastavljajući priču o grofu Vronskom nakon Anine tragične smrti
- Karakterizacija protagonista – Vronski je prikazan kao častan ruski plemić čiji se moral i plemenitost sudaraju s brutalnošću modernog rata
- Psihološka dezintegracija – Glavni lik prolazi kroz postupni gubitak dodira sa stvarnošću, opterećen prošlošću i traumom Anine smrti
Kritički aspekti djela:
Element | Značajke |
---|---|
Narativna struktura | Višeslojna kompozicija s paralelnim vremenskim tokovima |
Stilske figure | Alegorija, simbolika, metafore ratnih strahota |
Tematski fokus | Besmislenost rata, gubitak identiteta, moralne dileme |
Fabrio majstorski gradi složenu narativnu strukturu gdje se Vronski osjeća dezorijentirano u gradu punom nasilja. Njegova požrtvovnost i pravednost dolaze u sukob s kaotičnom prirodom ratnih zbivanja, što dovodi do dubokog razočaranja i osjećaja izgubljenosti.
Kroz lik Vronskog autor propituje univerzalne teme rata, časti i moralnog rasapa. Smještanjem ruskog plemića u kontekst Domovinskog rata stvara se jedinstvena perspektiva koja nadilazi povijesne i kulturne granice.
Vlastiti dojam i refleksija
“Smrt Vronskoga” ostavlja snažan dojam napetosti kroz složeno isprepletanje povijesne stvarnosti i književne fikcije. Spajanje lika iz ruske književnosti s brutalnom stvarnošću Domovinskog rata stvara jedinstvenu perspektivu koja nadilazi tradicionalne okvire ratne proze.
Posebno je dojmljiv način na koji Fabrio gradi atmosferu beznadnosti kroz Vronskijev lik. Njegov emotivni vakuum nakon Anine smrti savršeno se preslikava na prazninu ratom razorenog Vukovara. Dok čitamo njegove unutarnje monologe prožete sjećanjima na Anu, istovremeno svjedočimo psihološkom rastakanju čovjeka u vrtlogu besmislenog nasilja.
Fascinantna je simbolička poveznica između Vronskijeve osobne tragedije i kolektivne traume grada:
- Vlak kao simbol koji povezuje dvije smrti: Aninu i Vronskijevu
- Vukovar kao metafora ljudske patnje i razaranja
- Vojna uniforma koja predstavlja iskrivljeni ideal časnosti
- Most kao simbol povezivanja prošlosti i sadašnjosti
Autorova odluka da koristi lik iz “Ane Karenjine” pokazuje se kao izvanredan književni potez. Vronski djeluje poput duha koji luta ratnim krajolikom, noseći teret vlastite prošlosti dok svjedoči novim strahotama. Njegova nemogućnost da spasi sedmero hrvatskih mladića dodatno naglašava uzaludnost pokušaja iskupljenja kroz rat.
- Fragmentarnu naraciju koja odražava kaotičnost rata
- Precizne opise ratnih zbivanja isprepletene s unutarnjim monolozima
- Slojevitu karakterizaciju likova koja otkriva dubinu ljudske patnje
- Majstorsko korištenje intertekstualnih referenci