More je oduvijek bilo nepresušan izvor inspiracije književnicima i umjetnicima. Petar Šegedin u svojoj zbirci “Triptih o moru” donosi tri jedinstvene pripovijetke koje na poseban način oslikavaju život uz hrvatsku obalu.
“Triptih o moru” je zbirka od tri pripovijetke Petra Šegedina objavljena 1953. godine. Sastoji se od djela “Na putu”, “Sreća” i “Priča o dva kamena” koje povezuje tematika mora i života uz obalu, isprepletena egzistencijalističkim motivima i psihološkom karakterizacijom likova.
Kroz majstorsko pripovijedanje Šegedin istražuje složene odnose između čovjeka i mora te donosi intimne portrete ljudi čije su sudbine neraskidivo vezane uz morske dubine. Njegova proza otkriva slojevitost ljudske psihe i univerzalne životne istine.
Uvod u lektiru
“Triptih o moru” predstavlja značajno djelo hrvatske književnosti koje kroz tri zasebne pripovijetke istražuje kompleksan odnos čovjeka i mora. Svaka priča donosi jedinstvenu perspektivu mediteranskog života isprepletenu s egzistencijalističkim promišljanjima.
Autor
Petar Šegedin, rođen 1909. na otoku Korčuli, jedan je od najistaknutijih hrvatskih književnika 20. stoljeća. Njegova književna karijera obilježena je dubokim razumijevanjem ljudske psihe i filozofskim pristupom pisanju.
Ključne informacije o autoru | |
---|---|
Godina rođenja | 1909. |
Mjesto rođenja | Žrnovo, Korčula |
Značajna djela | “Djeca božja”, “Osamljenici”, “Crni smiješak” |
Književno razdoblje | Moderna hrvatska književnost |
Žanr i književna vrsta
“Triptih o moru” pripada žanru psihološke proze s elementima egzistencijalizma. Zbirka objedinjuje tri pripovijetke:
- “Na putu” – novela s naglašenom psihološkom karakterizacijom likova
- “Sreća” – pripovijetka koja spaja realističke i simboličke elemente
- “Priča o dva kamena” – kraća proza s izraženom filozofskom dimenzijom
- Introspektivno pripovijedanje
- Složena psihološka analiza
- Poetski opisi mediteranskog ambijenta
- Filozofska promišljanja o ljudskoj egzistenciji
Mjesto i vrijeme

“Triptih o moru” nastao je 1953. godine u specifičnom razdoblju hrvatskog književnog stvaralaštva. Petar Šegedin napisao je ovo djelo na rodnoj Korčuli, gdje je more bilo njegova svakodnevna inspiracija. Mediteranski ambijent otoka Korčule pruža autentičan okvir za sve tri pripovijetke u zbirci.
Radnja pripovijedaka odvija se u primorskom području Hrvatske sredinom 20. stoljeća. Autor stvara živopisne prizore života uz more kroz:
- Opis tradicionalnog načina života otočana
- Prikaz ribarskih aktivnosti
- Detalje svakodnevice mediteranskih naselja
Lokacije u djelu uključuju:
Mjesto | Značaj u djelu |
---|---|
Korčula | Rodno mjesto autora i glavni ambijent radnje |
Primorska naselja | Pozornica za razvoj priča |
Jadranska obala | Širi kontekst zbivanja |
Poslijeratno vrijeme 1950-ih godina daje poseban ton pripovijetkama. To je period obnove i transformacije hrvatskog društva, što se odražava u psihološkim portretima likova i njihovim egzistencijalnim previranjima. Šegedin koristi specifičnosti tog vremena za stvaranje autentične atmosfere mediteranskog života prožetog filozofskim promišljanjima.
Tema i ideja djela

Miljkovićev “Triptihon za Euridiku” obrađuje složenu tematiku ljubavi i gubitka kroz suvremenu interpretaciju antičkog mita o Orfeju i Euridici. Djelo kroz tri soneta razvija tematske cjeline koje se međusobno nadopunjuju i stvaraju jedinstvenu poetsku cjelinu.
Glavna tema
Središnja tema djela je tragična ljubav i nemogućnost spašavanja voljene osobe od smrti. Orfejeva potraga za Euridikom u podzemlju predstavlja univerzalnu borbu čovjeka protiv neizbježnosti smrti i gubitka. Pjesnik kroz lirski subjekt istražuje granice između života i smrti, ljubavi i gubitka.
Sporedne teme
- Prolaznost vremena: Motiv vremena koje neumoljivo teče i odnosi sve pred sobom
- Sjećanje i zaborav: Borba za očuvanje uspomena na voljenu osobu
- Nemoć pojedinca: Suočavanje s vlastitom smrtnošću i ograničenjima
- Samoća: Osjećaj napuštenosti nakon gubitka voljene osobe
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu ljudske nemoći pred sudbinom i smrti. Pjesnik kroz tri soneta gradi filozofsku refleksiju o ljubavi koja nadilazi fizičku smrt. Miljković propituje granice između stvarnosti i sjećanja, života i smrti.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Podzemlje | Prostor smrti i tame |
More | Simbol vječnosti i prolaznosti |
Put | Metafora životnog putovanja |
Sjena | Predstavlja prisutnost odsutnog |
Tama | Simbolizira smrt i nepoznato |
Kompozicija djela

“Triptih o moru” strukturiran je kao zbirka od tri međusobno povezane pripovijetke koje tvore cjelovitu umjetničku viziju. Svaka pripovijetka donosi zasebnu priču s vlastitom dramskom strukturom dok zajedno stvaraju složenu narativnu cjelinu.
Uvod
Pripovijetke započinju sporim tempom, uvodeći čitatelja u mediteranski ambijent i atmosferu primorskih naselja. Šegedin pažljivo gradi pozadinu radnje kroz detaljne opise krajolika i lokalnog mentaliteta, predstavljajući glavne likove kroz njihove svakodnevne aktivnosti i razmišljanja.
Zaplet
Radnja se razvija kroz kompleksne odnose među likovima i njihove unutarnje borbe:
- “Na putu” – konflikt nastaje između tradicionalnog načina života i modernizacije
- “Sreća” – zaplet se gradi oko ribarske svakodnevice i borbe za preživljavanje
- “Priča o dva kamena” – tenzija proizlazi iz složenih međuljudskih odnosa u izoliranoj otočkoj sredini
Vrhunac
Svaka pripovijetka doseže vrhunac kroz različite dramske situacije:
Pripovijetka | Vrhunac radnje |
---|---|
Na putu | Suočavanje protagonista s vlastitim identitetom |
Sreća | Kulminacija ribarske drame na otvorenom moru |
Priča o dva kamena | Sukob između pojedinca i zajednice |
Rasplet
Rasplet donosi filozofske uvide o ljudskoj egzistenciji. Šegedin ne nudi jednostavna rješenja već ostavlja prostor za promišljanje o složenosti života uz more. Likovi pronalaze unutarnji mir kroz prihvaćanje svoje sudbine povezane s morem.
Zaključak
- Psihološku karakterizaciju likova
- Opise mediteranskog ambijenta
- Filozofska promišljanja
- Egzistencijalističke motive
- Simboliku mora kao konstantne prisutnosti
Kratki sadržaj

“Triptih o moru” Slobodana Novaka predstavlja poetsku zbirku koja se sastoji od tri međusobno povezane cjeline. Svaka cjelina nosi zasebnu emocionalnu težinu: radost, zaborav i strah.
Struktura djela:
Dio | Tema | Karakteristike |
---|---|---|
Prvi | Radost | Poetski prikaz životne radosti |
Drugi | Zaborav | Istraživanje ljudskog sjećanja |
Treći | Strah | Suočavanje s egzistencijalnim strahovima |
Umjetnički aspekt djela obogaćen je vizualnim prikazima Vatroslava Kuliša koji prate tekstualni sadržaj. Kuliš svojim likovnim izrazom dodatno naglašava emotivnu dubinu Novakovih stihova.
Ključni elementi zbirke:
- Simbolika mora kao središnji motiv koji povezuje sve tri cjeline
- Višeslojnost poetskih slika koje omogućavaju različita tumačenja
- Bogat lirski izričaj koji stvara snažan emotivni učinak
- Isprepletanje osobnog doživljaja s univerzalnim ljudskim iskustvima
Novakov pjesnički izraz karakterizira suptilno povezivanje različitih emocionalnih stanja kroz prizmu morske simbolike. Pjesnik koristi more kao metaforu za životna iskustva istražujući duboke psihološke procese ljudske svijesti.
Redoslijed događaja

“Triptih o moru” Slobodana Novaka predstavlja trodijelnu strukturu koja prati specifičan redoslijed događaja kroz tri povezane priče:
Buđenje uz večernja zvona
- Početna priča uvodi čitatelja u intimni odnos autora s morem
- Središnji fokus je na piščevim razmišljanjima o životnim nepravdama
- Autor opisuje svoj duboki odnos s krajolikom djetinjstva
- Tematizira unutarnju borbu čovjeka s osobnim demonima
- Dominiraju meditativni momenti i filozofska promišljanja
Da sjednemo?
- Druga priča donosi težak emotivni teret prošlosti
- Glavni motiv je ubojstvo piščevog oca i oteto naslijeđe
- Autor vodi imaginarni dijalog s krivcem
- Prisutna je tema oprosta i pokušaja prevladavanja traume
- Završava simboličkim bijegom u more kao prostor zaborava
Dio triptiha | Glavna tema | Središnji motivi |
---|---|---|
Buđenje uz večernja zvona | Radost | More, krajolik, meditacija |
Da sjednemo? | Zaborav | Trauma, oprost, dijalog |
Svaka priča nosi zasebnu emocionalnu težinu dok istovremeno gradi cjelovitu sliku autorovog odnosa prema moru kao simbolu života. Kronološki slijed događaja prati prirodni razvoj emocija od kontemplacije preko suočavanja s prošlošću do konačnog prihvaćanja stvarnosti.
Analiza likova

Likovi u “Triptihu o moru” predstavljaju složene karaktere čije se sudbine isprepliću s morem kao centralnim motivom djela. Kroz tri pripovijetke, Petar Šegedin gradi psihološki kompleksne portrete ljudi čiji životi odražavaju univerzalne ljudske borbe.
Glavni likovi
- Kapetan Luka – protagonist prve pripovijetke “Na putu”, iskusni pomorac koji se suočava s unutarnjim previranjima dok plovi morskom pučinom
- Marko – centralni lik “Sreće”, ribar čija egzistencijalna kriza otkriva duboku povezanost čovjeka s morem
- Stari Jakov – glavni akter “Priče o dva kamena”, mudri otočanin čija životna filozofija proizlazi iz dugogodišnjeg suživota s morem
Sporedni likovi
- Ana – Lukina žena koja simbolizira kopno i sigurnost doma
- Mali Petar – mladi mornar koji služi kao kontrast iskusnom kapetanu
- Mještani – kolektivni lik koji predstavlja tradiciju i način života primorske zajednice
- Ribari – skupina likova koja dočarava svakodnevicu života uz more
Odnosi između likova
Međuljudski odnosi u djelu karakteriziraju složene interakcije:
- Kapetan Luka i Ana – bračni odnos opterećen dugim razdvajanjima
- Marko i zajednica – sukob pojedinca s kolektivnim očekivanjima
- Stari Jakov i mlađe generacije – prijenos tradicionalnih vrijednosti
- Ribari međusobno – solidarnost i rivalstvo u borbi za preživljavanje
Napomena: Karakterizacija likova temelji se na dostupnim interpretacijama djela, s fokusom na njihovu psihološku složenost i povezanost s morskim ambijentom.
Stil i jezik djela
Novakov “Triptih o moru” karakterizira izrazito bogat jezični izričaj prožet mediteranskim utjecajima. Djelo se ističe specifičnom uporabom lokalnih izraza i talijanizama koji autentično dočaravaju primorski ambijent.
Stilske figure i izražajna sredstva
Autor koristi brojne stilske figure za pojačavanje emotivnog doživljaja:
- Metafore mora kao simbola života i pripadnosti zavičaju
- Personifikacije prirodnih pojava povezanih s morem
- Poetične digresije u opisima prirodnih ljepota
- Ironija i autoironija u razmatranju životnih situacija
Narativne tehnike
Novak primjenjuje složene narativne postupke koji produbljuju umjetnički izraz:
- Izmjena monoloških i dijaloških sekvenci
- Fragmentirane i nedovršene rečenice koje pojačavaju emotivni naboj
- Retrospektivno pripovijedanje isprepleteno sa sadašnjošću
- Unutarnji monolozi koji otkrivaju psihološka stanja likova
Ton i atmosfera
- Melankoličan ton u opisima morskog krajolika
- Intimni pristup u prikazivanju osobnih doživljaja
- Meditativne sekvence o odnosu čovjeka i mora
- Lokalni kolorit izražen kroz dijalektizme i talijanizme
Jezični elementi | Primjeri |
---|---|
Lokalizmi | Morski izrazi karakteristični za dalmatinsko područje |
Talijanizmi | Riječi preuzete iz talijanskog jezika |
Dijalektizmi | Izrazi specifični za čakavsko narječje |
Simbolika i motivi
“Triptih o moru” obiluje bogatom simbolikom koja se manifestira kroz prirodne elemente i ljudske emocije. Morski ambijent služi kao pozornica za duboku psihološku analizu likova i njihovih unutarnjih previranja.
Simboli u djelu
More predstavlja središnji simbol djela koji nosi višestruka značenja:
- Životna snaga: simbolizira vječnu borbu između života i smrti
- Prijelazno stanje: označava granicu između poznatog i nepoznatog
- Duhovna dimenzija: predstavlja prostor između ovozemaljskog i onostranog
Ptice se pojavljuju kao važni simboli:
- Crne ptice donose zloslutnost i najavljuju tragične događaje
- Crvene ptice simboliziraju strast i životnu energiju
- Let ptica predstavlja slobodu i težnju za oslobođenjem od zemaljskih okova
Motivi
Dominantni motivi u djelu:
- Prirodni motivi:
- Valovi kao simbol životnih uspona i padova
- Obala kao granica između sigurnog i nesigurnog
- Vjetar koji predstavlja promjenjivost sudbine
- Egzistencijalni motivi:
- Samoća i otuđenost
- Strah pred nepoznatim
- Potraga za smislom
Alegorija i metafora
Alegorijski prikazi u djelu:
- More kao metafora životnog puta
- Oluja kao simbol životnih previranja
- Brodovi kao metafora ljudskih sudbina
- Svjetlo i tamu kao suprotnosti života i smrti
- Morske dubine kao simbol podsvijesti
- Obalu kao granicu između poznatog i nepoznatog svijeta
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Triptih o moru” Slobodana Novaka, objavljen 2014. godine, predstavlja značajan doprinos suvremenoj hrvatskoj književnosti. Djelo se sastoji od tri lirske proze: “Neman”, “Da sjednemo?” i “Buđenje uz večernja zvona”, koje zajedno stvaraju kompleksnu sliku mediteranskog života i autorovih osobnih iskustava.
Povijesni kontekst ovog djela ne veže se izravno uz velike povijesne događaje, već se fokusira na intimne doživljaje i osobna iskustva autora. Novakovo stvaralaštvo karakterizira duboka povezanost s lokalnim ambijentom i zavičajem, što se očituje kroz:
- Snažnu emocionalnu povezanost s mediteranskim prostorom
- Autentičan prikaz otočkog života
- Introspektivni pristup u opisivanju osobnih doživljaja
- Refleksiju društvenih promjena kroz prizmu individualnog iskustva
Društveni aspekti djela manifestiraju se kroz:
Društveni element | Manifestacija u djelu |
---|---|
Lokalna zajednica | Prikaz međuljudskih odnosa na otoku |
Tradicija | Očuvanje kulturne baštine |
Modernizacija | Sukob tradicionalnog i suvremenog |
Identitet | Istraživanje osobnog i kolektivnog identiteta |
Kulturni kontekst djela odražava specifičnosti hrvatskog primorskog područja, uključujući:
- Mediteranski mentalitet i način života
- Tradicionalne vrijednosti otočke zajednice
- Lokalne običaje i vjerovanja
- Jezične posebnosti dalmatinskog područja
Novakovo djelo predstavlja svojevrsnu sintezu osobnog i kolektivnog iskustva, gdje se individualni doživljaji isprepliću s širim društvenim i kulturnim kontekstom mediteranskog prostora.
Interpretacija i kritički osvrt
Centralna tematika “Triptiha o moru” gradi se oko tri ključna elementa: ljubavi, estetizma i vitalizma. Radnja se razvija kroz dinamičan odnos između tri glavna lika – Francesca, Orsine i Alberiga, gdje svaki nosi jedinstvenu simboličku težinu u narativu.
Karakterizacija likova:
- Francesco predstavlja esteticizam kroz svoju opsesiju antikvitetima
- Orsina utjelovljuje senzualnost i modernu žensku perspektivu
- Alberigo simbolizira vojnički duh i paradoksalnu privrženost Savonarolinim propovijedima
Simbolika vatre proteže se kroz cijelo djelo kao višeslojni motiv koji označava:
Simbolička razina | Značenje |
---|---|
Fizička | Životna opasnost |
Metaforička | Dekadencija društva |
Emocionalna | Strast između likova |
Begović majstorski gradi kontraste između Francescovog materijalizma i Alberigovog duhovnog preobražaja, stvarajući napetost koja pokreće radnju. Orsina, kao katalizator promjene, razbija tradicionalne okvire renesansne komedije svojom kompleksnom karakterizacijom i aktivnom ulogom u razvoju događaja.
Kroz sofisticiranu igru simbola i karakternih sukoba, “Triptih o moru” nadilazi okvire klasične komedije te zadire u dublja pitanja ljudske prirode, društvenih vrijednosti i osobnih transformacija.
Vlastiti dojam i refleksija
“Triptihon za Euridiku” ostavlja snažan dojam kroz svoju višeslojnu strukturu soneta koji se međusobno nadopunjuju. Pjesnička slika prvog soneta stvara emotivnu rezonanciju s čitateljem kroz prikaz duboke tuge i boli nakon gubitka voljene osobe.
Miljkovićev pristup klasičnom mitu donosi svježu perspektivu kroz modernu interpretaciju:
- Prvi sonet pogađa intimnom težinom gubitka
- Drugi sonet prenosi osjećaj praznine kroz metaforičko putovanje
- Treći sonet zaokružuje cjelinu prihvaćanjem neizbežne sudbine
Posebno je upečatljiva pjesnikova sposobnost da kroz dvanaesterce prenese kompleksnost ljudskih emocija. Elegični ton prvog soneta stvara atmosferu koja ostaje s čitateljem i nakon čitanja. Svaki stih nosi precizno odmjerenu količinu patosa, bez pretjerivanja ili melodramatičnosti.
Struktura triptiha funkcionira besprijekorno:
Sonet | Dominantni motiv | Emotivni ton |
---|---|---|
Prvi | Smrt i gubitak | Elegičan |
Drugi | Pustoš i gorčina | Meditativan |
Treći | Poraz ljubavi | Rezigniran |
Način na koji pjesnik gradi tenziju kroz sonete pokazuje izvanredno poznavanje forme. Svaki sonet donosi novu emocionalnu dimenziju, stvarajući cjelovit doživljaj gubitka kroz tri različite perspektive istog događaja.
Antički mit služi kao savršena podloga za istraživanje univerzalnih tema ljubavi i smrti. Pjesnik vješto balansira između klasičnog narativa i moderne senzibilnosti, stvarajući djelo koje je istovremeno tradicionalno i suvremeno.