Pavao Pavličić stvara remek-djelo hrvatske književnosti koje spaja kriminalističku priču s elementima fantastike u svom romanu “Večernji akt”. Kroz stranice ovog intrigantnog djela, čitatelji se susreću s umjetnikom koji posjeduje neobičnu sposobnost savršenog krivotvorenja.
“Večernji akt” je kriminalistički roman objavljen 1981. godine koji prati priču mladog umjetnika Mihovila, čiji izniman talent za krivotvorenje dovodi do niza neobjašnjivih događaja. Kroz roman se isprepliću elementi stvarnosti i fantastike, propitujući granice između originalnog i kopije.
Dok se radnja razvija kroz zagrebačke ulice, Pavličićev stil pisanja vješto gradi napetost i postavlja filozofska pitanja o prirodi umjetnosti i autentičnosti. Roman nije samo kriminalistička priča već i duboka analiza društva te odnosa između stvaralaštva i morala.
Uvod u lektiru
“Večernji akt” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti koje spaja elemente kriminalističkog i fantastičnog žanra. Ovaj roman donosi jedinstvenu priču o talentu koji prelazi granice realnog i zalazi u sferu nadnaravnog.
Autor
Pavao Pavličić, rođen 1946. godine u Vukovaru, jedan je od najplodnijih hrvatskih književnika s više od 50 objavljenih djela. Kao profesor na Filozofskom fakultetu u Zagrebu i član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, svojim je akademskim i književnim radom ostavio neizbrisiv trag u hrvatskoj kulturi. Njegovi romani često kombiniraju elemente kriminalističkog žanra s društvenom kritikom.
Žanr i književna vrsta
“Večernji akt” pripada sljedećim književnim kategorijama:
- Kriminalistički roman s elementima istrage i napetosti
- Fantastični roman zbog nadnaravnih sposobnosti glavnog lika
- Društveni roman koji kritički propituje moral i vrijednosti
- Postmodernistička proza koja briše granice između stvarnosti i fikcije
Roman karakterizira:
Element | Opis |
---|---|
Naracija | Linearna s elementima retrospekcije |
Pripovjedač | Sveznajući, u trećem licu |
Vrijeme radnje | Suvremeno doba (kasne 1970-e) |
Mjesto radnje | Zagreb |
Tekst kombinira različite žanrovske konvencije stvarajući hibridno djelo koje nadilazi tradicionalne književne okvire. Pavličić vješto isprepliće napetu fabulu s filozofskim promišljanjima o prirodi umjetnosti.
Mjesto i vrijeme

Roman “Večernji akt” smješten je u urbano tkivo Zagreba 1970-ih godina. Glavni protagonist Mihovil živi s bakom u Medvedgradskoj ulici, u staroj zgradi koja odražava povijesnu arhitekturu gornjogradskog ambijenta.
Lokacije u romanu uključuju:
- Akademiju likovnih umjetnosti gdje Mihovil studira
- Atelje starog slikara Kolarića
- Gradske parkove i šetališta
- Zagrebačke ulice i trgove
Vrijeme radnje proteže se kroz nekoliko intenzivnih tjedana, bez preciznog datiranja događaja. Radnja se odvija krajem 20. stoljeća, preciznije kasnih 1970-ih godina, što se očituje kroz:
- Društvene okolnosti tog razdoblja
- Način života u Zagrebu
- Ambijent umjetničke scene
- Svakodnevicu studenata
Pavličić vješto koristi zagrebačke lokacije kao pozornicu za razvoj događaja, stvarajući autentičnu sliku grada tog vremena. Kroz prizmu gradskih prostora i vremenskog okvira, autor gradi uvjerljiv kontekst za fantastične elemente koji se pojavljuju u romanu.
Urbani prostor Zagreba nije tek pasivna kulisa – grad aktivno sudjeluje u radnji kroz specifične lokacije koje nose simboličko značenje za razvoj priče. Od Akademije gdje počinje Mihovilova neobična sposobnost do skrovitih ateljea gdje se otkrivaju tajne njegovog dara, svaki prostor doprinosi gradnji napetosti i misterija.
Tema i ideja djela

“Večernji akt” tematski se bavi složenim odnosom između umjetnosti i stvarnosti kroz priču o studentu s iznimnom sposobnošću kopiranja. Roman propituje granice između originalnosti i krivotvorine te moralne implikacije savršenog kopiranja.
Glavna tema
Središnja tema romana je sukob između autentičnosti i krivotvorenja u umjetnosti. Mihovil, student Akademije likovnih umjetnosti, posjeduje nadnaravnu sposobnost savršenog kopiranja umjetničkih djela. Njegova vještina ne zaustavlja se samo na likovnim djelima već se proteže na rukopise, potpise i druge oblike dokumentacije, što otvara brojna etička pitanja o prirodi stvaralaštva.
Sporedne teme
- Odnos između talenta i moralne odgovornosti
- Manipulacija stvarnošću kroz umjetnost
- Granice između genijalnosti i zlouporabe sposobnosti
- Pitanje identiteta u modernom društvu
- Utjecaj moći na pojedinca
- Odnos umjetnika prema vlastitom daru
Ideja djela
Temeljna ideja romana leži u propitivanju koncepta originalnosti u umjetnosti i životu. Pavličić kroz Mihovilov lik istražuje posljedice savršenog kopiranja na društvo, pojedinca i umjetnost. Roman postavlja ključno pitanje: što čini original vrijednim ako kopija može biti identična?
Motivi i simboli povezani s temom
- Umjetnički motivi:
- Slikarska djela kao simbol kreativnosti
- Kist i boje kao sredstva manipulacije
- Atelje kao prostor transformacije
- Društveni motivi:
- Akademija kao simbol institucionalnog pristupa umjetnosti
- Galerije kao mjesto susreta originalnog i kopije
- Potpisi i dokumenti kao simboli identiteta
- Psihološki motivi:
- Unutarnji sukob između dara i odgovornosti
- Strah od otkrivanja
- Ambicija i posljedice njezina ostvarenja
Kompozicija djela

Kompozicija romana “Večernji akt” strukturirana je kao složena postmodernistička narativna cjelina koja se oslanja na elemente kriminalističkog i fantastičnog žanra. Kroz pet ključnih dijelova, roman gradi intrigantnu priču o mladom umjetniku i njegovoj nadnaravnoj sposobnosti.
Uvod
Roman započinje predstavljanjem glavnog lika Mihovila, studenta Akademije likovnih umjetnosti, koji otkriva svoj izvanredan talent za savršeno kopiranje umjetničkih djela. Autor uvodi čitatelja u zagrebačku umjetničku scenu kasnih 1970-ih godina, postavljajući temelje za nadolazeće fantastične događaje.
Zaplet
Mihovilova sposobnost savršenog krivotvorenja počinje izazivati neobjašnjive promjene u stvarnosti. Svaka njegova kopija uzrokuje postupno mijenjanje originala prema kopiji, što stvara lanac neobjašnjivih događaja. Protagonista kontaktiraju tajanstvene osobe koje pokazuju interes za njegov dar.
Vrhunac
Napetost doseže vrhunac kada Mihovil shvaća da njegove krivotvorine mijenjaju ne samo umjetnička djela već i stvarnost oko sebe. Njegov talent privlači pažnju različitih interesnih skupina:
- Državne službe koje žele iskoristiti njegovu sposobnost
- Umjetnički krugovi koji preispituju autentičnost svojih djela
- Kriminalne organizacije zainteresirane za krivotvorenje novca
Rasplet
Protagonist se suočava s moralnom dilemom oko korištenja svog dara. Njegove odluke dovode do niza događaja koji mijenjaju:
- Odnose među likovima
- Percepciju stvarnosti
- Shvaćanje umjetnosti i originalnosti
Zaključak
Završni dio romana donosi kulminaciju svih narativnih linija kroz Mihovilovo konačno suočavanje s posljedicama svojih sposobnosti. Autor ostavlja otvorena pitanja o prirodi stvarnosti i umjetnosti, karakteristična za postmodernistički pristup.
Kratki sadržaj

Mihovil, talentirani student Akademije likovnih umjetnosti, živi sa svojom bakom u Medvedgradskoj ulici u Zagrebu. Njegov život se dramatično mijenja kad otkrije izvanrednu sposobnost savršenog kopiranja umjetničkih djela.
Nakon što uspješno krivotvori novčanicu kojom plaća u trgovini, Mihovil posjećuje starog slikara Kolarića tražeći njegovo mišljenje o svom radu. Kolarić mu zadaje izazov – kopiranje Stančićeve slike iz rane faze stvaralaštva. Mihovil uspijeva stvoriti identičnu kopiju, no zaspe u Kolarićevom ateljeu. Njegovi prijatelji Zoran i Kolarić otkrivaju dvije potpuno identične slike, što pokreće niz neobjašnjivih događaja.
U nastavku radnje, Mihovil radi na portretu svoje djevojke Dine u njezinom stanu, demonstrirajući svoje izvanredne sposobnosti kopiranja. Njegova nadnaravna vještina ne ostaje nezapažena, što privlači pažnju različitih interesnih skupina koje žele iskoristiti njegov jedinstveni talent.
Kroz roman se isprepliću elementi:
- Kriminalistički zaplet vezan uz krivotvorenje
- Fantastični elementi nadnaravnih sposobnosti
- Ljubavna priča između Mihovila i Dine
- Moralne dileme oko zlouporabe umjetničkog dara
- Medvedgradska ulica
- Akademija likovnih umjetnosti
- Kolarićev atelje
- Gradski parkovi i šetališta
Redoslijed događaja

“Večernji akt” prati složenu strukturu događaja koji se odvijaju kroz nekoliko ključnih faza. Mihovil, student Akademije likovnih umjetnosti, otkriva svoju neobičnu sposobnost savršenog kopiranja nakon izrade identične novčanice. Njegova transformacija započinje posjetom slikaru Kolariću, koji mu zadaje zadatak kopiranja Stančićeve slike.
Radnja se ubrzano razvija kroz sljedeće ključne trenutke:
- Prvo otkriće: Mihovil izrađuje savršenu kopiju novčanice demonstrirajući svoju izvanrednu sposobnost
- Posjet Kolariću: Stari slikar testira Mihovilov talent zadajući mu kopiranje poznate slike
- Razvoj sposobnosti: Mihovilove kopije postaju sve savršenije dok eksperimentira s različitim umjetničkim djelima
- Bijeg od policije: Nakon što njegove aktivnosti privuku pažnju vlasti Mihovil se pretvara u starca
- Život u lažnom Zagrebu: Glavni lik stvara alternativni svijet koristeći prsten-pečatnjak grada Zagreba
Događaji u romanu karakterizirani su brzim izmjenama i dramatičnim obratima. Pavličić koristi dinamičnu fabulu gdje svaka nova situacija vodi prema sve kompleksnijim zapletima. Kroz roman se isprepliću elementi realnog i fantastičnog stvarajući napetu atmosferu gdje granica između originala i kopije postaje sve nejasnija.
Struktura događaja prati postmodernističku tehniku gdje se stvarnost postupno razblažuje. Mihovilov talent za krivotvorenje ne utječe samo na umjetnička djela već transformira čitavu njegovu realnost pretvarajući poznati Zagreb u prostor gdje original i kopija postaju nerazlučivi.
Analiza likova

“Večernji akt” predstavlja složenu mrežu likova koji se međusobno isprepliću kroz radnju romana. Karakterizacija likova razvija se kroz njihove postupke i odnose, stvarajući kompleksnu sliku društva u kojem se radnja odvija.
Glavni likovi
Mihovil je centralna figura romana, dvadesetogodišnji student Likovne akademije s izvanrednim talentom za falsificiranje. Njegov dar nadilazi običnu vještinu – on stvara savršene kopije svega što vidi, od umjetničkih djela do živih bića. Živi s bakom u Zagrebu nakon što je ostao bez roditelja.
Bartol Mihetec predstavlja Mihovilovu alternativnu osobnost. Kao starac u kojeg se Mihovil transformira tijekom bijega od policije, Bartol postaje autor romana identičnog “Večernjem aktu”, stvarajući složenu metafikcijsku dimenziju djela.
Zoran funkcionira kao katalizator radnje. Kao Mihovilov najbolji prijatelj povezuje ga s ključnim likovima poput slikara Kolarića te potvrđuje autentičnost njegovih falsifikata.
Sporedni likovi
Slikar Kolarić
- Iskusni umjetnik koji prvi prepoznaje Mihovilov talent
- Zadaje mu kopiranje Stančićeve slike kao test sposobnosti
- Mentor figura koja usmjerava Mihovilov razvoj
Dina
- Mihovilova djevojka
- Studentica povijesti umjetnosti
- Pruža emotivnu potporu tijekom njegove transformacije
Baka
- Mihovilova skrbnica nakon smrti njegovih roditelja
- Živi s njim u zagrebačkom stanu
- Predstavlja stabilnost u njegovom kaotičnom životu
Odnosi između likova
Dinamika između likova gradi se kroz nekoliko ključnih relacija:
Odnos | Karakteristike |
---|---|
Mihovil – Zoran | Prijateljstvo temeljeno na povjerenju i zajedničkim interesima |
Mihovil – Dina | Romantična veza isprepletena umjetničkim ambicijama |
Mihovil – Kolarić | Mentor-učenik odnos koji prelazi u profesionalno rivalstvo |
Mihovil – Baka | Obiteljska povezanost kao sidro stabilnosti |
Svaki lik doprinosi razvoju glavnog protagonista Mihovila, bilo kroz podršku ili antagonizam, stvarajući bogatu mrežu međuljudskih odnosa koji pokreću radnju romana.
Stil i jezik djela
Pavao Pavličić u “Večernjem aktu” koristi jednostavan i precizan stil pisanja koji se ističe bogatim opisima svakodnevice. Njegov izraz karakterizira spoj realističnih detalja s elementima fantastike, stvarajući jedinstvenu atmosferu koja drži čitatelja u neizvjesnosti.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst obiluje metaforama i živopisnim opisima zagrebačkog ambijenta. Pavličić maestralno gradi atmosferu kroz:
- Detaljne opise igre svjetlosti i sjene
- Precizne prikaze gradskih ulica i trgova
- Suptilne metafore koje povezuju stvarno i nadnaravno
- Ironijske elemente u opisima falsifikata i umjetničkih djela
Narativne tehnike
Autor koristi nekoliko ključnih narativnih tehnika:
- Linearno pripovijedanje s povremenim retrospekcijama
- Sveznajućeg pripovjedača koji prati događaje iz treće osobe
- Postupno građenje napetosti kroz neočekivane obrate
- Isprepletanje realističnih i fantastičnih elemenata u naraciji
Ton i atmosfera
- Odmjerenu dozu misterioznosti u opisima događaja
- Suptilno balansiranje između stvarnog i fantastičnog
- Precizne opise svakodnevnih situacija koje stvaraju osjećaj vjerodostojnosti
- Atmosferu napetosti koja se gradi kroz detaljne opise zagrebačkog urbanog prostora
Simbolika i motivi
“Večernji akt” obiluje bogatom simbolikom koja se proteže kroz cijelo djelo, stvarajući složenu mrežu značenja. Simboli i motivi u romanu grade most između stvarnog i imaginarnog svijeta, istražujući granice autentičnosti i falsifikata.
Simboli u djelu
Falsifikat predstavlja središnji simbol romana koji se manifestira kroz Mihovilovu sposobnost savršenog kopiranja. Prsten-pečatnjak grada Zagreba koji Mihovil nosi simbolizira moć i kontrolu nad stvarnošću, dok identične slike Maksimirskog perivoja ilustriraju kako se ista stvarnost može interpretirati na različite načine.
Ključni simboli u romanu:
- Falsificirane umjetnine → predstavljaju manipulaciju stvarnosti
- Prsten-pečatnjak → simbol autoriteta i moći
- Maksimirski perivoj → odraz multipliciranja stvarnosti
- Kopije biljaka i životinja → simboliziraju prodor falsifikata u prirodni poredak
Motivi
Motiv falsificiranosti prožima sve razine romana, od umjetničkih djela do društvene stvarnosti. Kroz ovaj dominantni motiv, Pavličić istražuje prirodu autentičnosti i postavlja pitanje što čini original vrijednim.
Dominantni motivi:
- Kopiranje i reproduciranje
- Manipulacija stvarnošću
- Umjetnička autentičnost
- Moralna odgovornost talenta
Alegorija i metafora
Roman koristi alegoriju falsificiranja kao metaforu za šire društvene procese. Mihovilova sposobnost savršenog kopiranja služi kao alegorija za manipulaciju istinom u modernom društvu. Transformacija stvarnosti kroz umjetnost postaje metafora za moć pojedinca da mijenja i oblikuje svijet oko sebe.
- Savršeno kopiranje → metafora za gubitak autentičnosti
- Umjetnički talent → alegorija za moć i odgovornost
- Transformacija stvarnosti → metafora društvene manipulacije
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Večernji akt” smješten je u Zagreb kasnih 1970-ih godina, u razdoblju socijalističke Jugoslavije. Povijesni kontekst romana odražava složenu društvenu stvarnost tog vremena, gdje se preispituje odnos prema istini, umjetnosti i autentičnosti.
Društvena dimenzija romana manifestira se kroz nekoliko ključnih aspekata:
- Društvena previranja karakteristična za kasno socijalističko razdoblje
- Akademska zajednica predstavljena kroz Likovnu akademiju i njene strukture
- Umjetnički krugovi Zagreba i njihov utjecaj na kulturnu scenu
- Odnos pojedinca i institucija u kontekstu socijalističkog društva
Kulturni aspekti djela posebno su naglašeni kroz:
- Umjetničko stvaralaštvo i njegovu vrijednost
- Sukob tradicionalnog i modernog pristupa umjetnosti
- Pitanje autentičnosti u kulturnoj proizvodnji
- Odnos originala i kopije u umjetničkom izrazu
Roman problematizira povijest kao društvenu znanost, prikazujući je kao konstrukt podložan manipulaciji i interpretaciji. Mihovilova sposobnost savršenog falsificiranja postavlja fundamentalna pitanja o prirodi istine i autentičnosti u društvu gdje se granice između originalnog i kopije sve više zamagljuju.
Značajne lokacije u romanu:
Mjesto | Simbolička uloga |
---|---|
Likovna akademija | Institucijski autoritet |
Kolarićev atelje | Tradicijska umjetnost |
Zagrebačke ulice | Društvena stvarnost |
Gradski parkovi | Prostor transformacije |
Društveni kontekst dodatno se očituje kroz odnose moći između različitih društvenih skupina: studenata, profesora, umjetnika i predstavnika vlasti. Svaka skupina nosi vlastitu perspektivu o vrijednosti umjetnosti i autentičnosti, stvarajući složenu mrežu društvenih odnosa koja čini pozadinu radnje romana.
Interpretacija i kritički osvrt
“Večernji akt” predstavlja slojevito djelo koje progovara kroz nekoliko ključnih interpretativnih razina. Falsificiranost i mistificiranost zauzimaju središnje mjesto u romanu, gdje umjetnost postaje falsifikat svijeta umjesto njegove objektivne slike. Pavličić majstorski gradi narativ koji propituje granice između stvarnog i umjetnog, originalnog i kopiranog.
Ideološka dimenzija romana očituje se kroz kritički osvrt na umjetnost kao društveni konstrukt. Pavličić postavlja tezu o čistoj umjetnosti kao onoj koja bi postojala sama za sebe, bez vanjskih utjecaja i potrebe za kopiranjem stvarnosti. Kroz lik Mihovila, autor demonstrira kako ideologija prožima sve aspekte umjetničkog stvaralaštva, čak i kada se čini da stvaramo nešto potpuno originalno.
Povijesna komponenta romana razotkriva arbitrarnost društvenih znanosti. Povijest se ne prikazuje kao objektivna istina, već kao politički determiniran narativ koji više govori o sadašnjim željama nego o stvarnoj prošlosti. Pavličić vješto povezuje ovu ideju s Mihovilovom sposobnošću falsificiranja, sugerirajući kako je svaka interpretacija prošlosti svojevrsni falsifikat.
Ključni interpretativni elementi romana:
- Odnos originala i kopije u umjetnosti
- Društvena uloga falsifikata
- Manipulacija povijesnom istinom
- Ideološka uvjetovanost umjetničkog stvaralaštva
Roman postavlja fundamentalna pitanja o autentičnosti u modernom društvu, gdje granice između istinskog i lažnog postaju sve nejasnije. Kroz prizmu kriminalističkog žanra i elements fantastike, Pavličić stvara kompleksnu kritiku društva koje sve više gubi dodir s izvornim vrijednostima.
Vlastiti dojam i refleksija
“Večernji akt” ostavlja snažan dojam kroz tri ključne dimenzije: karakterizaciju likova, emocionalnu dubinu i kritičku prosudbu djela.
Analiza Glavnih Likova i Teme
Mihovilov lik fascinira svojom kompleksnošću – mladić izvanrednog talenta koji balansira između genijalnosti i moralne dileme. Njegova sposobnost savršenog kopiranja stvara unutarnji konflikt između umjetničke nadarenosti i etičke odgovornosti. Interakcije s drugim likovima, posebno sa starim slikarom Kolarićem, dodatno naglašavaju psihološku napetost djela.
Emocionalna Reakcija
Roman izaziva širok spektar emocija kod čitatelja:
- Znatiželja i napetost prate svako novo Mihovilovo otkriće
- Nelagoda raste s produbljivanjem moralnih dilema
- Empatija prema protagonistu oscilira između divljenja i zabrinutosti
- Intenzitet osjećaja kulminira u ključnim scenama falsificiranja
Kritička Prosudba
Pavličićev narativni stil odlikuje se:
- Preciznim balansiranjem između realizma i fantastike
- Uvjerljivom motivacijom likova kroz cijelu radnju
- Aktualnom tematikom koja propituje autentičnost u digitalnom dobu
Djelo postavlja relevantna pitanja o prirodi originalnosti u vrijeme kada tehnologija omogućava sve savršenije reprodukcije. Način na koji autor isprepliće kriminalistički žanr s elementima fantastike stvara jedinstvenu pripovjednu strukturu koja drži pažnju od početka do kraja.