“Razbojnici” Friedricha Schillera predstavljaju jedno od najznačajnijih djela njemačke književnosti 18. stoljeća koje i danas pobuđuje snažne emocije kod čitatelja. Ova dramatična priča o mladom idealistu Karlu Mooru koji postaje vođa razbojničke družine istražuje složene teme pravde društvene nejednakosti i moralne dvojbe.
Drama “Razbojnici” pripada književnom razdoblju “Sturm und Drang” i predstavlja kritiku tadašnjeg feudalnog društva kroz priču o dva brata suprotnih karaktera čija sudbina vodi do neizbježne tragedije.
Schillerovo remek-djelo nije samo običan tekst o dobru i zlu već duboka analiza ljudske prirode moralnih vrijednosti i posljedica osobnih odluka. Kroz sudbine braće Moor drama otvara važna pitanja o pravdi slobodi i cijeni koju pojedinac plaća za svoje ideale.
Uvod u lektiru
Drama “Razbojnici” predstavlja jedno od ključnih djela njemačke književnosti koje progovara o moralnim vrednotama društva 18. stoljeća kroz priču o braći Moor.
Autor
Friedrich Schiller napisao je “Razbojnike” 1781. godine kao svoju prvu dramu. Rođen 1759. u Marbachu, Schiller je stvarao pod snažnim utjecajem pokreta “Sturm und Drang”. Studirao je medicinu na vojnoj akademiji u Stuttgartu, no njegova strast prema književnosti prevladala je nad liječničkim pozivom. Nakon objave “Razbojnika” napustio je mjesto vojnog liječnika te se posvetio književnom stvaralaštvu. Kao profesor povijesti na Sveučilištu u Jeni razvio je poseban interes za povijesne teme koje je kasnije implementirao u svoja djela.
Žanr i književna vrsta
“Razbojnici” pripadaju dramskom književnom rodu s elementima tragedije. Drama se svrstava u razdoblje “Sturm und Dranga” zbog buntovničkog duha likova te snažnih emocionalnih sukoba. Tekst sadrži pet činova pisanih u prozi i stihu što je karakteristično za njemačku dramaturgiju tog doba. Žanrovski, djelo kombinira elemente građanske tragedije s motivima viteških romana. Specifičnost drame očituje se u kritici feudalnog društvenog poretka kroz sukob idealizma mladog protagonista s korumpiranim vrijednostima aristokracije.
Mjesto i vrijeme

Drama “Razbojnici” nastala je u dva značajna njemačka grada – Mannheimu i Stuttgartu. Schiller je stvarao ovo djelo između 1777. i 1781. godine tijekom svog boravka u tim gradovima. Njegova povezanost s Mannheimskim kazalištem, koje je u 18. stoljeću predstavljalo jedno od najvažnijih kulturnih središta, značajno je utjecala na nastanak drame.
Premijerna izvedba “Razbojnika” održana je 13. siječnja 1782. u Mannheimskom kazalištu. Publika je pokazala izniman entuzijazam prema predstavi, a reakcije su zabilježene kao “delirij oduševljenja”. Mannheimsko kazalište postalo je tako mjesto rođenja jednog od najznačajnijih djela njemačke književnosti.
Kronologija nastanka:
Godina | Događaj |
---|---|
1777-1781 | Razdoblje pisanja drame |
1781 | Završetak rukopisa |
13.1.1782 | Premijerna izvedba |
Povezanost s Mannheimom nije bila slučajna – grad je u to vrijeme bio poznato kulturno središte s naprednim kazališnim životom. Stuttgart je također odigrao važnu ulogu u nastanku drame, pružajući Schilleru inspirativno okruženje za razvoj njegove prve dramske uspješnice.
Tema i ideja djela

Schillerovi “Razbojnici” istražuju složene moralne dileme kroz priču o sukobu između braće Moor. Drama postavlja ključna pitanja o prirodi pravde, moralnosti i društvenih normi 18. stoljeća.
Glavna tema
Centralna tema drame je borba između dobra i zla kroz prizmu obiteljskog sukoba. Karl Moor, nakon što ga brat Franz lažno optuži pred ocem, postaje vođa razbojničke družine te se bori protiv društvene nepravde. Njegova transformacija od plemenitog mladića do razbojničkog vođe pokazuje kako okolnosti mogu natjerati čovjeka da prijeđe moralne granice. Drama istražuje granice između pravde i osvete te propituje opravdanost korištenja nasilja u borbi protiv nepravde.
Sporedne teme
- Obiteljsko izdajstvo kroz odnos braće Karla i Franza
- Sukob idealizma i stvarnosti u feudalnom društvu
- Manipulacija i zlouporaba moći
- Ljubavna priča između Karla i Amalije
- Moralna degradacija pojedinca pod utjecajem društva
- Odnos između osobne časti i društvenih normi
- Propitivanje religijskih i moralnih vrijednosti
Ideja djela
Osnovna ideja “Razbojnika” leži u kritici feudalnog društvenog poretka i licemjerja plemstva. Schiller kroz lik Karla Moora prikazuje pojedinca koji se suprotstavlja korumpiranom sustavu, ali pritom i sam postaje žrtvom vlastitih ideala. Drama naglašava kako borba za pravdu može dovesti do moralne dileme gdje cilj ne opravdava sredstvo.
Motivi i simboli povezani s temom
- Razbojništvo kao simbol otpora protiv društvene nepravde
- Šuma kao prostor slobode i bezakonja
- Bratska mržnja kao odraz društvene pokvarenosti
- Pisma kao sredstvo manipulacije i prijevare
- Mač kao simbol pravde i osvete
- Otrov kao sredstvo podmuklog djelovanja
Kompozicija djela

Drama “Razbojnici” strukturirana je kroz pet činova koji prate klasičnu dramatsku kompoziciju. Svaki dio drame donosi nove zaplete i razvoj odnosa među likovima kroz nekoliko ključnih faza.
Uvod
U početku drame upoznajemo braću Karla i Franza Moora te njihov složen odnos s ocem. Franz, mlađi brat, boravi u obiteljskom dvorcu gdje smišlja plan kako diskreditirati Karla pred ocem. Kroz lažno pismo uvjerava oca da je Karl postao razbojnik i rasipnik, što rezultira očevim odricanjem od starijeg sina. Franz dodatno manipulira situacijom šaljući Karlu krivotvoreno očevo pismo s naredbom da se nikada ne vraća kući.
Zaplet
Zaplet se razvija kada Karl, shrvan očevim odbacivanjem, zaista postaje vođa razbojničke družine. Njegova transformacija iz plemenitog mladića u razbojničkog vođu praćena je unutarnjim konfliktima i moralnim dilemama. Družina pod njegovim vodstvom počinje pljačkati bogate i pomagati siromašnima, no Karl sve više uviđa negativne posljedice svojih postupaka.
Vrhunac
Vrhunac drame nastupa kada Karl, prerušen, posjećuje svoj dom i otkriva Franzove spletke. Susret s voljenom Amalijom i saznanje o očevoj patnji dovode do kulminacije dramske radnje. Karl se suočava s posljedicama svojih odluka dok Franz, pritisnut vlastitom krivnjom, tone sve dublje u očaj. Dramatična scena prepoznavanja između Karla i njegove obitelji predstavlja ključni trenutak u drami.
Rasplet
Događaji se ubrzano odvijaju prema tragičnom završetku. Franz počini samoubojstvo suočen s vlastitim zlodjelima, dok Karl shvaća da ne može pobjeći od svoje prošlosti. Razbojnička družina se raspada, a Karl se mora suočiti s posljedicama svojih djela. Amalia, razapeta između ljubavi prema Karlu i užasa zbog njegovog identiteta, traži od njega da je ubije.
Zaključak
Drama završava Karlovom predajom vlastima i konačnim moralnim pročišćenjem kroz priznanje krivnje. Karl odbacuje svoj razbojnički život i prihvaća odgovornost za svoja djela. Njegov put od plemenitog mladića preko razbojničkog vođe do kajanja pokazuje transformaciju karaktera kroz različite faze dramske radnje. Tragedija obitelji Moor zaokružuje se kao kritika društvenog poretka i ljudske prirode.
Kratki sadržaj

Drama “Razbojnici” prati sudbinu braće Moor kroz pet činova napete radnje. Grof Maximilian Moor otac je dvojice sinova – starijeg Franza i mlađeg Karla. Franz, vođen ljubomorom prema bratu, kovitla spletku protiv Karla koristeći krivotvoreno pismo kojim ga optužuje za teške zločine pred njihovim bolesnim ocem.
Karl, nakon što ga otac odbacuje zbog Franzovih laži, okuplja razbojničku družinu u Franačkoj. Njegova transformacija od plemenitog mladića do vođe razbojnika proizlazi iz duboke ogorčenosti prema nepravdi koju su mu nanijeli otac i brat. Karl nije običan razbojnik – on je idealist koji se bori protiv društvene nepravde i licemjerja.
Franz ostaje u dvorcu obitelji Moor gdje nastavlja manipulirati situacijom. Njegov karakter predstavlja utjelovljenje zla i proračunatosti, što stvara snažan kontrast prema Karlovom idealizmu. Drama se odvija kroz dinamičnu binarnu strukturu gdje svaki čin sadrži nekoliko ključnih prizora koji grade napetost između dva brata.
- Karl Moor: mlađi sin koji postaje vođa razbojnika
- Franz Moor: stariji sin i manipulator
- Grof Maximilian Moor: bolestan otac kojim Franz manipulira
- Razbojnička družina: Karlovi sljedbenici u borbi protiv nepravde
Redoslijed događaja

Drama se odvija kroz pet ključnih činova koji prate razvoj sukoba između braće Moor. U prvom činu Franz Moor manipulira svojim ocem Maximilianom von Moorom, predstavljajući lažno pismo koje opisuje starijeg brata Karla kao razbojnika. Ova prijevara rezultira očevim odbacivanjem Karla.
Drugi čin prikazuje Karlovu transformaciju – ponižen očevim odricanjem, postaje vođa razbojničke družine. Karl zahtijeva apsolutnu vjernost od svojih sljedbenika, dok Franz preuzima kontrolu nad dvorcem nakon očeve smrti.
Treći čin donosi značajan preokret u radnji. Karl sa svojom družinom provodi nasilne akcije, no počinje uviđati posljedice svojih djela. Nakon što čuje Konsinskyjevu životnu priču, Karl odlučuje posjetiti svoju zaručnicu Amaliju.
Četvrti čin smješta radnju u blizinu Moorova dvora, gdje Karl i njegovi razbojnici dolaze s nejasnim namjerama. Drama izgrađuje napetost kroz suprotstavljene karaktere braće – Franzovu proračunatost i Karlovu borbu između ideala i stvarnosti.
Čin | Ključni događaj |
---|---|
Prvi | Franzova manipulacija ocem |
Drugi | Karl postaje vođa razbojnika |
Treći | Karlovo preispitivanje postupaka |
Četvrti | Povratak razbojnika dvorcu |
Analiza likova

Drama “Razbojnici” predstavlja složenu psihološku studiju likova koji se bore s moralnim dilemama, društvenim nepravdama i osobnim ambicijama. Svaki lik nosi vlastite motive i unutarnje sukobe koji pokreću radnju drame.
Glavni likovi
Karl Moor utjelovljuje složenog protagonista čija transformacija od plemenitog studenta do vođe razbojnika čini okosnicu drame. Njegov idealistički duh i snažan osjećaj za pravdu sukobljavaju se s okrutnom stvarnošću feudalnog društva. Karl je obrazovan, karizmatičan i odlučan u borbi protiv društvene nepravde, no njegovi postupci često prelaze granice moralnosti.
Franz Moor predstavlja antitezu svom bratu – proračunat, manipulativan i moralno iskvaren. Njegova zavist prema starijem bratu i želja za moći pokreću tragične događaje u drami. Franz koristi svoje retoričke sposobnosti i lukavost kako bi ostvario svoje ciljeve, ne mareći za posljedice svojih postupaka.
Sporedni likovi
Amalia von Edelreich predstavlja svjetlu točku u mračnom svijetu drame. Kao Karlova zaručnica, ona utjelovljuje vjernost, nevinost i postojanost ljubavi. Unatoč pritiscima i manipulacijama Franza Moora, Amalia ostaje vjerna svojim osjećajima prema Karlu.
Maximilian von Moor, otac dvojice braće, simbolizira tradicionalni autoritet koji postaje žrtvom manipulacije. Njegova slabost i lakovjernost omogućuju Franzu da provede svoje spletke. Špiegelberg, član razbojničke družine, predstavlja beskrupuloznog kriminalca bez idealističkih motiva koji služi kao kontrast Karlovim načelima.
Odnosi između likova
Kompleksni odnosi između likova čine jezgru dramskog sukoba. Bratska rivalnost između Karla i Franza prelazi granice običnog sukoba i prerasta u filozofsku borbu između različitih pogleda na svijet. Karlova veza s Amalijom predstavlja romantični ideal koji se suprotstavlja Franzovim materijalističkim težnjama. Odnosi unutar razbojničke družine pokazuju različite stupnjeve lojalnosti i moralne svijesti, gdje svaki član predstavlja drugačiji aspekt ljudske prirode u ekstremnim situacijama.
Stil i jezik djela
Schillerovo dramsko djelo “Razbojnici” karakterizira izrazito bogat i dramatičan stil pisanja koji kombinira elemente tragedije s društvenom kritikom. Jezik djela odlikuje se snažnim epitetima i usporedbama koji podcrtavaju dramatičnost situacije i kompleksnost likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst “Razbojnika” obiluje različitim stilskim figurama koje pojačavaju emotivni naboj drame. Metafore poput “kao smrt” i “kao štakori” stvaraju intenzivne slike koje naglašavaju mračnu atmosferu djela. Personifikacije prirodnih pojava dodatno produbljuju dramatičnost, dok hiperbole služe za naglašavanje titanskih osobina likova. Schiller koristi epitete poput “posve dobro”, “zgodniji čas” i “časno ime” za precizno ocrtavanje karaktera i situacija.
Narativne tehnike
Drama se razvija kroz dinamičnu binarnu strukturu gdje se scene izmjenjuju između dva glavna narativna toka – priče o Karlu i priče o Franzu. Schiller vješto koristi tehniku paralelne radnje za stvaranje napetosti, prebacujući fokus između dvorca Moor i šume gdje djeluju razbojnici. Dijalozi su oštri i jezgroviti, ispunjeni značajnim pauzama koje pojačavaju dramatični efekt. Monolozi likova služe za dublje psihološko profiliranje i otkrivanje njihovih unutarnjih borbi.
Ton i atmosfera
Dominantan ton djela je mračan i tjeskobni, prožet snažnim emocijama bijesa, očaja i osvete. Schiller stvara atmosferu stalne napetosti kroz kontrast između plemenitih ideala i surove stvarnosti. Jezik varira od uzvišenog i poetskog u scenama koje se bave moralnim dilemama do sirovog i brutalnog u prizorima nasilja. Mračna atmosfera dodatno se pojačava kroz opise noćnih scena u šumi i tmurnih prostorija dvorca Moor.
Simbolika i motivi
Drama “Razbojnici” obiluje bogatom simbolikom koja produbljuje značenje djela kroz višeslojne likove i motive. Svaki element drame nosi dublje značenje koje se isprepleće s glavnim temama društvene nepravde i moralne degradacije.
Simboli u djelu
Braća Karl i Franz Moor predstavljaju dva suprotstavljena pola ljudske prirode – Karl utjelovljuje ideale pravde i čestitosti dok Franz simbolizira mračnu stranu pohlepe i manipulacije. Njihov otac Maximilian von Moor simbolizira tradicionalni autoritet koji gubi snagu pred modernim izazovima. Razbojnička družina pod Karlovim vodstvom nosi simboliku pobune protiv društvene nepravde ali istovremeno pokazuje destruktivnu prirodu nasilnog otpora. Šuma gdje se okupljaju razbojnici simbolizira prostor slobode izvan dosega korumpiranog društva dok dvorac obitelji Moor predstavlja okove feudalnog poretka.
Motivi
Glavni motiv drame je uništenje obitelji kroz izdaju i pohlepu mlađeg brata Franza. Motiv bratoubilačkog sukoba proteže se kroz cijelo djelo kao pokretač radnje. Ljubavni motiv između Karla i Amalije naglašava konflikt između osobne sreće i društvene dužnosti. Motiv pravde i osvete manifestira se kroz Karlove akcije s razbojničkom družinom dok motiv manipulacije dominira Franzovim postupcima. Drama također koristi motive smrti očeve figure služi kao katalizator za moralni pad likova.
Alegorija i metafora
Drama koristi alegoriju feudalnog društva kroz prikaz dvorca Moor kao mikrokozmos šireg društvenog poretka. Metafora šume kao prostora slobode suprotstavlja se metafori dvorca kao tamnice društvenih konvencija. Karlova transformacija iz plemenitog studenta u razbojnika metaforički prikazuje put idealistične mladosti u razočaranje. Franz koristi metafore iz prirode za opravdanje svoje okrutnosti dok Amalijini poetski izrazi metaforički dočaravaju snagu vjernosti i ljubavi.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Drama “Razbojnici” nastala je 1781. godine u dinamičnom razdoblju prosvjetiteljstva i rane romantike. Schiller stvara djelo u vremenu intenzivnih društvenih previranja u Europi, kada intelektualna elita preispituje temelje feudalnog poretka.
Utjecaj Francuske revolucije i općeg nezadovoljstva feudalnim sistemom jasno se ocrtava kroz likove i tematiku drame. Karl Moor predstavlja glas pobune protiv društvene nepravde, dok Franz Moor utjelovljuje korumpiranost postojećeg sistema. Njihov sukob odražava šire društvene tenzije 18. stoljeća.
Kulturni kontekst “Razbojnika” usko je povezan s pokretom “Sturm und Drang”, koji naglašava emocije, individualnost i otpor prema rigidnim društvenim normama. Schiller kroz dramu kritizira:
- Hijerarhijsku strukturu feudalnog društva
- Licemjerje plemstva
- Korupciju pravnog sustava
- Zlouporabu očinske vlasti
Povijesni trenutak nastanka djela poklapa se s periodom značajnih promjena u njemačkim zemljama. Mannheimsko kazalište, gdje je drama premijerno izvedena 1782. godine, postaje središtem kulturnih inovacija i društvene kritike.
Aspekt | Karakteristike |
---|---|
Povijesni period | Prosvjetiteljstvo i rana romantika |
Društveni kontekst | Feudalni sistem u krizi |
Kulturni pokret | Sturm und Drang |
Godina nastanka | 1781. |
Godina praizvedbe | 1782. |
Interpretacija i kritički osvrt
Schillerova drama “Razbojnici” predstavlja kompleksnu kritiku društvenih normi 18. stoljeća kroz prizmu moralne degradacije likova. Karl Moor, centralni lik drame, simbolizira borbu između idealističkih težnji i surove stvarnosti feudalnog društva. Njegova transformacija od plemenitog studenta do vođe razbojničke družine ocrtava unutarnji sukob između pravde i osvete.
Drama istražuje nekoliko ključnih tema kroz dinamičnu karakterizaciju likova. Karl i Franz Moor predstavljaju dvije suprotstavljene strane ljudske prirode – idealistički bunt protiv nepravde nasuprot proračunatoj manipulaciji. Njihov sukob nadilazi osobnu razinu i postaje alegorija društvenih previranja epohe.
Kritička analiza djela otkriva slojevitost Schillerove društvene kritike. Autor koristi motiv razbojništva kao sredstvo propitivanja granica između pravde i bezakonja. Karlova razbojnička družina funkcionira kao mikrokozmos društva, gdje se ideali sudaraju s brutalnošću njihove realizacije.
Stilska analiza pokazuje bogat dramski izričaj prožet elementima “Sturm und Dranga”. Schiller koristi snažne kontraste i emotivno nabijene dijaloge za stvaranje napetosti. Posebno se ističe binarna struktura drame koja kroz paralelne radnje naglašava moralne dileme likova.
Interpretacija “Razbojnika” naglašava univerzalnost tematike kroz prikaz sukoba između individualnih težnji i društvenih ograničenja. Drama postavlja ključna pitanja o prirodi pravde, cijeni ideala i moralnoj odgovornosti pojedinca u korumpiranom društvu. Karlova tragična sudbina služi kao upozorenje o opasnostima ekstremnog idealizma i osvete.
Vlastiti dojam i refleksija
Drama “Razbojnici” ostavlja snažan dojam kroz svoj beskompromisan prikaz moralnog pada likova i društvene nepravde. Schillerova vještina u portretiranju unutarnjih borbi glavnih likova stvara emotivnu rezonanciju s čitateljima čak i nakon 240 godina od prvog objavljivanja.
Posebno je upečatljiv kontrast između braće Moor. Karl, unatoč svojim zločinima, zadržava ljudskost i moral, dok Franz utjelovljuje čistu pokvarenost bez trunke kajanja. Ova dihotomija nije simplificirana – Karl nije potpuni heroj niti je Franz jednodimenzionalni negativac. Njihovi karakteri nose nijanse koje reflektiraju kompleksnost ljudske prirode.
Analiza društvene kritike u drami pokazuje izvanrednu aktualnost. Schillerovo propitivanje korupcije, nepotizma i zloupotrebe moći jednako je relevantno danas kao i u 18. stoljeću. Drama ne nudi jednostavna rješenja već postavlja neugodna pitanja o granicama pravde i morala.
Strukturalno, “Razbojnici” demonstriraju majstorstvo dramske napetosti. Svaki čin gradi momentum prema neizbježnom tragičnom raspletu, držeći čitatelja u konstantnoj neizvjesnosti. Schillerova sposobnost balansiranja između osobne drame likova i šire društvene kritike čini ovo djelo iznimno slojevitim.