Među najpoznatijim mitološkim pričama iz antičke Grčke nalazi se priča o Arijadni kćeri kralja Minosa koja je pomogla junaku Tezeju pobijediti strašnog Minotaura. Ova dramatična pripovijest o ljubavi hrabrosti i izdaji već stoljećima inspirira umjetnike pisce i čitatelje diljem svijeta.
Arijadna je ključni lik grčke mitologije koja je svojim čarobnim klupkom pomogla Tezeju izaći iz labirinta nakon što je ubio Minotaura. Njezina priča simbolizira snagu ljubavi pronicljivost uma i cijenu žrtvovanja za drugoga.
Mit o Arijadni nije samo priča o neuzvraćenoj ljubavi već složena pripovijest koja otvara brojna pitanja o ljudskoj prirodi vjernosti i sudbini. Kroz njezinu priču čitatelji otkrivaju univerzalne teme koje su relevantne i u današnjem vremenu istražujući dubine ljudskih emocija i moralnih dilema.
Uvod u lektiru
Arijadnina priča predstavlja složenu mitološku pripovijest koja istražuje teme ljubavi, izdaje i sudbine kroz prizmu grčke mitologije. Središnji narativ prati dramatičan splet događaja između kretske princeze Arijadne i atenskog junaka Tezeja.
Autor
Priča o Arijadni potječe iz antičke grčke mitologije te nema jednog specifičnog autora. Različiti antički pisci dokumentirali su njezinu priču, uključujući:
- Ovidije u “Metamorfozama” detaljno opisuje Arijadninu sudbinu
- Katul u pjesmi LXIV donosi emotivan prikaz Arijadninog napuštanja
- Plutarh u “Tezejevom životopisu” bilježi povijesni kontekst mita
- Homer u “Odiseji” spominje Arijadnu u kontekstu kretskih legendi
Žanr i književna vrsta
- Mitološka pripovijest
- Sadrži nadnaravne elemente
- Uključuje božanske likove
- Objašnjava prirodne fenomene
- Ljubavna tragedija
- Fokusira se na romantičnu vezu
- Završava tragičnim raspletom
- Istražuje emotivne konflikte
- Herojska saga
- Povezana s Tezejevim podvizima
- Uključuje elemente pustolovine
- Sadrži motive junaštva i žrtvovanja
Mjesto i vrijeme

Radnja Gundulićeve “Arijadne” smještena je na mitološkom otoku Nes, poznatom u grčkoj mitologiji kao Naksos. Ovaj otok predstavlja ključnu lokaciju gdje se odvija dramatičan zaplet između Tezeja i Arijadne nakon njihovog bijega s Krete.
Vremenski okvir drame postavljen je u mitološko razdoblje antičke Grčke, specifično nakon Tezejeve pobjede nad Minotaurom. Narativ započinje u trenutku kada Tezej s družbom i Arijadnom pristaje na otok tijekom povratka prema Ateni.
Lokacijski elementi djela:
- Otok Nes (Naksos) kao glavno poprište radnje
- Morski ambijent koji okružuje otok
- Reference na Kretu odakle dolaze likovi
- Spominjanje Atene kao konačnog odredišta
Temporalni aspekti:
- Smješteno u neodređeno mitološko doba
- Radnja se odvija neposredno nakon pobjede nad Minotaurom
- Događaji se nižu u kontinuitetu tijekom boravka na otoku
Gundulić vješto koristi kombinaciju stvarnih geografskih lokacija i mitoloških elemenata za stvaranje jedinstvenog dramskog prostora. Vrijeme radnje, iako nespecificirano preciznim datumom, jasno je kontekstualizirano unutar poznatog mitološkog ciklusa o Tezeju.
Tema i ideja djela

Gundulićeva “Arijadna” istražuje kompleksne teme ljubavi, izdaje i ljudske sudbine kroz prizmu grčke mitologije. Djelo se temelji na klasičnoj mitološkoj priči o kretskoj princezi Arijadni i njezinom tragičnom susretu s atenskim junakom Tezejem.
Glavna tema
Centralna tema djela je tragična ljubav između Arijadne i Tezeja te posljedice izdaje. Arijadna, kći kretskog kralja, žrtvuje sve kako bi pomogla Tezeju u borbi protiv Minotaura, no on je kasnije napušta na otoku Naksos. Kroz njihov odnos Gundulić majstorski prikazuje kontrast između iskrene ljubavi i okrutne izdaje, stvarajući emotivno nabijenu priču koja istražuje granice ljudske vjernosti.
Sporedne teme
- Obiteljska odanost: Arijadnino napuštanje vlastite obitelji zbog ljubavi prema Tezeju
- Žrtvovanje: Spremnost glavne junakinje da napusti siguran život zbog ljubavi
- Moralne dileme: Sukob između dužnosti prema obitelji i osobnih želja
- Samoća: Arijadnin život na pustom otoku nakon Tezejeva odlaska
- Patnja: Emocionalna bol uzrokovana izdajom voljene osobe
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu destruktivne prirode slijepe ljubavi i povjerenja. Kroz Arijadninu sudbinu, Gundulić ilustrira kako bezuvjetno povjerenje može dovesti do tragičnih posljedica. Djelo propituje univerzalne istine o ljudskoj prirodi, naglašavajući kako prevelika odanost često rezultira dubokim razočaranjem.
Motivi i simboli povezani s temom
- Labirint: Simbolizira životne prepreke i kompleksnost ljudskih odnosa
- Konac: Predstavlja tanku nit između spasenja i propasti
- Otok: Simbol izolacije i napuštenosti
- More: Metafora za promjenjivost ljudske sudbine
- Minotaur: Reprezentacija unutarnjih demona i životnih izazova
Kompozicija djela

Gundulićeva “Arijadna” strukturirana je kao barokna drama u pet činova s ukupno 15 prizora. Dramski tekst karakterizira složena kompozicija koja odstupa od klasične dramske strukture, a posebnost djela očituje se u korištenju zbora (kora) ribara na kraju prva četiri čina.
Uvod
Drama započinje dvojakim prologom koji priprema gledatelje za nadolazeću radnju. Prvi dio prologa čini “Pripovijest” koja donosi cjelovitu priču o Tezeju, Arijadni i Baku, uključujući Tezejevu borbu s Minotaurom. Drugi dio prologa sastoji se od Apolovog govora u osmeračkim katrenima, gdje bog upozorava publiku na predstojeća “uzdisanja ostavljene djevojke”. Ova dvostruka najava stvara temelj za dramatičan razvoj događaja.
Zaplet
Radnja se pokreće na začaranim otocima “od Nesa” gdje Tezej napušta Arijadnu. Zaplet se gradi oko Arijadnine reakcije na izdaju – nakon što je pomogla Tezeju pobijediti Minotaura u labirintu, on je ostavlja samu na pustom otoku. Dramska napetost raste kroz Arijadnine monologe i dijaloge s drugim likovima, posebno s bogom Bakom koji se pojavljuje kao ključna figura u razvoju radnje.
Vrhunac
Dramatični vrhunac drame nastupa u četvrtom činu kada Arijadna, suočena s potpunim očajem zbog Tezejeve izdaje, razmišlja o samoubojstvu. Intenzitet njezinih emocija dostiže najvišu točku kroz potresne monologe koji otkrivaju dubinu njezine patnje. Bakov dolazak predstavlja prekretnicu u radnji, donoseći novi element u već napetu situaciju.
Rasplet
Rasplet započinje Bakovim intervencijom u radnju. Bog nudi Arijadni utjehu i ljubav, predstavljajući alternativu tragičnom završetku. Kroz prizore petog čina pratimo Arijadnino postupno prihvaćanje nove situacije i transformaciju njezine sudbine. Kor ribara komentira događaje, dajući im dodatnu dimenziju i značenje.
Zaključak
Drama završava Arijadninim prihvaćanjem Bakove ljubavi, čime se zatvara krug izdaje i iskupljenja. Završni prizori donose pomirenje s sudbinom kroz božansku intervenciju, demonstrirajući baroknu težnju spajanja zemaljskog i božanskog. Struktura se zaokružuje posljednjim nastupom kora koji daje konačni komentar na protekle događaje.
Kratki sadržaj

Gundulićeva “Arijadna” započinje dvojakim prologom – Pripovijesom i Apolovim govorom. Pripovijest detaljno opisuje Tezejevu borbu s Minotaurom te njegova kasnija putovanja s Arijadnom, dok Apolov govor u osmeračkim katrenima najavljuje centralnu temu ostavljene djevojke.
Dramska radnja prati Arijadnu, kćer kretskog kralja Minosa, koja napušta svoj dom nakon što je pomogla Tezeju pobijediti Minotaura. Par odlazi na otok Naksos, gdje događaji poprimaju tragičan obrat – Tezej, potaknut nepoznatim razlozima, napušta Arijadnu tijekom noći.
U trećem činu drama dostiže emotivni vrhunac. Arijadna, isprva sumnjičava prema Tezejevom nestanku, dobiva lažnu utjehu od Koraljke koja tvrdi da će se Tezej vratiti. Njezini očajnički uzvici i plač, koje čuju lokalni ribari, potvrđuju konačnu spoznaju o izdaji – Tezej ju je zaista napustio na pustom otoku.
Strukturalni elementi | Sadržaj |
---|---|
Prvi prolog | Pripovijest o Tezeju i Minotauru |
Drugi prolog | Apolov govor u osmeračkim katrenima |
Glavni zaplet | Arijadnino napuštanje i izdaja |
Ključni trenutak | Tezejevo noćno napuštanje otoka |
Dramatični vrhunac | Arijadnina spoznaja o izdaji |
Redoslijed događaja

Drama “Arijadna” prati kronološki slijed događaja koji započinje Tezejevim i Arijadninim dolaskom na otok Nes. Nakon pobjede nad Minotaurom, par se iskrcava na otoku gdje planiraju prenoćiti. Međutim, Tezejevi savjetnici uvjeravaju ga da napusti Arijadnu.
Dramska radnja se intenzivira kada se Arijadna budi i otkriva Tezejevu izdaju. U tom trenutku, božanska intervencija stvara novi zaplet – Venera naređuje Ljubavi da pomogne napuštenoj Arijadni. Istovremeno, bog Bako sa svojom pratnjom stiže na otok.
Ljubav koristi svoje moći da stvori iluziju u kojoj Arijadna vidi Baka kao Tezeja, što rezultira njezinom novom ljubavlju. U trećem činu, drama dobiva novi obrat kada se Arijadna budi prije zore i kreće u potragu za Tezejem. Njezina pratilja Koraljka pokušava je utješiti lažnom pričom o Tezejevom pregledu brodova na žalu.
Čin | Ključni događaj |
---|---|
Prvi | Tezej napušta Arijadnu na otoku |
Drugi | Venera i Ljubav pomažu Arijadni |
Treći | Arijadna traži Tezeja |
Kroz ove događaje, drama gradi napetost između stvarnosti i iluzije, ljubavi i izdaje, božanske intervencije i ljudske sudbine.
Analiza likova

Gundulićeva drama “Arijadna” predstavlja kompleksne likove koji nose različite simboličke vrijednosti i karakterne osobine. Njihovi međusobni odnosi grade dramsku napetost i pokreću radnju prema tragičnom raspletu.
Glavni likovi
Arijadna dominira dramom kao tragična heroina čija se sudbina mijenja od zaljubljene djevojke do napuštene žene. Njezin lik karakterizira bezuvjetna ljubav prema Tezeju koja ju vodi do izdaje vlastite obitelji i domovine. Zlatna kosa simbolizira njezinu plemenitu prirodu i kraljevsko podrijetlo.
Tezej utjelovljuje arhetip junaka koji se transformira u izdajnika. Nakon herojskog podviga ubojstva Minotaura, njegov karakter pokazuje slabost kada pod pritiskom savjetnika napušta Arijadnu na otoku Nesu.
Bakho se pojavljuje kao božanski spasitelj koji donosi novi životni put Arijadni. Njegov lik predstavlja kontrast Tezeju – dok jedan napušta, drugi prihvaća i uzdiže napuštenu heroinu do božanskih visina.
Sporedni likovi
Koraljka kao Arijadnina dvorkinja predstavlja glas razuma i utjehe. Njezina uloga nadilazi tipičnu služavku jer djeluje kao moralna potpora i savjetnica svojoj gospodarici u najtežim trenucima.
Tezejev savjetnici, iako se izravno ne pojavljuju na sceni, imaju ključnu ulogu u zapletu jer njihov utjecaj navodi Tezeja na napuštanje Arijadne. Njihove riječi pokreću tragični rasplet događaja.
Venera i Ljubav djeluju kao božanski pokretači radnje koji utječu na sudbine smrtnika. Njihova intervencija stvara most između ljudskog i božanskog svijeta.
Odnosi između likova
Središnji odnos drame razvija se između Arijadne i Tezeja, od početne ljubavi do konačne izdaje. Njihova veza predstavlja sukob između osobne želje i društvene dužnosti.
Koraljka i Arijadna grade odnos koji nadilazi klasičnu hijerarhiju gospodarice i služavke. Njihova interakcija pokazuje duboku odanost i prijateljstvo u teškim trenucima.
Bakho i Arijadna stvaraju novi ljubavni odnos koji simbolizira transformaciju od ljudske do božanske ljubavi. Njihova veza donosi iskupljenje nakon Tezejeve izdaje.
Stil i jezik djela
Gundulićeva “Arijadna” napisana je karakterističnim baroknim stilom koji odlikuje raskošan jezik i složena pjesnička struktura. Djelo koristi dubrovačku štokavštinu s elementima čakavštine, pri čemu dominiraju ijekavski oblici uz povremene ikavske i ekavske varijante.
Stilske figure i izražajna sredstva
Barokni izraz u “Arijadni” manifestira se kroz bogatu uporabu stilskih figura. Hiperbole naglašavaju intenzitet emocija likova, dok personifikacije oživljavaju prirodne pojave i apstraktne pojmove. Tekst obiluje kontrastima poput nebo-zemlja i ljubav-mržnja koji pojačavaju dramatičnost radnje. Gundulić vješto kombinira metonimije, anafore i gradacije stvarajući složenu mrežu značenja. Posebno se ističu simetrična nabrajanja i antiteze koje grade napetost između suprotstavljenih pojmova i osjećaja.
Narativne tehnike
Gundulić gradi narativ kroz osmerce kao dominantni stih, dok za posebne dramske trenutke koristi dvanaesterce i peterce. Strofe variraju u duljini i rimuju se prema različitim shemama (abba, abab, ababcc), što stvara dinamičan ritam pripovijedanja. Izmjene metričkih obrazaca prate emocionalna stanja likova i dramatične obrate u radnji. Dijalozi se izmjenjuju s monolozima, stvarajući višeslojnu narativnu strukturu.
Ton i atmosfera
Dramski tekst održava uzvišen ton karakterističan za barokno razdoblje. Atmosfera oscilira između ljubavne čežnje i očaja, pri čemu pjesnički jezik pojačava emotivni naboj scene. Gundulić stvara atmosferu kroz kontraste svjetla i tame, radosti i tuge te božanskog i zemaljskog. Dramska napetost gradi se kroz postupno razotkrivanje Tezejeve izdaje i Arijadnine emotivne transformacije. Uzvišeni ton posebno dolazi do izražaja u prizorima božanske intervencije.
Simbolika i motivi
Gundulićeva “Arijadna” obiluje bogatom simbolikom i motivima koji grade složenu mrežu značenja kroz cijelu dramu. Simbolički elementi prožimaju svaki aspekt djela, od karakterizacije likova do razvoja dramske radnje.
Simboli u djelu
Arijadna kao lik nosi snažnu simboliku žrtvene ljubavi i nevinosti. Njezino napuštanje domovine simbolizira potpuno predavanje srca voljenom, dok otok Naksos predstavlja prostor između ljudskog i božanskog svijeta. Tezej utjelovljuje dvojaki simbol – prvo kao junak i osloboditelj od Minotaura, zatim kao simbol izdaje i nevjere. Bakhov dolazak simbolizira božansku intervenciju i transformaciju patnje u novu ljubav. More u drami funkcionira kao simbol nestabilnosti i promjenjivosti ljudske sudbine, dok zora simbolizira buđenje i suočavanje s stvarnošću.
Motivi
Središnji motiv djela je neuzvraćena ljubav koja se manifestira kroz Arijadninu patnju. Motiv izdaje isprepliće se s motivom vjernosti, stvarajući dramatičnu napetost između Arijadninog bezuvjetnog davanja i Tezejevog napuštanja. Putovanje i lutanje pojavljuju se kao ponavljajući motivi koji naglašavaju transformaciju likova. Motiv božanske intervencije uvodi se kroz Venerinu naredbu Ljubavi, dok se motiv sna koristi kao sredstvo prelaska između stvarnosti i iluzije.
Alegorija i metafora
Drama koristi alegoriju ljudske patnje kroz Arijadninu sudbinu, predstavljajući univerzalnu priču o ljubavnoj boli. Metaforički prikazi uključuju usporedbu Arijadninog srca s “morem boli” te Tezejeve ljubavi s “vjetrom koji prolazi”. Bakho metaforički predstavlja iscjeljenje i transcendenciju zemaljske ljubavi. Koraljkini pokušaji utjehe alegorijski prikazuju ljudsku težnju za racionalizacijom emotivne boli. Gundulić vješto koristi prirodne pojave kao metafore za emocionalna stanja – olujno more za nemirno srce te mirno jutro za novo razdoblje života.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni kontekst Arijadnine priče smješta se u razdoblje minojske civilizacije na Kreti, gdje je kralj Minos vladao iz svoje palače u Knosu. Njegova kći Arijadna živjela je u složenom političkom okruženju koje je obilježilo odnose između Krete i Atene, posebno kroz sustav danka koji je uključivao slanje mladića i djevojaka u labirint Minotaura.
Društveni aspekt priče odražava kompleksne odnose moći u antičkom svijetu. Arijadna, kao kraljevska kći, prekršila je društvene norme svog vremena pomažući strancu Tezeju, predstavniku neprijateljske Atene. Njezin izbor između lojalnosti obitelji i osobnih osjećaja prema Tezeju ilustrira društvene pritiske s kojima su se suočavale žene u patrijarhalnom društvu antičke Grčke.
Kulturni značaj Arijadnine priče manifestira se kroz brojne umjetničke interpretacije kroz povijest. Mit o Arijadni i Tezeju postao je temelj za različita književna djela, među kojima se ističe Gundulićeva drama. Priča sadrži univerzalne motive ljubavi, izdaje i božanske intervencije koji su značajno utjecali na razvoj europske književnosti i umjetnosti.
Kulturni utjecaj | Primjeri |
---|---|
Književnost | Gundulićeva “Arijadna”, Ovidijevi “Fasti” |
Umjetnost | Antičke vaze, renesansne slike |
Mitologija | Motiv labirinta, klupko niti |
Društveni kontekst dodatno naglašava važnost ženske uloge u mitološkim pričama, gdje Arijadna predstavlja arhetip pomoćnice junaku, ali i žrtve muške nevjere. Njezina transformacija od kraljevske kćeri do napuštene ljubavnice, te konačno do božanske nevjeste, odražava složenost ženskog iskustva u antičkom svijetu.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija Arijadnine priče otkriva složenu mrežu simboličkih značenja koja nadilaze jednostavnu mitološku pripovijest. Lavirint predstavlja univerzalni simbol životnih prepreka kroz koje svaki pojedinac mora pronaći svoj put. Arijadnino klupko konca simbolizira mudrost i strateško razmišljanje u suočavanju s životnim izazovima.
Kritička analiza Arijadninog lika pokazuje kompleksnost njezine uloge u mitu. S jedne strane predstavlja arhetip pomagačice i žrtve ljubavi, a s druge strane njezina odluka da pomogne Tezeju ukazuje na aktivnu ulogu u oblikovanju vlastite sudbine. Kroz njezin lik propituju se tradicionalne rodne uloge u antičkom društvu.
Posebno je značajna simbolička interpretacija odnosa između Arijadne i Minotaura. Dok Minotaur predstavlja primordijalni kaos i divljinu, Arijadna utjelovljuje civilizacijsku težnju prema redu i harmoniji. Njezina pomoć Tezeju može se tumačiti kao trijumf razuma nad instinktom.
U kontekstu barokne drame, Gundulić dodatno produbljuje psihološku karakterizaciju Arijadne. Njezina patnja nakon Tezejeve izdaje transformira se iz osobne tragedije u univerzalnu priču o ljudskoj prirodi i nestabilnosti ljubavi. Kroz alegorijski prikaz božanske intervencije, drama istražuje odnos između ljudske slobodne volje i sudbinske predodređenosti.
Vlastiti dojam i refleksija
Gundulićeva “Arijadna” ostavlja snažan dojam svojom emotivnom dubinom i složenom karakterizacijom glavne junakinje. Kroz dramski tekst izranja izvanredna psihološka studija napuštene žene koja prolazi kroz različite faze emotivnog sloma – od početne nevjerice do konačnog prihvaćanja svoje sudbine.
Posebno je upečatljiv način na koji Gundulić gradi napetost u ključnim scenama. Arijadnino buđenje i postupno shvaćanje Tezejeve izdaje stvara gotovo opipljivu atmosferu očaja koja čitatelja ne ostavlja ravnodušnim. Dramska struktura u pet činova omogućava postepenu gradaciju emocija, od nade do potpunog sloma.
Zanimljivo je pratiti kako se božanska intervencija uklapa u ljudsku dramu. Venerina odluka da pomogne Arijadni kroz Bakhovu ljubav nije samo deus ex machina, već organski dio radnje koji postavlja pitanja o prirodi ljubavi i vjernosti. Kroz taj element drama dobiva dodatnu dimenziju koja nadilazi običnu ljubavnu priču.
Simbolika zore i mora posebno je efektna u dočaravanju Arijadninog emotivnog stanja. More kao simbol nestabilnosti i zora kao trenutak suočavanja sa stvarnošću stvaraju snažne poetske slike koje pojačavaju dramski doživljaj. Koraljkin lik unosi potrebnu dozu realizma i služi kao kontrast Arijadninoj tragičnoj figuri.
Posebnu vrijednost drami daje način na koji Gundulić isprepliće klasični mit s baroknom senzibilnošću. Kroz bogatu metaforiku i alegorijske elemente, stvara se slojevito djelo koje poziva na višestruka čitanja i interpretacije.