Među najznačajnijim djelima hrvatske književnosti baroknog razdoblja ističe se ep “Osman” Ivana Gundulića. Ovo veličanstveno djelo iz 17. stoljeća predstavlja vrhunac hrvatske epske poezije i svjedoči o burnim povijesnim događajima koji su obilježili odnose između kršćanskog i muslimanskog svijeta.
“Osman” je povijesni ep u 20 pjevanja koji opisuje sukob Poljaka i Turaka 1621. godine te pad mladog sultana Osmana II. Djelo je napisano dvostruko rimovanim dvanaestercem i predstavlja spoj povijesne građe s elementima religiozne i viteškoromantične epike.
Kroz majstorsko prepletanje povijesnih činjenica i književne fikcije Gundulić stvara kompleksno djelo koje i danas fascinira čitatelje svojom umjetničkom vrijednošću i univerzalnim porukama o prolaznosti slave i moći. Njegova relevantnost u hrvatskoj književnosti ne blijedi već gotovo četiri stoljeća.
Uvod u lektiru
Ep “Osman” predstavlja vrhunsko ostvarenje hrvatske barokne književnosti koje progovara o povijesnim događajima kroz prizmu umjetničke interpretacije. Ovo monumentalno djelo svjedoči o burnom razdoblju sukoba Osmanskog Carstva i europskih sila početkom 17. stoljeća.
Autor
Ivan Gundulić (1589-1638) jedan je od najistaknutijih hrvatskih baroknih pjesnika. Potomak ugledne dubrovačke plemićke obitelji obrazovao se kod isusovaca te je kasnije obnašao važne političke funkcije u Dubrovačkoj Republici. Njegovi književni počeci vezani su uz prepjeve talijanskih melodrama dok je zrelo stvaralaštvo obilježeno religioznom poemom “Suze sina razmetnoga” te pastirskom igrom “Dubravka”. “Osman” predstavlja njegovo životno djelo na kojem je radio posljednjih godina života. Gundulićev književni opus odražava baroknu poetiku spajanja religioznih motiva s povijesnom tematikom.
Žanr i književna vrsta
“Osman” pripada žanru povijesnog epa s elementima religiozne i viteškoromantične epike. Strukturiran je prema klasičnim epskim načelima u 20 pjevanja s ukupno 10.202 stiha. Djelo je napisano u dvostruko rimovanom dvanaestercu što je karakteristično za dubrovačko-dalmatinsku književnu tradiciju. Ep kombinira stvarne povijesne događaje s fiktivnim elementima poput alegorijskih likova Slave i Fortune. Barokni stil očituje se u bogatim opisima, složenim metaforama te kontrastima između ovozemaljskog i duhovnog. Ovakva kompozicija svrstava “Osmana” među najambicioznije projekte hrvatske književnosti 17. stoljeća.
Mjesto i vrijeme

Radnja epa “Osman” odvija se na pet ključnih lokacija koje ocrtavaju široki geografski prostor između Balkana i središnje Europe. Hoćimsko polje predstavlja centralno mjesto zbivanja gdje se odigrala presudna bitka između poljske i turske vojske. Carigrad, kao prijestolnica Osmanskog Carstva, služi kao poprište sultanovih odluka i dramatičnih događaja koji su odredili njegovu sudbinu.
Putovanje kroz narativ epa vodi čitatelje od Smedereva preko prostranstava Balkana, gdje Kazlar-aga traga za plemenitom mladom za sultana Osmana, do Varšave gdje Ali-paša pregovara o primirju s Poljacima. Svaka lokacija nosi posebnu simboličku težinu u razvoju radnje.
Lokacija | Značaj u epu |
---|---|
Hoćimsko polje | Mjesto odlučujuće bitke |
Carigrad | Centar političkih odluka |
Smederevo | Tranzitna točka |
Varšava | Mjesto mirovnih pregovora |
Balkan | Prostor potrage za sultanovom mladom |
Vremenski okvir epa precizno je određen povijesnim događajem – bitkom kod Hoćima 1621. godine. Ovaj sukob između poljske i turske vojske postao je središnja točka oko koje Gundulić gradi svoju epsku pripovijest, stvarajući djelo koje vjerno oslikava političke i društvene prilike ranog 17. stoljeća.
Tema i ideja djela

Ep “Osman” predstavlja složeno književno djelo koje kroz višeslojnu narativnu strukturu istražuje teme moći, vjere i ljudske prolaznosti. Gundulić majstorski isprepliće povijesne događaje s filozofskim promišljanjima o životu i smrti.
Glavna tema
Centralna tema epa “Osman” prati životni put sultana Osmana II., od njegovog uspona na vlast do tragičnog pada. Kroz prizmu mladog sultana, Gundulić prikazuje sukob između kršćanske Europe i islamskog Osmanskog Carstva, stavljajući poseban naglasak na Hoćimsku bitku 1621. godine. Sultanove reforme vojske, politički manevri i kobna odluka o putovanju na Istok čine okosnicu radnje koja kulminira njegovim svrgavanjem s prijestolja.
Sporedne teme
Gundulić vješto ugrađuje nekoliko važnih sporednih tema koje obogaćuju narativ:
- Sukob civilizacija kroz prizmu vjerskih razlika između kršćanstva i islama
- Političke intrige na osmanskom dvoru i među europskim silama
- Odnos između tradicije i promjene u društvu
- Ljubavne priče koje se isprepliću s glavnom radnjom
- Pitanja časti, vjernosti i izdaje u ratnim okolnostima
Ideja djela
Temeljna ideja djela počiva na konceptu “kola sreće” – nepredvidljivosti ljudske sudbine i prolaznosti svjetovne moći. Gundulić pokazuje kako se životne okolnosti mogu dramatično promijeniti bez obzira na početni položaj ili moć pojedinca. Kroz Osmanovu sudbinu autor promišlja o univerzalnim pitanjima vlasti, pravde i morala.
Motivi i simboli povezani s temom
- Kolo sreće kao simbol promjenjivosti sudbine
- Mač i knjiga kao simboli moći i mudrosti
- Put na Istok kao metafora za duhovnu potragu
- Carigrad kao simbol svjetovne moći i sjaja
- Kontrast svjetla i tame koji naglašava moralne dileme likova
Kompozicija djela

Kompozicija Gundulićevog epa “Osman” strukturirana je prema tradicionalnim načelima epske poezije kroz 20 pjevanja. Zbog izgubljenih dijelova (14. i 15. pjevanje) djelo je kasnije dopunjeno radovima Pjerka Sorkočevića i Marina Zlatarića.
Uvod
Prvi dio epa postavlja temeljnu temu ljudske oholosti kroz refleksivno razmatranje o prolaznosti slave i moći. Gundulić otvara narativ prikazom poraza turske vojske kod Hoćima 1621. godine te uvodi glavnog protagonista, mladog sultana Osmana II. Početna pjevanja uspostavljaju kontrast između kršćanskog i muslimanskog svijeta te najavljuju središnji sukob djela.
Zaplet
Radnja se razvija kroz tri paralelne narativne linije:
- Hoćimska bitka i njene posljedice za Osmansko Carstvo
- Ali-pašino diplomatsko putovanje u Poljsku
- Kazlar-agina potraga za plemenitim djevojkama na Balkanu
Ove se priče međusobno isprepliću stvarajući složenu mrežu odnosa između likova i njihovih sudbina.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac u pjevanjima koja opisuju janjičarsku pobunu u Carigradu. Sultan Osman II suočava se s izdajom vlastitih podanika dok pokušava provesti vojne reforme. Sukob između tradicije i modernizacije postaje katalizator za tragične događaje koji slijede.
Rasplet
Rasplet epa karakterizira neizbježan pad mladog sultana. Osmanova sudbina zapečaćena je pobunom janjičara koji ga svrgavaju s prijestolja. Gundulić majstorski prikazuje posljednje trenutke sultanovog života kroz prizmu “kola sreće” koje nemilosrdno okreće sudbinu moćnika.
Zaključak
Završna pjevanja donose razrješenje svih narativnih linija. Gundulić zaokružuje ep prikazom Osmanove smrti kao primjer prolaznosti zemaljske slave. Moralna pouka o oholosti isprepliće se s povijesnom istinom stvarajući snažan umjetnički dojam koji nadilazi granice vremena.
Kratki sadržaj

Radnja epa započinje nakon poraza turske vojske u bitci kod Hoćima 1621. godine. Sultan Osman II, pogođen gubitkom protiv poljske vojske predvođene kraljevićem Vladislavom, saziva vijeće sa svojim savjetnicima Dilaverom, hodžom i Kazlar-agom. Tijekom vijećanja, sultan izražava zabrinutost zbog stanja u carstvu i odlučuje poduzeti radikalne promjene.
Paralelno s glavnom radnjom, razvijaju se tri narativne linije:
- Kazlar-aga putuje Balkanom u potrazi za plemenitim djevojkama za sultanov harem
- Ali-paša odlazi u diplomatsku misiju u Poljsku radi pregovora o miru
- Pripreme za sultanov pohod na Istok
Središnji dio epa fokusira se na Osmanov plan reorganizacije vojske i stvaranja nove, odanije postrojbe izvan janjičarskih redova. Međutim, janjičari, nezadovoljni sultanovim reformama, podižu pobunu u Carigradu. Njihovo nezadovoljstvo kulminira svrgavanjem i zatočenjem mladog sultana.
Epski zaplet doseže vrhunac kroz dramatične scene pobune, gdje se isprepliću motivi izdaje, političkih intriga i borbe za moć. Završni dio epa opisuje tragičan kraj sultana Osmana II, koji biva ubijen od strane pobunjenika, čime se zaokružuje centralna tema o prolaznosti slave i moći.
Redoslijed događaja

Kronologija događaja u epu “Osman” započinje porazom turske vojske u bitci kod Hoćima 1621. godine, gdje poljski kraljević Vladislav nanosi težak udarac osmanskoj vojsci. Ovaj povijesni događaj postaje prekretnica koja pokreće glavni zaplet epa.
Sultan Osman II, nakon poraza kod Hoćima, vraća se u Carigrad gdje ga dočekuje atmosfera nemira i nezadovoljstva. Duboko pogođen neuspjehom svoje vojske, mladi sultan donosi niz radikalnih odluka koje će odrediti njegovu sudbinu.
Središnji dio radnje fokusira se na Osmanove planove za reformu carstva. On odlučuje zamijeniti postojeće janječarske postrojbe novim trupama iz Azije, što izaziva val nezadovoljstva među vojnicima. Paralelno s vojnim reformama, sultan planira osvetu protiv Poljaka te traži načine za jačanje svog položaja kroz brak.
Diplomatska misija postaje ključni element radnje kada Ali-paša kreće na pregovore s Poljacima s ciljem sklapanja mira. Istovremeno, Kazlar-aga upozorava Osmana na opasnosti koje prijete carstvu zbog njegovih odluka, posebno ističući rizik ostavljanja zemlje u ratnoj opasnosti.
Faza | Događaj | Posljedica |
---|---|---|
1. | Bitka kod Hoćima | Poraz turske vojske |
2. | Povratak u Carigrad | Planiranje reformi |
3. | Vojne reforme | Nezadovoljstvo janječara |
4. | Diplomatska misija | Pregovori o miru |
Analiza likova

Ep “Osman” donosi bogatu galeriju likova koji svojim karakterima i postupcima oblikuju složenu dramsku strukturu djela. Svaki lik nosi simboličko značenje i predstavlja određene društvene ili moralne vrijednosti svoje epohe.
Glavni likovi
Sultan Osman II zauzima središnje mjesto u epu kao tragični protagonist čija mladenačka ambicija i želja za reformama vode u propast. Njegov lik utjelovljuje sukob između ideala i stvarnosti, između želje za promjenom i težine tradicije. Kao kontrast Osmanu stoji poljski kraljević Vladislav, plemenit i hrabar ratnik koji simbolizira kršćanske vrijednosti i viteške ideale. Dok Osman djeluje impulzivno i često arogantno, Vladislav pokazuje mudrost i umjerenost u svojim postupcima. Ova dva lika predstavljaju sukob dviju civilizacija i svjetonazora – islamskog i kršćanskog svijeta.
Sporedni likovi
Među sporednim likovima posebno se ističe Sunčica, plemenita djevojka čija ljepota i vjernost simboliziraju duhovnu čistoću i postojanost. Ali-paša predstavlja glas razuma i diplomatske mudrosti u turbulentnim vremenima, pokušavajući spriječiti daljnje sukobe između Poljske i Osmanskog Carstva. Kazlar-aga utjelovljuje negativne aspekte dvorskog života – spletkarenje, zavist i izdaju. Njegovi postupci direktno utječu na Osmanovu sudbinu i dodatno naglašavaju tragičnu dimenziju glavnog lika.
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova otkriva složenu mrežu političkih interesa i osobnih motivacija. Osman i Vladislav stoje kao suparnici ali i zrcalne slike jedan drugome, pokazujući različite pristupe vlasti i odgovornosti. Ali-pašina diplomatska misija stvara mostove između zaraćenih strana, dok Kazlar-agine spletke produbljuju postojeće sukobe. Sunčica kroz svoj odnos s turskim otmičarima simbolizira otpor protiv tiranije i vjernost vlastitim uvjerenjima. Ovi međusobni odnosi grade napetost radnje i naglašavaju temeljne sukobe djela.
Stil i jezik djela
Gundulićev ep “Osman” predstavlja vrhunac baroknog stila u hrvatskoj književnosti, pisan u osmeračkim katrenima s rimom ab ab. Složenost jezičnog izraza ogleda se u bogatoj metaforici i stilskim figurama karakterističnim za barokno razdoblje.
Stilske figure i izražajna sredstva
Stilski izričaj “Osmana” temelji se na specifičnoj uporabi baroknih figura. Hiperbola dominira u opisima bitaka i junačkih pothvata, stvarajući dramatičan efekt kroz preuveličavanje događaja. Personifikacija prirodnih pojava i apstraktnih pojmova daje tekstu dodatnu dimenziju živosti, dok metonimija omogućava suptilno povezivanje različitih značenjskih razina. Gundulić majstorski koristi kontrast za naglašavanje suprotnosti između dobra i zla, svjetla i tame. Gradacija i antiteza pojačavaju emotivni naboj teksta, posebno u ključnim trenucima radnje.
Narativne tehnike
Narativna struktura “Osmana” odlikuje se kompleksnim prepletanjem vremenskih razina i paralelnih radnji. Gundulić vješto izmjenjuje retrospektivno pripovijedanje s trenutnim zbivanjima, stvarajući dinamičan narativni tok. Ep koristi tehniku in medias res, započinjući radnju u sredini događaja, da bi se kasnije kroz retrospekcije objasnila predpovijest. Pripovjedač se kreće između objektivnog izvještavanja o povijesnim događajima i subjektivnih opisa unutarnjih stanja likova.
Ton i atmosfera
Atmosfera u “Osmanu” varira od svečane i uzvišene do mračne i prijeteće. Ton djela odražava baroknu sklonost prema kontrastima – izmjenjuju se scene ratnih sukoba s lirskim opisima prirode. Gundulić stvara posebnu atmosferu kroz detaljne opise ambijenta i emotivna stanja likova. Religiozni elementi isprepliću se s povijesnim činjenicama, stvarajući složenu atmosferu koja balansira između stvarnog i metafizičkog svijeta.
Simbolika i motivi
Gundulićev ep “Osman” predstavlja bogatu riznicu simbolike kroz koju autor promišlja o prolaznosti slave, moći i ljudske taštine. Kompleksna simbolička struktura djela ocrtava duboke filozofske i moralne poruke o prirodi vlasti te odnosu između svjetovnog i duhovnog.
Simboli u djelu
Simbolička struktura epa gradi se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Orao simbolizira carsku moć i vladavinu, predstavljajući istovremeno snagu i ranjivost autoriteta
- More ocrtava nepredvidljivost fortune i promjenjivost ljudske sudbine
- Ruža utjelovljuje prolaznu ljepotu i mladost, posebno vidljivo u karakterizaciji Sunčice
- Sunce predstavlja božansku pravdu i prosvjetljenje
- Mjesec simbolizira osmansku moć i islam
- Mač označava ratničku snagu i pravednu borbu
Motivi
Ep “Osman” razvija nekoliko dominantnih motiva:
- Kolo sreće kao središnji motiv koji ilustrira nepredvidljivost sudbine
- Sukob civilizacija kroz borbu kršćanstva i islama
- Mladost i neiskustvo vidljivi u liku sultana Osmana
- Izdaja i vjernost prikazani kroz odnose dvorjana i podanika
- Ljubav i žrtva posebno naglašeni u epizodama sa Sunčicom i Sokolicom
Alegorija i metafora
- Carigradski dvor alegorijski predstavlja svijet intriga i političkih previranja
- Put kroz Balkan metaforički prikazuje životno putovanje i sazrijevanje
- Hoćimska bitka alegorijski označava sukob dobra i zla
- Tamnica metaforički predstavlja ograničenja ljudske moći
- Vrt simbolizira raj i duhovnu čistoću
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Gundulićev “Osman” nastaje u turbulentnom razdoblju 17. stoljeća, kada se odvija ključni sukob između Osmanskog Carstva i poljsko-litavske vojske kod Hoćima 1621. godine. Ovaj povijesni događaj postaje središnja točka epa, prikazujući sudbinski poraz turske vojske pod vodstvom mladog sultana Osmana II. u sukobu s poljskim kraljevićem Vladislavom.
Društveni okvir djela duboko je ukorijenjen u dubrovačkoj stvarnosti 17. stoljeća. Ivan Gundulić, kao pripadnik ugledne plemićke obitelji, unosi u ep složenu društvenu dinamiku svog vremena. Njegova pozicija u Dubrovačkoj Republici omogućila mu je jedinstveni uvid u političke odnose između kršćanskog Zapada i islamskog Istoka.
Radnja epa geografski obuhvaća prostor od Carigrada do Smedereva, oslikavajući kompleksne odnose moći na području jugoistočne Europe. Carigrad predstavlja središte osmanske moći, dok Smederevo služi kao važna strateška točka u narativnoj strukturi djela. Ove lokacije nisu samo geografske odrednice – one simboliziraju složene kulturne i političke odnose između različitih civilizacija tog vremena.
Povijesni elementi | Značaj |
---|---|
Bitka kod Hoćima 1621. | Centralni događaj epa |
Carigrad | Središte osmanske vlasti |
Smederevo | Strateška lokacija u narativu |
Dubrovačka Republika | Autorovo političko zaleđe |
Interpretacija i kritički osvrt
Gundulićev ep “Osman” otkriva složenu mrežu značenja kroz nekoliko ključnih interpretativnih razina. Centralna tema pada moći Osmanskog Carstva, prikazana kroz poraz sultana Osmana II. kod Hoćima 1621. godine, služi kao polazište za dublje razmatranje univerzalnih pitanja.
Tematski slojevi epa grade se oko nekoliko središnjih osi:
- Politička dimenzija: sukob civilizacija istoka i zapada
- Vjerska komponenta: borba kršćanstva i islama
- Filozofska razina: propitivanje prirode moći i vlasti
- Individualna drama: osobna tragedija mladog sultana
Simbolički sustav djela počiva na bogatoj baroknoj alegoriji. Orao predstavlja carsku moć i njezinu prolaznost, more simbolizira nepredvidljivost sudbine, dok ruža utjelovljuje kratkotrajnost ovozemaljske slave. Lik Sunčanice nosi simboliku čistoće i nevinosti, a Sokolica predstavlja ratnički duh i divlju prirodu.
Alegorijski elementi dodatno produbljuju značenjske slojeve:
- Carigradski dvor: simbol političkih intriga
- Hoćimsko polje: prostor sudbonosnog sukoba
- Putovanje likova: alegorija životnog puta
Kritički osvrt na djelo potvrđuje njegovu višeslojnost i aktualnost. Gundulić majstorski prepliće povijesne činjenice s književnom fikcijom, stvarajući univerzalnu priču o usponu i padu moći. Kroz sudbinu mladog sultana progovara o vječnim temama ljudske ambicije, oholosti i neizbježnosti sudbine.
Vlastiti dojam i refleksija
Književna snaga “Osmana” leži u njegovoj nevjerojatnoj sposobnosti da poveže povijesnu stvarnost s umjetničkom vizijom. Gundulićev pristup karakterizaciji glavnog lika pokazuje izvanrednu psihološku pronicljivost – Osman nije jednodimenzionalni vladar, već kompleksna osobnost razapeta između mladenačkih ambicija i težine vladarske odgovornosti.
Posebno fascinira način na koji Gundulić gradi dramsku napetost kroz paralelne radnje. Dok u Carigradu pratimo Osmanove političke manevre, istovremeno se odvija Ali-pašina diplomatska misija u Poljskoj te Kazlar-agina potraga za mladenkama. Ovo majstorsko isprepletanje različitih narativnih tokova stvara bogato tkivo epa koje drži čitateljevu pažnju od početka do kraja.
Izuzetno upečatljiv element djela je Gundulićeva sposobnost da kroz lik mladog sultana progovori o univerzalnim temama moći, ambicije i prolaznosti. Osmanov tragični pad ne djeluje kao puka povijesna činjenica, već kao snažna metafora ljudske oholosti i neizbježnosti sudbine. Simbolika “kola sreće” posebno dobiva na težini kada se sagleda kroz prizmu Osmanove mladosti i neiskustva.
Barokni stil pisanja, sa svojim bogatim metaforama i kontrastima, stvara živopisne slike koje ostaju urezane u sjećanje. Posebno se ističu opisi Carigrada kao središta moći te dramatični prikazi bitke kod Hoćima. Gundulićev izbor dvostruko rimovanog dvanaesterca dodatno pojačava umjetnički dojam, stvarajući melodiozan ritam koji prati dramatičnost radnje.