Gundulićev “Osman” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti, no njegovo izvorno izdanje ostalo je nedovršeno zbog nedostatka 14. i 15. pjevanja. Ova praznina u epskom djelu stoljećima je intrigirala književne stručnjake i čitatelje.
Dopunu Gundulićevog “Osmana” napisao je Ivan Mažuranić 1844. godine. Svojim pjesničkim umijećem uspješno je rekonstruirao izgubljena pjevanja poštujući izvorni stil i duh Gundulićevog stvaralaštva, čime je omogućio cjelovito čitanje ovog monumentalnog djela.
Mažuranićeva dopuna ne samo da je premostila književnu prazninu već je postala i samostalno umjetničko dostignuće koje svjedoči o izvanrednoj sposobnosti hrvatskih književnika 19. stoljeća da se povežu s baroknom tradicijom. Njegova interpretacija otvara nove perspektive u razumijevanju ovog književnog remek-djela.
Uvod u lektiru
“Osman” predstavlja monumentalno epsko djelo hrvatske književnosti koje spaja povijesne događaje s književnom umjetnošću. Ovo remek-djelo, nastalo u 17. stoljeću, donosi složenu priču o sukobu islama i kršćanstva kroz prizmu povijesnih događaja.
Autor
Ivan Gundulić, dubrovački plemić i barokni pjesnik, napisao je “Osmana” između 1628. i 1638. godine. Kao jedan od najistaknutijih predstavnika hrvatske barokne književnosti, Gundulić je u djelo unio svoje bogato poznavanje povijesti, političkih prilika i književne tradicije. Njegovo plemićko podrijetlo i obrazovanje omogućili su mu pristup brojnim povijesnim izvorima, što se očituje u detaljnim opisima događaja i likova u epu. Gundulić je služio različite funkcije u Dubrovačkoj Republici, što mu je dalo jedinstvenu perspektivu o političkim i društvenim odnosima toga doba.
Žanr i književna vrsta
“Osman” pripada žanru povijesnog epa s elementima baroknog stila. Napisan u 20 pjevanja s ukupno 10.000 stihova, ep koristi dvostruko rimovani dvanaesterac karakterističan za dubrovačku književnu tradiciju. Struktura djela prati konvencije klasičnog epa s:
- Povijesnom osnovom (Hoćimska bitka 1621.)
-Elementima fantastike (alegorijski likovi Sunce, Fortune) - Složenom narativnom tehnikom (retrospekcije, paralelne radnje)
- Baroknim stilskim figurama (hiperbole, metafore)
Djelo kombinira povijesne činjenice s fiktivnim elementima, stvarajući složenu narativnu strukturu koja odražava baroknu poetiku.
Mjesto i vrijeme

Radnja Gundulićevog “Osmana” i Mažuranićeve dopune odvija se na nekoliko ključnih lokacija tijekom proljeća i ljeta 1621. godine.
Carigrad predstavlja središnje mjesto zbivanja, gdje mladi sultan Osman II planira vojne reforme i suočava se s pobunama janjičara. Osmanski glavni grad postaje poprište dramatičnih događaja koji će odrediti sudbinu mladog sultana.
Smederevo u Srbiji igra važnu ulogu kao mjesto gdje živi Sunčanica, kći staroga vlastelina Ljubdraga. Ova lokacija unosi slavenski element u ep i služi kao kontrastna točka osmanskoj prijestolnici.
Poljska se pojavljuje kao treće značajno mjesto radnje, posebno u kontekstu bitke kod Hotina. Upravo na poljskim područjima odvija se presudni poraz turske vojske od strane poljskog kraljevića Vladislava u rujnu 1621. godine.
Vremenski okvir epa obuhvaća nekoliko ključnih mjeseci:
Razdoblje | Događaji |
---|---|
Proljeće 1621. | Početak radnje, pripreme za vojni pohod |
Rujan 1621. | Bitka kod Hotina, poraz turske vojske |
Kasna jesen 1621. | Kulminacija događaja u Carigradu |
Mažuranić u svojoj dopuni vjerno prati povijesni kontekst događaja, zadržavajući prostorno-vremenski kontinuitet s Gundulićevim izvornim pjevanjima. Njegova rekonstrukcija nedostajućih dijelova precizno se uklapa u postojeći vremenski i prostorni okvir epa.
Tema i ideja djela

Ep “Osman” predstavlja složeno književno djelo koje kroz više narativnih slojeva obrađuje povijesne događaje i univerzalne teme ljudskog postojanja. Gundulićev ep odražava baroknu poetiku kroz isprepletanje stvarnih događaja s alegorijskim značenjima.
Glavna tema
Centralna tema epa “Osman” je pad mladog sultana Osmana II i slabljenje moći Osmanskog Carstva nakon poraza kod Hoćima 1621. godine. Kroz sudbinu glavnog lika ep prikazuje kako želja za reformom vojske i modernizacijom carstva dovodi do tragičnog ishoda – pobune janjičara i sultanovog svrgavanja. Gundulić majstorski povezuje povijesne činjenice s književnom interpretacijom, stvarajući složenu sliku o prolaznosti moći i neizbježnosti sudbine.
Sporedne teme
Ep obuhvaća nekoliko ključnih sporednih tema koje produbljuju njegovo značenje:
- Sukob civilizacija kroz prizmu kršćansko-islamskih odnosa
- Političke intrige i dvorske spletke u Osmanskom Carstvu
- Slavenska snaga i jedinstvo predstavljeno kroz poljsku pobjedu
- Individualne sudbine likova isprepletene s velikim povijesnim događajima
- Ljubavne priče koje stvaraju kontrast političkim zbivanjima
Ideja djela
Temeljna ideja “Osmana” je prikaz nestabilnosti svjetske moći i prolaznosti slave. Gundulić kroz ep razvija misao o cikličnosti povijesti gdje se usponi i padovi velikih sila neprestano izmjenjuju. Autor posebno naglašava kako osobne ambicije vladara mogu dovesti do propasti čitavog carstva kada nisu usklađene s realnim mogućnostima i očekivanjima naroda.
Motivi i simboli povezani s temom
- Kolo sreće kao simbol promjenjivosti sudbine
- Mač i pero kao simboli vojne i duhovne moći
- Istok i Zapad kao suprotstavljeni civilizacijski krugovi
- Putovanje kao metafora životnog puta i spoznaje
- Sunce i mjesec koji simboliziraju kršćanstvo i islam
Kompozicija djela

Gundulićev “Osman” strukturiran je kao ep u 20 pjevanja s kompleksnom kompozicijom koja prati klasične epske konvencije. Svako pjevanje donosi novi sloj priče isprepletene povijesnim događajima i fikcijom.
Uvod
Prvi dio epa započinje prikazom poraza turske vojske kod Hoćima 1621. godine. Gundulić uvodi čitatelja u političku situaciju Osmanskog Carstva kroz opis mladog sultana Osmana II i njegove reakcije na poraz. Uvodni dio također predstavlja ključne likove poput poljskog kraljevića Vladislava te opisuje stanje u Carigradu nakon bitke. Posebno se ističe atmosfera nemira i nezadovoljstva među janjičarima.
Zaplet
Radnja se usložnjava kroz Osmanove planove za reformu vojske i modernizaciju carstva. Središnji zaplet uključuje nekoliko paralelnih radnji:
- Osmanova nastojanja da ojača svoju vlast
- Pripreme za novi vojni pohod
- Politički sukobi u Carigradu
- Ljubavna priča Sunčanice i Osmana
Gundulić vješto isprepliće povijesne činjenice s književnom fikcijom stvarajući složenu narativnu strukturu.
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se kroz pobunu janjičara protiv sultana Osmana. Dramatični vrhunac uključuje:
- Eskalaciju sukoba u Carigradu
- Osmanovo uhićenje
- Izdaju najbližih suradnika
- Tragične događaje koji vode prema raspletu
Napetost raste kroz prikaz političkih intriga i osobnih drama glavnih likova.
Rasplet
Raspletu prethode izgubljena XIV. i XV. pjevanja koja je kasnije nadopunio Ivan Mažuranić. Rasplet donosi tragičan kraj mladog sultana Osmana kroz:
- Zatočeništvo u Jedikuli
- Posljednje trenutke prije pogubljenja
- Pad reformskih nastojanja
- Trijumf konzervativnih snaga
Zaključak
- Prolaznost zemaljske slave
- Nestabilnost svjetovne moći
- Cikličnost povijesnih zbivanja
- Moralne pouke o vladanju i moći
Kratki sadržaj

Mažuranićeva dopuna 14. i 15. pjevanja “Osmana” donosi ključne događaje koji vode prema tragičnom završetku epa. U 14. pjevanju sultan Osman kreće na Istok unatoč upozorenjima zvjezdoznanca Čelebi-Muhameta. Prije polaska odlučuje oženiti Sokolicu, mladu tursku ratnicu koja se istaknula u bitkama.
Paralelno s Osmanovom pričom odvija se tragična sudbina dviju žena – Krunoslavе i Sunčanicе. Krunoslava, prerušena u muškarca, traži svog zaručnika Korevskog u tamnici, gdje ga nalazi na samrti. Sunčanica, kći srpskog vlastelina Ljubdraga, biva oteta za sultanov harem, no uspijeva izbjeći tu sudbinu samoubojstvom.
- pjevanje opisuje pobunu janjičara u Carigradu. Pobunjenici, predvođeni Dautom, zarobljavaju Osmana i zatvaraju ga u Jedikulu. Unatoč pokušajima vjernih sljedbenika da ga spase, mladi sultan biva pogubljen po Dautovoj naredbi. Mažuranić završava ep opisom Osmanove smrti, povezujući njegov pad s idejom o prolaznosti slave i moći.
Ključni elementi dopune | Detalji |
---|---|
Godina nastanka | 1844. |
Dopunjena pjevanja | 14. i 15. |
Glavni likovi | Osman II, Sokolica, Krunoslava, Sunčanica |
Mjesto radnje | Carigrad |
Vrijeme radnje | 1621. godina |
Redoslijed događaja

Historijski ep “Osman” prati kronološki slijed događaja koji započinje porazom turske vojske 1621. godine. Sultan Osman II doživljava težak poraz kod Hoćima od poljskog kraljevića Vladislava, što pokreće lavinu dramatičnih zbivanja.
Nakon poraza, Osman se vraća u Carigrad gdje ga dočekuje napeta politička situacija. Suočen s nezadovoljstvom u vojsci, mladi sultan započinje planiranje opsežnih reformi. Njegova odluka o zamjeni janjičara novim trupama iz Azije izaziva val nezadovoljstva među postojećim vojnicima.
Osmanov plan uključuje hodočašće u Meku, što koristi kao izgovor za regrutaciju novih vojnika iz azijskih provincija. Međutim, njegove namjere brzo postaju prozirne janjičarima koji počinju kovati zavjere protiv njega.
Politička situacija u Carigradu dramatično eskalira kroz nekoliko ključnih događaja:
- Pobuna janjičara protiv sultanovih reformi
- Dautovo preuzimanje kontrole nad pobunjenicima
- Osmanovo zatočeništvo u tvrđavi Jedikule
- Tragična sultanova smrt po Dautovoj naredbi
Paralelno s političkim previranjima odvijaju se i druge značajne radnje:
- Krunoslavina potraga za zaručnikom Korevskim
- Sunčaničina otmica i bijeg od sudbine u haremu
- Sokolicino pridruživanje sultanovoj vojsci
Ovaj slijed događaja čini središnju okosnicu epa, povezujući historijske činjenice s književnom fikcijom u jedinstvenu narativnu cjelinu.
Analiza likova

Analiza likova u Gundulićevom “Osmanu” otkriva složenu mrežu odnosa između povijesnih i izmišljenih likova koji predstavljaju sukob dviju civilizacija. Svaki lik nosi simboličko značenje i doprinosi višeslojnosti epa.
Glavni likovi
Sultan Osman II zauzima središnje mjesto u epu kao mladi vladar čija ambicija i želja za reformama vode u propast. Njegov lik utjelovljuje tragičnog heroja čije samopouzdanje prelazi u kobnu aroganciju. Poljski kraljević Vladislav predstavlja njegovu ideološku suprotnost kao plemenit i hrabar kršćanski vitez koji simbolizira slavensku snagu i otpor osmanskoj ekspanziji. Sunčica, plemenita bosanska djevojka, svojom čistoćom i nevinošću simbolizira porobljene slavenske zemlje pod turskom vlašću.
Sporedni likovi
Daut-paša djeluje kao glavni antagonist i pokretač pobune protiv Osmana, predstavljajući destruktivne sile unutar carstva. Ali-paša utjelovljuje mudrog savjetnika koji bezuspješno pokušava odvratiti Osmana od pogubnih odluka. Sokolica se ističe kao neustrašiva ratnica koja predstavlja idealizirani spoj ženstvenosti i ratničke vrline. Krunoslava svojim herojstvom i vjernošću prema zatočenom Korevskom donosi romantični element u ep.
Odnosi između likova
Odnosi među likovima grade se kroz složene političke i osobne sukobe. Osman i Vladislav predstavljaju sukob Istoka i Zapada, islama i kršćanstva. Ljubavne priče Krunoslave i Korevskog te Sokolice i Osmana unose emotivnu dimenziju u politička previranja. Daut-pašina izdaja Osmana pokazuje nestabilnost političkih savezništava, dok odnos Ali-paše i Osmana naglašava sukob između mudrosti i mladenačke ishitrenosti.
Stil i jezik djela
Gundulićev “Osman” predstavlja vrhunac baroknog stila u hrvatskoj književnosti. Djelo je napisano u osmercima s rimom abab, gdje četverostihovi stvaraju prepoznatljiv epski ritam i melodičnost.
Stilske figure i izražajna sredstva
Pjesnički jezik “Osmana” obiluje stilskim figurama karakterističnim za baroknu književnost. Metafore poput “srce od lava” naglašavaju junaštvo likova dok usporedbe kao “brzi poput vjetra” pojačavaju dinamičnost radnje. Personifikacije prirodnih pojava (“zora se budi”) daju živost opisima a hiperbole (“rijeke krvi teku”) dramatiziraju ratne scene. Gundulić koristi bogate epitete (“sjajno oružje” “ponosni vitezovi”) koji stvaraju živopisne slike i produbljuju značenje teksta.
Narativne tehnike
Ep koristi složenu narativnu strukturu s više pripovjednih linija koje se isprepliću. Glavni narativni tok prati političke događaje oko sultana Osmana dok paralelne priče o Krunoslavi Sunčanici i Sokolici donose emotivnu dimenziju. Gundulić vješto izmjenjuje scene ratnih sukoba s intimnim trenutcima likova stvarajući dinamičan ritam pripovijedanja. Retrospektivni elementi i proročanstva povezuju prošlost sadašnjost i budućnost u jedinstvenu narativnu cjelinu.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela odražava baroknu sklonost kontrastima. Izmjenjuju se scene trijumfa i poraza slave i propasti ljubavi i mržnje. Svečani ton epskih prizora sukobljava se s elegičnim opisima tragičnih sudbina. Gundulić stvara napetu atmosferu političkih intriga u Carigradu kroz mračne opise zavjera i izdaja. Lirski pasaži o ljubavnim zapletima unose svjetlije tonove i emocionalne trenutke predaha između dramatičnih događaja.
Simbolika i motivi
Gundulićev “Osman” bogat je simbolima i motivima koji produbljuju značenje epa kroz složene alegorijske prikaze povijesnih događaja i univerzalnih istina.
Simboli u djelu
Ep koristi snažne simbole za prikaz sukoba civilizacija i ljudske sudbine. Orao predstavlja moć Osmanskog Carstva te njegovu težnju za dominacijom. More simbolizira nepredvidljivost fortune i prolaznost svjetovne slave. Ruža služi kao simbol ljepote ali i prolaznosti života, posebno u kontekstu mladog sultana Osmana. Ključni ženski likovi nose simboličko značenje – Sunčica utjelovljuje pokorenu Bosnu i kršćansku nevinost, dok Sokolica predstavlja ratničku snagu i divlju prirodu Istoka. Poljska simbolizira kršćansku Europu koja se suprotstavlja osmanskoj ekspanziji.
Motivi
Dominantni motivi u epu uključuju kolo sreće koje prikazuje promjenjivost ljudske sudbine kroz Osmanovu tragičnu priču. Mač i pero simboliziraju sukob između vojne sile i mudrosti. Putovanje služi kao motiv duhovne i fizičke transformacije likova. Ljubav se pojavljuje kroz prizme različitih odnosa – Krunoslavina vjernost Korevskom, Sokoličina ratnička privrženost Osmanu te Sunčaničina žrtva. Izdaja se manifestira kroz pobunu janjičara protiv sultana.
Alegorija i metafora
Ep koristi složene alegorijske slike za prikaz povijesnih događaja. Pad Osmana alegorijski predstavlja prolaznost svjetovne moći i oholosti. Sukob Istoka i Zapada metaforički prikazuje vječnu borbu između različitih civilizacija i svjetonazora. Tamnica u kojoj je zatočen Korevski služi kao metafora za ograničenja ljudske slobode. Sunce i mjesec pojavljuju se kao metafore za kršćanstvo i islam. Prirodne pojave poput oluje i mora metaforički dočaravaju turbulentnost povijesnih zbivanja.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Gundulićev ep “Osman” smješta se u turbulentno razdoblje 1621. godine, kada Osmansko Carstvo doživljava značajne političke promjene. Ključni povijesni događaj koji pokreće radnju epa je bitka kod Hoćima, gdje poljski kraljević Vladislav nanosi težak poraz turskoj vojsci pod vodstvom sultana Osmana II.
Društveni kontekst epa odražava složene odnose u Osmanskom Carstvu početkom 17. stoljeća. Autor prikazuje slojevitu strukturu društva kroz nekoliko ključnih aspekata:
- Odnos vladara i podanika
- Sukob između tradicionalnih i reformskih snaga
- Interakcije između različitih vjerskih i etničkih skupina
- Položaj slavenskih naroda pod osmanskom vlašću
Kulturološki elementi u djelu ističu kontrast između istočne i zapadne civilizacije. Gundulić posebno naglašava:
- Slavensko jedinstvo kao protutežu osmanskoj moći
- Vjerske razlike između islama i kršćanstva
- Tradicijske vrijednosti dubrovačkog društva
- Barokne književne konvencije u prikazu povijesnih događaja
Povijesni događaj | Godina |
---|---|
Bitka kod Hoćima | 1621. |
Pobuna janičara | 1621. |
Svrgavanje Osmana II | 1622. |
Ep istražuje složenu mrežu političkih odnosa unutar Osmanskog Carstva, stavljajući poseban naglasak na unutarnje sukobe između reformski nastrojenog sultana i konzervativnih janičara. Kroz ove odnose Gundulić gradi umjetničku viziju povijesnih događaja koja nadilazi puko kroničarsko bilježenje.
Interpretacija i kritički osvrt
Gundulićev “Osman” predstavlja složenu umjetničku viziju koja spaja povijesne činjenice s književnom fikcijom. Epska struktura djela gradi se kroz višeslojnu naraciju gdje se isprepliću politički sukobi s osobnim dramama likova.
Mažuranićeva dopuna donosi ključne elemente koji zaokružuju umjetničku cjelinu epa:
- Uvođenje natprirodnih sila i proročanstava kroz lik zvjezdoznanca Čelebi-Muhameta
- Paralelno vođenje radnje kroz sudbine Krunoslavе i Sunčanicе
- Dramatičan prikaz pobune janjičara i pada sultana Osmana
Posebnu umjetničku vrijednost djelu daje način na koji se isprepliću različiti narativni slojevi:
- Povijesna razina koja prati pad Osmanskog Carstva
- Simbolička razina koja prikazuje sukob civilizacija
- Osobna razina kroz intimne drame likova
Barokni stil očituje se u:
- Bogatoj metaforici i slikovitosti izraza
- Dramatičnim kontrastima između svjetovnog i duhovnog
- Složenoj kompoziciji s više paralelnih radnji
Kritički gledano, Mažuranićeva dopuna uspješno održava ravnotežu između poštovanja Gundulićevog izvornika i unošenja vlastitih umjetničkih elemenata. Njegov pristup očuvao je stilsko jedinstvo djela dok istovremeno donosi nove perspektive u interpretaciji ključnih tema o prolaznosti slave i moći.
Vlastiti dojam i refleksija
“Osman” predstavlja jedinstvenu umjetničku sintezu gdje se snažno isprepliću povijesna stvarnost i književna imaginacija. Gundulićev izvorni tekst odiše baroknom raskoši, dok Mažuranićeva dopuna 14. i 15. pjevanja majstorski nadopunjuje epsku cjelinu bez narušavanja izvornog stila.
Posebno impresivna dimenzija djela leži u višeslojnosti naracije. Gundulić stvara kompleksan svijet političkih intriga isprepletenih s osobnim sudbinama likova. Mažuranić uspješno nastavlja taj pristup kroz dramatične scene pobune janjičara, tragične sudbine Krunoslavе i Sunčanicе te Osmanovu propast.
Simbolika djela ostaje relevantna i danas – prolaznost moći, sukob civilizacija, težnja za promjenom koja nailazi na otpor. Mažuranićeva interpretacija Osmanove tragične sudbine dodatno naglašava univerzalnost ovih tema. Njegova sposobnost da održi ravnotežu između vjernosti izvorniku i umjetničke kreativnosti čini dopunu “Osmana” vrhunskim književnim ostvarenjem.
Način na koji Mažuranić uvodi natprirodne elemente i proročanstva u svoju dopunu pokazuje duboko razumijevanje barokne poetike. Njegov prikaz dramatičnih završnih događaja – od pobune janjičara do Osmanovog pada – stvara snažan emotivni učinak koji se prirodno nadovezuje na Gundulićev narativ.