Euripidova “Fedra” predstavlja jedno od najznačajnijih djela antičke književnosti koje već stoljećima intrigira čitatelje svojom kompleksnom pričom o zabranjenoj ljubavi i tragičnoj sudbini. Ova grčka tragedija duboko zadire u ljudsku psihu istražujući teme strasti morala i neizbježnosti sudbine.
Fedra je tragična junakinja koja se zaljubljuje u svog posinka Hipolita stvarajući tako jedan od najkompleksnijih ljubavnih trokuta u povijesti književnosti. Njezina unutarnja borba između strasti i društvenih normi vodi je putem samouništenja.
Kroz stoljeća “Fedra” je inspirirala brojne umjetnike i pisce koji su prepoznali univerzalnost njezine poruke o ljudskoj prirodi i posljedicama neobuzdanih strasti. Ovo remek-djelo i danas postavlja važna pitanja o moralnim granicama društvenim normama i cijeni koju plaćamo za svoje odluke.
Uvod u lektiru
“Fedra” predstavlja jednu od najznačajnijih grčkih tragedija koja istražuje kompleksne teme strasti, morala i sudbine kroz priču o zabranjenoj ljubavi.
Autor
Euripid je napisao “Fedru” 428. godine pr. Kr. kao jedan od najistaknutijih grčkih tragičara. Rođen 480. godine pr. Kr. u Salamini, stekao je obrazovanje kod najuglednijih filozofa svog vremena. Za razliku od svojih suvremenika Sofokla i Eshila, Euripid je u svojim djelima posebnu pozornost posvećivao psihološkoj karakterizaciji likova i propitivanju društvenih normi. Napisao je 92 drame, od kojih je sačuvano samo 19. Njegov inovativni pristup tragediji očituje se u realističnom prikazu ljudskih strasti i kritičkom odnosu prema tradicionalnim vjerovanjima.
Žanr i književna vrsta
“Fedra” pripada žanru antičke tragedije s elementima psihološke drame. Tragedija se odlikuje strogom formom koja uključuje:
- Jedinstvo radnje, vremena i mjesta
- Prisutnost korskog dijela koji komentira događaje
- Pet činova s jasnom dramskom strukturom
- Uzvišeni stil izražavanja
Djelo sadrži karakteristične elemente grčke tragedije:
- Tragičnog junaka s uzvišenim osobinama
- Hamartiju (tragičnu krivnju)
- Peripetiju (preokret)
- Katarzu (moralno pročišćenje)
U “Fedri” se posebno ističe psihološka karakterizacija glavne junakinje koja nadilazi tradicionalne okvire žanra.
Mjesto i vrijeme

Tragedija “Fedra” smješta svoju radnju u grčki grad Trezenu na Peloponezu. Kraljevska palača predstavlja centralno mjesto zbivanja gdje mračni hodnici i skroviti kutci stvaraju savršenu pozadinu za razvoj tajnih strasti i dvorskih spletki.
Vremenski okvir radnje obuhvaća period od nekoliko dana smješten u mitsko doba grčkih heroja. Dramska napetost intenzivira se kroz zbijenu vremensku strukturu koja započinje šest mjeseci nakon Tezejevog odlaska kada Hipolit odlučuje potražiti svog oca.
Element | Detalj |
---|---|
Lokacija | Trezena, Peloponez |
Specifično mjesto | Kraljevska palača |
Vremensko razdoblje | Mitsko doba grčkih heroja |
Trajanje radnje | Nekoliko dana |
Početak radnje | 6 mjeseci nakon Tezejevog odlaska |
Kompaktnost prostora i vremena pojačava dramatični naboj između likova te naglašava neizbježnost sudbine koja ih očekuje. Skučeni prostor palače stvara atmosferu klaustrofobije koja dodatno pojačava psihološke tenzije među protagonistima.
Tema i ideja djela

Racineova tragedija “Fedra” istražuje kompleksne psihološke i moralne dileme kroz prizmu zabranjene ljubavi. Djelo se dubinski bavi unutarnjim konfliktima likova te njihovom borbom između strasti i dužnosti.
Glavna tema
Središnja tema djela je destruktivna snaga zabranjene ljubavi koja se manifestira kroz Fedrinu strast prema posinku Hipolitu. Ova neprimjerena ljubav stvara neizdrživ unutarnji sukob između Fedrinih emocija i njenih moralnih obveza kao supruge i maćehe. Psihološka borba glavne junakinje između strasti i razuma postaje pokretač tragičnih događaja koji vode prema neizbježnom tragičnom kraju.
Sporedne teme
Djelo isprepliće nekoliko ključnih sporednih tema:
- Moralna odgovornost manifestira se kroz Fedrinu odluku da laže o Hipolitu
- Sudbinski determinizam pokazuje nemoć likova da izbjegnu predodređenu sudbinu
- Sukob dužnosti i strasti očituje se u Hipolitovom odbijanju Fedrine ljubavi
- Istina i laž predstavljaju pokretače tragičnih događaja u drami
- Čast i sramota određuju postupke glavnih likova
Ideja djela
Temeljna ideja “Fedre” leži u prikazu razornih posljedica neobuzdanih strasti na pojedinca i društvo. Racine kroz tragičnu sudbinu svojih likova pokazuje kako nekontrolirane emocije vode u propast. Djelo naglašava važnost samokontrole i moralnih načela u sukobu sa snažnim emotivnim porivima.
Motivi i simboli povezani s temom
- More simbolizira Fedrinu uzburkanu psihu
- Mač predstavlja instrument pravde i osvete
- Svjetlost i tama odražavaju kontrast između istine i laži
- Kraljevska palača simbolizira zatočeništvo likova u vlastitim strastima
- Čudovište metaforički prikazuje destruktivnu snagu zabranjene ljubavi
Kompozicija djela

“Fedra” je klasicistička tragedija Jean Racinea iz 1677. godine strukturirana u pet činova koji prate strogi princip jedinstva vremena, mjesta i radnje. Djelo se odlikuje snažnom dramskom napetošću i psihološkom karakterizacijom likova.
Uvod
Radnja započinje u gradu Trezeni na Peloponezu, gdje Hipolit, sin kralja Tezeja, najavljuje svoj odlazak u potragu za ocem. Tezej je nestao prije šest mjeseci, a njegova supruga Fedra pati od tajanstvene bolesti. U razgovoru sa svojom dadiljom Enonom, Fedra otkriva pravu prirodu svoje patnje – zabranjenu ljubav prema posinku Hipolitu. Uvodni čin postavlja temelje za nadolazeću tragediju kroz prikaz složenih odnosa među likovima.
Zaplet
Dramska napetost raste kada Fedra, potaknuta glasinama o Tezejevoj smrti, odlučuje priznati svoje osjećaje Hipolitu. Hipolitova reakcija užasa i odbijanja produbljuje Fedrinu patnju. Istovremeno se otkriva Hipolitova tajna ljubav prema Ariciji, princezi koju je Tezej prognao. Enona, pokušavajući zaštititi svoju gospodaricu, počinje kovati plan koji će imati tragične posljedice.
Vrhunac
Iznenadni povratak Tezeja označava kulminaciju dramske radnje. Suočena sa sramotom, Fedra dopušta Enoni da Hipolita lažno optuži za pokušaj zavođenja svoje maćehe. Tezej, zaslijepljen bijesom, proklinje vlastitog sina i moli Neptuna da ga kazni. Hipolitova nemogućnost obrane zbog dane riječi Fedri dodatno zaoštrava sukob.
Rasplet
Tragični događaji se ubrzano odvijaju: Hipolit stradava u borbi s morskim čudovištem koje je poslao Neptun. Fedra, ophrvana grižnjom savjesti, priznaje istinu Tezeju prije nego što počini samoubojstvo popivši otrov. Enona se utapa u moru, ne mogavši podnijeti teret svoje uloge u tragediji.
Zaključak
Završni čin donosi Tezeju potpunu spoznaju istine i pomirenje s Hipolitom prije njegove smrti. Aricija ostaje živjeti u Trezeni kao posljednji svjedok tragične ljubavne priče. Klasicistička forma drame naglašava neizbježnost sudbine i posljedice ljudskih strasti koje prelaze granice društvenih normi.
Kratki sadržaj

Radnja “Fedre” odvija se u gradu Trezeni na Peloponezu tijekom jednog dana. Fedra, druga žena atenskog kralja Tezeja, razvija snažne osjećaje prema svom posinku Hipolitu. U Tezejevoj odsutnosti, koji je nestao prije šest mjeseci, Hipolit planira napustiti grad u potragu za ocem.
Tijekom dramatičnog susreta Fedra otkriva svoje osjećaje dadilji Enoni, koja postaje ključna figura u razvoju tragičnih događaja. Mučena svojom strašću, Fedra priznaje ljubav Hipolitu, no on je zgrožen takvim priznanjem i odlučno je odbija.
Situacija se dodatno komplicira dolaskom vijesti o Tezejevom povratku. U strahu od sramote, Fedra moli Enonu za pomoć. Dadilja, želeći zaštititi svoju gospodaricu, optužuje Hipolita pred Tezejem da je on pokušao zavesti Fedru. Tezej, zaslijepljen bijesom, progoni vlastitog sina iz grada.
Hipolit, unatoč lažnim optužbama, odlučuje šutjeti o pravoj istini kako bi zaštitio Fedrinu čast. Njegova plemenita odluka vodi ka tragičnom završetku – Tezej zaziva Posejdonov gnjev, što rezultira Hipolitovom smrću. Fedra, shrvana grižnjom savjesti, priznaje istinu Tezeju i oduzima si život.
Redoslijed događaja

Radnja “Fedre” započinje u Trezeni, šest mjeseci nakon Tezejevog odlaska. U prvom činu Hipolit, Tezejev sin iz prvog braka, izražava zabrinutost zbog očevog dugog izbivanja te donosi odluku o potrazi za njim. Tijekom razgovora s učiteljem Teramenom, Hipolit otkriva svoju ljubav prema Ariciji, kćeri protivničke obitelji.
Dramatični zaplet započinje kada Fedra, trenutno obuzeta dubokom melankolijom, poziva Hipolita na razgovor. Ovaj poziv predstavlja značajan preokret s obzirom na njezin raniji odnos prema posinku koji je bio obilježen otvorenom antipatijom.
U drugom činu radnja doseže vrhunac napetosti kroz tri ključna događaja:
- Fedra priznaje Hipolitu svoju zabranjenu strast
- Dolazi vijest o mogućem Tezejevom preživljavanju
- Hipolit i Aricija planiraju zajednički bijeg iz grada
Ova sekvenca događaja stvara složenu mrežu emotivnih tenzija između likova. Fedrina ispovijed šokira Hipolita do te mjere da odlučuje napustiti grad, dok istovremeno vijest o Tezejevom mogućem povratku unosi dodatnu dramatičnu težinu u već napetu situaciju. Paralelno s tim, razvija se ljubavna priča između Hipolita i Aricije, stvarajući kontrast zabranjenoj strasti njegove maćehe.
Analiza likova

Racineova “Fedra” donosi kompleksne likove čiji međusobni odnosi grade složenu mrežu strasti, dužnosti i morala. Njihove karakterne osobine i postupci stvaraju snažnu psihološku dramu koja nadilazi tradicionalne okvire klasicističke tragedije.
Glavni likovi
Fedra se ističe kao centralna figura drame, rastrgana između strasti prema posinku Hipolitu i moralne dužnosti prema mužu Tezeju. Njezina unutarnja borba manifestira se kroz psihološke lomove, fizičku bolest i duboku grižnju savjesti.
Hipolit predstavlja oličenje časti i nevinosti, mladić koji odbija Fedrinu ljubav iz dubokog poštovanja prema ocu. Njegova ljubav prema Ariciji dodatno komplicira odnose u drami, stvarajući kontrast između čiste i zabranjene ljubavi.
Tezej, iako fizički odsutan tijekom većeg dijela drame, svojim povratkom katalizira tragični rasplet. Njegova brzopleta osuda sina, temeljena na Enoninoj laži, pokazuje kako zaslijepljenost može dovesti do nepopravljivih posljedica.
Sporedni likovi
Enona, Fedrina dadilja, djeluje kao katalizator tragičnih događaja. Njezina bezuvjetna odanost Fedri i spremnost da žrtvuje Hipolita kako bi zaštitila svoju gospodaricu čine je ključnom figurom u razvoju dramske radnje.
Aricija unosi dodatnu dimenziju u dramu kao predmet Hipolitove čiste ljubavi. Njezina prisutnost pojačava Fedrinu ljubomoru i stvara kontrast između dvije vrste ljubavi – one zabranjene i one društveno prihvatljive.
Odnosi između likova
Odnos Fedre i Hipolita čini središnju os drame, obilježen zabranjenom strašću s jedne i moralnim zgražanjem s druge strane. Tezejev odnos prema sinu prelazi put od potpunog povjerenja do smrtonosne osude, dok Enona i Fedra dijele kompleksan odnos povjerenja koji završava tragično.
Dinamika između Hipolita i Aricije predstavlja svijetlu točku u mračnoj atmosferi drame, no njihova ljubav postaje dodatni okidač za Fedrinu ljubomoru i očaj. Svi ovi odnosi isprepliću se u složenu mrežu koja vodi prema neizbježnom tragičnom završetku.
Stil i jezik djela
Racineova “Fedra” odlikuje se elegantnim klasicističkim stilom i aleksandrincima koji drami daju uzvišen ton. Jezik djela prožet je bogatim pjesničkim izrazima što pojačava emocionalni intenzitet dramske radnje.
Stilske figure i izražajna sredstva
Racine majstorski koristi stilske figure za dočaravanje snažnih emocija likova. Metafore poput “ljubav je vatra što izjeda dušu” ocrtavaju destruktivnu prirodu strasti. Personifikacija sudbine koja “se poigrava srcima” naglašava nemoć likova pred višim silama. Tekst obiluje hiperbolama koje pojačavaju dramatičnost situacija te bogatim epitetima koji slikovito opisuju duševna stanja protagonista. Simboli poput labirinta predstavljaju zamršenost ljudskih strasti dok more simbolizira prijetnju koja vreba likove.
Narativne tehnike
Drama koristi složenu narativnu strukturu koja se temelji na postupnom otkrivanju istine. Dijalozi između likova nose glavnu težinu radnje dok monolozi razotkrivaju njihova unutarnja previranja. Racine vješto gradi napetost kroz postepeno razotkrivanje Fedrine tajne. Retrospektivno pripovijedanje koristi se za objašnjavanje prošlih događaja koji utječu na sadašnjost. Izmjena scena intimnih priznanja i javnih konfrontacija stvara dramatični ritam.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela prožeta je mračnim slutnjama i neizbježnošću tragičnog ishoda. Ton varira od uzvišenog u službenim dijalozima do intimnog u scenama osobnih priznanja. Racine stvara klaustrofobičnu atmosferu kraljevske palače koja pojačava psihološke tenzije među likovima. Izmjenjivanje tišine i burnih emocionalnih izljeva dodatno naglašava dramatičnost situacije. Mračna atmosfera postupno se zgušnjava kako radnja napreduje prema tragičnom završetku.
Simbolika i motivi
Racineova “Fedra” obiluje složenom simbolikom koja produbljuje psihološku dramu likova kroz pažljivo odabrane motive i alegorijske elemente. Svaki simbol nosi višeslojno značenje koje dodatno naglašava unutarnje konflikte i moralne dileme protagonista.
Simboli u djelu
More se pojavljuje kao dominantan simbol koji odražava Fedrinu nemirnu dušu i nekontrolirane strasti. Labirint predstavlja zamršenost međuljudskih odnosa i moralnih izbora s kojima se likovi suočavaju, podsjećajući na mitološku poveznicu s Minotaurom. Otrov simbolizira destruktivnu prirodu zabranjene ljubavi te postaje fizička manifestacija Fedrine unutarnje patnje. Mač se javlja kao simbol pravde i kazne, dok mirta, biljka posvećena Afroditi, ironično naglašava bračnu nevjeru i izdaju. Svjetlost i tama stvaraju kontrast između istine i laži, razuma i strasti.
Motivi
Zabranjena ljubav čini središnji motiv koji pokreće radnju i stvara nepremostiv jaz između strasti i moralne dužnosti. Krivnja i grižnja savjesti prožimaju djelo kroz Fedrinu unutarnju borbu s vlastitim osjećajima. Čast i plemenitost manifestiraju se kroz Hipolitov lik koji odbija otkriti istinu kako bi zaštitio Fedrinu reputaciju. Sudbina i božanska pravda djeluju kao neizbježne sile koje vode likove prema tragičnom kraju. Izdaja povjerenja pojavljuje se kroz postupke dadilje Enone.
Alegorija i metafora
Drama koristi alegoriju kraljevske palače kao mikrokozmos ljudskih strasti i moralnih sukoba. Tezejev povratak metaforički predstavlja povratak reda i pravde u kaotičan svijet strasti. Hipolitova smrt alegorijski prikazuje trijumf iracionalnog nad racionalnim. Metafore mora i oluje naglašavaju turbulentnost ljudskih emocija, dok labirint služi kao metafora za zamršenost moralnih izbora. Svjetlost i tama metaforički označavaju borbu između istine i laži te razuma i strasti.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Racineova “Fedra” nastala je 1677. godine tijekom vladavine Luja XIV, u razdoblju apsolutističke monarhije koja je oblikovala francusko društvo 17. stoljeća. Stroga hijerarhijska struktura društva odražava se u samoj tragediji kroz odnose moći između likova te njihove društvene uloge i obveze.
Francusko plemstvo tog doba živjelo je u složenom sustavu dvorskih običaja i protokola. Kazalište je predstavljalo važan dio kulturnog života elite, posebno tragedije koje su se bavile plemenitim likovima i njihovim moralnim dilemama. Racineova adaptacija grčkog mita o Fedri savršeno se uklopila u tadašnji kulturni kontekst.
Kao djelo francuskog klasicizma, “Fedra” odražava estetske ideale svog vremena:
- Poštivanje antičkih uzora
- Stroga pravila dramske forme
- Elegancija izraza karakteristična za salonsku kulturu
- Prilagodba grčkih mitova francuskom senzibilitetu
Aspekt | Karakteristike |
---|---|
Povijesni | Vladavina Luja XIV, apsolutistička monarhija |
Društveni | Stroga hijerarhija, dominacija plemstva |
Kulturni | Francuski klasicizam, salonska kultura |
Racine je vješto spojio antičku tematiku s francuskim dvorskim manirima, stvarajući djelo koje istovremeno poštuje klasične uzore i odražava sofisticiranost francuskog društva 17. stoljeća. Njegova “Fedra” predstavlja savršenu sintezu antičke tragike i francuske dvorske kulture.
Interpretacija i kritički osvrt
“Fedra” predstavlja iznimno složenu psihološku analizu ljudskih strasti kroz prizmu klasicističke tragedije. Racineova interpretacija antičkog mita donosi rafinirani prikaz unutarnjeg sukoba između društvenih normi i neobuzdanih emocija.
Središnja problematika djela leži u prikazu moralne dileme glavne junakinje. Fedrina zabranjena ljubav prema posinku stvara nepremostivi jaz između osobnih želja i društvenih očekivanja. Racine majstorski gradi psihološku napetost kroz suptilne dijaloge i monologe koji otkrivaju dubinu Fedrine patnje.
Atmosfera djela odražava klasicističke ideale kroz:
- Strogo poštivanje jedinstva vremena i mjesta
- Koncentriranu radnju unutar kraljevske palače
- Naglašenu psihološku karakterizaciju likova
- Jasnu moralnu poruku o razornim posljedicama strasti
Kritički gledano, “Fedra” nadilazi okvire klasične tragedije svojim kompleksnim prikazom ljudske psihe. Racine transformira antički mit u duboku studiju ljudskih slabosti i moralnih dilema. Njegova interpretacija naglašava univerzalne teme ljubavi, grijeha i iskupljenja kroz prizmu stroge klasicističke forme.
Posebno se ističe Racineova vještina u građenju dramske napetosti. Svaka scena doprinosi neizbježnom tragičnom raspletu, dok dijalozi otkrivaju složene međuljudske odnose i skrivene motivacije likova. Ova psihološka preciznost čini “Fedru” bezvremenskim djelom koje nadilazi povijesni kontekst svog nastanka.
Vlastiti dojam i refleksija
Čitanje “Fedre” izaziva intenzivne emocionalne reakcije zbog snažnih psiholoških sukoba među likovima. Direktni dijalozi, bez posredstva pripovjedača, omogućuju čitatelju intimniji doživljaj unutarnjih borbi likova, posebno Fedrine razorne strasti prema posinku.
Drama otvara složena moralna pitanja o granicama između dopuštenog i zabranjenog, ljubavi i dužnosti. Fedrina unutarnja borba između strasti i moralnih obveza stvara napetost koja drži čitatelja u konstantnom stanju iščekivanja. Ta psihološka dubina posebno dolazi do izražaja u scenama gdje Fedra otkriva svoje osjećaje dadilji Enoni.
Tragični elementi drame ostavljaju snažan trag na čitatelja kroz prikaz neizbježnosti sudbine i posljedica ljudskih odluka. Hipolitova plemenita šutnja i Fedrina konačna odluka da si oduzme život nakon priznanja istine stvaraju emotivni vrhunac koji naglašava univerzalnost poruke o cijeni neobuzdanih strasti.
Klasicistička forma s jedinstvom vremena, mjesta i radnje pojačava osjećaj klaustrofobije i neizbježnosti tragičnog ishoda. Kraljevska palača kao mjesto radnje postaje simbol zatočeništva strasti i društvenih normi koje sputavaju likove.