Faust predstavlja jedno od najznačajnijih djela svjetske književnosti koje je svojim utjecajem obilježilo generacije čitatelja. Ova epska drama Johanna Wolfganga von Goethea donosi bezvremensku priču o čovjeku koji prodaje dušu vragu u zamjenu za znanje i moć.
Goetheov Faust je dramsko djelo u dva dijela koje prati životnu priču učenjaka Heinricha Fausta. Glavni lik, nezadovoljan svojim znanjem i životom, sklapa pakt s vragom Mefistom koji mu obećava ispunjenje svih želja u zamjenu za njegovu dušu.
Kroz složenu mrežu simbola, alegorija i filozofskih promišljanja, Faust postavlja temeljna pitanja o smislu ljudskog postojanja, granicama znanja i cijeni koju smo spremni platiti za ostvarenje svojih ambicija. Ovo remek-djelo i danas ostaje jednako relevantno, potičući čitatelje na preispitivanje vlastitih moralnih granica i životnih težnji.
Uvod u lektiru
“Faust” predstavlja monumentalno književno djelo koje istražuje fundamentalna pitanja ljudske egzistencije kroz priču o ambicioznom učenjaku i njegovom paktu s vragom.
Autor
Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) stvarao je “Fausta” tijekom 60 godina svog života. Rođen u Frankfurtu na Majni u imućnoj građanskoj obitelji, Goethe je bio svestrani umjetnik, znanstvenik i državnik. Njegovo obrazovanje obuhvaćalo je pravo, književnost, prirodne znanosti i umjetnost. Na pisanje “Fausta” značajno su utjecala njegova putovanja Italijom, proučavanje alkemije i istočnjačke filozofije te rad na vajmarskom dvoru. Goethe je djelo započeo kao mladi pjesnik u razdoblju “Sturm und Dranga”, a završio ga je kao zreli umjetnik klasičnog razdoblja njemačke književnosti.
Žanr i književna vrsta
“Faust” je dramska poema koja kombinira elemente tragedije, komedije i filozofskog djela. Tekst je napisan u stihovima s različitim metričkim obrascima, od jednostavnih narodnih ritmova do složenih klasičnih formi. Djelo pripada razdoblju njemačkog klasicizma i romantizma, što se očituje u spoju racionalnog promišljanja i emotivnih zanosa. Struktura djela uključuje “Predigru u kazalištu”, “Prolog na nebu” te dva glavna dijela. Prvi dio fokusira se na tragičnu ljubavnu priču, dok drugi dio sadrži alegorijske i mitološke elemente koji istražuju šire filozofske teme.
Mjesto i vrijeme

Radnja Goetheovog “Fausta” prostorno se dijeli na dva distinktivna dijela. Prvi dio odvija se u konkretnim lokacijama Burgdorfa gdje Faust provodi vrijeme u svojoj studiji okružen knjigama i znanstvenim instrumentima. Ključne scene ljubavne priče s Gretom (Margarete) smještene su u Martinu baštu i Gretinu kuću.
Posebno značajna lokacija prvog dijela je planina Harc gdje se odvija Valpurgina noć. Na ovom mjestu Mefistofel vodi Fausta na satanističku orgiju gdje se susreću s demonima i vješticama, što predstavlja važan preokret u radnji.
Drugi dio djela karakterizira prostorna i vremenska raznolikost. Faust putuje kroz različite epohe i prostore uključujući srednji vijek, što omogućava širu filozofsku eksploraciju tema. Ova promjena setting-a odražava i dublje značenjske slojeve djela te Faustovu potragu za smislom koja nadilazi fizičke granice prostora i vremena.
Vremenska struktura djela prati kronološki slijed događaja kroz dva glavna dijela, no uključuje i fantastične elemente koji omogućavaju fleksibilnost u vremenskim okvirima. Ovakva struktura dopušta Goetheu da istraži različite filozofske i moralne teme kroz putovanje glavnog lika.
Tema i ideja djela

“Faust” predstavlja kompleksno književno djelo koje istražuje fundamentalna pitanja ljudske egzistencije kroz višeslojnu narativnu strukturu. Goetheovo remek-djelo bavi se vječnim temama čovjekove potrage za znanjem, srećom i smislom života.
Glavna tema
Centralna tema “Fausta” je nezasitna ljudska težnja za spoznajom i transcendencijom ovozemaljskih granica. Faust, kao učen i svestran pojedinac, osjeća duboko nezadovoljstvo dostignutim znanjem te žudi za dubljim razumijevanjem života i univerzuma. Njegova želja za nadljudskim iskustvom dovodi ga do sklapanja pakta s Mefistofelesom, čime započinje njegova transformativna potraga za apsolutnom istinom.
Sporedne teme
- Dualnost ljudske prirode: Sukob između razuma i strasti manifestira se kroz Faustovu unutarnju borbu
- Granice znanja: Preispitivanje dosega ljudske spoznaje i cijena ambicije
- Ljubav i iskušenje: Odnos s Gretom prikazuje sukob između duhovnih težnji i tjelesnih želja
- Moral i odgovornost: Posljedice osobnih izbora i njihov utjecaj na druge
Ideja djela
Temeljna ideja “Fausta” leži u prikazu čovjekove vječne potrage za samospoznajom i životnim ispunjenjem. Goethe kroz lik Fausta istražuje univerzalne ljudske težnje, propitujući granice između dobra i zla, znanja i neznanja, ambicije i morala. Djelo sugerira da je sama potraga za smislom važnija od konačnog cilja.
Motivi i simboli povezani s temom
- Knjige i studija: Simboliziraju ograničenost teoretskog znanja
- Mefistofeles: Utjelovljenje iskušenja i destruktivnih sila u čovjeku
- Valpurgina noć: Metafora za oslobađanje potisnutih strasti
- Gretina tragedija: Simbol cijene koju nevinost plaća pred ambicijom
- Pakt s vragom: Predstavlja čovjekovu spremnost da riskira dušu radi viših ciljeva
Kompozicija djela

Goetheov “Faust” predstavlja složenu dramsku kompoziciju podijeljenu u dva distinktivna dijela s različitim stilskim karakteristikama. Struktura djela odražava autorovu težnju da kroz različite forme izrazi kompleksnost ljudskog iskustva.
Uvod
Prvi dio “Fausta” sadrži tradicionalnu strukturu s rimovanim stihovima karakterističnim za njemačku književnost 16. stoljeća. Scene se odvijaju u prepoznatljivim njemačkim ambijentima s likovima bliskim tadašnjoj publici. Posebno se ističe prolog u kazalištu te prolog na nebu koji postavljaju temelje za glavnu radnju.
Zaplet
Drugi dio predstavlja formalniju strukturu s pet činova gdje Goethe koristi raznovrsnije pjesničke oblike. Radnja se širi na međunarodne lokacije te uključuje likove iz klasične mitologije i Biblije. Zaplet postaje grandiozniji s elementima alegorije i fantastike koji nadilaze realistične okvire prvog dijela.
Vrhunac
Svaki dio djela dostiže vlastiti dramski vrhunac. U prvom dijelu vrhunac predstavlja Gretina tragična sudbina dok drugi dio kulminira kroz Faustovo putovanje prema konačnom iskupljenju. Struktura vrhunaca stvara kontrastni odnos između osobne tragedije i univerzalnog spasenja.
Rasplet
Prvi dio završava dramatičnim raspletom Gretine priče dok drugi dio vodi prema Faustovom konačnom otkupljenju. Kompozicijski elementi raspleta uključuju složenu mrežu simbola i metafora koje povezuju osobnu i kozmičku dimenziju djela.
Zaključak
Završni dio strukture obilježava transformacija glavnog lika kroz iskustvo i patnju. Kompozicijski elementi stvaraju cjelovitu sliku ljudskog iskustva od individualnog prema univerzalnom. Goethe koristi različite stilske postupke kako bi povezao zemaljsko i transcendentalno.
Kratki sadržaj

Heinrich Faust, srednjovjekovni učenjak izvanrednih postignuća, stječe titule iz filozofije, zakona, medicine i teologije. Unatoč impresivnom akademskom uspjehu, duboka unutarnja praznina i frustracija vode ga u potragu za višim znanjem kroz alkemiju i magiju.
Mefistofeles, vrag koji se pojavljuje u obliku crnog psa, pristupa Faustu s primamljivom ponudom. Nudi mu ugovor koji obećava neograničeno znanje i užitke života u zamjenu za njegovu dušu. Faust prihvaća pogodbu, potpisujući pakt vlastitom krvlju.
Prvi dio djela fokusira se na manifestaciju ovog ugovora kroz Faustovo putovanje s Mefistofelesom. Radnja se razvija kroz niz dramatičnih scena koje započinju dijalogom između Mefistofelesa i Boga. Njihova rasprava o ljudskoj prirodi rezultira okladom gdje Faust postaje testni subjekt – ako Mefistofeles uspije zavesti Fausta na put grijeha, dobiva njegovu dušu.
Centralni konflikt djela proizlazi iz Faustove neutažive želje za znanjem i iskustvom nasuprot moralnim ograničenjima. Mefistofeles djeluje kao katalizator koji omogućava Faustu pristup svijetu izvan njegovih dotadašnjih granica, no svako novo iskustvo donosi sa sobom moralnu dilemu i potencijalnu cijenu.
Ključni elementi prvog dijela | Simbolika |
---|---|
Faustova studija | Ograničenost ljudskog znanja |
Crni pas | Mefistofelesova prijevara |
Krvlju potpisan ugovor | Prodaja duše |
Oklada između Boga i vraga | Moralno iskušenje |
Redoslijed događaja

Dr. Heinrich Faust, pedesetogodišnji učenjak, prolazi kroz duboku životnu krizu nakon što shvaća da mu stečeno znanje ne donosi ispunjenje. Njegova frustracija postojećim znanjem vodi ga prema eksperimentiranju s magijom, što pokreće lanac značajnih događaja.
U ključnom trenutku, Faust pokušava prizvati zemaljskog duha, no umjesto njega pojavljuje se Mefistofeles. Ovom događaju prethodi važan dogovor na nebu između Boga i Mefistofelesa, gdje vrag dobiva priliku iskušati Faustovu vjernost.
Mefistofeles nudi Faustu primamljiv pakt – njegova duša u zamjenu za neograničeno znanje i životna iskustva. Ovaj trenutak označava početak Faustove transformacije i njegov ulazak u svijet nadnaravnih mogućnosti.
Faza | Događaj | Posljedica |
---|---|---|
Početna | Faustova kriza | Okretanje magiji |
Središnja | Pojava Mefistofelesa | Sklapanje pakta |
Pokretačka | Potpisivanje ugovora | Početak iskušenja |
Kronologija događaja strukturirana je oko Faustove potrage za višim smislom, gdje svaki novi događaj produbljuje njegovu unutarnju borbu između želje za znanjem i moralnih granica. Mefistofelesova prisutnost služi kao katalizator koji pokreće radnju prema dramatičnom razvoju događaja.
Analiza likova

U Goetheovom “Faustu” pronalazimo kompleksan sustav likova koji nose duboku simboliku i predstavljaju različite aspekte ljudske prirode. Svaki lik doprinosi filozofskoj dimenziji djela kroz svoje jedinstvene karakteristike i međusobne odnose.
Glavni likovi
Faust predstavlja arhetip nezadovoljnog intelektualca koji, unatoč svom znanju i postignućima, osjeća duboku prazninu. Njegova unutarnja borba između težnje za znanjem i moralnih granica čini ga složenim protagonistom. Mefistofeles utjelovljuje duh negacije i skepticizma, djelujući kao Faustov dijabolični pratitelj kroz transformativno putovanje. Njegov cinizam i manipulativna priroda stvaraju savršenu protutežu Faustovim idealističkim težnjama. Margareta (Greta) unosi element čiste ljubavi i nevinosti u djelo, predstavljajući kontrast mračnom svijetu znanja i ambicije koji okružuje Fausta.
Sporedni likovi
Wagner, Faustov famulus, simbolizira ograničenost čisto akademskog pristupa znanju. Njegova pedantna priroda naglašava razliku između površnog i suštinskog razumijevanja. Valentin, Margaretin brat, predstavlja tradicionalni moral i čast, dok Marta Schwerdtlein djeluje kao posrednica između Fausta i Margarete. Martha svojom prizemnošću i praktičnošću stvara kontrast duhovnim i filozofskim aspektima djela. Vještica koja priprema čarobni napitak unosi element nadnaravnog i simbolizira transformativnu moć.
Odnosi između likova
Odnos Fausta i Mefistofelesa karakterizira kompleksna dinamika međuovisnosti i suprotstavljanja. Njihova interakcija prelazi granice jednostavnog antagonizma te se razvija u složeno filozofsko preispitivanje. Veza između Fausta i Margarete predstavlja sukob između intelektualne ambicije i čiste emocije, dok odnos Mefistofelesa prema ostalim likovima otkriva različite aspekte ljudske slabosti. Valentin i Margareta pokazuju tragične posljedice Faustovih postupaka na nevine živote.
Stil i jezik djela
Goetheov “Faust” predstavlja vrhunac njegove poetske vještine kroz jedinstvenu kombinaciju različitih književnih formi i stilskih izražaja. Djelo se ističe bogatstvom jezičnog izraza koji se kreće od jednostavnih narodnih pjesama do kompleksnih filozofskih rasprava.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje pojačavaju dramski intenzitet i produbljuju značenje djela. Metafore i alegorije dominiraju kroz simboliku makrokozmosa i zemaljskog duha, dok antiteze naglašavaju sukob između dobra i zla. Goethe majstorski koristi:
- Personifikaciju prirodnih sila i apstraktnih pojmova
- Ironiju u Mefistofelesovim dijalozima
- Hiperbole u opisima Faustovih težnji
- Simbole poput knjige znanja, crnog psa i krvavog pakta
Narativne tehnike
Goethe kombinira različite narativne tehnike stvarajući složenu dramsku strukturu. Izmjenjuje monologe koji otkrivaju unutarnja previranja likova s dinamičnim dijalozima. Posebno se ističu:
- Retrospektivno pripovijedanje u ključnim trenucima
- Simultano odvijanje radnje na zemaljskoj i nebeskoj razini
- Izmjena proznih i poetskih dijelova
- Korištenje narodnih pjesama i balada kao narativnih elemenata
Ton i atmosfera
- Scene u Faustovoj radnoj sobi ispunjene gotičkim elementima
- Mistične prizore tijekom Valpurgine noći
- Kontrastne atmosfere između učenih rasprava i narodnih scena
- Gradaciju napetosti kroz Gretinu tragičnu sudbinu
Simbolika i motivi
Goetheov “Faust” predstavlja kompleksnu mrežu simbola motiva koji zajedno stvaraju višeslojno značenje djela. Svaki element nosi duboku simboliku koja se isprepliće s glavnim temama djela.
Simboli u djelu
Faust kao lik predstavlja simbol ljudske težnje za znanjem i napretkom koja često prelazi moralne granice. Njegov radni kabinet simbolizira ograničenost ljudskog znanja dok crni pudl, u kojeg se pretvara Mefistofeles, simbolizira prijevaru i iskušenje. Knjige u Faustovoj radnoj sobi predstavljaju akademsko znanje koje se pokazuje nedostatnim za istinsku spoznaju. Ključ i pehar simboliziraju otključavanje tajni života dok vještičja kuhinja predstavlja mjesto gdje se tradicionalne vrijednosti izvrću.
Motivi
Centralni motivi djela uključuju potragu za znanjem koja pokreće glavni zaplet. Motiv pakta s vragom služi kao katalizator radnje dok motiv iskupljenja kroz ljubav dominira u odnosu Fausta i Grete. Motiv magije i okultnog predstavlja alternativni put do znanja. Valpurgina noć donosi motive kaosa prirodnih sila. Motiv metamorfoze pojavljuje se kroz različite transformacije likova dok motiv zavođenja povezuje zemaljske užitke s moralnim padom.
Alegorija i metafora
Djelo koristi alegoriju kako bi prikazalo sukob između dobra i zla kroz likove Boga i Mefistofelesa. Faustova potraga alegorijski predstavlja ljudsku civilizaciju u potrazi za napretkom. Metafore prožimaju cijelo djelo – noć simbolizira neznanje dok svjetlost predstavlja spoznaju. Vrt gdje se susreću Faust i Greta metaforički je prikaz Raja prije pada u grijeh. Putovanje kroz različite svjetove metafora je za ljudsko iskustvo i sazrijevanje.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Faust” je nastao tijekom burnog razdoblja europske povijesti, od kasnog 18. do ranih 19. stoljeća. Goethe je započeo pisanje “Urfausta” 1771. godine, a završio drugi dio “Fausta” 1831. godine, smještajući djelo u period kasnog prosvjetiteljstva i romantizma.
Ovo razdoblje karakteriziraju značajne društvene promjene:
- Rast urbanizacije
- Industrijska revolucija
- Intelektualni preporod
- Propitivanje tradicionalnih vrijednosti
Faustov lik predstavlja kompleksnu figuru europske književne tradicije, no Goetheova interpretacija donosi nov pogled kroz prizmu društvenih i filozofskih strujanja svog vremena. Protagonist utjelovljuje intelektualca koji se suprotstavlja ograničenjima skolastičke znanosti i ustaljenih vjerovanja.
Djelo oslikava antiautoritarne i antidogmatske tendencije kasnog 18. stoljeća, reflektirajući društvene napetosti između:
- Tradicionalnog i modernog
- Razuma i osjećaja
- Znanosti i religije
- Individualnog i kolektivnog
Goetheov “Faust” tako postaje ogledalo društvenih previranja svog vremena, istovremeno propitujući univerzalna pitanja ljudske prirode i postojanja. Kroz lik Fausta, Goethe istražuje granice ljudskog znanja i ambicije u kontekstu rapidno mijenjajućeg europskog društva.
Interpretacija i kritički osvrt
Goetheov “Faust” predstavlja vrhunac njemačke književnosti kroz višestruke interpretativne slojeve. Ovo monumentalno djelo, temeljeno na srednjovjekovnoj legendi o prodaji duše vragu, transcendira svoje povijesne korijene iz 16. stoljeća.
Djelo se izdvaja svojom jedinstvenom strukturalnom kompozicijom. Prvi dio, pisan u rimovanim stihovima, donosi intimniju priču kroz niz dramatičnih scena. Drugi dio odstupa od tradicionalne forme, šireći narativni okvir prema složenijim filozofskim promišljanjima kroz alegorijske prikaze.
Tema otuđenosti modernog čovjeka dominira kroz cijelo djelo. Faust utjelovljuje univerzalnu ljudsku težnju za nadilažnjem ograničenja znanja i iskustva. Njegova borba s osjećajem izoliranosti reflektira krizu identiteta koja je obilježila 19. stoljeće i ostaje relevantna danas.
Kritički gledano, “Faust” postavlja fundamentalna pitanja o granicama ljudske spoznaje i cijeni ambicije. Kroz dijalog između Fausta i Mefistofelesa, Goethe istražuje dualnost ljudske prirode – težnju za uzvišenim znanjem nasuprot prizemnim željama.
Aspekt djela | Karakteristike |
---|---|
Struktura | Dvodijelna kompozicija |
Stil | Rimovani stihovi (1. dio), alegorijski prikazi (2. dio) |
Glavni motiv | Otuđenost modernog čovjeka |
Izvori | Srednjovjekovna legenda, 16. stoljeće |
Ovo djelo transcendira žanrovske granice, kombinirajući elemente tragedije, filozofske rasprave i narodne predaje u jedinstvenu cjelinu koja propituje temeljne aspekte ljudskog postojanja.
Vlastiti dojam i refleksija
Goetheov “Faust” predstavlja iznimno kompleksno djelo koje ostavlja snažan dojam na čitatelja kroz svoje višeslojne poruke o ljudskoj prirodi. Djelo posebno impresionira svojom filozofskom dubinom u istraživanju tema poput ambicije, znanja i moralnih granica.
Najupečatljiviji element djela je Faustova unutarnja borba između želje za znanjem i moralnih ograničenja. Njegova transformacija od frustriranog akademika do čovjeka koji sklapa pakt s vragom ocrtava univerzalnu ljudsku težnju za prekoračenjem vlastitih granica, bez obzira na posljedice.
Posebno se ističe Goetheova sposobnost da kroz lik Mefistofelesa prikaže kompleksnost zla. Mefistofeles nije jednodimenzionalni antagonist, već sofisticirani manipulator koji kroz ironiju i cinizam razotkriva ljudske slabosti. Njegov odnos s Faustom predstavlja fascinantnu psihološku igru između iskušenja i otpora.
Tragična sudbina Gretchen djeluje kao snažan emocionalni kontrast Faustovim intelektualnim ambicijama. Njezina nevinost i iskrena ljubav naglašavaju destruktivne posljedice Faustove sebične potrage za znanjem. Kroz njezin lik, Goethe majstorski prikazuje kako individualne odluke mogu imati dalekosežne posljedice na živote drugih.
Djelo ostavlja snažan dojam kroz svoju sposobnost da poveže individualno iskustvo s univerzalnim ljudskim težnjama. Faustova potraga za znanjem i moći reflektira vječnu ljudsku dilemu između osobnih ambicija i moralnih odgovornosti.