Jedan od najznačajnijih spjevova talijanske renesansne književnosti “Bijesni Orlando” predstavlja epsko remek-djelo Ludovica Ariosta. Ovaj viteški ep iz 16. stoljeća donosi složenu priču o ljubavi viteza Orlanda prema lijepoj Angelici koja ga svojim odbijanjem dovodi do ludila.
“Bijesni Orlando” je epski spjev u 46 pjevanja koji kroz fantastične i viteškoromantične elemente prikazuje sukob kršćanskog i muslimanskog svijeta te istražuje teme ljubavi ludila i viteške časti.
Ariostovo djelo koje se nastavlja na tradiciju viteškog epa istovremeno ju i parodira stvarajući složenu mrežu isprepletenih priča. Svojim inovativnim pristupom naraciji i bogatim stilskim izričajem “Bijesni Orlando” postao je jedan od temeljnih tekstova europske književne baštine koji i danas intrigira čitatelje svojom svevremenskom tematikom.
Uvod u lektiru
“Bijesni Orlando” predstavlja vrhunsko djelo talijanske renesansne književnosti koje spaja viteške ideale s fantastičnim elementima. Ovaj ep donosi složenu narativnu strukturu isprepletenu brojnim likovima i paralelnim radnjama.
Autor
Ludovico Ariosto (1474-1533) talijanski je renesansni pjesnik rođen u Reggiu Emiliji. Radio je kao dvorski pjesnik za obitelj d’Este u Ferrari gdje je napisao svoje životno djelo. Ariosto je “Bijesnog Orlanda” prvi put objavio 1516. godine, no nastavio ga je dorađivati sve do konačne verzije iz 1532. Njegovo književno stvaralaštvo obilježava spoj klasične učenosti s inovativnim narativnim tehnikama. Osim “Bijesnog Orlanda” napisao je satiričke pjesme, komedije i lirsku poeziju na latinskom jeziku.
Žanr i književna vrsta
“Bijesni Orlando” pripada žanru viteškog epa s elementima fantastike. Djelo se sastoji od 46 pjevanja napisanih u osmercima s ukupno 38.736 stihova. Karakterizira ga spoj srednjovjekovne viteške tradicije s renesansnim književnim inovacijama. Ariosto kombinira:
- Viteške pustolovine
- Ljubavne zaplete
- Fantastične elemente
- Satiričke komentare
- Alegorijske motive
Ep istodobno poštuje i parodira konvencije viteškog žanra, stvarajući složeno djelo koje nadilazi tradicionalne okvire srednjovjekovne epike.
Mjesto i vrijeme

Radnja epa “Bijesni Orlando” proteže se kroz tri kontinenta u vrijeme vladavine Karla Velikog tijekom 8. stoljeća. Epska saga obuhvaća brojne lokacije diljem Europe, Azije i Afrike, stvarajući bogatu tapiseriju srednjovjekovnog svijeta.
Geografski okvir djela uključuje:
- Europske zemlje: Francuska služi kao središnje mjesto radnje, posebno Pariz tijekom opsade. Značajni dijelovi radnje odvijaju se u Engleskoj i Španjolskoj.
- Azijske predjele: Egzotični krajevi Bliskog istoka i središnje Azije, uključujući Indiju i Kinu, odakle potječe princeza Angelica.
- Afričke teritorije: Pustinje i kraljevstva Alžira te Etiopije predstavljaju poprište važnih događaja.
Kontinent | Ključne lokacije |
---|---|
Europa | Pariz, Francuska, Engleska, Španjolska |
Azija | Bliski istok, Indija, Kina |
Afrika | Alžir, Etiopija |
Vremenski okvir epa smješten je u 8. stoljeće, razdoblje vladavine Karla Velikog. Centralni događaj predstavlja imaginarna opsada Pariza, oko koje se isprepliću brojne fantastične pustolovine vitezova. Ariosto kombinira povijesni kontekst karolinškog doba s elementima mašte, stvarajući jedinstveni spoj realnog i fantastičnog svijeta.
Tema i ideja djela

“Bijesni Orlando” predstavlja kompleksno epsko djelo koje isprepliće vitešku tradiciju s renesansnim inovacijama. Kroz 46 pjevanja Ariosto gradi višeslojnu narativnu strukturu koja istražuje fundamentalne ljudske strasti i njihove posljedice.
Glavna tema
Središnja tema djela je sukob između razuma i strasti, prvenstveno prikazan kroz Orlandovo ludilo uzrokovano neuzvraćenom ljubavi. Ariosto majstorski povezuje ljubavnu tematiku s ratnim zbivanjima, stvarajući narativ u kojem se osobne drame odvijaju paralelno s velikim povijesnim događajima. Orlando, kao glavni lik, utjelovljuje transformaciju od uzornog viteza do čovjeka kojeg je ljubavna strast dovela do potpunog gubitka razuma.
Sporedne teme
Ep razvija nekoliko značajnih sporednih tema:
- Viteški kodeks časti kroz prikaz sukoba između kršćanske i muslimanske vojske
- Magija i nadnaravno kroz likove čarobnica i fantastična stvorenja
- Društvena kritika kroz satirički prikaz dvorskog života
- Prijateljstvo i odanost kroz odnose među vitezovima
- Putovanje i potraga kroz fizička i duhovna lutanja likova
Ideja djela
Temeljna ideja djela je prikaz destruktivne snage nekontrolirane strasti. Ariosto kroz Orlandovu sudbinu pokazuje kako i najplemenitiji pojedinci mogu postati žrtvama vlastitih emocija. Autor istovremeno propituje tradicionalne viteške ideale, sugerirajući da pretjerana odanost bilo kojem cilju može dovesti do samouništenja.
Motivi i simboli povezani s temom
- Hipogrifа kao simbol spoja zemaljskog i nebeskog
- Mjesec koji predstavlja mjesto gdje se čuva izgubljeni razum
- Oružje kao simbol viteške moći i časti
- Čarobne predmete koji simboliziraju nadnaravne intervencije
- Lutanje kao metaforu za životnu potragu
Kompozicija djela

“Bijesni Orlando” predstavlja monumentalno epsko djelo sastavljeno od 46 pjevanja napisanih u oktavama. Kroz pet kompozicijskih cjelina, Ariosto gradi složenu pripovjednu strukturu koja se proteže kroz različite narativne linije i lokacije.
Uvod
Prva četiri pjevanja epa uspostavljaju temeljni zaplet i predstavljaju glavne likove. Angelica bježi iz Pariza, što pokreće niz događaja koji će dovesti do Orlandovog ludila. Paralelno se razvija ljubavna priča između Bradamante i Ruggiera, dok saracenska vojska pod vodstvom Agramanta opsjeda Pariz. Ariosto vješto isprepliće ove narativne niti, stvarajući bogatu tapiseriju likova i događaja.
Zaplet
Središnji dio epa (pjevanja 5-23) razvija multiple narativne linije. Orlando traga za Angelicom diljem svijeta, dok Bradamante pokušava pronaći Ruggiera. Astolfo kreće u fantastična putovanja na hipokrifu, a vitezovi Karla Velikog brane Pariz od saracenske opsade. Svaka priča dobiva vlastiti prostor razvoja kroz precizno strukturirane epizode.
Vrhunac
Kulminacija radnje (pjevanja 24-34) donosi Orlandovo ludilo nakon otkrića Angelicine ljubavi prema Medoru. Njegovo bezumlje manifestira se kroz razaranje prirode i nasilje nad nedužnima. Astolfo putuje na Mjesec kako bi pronašao Orlandov izgubljeni razum, predstavljajući jedan od najznačajnijih trenutaka epa.
Rasplet
U pjevanjima 35-42 započinje razrješenje glavnih sukoba. Orlando ponovno stječe razum zahvaljujući Astolfovoj misiji. Bradamante i Ruggiero prevladavaju prepreke koje stoje na putu njihovoj ljubavi. Saracenska prijetnja Parizu slabi kroz seriju odlučujućih bitaka.
Zaključak
Završna pjevanja (43-46) donose konačno razrješenje svih narativnih linija. Ruggiero prelazi na kršćanstvo i ženi se Bradamante, stvarajući temelj za legendu o porijeklu obitelji d’Este. Orlando prihvaća gubitak Angelice i vraća se svojim viteškim dužnostima. Kršćanske snage trijumfiraju nad saracenskom vojskom, uspostavljajući konačni mir.
Kratki sadržaj

Radnja epa smješta se u 8. stoljeće tijekom saracenske opsade Pariza pod vodstvom Karla Velikog. Središnji zaplet prati viteza Orlanda koji gubi razum zbog ljubavi prema Angelici, kćeri kitajskog kralja. Angelica bježi od Orlanda te pronalazi ljubav s maurskim mladićem Medorom, što dovodi do Orlandovog potpunog sloma.
Paralelno s glavnom radnjom odvija se ljubavna priča između Ruggiera i Bradamante, ratnice koja je sestra viteza Rinalda. Njihova romantična veza predstavlja kontrast Orlandovoj nesretnoj sudbini te unosi element nade u narativ ispunjen ratnim sukobima i viteškim pustolovinama.
Orlando, nakon što otkriva Angelicinu i Medorovu ljubav, pada u stanje bezumnog bijesa. Njegovo ludilo manifestira se kroz destruktivno ponašanje – čupa drveće, uništava sve pred sobom te luta kontinentima potpuno izgubljen u svojoj mahnitosti. Ovo stanje bezumlja traje sve dok njegov prijatelj Astolfo ne pronađe lijek za njegovo ludilo na Mjesecu, gdje se čuva izgubljeni razum svih ljudi.
Kroz isprepletene narativne linije, ep kombinira elemente viteške tradicije s fantastičnim motivima. Radnja se kreće između realnih povijesnih događaja poput opsade Pariza i čarobnih pustolovina koje uključuju hipogrife, čarobne prstene i putovanja na Mjesec.
Redoslijed događaja

Prvi značajni događaj u epu započinje kada Orlando, vitez na dvoru Karla Velikog, napušta kršćanski tabor prerušen u Saracena kako bi tragao za Angelicom. Njegova potraga vodi ga kroz različite zemlje gdje pomaže drugim likovima, uključujući spašavanje Olimpije i Birena u Nizozemskoj.
Središnji zaplet razvija se kroz tri paralelne radnje:
- Orlandova neuzvraćena ljubav prema Angelici koja kulminira njegovim ludilom
- Ratni sukob između kršćanskih snaga Karla Velikog i Saracena
- Ljubavna priča Ruggiera i Bradamante koja se isprepliće s glavnim zapletom
Orlando tijekom svojih lutanja pronalazi dokaze o Angelicinoj ljubavi prema Medoru, što ga dovodi do potpunog gubitka razuma. Njegovo ludilo manifestira se kroz destruktivno ponašanje i bijeg od stvarnosti, što predstavlja vrhunac prve narativne linije.
Paralelno s Orlandovim ludilom odvija se opsada Pariza, gdje se sukobljavaju vojske Karla Velikog i Saracena. Astolfo, Orlandov prijatelj, poduzima fantastično putovanje na Mjesec kako bi pronašao izgubljeni razum viteza, što dovodi do postupnog razrješenja glavnog zapleta.
Svaka od ovih narativnih linija međusobno se isprepliće, stvarajući kompleksnu mrežu događaja koji se odvijaju kroz 46 pjevanja epa. Ariosto majstorski povezuje realne povijesne događaje s elementima fantastike, gradeći višeslojnu narativnu strukturu koja održava napetost kroz cijelo djelo.
Analiza likova

Analiza likova u “Bijesnom Orlandu” otkriva složenu mrežu karaktera koji se isprepliću kroz epsku radnju djela. Svaki lik nosi jedinstvene osobine koje pokreću radnju i stvaraju dinamične odnose.
Glavni likovi
Orlando dominira epom kao vitez iznimne snage i hrabrosti u službi Karla Velikog. Njegova transformacija od plemenitog ratnika do čovjeka kojeg ljubav prema Angelici dovodi do ludila čini središnju os djela. Angelica, kći kitajskog kralja, predstavlja objekt Orlandove neuzvraćene ljubavi. Njezin bijeg i kasnija ljubav prema Medoru pokreću ključne događaje u epu.
Sporedni likovi
Karlo Veliki pojavljuje se kao mudri vladar koji predvodi kršćanske snage protiv Saracena. Rinaldo, također zaljubljen u Angelicu, predstavlja Orlandovog suparnika u ljubavi. Medor, mladi maurski ratnik, svojom ljubavlju prema Angelici nesvjesno postaje katalizator Orlandovog ludila. Astolfo, Orlandov prijatelj, poduzima fantastično putovanje na Mjesec kako bi pronašao njegov izgubljeni razum.
Odnosi između likova
Kompleksni odnosi između likova grade napetost epa. Orlando i Rinaldo, iako saveznici u ratu, postaju suparnici zbog ljubavi prema Angelici. Angelica i Medor predstavljaju idealnu ljubavnu priču koja stoji u kontrastu s Orlandovom opsesivnom ljubavlju. Astolfova odanost Orlandu pokazuje snagu prijateljstva koja nadilazi viteške kodekse. Ovi odnosi stvaraju dinamičnu mrežu koja pokreće radnju kroz svih 46 pjevanja.
Stil i jezik djela
Lodovico Ariosto napisao je “Bijesnog Orlanda” elegantnim talijanskim jezikom u oktavama i jedanaestercima. Tekst karakterizira visoka književna kvaliteta koju je autor usavršavao kroz tri izdanja od 1504. do 1532. godine.
Stilske figure i izražajna sredstva
Ariostov stil obiluje bogatim stilskim figurama koje doprinose umjetničkoj vrijednosti djela. Personifikacija zauzima središnje mjesto u opisu nadnaravnih bića poput Nesloge, Tišine, Lenjosti i Prevare. Metafore prožimaju cijeli tekst, a alegorije se pojavljuju u modificiranom obliku, različitom od klasične uporabe koju nalazimo u Danteovoj “Božanstvenoj komediji”. Pjesnik koristi hiperbole za naglašavanje junačkih djela vitezova te ironiju za suptilnu društvenu kritiku.
Narativne tehnike
Pripovjedač “Bijesnog Orlanda” često prekida glavnu radnju digresijama koje stvaraju napetost i održavaju čitateljsku pažnju. Ariosto koristi tehniku paralelnog pripovijedanja, prateći istovremeno više narativnih linija kroz različita pjevanja. Karakteristična je njegova sposobnost brzih prijelaza između ozbiljnog i humorističnog tona te vješto kombiniranje realističnih i fantastičnih elemenata. Pripovjedač zadržava ironičnu distancu prema događajima, omogućujući višeslojno čitanje teksta.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela varira od uzvišene herojske do komične, stvarajući dinamičan kontrast kroz cijeli ep. Ariostov ton kombinira ozbiljnost viteškog epa s ironičnim odmаkom od tradicionalnih konvencija žanra. Autor stvara jedinstvenu atmosferu miješanjem srednjovjekovnih viteških ideala s renesansnim humanističkim vrijednostima. Humor i satirični elementi ublažavaju patetiku tipičnu za viteške epove, dok fantastični elementi pojačavaju magičnu atmosferu djela.
Simbolika i motivi
Ariostov ep “Bijesni Orlando” bogat je simbolima i motivima koji produbljuju značenje djela te stvaraju složenu mrežu značenja. Svaki simbol i motiv nosi specifičnu težinu u razvoju narativa i karakterizaciji likova.
Simboli u djelu
Simbolički elementi u “Bijesnom Orlandu” nose duboka alegorijska značenja. Angelica predstavlja nedostižni ideal ženske ljepote koji vodi protagonista u propast. Mjesec funkcionira kao simbol iracionalnosti i skladište izgubljenog razuma, gdje Astolfo pronalazi Orlandovu izgubljenu pamet. Medoro simbolizira stvarnu ljubav nasuprot idealiziranoj, što se manifestira kroz njegovu iskrenu vezu s Angelicom. Drveće s urezanim imenima ljubavnika postaje simbol javnog priznanja ljubavi koja uništava Orlandove iluzije.
Motivi
Motivi u djelu grade kompleksnu narativnu strukturu. Centralni motiv neuzvraćene ljubavi pokreće radnju kroz Orlandovu opsesiju Angelicom. Motiv ludila razvija se postupno, od prvih znakova ljubavne zaslijepljenosti do potpunog gubitka razuma. Putovanje kao motiv očituje se kroz fizička kretanja likova ali i kroz njihove duhovne transformacije. Viteški kodeks časti predstavlja motiv koji se konstantno preispituje kroz postupke likova.
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj djela posebno je značajan u prikazu sukoba razuma i strasti. Orlandovo ludilo metaforički predstavlja destruktivnu moć nekontrolirane ljubavi. Astolfovo putovanje na Mjesec služi kao alegorija potrage za izgubljenim razumom modernog čovjeka. Hipogrif, mitsko biće koje kombinira konja i orla, metaforički predstavlja spoj zemaljskog i uzvišenog. Borba između kršćanskih i saracenskih snaga alegorijski prikazuje vječni sukob između reda i kaosa.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Bijesni Orlando” nastaje u zlatno doba talijanske renesanse, s prvim izdanjem objavljenim 1516. godine u Veneciji. Lodovico Ariosto stvara ovo remek-djelo kroz više od 15 godina, dorađujući ga do konačne verzije iz 1532. godine. Ep nastavlja priču započetu u “Zaljubljenom Orlandu” Mattea Maria Boiarda, gradeći na postojećem narativnom temelju.
Društveni kontekst djela odražava složene odnose moći u renesansnoj Italiji. Ariosto posvećuje ep Ipolitu d’Esteu, pripadniku utjecajne estenske obitelji, pokazujući ključnu ulogu aristokratskog pokroviteljstva u umjetničkom stvaralaštvu tog razdoblja. Kroz epsku formu, autor predstavlja sukobe između kršćanskog i islamskog svijeta, preslikavajući stvarne tenzije svog vremena na platno fantastične književnosti.
Povijesni elementi | Značaj |
---|---|
Prvo izdanje | 1516. Venecija |
Konačna verzija | 1532. |
Pokrovitelj | Ipolito d’Este |
Inspiracija | “Zaljubljeni Orlando” M.M. Boiarda |
Kulturni okvir djela spaja srednjovjekovne viteške ideale s renesansnim humanističkim vrijednostima. Ariosto stvara jedinstvenu sintezu tradicionalnih viteških motiva s inovativnim narativnim tehnikama renesanse, gradeći most između dvije epohe. Njegova interpretacija viteškog epa unosi satirički odmak od konvencija žanra, stvarajući sofisticirano djelo koje nadilazi svoje vrijeme.
Interpretacija i kritički osvrt
“Bijesni Orlando” predstavlja jedinstvenu interpretaciju viteške tradicije kroz prizmu renesansne književnosti. Ariostov ep odlikuje se satiričkim odmakom od tradicionalnih viteških konvencija, istovremeno zadržavajući poštovanje prema žanru.
U središtu kritičke analize nalazi se Ariostova sposobnost ispreplitanja realnog i fantastičnog. Autor majstorski balansira između povijesnih činjenica vezanih uz dvor Karla Velikog te maštovitih elemenata poput putovanja na Mjesec. Struktura epa s 46 pjevanja omogućava razvoj kompleksnih narativnih linija koje se isprepliću kroz djelo.
Originalno izdanje iz 1516. godine sadržavalo je 40 pjevanja napisanih u finom talijanskom jeziku. Konačna verzija iz 1532. godine proširena je na 46 pjevanja te stilski usavršena, demonstrirajući Ariostovu predanost umjetničkom izrazu kroz oktave i jedanaesterce.
Kritičari posebno ističu tri glavne tematske linije:
- Orlandova neuzvraćena ljubav prema Angeliki
- Ratni sukobi između kršćanskih i saracenskih snaga
- Ljubavna priča Ruggiera i Bradamante
Transformacija glavnog lika od hrabrog viteza do bezumnika predstavlja središnji motiv djela. Orlandovo ludilo, uzrokovano Angelikinom izdajom, služi kao metafora za destruktivnu snagu nekontrolirane strasti. Tek intervencija engleskog viteza Astolfa vraća Orlandu izgubljeni razum, simbolizirajući pobjedu racionalnog nad iracionalnim.
Vlastiti dojam i refleksija
“Bijesni Orlando” otkriva izvanrednu složenost ljudske psihe kroz prizmu viteškog epa. Ariostovo majstorsko isprepletanje fantastičnih elemenata s realističnim prikazom emocija stvara jedinstvenu narativnu teksturu koja nadilazi standardne okvire žanra.
Posebno fascinira način na koji ep tretira temu ljubavnog ludila. Orlando, kao arhetipski vitez, prolazi kroz transformaciju koja razotkriva ranjivost čak i najsnažnijih pojedinaca pred silinom neuzvraćene ljubavi. Njegova mentalna dezintegracija djeluje istovremeno tragično i groteskno, što čitatelja tjera na preispitivanje vlastitih granica između razuma i strasti.
Kroz prizmu suvremenog čitanja, Ariostova kritika viteških ideala dobiva dodatnu dimenziju. Ironijski odmak od tradicionalnih konvencija viteškog epa ne umanjuje umjetničku snagu djela, već ga čini relevantnim i za modernu publiku. Način na koji autor balansira između uzvišenog i komičnog stvara dinamičnu tenziju koja održava čitateljevu pažnju kroz svih 46 pjevanja.
Posebno se ističe Ariostova sposobnost da kroz fantastične elemente – poput putovanja na Mjesec ili čarobnih predmeta – iznosi duboke uvide o ljudskoj prirodi. Ovi elementi ne služe samo kao ukrasi narativa već kao moćna metaforička sredstva za istraživanje univerzalnih tema poput ljubavi, ludila, časti i odanosti.