Marko Marulić svojim remek-djelom “Judita” postavlja temelje hrvatske umjetničke književnosti. Ovo epsko djelo, napisano 1501. godine a objavljeno 1521., predstavlja vrhunac hrvatske renesansne književnosti i prvi umjetnički ep na hrvatskom jeziku.
“Judita” je biblijska priča pretočena u umjetnički ep od šest pjevanja, napisana hrvatskim jezikom u dvostruko rimovanim dvanaestercima. Djelo opisuje hrabru udovicu Juditu koja spašava svoj grad Betuliju od asirskog vojskovođe Holoferna.
Spajajući biblijsku tematiku s renesansnim stilskim obilježjima, Marulić je stvorio djelo koje ne samo da svjedoči o njegovoj pjesničkoj vještini već i o dubokom poznavanju klasične literature i Svetog pisma. Njegova “Judita” i danas ostaje nezaobilazno djelo hrvatske književne baštine koje nastavlja inspirirati nove generacije čitatelja.
Uvod u lektiru
“Judita” predstavlja monumentalno djelo hrvatske književnosti koje svojom složenošću i umjetničkom vrijednošću zauzima posebno mjesto u nacionalnoj kulturi. Ep donosi biblijsku priču o hrabroj udovici kroz prizmu renesansnog književnog stvaralaštva.
Autor
Marko Marulić (1450.-1524.) utemeljitelj je hrvatske umjetničke književnosti. Rođen u Splitu u plemićkoj obitelji, stekao je klasično humanističko obrazovanje na padovanskom sveučilištu. Pisao je djela na tri jezika: hrvatskom, latinskom i talijanskom. Njegovo najznačajnije djelo na hrvatskom jeziku upravo je “Judita”, napisana 1501. godine, a tiskana 1521. u Veneciji. Marulićev opus obuhvaća religiozne spjevove, moralno-didaktička djela te prijevode. Njegova djela prevođena su na brojne europske jezike, a latinski spjev “Davidijada” otkrio je tek 1924. godine povjesničar umjetnosti Giuseppe Praga u Torinu.
Žanr i književna vrsta
“Judita” je biblijski ep u šest pjevanja s ukupno 2126 stihova. Pripada epskom žanru zbog svoje narativne strukture, opširnih opisa bitaka i junačkih djela. Djelo slijedi klasičnu epsku formu s invokacijom, pripovjednim dijelom i epilogom. Napisana je dvostruko rimovanim dvanaestercem u što pokazuje Marulićevo majstorstvo versifikacije. Spjev kombinira elemente biblijskog predloška s renesansnim stilskim karakteristikama poput opširnih opisa, živopisnih usporedbi i ukrašenog stila. Tekst sadrži i značajke baroknog stila vidljive u bogatim opisima i složenim metaforama.
Mjesto i vrijeme

Radnja epa “Judita” smještena je u drevni grad Betuliju, utvrđeno naselje u brdovitom području Judeje. Glavni prostor zbivanja koncentrira se oko gradskih zidina Betulije gdje se odvija dramatični sukob između asirske vojske i židovskog naroda. Ekbatana se spominje kao sekundarno mjesto radnje, no služi samo kao referentna točka u širem kontekstu priče.
Vremenska odrednica epa nije precizno definirana, ali povijesni izvori smještaju događaje u 6. stoljeće prije Krista, tijekom perioda asirske dominacije nad Judejom. Marulić vješto isprepliće biblijsku kronologiju s elementima vlastite epohe, stvarajući univerzalnu priču koja nadilazi konkretne vremenske okvire.
Specifičnosti prostora i vremena u “Juditi”:
- Betulijsko okruženje: grad okružen brdima strateški je važan za obranu židovskog teritorija
- Vojni tabor: asirski logor postavljen oko grada gdje boravi Holoferno
- Gradske zidine: ključno mjesto odvijanja završnih događaja
- Povijesni kontekst: period asirskih osvajanja u regiji
- Biblijski okvir: vrijeme starozavjetnih događaja
Marulić unosi i elemente svog vremena u opis prostora, pa tako Betuliju djelomično opisuje kroz prizmu renesansnog Splita, što djelu daje dodatnu dimenziju povijesne slojevitosti.
Tema i ideja djela

“Judita” predstavlja kompleksno književno djelo koje kroz biblijsku priču istražuje univerzalne teme borbe dobra protiv zla. Marulić gradi višeslojnu narativnu strukturu koja povezuje vjerske motive s aktualnim društvenim pitanjima svog vremena.
Glavna tema
Centralna tema djela je herojska borba pojedinca protiv nadmoćnog neprijatelja. Marulić kroz lik Judite prikazuje trijumf pravde nad tiranijom Holoferna. Sukob između asirske vojske i stanovnika Betulije predstavlja širu borbu između duhovnih vrijednosti i sirove sile. Autor posebno naglašava kako mudrost pobjeđuje fizičku snagu kroz Juditinu strategiju obmane Holoferna.
Sporedne teme
Ep obrađuje nekoliko važnih sporednih tema:
- Odnos vjere i domoljublja kroz prikaz Judite kao braniteljice svog naroda
- Položaj žene u patrijarhalnom društvu gdje Judita ruši tradicionalne obrasce
- Moralna iskušenja i važnost očuvanja vrline u teškim okolnostima
- Kontrast između oholosti (Holoferno) i poniznosti (Judita)
- Uloga božanske providnosti u ljudskim događanjima
Ideja djela
Temeljna ideja “Judite” je prikaz pobjede pravde nad nepravdom kroz djelovanje pojedinca vođenog vjerom. Marulić pokazuje kako se naizgled slabiji mogu suprotstaviti moćnijima ako se vode pravednošću i mudrošću. Kroz lik Judite autor šalje poruku o važnosti očuvanja vlastitih vrijednosti pred vanjskim pritiscima.
Motivi i simboli povezani s temom
- Mač kao simbol pravedne borbe i božanske kazne
- Vino kao simbol oholosti i moralne slabosti
- Ženska ljepota kao oružje u službi viših ciljeva
- Grad Betulija kao simbol ugrožene domovine
- Molitva kao izraz povezanosti s božanskom pravdom
- Gozba kao mjesto gdje se odlučuje sudbina naroda
Kompozicija djela

Judita je ep strukturiran u šest pjevanja s ukupno 2126 stihova, napisan dvostruko rimovanim dvanaestercem. Marulić je djelo komponirao prateći klasičnu epsku strukturu, kombinirajući biblijsku tematiku s elementima hrvatske književne tradicije.
Uvod
Prvi dio epa započinje predgovorom posvećenim splitskom kanoniku Dujmu Balistriliću. Marulić u predgovoru objašnjava svoju namjeru pisanja djela na hrvatskom jeziku te obrazlaže odabir biblijske teme. Nakon predgovora slijedi invokacija u kojoj pjesnik zaziva Božju pomoć za pisanje djela. Uvodni dio predstavlja povijesni kontekst radnje, opisujući sukob između asirskog vladara Nabukodonosora i medijskog kralja Arfaksada.
Zaplet
Središnji sukob započinje kad Holoferno, vojskovođa asirskog kralja Nabukodonosora, kreće u osvajački pohod prema zapadu. Njegova vojska opsjeda grad Betuliju, presjeca vodovod i izgladnjuje stanovnike. Gradski poglavari odlučuju predati grad nakon pet dana ako ne dobiju pomoć. Judita, pobožna udovica, kritizira njihovu odluku i predstavlja svoj plan spašavanja grada.
Vrhunac
Ključni trenutak djela odvija se kad Judita, ukrašena najljepšom odjećom i nakitom, odlazi u neprijateljski tabor. Svojim izgledom i mudrošću osvaja Holofernovo povjerenje te ga na gozbi navodi da se opije. Nakon što Holoferno zaspi, Judita uzima njegov mač i odrubljuje mu glavu, spašavajući tako svoj narod od sigurne propasti.
Rasplet
Nakon Juditina junačkog čina, Betuljani izvješaju Holofernovu glavu na gradske zidine. Asirska vojska, vidjevši mrtvog vođu, pada u paniku i bježi. Židovi progone neprijatelje, pljačkaju njihov tabor i slave pobjedu. Judita postaje simbolom hrabrosti i mudrosti, a njezin čin oslobođenja grada pretvara se u legendu.
Zaključak
Završni dio epa donosi Juditinu pobjedničku pjesmu i zahvalu Bogu. Narod slavi pobjedu preko trideset dana, a Judita ostatak života provodi u molitvi i postu. Marulić zaključuje ep moralnom poukom o pobjedi pravde nad silom te važnosti vjere i odvažnosti u borbi protiv neprijatelja.
Kratki sadržaj

Asirski kralj Nabukodonosor šalje svog vojskovođu Holoferna da pokori okolne zemlje. Holofernova vojska opsjeda grad Betuliju te prekida opskrbu vodom i hranom. Stanovnici grada, iscrpljeni glađu i žeđi, gube nadu u spas.
Judita, pobožna udovica izuzetne ljepote, odlučuje spasiti svoj narod. Ona kritizira odluku gradskih poglavara o predaji grada te smišlja hrabar plan. Ukrašava se nakitom i najljepšom odjećom te odlazi u neprijateljski tabor sa svojom sluškinjom.
U asirskom taboru Holoferno biva očaran Juditinom ljepotom. Ona koristi njegovu naklonost te ga na gozbi opija vinom. Kad Holoferno zaspe, Judita uzima njegov mač i odrubljuje mu glavu. Vraća se u Betuliju s Holofernovom glavom u torbi.
Nakon otkrića Holofernove smrti asirska vojska pada u paniku i povlači se. Betuljani progone neprijatelje te odnose veliku pobjedu. Judita postaje simbol hrabrosti i mudrosti, a njezin čin slave pjesmom i plesom. Grad je spašen zahvaljujući njezinoj odvažnosti i lukavosti.
Redoslijed događaja

Asirski kralj Nabukodonosor izvještava svojeg vojskovođu Holoferna da pokori okolne zemlje. Holofernova vojska opsjeda grad Betuliju, prekidajući stanovnicima pristup vodi i hrani. Opsada izaziva strah i očaj među građanima, a gradski poglavari razmatraju predaju grada nakon pet dana.
Judita, pobožna udovica poznata po mudrosti, oštro kritizira odluku o predaji grada. Njezin plan spašavanja uključuje odlazak u neprijateljski tabor, gdje se predstavlja kao prebjeg koji želi pomoći Asircima. Ukrašava se raskošnim nakitom i elegantnom odjećom kako bi privukla Holofernovu pažnju.
Holoferno, očaran Juditinom ljepotom, poziva je na bogatu gozbu u svoj šator. Tijekom slavlja, asirski vojnici se opijaju vinom, dok Judita ostaje trijezna i pribrana. Kada Holoferno zaspi u pijanom stanju, Judita iskorištava priliku – uzima njegov mač i odrubljuje mu glavu.
Juditina služavka pomaže sakriti Holofernovu glavu u torbu, nakon čega se obje vraćaju u Betuliju. Betuljani izlažu Holofernovu glavu na gradske zidine, što izaziva paniku među asirskom vojskom. Dezorijentirani i bez vodstva, asirski vojnici bježe, ostavljajući za sobom bogat plijen. Građani Betulije slave pobjedu pjesmom i plesom, a Judita postaje simbol hrabrosti i mudrosti svojeg naroda.
Analiza likova

Likovi u Marulićevoj “Juditi” nose snažne simboličke vrijednosti i predstavljaju sukob između dobra i zla, pravde i tiranije, poniznosti i oholosti.
Glavni likovi
Judita dominira epom kao hrabra i mudra udovica iz Betulije. Njena iznimna ljepota i pobožnost čine je idealnom junakinjom koja spaja fizičku privlačnost s duhovnom snagom. Kroz njene postupke očituje se pronicljivost, odlučnost i nepokolebljiva vjera.
Holoferno utjelovljuje tiranina i agresorsku silu. Kao vojskovođa asirske vojske pokazuje aroganciju, pohotu i sklonost hedonizmu. Njegove mane – oholost i pohlepa – vode ga u propast kad padne na Juditine čari.
Sporedni likovi
Abra, Juditina vjerna služavka, pomaže u izvršenju plana i simbolizira odanost. Gradski poglavari Ozija, Kabri i Karmi predstavljaju kolebljivost vlasti pred opasnošću.
Akior, vođa Amonćana, izdvaja se kao jedini poganski lik koji prepoznaje snagu židovskog Boga. Njegov lik služi kao kontrast Holofernovoj nevjeri i oholosti.
Odnosi između likova
Središnji odnos između Judite i Holoferna temelji se na obmani – ona koristi njegovu pohotu i taštinu protiv njega samog. Odnos Judite i Abre pokazuje povjerenje i suradnju među ženskim likovima.
Gradski poglavari i narod prema Juditi pokazuju nepovjerenje koje se pretvara u divljenje nakon njenog uspjeha. Akiorova sudbina isprepliće se s Juditinom kroz zajedničko prepoznavanje božanske pravde.
Stil i jezik djela
Marulićeva “Judita” predstavlja vrhunac hrvatske renesansne književnosti kroz izvanrednu uporabu jezika i stilskih sredstava. Autor koristi bogat hrvatski jezik 16. stoljeća, stvarajući jedinstvenu sintezu biblijskog narativa i klasičnih književnih utjecaja.
Stilske figure i izražajna sredstva
Marulić majstorski upliće raznovrsne stilske figure u tkivo epa. Metafore i usporedbe dominiraju tekstom, posebice u opisima Judite koju pjesnik uspoređuje s “ružom meu trnjem”. Epiteti poput “svitla obraza” i “gizdava glasa” daju živopisnost likovima i scenama. Tekst obiluje hiperbolama u opisima bitaka i Holofernove vojske, dok alegorija proteže djelo na univerzalnu razinu – Judita simbolizira Hrvatsku, a Holoferno predstavlja vanjske prijetnje. Dvostruko rimovani dvanaesterac daje epu posebnu melodioznost i ritmičku strukturu.
Narativne tehnike
Ep se odlikuje linearnom naracijom isprepletenom s retrospektivnim elementima. Marulić koristi tehniku in medias res započinjući priču usred događaja, da bi kasnije kroz dijaloge i monologe otkrivao prethodne događaje. Opisi su detaljni i slikoviti, posebno u prikazima Judite i ratnih scena. Pripovjedač zauzima objektivnu poziciju, povremeno se javljajući kroz moralne komentare i pouke.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela varira od svečane do dramatične, ovisno o scenama koje se opisuju. Svečani ton dominira u opisima Judite i njezinih priprema, dok ratna atmosfera prevladava u scenama opsade i bitaka. Marulić stvara napetu atmosferu kroz postupno građenje dramske napetosti, posebno u ključnim trenucima Juditina plana. Vjerski elementi unose uzvišen ton, a moralno-didaktička komponenta daje djelu ozbiljnost i dostojanstvo.
Simbolika i motivi
Marulićeva “Judita” predstavlja bogatu riznicu simboličkih elemenata koji se isprepliću kroz cijelo djelo. Simboli i motivi nose duboka značenja koja nadilaze doslovnu razinu priče te stvaraju složenu mrežu alegorijskih značenja.
Simboli u djelu
Juditin lik utjelovljuje ideale kršćanske žene 16. stoljeća kroz nekoliko ključnih simbola:
- Ljepota simbolizira duhovnu čistoću i božansku milost
- Udovištvo predstavlja vjernost Bogu i moralnu postojanost
- Nakit i raskošna odjeća označavaju duhovnu snagu skrivenu iza fizičke pojavnosti
Holoferno nosi simboliku:
- Oholosti kao glavnog grijeha
- Tjelesnih užitaka kroz scene gozbe i opijanja
- Tiranije kroz prikaz vojne sile
Grad Betulija simbolizira:
- Kršćansku zajednicu pod prijetnjom
- Duhovnu utvrdu koja se odupire iskušenjima
- Hrvatski narod u borbi za opstanak
Motivi
Kroz ep se provlače karakteristični motivi:
- Borba dobra protiv zla kao središnji motiv djela
- Ženska lukavost nasuprot muškoj fizičkoj snazi
- Božja pravda koja pobjeđuje ljudsku oholost
- Domoljublje isprepleteno s vjerskom odanošću
- Iskušenje kroz prizore gozbe i zavođenja
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj djela posebno je izražen kroz:
- Juditu kao alegoriju Hrvatske koja se bori za slobodu
- Holoferna kao alegoriju vanjskih osvajača
- Betuliju kao alegoriju kršćanskog svijeta pod opsadom
- Mač kao metaforu božanske pravde
- Vino kao metaforu grijeha i moralne slabosti
- Zidine Betulije kao metaforu duhovne snage
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Marulićeva “Judita” nastaje 1501. godine u turbulentnom razdoblju hrvatske povijesti. Splitski humanist stvara djelo u vrijeme intenzivnih osmanskih prodora na hrvatske prostore, što se izravno odražava u alegorijskom sloju epa. Biblijska priča o hrabroj udovici koja spašava svoj grad postaje metafora otpora protiv osmanskog osvajača.
Društveni kontekst djela očituje se kroz složenu mrežu ondašnjih vrijednosti i normi. Marulić gradi lik Judite kao idealni spoj kršćanske pobožnosti i građanske vrline, utjelovljujući moralne standarde renesansnog Splita. Djelo posebno naglašava važnost individualne odgovornosti prema zajednici kroz Juditinu odluku da preuzme inicijativu u spašavanju Betulije.
Kulturni okvir “Judite” obuhvaća nekoliko ključnih elemenata:
- Spoj biblijske tematike s humanističkom tradicijom
- Uporaba hrvatskog jezika u umjetničkoj književnosti
- Utjecaj klasične književnosti na strukturu i stil djela
- Povezivanje lokalne tradicije s europskim književnim tokovima
Vremenska tablica značajnih događaja:
Godina | Događaj |
---|---|
1501. | Nastanak “Judite” |
1521. | Prvo tiskano izdanje u Veneciji |
1522. | Pad Knina pod osmansku vlast |
Marulićev ep odražava renesansni kulturni krug Splita, grada koji je uspješno održavao ravnotežu između zapadnoeuropskih utjecaja i vlastitog kulturnog identiteta. Autor svjesno bira hrvatski jezik za svoje remek-djelo, čime postavlja temelje hrvatske umjetničke književnosti.
Interpretacija i kritički osvrt
Marulićev ep “Judita” predstavlja alegorijsku priču koja duboko zadire u moralne dvojbe 16. stoljeća. Središnji sukob između Judite i Holoferna nosi višeslojno značenje gdje pobožna udovica simbolizira hrvatsku zemlju, a okrutni vojskovođa predstavlja osmansku prijetnju.
Temeljne interpretativne razine:
- Teološka dimenzija prikazuje trijumf vjere nad grijehom kroz Juditinu potpunu predanost Bogu
- Politička alegorija ocrtava borbu malog naroda protiv moćnog osvajača
- Moralna poruka naglašava pobjedu pravde nad tiranijom
Kritičari posebno ističu Marulićevu vještinu spajanja biblijske tematike s renesansnim stilskim obilježjima. Kroz bogatu simboliku mača kao božanske pravde i vina kao grešnog iskušenja, autor gradi složenu mrežu značenja koja nadilazi jednostavnu biblijsku priču.
Alegorijski sloj djela:
Simbol | Značenje |
---|---|
Judita | Hrvatska/pravda |
Holoferno | Osvajači/tiranija |
Betulija | Kršćanska zajednica |
Mač | Božja pravda |
Vino | Grijeh i iskušenje |
Ep istražuje univerzalne teme kroz prizmu osobnog junačkog čina – skromna udovica pobjeđuje moćnog vojskovođu kombinacijom mudrosti i odvažnosti. Marulić pritom vješto koristi kontrast između Juditine poniznosti i Holofernove oholosti za naglašavanje moralne pouke o pobjedi pravde nad silom.
Vlastiti dojam i refleksija
Marulićeva “Judita” svojim umjetničkim izrazom stvara snažan emocionalni odjek kod čitatelja. Epska struktura djela i majstorska uporaba hrvatskog jezika 16. stoljeća omogućuju duboko uranjanje u atmosferu drevne Betulije. Biblijska priča dobiva novu dimenziju kroz Marulićevu interpretaciju, pretvarajući se u univerzalnu poruku o snazi ljudskog duha.
Posebno impresionira način na koji Marulić gradi napetost kroz šest pjevanja. Njegov opis Judite kao mudre udovice koja nadmudruje moćnog Holoferna stvara dramatičnu atmosferu koja drži čitatelja u neizvjesnosti. Marulićev izbor dvostruko rimovanog dvanaesterca daje djelu poseban ritam, stvarajući glazbenu kvalitetu koja pojačava doživljaj epske radnje.
Moralno-didaktička komponenta djela ne djeluje nametljivo, već prirodno izrasta iz radnje. Kontrast između Juditine poniznosti i Holofernove oholosti ocrtava se kroz živopisne opise i složene metafore. Marulićeva sposobnost da poveže biblijsku priču s kontekstom svog vremena čini “Juditu” relevantnom i za suvremenog čitatelja.
Stilska izražajnost teksta otkriva pjesničku virtuoznost autora. Bogati opisi bitaka, gozbi i Juditine ljepote stvaraju živopisne mentalne slike. Alegorijski sloj djela, gdje Judita simbolizira otpor protiv tiranije, dodaje dodatnu težinu narativu i omogućuje višeslojno čitanje teksta.