Književno djelo “Fatalist” Slavka Kolara predstavlja važan dio hrvatske književne baštine koja ocrtava složenost ljudskih sudbina i društvenih odnosa u ruralnoj Hrvatskoj početkom 20. stoljeća. Kroz priču o glavnom liku Miki Brezovečkom, djelo istražuje teme sudbine, predodređenosti i ljudske volje.
Fatalist” je pripovijetka koja kroz ironičnu prizmu prikazuje život seoskog momka koji vjeruje da je njegova sudbina unaprijed određena, što ga vodi kroz niz događaja koji će mu potpuno promijeniti život. Djelo se ističe realističnim prikazom seoskog života i mentaliteta ljudi tog vremena.
Kolarov pripovjedački stil, prožet suptilnom ironijom i humorom, omogućuje čitatelju dubinski uvid u psihologiju likova i društvene odnose hrvatskog sela. Njegovo majstorstvo u oslikavanju karaktera i atmosfere čini ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književnosti koje i danas pronalazi odjek među čitateljima.
Uvod u lektiru
“Fatalist” predstavlja značajno književno ostvarenje hrvatske književnosti koje kroz ironičan pristup progovara o sudbini običnog seoskog mladića. Djelo se ističe karakterističnim stilom pripovijedanja koji kombinira realizam s elementima humora i satire.
Autor
Slavko Kolar (1891.-1963.) afirmirani je hrvatski književnik koji je ostavio neizbrisiv trag u hrvatskoj književnosti međuratnog razdoblja. Radio je kao agronom što mu je omogućilo izravan uvid u život hrvatskog sela. Njegovo iskustvo agronoma izravno se odražava u djelima kroz autentične opise seoskog života, mentaliteta i društvenih odnosa. Kolar je poznat po specifičnom stilu koji kombinira realističko pripovijedanje s humorističnim elementima. Njegov opus obuhvaća romane, pripovijetke i drame, među kojima se ističu “Mi smo za pravicu”, “Svoga tela gospodar” i “Breza”.
Žanr i književna vrsta
“Fatalist” pripada žanru pripovijetke s elementima psihološke karakterizacije likova. Djelo se svrstava u realističku prozu s naglašenim socijalnim elementima. Karakterizira ga linearna narativna struktura ispričana kroz prizmu sveznajućeg pripovjedača. Tekst kombinira elemente tragičnog i komičnog, stvarajući posebnu vrstu ironijske distance prema događajima i likovima. Pripovjedni stil odlikuje se jasnoćom izraza, živopisnim dijalozima i preciznim opisima seoskog ambijenta. Kolar kroz žanrovske odrednice pripovijetke uspješno gradi kompleksnu karakternu studiju glavnog lika.
Mjesto i vrijeme

“Fatalist”, segment romana “Junak našeg doba” Mihajla Ljermontova, smješten je u specifičnom povijesnom i geografskom kontekstu Rusije 19. stoljeća. Centralni dio radnje odvija se u vojnoj tvrđavi gdje glavni lik Pecorin boravi zajedno s Maksimićem.
Prostorni okvir djela proteže se kroz nekoliko lokacija ruske provincije:
- Vojna tvrđava kao glavno mjesto zbivanja
- Primorski gradić
- Lječilište Tamanj
Vremenski kontekst romana smješten je u prvu polovicu 19. stoljeća, period intenzivnih društvenih promjena u Rusiji. Ovo razdoblje karakterizira ruski romantizam koji se očituje kroz:
Karakteristike perioda | Manifestacija u djelu |
---|---|
Društvene promjene | Vojni život u provinciji |
Književni pravac | Ruski romantizam |
Povijesni kontekst | Prva polovica 19. stoljeća |
Ljermontov precizno oslikava atmosferu vojnog života u ruskoj provinciji tog vremena, stvarajući autentičan prikaz društvenih odnosa karakterističnih za epohu. Izbor vojne tvrđave kao centralnog mjesta radnje dodatno naglašava izoliranost likova i intenzitet njihovih međusobnih odnosa.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Centralna tema poglavlja “Fatalist” iz romana “Junak našeg doba” fokusira se na vječnu dilemu između determinizma i slobodne volje. Kroz dramatičnu okladu između Pečorina i poručnika Vulića o postojanju predodređene sudbine, Ljermontov ispituje granice ljudske slobode odlučivanja. Okosnica radnje gradi se oko filozofskog pitanja može li čovjek kontrolirati vlastitu sudbinu ili je sve unaprijed određeno.
Sporedne teme
Poglavlje razvija nekoliko međusobno povezanih tema:
- Prolaznost života manifestira se kroz Vulićevu iznenadnu smrt
- Ljudska priroda očituje se u Pečorinovom konstantnom preispitivanju i sklonosti riziku
- Društvene konvencije prikazane kroz vojne običaje i kodeks časti
- Psihološka kompleksnost vidljiva u unutarnjim previranjima likova
- Moralne dileme izražene kroz odnos prema životu i smrti
Ideja djela
Temeljna ideja “Fatalista” leži u propitivanju čovjekove mogućnosti utjecaja na vlastitu sudbinu. Ljermontov kroz lik Pečorina istražuje granice ljudske volje naspram predodređenosti. Djelo sugerira da čak i oni koji ne vjeruju u sudbinu često djeluju kao da je njihov život predodređen, stvarajući tako paradoks između uvjerenja i postupaka.
Motivi i simboli povezani s temom
- Pištolj kao simbol izazivanja sudbine
- Kocka koja predstavlja element slučajnosti
- Noć simbolizira neizvjesnost i tajnovitost
- Ogledalo kao metafora samospoznaje
- Vojnička uniforma predstavlja društvene norme i očekivanja
Kompozicija djela

“Fatalist” predstavlja petu novelu romana “Junak našeg doba” koja se ističe svojom složenom strukturom i posebnim mjestom u cjelokupnom djelu. Kompozicija ove novele gradi se kroz pet ključnih dijelova koji grade napetu priču o sudbini i ljudskoj volji.
Uvod
Radnja započinje u vojničkoj tvrđavi na Kavkazu gdje se grupa časnika okuplja na večernjem druženju. Pripovjedač Maksim Maksimič uvodi čitatelja u atmosferu kroz detaljan opis prostora i prisutnih likova. Središnja tema večeri postaje rasprava o predodređenosti sudbine koja se razvija između skeptičnog Pečorina i poručnika Vulića.
Zaplet
Diskusija o sudbini prerasta u okladu vrijednu 20 zlatnika između Pečorina i Vulića. Vulić odlučuje dokazati svoje uvjerenje o predodređenosti sudbine kroz rizičnu igru ruskog ruleta. Uzima pištolj koji je ranije tijekom večeri bio korišten u igri i stavlja ga na sljepoočnicu. Napetost raste dok prisutni časnici promatraju ovaj dramatičan čin.
Vrhunac
Vulić povlači okidač no pištolj ne opali. Ovaj trenutak predstavlja kulminaciju prve polovice priče i Vulićevu pobjedu u okladi. Međutim kasnije te noći Vulića ubija pijani kozak jednim udarcem sablje. Pečorin saznaje za ovo kroz glasnika koji donosi vijest u kasarnu.
Rasplet
Nakon Vulićeve smrti Pečorin preuzima inicijativu i kreće u potjeru za ubojicom. Pronalazi ga u napuštenoj kući gdje se razbojnik zabarikadirao. Usprkos očitoj opasnosti Pečorin ulazi kroz prozor i uspijeva savladati ubojicu pokazujući iznimnu hrabrost.
Zaključak
Događaji u noveli ostavljaju dubok trag na Pečorina koji preispituje svoje stavove o sudbini. Kroz njegovo promišljanje autor ostavlja otvorenim pitanje predodređenosti života. Struktura novele gradi se kroz postupno pojačavanje napetosti do konačnog obrata koji čitatelja ostavlja u nedoumici o prirodi sudbine.
Kratki sadržaj

“Fatalist” se odvija u vojničkoj tvrđavi na Kavkazu gdje skupina časnika raspravlja o predodređenosti sudbine. Glavni lik Grigorij Aleksandrovič Pečorin započinje raspravu s poručnikom Vulićem o postojanju sudbine. Pečorin se kladi u 20 zlatnika tvrdeći da čovjek kontrolira vlastitu sudbinu dok Vulić zastupa suprotno stajalište.
Kulminacija rasprave događa se kada Vulić uzima pištolj te ga prislanja na sljepoočnicu kako bi dokazao svoju tezu o predodređenosti. Nakon što povuče okidač pištolj ne opali čime Vulić pobjeđuje u okladi. Međutim kasnije te večeri Vulić pogiba u sukobu s pijanim kozakom što dodatno produbljuje misterij predodređenosti.
Pečorin nakon saznanja o Vulićevoj smrti kreće u potjeru za ubojicom demonstrirajući vlastitu hrabrost u opasnoj situaciji. Kroz dramatične događaje pripovijest istražuje filozofska pitanja o determinizmu sudbine suprotstavljenom slobodnoj volji pojedinca. Ljermontov kroz lik Pečorina prikazuje kompleksnost ljudske prirode ostavljajući čitatelja u nedoumici o tome upravlja li čovjek zaista svojom sudbinom ili je ona već predodređena.
Redoslijed događaja

Pečorin boravi dva tjedna u kozačkom selu gdje pješadijski bataljun održava redovita večernja druženja. Oficiri provode večeri uz kartanje i kockanje, stvarajući atmosferu tipičnu za vojnički život tog doba.
Tijekom jedne večeri, razgovor se razvija u filozofsku raspravu o sudbini i predodređenosti. Pečorin odlučno izražava svoj skepticizam prema konceptu predodređenosti te izaziva poručnika Vulića na okladu vrijednu 20 dukata.
Atmosfera postaje napeta kad Pečorin iznosi jezivo proročanstvo – na Vulićevom licu primjećuje drevni znak skorašnje smrti. Vulić, nepokolebljiv u svojim uvjerenjima, prihvaća izazov bez oklijevanja te donosi napunjeni pištolj.
Dramatični vrhunac scene nastupa kad Vulić prislanja pištolj na sljepoočnicu i povlači okidač. Pištolj zataji, no Vulić dokazuje njegovu ispravnost pucanjem u kapu na prozoru. Pobjedonosno prikuplja svoje dukate, nesvjestan ironične sudbine koja ga čeka kasnije te večeri.
Slijed događaja poprima mračan obrat kad se Vulićevo proročanstvo ispunjava – pogiba u sukobu s pijanim kozakom, ostavljajući neriješeno pitanje determinizma naspram slobodne volje.
Analiza likova

Ljermontov detaljno gradi psihološke profile svojih likova kroz njihove postupke i međusobne odnose u pripovijetki “Fatalist”. Karakterizacija likova otkriva složenu mrežu osobnosti koje se suočavaju s temeljnim pitanjima sudbine i slobodne volje.
Glavni likovi
Pečorin dominira pripovijetkom kao kompleksan protagonist čija se osobnost manifestira kroz skepticizam i konstantno preispitivanje. Ovaj 25-godišnji ruski oficir, premda obrazovan i materijalno zbrinut, pokazuje izrazitu duhovnu prazninu i ciničan pogled na život. Njegove karakterne osobine uključuju:
- Sklonost manipulaciji drugim likovima
- Intelektualnu superiornost koju koristi za psihološke igre
- Unutarnji konflikt između racionalnog i mističnog
Vulić predstavlja Pečorinov karakterni kontrapunkt kao srpski poručnik čvrste vjere u sudbinu. Njegove osobine obuhvaćaju:
- Beskompromisnu odvažnost u dokazivanju vlastitih uvjerenja
- Dostojanstveno držanje u kritičnim situacijama
- Fatalistički pogled na život koji ga vodi u tragičan kraj
Sporedni likovi
Grupa časnika u tvrđavi služi kao kolektivni lik koji stvara društveni kontekst za glavnu radnju. Među njima se ističu:
- Maksim Maksimič – iskusni kapetan koji predstavlja glas razuma
- Kozak ubojica – katalizator tragičnih događaja
- Doktor Werner – racionalni promatrač događaja
Ovi likovi, iako manje zastupljeni, bitno utječu na razvoj glavne radnje i dodatno naglašavaju središnje teme djela.
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova temelji se na intelektualnom i filozofskom sukobu:
- Pečorin i Vulić razvijaju odnos zasnovan na međusobnom poštovanju unatoč suprotnim uvjerenjima
- Ostali časnici formiraju publiku koja svjedoči dramatičnom sukobu ideja
- Odnos Pečorina prema kozaku-ubojici pokazuje njegovu transformaciju nakon Vulićeve smrti
Kroz ove odnose Ljermontov gradi složenu mrežu interakcija koje dodatno produbljuju psihološku dimenziju pripovijetke.
Stil i jezik djela
Ljermontov u “Fatalistu” koristi složen narativni stil koji kombinira realističan pristup s elementima psihološke proze. Njegov jezik odlikuje se preciznošću i izražajnošću, posebno pri opisivanju unutarnjih stanja likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst obiluje stilskim figurama koje pojačavaju dramski naboj pripovijetke. Metafore dominiraju u opisima vojničkog života (“noć je gutala zvukove tvrđave”), dok se ironija provlači kroz Pečorinove komentare o sudbini. Autor koristi gradaciju za stvaranje napetosti, posebno u sceni oklade. Dijalozi su prožeti antitezama koje naglašavaju sukob između determinizma i slobodne volje. Ljermontov vješto upotrebljava personifikaciju pri opisima prirode koja često zrcali psihološka stanja likova.
Narativne tehnike
Pripovjedač koristi retrospektivno pripovijedanje kroz Pečorinov dnevnik, stvarajući složenu narativnu strukturu. Izmjenjuju se scene akcije s introspektivnim dijelovima teksta. Autor majstorski kontrolira tempo pripovijedanja – usporava ga tijekom filozofskih razmatranja te ubrzava u dramatičnim trenucima. Unutarnji monolozi glavnog lika otkrivaju njegove sumnje i preispitivanja, dok dijaloški dijelovi nose glavni teret radnje.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela prožeta je mističnošću i neizvjesnošću. Ton varira od filozofski kontemplativnog do ironično-skeptičnog, posebno u Pečorinovim opservacijama. Ljermontov stvara napetu atmosferu kroz pomno građenje scene oklade te kasnijih događaja. Vojnička tvrđava kao mjesto radnje doprinosi osjećaju izoliranosti i klaustrofobije, dok noćne scene pojačavaju osjećaj neizvjesnosti i sudbinske predodređenosti.
Simbolika i motivi
Diderotov “Fatalist Jacques” bogat je simboličkim značenjima koja se isprepliću kroz cijelo djelo. Kompleksna struktura romana gradi se kroz splet simbola motiva koji nose dublja filozofska značenja.
Simboli u djelu
Jacques kao lik predstavlja univerzalnog čovjeka u potrazi za smislom života. Njegov odnos s gospodarom simbolizira društvenu hijerarhiju 18. stoljeća dok njihovi dijalozi odražavaju filozofske rasprave tog doba. Pištolj koji se pojavljuje u ključnim trenucima simbolizira moć nad životom i smrti a konj kojeg Jacques jaše predstavlja njegovu životnu putanju. Česta spominjanja vremenskih nepogoda simboliziraju prepreke i izazove s kojima se likovi susreću.
Motivi
Putovanje se ističe kao dominantan motiv kroz koji se isprepliću sudbina i slobodna volja. Protagonisti tijekom putovanja susreću različite likove čije priče tvore mozaik ljudskih iskustava. Motiv slučajnosti pojavljuje se u brojnim situacijama gdje Jacques preispituje predodređenost događaja. Ponavljajući motivi poput susreta u gostionicama stvaraju ritam pripovijedanja dok motiv rata služi kao pozadina za razvoj karaktera.
Alegorija i metafora
Djelo koristi alegoriju putovanja kao metaforu životnog puta. Odnos Jacquesa i njegovog gospodara metaforički prikazuje sukob racionalnog i empirijskog pristupa životu. Svaka prepreka na njihovom putu alegorijski predstavlja životne izazove dok gostionice služe kao metafora za mjesta susreta različitih društvenih slojeva. Diderot vješto koristi metaforičke opise prirodnih pojava kako bi dočarao unutarnja stanja likova.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Fatalizam kao književni koncept duboko je ukorijenjen u različitim povijesnim epohama. Staronordijska književnost njeguje poseban oblik aktivnog fatalizma, gdje likovi prihvaćaju neizbježnost sudbine no istovremeno aktivno djeluju. Ovo se jasno očituje u mitovima poput Ragnaroka, gdje nordijski bogovi svjesno koračaju prema svojoj predodređenoj propasti.
U razdoblju realizma fatalizam poprima društvenu dimenziju kroz djela poput Balzacovog “Oca Goriota”. Likovi se suočavaju s nepremostivim društvenim i ekonomskim preprekama koje determiniraju njihove životne puteve. Ova perspektiva naglašava ulogu socijalnih struktura u oblikovanju ljudskih sudbina.
Povijesno razdoblje | Manifestacija fatalizma |
---|---|
Staronordijsko doba | Aktivni fatalizam u mitovima |
Realizam | Društveno-ekonomski determinizam |
Kulturološki aspekt fatalizma manifestira se kroz specifične lokalne kontekste. U hrvatskoj književnosti fatalizam često odražava mentalitet ruralnih sredina gdje se sudbina poistovjećuje s božjom voljom ili društvenim normama. Ovakav pristup vidljiv je u djelima koja tematiziraju seosku sredinu i njezine običaje.
Suvremena interpretacija fatalizma u književnosti spaja tradicionalne elemente s modernim psihološkim pristupom. Likovi se bore između prihvaćanja predodređenosti i težnje za samostalnim odlučivanjem, stvarajući složene karakterne profile koji odražavaju univerzalnu ljudsku dilemu.
Interpretacija i kritički osvrt
Ljermontovljeva pripovijetka “Fatalist” predstavlja kompleksnu analizu ljudske sudbine kroz prizmu glavnog lika Pečorina. Pečorin, obrazovani ruski časnik, započinje kao skeptik prema ideji predodređenosti sudbine. Nakon dramatične smrti poručnika Vulića njegovi se stavovi počinju mijenjati, što otvara složena pitanja o determinizmu.
Simbolika i motivi djela:
- Pištolj simbolizira sudbinu i slučajnost
- Vulićeva smrt predstavlja ironiju života
- Vojno okruženje naglašava strogoću i red nasuprot kaotičnosti sudbine
Karakter Pečorina odražava tipičnog “suvišnog čovjeka” ruske književnosti 19. stoljeća. Njegova sebičnost i bezosjećajnost manifestiraju se kroz poigravanje tuđim osjećajima. Unutarnji konflikt između racionalnog skepticizma i neobjašnjivih događaja stvara napetost koja pokreće radnju.
Filozofska dimenzija:
- Sukob između determinizma i slobodne volje
- Propitivanje uloge slučajnosti u ljudskom životu
- Problem predvidljivosti ljudske sudbine
Kritička analiza otkriva višeslojnost pripovjedne strukture. Ljermontov vješto isprepliće elemente realizma s filozofskim promišljanjima, stvarajući djelo koje nadilazi okvire klasične vojne pripovijetke. Pečorinova transformacija iz cinika u osobu koja preispituje vlastita uvjerenja ocrtava univerzalnu ljudsku težnju za razumijevanjem životnih zakonitosti.
Vlastiti dojam i refleksija
Čitanje fatalističke lekture pobuđuje specifičan spektar emocija kod čitatelja. Dominantan osjećaj proizlazi iz sukoba između determinizma i slobodne volje, gdje likovi često djeluju pod teretom predodređene sudbine.
Prva razina dojma manifestira se kroz empatiju prema likovima zarobljenim u determinističkom okviru. Čitatelj proživljava njihove unutarnje borbe kroz:
- Emotivnu povezanost s dilemama glavnih likova
- Preispitivanje vlastitih stavova o sudbini
- Identifikaciju s moralnim dvojbama protagonista
Refleksivna komponenta produbljuje se kroz složene filosofske teme:
- Pitanje postojanja slobodne volje
- Odnos između sudbine i osobnih odluka
- Utjecaj društvenih okolnosti na životni put
Kritička analiza fatalističkih djela otkriva slojevitost autorske poruke. Ironijski elementi u djelima poput Kolarovog “Fatalista” stvaraju odmak od čistog determinizma, omogućujući čitatelju prostor za vlastitu interpretaciju. Diderotov “Jacques Fatalist” pak koristi humor kao sredstvo relativizacije fatalističkog svjetonazora.
- Frustracije zbog ograničenja likova
- Razumijevanja kompleksnosti ljudske sudbine
- Prepoznavanja univerzalnih životnih obrazaca