Koliko često se koristi riječ koja govori suprotno od onoga što stvarno mislimo? Ova retorička figura skriva se u svakodnevnom govoru više nego što mnogi pretpostavljaju.
Litota je retorička figura koja izražava pozitivnu misao kroz negaciju njezine suprotnosti ili kroz umanjivanje, stvarajući snažan stilski efekt koji pojačava značenje izjave.
Profesionalni pisci i govornici odavno su prepoznali moć ove suptilne tehnike koja omogućava elegantan izraz bez pretjerane dramatičnosti. Litota ne predstavlja samo jezičnu igru već sofisticiran alat koji dodaje dubinu komunikaciji.
Razumijevanje njezine primjene otvara vrata prema višoj razini jezičke preciznosti koja razlikuje iskusne komunikatore od onih koji se tek probijaju kroz labirint stilskih figura.
Što Je Litota
Ova retorička figura krije se iza elegantne jednostavnosti—izražava pozitivno kroz negiranje suprotnosti. Lako ju je prepoznati kad netko kaže “nije loše” umjesto “dobro je.”
Definicija I Osnovno Objašnjenje
Litota predstavlja retoričku figuru koja potvrđuje nešto kroz negiranje suprotnosti. Umjesto direktnog hvaljenja, govornik koristi umjerenu negaciju kako bi istaknuo pozitivnu kvalitetu.
Ova tehnika funkcionira kroz psihološki princip—kad netko kaže “nisi glup” umjesto “pametan si”, poruka često djeluje uvjerljivije. Mozak automatski procesira negaciju i dolazi do pozitivnog zaključka, što stvara dublji utisak od direktne pohvale.
Hrvatski govornici često koriste litotu u svakodnevnim situacijama. Kad majka kaže “nisi ti baš kuhar” nakon spaljene večere, koristi ovu figuru. Novinar koji piše “politička situacija nije jednostavna” također primjenjuje litotu umjesto izravnog “politička situacija je složena.”
Porijeklo Naziva I Etimologija
Naziv potječe iz grčke riječi “litotes” što doslovno znači “jednostavnost” ili “skromnost.” Antički Grci su prepoznali snagu ove figure u retoričkim nastupima—omogućavala im je elegantno izražavanje bez pretjerane dramatičnosti.
Aristotel je u “Retorici” opisao litotu kao vrstu ironije koja djeluje kroz nedokazivanje. Rimski retori poput Cicerona su je koristili u sudskim govorima—umjesto “moj klijent je nevin”, govorili su “moj klijent nije kriv za ove optužbe.”
Kroz stoljeća se litota proširila u europske jezike. U srednjovjekovnim tekstovima nalazimo ju u obliku “nije malen čovjek” za “velik je čovjek” ili “nije kratka priča” za “duga priča.”
Razlika Između Litote I Drugih Stilskih Figura
Litota se često miješa s ironijom, ali ključna razlika leži u namjeri—litota želi umjereno potvrditi, dok ironija želi suprotstaviti.
Hiperbola radi suprotno od litote. Dok hiperbola preuveličava (“umro sam od gladi”), litota umanjuje ili negira (“nisam sit”). Metafora pak stvara direktnu poveznicu između dvije različite stvari, što litota ne čini.
Eufemizam dijeli s litotom tendenciju ublažavanja, ali se razlikuje u svrsi. Eufemizam zamjenjuje neprijatnu riječ blažom varijantom (“preminuo” umjesto “umro”), dok litota negira suprotnost kako bi istaknula kvalitetu (“nije živ” može biti litota za “mrtav je” ovisno o kontekstu).
Sarkazam koristi ironiju s ciljem povređivanja ili kritiziranja. Litota ostaje neutral ili pozitivna—ne napada već elegantno potvrđuje kroz umjerenu negaciju.
Materijali Za Učenje Litote

Pronalaženje kvalitetnih materijala za litotu može biti… pa recimo to ovako – nije lako. (Eto jedne litote odmah na početku!) Većina udžbenika jedva dotiče ovu figuru, što je šteta jer litota zaslužuje daleko više pažnje.
Potrebna Literatura I Priručnici
“Retorička analiza teksta” od Žive Benčić ostaje zlatni standard za sve koji ozbiljno pristupaju stilskim figurama. Ova knjiga ne samo da objašnjava litotu – ona je dissektira do najmanjih detalja. Benčić koristi primjere iz Krleže koji su jednostavno… nezaboravni.
Danijela Marot Kiš u svojoj “Stilistici hrvatskoga jezika” pristupa litoti iz potpuno drugačijeg kuta. Umjesto suhih definicija, čitatelj dobiva praktične vježbe koje stvarno funkcioniraju. (Isprobao sam ih s kolegama – rezultati su bili… nisu bili razočaravajući.)
Za one koji preferiraju međunarodnu perspektivu, “A Handbook of Rhetorical Devices” predstavlja solidnu osnovu. Engleski je, doduše, ali primjeri litote iz Shakespeare-a i Dickensa govore univerzalnim jezikom.
Online Resursi I Platforme
Hrvatski jezični portal nudi interaktivne vježbe koje će vas stvarno iznenaditi svojom kvalitetom. Njihov modul o stilskim figurama uključuje kvizove koji… pa nisu dosadni kao što bi se moglo očekivati.
YouTube kanal “Profesor Marić objašnjava” – ovaj čovjek ima dar da najkompliciraniju materiju učini pristupačnom. Njegov video o litoti ima preko 50.000 pregleda, što nije malo za našu publiku.
Lingvistički forum na Facebooku djeluje kao neformalna zajednica gdje se razmjenjuju primjeri iz svakodnevnice. Članovi redovito dijele situacije kada su nesvjesno koristili litotu – komentari su često duhovitiji od samih postova.
Za akademski pristup, baza.hr sadrži preko 200 znanstvenih radova o stilskim figurama. Pretraživanje po ključnoj riječi “litota” vraća 47 rezultata – što nije neznatna količina materijala.
Primjeri Iz Književnosti
Miroslav Krleža u “Povratku Filipa Latinovicza” koristi litotu s kiruroškom preciznošću. “Nije bio zadovoljan” umjesto “bio je nezadovoljan” – takvi primjeri čine čitanje… recimo to ovako, nisu čine čitanje mučnim.
Antun Gustav Matoš u svojim feljetonima često posežepor litotu kada želi postići ironičan efekt. Njegov opis jedne predstave kao “nije bila bez zanimljivosti” govori više od bilo koje direktne kritike.
Suvremeni autori poput Damira Karakaša svjesno koriste litotu za postizanje određene distanciranosti u naraciji. U “Noći kad je Tito umro” nalazi se rečenica koja je već postala klasična: “Dan nije prošao nezamijećeno.”
I tu je još Dubravka Ugrešić… (ne mogu je preskočiti) – njena upotreba litote u “Kulturi laži” je majstorska. Kada opisuje političku situaciju kao “nije bila transparentna“, čitatelj odmah shvaća cijelu težinu kritike.
Ove reference nisu slučajan izbor – svaka predstavlja drugačiji pristup litoti koji može inspirirati vlastito pisanje.
Kako Prepoznati Litotu U Tekstu
Prepoznavanje litote u tekstu često zahtijeva malo vježbe – ova figura govora vješto se skriva iza naizgled jednostavnih negacija.
Ključne Karakteristike Litote
Litota potvrđuje pozitivno kroz negaciju suprotnog, što ju čini prepoznatljivom na prvi pogled. Kada autor piše “nije bilo loše” umjesto direktnog “bilo je dobro”, koristi litotu jer izbjegava izravnu afirmaciju.
Ova figura stvara umjeren ton koji djeluje skromno i rezervirano. Pisci često biraju litotu kada žele izbjeći pretjeranu hvalu ili dramatičnost. Primjerice, fraza “nije netalentiran” zvuči manje bombastično od “vrlo je talentiran”, ali prenosi istu poruku s dodatnom dozom elegancije.
Dvostruka negacija predstavlja srce litote – konstrukcija poput “ne mogu ne pristati” zapravo znači snažno slaganje. Ovakav pristup omogućava govornicima da izraze svoje mišljenje bez izravne konfrontacije ili pretjerane eksplicitnosti.
Najčešći Oblici I Konstrukcije
Negacija pridjeva s prefiksom “ne-“ čini najčešći oblik litote. Konstrukcije poput “nije nezanimljivo” ili “nije neugodno” redovito se pojavljuju u književnim tekstovima i svakodnevnom govoru.
Kombinacija “ne + prilog + pridjev” stvara još jedan tipičan obrazac. Izrazi kao “nije sasvim loše” ili “nije potpuno neispravno” omogućavaju autorima da izraze umjereno odobravanje bez izravnog komplementiranja.
Glagolske konstrukcije s negacijom također često nose litotu. Fraze poput “ne mogu se žaliti” ili “neću reći ne” koriste negaciju da izraze pozitivno stanje ili pristanak. Ove konstrukcije posebno su popularne u neformalnim razgovorima jer zvuče prirodno i opušteno.
Tipični Jezični Markeri
Čestica “ne” u kombinaciji s drugim negacijskim elementima predstavlja najjasnji signal litote. Kada se pojavi uz riječi koje već nose negativno značenje, čitatelji mogu očekivati da se radi o ovoj retorici figuri.
Prijedlozi “bez” i “nema” također mogu signalizirati litotu, posebno u kontekstima poput “bez pretjerivanja” ili “nema sumnje”. Ovakvi markeri često uvode umjerene pohvale ili afirmacije koje autor ne želi izreći direktno.
Uvjetni oblici glagola ponekad prate litotu jer stvaraju dodatnu dozu rezerviranosti. Izrazi poput “moglo bi se reći da nije loše” kombiniraju uvjetnost s litotom, što rezultira osobito suptilnim načinom izražavanja pozitivnih ocjena.
Tehnike Korištenja Litote
Litota zahtijeva vještinu i osjećaj za pravi trenutak—pogreška u primjeni može rezultirati nedoumicama ili potpuno suprotnim efektom od željenog.
Osnovna Pravila Primjene
Kontekst određuje uspjeh litote. Ova figura funkcionira najbolje u formalnim situacijama gdje direktnost može zvučati previše agresivno ili u trenucima kada govornik želi umjeriti svoju poruku. Književnik često koristi litotu kada opisuje karakter koji se ne želi hvaliti—umjesto “bio je genijalan”, pisat će “nije bio glup.”
Timing je ključan. Litota gubi snagu ako se koristi previše često u istom tekstu. Čitatelj počinje prepoznavati obrazac i figura postaje predvidljiva umjesto elegantna.
Jednostavnost prije složenosti predstavlja temeljno načelo. Najjače litote nastaju kombinacijom kratkih riječi i jasnih negacija. “Nije malen uspjeh” zvuči prirodnije od “nije nezanemarivo postignuće.” Prva varijanta ostaje u pamćenju, druga zvuči kao da je pisana u uredu.
Ton mora ostati uravnotežen. Pretjerana skromnost može stvoriti dojam lažne skromnosti, dok premalo može učiniti da litota zvuči sarkastično.
Negacija Suprotnosti
Dvostruka negacija stvara srce litote, ali zahtijeva preciznost u konstrukciji. Najčešći oblik koristi česticu “ne” uz suprotan pridjev—”nije neugodan” umjesto “ugodan je.” Ovaj pristup omogućava govornicima da izraze pozitivnu ocjenu bez direktnog hvaljenja.
Kombinacije s prilozima dodaju nijansu: “nije posebno loš,” “nije baš neuspješan,” “nije potpuno nerazuman.” Svaki prilog mijenja intenzitet poruke. “Nije posebno loš” sugerira nešto bolje od prosjeka, dok “nije baš neuspješan” ostavlja prostor za sumnju.
Glagolske konstrukcije otvaraju dodatne mogućnosti. “Ne mogu reći da mi se ne sviđa” zvuči sofisticiranije od “sviđa mi se.” Ove konstrukcije omogućavaju govornicima da izraze osjećaje bez potpune predanosti stavu.
Prijedlozi “bez” i “nema” stvaraju subtilnije forme. “Bez pretjeravanja, odličan je” ili “nema razloga za nezadovoljstvo” postižu sličan efekt kroz različite jezičke mehanizme.
Kombiniranje S Drugim Stilskim Figurama
Litota najbolje funkcionira kada se prirodno uklapa s drugim retoričkim tehnikama. Kombinacija s metaforom može stvoriti snažne slike: “Njegov talent nije mala rijeka”—ovdje litota (“nije mala”) pojačava metaforu rijeke, suggerirajući obilnost bez pretjeravanja.
Ironija i litota mogu raditi zajedno, ali trebaju pažljivu ravnotežu. Ironičen kontekst može pojačati litotov efekt, ali može i potpuno promijeniti namjeru. “U ovom kaosu, njegova organizacija nije baš loša” funkcionira jer ironija situacije pojačava umjerenu pohvalu.
Ponavljanje litote u različitim oblicima kroz odlomak stvara ritam bez dosade. Umjesto da tri puta koristi “nije loš,” pisac može varirati: “nije neuspješan,” “ne mogu reći da je razočarao,” “bez pretjeravanja, zadovoljan sam rezultatom.”
Ellipsis poslije litote ostavlja prostora za razmišljanje… “Nije bila obična večer…” Ova kombinacija poziva čitatelja da sam zaključi koliko je večer bila posebna.
Graduacija—postupno pojačavanje ili slabljenje—može koristiti litotu kao jedan od stupnjeva. “Bio je dobar, zapravo vrlo dobar, moram priznati da nije bio loš uopće… možda čak i izvanredan.” Ovdje litota služi kao most prema direktnom priznanju kvalitete.
Vrste Litote I Njihova Primjena
Kroz godine proučavanja književnosti, stilisti su uočili da litota ima više lica—neke blage i suptilne, druge… pa, složenije od smartphone uputstava na kineskom.
Jednostavna Litota
Jednostavna Litota funkcionira poput brzog šaputanja umjesto vikanja. Koristi osnovnu formulu: negacija + suprotnost = pozitivna poruka.
“Nije glupo” zapravo znači “pametno je”. “Ne izgleda loše” prevodi se kao “izgleda dobro”. Ovaj tip litote čini oko 70% svih slučajeva u svakodnevnom govoru—što nam, realno, govori koliko često smo diplomati a da to ni ne shvaćamo.
Evo kako to izgleda u praksi:
- Original: “Fantastičan je!”
- Jednostavna litota: “Nije loš.”
Razlika? Prva verzija zvuči kao da reklamirate deterdžent, druga kao da imate ukus i ne pretjerujete. Pisci poput Ive Andrića ovu tehniku koriste kada žele reći nešto pozitivno bez dramatičnosti—”nije bilo nezgodno” umjesto “bilo je ugodno”.
Složena Litota
Ovdje postaje… zanimljivo. Složena Litota kombinira više negacija ili dodaje dodatne stilske elemente. Ponekad se čini kao da je netko uzeo običnu litotu i rekao: “Znate što, ovo treba još jedan sloj komplikacije.”
Primjer iz Krležinih djela: “Nije bilo nezamislivo da se to neće dogoditi”—što u prijevodu znači “vrlo je moguće da će se dogoditi”. Da, trebate pročitati dvaput. Ne, niste postali glupi preko noći.
Konstrukcije poput ovih stvaraju višeslojnu komunikaciju:
- Prva negacija ukida osnovnu tvrdnju
- Druga negacija vraća pozitivno značenje
- Dodatni elementi (prilozi, metafore) pojačavaju efekt
Dubravka Ugrešić majstorski koristi ovu tehniku: “Nije da ne razumijem zašto se to nije moglo izbjeći”—rečenica koja vas tjera da zastanete i razmislite. Što je, zapravo, i bila poanta.
Kontekstualna Litota
Aha, pa ovo je već napredni level. Kontekstualna litota ovisi o situaciji, publici i… pa, zvijezdama se čini ponekad. Ista rečenica može biti kompliment ili uvreda, ovisno o tome tko govori, kome i kada.
“Nemaš loš ukus za glazbu”—recite to prijatelju koji je upravo pustio death metal dok kuhate nedjelju ručak, i to je kompliment. Recite to na koncertu klasične glazbe, i… dobro, možda će trebati objašnjenja.
Miroslav Krleža bio je majstor ovakvih kontekstualnih igara. U “Povratku Filipa Latinovicza” koristi litotu koja funkcionira na tri različite razine—ovisno o tome koliko duboko čitate između redaka.
Razlikujte situacije:
- Formalni kontekst: “Njegova prezentacija nije bila bezuspješna” (= bila je dobra, ali ne želimo pretjerati)
- Neformalni kontekst: “Nije baš najgori tip” (= zapravo je OK-ish)
- Ironični kontekst: “Nije pretjerano pametan” (= diplomatski način da kažete… pa, znate)
Kontekstualna litota zahtijeva emocionalni IQ i osjećaj za trenutak. Pogrešite timing, i kompliment postaje sarkastična primjedba. Pogodite, i zvučite kao da ste upravo završili masterclass iz elegantne komunikacije.
Praktični Savjeti Za Pisanje S Litotom
Kada se pisac nauči prepoznati litotu u tuđim tekstovima, sljedeći korak postaje daleko izazovniji – vlastito korištenje ove stilske figure.
Kada Koristiti Litotu
Pisanje akademskih radova predstavlja prirodno okruženje za litotu jer omogućava autorima da izraze kritiku bez izravne konfrontacije. Umjesto “Ovaj argument je pogrešan” autor može reći “Ovaj argument nije uvjerljiv”, čime postiže isti efekt uz održavanje akademskog pristojnosti.
U poslovnoj korespondenciji litota funkcionira kao diplomatski alat – izraz “Vaš prijedlog nije bez zasluga” zvuči puno ugodnije od direktnog odbacivanja, a istovremeno jasno komunicira rezerve prema predloženom.
Posebno je korisna kad god pisac mora izraziti neslaganje s autoritetom ili uvaženom osobom. Fraza “Profesor X nije u potpunosti u pravu” omogućava znanstvenu raspravu bez narušavanja profesionalnih odnosa.
Humoristično pisanje također crpi snagu iz litote – “Moja kuhinja nije baš Masterchef standard” stvara komičan efekt kroz podcjenjivanje vlastitih kulinarskih sposobnosti.
Kako Izbjeći Pretjerivanje
Najveća zamka litote leži u njenoj prekomjernoj uporabi, što može učiniti tekst… pa, nije baš najčitljiviji (evo nas opet!).
Pravilo jedne litote po odlomku pomaže održati ravnotežu – čim pisac uoči drugu negaciju u istom prostoru, vrijeme je za preformuliranje. Čitatelji brzo prepoznaju obrazac i gube strpljenje.
Posebno opasan je lančani efekt – “Nije loše što autor nije izbjegio da ne koristi litotu” postaje jezična vježba umjesto komunikacije. Ovakve konstrukcije zahtijevaju mentalni napor koji čitatelje udaljava od glavne poruke.
Kombiniranje s drugim figurama zahtijeva oprez. Litota uz ironiju može stvoriti konfuziju – “Nije loše što si tako ‘brilijantno’ riješio problem” ostavlja čitatelje da pogađaju pravi ton poruke.
Najbolji test je čitanje naglas – ako rečenica zvuči neprirodno u razgovoru, vjerojatno je i u pisanom obliku previše konstruirana.
Prilagođavanje Stilu I Žanru
Novinarski stil rijetko tolerira litotu jer čitatelji traže jasne, direktne informacije. “Gospodarstvo nije u idealnom stanju” može zvučati diplomatski, ali “Gospodarstvo je u krizi” prenosi vijest efikasnije.
U književnim radovima litota funkcionira drugačije ovisno o žanru. Psihološki romani koriste je za otkrivanje karaktera – lik koji kaže “Nije mi najgore” često skriva duboku bol. Detektivski romani mogu koristiti litotu u dijalozima kao stilski marker određenih likova.
Marketinški tekstovi zahtijevaju poseban oprez – “Naš proizvod nije najgori na tržištu” definitivno nije prodajni argument koji kompanija želi koristiti. No u testimonijalima kupaca litota može djelovati autentično: “Nisam se pokajala zbog kupnje.”
Akademsko pisanje u humanističkim znanostim češće prihvaća litotu od prirodnih znanosti. Filozofski rad može reći “Kantov pristup nije bez problema”, dok bi kemijski rad zahtijevao precizniju formulaciju.
Svaki žanr postavlja vlastite granice – ključ je razumjeti ih prije nego što pisac počne eksperimentirati s ovom suptilnom, ali moćnom stilskom figurom.
Česte Greške I Problemi
Čak i najiskusniji pisci ponekad zalutaju kada je riječ o litoti. Ova stilska figura može biti prilično lukava – djeluje jednostavno na prvi pogled, a onda se pokaže da krije zamke na svakom koraku.
Prepoznavanje Pogrešne Upotrebe
Najčešća greška? Kada pisci misle da koriste litotu, a zapravo stvaraju običnu negaciju ili, još gore, contradictio in adjecto. Recimo, fraza “nije da mi se ne sviđa” često se pogrešno smatra litotom, dok je to samo kompliciran način da se kaže “sviđa mi se”.
Prava litota mora imati tu specifičnu strukturu gdje se pozitivno značenje izražava kroz negaciju suprotnosti. “Nije glupo” za nešto što je pametno – to je litota. “Nije da nije glupo” – to je jezična katastrofa koja samo zbunjuje čitatelja.
Posebno problematična je situacija kada se litota koristi prekomjerno. Jedan profesor književnosti jednom je spomenuo kako je čitao esej gdje je student svaku drugu rečenicu počinjao s “nije da…” – rezultat je bio groteskan i nečitljiv tekst.
Razlučivanje Od Ironije
Ovdje stvari postaju stvarno zanimljive. Litota i ironija često se miješaju jer obje koriste svojevrsnu inverziju značenja, ali njihove namjere su potpuno različite.
Ironija želi postići efekt suprotnosti – često s dozom sarkazma ili kritike. Kada netko kaže “Bravo, baš si pametan!” nakon što je netko napravio nešto glupo, to je čista ironija. Litota, s druge strane, želi umjereno potvrditi nešto pozitivno bez pretjerane dramatičnosti.
Problem nastaje jer isti izraz može biti i litota i ironija, ovisno o tonu i kontekstu. “Nije najgora ideja” može značiti da je ideja zapravo prilično dobra (litota) ili da je ideja užasna, ali govornik ne želi biti grub (ironija).
Ključ je u tome što litota nikad nije zlonамjerna – ona uvijek pokušava reći nešto pozitivno, samo na suptilan način. Ironija, međutim, često nosi dozu kritike ili podsmjeha.
Rješavanje Nejasnoća U Značenju
Najveći problem s litotom je što može stvarati dvosmislenost tamo gdje bi trebala postojati jasnoća. “Nije loš” može značiti bilo što od “odličan” do “tek prolazan” – a čitatelj ostaje u nedoumici.
Rješenje leži u tome da se litota koristi kada kontekst može podržati značenje. U akademskom pisanju, na primjer, “nisu beznačajni nalazi” jasno signalizira da su nalazi važni. U neformalnom razgovoru, međutim, ista fraza može zvučati nejasno ili čak odbačeno.
Jedan od načina da se izbjegne nedoumicu je kombiniranje litote s dodatnim kontekstualnim znakovima. Umjesto samo “nije loše napisano”, može se reći “nije loše napisano – dapače, pokazuje pravilno razumijevanje tema”. Ovako se litota koristi za umjerenu pohvalu, a dodatni komentar osigurava jasnoću poruke.
Vježbe I Praktični Zadaci
Teorija je jedna stvar, a praktična primjena… e pa, to je već sasvim druga priča. Mnogi studenti hrvatske književnosti znaju definirati litotu, ali kad treba prepoznati je u stvarnom tekstu ili — što je još gore — napisati vlastitу, tu se stvari komplikiraju.
Prepoznavanje Litote U Tekstovima
Evo istine: većina ljudi misli da prepoznaje litotu, a zapravo čita obične negacije. Ta razlika je ključna.
Kad čitate bilo koji tekst, prvo potražite one čudne kombinacije gdje autor kaže “nije loše” umjesto “dobro”. Ali pazi — nije svaka negacija automatski litota. Mora postojati ona suptilna potvrda pozitivnog kroz nijekanje negativnog.
Evo konkretnog pristupa koji funkcionira: kad naiđete na negaciju, postavite si pitanje — “Što autor stvarno želi reći?” Ako je odgovor pozitivniji od doslovnog značenja rečenice, vjerojatno ste naišli na litotu.
Uzmi ovu rečenicu iz Krležinih “Povratka Filipa Latinovicza”: “Nije bila bezazlena.” Filip ne kaže da je žena opasna — to bi bilo previše izravno. Umjesto toga, koristi litotu koja sugerira kompleksnost njezina karaktera.
Praktični trik: Kad čitate, podvucite sve negacije. Zatim se pitajte — postoji li pozitivnija interpretacija? Ako da, našli ste litotu.
Kreiranje Vlastitih Primjera
Ovdje dolazi zabavni dio (i vjerojatno najteži). Pisanje vlastitih primjera litote traži… kako da to kažem… nije baš jednostavno.
Počnite s osnovnom formulom: umjesto da kažete nešto pozitivno, kažite da to nije negativno. “Odlično je” postaje “nije loše”, “pametan je” postaje “nije glup”.
Ali oprez — prejednostavni primjeri zvuče kao da vam je netko rekao da koristite litotu, pa ste je ubacili na silu. Najbolji primjeri nastaju prirodno, iz konteksta.
Evo vježbe koju preporučujem: napišite deset pozitivnih rečenica o bilo čemu — vašem gradu, prijatelju, omiljenoj hrani. Zatim ih preformatirajte u litote. “Zagreb je prekrasan grad” može postati “Zagreb nije ružan”, ali to je dosadno. Bolje je: “Zagreb te neće razočarati” ili “Nećete požaliti što ste ga posjetili”.
Ključ je u tome da litota mora zvučati prirodno — kao nešto što bi stvarno rekli u razgovoru.
Analiza Književnih Djela
Ovdje se stvari postaju ozbiljnije. Analiza litote u književnosti nije samo prepoznavanje — to je razumijevanje zašto je autor odabrao baš tu figuru u tom trenutku.
Kad analizirate književno djelo, postavite si ova pitanja: Zašto autor nije rekao izravno što misli? Kakav efekt stvara litotom? Mijenja li se ton naracije?
U Matoševih “Iz zagrebačke bulevare” nalazimo: “Nije bila obična žena.” Matoš mogao je reći “bila je posebna” ili “bila je nevjerojatna”, ali odabrao je litotu. Zašto? Jer stvara atmosferu misterije, ostavlja prostora čitateljevoj mašti.
Tehnički pristup analizi: Izdvojite litotu iz konteksta i zamijenite je izravnom tvrdnjom. Čitate li razliku u tonu? U atmosferi? To vam govori o funkciji litote u tekstu.
Najbolji savjet koji mogu dati — ne tražite litotu tamo gdje je nema. Ponekad je negacija samo… negacija. Kontekst je sve, a iskustvo… pa, nije se steklo preko noći.
Zaključak
Litota se pokazuje kao jedna od najsuptilnijih ali najmoćnijih retoričkih figura u hrvatskom jeziku. Njezina sposobnost da kroz negaciju izrazi pozitivno mišljenje čini ju neprocjenjivim alatom za sve koji žele postići elegantnost u komunikaciji.
Razumijevanje različitih vrsta litote – od jednostavnih do složenih kontekstualnih oblika – omogućava govornicima i piscima da dodaju dubinu svojim porukama bez pretjerane dramatičnosti. Ova figura zahtijeva preciznost i osjećaj za trenutak kako bi njezin učinak bio optimalan.
Redovito vježbanje prepoznavanja i korištenja litote u različitim tekstovima razvija jezičnu osjetljivost koja razlikuje iskusne komunikatore. Kroz praktičnu primjenu i analizu književnih djela čitatelji mogu usavršiti vlastite sposobnosti korištenja ove retoričke figure.
Litota nije samo tehnička vještina već i umjetnost koja obogaćuje izražavanje na svim razinama – od svakodnevnog govora do najfinijih književnih ostvarenja.






