Možda se pitate zašto se “Galeb” smatra jednim od najvažnijih drama u povijesti kazališta. Ova Čehovljeva drama iz 1896. godine na prvi pogled može djelovati kao jednostavna priča o mladoj glumici i njezinom nesretnom ljubavnom životu.
“Galeb” je psihološka drama koja kroz priču o neispunjenim snovima i izgubljenim prilikama otkriva dublje istine o ljudskoj prirodi i artističkom stvaralaštvu, koristeći simboliku galeba kao metaforu za uništene nade i kreativno samouništenje.”
Međutim, ispod površine krije se bogat mozaik ljudskih emocija, umjetničkih težnji i filozofskih pitanja koja i danas rezoniraju s čitateljima širom svijeta.
Uvod u lektiru

“Galeb” pripada onom rijetkom krugu dramskih djela koja su promijenila lice modernog kazališta. Ova drama predstavlja prekreticu između klasičnog i modernog pristupa dramskom pisanju.
Autor
Anton Pavlovič Čehov (1860-1904) bio je ruski pisac, dramaturg i liječnik koji je revolucionirao kratku priču i moderni teatar. Rođen je u Taganrogu, u obitelji trgovca, a medicinu je studirao u Moskvi. Čehov je jedinstveno kombinirao svoje iskustvo liječnika s dubokim razumijevanjem ljudske psihologije, što se jasno očituje u njegovim djelima. Osim “Galeba”, napisao je još tri važne drame: “Ujak Vanja”, “Tri sestre” i “Višnjik”. Umro je mlad, u 44. godini, od tuberkuloze, ali je ostavio neizmjeran utjecaj na svjetsku književnost.
Žanr i književna vrsta
“Galeb” pripada žanru psihološke drame. To znači da se fokus ne stavlja na vanjsku radnju, već na unutarnje stanje likova, njihove emocije i psihološke procese. Drama ima četiri čina i napisana je u prozi. Čehov je svoju dramu označio kao komediju, što može iznenaditi čitatelje koji u djelu prepoznaju mnoge tragičke elemente. Ova dvosmislenost žanra karakteristična je za Čehovljevo stvaralaštvo – on pronalazi komičko u tragičnome i obrnuto.
Drama se može klasificirati i kao realistička drama jer prikazuje svakodnevni život likova bez pretjerane teatralnosti ili melodramskih efekata. Čehov se fokusira na “male” ljudske tragedije umjesto na velika povijesna događanja.
Mjesto i vrijeme

Radnja “Galeba” odvija se na imanju Petra Nikolajeviča Sorina u ruskoj provinciji, daleko od velikih gradova poput Moskve i Petrogrада. Ovo izdvojeno mjesto nije slučajno odabrano – ono simbolizira izolaciju likova od glavnih kulturnih centara i njihovu unutarnju usamljenost.
Vrijeme radnje postavlja se u kasno 19. stoljeće, točnije u 1890-e godine, period velikih društvenih promjena u Rusiji. Prvi čin odvija se ljeti, drugi na jesen, treći zimi, a četvrti ponovno ljeti, ali dvije godine kasnije. Ova vremenska struktura omogućuje Čehovu da prikaže kako se likovi mijenjaju kroz vrijeme i kako se njihovi snovi i nade postupno ruše.
Imanje predstavlja mikrokozam ruske provincije tog vremena. Tu žive plemići koji polako gube svoj utjecaj, intelektualci koji sanjaju o umjetnosti, ali ne uspijevaju ostvariti svoje ciljeve, te mladi ljudi koji traže svoj put u životu. Jezero na imanju postaje centralni simbol – tamo se odvijaju ključne scene, uključujući i onu u kojoj se pronalazi mrtav galeb.
Fizičko okruženje – divlje jezero, staro imanje, zapušteni park – odražava emocionalno stanje likova. Priroda je lijepa, ali i melankolična, što savršeno odgovara općoj atmosferi neispunjenih snova i izgubljenih prilika koja prožima cijelu dramu.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema “Galeba” je odnos između umjetnosti i života, odnosno pitanje može li se umjetnost stvarati odvojeno od stvarnog svijeta. Čehov istražuje dilemu mnogih umjetnika – trebaju li ostati vjerni svojoj umjetničkoj viziji ili se prilagoditi ukusima publike i komercijalnim zahtjevima.
Trigorin, uspješni pisac, predstavlja umjetnika koji je našao ravnotežu između kreativnosti i popularnosti, ali po cijenu određenih kompromisa. Nasuprot njemu, Konstantin pokušava stvoriti “novu umjetnost”, ali ne uspijeva pronaći pravu formu ni publiku koja bi je razumjela.
Sporedne teme
Ljubav i njezina složenost čini drugu važnu temu. Drama prikazuje različite oblike ljubavi: majčinsku (Arkadina prema Konstantinu), romantičku (Nina prema Trigorinu), neostvarivu (Konstantin prema Nini) i sebičnu (Arkadina prema Trigorinu). Nijedna od ovih ljubavi nije potpuna ili sretna.
Generacijski sukob također je prisutan kroz odnos Arkadine i Konstantina. Majka predstavlja etabliranu, tradicionalnu umjetnost, dok sin traži nove izražajne forme. Njihov sukob odražava šire društvene promjene u Rusiji tog vremena.
Tema prolaznosti vremena prožima cijelu dramu. Likovi stare, mijenjaju se, njihovi snovi se ruše ili transformiraju. Čehov majstorski prikazuje kako vrijeme utječe na ljudske odnose i aspiracije.
Ideja djela
Osnovna ideja “Galeba” je da ljudi često ne mogu pronaći istinsko razumijevanje ni komunikaciju između sebe, bez obzira na to koliko su blizu. Svaki lik zarobljen je u svojoj unutarnjoj drami i ne može se istinski povezati s drugim likovima.
Čehov sugerira da je ljudska priroda inherentno tragična jer smo svi osuđeni na određenu razinu izolacije i nerazumijevanja. Istovremeno, kroz prikazivanje ovih “malih” tragedija, autor pokazuje duboku empatiju prema svim svojim likovima.
Motivi i simboli povezani s temom
Galeb je središnji simbol drame. Konstantin ubija galeba i donosi ga Nini kao bizaran dar, govoreći joj da će je tako i sebe ubiti. Galeb simbolizira Ninu – mladu, lijepu i slobodnu, ali osuđenu na uništenje zbog neostvarivih snova.
Jezero predstavlja granicu između sna i stvarnosti. Na jezeru Nina glumi Konstantinovu dramu, tu se Trigorin inspirira za svoju priču o galeb, a kasnije Nina sama sebe poistovjećuje s galebom iz te priče.
Kazalište kao motiv prisutno je kroz cijelu dramu – likovi stalno “glume” jedni pred drugima, skrivaju svoje istinske osjećaje iza maski i igraju uloge koje ne odgovaraju njihovoj prirodi.
Kratki sadržaj
Uvod
Prvi čin “Galeba” postavlja sve ključne likove i njihove međusobne odnose. Na imanju Sorina okuplja se mala grupa ljudi: gazda imanja Sorin, njegova sestra glumica Arkadina, njezin sin Konstantin koji želi biti dramaturg, mlada Nina koja sanja o glumačkoj karijeri, te pisac Trigorin koji je Arkadinina ljubavnik.
Konstantin priprema svoju eksperimentalnu dramu koju će Nina izvesti na improviziranom kazalištu kraj jezera. Drama nema tradicionalnu radnju – to je poetična vizija o duši svijeta i smislu postojanja. Arkadina prekida predstavu svojim komentarima, smatrajući sinove pokušaje pretjerano dekadentnim.
Zaplet
Zaplet se razvija kroz složene ljubavne odnose. Nina se zaljubljuje u Trigorina, fascinirana njegovom slavom i talentom. Konstantin je zaljubljen u Ninu, ali ona ga ne voli. Iz razočaranja i ljubomore, Konstantin ubija galeba i donosi ga Nini.
Trigorin, inspiriran mrtvim galebom, osmišljava priču o mladoj djevojci koja živi kraj jezera, slobodnoj i sretnoj kao galeb, sve dok je slučajno neki muškarac ne uništi. Nina ne razumije ovu alegoriju koja opisuje njezinu buduću sudbinu.
Rasplet
U trećem činu Arkadina i Trigorin spremaju se otputovati u Moskvu. Nina ih tjera da je povedu sa sobom. Konstantin, očajan zbog Ninine odluke, pokušava samoubojstvo, ali se predomisli i samo se rani.
U četvrtom činu, dvije godine kasnije, Nina se vraća na imanje. Postala je profesionalna glumica, ali nije postigla uspjeh. Trigorin ju je ostavio kad je zatrudnjela, dijete im je umrlo. Ona se poistovjećuje s galebom iz Trigorinove priče – bila je uništena baš kao što je on predvidio.
Vrhunac
Vrhunac drame nastupa kad Nina konačno razumije da je bila samo inspiracija za Trigorinovu priču, a ne osoba vrijedna istinske ljubavi. Ona odlazi u noć, odlučna da nastavi svoju glumačku karijeru unatoč svim razočaranjima.
Konstantin, shvativši da je Nina zauvijek izgubljena za njega i da njegova umjetnost nema budućnost, konačno počini samoubojstvo. Drama završava Dorninim riječima upućenima Trigorinu: “Konstantin Gavrilović se ubio.”
Redoslijed događaja
Čehov majstorski konstruira vremensku strukturu drame kroz četiri čina koji pokrivaju period od dvije godine. Svaki čin označava drugu godinu doba, što simbolizira ciklične promjene u životima likova.
Prvi čin (ljeto): Uvodi se svih šest glavnih likova. Konstantin priprema svoju avant-garde dramu za Ninu. Arkadina je kritična prema sinovim umjetničkim eksperimentima. Trigorin stiže s Arkadinom i odmah privlači Nininu pažnju. Konstantin, frustriran majčinom nesupportom i Niničnim nezainteresovanošću, ubija galeba kao simboličan čin.
Drugi čin (jesen): Razvijaju se romantični odnosi. Nina se sve više fascinira Trigorinom, a Konstantin postaje sve ljubomorniji. Trigorin zapisuje ideju za priču o djevojci poput galeba. Masha se udaje za Medvedenko, iako ne voli njega već Konstantina.
Treći čin (zima): Kriza se zaoštrava. Arkadina i Trigorin planiraju otići u Moskvu. Nina ih moli da je povezu. Konstantin, očajan, pokušava se ubiti, ali se samo rani. Arkadina privremeno odgađa odlazak zbog sinove rane, ali uskoro ipak odlaze svi troje.
Četvrti čin (ljeto, dvije godine kasnije): Epilog drame. Sorin je bolestan, Konstantin je objavio svoju prvu zbirku priča ali nije zadovoljan svojim uspjehom. Nina se vraća, promijenjena iskustvom. Razgovara s Konstantinom o svojoj prošlosti s Trigorinom. Nakon njenoga odlaska, Konstantin uništava svoje rukopise i ubija se.
Ova struktura omogućuje Čehovu da prikaže kako se likovi mijenjaju kroz vrijeme. Početni optimizam i nade prvog čina postupno se transformiraju u melankoliju i tragizam četvrtog čina.
Analiza likova
Glavni likovi
Konstantin Gavrilovič Treplyov je mladi dramaturg, Arkadinina sin, idealista koji traži nove forme umjetničkog izražavanja. On predstavlja mladu generaciju koja se pobuna protiv etabliranih normi. Konstantin je osjetljiv, talentan, ali i nestabilan. Njegova ljubav prema Nini je posesivna i romantična. Ne može podnijeti stvarnost – ni majčin nedostatak podrške, ni Ninino odbacivanje, ni vlastiti umjetnički neuspjeh. Njegov kraj je logična posljedica nesposobnosti da se prilagodi kompromisima koje život zahtijeva.
Nina Mihajlovna Zarječnaja je osamnaestogodišnja djevojka koja sanja o slavnoj glumačkoj karijeri. Na početku je naivna i puna snova, simbolizirana galebom – slobodna i lijepa. Kroz dramu doživljava transformaciju od neiskusne djevojke do žene koju je život naučio teškim lekcijama. Unatoč razočaranjima, Nina zadržava unutarnju snagu i determinaciju da nastavi borbu za svoje ciljeve.
Irina Nikolajevna Arkadina je etablirana glumica u poznim četrdesetima koja se boji starenja i gubitka popularnosti. Ona je sebična, vještija u glumi nego u iskrenim emocijama. Kao majka je hladna prema Konstantinu jer ne može podnijeti da netko drugi bude u centru pažnje. Njena ljubav prema Trigorinu je posesivna i mučena strahom od gubitka.
Boris Aleksejevič Trigorin je uspješan pisac u poznim tridesetima. On predstavlja kompromis između umjetničke integriteta i komercijalnog uspjeha. Trigorin je svjestan svojih ograničenja kao pisca, ali je također svjestan svojih prednosti. Njegov odnos prema ženama je površan – oni mu služe kao inspiracija za priče, a ne kao istinski partneri.
Sporedni likovi
Semyon Semyonovič Medvedenko je siromašan učitelj koji predstavlja praktičnu stranu života. Njegova ljubav prema Maši je iskrena ali ne uzbuđuje je. On simbolizira običan život bez velikih strasti ili umjetničkih pretenzija.
Masha je kći upravitelja imanja, zaljubljena u Konstantina koji je ne voli. Ona predstavlja tragiku neostvarienih osjećaja. Udaje se za Medvedenko ne iz ljubavi već iz očaja. Njena melankolija i pesimizam čine je jednim od najzanimljivijih sporednih likova.
Petr Nikolajevič Sorin je stariji vlasnik imanja, Arkadinin brat. On je dobroćudan čovjek koji žali zbog neostvarenih želja iz mladosti. Sorin predstavlja mudrost starosti i prihvaćanje životnih ograničenja.
Odnosi između likova
Odnosi u “Galebu” karakterizirani su neusklađenošću osjećaja. Konstantin voli Ninu koja voli Trigorina koji je vezan za Arkadinu koja ga voli iz sebičnih razloga. Masha voli Konstantina koji je ne voli. Medvedenko voli Mashu koja se udala za njega iz očaja.
Ovakva struktura neodgovorenih i složenih osjećaja stvara atmosferu frustracije i usamljenosti. Čehov pokazuje da ljudi rijetko vole i budu voljeni u isto vrijeme od istih osoba, što čini osnovnu tragiku ljudskih odnosa.
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Čehov koristi suptilan i ekonomičan stil pisanja. Njegovo majstorstvo očituje se u sposobnosti da velike emocije izrazi kroz naizgled beznačajne detalje. Dijalozi su prirodni i realistični – likovi često ne govore izravno o tome što osjećaju, već svoje emocije skrivaju iza svakodnevnih razgovora.
Metafore i simboli su diskretno utkani u tekst. Galeb kao središnji simbol nikad nije pretjerano naglašen, već se prirodno razvija kroz radnju. Onomatopoeja se koristi za stvaranje atmosfere – šum vjetra, zvukovi prirode koji prate emocionalna stanja likova.
Ironija je prisutna na više razina. Arkadina glumi emotivne uloge na pozornici, ali je emocionalno hladna u privatnom životu. Trigorin piše o ljubavi, ali ne može je istinski doživjeti. Konstantin traži “novu umjetnost”, a njegova drama je prilično pretenciozna i nerazumljiva.
Narativne tehnike
Čehov koristi tehniku “podvodnih struja” – ono što se ne kaže često je važnije od onoga što se kaže. Likovi komuniciraju na više razina istovremeno. Površinski razgovaraju o svakodnevnim stvarima, dok se ispod tog razgovora odigravaju dublje emocionalne drame.
Tehnika nedovršenih rečenica i prekidanih dijaloga odražava prirodnost govora i unutarnje napetosti likova. Čehov ne objašnjava psihologiju likova direktno – ona se otkriva kroz njihove postupke i načine govora.
Vrijeme u drami ne teče linearno dramatske napetosti radi, već prikazuje postepene promjene u likovima. Ova tehnika omogućuje dublje razumijevanje psiholoških procesa.
Ton i atmosfera
Ton drame je melankoličan, ali ne i beznadežan. Čehov nalazi ljepotu u ljudskoj patnji i dostojanstvo u neuspjehu. Atmosfera je prožeta osjećajem prolaznosti – ljetni dani, cvijeće koje uvene, mladost koja prolazi.
Humor je suptilan i često ironičan. Čehov ne ismijava svoje likove, već pokazuje kako njihove slabosti mogu biti istovremeno tragične i komične. Ova kombinacija elementa tragikomedije čini “Galeba” jedinstvenim u dramskoj književnosti.
Natura ima važnu ulogu u stvaranju atmosfere. Jezero, šume i parkovi nisu samo kulisa već aktivno sudjeluju u emocionalnom toku drame. Promjena godišnjih doba odražava ciklične promjene u životima likova.
Simbolika i motivi
Simbolički sloj “Galeba” bogat je i višeznačan. Naslovni galeb funkcionira kao složeni simbol koji se interpretira na nekoliko razina.
Galeb prvenstveno simbolizira Ninu – mladu, lijepu i slobodnu djevojku koja će biti “ubijena” zbog svoje naivnosti i snova. Kada Konstantin ubija galeba, on simbolički najavljuje Ninin kraj. Trigorinova priča o djevojci poput galeba postaje proročanstvo koje se ostvaruje.
Jezero predstavlja granicu između sna and stvarnosti, između umjetnosti i života. Na jezeru se izvodi Konstantinova eksperimentalna drama, tu se inspira Trigorin, a Nina se poistovjećuje s galebom iz njegove priče. Jezero je također simbol nesvjesnog, dubine ljudske psihè koje se teško dohvaćaju.
Kazalište kao motiv prisutno je kroz cijelu dramu. Svi likovi “glume” na neki način – skrivaju svoje istinske osjećaje, pretvaraju se da su netko drugi, igraju uloge koje ne odgovaraju njihovoj prirodi. Ova meta-teatralnost upozorava na granicu između stvarnosti i pretvaranja.
Lotus je simbol umjetnosti – lijep ali krhak, iziskuje posebnu njegu i pažnju. Konstantinova drama pokušava biti “čist” umjetnički izraz, ali publika je ne razumije.
Voda se javlja kao simbol života i smrti, tisztе i kaljuže. Iz vode se rađaju nove ideje (Trigorinova priča), ali voda može i uništiti (simbolična smrt galeba).
Снови i maštanja nasuprot oštoj stvarnosti čine stalnu tenziju. Likovi sanjaju o tome što bi mogli biti, a suočavaju se s onim što jesu.
Prolaznost vremena motiv je koji prožima cijelu dramu. Mladost se gubi, snovi se ruše, ljudi stare i mijenjaju se. Čehov majstorski prikazuje kako vrijeme utječe na ljudsku psihologiju.
Stareća glumica (Arkadina) koja se boji gubitka ljepote i popularnosti simbolizira strah od prolaznosti. Njen desperatan pokušaj zadržavanja mladosti preko Trigorina pokazuje ironiju ljudske prirode.
Prostor između kuće i jezera predstavlja granicu između sigurnosti i nepoznatog, između konvencionalnog života i umjetničkih eksperimenata.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Galeb” nastaje u ključnom trenutku ruske povijesti i kulture. Devedesete godine 19. stoljeća bile su period velikih društvenih promjena u carskoj Rusiji. Kmetstvo je ukinuto 1861. godine, što je dovelo do promjene društvene strukture. Staro plemstvo postupno gubi ekonomsku i političku moć, dok se Nova buržoazija uspinje.
Ovaj proces društvene transformacije odražava se u liku Sorina, koji predstavlja staro plemstvo koje živi od sjećanja na bolje dane. Njegova melancholija i neaktivnost simboliziraju stanje cijele družbene klase koja je izgubila svoju historijsku ulogu.
U kulturnom kontekstu, devedesete godine bile su doba preispitivanja umjetničkih formi. Tradicijski realizam počinje se smatrati zastarjelim, a umjetnici traže nove načine expression. Konstantin represent ovaj avangardni pokret – njegova eksperimentalna drama pokušava pronaći “novu umjetnost” koja bi odgovarala novom vremenu.
Simbolizam kao književni pravac jača upravo u ovom razdoblju. Čehov, iako se ne smatra simbolistom, koristi simbole na način koji anticipira modernističke tehnike 20. stoljeća. His approach to drama influences later playwrights like Samuel Beckett and Harold Pinter.
Rusko kazalište devedesetih godina također prolazi kroz promjene. Moskovsko umjetničko kazalište, osnovano 1898. godine, donosi novi pristup glumi i režiji. Konstantin Stanislavski, jedan od osnivača tog kazališta, razvija metodu koja naglašava psihološku vjerodostojnost likova – upravo ono što Čehov zahtijeva od svojih interpretatora.
Socijalні problemi tog vremena – obrazovanje žena, ekonomska neovisnost umjetnika, sukob generacija – svi se nalaze u “Galebu”. Nina predstavlja novu ženu koja želi profesionalnu karijeru, što je bilo revolucionarno za to vrijeme.
Cenzura u carskoj Rusiji bila je stroga, pa Čehov mora paziti kako prikazuje određene teme. Kritika društva je suptilna, izražena kroz individualne tragedije likova rather than direct political statements.
Evropske kulturni influencia također su važni. Ibsen, Strindberg i drugi skandinavski dramatičari utječu na Čehovljevo poimanje drame. Njihov fokus na psychology rather than action finds echo in “The Seagull”.
Industrializacija Russia još uvijek je u počecima, što explaining why Čehovljevi likovi većinom belong to leisure class. They have time for artistic pursuits and emotional complexities because they’re not engaged in daily survival struggles.






