Svaki učenik koji se prvi put susretne s djelom “Na vodi” Ive Andrića osjeća kombinaciju fascinacije i nesigurnosti. Ova novela, napisana 1954. godine, jedan je od najsuptilnijih prikaza čovjekove psihologije u bosanskohercegovačkoj književnosti. Djelo izaziva brojna pitanja o prirodi ljubavi, otuđenju i traganju za smislom postojanja.
“Na vodi” prikazuje tragičnu priču doktora koji kroz svoju opsesiju veslanjem na rijeci Drina pokušava pobjeći od bolne realnosti neuspješna braka i osjećaja potpune izolacije, što čini ovo djelo jednim od najdubljih psiholoških portreta u srpskoj književnosti.
Andrićeva virtuoznost u prikazivanju unutarnjeg svijeta lika čini ovaj tekst posebno zanimljivim za analizu, ali i izazovnim za razumijevanje mladih čitatelja koji tek ulaze u svijet ozbiljnije književnosti.
Uvod u lektiru

Autor
Ivo Andrić (1892-1975) pripada vrhuncu srpske i hrvatske književnosti 20. stoljeća. Rođen u Dolcu kod Travnika, odrastao je u Višegradu i Sarajevu, što je umnogome utjecalo na njegovu književnu viziju. Nobelovu nagradu za književnost dobio je 1961. godine, što ga čini jedinim južnoslavenskim piscem koji je dobio ovu prestižnu nagradu.
Andrićev opus obilježavaju duboka psihološka analiza likova, mistična atmosfera Bosne i teme kulturnih razlika između Istoka i Zapada. “Na vodi” spada među njegova zrelijia djela, nastala u periodu kada je već bio priznati majstor proze.
Žanr i književna vrsta
“Na vodi” pripada žanru psihološke novele. Andrić je majstorski kombinirao elemente realizma s modernističkim pristupom naracije, stvarajući djelo koje se fokusira na unutarnji život glavnog lika.
Ova novela spada u književnu vrstu epike, točnije u kratku epsku formu. Karakteriziraju je:
- Sažeta radnja koja se razvija oko jednog ključnog događaja
- Duboka psihološka analiza glavnog lika
- Simboličko značenje radnje i prostora
- Fokus na unutarnja stanja i doživljaje lika
Mjesto i vrijeme

Radnja se odvija u Sarajevu i na rijeci Drini, vjerojatno krajem 19. ili početkom 20. stoljeća. Sarajevo predstavlja urbanu sredinu, prostor civilizacije i društvenih konvencija, dok rijeka Drina simbolizira prirodu, slobodu i bijeg od stvarnosti.
Andrić pažljivo gradi prostorni kontrast između dva okruženja. Grad je prostor obaveza, druženja s kolegama i neuspješnog bračnog života. Rijeka postaje utočište glavnog lika, mjesto gdje može biti potpuno sam sa sobom.
Vremenske odrednice nisu precizno definirane, što je tipično za Andrićev stil. Autor više pažnje poklanja psihološkom vremenu – unutarnjim ritmovioma lika nego kronološkom slijedu događaja. Priča se razvija kroz nekoliko mjeseci, od početka proljeća do jeseni, što simbolički prati i unutarnju transformaciju protagonista.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema novele je egzistencijalna kriza suvremenog čovjeka koji se osjeća otuđeno u vlastitom životu. Doktor, glavni lik, prolazi kroz duboku psihološku krizu uzrokovanu neispunjenim očekivanjima od braka i karijere.
Andrić prikazuje kako čovjek pokušava pronaći smisao postojanja kroz bijeg u prirodu i samoću. Veslanje postaje ritualna aktivnost koja omogućava liku da se poveže sa sobom i s prirodom.
Sporedne teme
Sporedne teme obogaćuju glavni narativni tok:
Neuspjeli brak – prikazan kroz odnos doktora i njegove žene, koji žive kao stranci pod istim krovom
Društvena izolacija – iako je poštovan član društva, doktor se osjeća potpuno sam
Generacijski jaz – mladi bračni par suočava se s različitim očekivanjima od života
Ideja djela
Andrić kroz ovo djelo prenosi poruku da moderni čovjek, unatoč materijalnim postignućima i društvenom statusu, može doživjeti duboku egzistencijalnu krizu. Autor sugerira da je povratak prirodi i introspektivnost jedini put prema autentičnom životu.
Motivi i simboli povezani s temom
Voda – glavni simbol, predstavlja život, prolaznost, ali i mogućnost obnove
Veslanje – simbolizira pokušaj kontrole nad vlastitim životom
Čamac – predstavlja sigurno utočište u kaotičnom svijetu
Rijeka – simbol vremena koje protječe i nepovratnih promjena
Kratki sadržaj
Uvod
Priča počinje predstavljanjem doktora koji živi naizgled uspješan život u Sarajevu. Međutim, već na početku osjećamo napetost u njegovom bračnom odnosu i općenitu nezadovoljstvo životom. Doktor otkriva veslanje kao aktivnost koja mu donosi mir i zadovoljstvo.
Zaplet
Doktor postaje sve više opsjednut veslanjem na Drini. Počinje provoditi sve više vremena na rijeci, zanemarujući profesionalne i obiteljske obaveze. Njegova žena ne razumije njegovu potrebu za samoćom na vodi, što dodatno produbljuje jaz između njih.
Konflikti s okolinom postaju učestaliji. Kolege primjećuju promjenu u doktorovu ponašanju, a bračni odnosi pogoršavaju se do kritične točke.
Vrhunac
Kulminacija priče dolazi kada doktor doživljava svojevrsnu epifaniju na rijeci. U trenutku duboke introspekcije, on shvaća da veslanje predstavlja njegovu jedinu vezu s autentičnim ja i prirodom. Istovremeno, postaje mu jasno da se ne može vratiti u stari život.
Rasplet
Priča završava otvoreno – doktor ostaje na rijeci, simbolički birajući prirodu umjesto civilizacije. Andrić ne daje konačni odgovor na pitanje što će se dogoditi s likom, ostavljajući čitatelju prostor za interpretaciju.
Redoslijed događaja
Andrić gradi priču kroz pažljivo kompozicijski strukturu koja prati psihološku evoluciju glavnog lika:
Prvi dio – ekspozicija predstavlja doktora u njegovom uobičajenom okruženju, otkrivajući prve znakove nezadovoljstva
Otkrivanje veslanja – doktor prvi put izlazi na rijeku, doživljavajući osjećaj mira koji mu je bio nepoznat
Postupna opsjednutost – veslanje postaje svakodnevni ritual, doktor počinje zanemaruvati druge aspekte života
Pogoršanje odnosa – sukobi s ženom i kolegama postaju intenzivniji
Dublji bijeg u prirodu – doktor provodi sve više vremena na rijeci, tražeći odgovore na egzistencijalna pitanja
Finalna odluka – u climaksu priče, doktor donosi konačnu odluku o svom životnom putu
Andrićeva narativna tehnika karakterizirana je postupnim otkrivanjem informacija. Čitatelj zajedno s likom prolazi kroz proces samosvijesti i razumijevanja.
Analiza likova
Glavni likovi
Doktor (glavni protagonist) – kompleksni lik srednjih godina, uspješan u karijeri ali duboko nezadovoljan životom. Andrić ga ne imenuje, što ga čini univerzalnijim simbolom modernog čovjeka u krizi.
Karakterizacija doktora:
- Intelektualac koji traži smisao postojanja
- Introvertiran i sklon introspektivi
- Postupno se otuđuje od društvenih normi
- Pronalazi mir jedino u prirodi
Doktorova žena – predstavlja konvencijski pristup životu. Ona ne razumije muževu potrebu za samoćom i prirodom, što simbolizira jaz između različitih svjetonazora.
Njezine karakteristike:
- Praktična i usmjerena na društvene konvencije
- Ne razumije muževu psihološku krizu
- Predstavlja “civilizacijski” pristup životu
Sporedni likovi
Kolege doktori – predstavljaju društvenu sredinu i profesionalne obveze od kojih protagonista pokušava pobjeći
Stanovnici Sarajeva – kolektivni lik koji simbolizira urbanu civilizaciju s njezinim pravilima i ograničenjima
Odnosi između likova
Andrić majstorski gradi mrežu odnosa koja ilustrira protagonistovu izolaciju:
Bračni odnos – karakteriziran nerazumijevanjem i postupnim udaljavanjem
Profesionalni odnosi – postaju sve površniji kako se doktor povlači u sebe
Odnos s prirodom – jedini autentični odnos koji lik uspijeva uspostaviti
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Andrić koristi bogat arsenal stilskih sredstava:
Simbolika – najvažniji element Andrićeva stila. Voda, čamac, veslanje nose dublja značenja
Metafore – “rijeka života”, “valovi misli” povezuju konkretno i apstraktno
Personifikacija – rijeka i priroda dobivaju ljudske karakteristike
Kontrast – suprotnost između grada i prirode, civilizacije i autentičnosti
Epitet – Andrić koristi bogate opisne pridјeve koji stvaraju atmosferu
Narativne tehnike
Treći tip naracije – objektivni narator koji nas uvodi u subjektivni svijet lika
Unutarnji monolog – otkriva protagonistove misli i osjećaje
Fokalizacija – priča je ispričana iz perspektive glavnog lika
Vremenska struktura – mješavina kronološkog i psihološkog vremena
Ton i atmosfera
Andrićev stil karakterizira:
Lirski ton – poetičnost u opisima prirode i unutarnjih stanja
Melankolična atmosfera – osjećaj tuge i nostalgije prožima cijelo djelo
Kontemplativnost – razmišljanja o smislu života i ljudskoj sudbini
Mistična dimenzija – elementi koji transcendiraju realnost
Simbolika i motivi
Andrićeva genijалnost očituje se u slojevitoj simbolici koja čini “Na vodi” mnogo više od jednostavne priče o čovjeku u krizi.
Rijeka Drina predstavlja najkompleksniji simbol u djelu. Na površinskoj razini, to je konkretna rijeka u Bosni. Na dublјoj razini, simbolizira:
- Tok vremena i prolaznost
- Nesvjesno i dublje slojeve psihе
- Granicu između civilizacije i divljine
- Mogućnost duhovne obnove
Veslanje funkcionira kao višeznačni motiv:
- Ritualnu aktivnost koja povezuje čovjeka s prirodom
- Pokušaj kontrole nad vlastitim životom
- Meditativni čin koji omogućava introspektivnost
- Bijeg od društvenih obveza
Čamac simbolizira:
- Sigurno utočište u nesigurnom svijetu
- Sredstvo komunikacije s prirodom
- Granicu između dva svijeta (civilizacija/priroda)
Voda kao arhetipski simbol nosi značenja:
- Početka i kraja (rođenje/smrt)
- Čišćenja i obnove
- Nesvjesnog i skrivenog
- Ženskog principa u prirodi
Motivre samoće i otuđenja Andrić razvija kroz:
- Fizičko izdvajanje lika iz društvene sredine
- Psihološko distanciranje od drugih ljudi
- Traženje identiteta daleko od društvenih uloga
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Na vodi” nastaje u kontekstu velike društvene transformacije Bosne krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Austro-Ugarska uprava donijela je modernizaciju, ali i kulturne konflikte između Istoka i Zapada.
Doktor kao obrazovani građanin predstavlja novi društveni sloj koji je prihvatio europske vrijednosti, ali još uvijek traži vlastiti identitet u kompleksnoj kulturnoj situaciji. Njegovo obrazovanje i profesija simboliziraju modernitet, dok potragau prirodi predstavlja povratak autentičnim vrijednostima.
Sarajevo u Andrićevo vrijeme bilo je “mali Beč” – grad koji je rapidno rastao i mijenjao se pod utjecajem zapadne civilizacije. Upravo taj kontrast između tradicionalnog i modernog stvara napetost koja se reflektira u liku doktora.
Društveni aspekti:
- Kriza građanskog društva na prelazu stoljeća
- Konflikt između individualne sreće i društvenih očekivanja
- Položaj intelektualca u provincijskom okruženju
Kulturni kontekst:
- Susret orijentalnih i occidentalnih vrijednosti
- Usamljenost modernog čovjeka u urbanom okruženju
- Nostalgija za prirodnim načinom života
Andrić kroz priču doktora prikazuje universal]u dilemu modernog čovjeka koji živi između dva svijeta – racionalnog i emotivnog, civiliziranog i prirodnog.






