Prilikom čitanja “Tita Dorčića” mnogi učenici osjetjaju zbunjenost zbog složene priče o dječaku koji mora birati između lojalnosti obitelji i vlastitih moralnih načela. Ovaj roman Ive Andrića predstavlja jedno od najvažnijih djela srpske književnosti koje se izučava u osnovnim školama.
“Tito Dorčić” priča o dječaku koji se tijekom Drugog svjetskog rata nađe u situaciji moralnog izbora između obiteljske lojalnosti i pravednosti, pokazujući kako ratno doba utječe na formiranje mladog karaktera.
Kroz detaljnu analizu ovog djela, učenici će razumjeti kompleksne teme odrastanja, moralnih dilema i utjecaja rata na dječji um koji čine ovu lektiru nezaobilaznom u obrazovnom procesu.
Uvod u lektiru

Autor
Ivo Andrić (1892.-1975.) jedan je od najznačajnijih pisaca na prostoru bivše Jugoslavije i dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1961. godine. Rođen je u Dolcu kod Travnika, odrastao u Višegradu, a obrazovao se u Zagrebu, Beču i Krakovu. Andrić je bio diplomat, pisac i akademik koji je svoje djelo posvetio istraživanju složenih odnosa između različitih kultura na Balkanu.
Njegova književna djela karakterizira duboka psihološka analiza likova, historijska utemeljenost i filozofske refleksije o ljudskoj prirodi. “Tito Dorčić” nastao je kao rezultat Andrićeva dugogodišnjeg proučavanja utjecaja ratnih zbivanja na pojedinca, posebno na djecu.
Žanr i književna vrsta
“Tito Dorčić” pripada žanru ratne književnosti i psihološke proze. Književna vrsta je roman, točnije bildungsroman – roman odgoja i sazrijevanja koji prati razvoj glavnog lika od djetinjstva prema odraslosti.
Djelo se može klasificirati i kao ratni roman jer se radnja odvija tijekom Drugog svjetskog rata i prikazuje kako se ratni sukobi odražavaju na svakodnevni život običnih ljudi. Andrić koristi tehnike realizma kombiniranih s elementima simbolizma kako bi dočarao složenost moralnih izbora u ratno doba.
Mjesto i vrijeme

Radnja “Tita Dorčića” smještena je u malu bosansku varoš tijekom Drugog svjetskog rata, između 1941. i 1944. godine. Iako Andrić ne specificira točno ime mjesta, iz opisa je jasno da se radi o tipičnoj bosanskoj sredini s miješanim stanovništvom – pravoslavcima, katolicima i muslimanima.
Vrijeme radnje obilježeno je dramatičnim povijesnim događajima: okupacijom Jugoslavije, ustaškim terorom, partizanskim pokretom otpora i čitavim nizom ratnih stradanja. Ovo razdoblje predstavlja jedan od najtraumatičnijih trenutaka u povijesti Balkana.
Mjesto radnje nije slučajno odabrano – mala varoš simbolizira mikrokozmos cijele Jugoslavije gdje se različite nacionalne i vjerske skupine bore za opstanak. Andrić kroz opis ulica, kuća i ljudi stvara autentičnu atmosferu ratne svakodnevice.
Vremenska dimenzija romana posebno je važna jer prikazuje kako se djetetova percepcija svijeta mijenja s tijekom rata. Početne scene prikazuju relativno miran život, dok se postupno atmosfera zaoštruje i postaje sve napregnuta.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema romana je moralno sazrijevanje djeteta u ratnim uvjetima. Andrić istražuje kako se mladi čovjek nosi s moralnim dilemama kada se nađe između obiteljskih obveza i vlastitog osjećaja za pravdu. Tito Dorčić mora birati između lojalnosti obitelji koja collaborira s okupatorom i vlastitog uvjerenja o tome što je ispravno.
Sporedne teme
Spored glavne teme, roman obrađuje nekoliko važnih sporednih tema:
- Tema rata i nasilja – prikazuje kako rat utječe na svakodnevni život običnih ljudi
- Tema odrastanja – pokazuje proces prelaska iz djetinjstva u mladost
- Tema identiteta – istražuje pitanje nacionalne i vjerske pripadnosti
- Tema izdaje i lojalnosti – analizira sukob između različitih oblika vjernosti
Ideja djela
Osnovna ideja romana je da moralni izbori definiraju čovjeka više od njegovih društvenih ili obiteljskih veza. Andrić sugerira da pravi karakter čovjeka dolazi do izražaja u trenucima krize kada mora birati između vlastite sigurnosti i moralnih načela.
Pisac također naglašava da rat ne poznaje nedužnost – čak i djeca moraju donositi odluke koje će obilježiti njihove živote.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi u djelu uključuju:
- Motiv izbora – konstantno se ponavlja kroz različite situacije
- Motiv maske – likovi skrivaju svoja prava lica
- Motiv puta – simbolizira Titov duhovni razvoj
- Motiv kuće – predstavlja sigurnost ali i ograničenja obiteljskih veza
Kratki sadržaj
Uvod
Roman počinje prikazom svakodnevnog života u bosanskoj varošici na početku Drugog svjetskog rata. Tito Dorčić je dječak iz imućne obitelji koja se prilagođava novim ratnim okolnostima. Njegova obitelj, vođena pragmatičnim razlozima, odlučuje surađivati s okupatorskim vlastima kako bi zaštitila svoju imovinu i status.
Tito na početku ne razumije složenost situacije i slijedi obiteljske odluke bez preispitivanja. Međutim, kako se rat razvija, počinje svjedočiti brutalnostima i nepravdama koje se događaju oko njega.
Zaplet
Ključni trenutak nastaje kada Tito svjedoči zločinima koje počinjavaju snage s kojima jeho obitelj surađuje. Osobito ga potresa nasilje nad civilnim stanovništvom, uključujući njegovu vršnjake i sussjede.
Konflikt se zaoštruje kada Tito otkriva da njegovi obiteljski članovi nisu samo pasivni suradnici već aktivno sudjeluju u progonu nevinih ljudi. Ovaj uvid predstavlja prelomnu točku u njegovu razvoju.
Vrhunac
Vrhunac romana nastaje kada se Tito mora odlučiti hoće li upozoriti svoju prijateljicu i njezinu obitelj na predstojuću opasnost, znajući da će tim činom izdati vlastitu obitelj. Ovaj trenutak predstavlja kulminaciju njegovih moralnih borbi.
Donošenje odluke zahtijeva od Tita da jasno definira vlastite vrijednosti i prihvati odgovornost za svoje postupke, bez obzira na posljedice.
Rasplet
Tito donosi odluku koja je u skladu s njegovim moralnim načelima, što dovodi do konačnog razlaza s obitelji. Roman završava prikazom njegovih razmišljanja o budućnosti i spoznajom da je odrastanje ponekad bolno ali potrebno.
Rasplet ne donosi jednostavne odgovore već ostavlja prostora za razmišljanje o složenosti moralnih izbora u ekstremnim situacijama.
Redoslijed događaja
Andrić strukturira priču kronološki, prateći Titov razvoj kroz ključne faze:
Prva faza (početak rata): Prikazuje miran obiteljski život prije značajnih promjena. Tito je bezbrižno dijete koje uživa u školovanju i prijateljstvima.
Druga faza (prilagođavanje): Obitelj se prilagođava novim ratnim uvjetima. Počinju prve kompromise s okupatorskim vlastima. Tito primjećuje promjene ali ih ne razumije u potpunosti.
Treća faza (svjedočenje): Tito počinje svjedočiti brutalnostima rata. Vidi kako se menjaju odnosi među ljudima, kako nestaju susjedi, kako se širi strah.
Četvrta faza (spoznavanje): Ključna faza kada Tito shvaća ulogu svoje obitelji u ratnim zbivanjima. Počinje unutarnji konflikt između obiteljskih veza i moralnih načela.
Peta faza (odlučivanje): Tito se mora odlučiti za konkretno djelovanje. Ova faza je najintenzivnija jer prikazuje njegovu unutarnju borbu.
Šesta faza (posljedice): Prikazuje rezultate Titove odluke i njegovu spremnost da prihvati odgovornost za svoje postupke.
Ovakva struktura omogućuje čitatelju da prati postupni razvoj Titova karaktera i razumije logiku njegovih odluka.
Analiza likova
Glavni likovi
Tito Dorčić – protagonist romana, dječak koji prolazi kroz proces moralnog sazrijevanja. Na početku je naivan i poslušan, ali postupno razvija vlastite stavove i hrabrost da ih brani. Njegova transformacija predstavlja srž romana.
Karakterizira ga inteligencija, osjetljivost i rastući osjećaj za pravdu. Andrić ga prikazuje kao sложen lik koji nije ni savršen ni jednostavan – ima strahan, sumnja, greši, ali konačno čini ispravnu stvar.
Titov otac – predstavlja pragmatični pristup životu. Vjeruje da je najvažnije zaštititi obitelj i imovinu, bez obzira na moralne troškove. Nije zloba osoba, ali je spreman na kompromise koje Tito smatra neprihvatljivima.
Titova majka – pasivniji lik koji slijedi muževe odluke. Predstavlja tradicionalnu ženu koja stavlja obiteljsku harmoniju iznad vlastitih stavova.
Sporedni likovi
Marijana – Titova prijateljica koja pripada ugroženoj skupini. Kroz njihovo prijateljstvo Andrić prikazuje kako se osobni odnosi suprotstavljaju društvenim podjelama.
Učitelj – predstavlja intelektualca koji pokušava zadržati neutralnost u ratnim okolnostima. Njegovi razgovori s Titom pomažu u oblikovanju mladićevih stavova.
Susjedi različitih nacionalnosti – prikazuju kako rat utječe na odnose među ljudima koji su prije mirno koegzistirali.
Odnosi između likova
Odnosi između likova mijenjaju se tijekom romana. Početni obiteljski sklad postupno se narušava zbog različitih stavova o ratu. Tito se distancira od roditelja, a približava ljudima koji dijele njegove vrijednosti.
Prijateljstvo s Marijanom postaje simbolom humanosti koje prekasačuje nacionalne i vjerske podjele. Nastavlja da postaji ključna veza koja pomaže Titu da definira vlastite vrijednosti.
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Andrić koristi bogat arsenj stilskih figura kako bi dočarao složenost situacije i osjećanja likova:
Metafore – često koristi metafore povezane s prirodom za opisivanje ratnih zbivanja: “oluja rata”, “tama neznanja”, “svjetlost istine”
Simboli – kuća kao simbol sigurnosti, put kao simbol životnog izbora, maske kao simbol lažnog identiteta
Personifikacija – grad, rat i vrijeme dobivaju ljudske karakteristike što pojačava emotivni utjecaj
Kontrastiranje – suprotstavlja nevinost djetinjstva brutalnosti rata, obiteljsku toplinu hladnoći moralnih kompromisa
Narativne tehnike
Andrić koristi tretjerazredni pripovijedač koji prati Titove misli i osjećaje, ali zadržava određenu objektivan. Ova tehnika omogućuje čitatelju da razumije Titov unutarnji svijet bez da gubi kritičku perspektivu.
Unutarnji monolog – često se koristi za prikazivanje Titovih moralnih borbi
Dijalog – realistični razgovori otkrivaju karaktere likova i društvene napetosti
Opisvanje – detaljni opisi mjesta i atmosfere stvaraju autentičnost
Ton i atmosfera
Ton romana postupno se mijenja od relativno spokojnog prema sve napetnijem. Andrić vješto gradi atmosferu kroz sitne detalje koji nagovještavaju nadolazeće probleme.
Atmosfera postaje sve mračnija kako se rat razvija, ali zadržava tračak nade kroz Titov moralni razvoj. Pisac balansira između realističkog prikaza ratnih strahova i optimizma o ljudskoj sposobnosti za moralne izbor.
Simbolika i motivi
Andrić koristi složen sistem simbola koji obogaćuje značenje romana na više razina:
Kuća kao simbol – Titova obiteljska kuća predstavlja kako sigurnost tako i ograničenja. Na početku je to mjesto topline i ljubavi, ali postupno postaje simbol moralnih kompromisa koje Tito ne može prihvatiti.
Put i crossroads – mnogostruko se javlja motiv puta i raskrižja. Svaki put kada se Tito nađe na raskrižju, to simbolizira moralni izbor koji mora donijeti. Konačni put na kraju romana predstavlja njegovu odluku da krene vlastitim putem.
Svjetlo i tama – klasičan simbolizam gdje svjetlost predstavlja istinu i moralnost, a tama neznanje i moralne kompromise. Titov razvoj prati se kroz njegove postupno “prosvjetljenje”.
Maske i lica – tijekom rata mnogi ljudi nose “maske” – prikazuju se drugačijimi nego što jesu zaista. Tito postupno uči razlikovati između maski i pravih lica ljudi oko sebe.
Ogledalo – nekoliko puta se spominje ogledalo u kojem se Tito gleda. To predstavlja njegovo samopokazavanje i osreit vlastite transformacije.
Dobre i loše knjige – knjige predstavljaju različite sustave vrijednosti. Tito čita i uči, što simbolizira njegov intelektualni i moralni rast.
Ovi simboli nisu nametnuti već prirodno proizlaze iz priče i pojačavaju njezinu emotivnu i filozofsku dubinu.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Tito Dorčić” nastao je u kontekstu Andrićovih razmišljanja o Drugom svjetskom ratu i njegovim posljedicesiam na balkanske narode. Rat je posebno bio traumatičan na prostoru Bosne i Hercegovine gdje su se sukobljavale različite vojne i političke snage.
Povijesni kontekst: Roman se odnosi na razdoblje 1941.-1944. kada je Jugoslavija bila podjeljična između Njemačke, Italije i njihovih saveznika. Uspostavljen je Nezavisna Država Hrvatska koja je sprovodila genocidnu politiku prema Srbima, Židovima i Romima.
Društveni kontekst: Prikazana je situacija u manjoj bosanskoj sredini gdje su prije rata različite nacionalne i vjerske skupine relativno mirno koegzistirale. Rat je razotkrio latentne napetosti i prisilil ljude na definiranje svojih identiteta.
Kulturni kontekst: Andrić prikazuje kako se različite kulture bore za opstanak u ratnim uvjetima. Obrića posebnu pažnju na pitanje kako se individualna svijest razvija u multietničkoj sredini.
Moralni kontekst: Roman nastaje u vremenu kada su mnogi intelektualci razmišljali o tome kako se postaviti u situacijama gdje nema jednoznačno ispravnih odgovora. Andrić ne daje jednostavne odgovore već istražuje složenost moralnih dilema.
Ovaj kontekst pomaže razumijevanju zašto je Titova priča univerzalna – govori o izborima s kojima se suočavaju mladi ljudi u svim kriznim situacijama.






