Voltaireov roman “Candide ili Optimizam” predstavlja jedno od najznačajnijih djela francuske književnosti 18. stoljeća. Ova filozofska satira kroz pustolovine mladog i naivnog protagonista Candidea propitkuje tadašnje društvene vrijednosti i filozofska uvjerenja.
“Candide ili Optimizam” je satirični filozofski roman koji kritizira Leibnizov optimizam i ideju da živimo u najboljem od svih mogućih svjetova. Kroz niz nesretnih događaja glavni lik Candide postupno spoznaje stvarnu prirodu svijeta i ljudskog postojanja.
Djelo se ističe svojom oštrom kritikom društva, crkve i filozofskog optimizma, vješto zapakirano u formu pustolovnog romana. Voltaireova britka ironija i duhovitost čine ovo djelo jednako relevantnim i današnjim čitateljima kao što je bilo i u vrijeme svog nastanka 1759. godine.
Uvod u lektiru
“Candide ili Optimizam” predstavlja filozofski roman koji kroz satiričnu prizmu prikazuje europsko društvo 18. stoljeća. Djelo se ističe svojom britkom kritikom društvenih institucija te filosofskih uvjerenja tog doba.
Autor
François-Marie Arouet, poznatiji pod pseudonimom Voltaire, napisao je “Candide” 1759. godine tijekom svog boravka u Švicarskoj. Kao jedan od vodećih predstavnika francuskog prosvjetiteljstva, Voltaire je bio poznat po svojim oštrim kritikama crkve, apsolutizma i društvenih nepravdi. Njegovo bogato književno stvaralaštvo obuhvaća filozofske rasprave, romane, pjesme i dramska djela. Na pisanje “Candidea” potaknuo ga je potres u Lisabonu 1755. godine, koji je poljuljao tadašnja optimistična filozofska stajališta.
Žanr i književna vrsta
- Kritički pristup društvenim pojavama
- Racionalističko propitivanje ustaljenih uvjerenja
- Didaktička namjera kroz zabavnu formu
- Satirični prikaz društvenih institucija
Mjesto i vrijeme

Radnja romana “Candide ili Optimizam” prostire se kroz brojne geografske lokacije 18. stoljeća, stvarajući složenu mrežu putovanja glavnog junaka. Candideova odiseja započinje u Vestfaliji, u dvorcu baruna Thunder-ten-tronckha, odakle ga sudbina vodi na dramatično putovanje kroz Europu i Ameriku.
Geografski raspon romana obuhvaća:
- Vestfalija – početna točka Candideovog putovanja
- Portugal – gdje svjedoči razornom lisabonskom potresu
- Italija – kroz različite gradove i kulturna središta
- Francuska – s posebnim naglaskom na pariški društveni život
- Engleska – kao jedna od značajnih europskih destinacija
- Južna Amerika – uključujući Buenos Aires i Paragvaj
- Eldorado – mitska zemlja bogatstva i blagostanja
Vremenski okvir romana smješten je u 18. stoljeće, period prosvjetiteljstva koji se podudara s Voltaireovim životom. Iako točna godina nije eksplicitno navedena, povijesni događaji poput lisabonskog potresa iz 1755. godine služe kao vremenske odrednice radnje.
Autorovo majstorsko korištenje različitih lokacija stvara kontrastnu pozadinu kroz koju Candide proživljava svoje pustolovine. Svako mjesto donosi nove izazove i spoznaje, od europskih prijestolnica do egzotičnog Eldorada, gradeći kompleksnu kritiku tadašnjeg društva.
Tema i ideja djela

Voltaireov roman “Candide ili Optimizam” kroz satiričnu prizmu istražuje sukob između filozofskog optimizma i surove stvarnosti. Djelo postavlja ključno pitanje o prirodi ljudske sreće i smislu životnih nedaća.
Glavna tema
Centralna tema romana je kritika Leibnizovog filozofskog optimizma koji tvrdi da živimo u “najboljem od svih mogućih svjetova”. Kroz lik profesora Panglossa, koji slijepo vjeruje u ovaj koncept, Voltaire pokazuje apsurdnost takvog razmišljanja suočenog s ratovima, prirodnim katastrofama i ljudskom okrutnošću. Candideova putovanja i nedaće služe kao dokaz protiv pojednostavljenog optimističkog pogleda na svijet, demonstrirajući kako stvarnost često pobija takve teorije.
Sporedne teme
Roman obrađuje nekoliko važnih sporednih tema:
- Ljubavna priča između Candidea i Cunégonde koja pokreće radnju
- Kritika religijskih institucija i njihovog licemjerja
- Problematika društvene nejednakosti i nepravde
- Pitanje slobodne volje nasuprot sudbini
- Kontrast između bogatstva i siromaštva kroz prikaz Eldorada
Ideja djela
Temeljna ideja romana je potreba za pronalaskom ravnoteže između naivnog optimizma i potpunog pesimizma. Voltaire kroz Candideova iskustva pokazuje kako je praktični rad na vlastitom vrtu (“il faut cultiver notre jardin”) jedini put prema osobnom zadovoljstvu. Ova filozofija predstavlja srednji put između ekstremnog optimizma i pesimizma.
Motivi i simboli povezani s temom
- Vrt kao simbol osobnog razvoja i praktičnog rada
- Putovanja kao metafora za životno učenje
- Eldorado kao simbol utopije i nedostižnog savršenstva
- Prirodne katastrofe kao simboli kaosa u svijetu
- Candideova naivnost kao simbol ljudske težnje za pojednostavljenim objašnjenjima
Kompozicija djela

Roman “Candide ili Optimizam” strukturiran je kroz 29 poglavlja koja čine jedinstvenu satiričku cjelinu. Kompozicija prati klasičnu strukturu s jasno definiranim dijelovima koji se međusobno nadovezuju kroz Candideova putovanja i iskustva.
Uvod
Radnja započinje u dvorcu baruna Thunder-ten-tronckha u Vestfaliji, gdje Candide živi bezbrižnim životom. Upoznajemo glavne likove: mladog i naivnog Candidea, njegovog učitelja filozofije Panglossa te prekrasnu Cunégonde. Panglossovo učenje o “najboljem od svih mogućih svjetova” postavlja filozofski temelj romana i stvara kontrast s kasnijim događajima.
Zaplet
Candideov život iz temelja se mijenja nakon što ga izbacuju iz dvorca zbog nedozvoljene veze s Cunégonde. Kroz niz nesretnih okolnosti postaje vojnik bugarske vojske, doživljava brutalna mučenja i svjedoči ratnim strahotama. Putuje kroz različite zemlje, susreće se s prirodnim katastrofama poput lisabonskog potresa te doživljava brojne nedaće koje testiraju njegovo optimistično vjerovanje.
Vrhunac
Vrhunac radnje dolazi tijekom Candideovog boravka u Eldoradu, mitskoj zemlji bogatstva i sreće. Paradoksalno, upravo u tom savršenom svijetu Candide počinje preispitivati Panglossovu filozofiju. Suočava se s najvećim iskušenjima kada pronalazi i ponovno gubi Cunégonde te kada svjedoči patnjama svojih prijatelja.
Rasplet
Nakon niza pustolovina i razočaranja, Candide okuplja svoje suputnike na malom imanju kraj Carigrada. Susreće ostarjelu i ružnu Cunégonde, što predstavlja konačni udarac njegovim mladenačkim iluzijama. Njegovi pratitelji dijele slična razočaranja životom i filozofskim idealima.
Zaključak
Završni dio romana donosi pragmatično rješenje kroz ideju “obrađivanja vlastitog vrta”. Candide i njegovi prijatelji pronalaze mir u jednostavnom životu i radu, napuštajući filozofske rasprave o najboljem od svih svjetova. Svaki lik pronalazi svoje mjesto u skromnoj zajednici koja se temelji na praktičnom djelovanju umjesto na teoretiziranju.
Kratki sadržaj

“Candide ili Optimizam” prati mladića Candidea koji odrasta u dvorcu baruna Thunder-ten-tronckha u Vestfaliji. Pod mentorstvom profesora Panglossa usvaja Leibnizovu filozofiju optimizma, prema kojoj živimo u najboljem od svih mogućih svjetova. Nakon što ga protjeraju iz dvorca zbog ljubavne veze s baronovom kćeri Kunegundom, Candide kreće na putovanje puno nedaća.
Kroz 29 poglavlja romana, glavni lik proživljava niz tragičnih događaja. Sudjeluje u ratu, preživljava prirodne katastrofe poput potresa u Lisabonu, putuje kroz Južnu Ameriku te posjećuje mitski Eldorado. Na tom putu susreće različite likove koji utječu na njegovo poimanje svijeta:
- Professor Pangloss ostaje dosljedan svom optimističnom pogledu unatoč nesrećama
- Kunegunda, Candideova ljubav, prolazi kroz vlastite nedaće
- Martin, pesimistični filozof koji predstavlja suprotnost Panglossu
- Cacambo, Candideov vjerni sluga i pratilac
Nakon dugog putovanja ispunjenog tragedijama, Candide se nastanjuje na malom imanju kraj Carigrada zajedno s preživjelim likovima. Kroz proživljene nedaće spoznaje da Panglossova filozofija ne odgovara stvarnosti. Umjesto slijepog optimizma, Candide zaključuje da je najbolje “obrađivati vlastiti vrt” – fokusirati se na praktičan rad i jednostavan život.
Redoslijed događaja

Roman započinje u zamku baruna Thunder-ten-Tronckha u Vestfaliji gdje mladi Candide živi bezbrižnim životom. Pod utjecajem svog učitelja Panglossa usvaja filozofiju optimizma, vjerujući kako je postojeći svijet najbolji od svih mogućih svjetova.
Candideov život dramatično se mijenja nakon što ga protjeraju iz zamka zbog ljubavne veze s barunovom kćeri Kunegundom. Primoran napustiti siguran život u zamku, susreće se s nizom nesretnih događaja:
- Biva unovačen u bugarsku vojsku gdje doživljava strahote rata
- Putuje u Lisabon gdje preživljava razoran potres
- Suočava se s inkvizicijom nakon što Panglos iznosi svoja filozofska uvjerenja
- Bježi u Južnu Ameriku tražeći Kunegundu
- Posjećuje legendarni Eldorado gdje svjedoči idealnom društvu
- Vraća se u Europu i putuje do Carigrada
Kroz putovanja Candide susreće različite likove koji utječu na njegovo poimanje svijeta:
Lik | Uloga u Candideovom putovanju |
---|---|
Panglos | Učitelj koji ustraje u optimizmu |
Martin | Pesimistični filozof |
Cacambo | Vjerni sluga i pratitelj |
Kunegunda | Ljubavni interes i motiv putovanja |
Nakon brojnih avantura Candide se nastanjuje na malom imanju kraj Carigrada. Kroz proživljene nedaće spoznaje ograničenja Panglossove filozofije te prihvaća praktičniji pristup životu.
Analiza likova

Likovi u “Candide ili Optimizam” predstavljaju različite filozofske stavove i društvene pozicije 18. stoljeća kroz koje Voltaire gradi svoju satiričnu kritiku društva.
Glavni likovi
Candide je naivni protagonist čija se osobnost dramatično mijenja kroz roman. Kao nezakoniti nećak baruna Thunder-ten-tronckha, započinje život vjerujući u Panglossov optimizam, no kroz niz nesreća razvija kritičko razmišljanje. Njegova transformacija od naivnog mladića do zrelog čovjeka čini okosnicu romana.
Dr. Pangloss utjelovljuje Leibnizovu filozofiju optimizma, tvrdeći da živimo u “najboljem od svih mogućih svjetova”. Kao Candideov mentor ostaje vjeran svojim uvjerenjima unatoč katastrofama koje ga pogađaju: preživljava vješanje, vivisekciju i robstvo, no i dalje brani svoj svjetonazor.
Cunégonde, kći baruna Thunder-ten-tronckha, predstavlja Candideovu idealističnu ljubav. Njena sudbina kroz roman (silovanje, trgovina robljem, gubitak ljepote) simbolizira raspad iluzija o savršenom svijetu.
Sporedni likovi
Martin, pesimistični filozof, služi kao protuteža Panglossu. Njegov mračni pogled na svijet temelji se na osobnom iskustvu i predstavlja drugu krajnost filozofskog spektra. Cacambo, Candideov vjerni sluga, utjelovljuje praktičnu mudrost i snalažljivost.
Starica, nekadašnja princeza Palestrine, kroz svoju tragičnu životnu priču ilustrira besmislenost patnje. Barun Thunder-ten-tronckh i njegova kći predstavljaju aristokratsku aroganciju i društvene predrasude. Paquette i brat Giroflée pokazuju licemjerje crkve i društva.
Odnosi između likova
Odnos Candidea i Cunégonde pokreće radnju i simbolizira sukob između ideala i stvarnosti. Njihova ljubav, prvotno romantična i čista, degradira kroz roman paralelno s gubitkom iluzija. Candide i Pangloss predstavljaju odnos učenika i učitelja koji se postupno transformira kako učenik nadrastа učiteljeva uvjerenja.
Interakcije između Candidea i Martina naglašavaju kontrast između optimizma i pesimizma. Prijateljstvo Candidea i Cacamba temelji se na praktičnoj mudrosti i međusobnom povjerenju, što predstavlja jedan od rijetkih pozitivnih odnosa u romanu.
Stil i jezik djela
Voltaireov roman “Candide ili Optimizam” odlikuje se jedinstvenim stilom koji kombinira jednostavnost izraza s kompleksnom satirom. Djelo koristi brz i dinamičan narativni tempo koji učinkovito prenosi autorovu kritičku poruku.
Stilske figure i izražajna sredstva
Ironija dominira kao glavno stilsko sredstvo kroz cijeli roman. Voltaire vješto koristi ironične obrate kad Pangloss, unatoč svim nedaćama, uporno tvrdi da živimo u “najboljem od svih mogućih svjetova”. Satirični elementi posebno dolaze do izražaja u opisima društvenih institucija poput crkve, vojske i plemstva. Hiperbolizacija nesretnih događaja služi naglašavanju apsurdnosti optimističke filozofije – primjerice kad Candide preživljava ratove, brodolome i prirodne katastrofe, a Pangloss i dalje ostaje pri svojim uvjerenjima.
Narativne tehnike
Voltaire primjenjuje tehniku epizodnog pripovijedanja gdje se radnja brzo kreće od scene do scene. Pripovjedač zauzima neutralan ton dok opisuje najstrašnije događaje, što pojačava satirični efekt. Dijalozi su kratki i jezgroviti, često prožeti filozofskim raspravama između likova. Autor koristi tehniku ponavljanja određenih fraza i situacija kako bi naglasio apsurdnost optimističke filozofije.
Ton i atmosfera
Djelo održava konstantan satirični ton koji balansira između humora i ozbiljne kritike. Atmosfera je namjerno kaotična – izmjenjuju se scene nasilja, prirodnih katastrofa i filozofskih rasprava. Voltaire stvara kontrastnu atmosferu između Panglossovog optimizma i surove stvarnosti koju likovi doživljavaju. Humoristični elementi ublažavaju težinu tragičnih događaja, dok istovremeno naglašavaju besmislenost filozofskog optimizma.
Simbolika i motivi
Voltaireov roman “Candide ili Optimizam” bogat je simbolima i motivima koji produbljuju filozofsku poruku djela. Kroz pažljivo odabrane simbole i ponavljajuće motive, autor gradi višeslojnu kritiku društva i ljudske prirode.
Simboli u djelu
Pangloss predstavlja ključni simbol filozofskog optimizma i dogmatskog mišljenja, utjelovljujući Leibnizovu filozofiju “najboljeg od svih mogućih svjetova”. Vrt na kraju romana simbolizira praktičnu mudrost i rad kao put prema sreći, stvarajući snažan kontrast s početnim idealiziranim životom u dvorcu. Lisabonski potres služi kao moćan simbol kaosa i destrukcije u svijetu, dok Eldorado simbolizira utopiju koja je nedostižna u stvarnom svijetu. Cunégonde na početku romana simbolizira idealističnu ljubav i čistoću, no njezina transformacija kroz roman odražava gubitak iluzija.
Motivi
Putovanje se pojavljuje kao dominantan motiv koji prati Candideovo sazrijevanje i spoznaju stvarnosti. Rat i nasilje ponavljaju se kroz cijeli roman, služeći kao stalni podsjetnik na ljudsku okrutnost. Motiv novca i bogatstva posebno je naglašen u epizodama s Eldoradom i trgovcima, pokazujući kako materijalno blagostanje ne donosi nužno sreću. Rad i kultivacija zemlje pojavljuju se kao motivi koji nose pozitivnu poruku o vrijednosti praktičnog djelovanja.
Alegorija i metafora
Roman koristi alegoriju vrta kao središnju metaforu za osobni razvoj i pronalazak životnog smisla kroz rad. Putovanje kroz različite zemlje alegorijski predstavlja potragu za istinom i mudrošću. Candideova transformacija metaforički prikazuje put od naivnosti do zrelosti, dok njegov odnos s Cunégondeom služi kao metafora za sukob između ideala i stvarnosti. Eldorado funkcionira kao alegorija savršenog društva, naglašavajući nesavršenosti stvarnog svijeta kroz kontrast.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Voltaire je napisao “Candide” u turbulentnom razdoblju 18. stoljeća, obilježenom značajnim događajima koji su oblikovali europsku misao. Katastrofalni potres u Lisabonu 1755. godine predstavljao je prekretnicu u filozofskom promišljanju tog doba, posebno u kontekstu teodiceje i optimističke filozofije. Ova prirodna katastrofa, koja je odnijela tisuće života, potaknula je Voltairea na preispitivanje dominantne Leibnizove filozofije optimizma.
Sedmogodišnji rat (1756-1763) dodatno je utjecao na društvenu klimu u kojoj je nastao “Candide”. Europom su vladale apsolutističke monarhije, a društvena nepravda manifestirala se kroz rigidni klasni sustav. Voltaire, kao istaknuti predstavnik prosvjetiteljstva, kroz roman kritizira:
- Crkvene institucije i njihovu zlouporabu moći
- Društvene nejednakosti i privilegije plemstva
- Filozofski optimizam koji zanemaruje stvarne patnje ljudi
- Tiranske vladare i njihove despotske metode vladanja
Kulturni kontekst romana usko je povezan s prosvjetiteljskim idejama racionalizma i skepticizma prema tradicionalnim autoritetima. Voltaire koristi satirični pristup kako bi raskrinkao društvene zablude i predrasude svog vremena. Kao deist i zagovornik vjerske tolerancije, posebno se obrušava na religiozni fanatizam i institucionalnu korumpiranost crkve.
Značajno je da roman nastaje u periodu kada filozofska misao doživljava transformaciju od dogmatskog optimizma prema kritičkom preispitivanju stvarnosti. Voltaireova kritika nije usmjerena samo na filozofske sustave već i na konkretne društvene pojave njegovog doba.
Interpretacija i kritički osvrt
Voltaireov “Candide” kroz lik naivnog protagonista pruža oštru kritiku Leibnizovog filozofskog optimizma. Glavni lik Candide kreće od bezuvjetnog vjerovanja u Panglossovu doktrinu “najboljeg od svih mogućih svjetova” prema postupnom suočavanju sa surovom stvarnošću.
Roman gradi svoju kritičku perspektivu kroz niz tragičnih događaja koji pogađaju protagonista:
- Protjerivanje iz dvorca zbog ljubavi prema Cunégonde
- Iskustvo ratnih strahota tijekom bugarske vojne službe
- Preživljavanje razornog potresa u Lisabonu
- Suočavanje s brutalnostima inkvizicije
Candideova transformacija odvija se kroz konstantno suprotstavljanje ideala i stvarnosti. Dok Pangloss ustraje u svom slijepom optimizmu unatoč katastrofama, Candide postepeno razvija kritički stav prema takvom pojednostavljenom pogledu na svijet.
Kroz satirični prikaz društvenih institucija Voltaire razotkriva:
- Licemjerje crkve i religijskih vođa
- Besmislenost ratnih sukoba
- Pohlepu i korupciju vladajućih struktura
- Okrutnost inkvizicije
Roman vrhunac dostiže Candideovim dolaskom na malo imanje kraj Carigrada gdje prihvaća praktičnu životnu filozofiju “obrađivanja vlastitog vrta”. Ova metafora predstavlja odmak od apstraktnih filozofskih sistema prema konkretnom djelovanju kao putu do osobnog zadovoljstva.
Voltaireova kritika nije usmjerena samo protiv Leibnizovog optimizma već protiv svih dogmatskih sistema koji ignoriraju stvarne patnje ljudi. Kroz ironiju i satiru autor razotkriva apsurdnost filozofskih doktrina odvojenih od životne realnosti.
Vlastiti dojam i refleksija
Voltaireov “Candide” predstavlja briljantnu satiričnu kritiku slijepog optimizma kroz izvanrednu književnu izvedbu. Način na koji autor suprotstavlja Panglosovu filozofiju “najboljeg od svih svjetova” sa sirovom stvarnošću rata, bolesti i prirodnih katastrofa stvara snažan kontrast koji tjera na razmišljanje.
Roman ostavlja snažan dojam svojom beskompromisnom iskrenošću u prikazu ljudske patnje. Posebno je upečatljiva scena lisabonskog potresa koja kroz brutalni realizam razotkriva apsurdnost filozofskog optimizma. Candideova transformacija od naivnog mladića do čovjeka koji shvaća važnost praktičnog djelovanja djeluje autentično i uvjerljivo.
Voltaireova satirična oštrica pogađa sve društvene slojeve – od crkve i plemstva do vojnih institucija. Njegova sposobnost da kroz humor i ironiju ukaže na duboke društvene probleme čini djelo relevantnim i za današnje čitatelje. “Obrađivati svoj vrt” kao završna životna filozofija glavnog lika nudi praktičnu alternativu između krajnjeg optimizma i pesimizma.
Struktura romana kroz putovanja i avanture održava dinamičan tempo, dok filozofske rasprave između likova dodaju intelektualnu dubinu. Posebno je zanimljiv kontrast između Panglosovog ustrajnog optimizma unatoč svim nedaćama i Martinovog mračnog pesimizma. Ovaj filozofski dualizam dodatno naglašava Voltaireovu poruku o potrebi pronalaska srednje pozicije između ekstrema.
Candideovo putovanje kroz različite zemlje i kulture pruža fascinantnu kritiku kolonijalizma i kulturnih predrasuda 18. stoljeća. Prikaz mitskog Eldorada služi kao satirični kontrast europskom društvu, naglašavajući njegove mane kroz usporedbu s utopijskim idealom.