Eugene Ionesco svojim je avangardnim djelom “Ćelava pjevačica” preokrenuo tradicionalno poimanje kazališta i stvorio remek-djelo apsurdne drame. Ovaj neobični komad, prvi put izveden 1950. godine u Parizu, postao je simbolom teatra apsurda i revolucionarnim djelom koje propituje besmislenost svakodnevne komunikacije.
“Ćelava pjevačica” je antikomad koji kroz prizmu apsurda kritizira ispraznost građanskog društva i besmislenost konvencionalne komunikacije. Radnja prati dvije engleske obitelji, Smithove i Martinove, čiji besmisleni dijalozi i ponavljajuće fraze razotkrivaju automatizaciju ljudskih odnosa.
Iako naslov sugerira postojanje ćelave pjevačice, ona se u djelu nikada ne pojavljuje niti spominje – što je samo jedan od brojnih paradoksa koji čine srž ovog jedinstvenog književnog djela. Kroz naizgled kaotičnu strukturu i nelogične dijaloge, Ionesco uspijeva stvoriti snažnu kritiku modernog društva koja je i danas jednako relevantna.
Uvod u lektiru
“Ćelava pjevačica” predstavlja revolucionarno djelo koje je promijenilo tijek moderne dramaturgije. Ova antidrama razotkriva besmisao svakodnevne komunikacije kroz prizmu apsurdnih dijaloga između naizgled običnih likova.
Autor
Eugène Ionesco, rumunjsko-francuski dramatičar, napisao je “Ćelavu pjevačicu” 1948. godine. Njegovo iskustvo učenja engleskog jezika metodom Assimil inspiriralo je stvaranje ovog djela, gdje je banalnost udžbeničkih fraza pretočio u satirični prikaz ljudske komunikacije. Ionesco se etablirao kao jedan od vodećih predstavnika teatra apsurda, stvarajući jedinstveni stil koji kombinira humor s dubokom društvenom kritikom.
Žanr i književna vrsta
“Ćelava pjevačica” pripada sljedećim književnim kategorijama:
- Antidrama: Djelo namjerno krši konvencije tradicionalnog teatra
- Teatar apsurda: Karakteriziraju ga nelogični dijalozi i besmislene situacije
- Avangardno kazalište: Eksperimentalna forma koja odbacuje klasične dramske elemente
- Tragikomedija: Spaja elemente tragičnog i komičnog u prikazu ljudske otuđenosti
Element | Opis |
---|---|
Struktura | Ciklička kompozicija bez klasičnog zapleta |
Dijalog | Fragmentiran i nekoherentan |
Vrijeme radnje | Relativizirano i neodređeno |
Likovi | Depersonalizirani i zamjenjivi |
Mjesto i vrijeme

Radnja drame “Ćelava pjevačica” odvija se u domu engleskog bračnog para Smith, gdje Ionesco stvara satiričan prikaz tipične građanske sredine. Dom je ispunjen pretjerano naglašenim “engleskim” elementima:
Detalji interijera:
- Engleski građanski interijer
- Engleski naslonjači
- Engleske papuče
- Engleska lula
- Engleske novine
Vrijeme radnje smješteno je u jesensku večer, koncentrirano u kratkom vremenskom okviru jedne večere. Ovakva vremenska kompresija dodatno naglašava apsurdnost situacije i pojačava satirični efekt djela. Ionesco koristi banalne elemente svakodnevice kako bi kreirao grotesknu sliku malograđanskog života.
Repetitivno naglašavanje “engleskog” karaktera svakog predmeta u prostoru služi kao snažno sredstvo ismijevanja stereotipa i konvencija srednjeg sloja društva. Scenografija postaje aktivni sudionik u gradnji dramske ironije, gdje svaki element prostora doprinosi općem dojmu artificijelnosti i mehaničnosti života likova.
Godišnje doba | Doba dana | Trajanje radnje |
---|---|---|
Jesen | Večer | Jedna večera |
Tema i ideja djela

“Ćelava pjevačica” predstavlja vrhunsko djelo teatra apsurda koje kroz složenu mrežu besmislenih dijaloga razotkriva duboku krizu međuljudske komunikacije. Ionescov antikomad progovara o dezintegraciji jezika i društvenih odnosa u modernom svijetu.
Glavna tema
Središnja tema djela je nemogućnost istinske komunikacije među ljudima u suvremenom društvu. Likovi vode prividne razgovore ispunjene klišejima, banalnostima i besmislenim frazama koje otkrivaju kako jezik, umjesto da spaja ljude, postaje prepreka u njihovom međusobnom razumijevanju. Dijalozi među likovima pretvaraju se u mehaničku razmjenu riječi bez stvarnog značenja.
Sporedne teme
- Kritika malograđanstva: Ionesco ismijava konformizam građanskog društva kroz karikaturalni prikaz bračnih parova Smith i Martin
- Dehumanizacija: Likovi gube individualnost i postaju bezlične marionete zarobljene u rutini svakodnevnice
- Egzistencijalna praznina: Drama naglašava besmislenost i automatizaciju ljudske egzistencije u modernom društvu
- Raspad identiteta: Kroz konfuzne dijaloge i zamjenu identiteta likova prikazuje se gubitak osobnosti
Ideja djela
Osnovna ideja “Ćelave pjevačice” je prikaz apsurdnosti modernog života kroz dekonstrukciju jezika i komunikacije. Ionesco koristi paradoks, grotesku i apsurd kako bi razobličio ispraznost društvenih konvencija i automatiziranih obrazaca ponašanja. Djelo sugerira kako je jezik izgubio svoju primarnu funkciju sporazumijevanja i pretvorio se u sredstvo otuđenja.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/simbol | Značenje |
---|---|
Sat | Mehaničko protjecanje vremena i robotizacija života |
Vatra | Destrukcija i kaos koji prijeti ispod površine “normalnosti” |
Engleski način života | Ismijavanje stereotipa i društvenih konvencija |
Odsutna ćelava pjevačica | Simbol besmisla i praznine modernog života |
Kompozicija djela

“Ćelava pjevačica” dramsko je djelo jedinstvene strukture koja razbija tradicionalne kompozicijske obrasce. Ionesco gradi dramu kroz niz apsurdnih dijaloga i situacija koje se međusobno isprepliću, stvarajući kaotičnu ali promišljenu cjelinu.
Uvod
Drama započinje u engleskom domu obitelji Smith, gdje gospođa Smith iznosi niz trivijalnih činjenica o večeri koju su upravo pojeli. Scena je postavljena s pretjerano naglašenim “engleskim” elementima koji služe kao satirični komentar na građanski život.
Zaplet
Radnja se razvija kroz dolazak bračnog para Martin u posjet Smithovima. Tijekom njihovog susreta odvija se bizaran proces međusobnog “prepoznavanja” supružnika Martin, koji otkrivaju da su zapravo u braku jedno s drugim kroz niz nelogičnih dedukcija.
Vrhunac
Kulminacija drame događa se kroz sve intenzivniji dijalog između likova koji postupno gubi svaki smisao. Razgovori postaju sve kaotičniji, rečenice se ponavljaju bez logičkog slijeda, a likovi izmjenjuju besmislene fraze i poslovice.
Rasplet
U završnom dijelu drame dijalozi potpuno gube koherenciju. Likovi izgovaraju nasumične riječi bez ikakve povezanosti, što dovodi do potpunog sloma komunikacije. Svaka logička struktura nestaje, a jezik se raspada na pojedinačne slogove.
Zaključak
Drama završava cikličkom strukturom – vraćanjem na početak, gdje se cijeli proces može ponovno pokrenuti. Smithovi zauzimaju pozicije Martinovih i obrnuto, sugerirajući beskonačno ponavljanje besmislenog rituala građanskog života.
Kompozicijski elementi | Karakteristike |
---|---|
Mjesto radnje | Engleski građanski dom |
Vrijeme | Jedna večer |
Struktura | Ciklička |
Broj činova | Jedan |
Broj scena | 11 |
Kratki sadržaj

“Ćelava pjevačica” započinje u domu gospodina i gospođe Smith, tipičnom engleskom građanskom interijeru. Ionesco namjerno pretjeruje s detaljima “engleskog” ambijenta kroz precizno opisivanje namještaja, novina i drugih predmeta, stvarajući atmosferu koja balansira između komičnog i apsurdnog.
Radnja se razvija kroz 11 prizora ispunjenih besmislenim dijalozima. Gospodin i gospođa Smith vode razgovor o trivijalnostima dok čekaju svoje goste, bračni par Martin. Nakon dolaska Martinovih, komunikacija postaje sve nekoherentnija, a likovi izmjenjuju fraze bez stvarnog značenja.
Ključni elementi radnje:
- Martinovi prilikom dolaska otkrivaju da su zapravo muž i žena kroz bizarnu seriju “slučajnosti”
- Pojavljuje se vatrogasni kapetan koji traži požare po kućama
- Sluškinja Mary povremeno prekida radnju filozofskim monolozima
- Dijalozi postupno gube svaki smisao i pretvaraju se u nasumične riječi
Prizor | Događaj |
---|---|
1-3 | Razgovor Smithovih |
4-6 | Dolazak i prepoznavanje Martinovih |
7-9 | Pojava vatrogasnog kapetana |
10-11 | Kulminacija besmisla i kaos |
Drama završava potpunim raspadom komunikacije gdje likovi viču nepovezane riječi. Ironično, iako se spominje u naslovu, ćelava pjevačica se nikada ne pojavljuje u drami, što dodatno naglašava apsurdnost cijelog djela.
Redoslijed događaja

Drama “Ćelava pjevačica” razvija se kroz 11 precizno strukturiranih prizora koji grade atmosferu apsurda. Prvi prizor započinje u interijeru engleske kuće gospodina i gospođe Smith, gdje naglašeno ponavljanje pridjeva “engleski” uz svaki predmet stvara namjerno pretjeran i komičan efekt.
Pregled ključnih prizora:
Početni prizor:
- Interijer kuće Smithovih ispunjen “engleskim” elementima
- Gospođa Smith objavljuje da je devet sati
- Sat nelogično udara sedamnaest puta
- Gospodin Smith čita novine naopako
Razvoj radnje:
- Gospođa Smith vodi monolog o večeri
- Detaljan opis engleskih specijaliteta
- Spominjanje njihove djece i njihove dobi
- Gospodin Smith komentira neobičan način objavljivanja datuma u novinama
Središnji dio:
- Dolazak gospodina i gospođe Martin
- Početak besmislenih razgovora
- Postupno gubljenje logike u komunikaciji
- Raspad smislenog dijaloga među likovima
Ionescov dramski tekst gradi napetost kroz progresivno povećanje apsurdnosti dijaloga, gdje svaki naredni prizor donosi sve intenzivniju destrukciju uobičajene komunikacije. Razgovori postaju sve manje povezani s realnošću, pretvarajući se u niz automatiziranih fraza bez stvarnog značenja.
Analiza likova

Likovi u “Ćelavoj pjevačici” predstavljaju stereotipne pripadnike engleskog građanskog društva kroz koje Ionesco kritizira malograđanštinu i besmisao svakodnevne komunikacije. Njihove karakteristike i međusobni odnosi grade se kroz apsurdne dijaloge koji razotkrivaju automatizaciju ljudskog ponašanja.
Glavni likovi
Gospodin i gospođa Smith:
- Predstavnici tipične engleske obitelji srednje klase
- Izražavaju pretjeranu pristojnost i površnost u komunikaciji
- Njihovi dijalozi otkrivaju licemjerje u odnosu prema gostima
- Ponašanje im je mehaničko i ritualizirano
- Gospodin Smith provodi vrijeme čitajući novine naopako
- Gospođa Smith obsesivno najavljuje točno vrijeme
Gospodin i gospođa Martin:
- Bračni par koji tijekom drame “otkriva” da su u braku
- Zrcale karakteristike Smithovih kroz slične obrasce ponašanja
- Njihov odnos karakterizira apsurdno prepoznavanje u sceni upoznavanja
- Predstavljaju dodatni sloj kritike građanskih konvencija
Sporedni likovi
Mary:
- Sluškinja u domu Smithovih
- Unosi element pobune protiv ustaljenog poretka
- Svojim replikama razotkriva apsurd situacije
- Jedini lik koji pokazuje znakove individualnosti
- Suprotstavlja se izjavama obiju obitelji
Odnosi između likova
Interakcije među parovima:
- Bračni parovi međusobno komuniciraju kroz besmislene fraze
- Odnosi su površni i lišeni stvarnog značenja
- Komunikacija se svodi na automatske izmjene replika
- Nedostatak emocionalnog povezivanja među likovima
- Ritualizirani obrasci ponašanja zamjenjuju stvarne odnose
- Mary kao sluškinja narušava ustaljenu hijerarhiju
- Parovi održavaju privid pristojnosti bez stvarne povezanosti
- Komunikacijski obrasci pokazuju raspad međuljudskih odnosa
- Likovi gube individualne karakteristike kroz razvoj radnje
Stil i jezik djela
Ionescov stil u “Ćelavoj pjevačici” temelji se na apsurdističkom pristupu koji razbija tradicionalne književne konvencije. Kroz namjerno banalan i stereotipan jezik autor stvara jedinstvenu kritiku građanskog društva i ispraznosti svakodnevne komunikacije.
Stilske figure i izražajna sredstva
Ironija dominira kao glavno izražajno sredstvo, vidljiva u pretjeranom naglašavanju “engleskog” karaktera svega:
- Ponavljanje pridjeva “engleski” uz svaki predmet
- Paradoksalne izjave koje se međusobno poništavaju
- Groteskni opisi koji naglašavaju artificijelnost situacije
Narativne tehnike
Ionesco koristi nekoliko specifičnih narativnih tehnika za postizanje apsurdnog efekta:
- Cirkularnost dijaloga koji se vraćaju na početak
- Fragmentacija razgovora bez logičkog slijeda
- Mehanički ritam izmjene replika
- Automatizacija govora likova
Ton i atmosfera
Djelo održava konstantnu napetost između:
- Prividne pristojnosti građanskog salona
- Kaotične atmosfere besmislenih razgovora
- Umjetne uljudnosti koja prelazi u agresiju
- Sterilnog okruženja koje postaje klaustrofobično
Jezik postaje sredstvo za razotkrivanje praznine međuljudskih odnosa, dok stilska sredstva pojačavaju dojam mehaničnosti i automatizacije života likova. Svaka replika građena je tako da naglasi besmislenost komunikacije u modernom društvu.
Simbolika i motivi
Drama “Ćelava pjevačica” predstavlja bogatu riznicu simbola motiva koji zajedno grade snažnu kritiku modernog društva. Kroz složenu mrežu značenja Ionesco razotkriva besmislenost svakodnevne komunikacije i prazninu građanskog života.
Simboli u djelu
- Obitelji Smith i Martin simboliziraju tipičnu građansku klasu kroz njihovu pretjeranu pristojnost i površnost u komunikaciji. Njihova međusobna sličnost i zamjenjivost naglašava gubitak individualnosti u modernom društvu.
- Sluškinja Mary utjelovljuje element pobune protiv ustaljenog reda. Njena uloga razotkriva artificijelnost društvenih odnosa kroz direktno suprotstavljanje konvencijama građanskog života.
- Vatrogasni kapetan predstavlja prodor vanjskog svijeta u zatvoreni prostor građanskog doma. Njegov dolazak razbija prividni mir i dodatno naglašava apsurdnost situacije.
Motivi
- Mehaničko vrijeme odražava se kroz repetitivne dijaloge i cikličku strukturu drame
- Engleski način života prikazan kroz pretjerano naglašavanje “engleskih” predmeta
- Destrukcija jezika vidljiva u raspadu komunikacije i besmislenim razgovorima
- Otuđenost koja prožima sve međuljudske odnose u drami
Alegorija i metafora
Ionesco koristi dom Smithovih kao alegoriju modernog društva gdje vladaju automatizam i površnost. Metafora nepostojeće ćelave pjevačice simbolizira prazninu i besmisao građanskog života, dok engleski stil života služi kao metafora za umjetno konstruirane društvene norme koje guše individualnost.
- Beskrajno ponavljanje dijaloga
- Zamjenjivost likova
- Raspad logičke strukture razgovora
- Mehanizaciju ljudskog ponašanja
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Ćelava pjevačica” nastaje 1948. godine kao Ionescov odgovor na društvene promjene poslijeratne Europe. Prvo uprizorenje djela održano je 11. svibnja 1950. u pariškom Teatru des Noctambules, označavajući početak revolucije u kazališnoj umjetnosti kroz pokret teatra apsurda.
Društveni kontekst nastanka djela obilježen je dubokom krizom komunikacije među ljudima. Ionesco kroz svoje likove prikazuje:
- Automatizaciju svakodnevnih razgovora
- Ispraznost malograđanskih rituala
- Raspad autentične međuljudske interakcije
- Gubitak individualnosti u modernom društvu
Kulturno značenje drame ogleda se u njenoj kritici poslijeratnog društvenog stanja. Drama razotkriva:
- Besmislenost konvencionalnih društvenih normi
- Površnost građanskih odnosa
- Destrukciju jezika kao sredstva komunikacije
- Mehanizaciju ljudskog ponašanja
Djelo se posebno ističe svojim inovativnim pristupom kazališnoj formi. Ionesco namjerno koristi:
- Nelogične dijaloge koji ogoljuju banalnost svakodnevice
- Cirkularnu strukturu koja simbolizira beskonačno ponavljanje
- Paradoksalne situacije koje naglašavaju apsurd
- Dekonstrukciju tradicionalnih dramskih konvencija
Kroz prizmu poslijeratnog razdoblja, “Ćelava pjevačica” postaje ogledalo društva u kojem je komunikacija izgubila svoju primarnu svrhu. Ionescova kritika usmjerena je na automatizaciju života koja se manifestira kroz isprazne razgovore engleskog građanskog društva, čime stvara univerzalnu sliku moderne civilizacije.
Interpretacija i kritički osvrt
“Ćelava pjevačica” predstavlja radikalnu dekonstrukciju tradicionalne dramske forme kroz prizmu teatra apsurda. Ionescov antikomad razotkriva mehanizme svakodnevne komunikacije koja se svodi na isprazne fraze i automatizirana ponavljanja.
Kritičari ističu nekoliko ključnih elemenata interpretacije:
- Destrukcija jezika: Tekst demonstrira raspad komunikacije kroz besmislene dijaloge likova
- Kritika konformizma: Drama razotkriva površnost građanskog društva i njegovih rituala
- Gubitak identiteta: Likovi gube individualnost postajući tek nositelji stereotipnih fraza
- Ciklička struktura: Ponavljanje početne scene na kraju simbolizira beskrajni krug besmisla
Dramaturška analiza pokazuje kako Ionesco koristi sljedeće tehnike za postizanje apsurda:
- Namjerno banaliziranje dijaloga
- Fragmentaciju razgovora
- Paradoksalne situacije
- Pretjerano naglašavanje “engleskog” karaktera
Posebno je značajan način na koji drama prikazuje likove kao beznačajne i zaboravne figure bez stvarnog sukoba. Njihova nemogućnost autentične komunikacije proizlazi iz činjenice da kao osobe praktički ne postoje, već funkcioniraju samo kao nositelji ispraznih fraza.
Apsurd doseže vrhunac kroz činjenicu da naslovni lik – ćelava pjevačica – nikada ne nastupa u drami. Ovaj paradoks dodatno naglašava besmislenost cijele situacije i potpuni slom značenja u jeziku likova.
Drama tako postaje ogledalo društva u kojem je komunikacija izgubila svoju primarnu svrhu povezivanja ljudi, pretvorivši se u ritual automatiziranih replika bez stvarnog značenja.
Vlastiti dojam i refleksija
“Ćelava pjevačica” ostavlja snažan dojam kroz svoju beskompromisnu kritiku automatiziranog društva. Čitatelj se nalazi pred ogledalom vlastite stvarnosti gdje svaka replika likova podsjeća na isprazne razgovore koji se svakodnevno vode u društvu.
Ionescova genijalna manipulacija jezikom stvara osjećaj nelagode kroz:
- Ponavljanje banalnih fraza koje gube značenje
- Razbijanje logičkih poveznica u komunikaciji
- Stvaranje apsurdnih situacija koje reflektiraju stvarnost
- Destrukciju smislenog dijaloga među likovima
Posebno je fascinantna činjenica da drama, napisana prije više od 70 godina, i danas savršeno oslikava problem moderne komunikacije. Digitalno doba dodatno je produbilo jaz između autentičnog razgovora i površne razmjene informacija koju Ionesco kritizira.
Snaga djela leži u njegovoj sposobnosti da kroz naizgled besmislene dijaloge razotkrije duboku istinu o ljudskoj komunikaciji. Likovi gospodina i gospođe Smith te gospodina i gospođe Martin postaju univerzalni simboli društvene alijenacije, gdje svatko govori, ali nitko zapravo ne komunicira.
Struktura drame namjerno stvara osjećaj klaustrofobije i repetitivnosti:
- Ciklička kompozicija naglašava beskonačno ponavljanje besmisla
- Ograničeni prostor engleskog salona pojačava osjećaj zarobljenosti
- Mehanički ritam dijaloga stvara atmosferu automatizacije
- Nedostatak prave radnje naglašava ispraznost situacije
Čitanje “Ćelave pjevačice” izaziva istovremeno smijeh i nelagodu, što je upravo efekt kojem Ionesco teži. Drama funkcionira kao precizno ogledalo društvenih konvencija koje robotiziraju ljudske odnose i pretvaraju komunikaciju u prazni ritual.