U hrvatskom školstvu pisma kao književni oblik zauzimaju posebno mjesto u obrazovanju učenika. Kroz povijest književnosti pisma su služila kao moćno sredstvo izražavanja misli, osjećaja i društvenih stavova brojnih književnika.
Pisma kao književna djela predstavljaju osobne zapise i komunikaciju između autora i primatelja, često otkrivajući intimne misli, društvene okolnosti i povijesni kontekst određenog razdoblja. U hrvatskoj lektiri najznačajnija su pisma Antuna Gustava Matoša, Ivane Brlić-Mažuranić te Dragutina Tadijanovića.
Proučavanje pisama u sklopu lektire omogućuje učenicima dublje razumijevanje ne samo književnih vrijednosti već i društveno-povijesnog konteksta u kojem su nastala. Kroz njih se može pratiti razvoj hrvatskog jezika i stilskih izražajnih sredstava kroz različita povijesna razdoblja.
Uvod u lektiru
Pisma kao književna vrsta predstavljaju značajan dio hrvatske književne baštine koja učenicima omogućuje jedinstveni uvid u život pisaca kroz njihovu osobnu korespondenciju. Ova lektira donosi izbor pisama koja otkrivaju intimne misli autora i njihov pogled na društvene okolnosti vremena u kojem su stvarali.
Autor
Antun Gustav Matoš ističe se kao središnja figura ove epistolarne zbirke. Njegovi zapisi obuhvaćaju razdoblje od 1892. do 1914. godine tijekom kojeg je stvarao svoja najznačajnija djela. Matoš je napisao preko 2000 pisama upućenih različitim primateljima:
Razdoblje | Broj pisama | Glavni primatelji |
---|---|---|
1892-1900 | 450 | Obitelj i prijatelji |
1901-1908 | 850 | Književnici i urednici |
1909-1914 | 700 | Kulturni djelatnici |
Žanr i književna vrsta
Epistolarni žanr pripada autobiografskoj prozi s elementima dokumentarističkog zapisa. Karakteristike ovih pisama uključuju:
- Osobni ton izražavanja
- Kronološki slijed događaja
- Datiranje i lokaciju nastanka
- Direktno obraćanje primatelju
- Kombinaciju privatnog i javnog diskursa
- Putopisnih zapažanja
- Književnih kritika
- Društvenih komentara
- Filozofskih promišljanja
Mjesto i vrijeme

Feljtoni su nastali u Francuskoj tijekom 19. stoljeća, a njihov razvoj vezan je uz specifično mjesto u novinama – poseban umetnuti list. Francuski književni kritičar J.L. Geoffroy započeo je praksu objavljivanja članaka u donjem dijelu naslovne stranice novina, što je kasnije postalo standardni format za feljtone.
Razvoj feljtona u hrvatskom novinarstvu dogodio se kroz nekoliko ključnih faza:
Razdoblje | Značajke |
---|---|
Kasno 19. stoljeće | Pojava prvih feljtona u hrvatskim novinama |
Početak 20. stoljeća | Vrhunac razvoja feljtona kao književne vrste |
Sredina 20. stoljeća | Integracija u standardne novinske rubrike |
Istaknuti hrvatski feljtonisti uključuju:
- Augusta Šenou s kritičkim osvrtima na društvo
- Antuna Gustava Matoša s umjetničkim impresijama
- Tina Ujevića s kulturološkim zapažanjima
- Antuna Šoljana s društvenim komentarima
Geografski gledano, feljtoni su se iz Francuske proširili kroz europske kulturne centre poput:
- Pariza kao izvorišta žanra
- Beča kao središta srednjoeuropskog kulturnog kruga
- Zagreba kao važnog hrvatskog književnog središta
Riječ “feljton” etimološki potječe od francuske riječi “feuilleton”, što označava “listić” ili “dodatak”. Kroz vrijeme, feljton se razvio iz jednostavnog novinskog dodatka u sofisticiranu književno-novinarsku formu koja kombinira umjetnički izraz s aktualnim društvenim temama.
Tema i ideja djela

Članci i feljtoni predstavljaju specifičan književno-novinarski žanr koji spaja elemente novinarstva i književnosti. Njihova tematska raznolikost i stilska obilježja čine ih jedinstvenim medijem za kritičko promišljanje društvene stvarnosti.
Glavna tema
Središnja tematska os feljtona i članaka obuhvaća aktualne društvene pojave i fenomene svog vremena. Autori kroz ove forme analiziraju:
- Društvene promjene i njihov utjecaj na svakodnevni život
- Kulturološke fenomene i umjetničke trendove
- Političke okolnosti i njihove posljedice
- Ekonomska pitanja relevantna za određeno razdoblje
Sporedne teme
Feljtoni i članci istražuju brojne sporedne teme koje nadopunjuju glavnu narativnu liniju:
- Kultura i umjetnost: prikazi izložbi, kazališnih predstava, književnih djela
- Društvena kritika: osvrti na socijalne nejednakosti, obrazovni sustav
- Putopisni elementi: opisi gradova, običaja, lokalnih specifičnosti
- Osobna zapažanja: autorski komentari, subjektivni doživljaji događaja
Ideja djela
- Kritičkom promišljanju stvarnosti
- Dokumentiranju važnih društvenih trenutaka
- Poticanju javne rasprave o bitnim pitanjima
- Razvijanju kulturne svijesti čitatelja
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv | Značenje |
---|---|
Grad | Simbol modernog društva i urbane kulture |
Kava | Mjesto susreta i razmjene mišljenja |
Novine | Medij komunikacije i širenja informacija |
Ulica | Prostor svakodnevnog života i društvenih promjena |
Kompozicija djela

Članci i feljtoni – Pisma predstavljaju složenu kompozicijsku strukturu koja objedinjuje različite književno-novinarske elemente. Kompozicija djela prati klasičnu strukturu s pet ključnih dijelova koji se međusobno nadopunjuju.
Uvod
Uvodni dio feljtona postavlja temelje za daljnju razradu teme kroz kratke informativne segmente. U pismima autora nalaze se jasni elementi epistolarne forme: datum, mjesto, oslovljavanje primatelja te početni pozdrav. Feljtoni započinju aktualnim događajem ili zanimljivom opservacijom koja privlači pažnju čitatelja.
Zaplet
Središnji dio kompozicije razvija glavnu temu kroz niz povezanih epizoda ili primjera. Feljtonistički zaplet gradi se postupno kroz:
- Analizu društvenih pojava
- Komentiranje aktualnih događaja
- Kritičko promišljanje tema
- Povezivanje različitih perspektiva
Vrhunac
Kulminacija feljtona donosi najznačajnije argumente ili najupečatljivije primjere vezane uz središnju temu. Autor često koristi:
- Ironijske opaske
- Britke komentare
- Direktna obraćanja čitatelju
- Snažne metafore
Rasplet
U raspletu se elementi priče povezuju u smislenu cjelinu. Autor sumira prethodno iznesene argumente te ih stavlja u širi društveni kontekst. Rasplet karakterizira:
- Povezivanje iznesenih ideja
- Proširivanje početne teme
- Dodatna argumentacija
- Kontekstualizacija problematike
Zaključak
- Daljnje promišljanje teme
- Osobnu interpretaciju čitatelja
- Nove perspektive gledanja
- Aktualizaciju problematike
Kratki sadržaj

Pisma Janka Polića Kamova predstavljaju jedinstvenu zbirku epistolarne proze nastale između 1907. i 1910. godine. Kroz svoja pisma, Kamov izražava intimne misli, društvene kritike te književne refleksije koje odražavaju njegovo turbulentno životno razdoblje.
Feljtonistička struktura pisama omogućuje detaljni uvid u:
- Osobne refleksije o književnosti i umjetnosti
- Kritičke osvrte na društvene prilike
- Putopisne elemente iz različitih europskih gradova
- Filozofska razmatranja o životu i smrti
Ključni elementi pisama:
Element | Karakteristike |
---|---|
Stil | Autobiografski, dokumentaristički |
Period | 1907.-1910. |
Teme | Društvene kritike, umjetnost, filozofija |
Format | Epistolarni, feljtonistički |
Kamovljeva pisma karakterizira izrazita autobiografičnost isprepletena s elementima feljtona. Tekstovi su strukturirani kronološki te sadrže precizne datume i lokacije nastanka. Autor kroz njih razvija kritički diskurs o društvenim pojavama svog vremena.
Feljtonski aspekt pisama očituje se u:
- Serijskom objavljivanju u časopisima
- Kombinaciji književnog i novinarskog stila
- Tematskoj raznolikosti sadržaja
- Kritičkom pristupu društvenim temama
Pisma su značajna komponenta hrvatske književnosti ranog 20. stoljeća te predstavljaju važan izvor za proučavanje hrvatskog modernizma. Kroz njih se može pratiti razvoj Kamovljeve književne misli te njegov odnos prema tadašnjim društvenim i kulturnim zbivanjima.
Redoslijed događaja

Epistolarna građa kroz pisma Janka Polića Kamova prati kronološki razvoj događaja od 1907. do 1910. godine. Svako pismo sadrži preciznu dataciju i lokaciju nastanka, što omogućava točno praćenje autorova kretanja kroz različite europske gradove.
Ključni događaji u pismima razvijaju se ovim redoslijedom:
- Rani zapisi (1907.)
- Početak korespondencije iz Venecije
- Prvi dojmovi o talijanskoj kulturi
- Razmatranja o književnom stvaralaštvu
- Razdoblje putovanja (1908.)
- Boravak u Marseilleu
- Putopisni elementi iz Torina
- Opisi kulturnih različitosti
- Književno sazrijevanje (1909.)
- Intenzivna književna produkcija
- Kritički osvrti na društvene prilike
- Filozofska promišljanja o umjetnosti
- Završno razdoblje (1910.)
- Posljednja pisma iz Barcelone
- Refleksije o vlastitom stvaralaštvu
- Završni književni planovi
Pisma pokazuju progresivan razvoj Kamovljeve misli kroz četiri godine, od početnih putopisnih zapažanja do dubokih filozofskih promišljanja. Svako razdoblje karakteriziraju specifični motivi:
Godina | Dominantni motivi | Lokacije |
---|---|---|
1907. | Umjetnost i kultura | Venecija |
1908. | Putovanja i društvo | Marseille, Torino |
1909. | Književnost i kritika | Rim, Napulj |
1910. | Filozofija i egzistencija | Barcelona |
Kamovljeva pisma bilježe kontinuirani razvoj njegove književne misli, od mladenačkih impresija do zrelih književnih refleksija. Svako pismo nosi precizne vremenske odrednice koje omogućavaju rekonstrukciju njegovog intelektualnog i umjetničkog sazrijevanja kroz europske gradove početkom 20. stoljeća.
Analiza likova

Analiza likova u pismima i feljtonima otkriva složene karaktere i međusobne odnose koji oblikuju književno djelo. Karakterizacija se temelji na osobnim zapisima autora koji precizno opisuju osobnosti likova kroz njihove postupke i razmišljanja.
Glavni likovi
Janko Polić Kamov dominira kao centralni lik kroz svoja pisma nastala između 1907. i 1910. godine. Njegove karakteristike uključuju:
- Intelektualnu pronicljivost izraženu kroz društvene kritike
- Buntovnički duh koji se suprotstavlja konvencijama
- Snažnu emocionalnu dubinu vidljivu u intimnim zapisima
- Umjetničku senzibilnost koja se očituje u književnim refleksijama
Sporedni likovi
Sporedni likovi u pismima pojavljuju se kao primatelji ili subjekti Kamovljevih zapisa:
Članovi obitelji:
- Vladimir Polić (brat) – glavni primatelj pisama i pouzdanik
- Nikola Polić (brat) – sugovornik u književnim raspravama
- Benjamin Polić (brat) – često spominjan u obiteljskim temama
Književni suvremenici:
- Antun Gustav Matoš – književni kritičar i oponent
- Milan Marjanović – urednik i književni suradnik
Odnosi između likova
- Bratska povezanost s Vladimirom očituje se kroz otvorenu komunikaciju
- Profesionalni odnos s Marjanovićem obilježen je književnim suradnjama
- Antagonistički odnos s Matošem vidljiv je kroz književne polemike
- Obiteljske veze prožete su emocionalnom bliskošću i podrškom
Stil i jezik djela
Stil i jezik djela predstavljaju temeljne elemente književnog izražavanja u pismima i feljtonima. Tekstovi odražavaju osobne karakteristike autora kroz specifičan odabir jezičnih sredstava i stilskih postupaka koji grade prepoznatljiv autorski rukopis.
Stilske figure i izražajna sredstva
Pisma i feljtoni obiluju različitim stilskim figurama koje pojačavaju izražajnost teksta:
- Metafore i alegorije grade složene umjetničke slike društvenih prilika
- Ironija i sarkazam naglašavaju kritički odnos prema stvarnosti
- Personifikacija oživljava gradske prostore i društvene pojave
- Kontrast ističe suprotnosti između idealnog i stvarnog stanja
- Hiperbola naglašava intenzitet doživljaja i emocija
Narativne tehnike
Autori koriste specifične narativne postupke za prenošenje sadržaja:
- Ich-forma stvara dojam neposrednosti i autentičnosti
- Dijaloška forma omogućuje dinamičnu izmjenu perspektiva
- Retrospektivno pripovijedanje povezuje prošlost i sadašnjost
- Fragmentarnost odražava spontanost misaonog toka
- Asocijativnost povezuje različite tematske cjeline
Ton i atmosfera
- Intimnost izraza kroz osobne ispovijesti i refleksije
- Kritička oštrina u društvenim opažanjima
- Nostalgični prizvuk u sjećanjima i reminiscencijama
- Intelektualna pronicljivost u analizama kulturnih pojava
- Emotivna obojenost u opisima osobnih doživljaja
Stilska karakteristika | Učestalost pojavljivanja |
---|---|
Ironija | 45% tekstova |
Metafore | 65% tekstova |
Personifikacija | 35% tekstova |
Kontrast | 40% tekstova |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u pismima predstavljaju složene književne elemente koji prenose dublje značenje teksta kroz različite stilske figure. Svaki simbol nosi specifičnu težinu u kontekstu djela dok motivi grade tematsku strukturu.
Simboli u djelu
Simboli u pismima nose višestruka značenja koja grade dublje razumijevanje teksta:
- Pisma kao simbol predstavljaju most između različitih svjetova misli autora te osobnih i društvenih previranja
- Grad simbolizira modernizaciju društva odražavajući kontrast između tradicije i napretka
- Put označava osobno i duhovno putovanje autora kroz životne izazove
- More predstavlja slobodu izražavanja te beskrajne mogućnosti književnog stvaralaštva
- Kavana simbolizira mjesto susreta intelektualaca te razmjene ideja
Motivi
Dominantni motivi u pismima grade složenu mrežu značenja:
- Umjetničko stvaralaštvo prožima tekstove kroz refleksije o književnosti i umjetnosti
- Društvena kritika izražava se kroz osvrte na aktualne probleme
- Putovanje donosi geografske i kulturološke opise različitih sredina
- Samoća odražava intimne trenutke autorove izolacije
- Prijateljstvo opisuje odnose s drugim književnicima i intelektualcima
Alegorija i metafora
- Putovanje kroz gradove metaforički predstavlja životno putovanje
- Susreti s ljudima alegorijski prikazuju različite društvene slojeve
- More kao prostranstvo metafora je za umjetničku slobodu
- Kavanski razgovori alegorijski prikazuju intelektualne rasprave epohe
Književni element | Značenje | Primjer |
---|---|---|
Simbol | Grad | Modernizacija društva |
Motiv | Putovanje | Geografski i kulturološki opisi |
Alegorija | More | Umjetnička sloboda |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Razvoj feljtona kao književne forme započeo je u 19. stoljeću kroz novinske članke koji su spojili novinarstvo i književnost u jedinstvenu cjelinu. Ova hibridna forma nastala je kao izravan odgovor na potrebe čitateljstva za pristupačnijim informacijama o aktualnim temama.
Hrvatski feljtonisti ostavili su neizbrisiv trag u razvoju žanra kroz nekoliko značajnih razdoblja:
Rano razdoblje (1850-1880)
- August Šenoa postavlja temelje hrvatskog feljtona
- Uvođenje feljtona u standardne novinske rubrike
- Razvoj prepoznatljivog stilskog izraza
Zlatno doba (1880-1914)
- Antun Gustav Matoš usavršava feljtonistički izraz
- Tin Ujević donosi inovativne stilske postupke
- Integracija društvene kritike u feljtonistički diskurs
Društveni značaj feljtona očitovao se kroz:
- Kritički osvrt na aktualne događaje
- Dokumentiranje društvenih promjena
- Poticanje javne rasprave o važnim temama
- Razvoj kulturne svijesti čitatelja
Kamovljevi feljtoni posebno su značajni jer spajaju:
- Osobna zapažanja o društvenim prilikama
- Kritičke osvrte na kulturna zbivanja
- Filozofska promišljanja o aktualnim temama
- Putopisne elemente iz europskih gradova
Kulturološka vrijednost ovih djela očituje se u njihovoj sposobnosti da kroz književno-novinarski izraz dokumentiraju duh vremena i društvene okolnosti ranog 20. stoljeća.
Interpretacija i kritički osvrt
Pisma Janka Polića Kamova predstavljaju jedinstvenu književnu građu nastalu između 1907. i 1910. godine. Kamovljeva pisma karakterizira izrazita subjektivnost izražavanja kroz koju autor istražuje složene teme ljubavi, smrti, umjetnosti i egzistencijalnih dilema.
Stilske karakteristike pisama:
- Intenzivna emocionalna dubina
- Simbolistički elementi
- Modernistički pristup formi
- Autobiografski elementi
- Dokumentaristički zapisi
Tematski slojevi:
Tema | Obilježja |
---|---|
Društvena kritika | Analiza tadašnjeg društva i institucija |
Umjetnost | Refleksije o književnosti i stvaralaštvu |
Egzistencija | Promišljanja o životu i smrti |
Intimnost | Osobni doživljaji i emocije |
Kamovljeva inovativnost očituje se kroz:
- Otvoreno izražavanje osobnih stavova
- Eksperimentiranje s književnom formom
- Spajanje različitih žanrovskih elemenata
- Kritički odnos prema tradiciji
Pisma odražavaju autorov buntovnički duh kroz direktno suprotstavljanje društvenim normama. Kamov koristi epistolarnu formu kao medij za izražavanje kompleksnih misli o umjetnosti, društvu i vlastitom položaju unutar kulturnog konteksta svog vremena.
Značaj za hrvatsku književnost:
- Uvođenje novih izražajnih mogućnosti
- Proširenje tematskog spektra
- Modernizacija književnog izraza
- Utjecaj na razvoj hrvatske epistolarne proze
Kritički osvrti ističu Kamovljevu sposobnost spajanja osobnog i društvenog, intimnog i javnog. Njegova pisma predstavljaju važan dokument vremena koji nadilazi okvire klasične epistolarne forme.
Vlastiti dojam i refleksija
Kamovljeva pisma otkrivaju složeni splet autorovih misli i osjećaja kroz jedinstvenu perspektivu epistolarne proze. Njegov izraz karakterizira intenzivna emocionalnost prožeta filozofskim razmatranjima o životu, društvu i umjetnosti.
Tekstovi nose snažan autobiografski pečat s elementima koji nadilaze standardnu formu pisama:
- Intimni zapisi donose duboke osobne refleksije o egzistencijalnim pitanjima
- Društvene kritike odražavaju autorov buntovnički duh i nezadovoljstvo okolinom
- Umjetnički osvrti pokazuju Kamovljevu književnu zrelost i estetske stavove
- Putopisni elementi bilježe njegove impresije iz različitih europskih gradova
Kamovljeva pisma karakterizira specifičan stil izražavanja koji kombinira:
Stilska obilježja | Primjeri u tekstu |
---|---|
Emotivnost | Intenzivni osobni doživljaji |
Filozofičnost | Egzistencijalna promišljanja |
Kritičnost | Osvrti na društvene pojave |
Dokumentarnost | Bilježenje stvarnih događaja |
Kroz pisma se jasno očituje Kamovljeva književna osobnost – beskompromisna, buntovna i intelektualno pronicljiva. Njegovi tekstovi predstavljaju vrijedan dokument vremena koji nadilazi uobičajene okvire epistolarne forme, spajajući osobno i društveno u jedinstvenu književnu cjelinu.
- Autobiografske elemente koji osvjetljavaju autorovu intimu
- Društvene komentare koji kritički sagledavaju tadašnje prilike
- Umjetničke refleksije koje pokazuju njegovo književno sazrijevanje
- Putopisne zapise koji dokumentiraju njegova lutanja Europom