Decameron, remek-djelo talijanskog književnika Giovannija Boccaccia iz 14. stoljeća, predstavlja jedan od najznačajnijih primjera europske srednjovjekovne književnosti. Zbirka od stotinu novela ispričanih kroz deset dana donosi živopisnu sliku društva tijekom epidemije kuge u Firenci.
Decameron je književno djelo koje kroz sto novela prikazuje život srednjovjekovne Italije, ispričano kroz perspektivu sedam mladih žena i tri mladića koji bježe od kuge u okolicu Firence. Svaki dan jedan od njih postaje kralj ili kraljica koji određuje temu pripovijedanja.
Struktura djela, koja kombinira okvirnu priču s nizom pojedinačnih novela, postavila je temelje za razvoj moderne europske proze. Boccacciov stil pisanja, prožet humorom i društvenom kritikom, i danas fascinira čitatelje svojom aktualnosti i univerzalnošću ljudskih iskustava koja opisuje.
Uvod u lektiru
Decameron predstavlja remek-djelo srednjovjekovne književnosti koje kroz stotinu novela oslikava društveni život 14. stoljeća. Ova zbirka novela donosi kompleksnu strukturu isprepletenu majstorskim pripovjedačkim umijećem.
Autor
Giovanni Boccaccio (1313.-1375.) talijanski je književnik rođen u Certaldu kraj Firence. Nakon trgovačke karijere u Napulju posvetio se književnom stvaralaštvu. Njegovo obrazovanje obuhvaćalo je studij kanonskog prava te klasičnu književnost pod mentorstvom istaknutih humanista. Decameron je napisao između 1348. i 1353. godine, nakon povratka u Firencu. Boccaccio se smatra jednim od tri krune talijanske književnosti, uz Dantea i Petrarcu. Njegovo stvaralaštvo obilježava spoj srednjovjekovne tradicije s elementima humanizma koji se tek razvijao.
Žanr i književna vrsta
Decameron pripada proznom žanru novele s okvirnom pričom. Struktura djela kombinira elemente zbirke novela s romanesknim okvirom koji povezuje stotinu zasebnih priča. Novele variraju od komičnih do tragičnih te obrađuju teme ljubavi, prijevare, sreće i ljudske sudbine. Književna vrsta novele u Decameronu dobiva svoj konačni oblik – kratka prozna forma s neočekivanim obratom i jasno ocrtanim likovima. Boccaccio uvodi realističan stil pripovijedanja koji se udaljava od srednjovjekovne alegorije i postavlja temelje renesansnoj prozi.
Mjesto i vrijeme

Radnja “Dekamerona” smješta se u Firencu i njenu okolicu tijekom 1348. godine, u jeku razorne epidemije kuge. Sedam mladih djevojaka i tri mladića napuštaju grad zahvaćen bolešću te pronalaze utočište u dvorcu na brežuljcima Fiesola.
Vila u Fiesolama postaje njihovo pribježište tijekom dva tjedna, no pripovjedači dijele svoje priče točno deset dana. Petak i subota ostaju rezervirani za vjerske obrede, pa se u te dane ne pripovijedaju novele.
Vrijeme i prostor u djelu imaju simboličku vrijednost:
Element | Značaj |
---|---|
Firenca | Središte kuge i kaosa |
Vila u Fiesolama | Utočište i mjesto reda |
1348. godina | Period velike epidemije |
10 dana | Vrijeme pripovijedanja |
Boccaccio koristi stvarni povijesni događaj – epidemiju kuge u Firenci – kao okvir za stotinu novela koje oslikavaju život srednjovjekovnog talijanskog društva. Kontrast između kaotične Firence i idiličnog utočišta u Fiesolama stvara savršenu pozornicu za pripovijedanje raznovrsnih priča koje se protežu od komičnih do tragičnih.
Tema i ideja djela

“Dekameron” predstavlja kompleksno književno djelo koje kroz stotinu novela istražuje različite aspekte ljudskog života srednjovjekovne Italije. Tematska raznolikost i bogata simbolika čine ga jednim od najznačajnijih djela svjetske književnosti.
Glavna tema
Središnja tema “Dekamerona” je ljubav prikazana kroz brojne varijacije i oblike. Boccaccio obrađuje ljubavne odnose od platonskih do tjelesnih, od uzvišenih do prizemnih. Ljubav se u djelu manifestira kao pokretačka sila koja nadilazi društvene konvencije, staleške razlike i moralne norme srednjovjekovnog društva. Kroz novele se posebno ističe pravo pojedinca na slobodan izbor partnera i ostvarenje ljubavi bez društvenih ograničenja.
Sporedne teme
Djelo obuhvaća širok spektar sporednih tema koje se isprepliću kroz novele:
- Društvena kritika usmjerena prema licemjerju crkve i plemstva
- Ljudska priroda prikazana kroz kontrast plemenitih i niskih pobuda
- Snalažljivost i dosjetljivost likova u različitim životnim situacijama
- Materijalizam i hedonizam srednjovjekovnog društva
- Sukob razuma i strasti u ljudskom ponašanju
Ideja djela
Temeljna ideja “Dekamerona” je afirmacija novog, humanističkog pogleda na svijet. Boccaccio zagovara trijumf razuma nad predrasudama, individualnosti nad kolektivnim normama i prirodnog nad izvještačenim. Kroz djelo provlači ideju da inteligencija, snalažljivost i prirodni porivi imaju prednost pred umjetnim društvenim konvencijama.
Motivi i simboli povezani s temom
- Kuga kao simbol društvenog rasapa i moralne krize
- Vrt koji simbolizira raj i bijeg od stvarnosti
- Putovanje kao metafora životnog iskustva
- Maske i prerušavanje kao simboli društvene hipokrizije
- Novac kao simbol materijalnih vrijednosti i moći
Kompozicija djela

Decameron predstavlja složenu strukturu od 100 novela ispričanih kroz 10 dana, s okvirnom pričom koja povezuje sve dijelove u jedinstvenu cjelinu. Kompozicija djela temelji se na načelu “priča unutar priče” gdje skupina mladih ljudi bježi od kuge u Firenci.
Uvod
Okvirna priča započinje detaljnim opisom kuge koja hara Firencom 1348. godine. Sedam mladih žena (Pampinea, Fiammetta, Filomena, Emilia, Lauretta, Neifile i Elissa) te tri mladića (Panfilo, Filostrato i Dioneo) odlučuju napustiti grad i skloniti se u vilu pokraj Fiesola. Njihova odluka o svakodnevnom pripovijedanju priča postavlja temelj za strukturu cijelog djela.
Zaplet
Svaki dan grupa izabire novog kralja ili kraljicu koji određuje temu pripovijedanja. Teme variraju od ljubavnih zgoda do tragičnih događaja životne sudbine. Priče se pričaju prema strogo utvrđenom redoslijedu – svaki član društva priča jednu priču dnevno. Petak i subota određeni su za odmor i vjerske obrede.
Vrhunac
Središnji dio djela donosi najzanimljivije novele koje se bave različitim temama: od ljubavnih spletki preko društvene kritike do komičnih situacija. Svaka priča predstavlja zasebnu cjelinu s vlastitim zapletom i raspletom. Posebno se ističu novele o Griseldi, Federigovu sokolu te Ser Ciappellettu.
Zaplet
Novele su međusobno povezane komentarima pripovjedača i reakcijama slušatelja. Društvo mladih ljudi raspravlja o ispričanim pričama, iznosi svoja mišljenja i reakcije. Svaka novela završava kratkom raspravom koja služi kao most prema sljedećoj priči.
Zaključak
Desetog dana pripovjedači završavaju svoje kazivanje te se vraćaju u Firencu. Kompozicijska struktura zaokružuje se povratkom u stvarnost, dok priče ostaju kao svjedočanstvo njihovog boravka u vili. Boccaccio završava djelo autorskim epilogom koji objašnjava svrhu i namjeru djela.
Kratki sadržaj

Glavni okvir Dekamerona čini skupina od deset mladih ljudi koja bježi iz Firence zbog epidemije kuge 1348. godine. U idiličnoj vili kraj Fiesola, sedam djevojaka i tri mladića provode vrijeme pričajući priče – po jednu svaki dan tijekom deset dana.
Svakodnevno biraju kralja ili kraljicu dana koji određuje temu pripovijedanja. Tijekom pripovijedanja izostavljaju petke i subote zbog vjerskih obreda te nedjelje za odmor. Ova struktura rezultira zbirkom od točno 100 novela koje pokrivaju širok spektar tema:
- Ljubavne priče s sretnim i nesretnim završetcima
- Komične situacije i domišljate podvale
- Viteški pothvati i pustolovine
- Priče o snalažljivosti i ljudskoj dosjetljivosti
- Društvene kritike i moralne pouke
Boccaccio posebnu pažnju posvećuje likovima koji predstavljaju novo građansko društvo u usponu. Kroz njihove priče prikazuje realan život srednjovjekovne Italije, često s dozom humora i ironije. Kontrast između kaotične Firence zahvaćene kugom i mirnog utočišta u vili stvara dramatičan okvir za pripovijedanje.
Svaka novela ima jasnu strukturu s uvodom, zapletom i raspletom. Pripovjedači komentiraju ispričane priče, što dodatno povezuje pojedinačne novele u koherentnu cjelinu. Nakon deset dana provedenih u vili, društvo se vraća u Firencu, čime završava okvirna priča.
Redoslijed događaja

Decameron započinje mračnim opisom kuge koja 1348. godine pustoši Firencu. U tom kaotičnom okruženju sedam mladih žena – Pampinea, Fiammetta, Filomena, Emilia, Lauretta, Neifile i Elissa – susreću tri mladića – Panfila, Filostrata i Dionea.
Grupa pronalazi utočište u vili kraj Fiesole, udaljenoj od grada zahvaćenog epidemijom. U idiličnom okruženju vile dogovaraju pravila zajedničkog boravka – svaki dan biraju novog kralja ili kraljicu koji određuje temu pripovijedanja.
Tijekom desetodnevnog boravka svaki član društva pripovijeda po jednu priču dnevno, izuzev petka i subote koji su rezervirani za vjerske obrede. Teme priča kreću se od:
- Ljubavnih zgoda sa sretnim i nesretnim završetcima
- Komičnih situacija i spletki
- Tragičnih događaja i životnih lekcija
- Društvenih kritika i moralnih pouka
Pripovijedanje se odvija po strogo utvrđenom rasporedu:
Dan | Broj priča | Teme |
---|---|---|
1-4 | 40 | Ljubav i pustolovine |
5-7 | 30 | Sreća i nesreća |
8-10 | 30 | Mudrost i snalažljivost |
Ovakva struktura rezultira zbirkom od točno sto novela koje daju živopisan prikaz srednjovjekovnog talijanskog društva kroz različite žanrove – od romantičnih i pustolovno-viteških do satiričnih i tragičnih priča.
Analiza likova

Likovi u Dekameronu čine složenu mrežu društvenih odnosa koja odražava srednjovjekovno talijansko društvo. Boccaccio kroz svoje likove majstorski prikazuje različite društvene slojeve te njihove međusobne interakcije.
Glavni likovi
Deset mladih pripovjedača čini okosnicu Dekamerona. Sedam djevojaka – Pampinea, Filomena, Neifile, Fiammetta, Emilia, Lauretta i Elissa – predstavljaju različite aspekte ženske pronicljivosti i mudrosti. Pampinea, najstarija među njima, ističe se kao prirodna vođa grupe svojom razboritošću. Trojica mladića – Panfilo, Filostrato i Dioneo – unose mušku perspektivu u pripovijedanje. Dioneo se posebno izdvaja svojim duhovitim karakterom i privilegijom pričanja posljednje priče svakog dana bez obveze praćenja zadane teme. Svaki od glavnih likova posjeduje jedinstvene karakterne osobine koje se očituju kroz njihov izbor priča i način pripovijedanja.
Sporedni likovi
Kroz stotinu novela pojavljuje se bogata galerija sporednih likova iz svih društvenih slojeva – od plemića do trgovaca, svećenika do seljaka. Ovi likovi često predstavljaju arhetipove određenih ljudskih osobina: lukavi trgovci, naivni muževi, domišljate žene, pohlepni svećenici. Boccaccio ih koristi kao nositelje radnje pojedinačnih novela, dajući im živopisne karakteristike i jasne motivacije. Njihove sudbine služe kao primjeri ljudskih vrlina i mana, često s humorističnim ili ironičnim obratima.
Odnosi između likova
Međusobni odnosi likova u Dekameronu grade se na nekoliko razina. Prva razina obuhvaća odnose između desetero glavnih pripovjedača koji njeguju prijateljsku atmosferu temeljenu na međusobnom poštovanju i zajedničkom cilju. Druga razina prikazuje odnose između likova unutar novela gdje dominiraju ljubavne veze, bračni odnosi i prijateljstva. Boccaccio posebno naglašava dinamiku između muškaraca i žena, često preispitujući tradicionalne društvene uloge i moralne konvencije svog vremena.
Stil i jezik djela
Dekameron je napisan na vernakularnom firentinskom dijalektu, što ga čini pionirskim djelom talijanske proze. Boccaccio koristi bogat i slikovit jezik s detaljnim opisima te prirodnim dijalozima koji oživljavaju pripovijesti.
Stilske figure i izražajna sredstva
Alegorija dominira kao središnja stilska figura u Dekameronu, gdje likovi često utjelovljuju specifične vrline ili mane ljudskog karaktera. Boccaccio vješto koristi metafore za produbljivanje značenja priča te satirične elemente u kritici crkvenih i svjetovnih moćnika. Posebno se ističe njegova uporaba ironije u prikazu društvenih anomalija te humor kojim razotkriva licemjerje srednjovjekovnog društva. Njegov stil karakterizira spoj uzvišenog i prizemnog jezika, što stvara jedinstvenu književnu teksturu.
Narativne tehnike
Okvirna priča služi kao glavna narativna tehnika koja povezuje stotinu novela u koherentnu cjelinu. Svaka priča ima zasebnog pripovjedača iz skupine mladih ljudi koji se izmjenjuju u ulozi naratora. Boccaccio koristi tehniku direktnog obraćanja čitatelju, čime stvara intimniju vezu između teksta i publike. Pripovjedači često komentiraju prethodne priče te najavljuju sljedeće, stvarajući tako dinamičan narativni tok.
Ton i atmosfera
Djelo balansira između ozbiljnog i humorističnog tona, stvarajući kontrast između mračne atmosfere kugom zahvaćene Firence i vedrog ozračja u vili gdje se priče pripovijedaju. Boccaccio održava sofisticiran ton pri opisivanju plemstva, dok u pričama o građanstvu koristi pristupačniji jezik. Atmosfera varira od tragične do komične, ovisno o temi pojedine novele, što stvara bogatu emocionalnu paletu kroz cijelo djelo.
Simbolika i motivi
“Decameron” obiluje bogatom simbolikom koja produbljuje značenje djela kroz pažljivo odabrane motive i alegorijske elemente. Svaki simbol nosi višeslojno značenje koje dodatno naglašava umjetničku vrijednost djela.
Simboli u djelu
Kuga predstavlja središnji simbol djela koji označava moralni raspad društva srednjovjekovne Firence. Vila u Fiesolama simbolizira utočište od kaosa te mjesto obnove društvenih vrijednosti kroz umjetnost pripovijedanja. Broj deset nosi posebnu simboliku savršenstva koja se očituje kroz:
- Deset dana pripovijedanja
- Deset pripovjedača
- Deset priča dnevno
- Stotinu novela ukupno
Vrt oko vile simbolizira rajski prostor uređenosti nasuprot kaosu grada, dok putovanje iz Firence u Fiesole predstavlja prijelaz iz smrti u život.
Motivi
Glavni motivi koji se isprepliću kroz djelo su:
- Fortuna (sreća) kao vanjska sila koja upravlja ljudskim sudbinama
- Natura (priroda) koja simbolizira unutarnje porive i strasti
- Ljubav u različitim oblicima kao pokretač radnje
- Snalažljivost likova u izazovnim situacijama
- Društvene konvencije i njihovo kršenje
- Sukob razuma i strasti
Ovi motivi grade složenu mrežu značenja koja oslikava kompleksnost ljudskog života i društvenih odnosa.
Alegorija i metafora
Boccaccio koristi alegoriju kao glavno sredstvo za prikaz dubljih značenja. Kuga alegorijski predstavlja moralno propadanje društva dok bijeg mladih u vilu simbolizira potragu za duhovnom obnovom. Metaforički prikazi uključuju:
- Vrt kao metaforu uređenog društva
- Put iz Firence kao metaforu duhovnog putovanja
- Pripovijedanje kao metaforu duhovnog ozdravljenja
- Broj deset kao metaforu božanskog reda
Svaka priča dodatno sadrži vlastite alegorijske slojeve koji produbljuju značenje djela.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Decameron nastaje između 1348. i 1353. godine u Firenci, tijekom jednog od najmračnijih razdoblja europske povijesti – velike epidemije kuge. Giovanni Boccaccio, rođen 1313. u Certaldu, stvara ovo remek-djelo kao izravni odgovor na društvene promjene uzrokovane epidemijom.
Društveni kontekst djela odražava složenu strukturu renesansne Italije. Boccaccio kroz svoje novele prikazuje sve društvene slojeve: od plemića do trgovaca te od svećenika do seljaka. Posebno je značajna njegova kritika crkvenih institucija tog vremena, u kojima razotkriva korupciju i licemjerje.
Kulturološki aspekt Decamerona očituje se kroz:
- Prikaz svakodnevnog života renesansne Firence
- Odnos prema ljubavi i tjelesnosti koji se suprotstavlja srednjovjekovnim konvencijama
- Afirmaciju individualnosti nasuprot kolektivnim normama
- Satirični pristup društvenim autoritetima
- Slavljenje ljudske snalažljivosti i strasti
Boccaccio u djelu spaja srednjovjekovnu tradiciju s novim humanističkim idealima. Njegova kritika društva nije ograničena samo na institucije – on jednako beskompromisno pristupa i individualnim manama likova, stvarajući živopisnu sliku talijanskog društva 14. stoljeća.
Kroz kontrast između kaotične Firence pogođene kugom i idiličnog utočišta u Fiesolama, autor gradi složenu društvenu alegoriju. Deset pripovjedača predstavlja mikrodruštvenu zajednicu koja svojim pričama dekonstruira postojeće društvene norme te uspostavlja nove vrijednosti temeljene na razumu i prirodnim ljudskim porivima.
Interpretacija i kritički osvrt
“Dekameron” predstavlja složenu mrežu društvenih odnosa kroz strukturu od 100 novela ispričanih tijekom 10 dana. Okvir priče započinje opisom kuge u Firenci 1348. godine gdje sedam mladih žena i tri mladića pronalaze utočište u vili kraj Fiesola.
Tematska slojevitost djela očituje se kroz nekoliko ključnih područja:
- Ljubav i strast kao pokretačke sile ljudskog djelovanja
- Kritika društvenih institucija posebno crkve i plemstva
- Sukob između prirodnih nagona i društvenih konvencija
- Trijumf razuma nad predrasudama srednjovjekovnog društva
Boccaccio koristi simbolički jezik kroz nekoliko važnih motiva:
- Vrt oko vile simbolizira rajski prostor i idealno društvo
- Kuga predstavlja moralno propadanje društvenih vrijednosti
- Putovanje iz Firence u Fiesole označava prijelaz iz kaosa u red
- Maske i prerušavanja ukazuju na licemjerje društvenih normi
Književna tehnika pokazuje majstorstvo kroz:
- Spajanje uzvišenog i svakodnevnog jezika
- Korištenje vernakularnog firentinskog dijalekta
- Vješto povezivanje pojedinačnih priča u koherentnu cjelinu
- Balansiranje između ozbiljnog i humorističnog tona
Boccaccio kroz novele kritizira društvene anomalije koristeći satiru i alegoriju kao glavna stilska sredstva. Njegov humanistički pogled afirmira prirodne ljudske porive nasuprot umjetnim društvenim ograničenjima srednjovjekovne Italije.
Vlastiti dojam i refleksija
“Dekameron” predstavlja izvanredan primjer književne virtuoznosti koja nadilazi svoje vrijeme. Boccacciova sposobnost da kroz stotinu novela stvori živopisnu sliku srednjovjekovnog društva ostavlja snažan dojam autentičnosti i relevantnosti. Način na koji povezuje raznovrsne teme – od ljubavnih intriga do društvene kritike – pokazuje duboko razumijevanje ljudske prirode.
Posebno se ističe majstorska uporaba kontrasta između kaotične Firence zahvaćene kugom i idiličnog utočišta u Fiesolama. Taj književni postupak stvara snažnu refleksiju o ljudskoj potrebi za bijegom od stvarnosti, ali i sposobnosti pronalaska utjehe u umjetnosti pripovijedanja.
Struktura djela otkriva izuzetnu promišljenost. Svaka novela funkcionira kao zasebna cjelina, ali istovremeno doprinosi široj slici društva 14. stoljeća. Pripovjedači – sedam žena i tri muškarca – donose različite perspektive koje obogaćuju narativ i stvaraju višeslojno čitateljsko iskustvo.
Boccacciova kritika društvenih institucija kroz humor i satiru pokazuje izvanrednu moć zapažanja. Njegova sposobnost da ispreplete ozbiljne teme s elementima komike stvara jedinstvenu ravnotežu koja drži čitatelja u konstantnoj znatiželji. Posebno impresionira činjenica da djelo i danas zadržava svoju aktualnost, što potvrđuje univerzalnost tema kojima se bavi.
Uporaba vernakularnog jezika umjesto latinskog predstavlja revolucionaran potez koji djelu daje dodatnu dimenziju pristupačnosti i neposrednosti. Time Boccaccio ne samo da stvara književno remek-djelo već postavlja temelje moderne talijanske proze.