Kad se prvi put spomene Gundulićev “Osman”, mnogi učenici osjete laganu paniku. Ovaj barokni ep, nastao u 17. stoljeću, često predstavlja izazov zbog svoje složene strukture i povijesnih reference. No, možda je još veći izazov “Dopuna Osmana” – djelo koje su kasniji pisci stvorili kako bi nadopunili Gundulićev nedovršeni masterwork.
“Dopuna Osmana” predstavlja kolektivni pokušaj hrvatskih književnika da završe Gundulićev nedovršeni ep kroz različite dopune nastale u 18. i 19. stoljeću, čineći kompletan literarni mozaik koji spaja baroknu poetiku s kasnijim književnim stilovima.”
Ova lektira nije samo akademska obveza – ona otkriva fascinantan primjer kako književnost živi kroz stoljeća, kako se različiti autori nadahnjuju jednim djelom i kako se stvara kontinuitet hrvatske književne tradicije koji seže preko vremenskih granica.
Uvod u lektiru

Razumijevanje “Dopune Osmana” zahtijeva poznavanje osnovnih činjenica o originalnom djelu i autorima koji su ga nadopunjavali.
Autor
Ivan Gundulić (1589-1638) bio je dubrovački plemić i jedan od najvažnijih hrvatskih baroknih pjesnika. Njegovi “Osman” ostao je nedovršen – nedostajalo je pet pjevanja od ukupno dvadeset planiranih. Ova nedovršenost potaknula je kasnije pisce da stvore dopune.
Najznačajnije dopune nastale su u 18. i 19. stoljeću. Petar Kanavelić (1637-1719), također dubrovački pjesnik, stvorio je prvu poznatu dopunu. Kasnije su slijedile dopune Antuna Gleđevića i drugih autora koji su pokušavali rekreirati Gundulićev stil.
Dživo Bunić (1775-1834) stvorio je možda najpoznatiju dopunu, nastojeći što vjernije oponašati Gundulićev barokni stil i tematiku.
Žanr i književna vrsta
“Dopuna Osmana” pripada epskoj poeziji, specifično herojem epu. Ova književna vrsta karakterizirana je:
- Velikim razmjerom i složenom strukturom
- Povijesnom tematikom s mitskim elementima
- Uzvišenim stilom prikladnim za velike teme
- Oktavom kao stihom (osmerac s rimom abababcc)
Buduci da se radi o dopuni, djelo pokazuje hibridni karakter – kombinira barokne elemente s klasicističkim i romantičkim utjecajima ovisno o razdoblju nastanka pojedinih dijelova.
Mjesto i vrijeme

Radnja “Dopune Osmana” smještena je u prostorno-vremenski okvir koji slijedi Gundulićev originalnu koncepciju.
Vrijeme radnje odnosi se na 1621. godinu, posebno na opsadu Hotina (današnja Ukrajina) gdje se odvijala bitka između osmanske vojske pod vodstvom sultana Osmana II i poljsko-litavsko-kazaške koalicije.
Prostor radnje proteže se kroz nekoliko ključnih lokacija:
Carigrad (Istanbul) služi kao središte osmanske moći odakle sultan Osman planira svoje vojne pohode. Ovdje se odvijaju dvorske scene i politička razmatranja.
Hotin predstavlja glavno bojište gdje se sukobljavaju suprotstavljene vojske. Ova utvrda na rijeci Dnjestar postaje simboličko mjesto gdje se odlučuje sudbina naroda.
Poljska prikazana je kao zemlja koja se brani od osmanske ekspanzije, oslanjajući se na savez s Kazacima i litavskim snagama.
Autori dopuna nastojali su vjerno rekreirati geografski i povijesni kontekst, koristeći dostupne izvore o ovoj bitci. Međutim, kao što je to činio i Gundulić, oni dopuštaju određene poetske slobode u prikazivanju događaja kako bi postigli veći dramski učinak.
Važno je napomenuti da prostor nije samo scenski okvir nego nosi i simboličko značenje – predstavlja granicu između dva svijeta, kršćanskog i islamskog, europskog i azijskog.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema “Dopune Osmana” ostaje vjerna Gundulićevoj koncepciji – sukob između kršćanstva i islama, između evropskih naroda i osmanske ekspanzije. Ova tema nije puko povijesna rekonstrukcija nego nosi dublje značenje o borbi za slobodu i očuvanje kulturnog identiteta.
Autori dopuna naglašavaju idealnu sliku slavenske solidarnosti, posebno kroz lik kazačkog hetmana Sahaideačnog koji postaje simbol otpora osmanskoj vlasti. Kroz ovaj lik, dopune razvijaju temu o prirodnom pravu naroda na slobodu.
Sporedne teme
Ljubavna tema razvija se kroz različite parove, posebno kroz odnos Osmana i Kunjašice (iz originalnog Gundulićevog teksta) te kroz nove ljubavne zaplete koje uvode autori dopuna.
Tema časti i viteškog kodeksa prožima cijelo djelo, prikazujući ideale baroknog viteškog ponašanja kroz likove s obje strane sukoba.
Tema pravde i božanske volje manifestira se kroz prikazivanje kako se povijesni događaji mogu tumačiti kao izraz višnje pravde.
Ideja djela
Osnovnu ideju “Dopune Osmana” čini poruka o neizbježnosti pobjede dobra nad zlom, slobode nad tiranijom. Autori dopuna nastoje pokazati kako se kroz povijest ostvaruje višnja pravda, iako ponekad sporije nego što bi ljudi željeli.
Djelo promiče ideal kršćanske Europe koja se brani od “nevjerničke” najezde, ali istovremeno ne demonizie potpuno muslimanske likove – čak i sultan Osman prikazan je s određenim plemenitim osobinama.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv oluje i smiraja koristi se za prikazivanje ratnih stanja nasuprot mirnim trenucima.
Simbol križa i polumjeseca predstavlja dva suprotstavljena svijeta, dva različita pogleda na svijet.
Motiv žrtvovanja pojavljuje se kroz likove koji žrtvuju vlastiti život za višu stvar – bilo to sloboda naroda ili vjerska uvjerenja.
Simbolika svjetlosti i tame koristi se za razlikovanje “dobrog” od “zlog” tabora, iako autori ponekad ovu shemu komplex.
Kratki sadržaj
Uvod
Dopuna započinje tamo gdje je Gundulić prekinuo svoj ep. Sultan Osman II, mlad i ambiciozan vladar, priprema veliku vojnu kampanju protiv poljsko-litavskog saveza. Njegove pripreme uključuju okupljanje ogromne vojske i savjetovanje s vezirima o strategiji napada.
U isto vrijeme, u Poljskoj i među Kazacima raste svijest o prijetnji. Hetman Sahaidačni okuplja kazačke snage dok poljski kralj Sigismund III priprema obranu svojih granica. Postavlja se pitanje hoće li kršćanski savez biti dovoljno jak da se odupre osmanskoj najezdi.
Zaplet
Osmanska vojska kreće prema Hotinu, važnoj utvrdi na granici. Tijekom marša, dolazi do prvih sukoba s kazačkim izvidnicima. Sultan Osman pokazuje svoju mladenačku hrabrost, ali i neiskusnost u vođenju tako velike vojne operacije.
Međutim, situacija postaje složenija kada se među Osmanovima pojavljuju unutarnji sukobi. Stari veziri počinju sumnjati u sultanove sposobnosti, dok mladi vladar inzistira na agresivnoj taktici.
Paralelno s tym, kazački hetman Sahaidačni uspješno organizira obranu Hotina. Njegova strategija uključuje korištenje lokalne topografije i gerilske taktike protiv mnogo brojnije osmanske vojske.
Rasplet
Bitka za Hotin postaje dugotrajan i krvav sukob. Osmanska vojska, usprkos brojčanoj nadmoći, ne uspijeva zauzeti utvrdu. Kazaci i njihovi poljski saveznici pružaju neočekivano žestok otpor.
Sultan Osman počinje shvaćati da je podcijenio svoje neprijatelje. Njegovi vojni savjetnici predlažu povlačenje, ali mladi sultan teško prihvaća mogućnost poraza.
Vrhunac
Klimax dopune dolazi u trenutku kada se sultan Osman mora suočiti s činjenicom da je njegova kampanja neuspješna. Ovaj trenutak osobne krize postaje prekretnica ne samo za njega lično nego i za cijelu osmansku strategiju u ovom dijelu Europe.
Hetman Sahaidačni, s druge strane, postaje simbol uspješnog otpora, a njegova pobjeda kod Hotina označava važan moment u borbi protiv osmanske ekspanzije.
Završetak dopune aluje na istorijske činjenice – Osman se povlači iz ovog pohoda, što će imati dalekosežne posledice po njegovu vladavinu i konačno dovesti do njegove tragične smrti.
Redoslijed događaja
Hronologija događaja u “Dopuni Osmana” slijedi logičan razvoj od pripreme za rat do konačnog ishoda kampanje.
Prvo poglavlje dopune započinje sultanovim savjetovanjem s vezirima u Carigradu. Osman II izlaže svoje planove za konačno rješavanje “poljskog problema” kroz veliku vojnu kampanju.
Mobilizacija snaga predstavlja sljedeću fazu gdje se prikazuje okupljanje osmanske vojske. Autori dopuna detaljno opisuju razmjere ove mobilizacije, naglašavajući ogroman broj vojnika koji se okupio pod sultanom zastavama.
Marš prema Hotinu prikazan je kroz seriju epizoda koje pokazuju osmansku vojsku u pokretu. Tijekom ovog perioda, dolazi do prvih kontakata s neprijateljskim snagama.
Prvi sukobi odvijaju se između osmanske avangarde i kazačkih izvidnica. Ovi početni sukobe daju naslutiti da će predstojeca bitka biti teža nego što je sultan očekivao.
Opsada Hotina predstavlja centralnu fazu dogodova. Autori dopuna opisuju kako se osmanska vojska pozicionira oko utvrde i započinje sistemnu opsadu.
Kazačka obrana prikazuje se paralelno s osmanskim napadima. Hetman Sahaidačni koristi svoju vojnu vještinu da maksimalno iskoristi prednosti branjene pozicije.
Produžena bitka razvija se kroz nekoliko faza. Početni optimizam u osmanskom taboru postupno se mijenja u frustraciju kada postaje jasno da utvrda neće pasti brzo.
Kriza u osmanskom taboru nastaje kada se pojavljuju problemi s opskrbom i moralnom trupa. Sultan Osman mora se suočiti s rastućim nezadovoljstvom svojih vojnika.
Povlačenje predstavlja konačnu fazu kada osmanска vojска mora napustiti opsadu. Ovaj trenutak označava ne samo vojni poraz nego i početak sultanovog pada.
Epilog aludira na buduće događaje koji će se odviti nakon ove neuspješne kampanje, uključujući tragičnu sudbinu samog sultana Osmana II.
Analiza likova
Glavni likovi
Sultan Osman II predstavlja centralni lik dopuna. Prikazan je kao mlad vladar pun ambicija ali nedovoljno iskusan za kompleksnost vladanja velikim carstvom. Autori dopuna nastoje pokazati njegovu psihološku evoluciju – od samopouzdanog mladića do vladara koji se suočava s realnošću vlastitih ograničenja.
Osmanov karakter razvija se kroz sukob između njegovih idealnih predstava o vladarstvu i surove stvarnosti vojne kampanje. Njegovu personalnost obilježava mješavina mladenačke hrabrosti i neiskusnosti koja ga čini tragičnim herojem.
Hetman Sahaidačni fungnora kao Osmanоva glavna opozicija. Ovaj kazački vođa prikazan je kao iskusan ratnik i mudar strategist. Autori dopuna naglašavaju njegovu ljubav prema slobodi i nepokornost prema bilo kakvoj vrsti stranoj dominaciji.
Sahaidačni predstavlja ideal slavenskog vođe koji kombinira vojnu vještinu s moralnom čvrštinom. Njegov karakter služi kao kontrast Osmanovoj neiskusnosti.
Sporedni likovi
Veliki vezir pojavljuje se kao Sultan Osmanov glavní savjetnik, često sprečava sultanove impulzivne odluke. Ovaj lik predstavlja iskustvo i mudrost starije generacije osmanskih državnika.
Poljski plemići prikazani su kao saveznici Kazaca u borbi protiv osmanske ekspanzije. Njihovi karakteri varjiraju od hrabrih ratnika do oportunista koji traže vlastitu korist.
Osmanski vojvode predstavljaju različite tipova osmanskih vojnih zapovjednika – od onih koji slijepо poštuju sultanove zapovjedi do onih koji pokušavaju umjeriti njegovu mladenačku brzopletost.
Odnosi između likova
Odnos Sultan-Veliki vezir karakteriziran je napetošću između mladenačke energije i starije mudrosti. Veliki vezir pokušava usmjeravati sultanove impulse prema realističnijim ciljevima.
Sukob Osman-Sahaidačni predstavlja ideološki i vojni sukob između dva različita svjetonazora – imperijskog i oslobodilačkg.
Solidarnost među kršćanskim saveznicima prikazuje se kroz odnose između poljskih plemića i kazačkih vođa koji prevazilaze etničke razlike radi zajedničke obrane.
Autori dopuna posebno naglašavaju psihološke dimenzije ovih odnosa, pokazujući kako se karakteri mijenjaju pod pritiskom ratnih okolnosti. Njihova analiza likova odražava književne stavove svojih vremena, kombinirajući baroknu tipologiju karaktera s realističnijim psihološkim crtežima.
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Autori dopuna nastojali su rekreirati Gundulićev barokni stil, što rezultuje složenim i ukrašenim jezičnim izrazom. Epiteti se pojavljuju u gotovo svakom stihu – “slavni Osman”, “hrabri Kazaci”, “krvava bitka”. Ove stalne epithete služe karakterizaciji likova i stvaranju svečane atmosfere.
Metafore i poređenja dominiraju opisima ratnih scena. Sultan se poredi s lavom, njegova vojska s morem koje poplavljuje, a neprijatelji su vukovi ili zmije. Ovakve metafore odražavaju baroknu sklonost prema grandioznosti.
Personifikacija koristi se za opisivanje prirodnih pojava i apstraktnih koncepata. Rat “bjehni”, smrt “kosi”, a slava “poziva” heroje na velika djela.
Hiperbolа prožima cijelo djelo – brojevi vojnika se pretjeruju, hrabrost se opisuje nadljudskim dimenzijama, a bitke postaju kosmička događanja.
Narativne tehnike
Eпски pripovjedač govori u trećem licu, održavajući objektivan ton ali s jasnim simpatijama prema kršćanskim likovima. Ovaj pripovjedač posjeduje sveznanje i može описivati unutrašnje stanje likova.
Paralелno pripovedanje koristi se za praćenje događanja u oba tabora istovremeno. Ova tehnika stvara napetost i omogućava čitaocima da prate razvoj situacije iz više perspektiva.
Retardacija pojavlja se kroz dugе opise pripreme za bitke, što grade napetost prije ključnih scena.
Invokacija – obraćanje muzi ili višnjim silama – predstavlja tradicionalni epski element koji autori dopuna zadržavaju.
Ton i atmosfera
Ton djela mijenja se ovisno o prikazanoj situaciji. Svečani ton dominira opisima připrave za rat i velikих vojnih pokreta. Patetični ton karakteriše scene žalosti i stradanja.
Heroiska atmosfera prožima većinu djela, ali autori dopuna uvode i melankolične trenutke koji prije najavljuju tragičan kraj sultanove kampanje.
Religiozna atmosfera postići se kroz molitve i obraćanja Bogu prije bitaka, odražavajući kako kršćanski tako i islamski worldview.
Jezik dopuna pokazuje utjecaje različith epoha u kojima su nastale – od čišće baroknih elemenata do klasicističkih i romantičanih stilskih crta.
Simbolika i motivi
Simbolika križa i polumесeca prožima cijelo djelo kao reprezentacija dva suprotstavljena svjetonazora. Kriж predstavlja kršćansku Europu, njezine vrijednosti i tradiciju, dok polumesec symbolizira osmansku vlast i islamsku ekspanziju.
Motiv oluje pojavljuje se u ključnim trenucima djela. Prije velikih bitaka, priroda se buni kroz oluje što simbolički najavljuje nadolazeće krvoproliće. Mirnoća nakon oluje označava kratke periode mira između sukoba.
Simbolika svjetlosti i tame služi za moralno razlikovanje suprotstavljenih strana. Kršćanski likovi često se povezuju sa simbolима svjetlости – zora, sunce, zvijezde – dok se osmanska vojska opisuje kroz metafore tame i noći.
Motiv žrtvovanja manifestira se kroz različite likove koji su spremni žrtvovati živote za svoju vjeru ili slobodu naroda. Ovaj motiv povezuje djelo s kršćanskom tradicijom mučeništva.
Simbol orla predstavlja slobodu, posebno kazačku nezavisnost. Orao se pojavljuje u opisima kazačke zemlje i njihovih ratnih standarda.
Motiv vode ima dvostruko значenje – rijeke označavaju granice između različitih svjetova, dok more simbolizira bekonačnost osmanskih osvajanja.
Simbolika zlatа i bogatstva koristi se za kritiku materialnih aspiracija nasuprot duhovnim vrijednostima. Osmanski tabor često se opisuje kroz raskoš koji kontrastira s jednostavnošću kršćanskih branioca.
Motiv ranjenog lava simbolizuje султаново stanje nakon neuspješne kampanje – i dalje opasan, ali već slabiji nego na početku.
Simbolika crvene boje dominira opisima ratnih scena, predstavljajući krv žrtava ali i vatru strasti koja pokreće ratنike.
Ovi символи nisu samo dekorativni elementi nego nose ideološke poruke autora dopuna, koji nastoje pokazati opravdanost kršćanske obrane protiv osmanske ekspanzije kroz poetski jezik naslijeđen od Gundulića.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Istorijski kontekst “Dopune Osmana” postavljen je u razdoblje najveće osmanske ekspanzije u Evropu, konkretno u 1621. godinu kada je sultan Osman II organizirao veliku kampanju protiv Poljske.
Ova kampanja predstavljala je pokušaj mladog sultana da učvrsti svoj autoritet kroz vojničke pobjede. Međutim, istorijski izvori pokazuju da je kampanja bila neuspješna, što je kasnije doprinijelo sultanovom svrgavanju i tragičnoj smrti.
Bitka kod Hotina stvarno se dogodila i predstavljala je značajan trenutak u odnosima između Osmanskog carstva i evropskih država. Kazačka pobjeda kod Hotina pokazala je da osmanska vojska nije nepobjediva.
Društveni kontekst djela odražava hijerarhijske strukture i vrijednosti 17. stoljeća. U osmanskom taboru vidimo sultansku autokratiju s komplexnom birokracijom vezira i vojnih zapovjednika.
S druge strane, kazačka društva przedstawljena су као demokratičnija, где se важне odluke donose kolektivno na vijećima starješina.
Vjerski antagonizam između kršćanstva i islama obilježava društvene odnose prikazane u djelu. Ovaj konflikt nije prikazan samo kao politički nego i kao fundamentalna civilizacijska razlika.
Kulturni kontekst pokazuje susret різних kultura – slovenske, turske, poljske i kazačke. Svaka od ovih kultura ima własne vrijednosti i tradicije koje utjecaju na ponašanje likova.
Dubrovačka kultura, iz koje dolazi Gundulić, obilježena је tensions između pripadnosti zapadnom kršćanskom svijetu i praktične potrebe za trgovinom s Osmanskim carstvom.
Književni kontekst “Dopune” nastaje u razdoblju kad hrvatska književnost traži svoje mjesto između različitih evropskih utjecaja – talijanskog baroka, njemačkog klasicizma i slavenskog romantizma.
Autori dopuna nastoje očuvati Gundulićev barokni stil ali ga prilagođavaju ukusima svojih epoha. To rezultira hibridnim djelom koje kombinira različite stilske tendencije.
Politični kontekst uključuje kompleksne odnose između европskih država u 17. stoljeću kada se formira moderna diplomatija i državni sistem koji će vladati Evropom sljedećih stolјeća.






