Ranko Marinković svojim remek-djelom “Glorija” donosi jedinstvenu kritiku društva kroz prizmu cirkuske umjetnice koja postaje časna sestra. Ova dramatična priča iz 1955. godine i danas ostaje relevantna svojom porukom o sukobu između osobne slobode i društvenih očekivanja.
“Glorija” je hrvatska drama u tri čina koja prati život Glorije Fleš, bivše cirkuske artistice koja postaje časna sestra Magdalena. Kroz njezinu unutarnju borbu između duhovnog poziva i umjetničke prirode, Marinković majstorski prikazuje sukob između crkve i svjetovnog života.
Drama istražuje složene teme identiteta, manipulacije i osobne slobode kroz prizmu glavne junakinje čija tragična sudbina postavlja brojna pitanja o ljudskoj prirodi i društvenim normama. Marinkovićev književni genij očituje se u slojevitosti likova i simbolici koja prožima cijelo djelo.
Uvod u lektiru
Drama “Glorija” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti 20. stoljeća koje propitkuje odnos između vjerskog poziva i osobne slobode. Kroz složenu mrežu likova i događaja, drama otvara pitanja o manipulaciji, identitetu i životnim izborima.
Autor
Ranko Marinković, rođen 1913. na otoku Visu, spada među najistaknutije hrvatske književnike moderne književnosti. Njegov stvaralački opus karakterizira:
- Izrazita psihološka karakterizacija likova
- Kritički osvrt na društvene pojave
- Ironijski pristup stvarnosti
- Jedinstveni mediteranski senzibilitet
Marinkovićev književni rad donosi mu nekoliko prestižnih nagrada:
Godina | Nagrada |
---|---|
1965. | Nagrada Vladimir Nazor |
1975. | Nagrada AVNOJ-a |
1982. | Nagrada Ivan Goran Kovačić |
Žanr i književna vrsta
“Glorija” pripada dramskom književnom rodu s elementima:
- Psihološke drame
- Egzistencijalističke tematike
- Modernističkog pristupa
- Grotesknih elemenata
Specifičnosti djela očituju se u:
- Složenoj dramaturgiji koja kombinira crkveni i cirkuski ambijent
- Višeslojnoj simbolici kroz koju se prelamaju društvene teme
- Ispreplitanju tragičnih i komičnih elemenata
- Snažnom kritičkom odnosu prema institucionalnoj manipulaciji
Dijelovi | Broj |
---|---|
Činovi | 4 |
Scene | 12 |
Međučinovi | 3 |
Mjesto i vrijeme

Radnja drame “Glorija” smještena je u specifičan ambijent dalmatinskog krša nakon Drugog svjetskog rata. Marinković locira priču u izolirano mjesto na dalmatinskoj obali gdje dominiraju dvije ključne lokacije:
Crkva:
- Kamena građevina tipična za dalmatinsku arhitekturu
- Središte duhovnog života zajednice
- Mjesto gdje Glorija provodi vrijeme kao časna sestra
- Reprezentira institucionalni autoritet vjerskog života
Cirkuska arena:
- Privremeno postavljena u blizini crkve
- Prostor umjetničke slobode i zabave
- Simbol Glorijinog prijašnjeg života
- Kontrast crkvenoj ozbiljnosti i disciplini
Poslijeratni vremenski okvir dodaje drami posebnu težinu kroz:
- Društvene promjene karakteristične za rane 1950-te
- Ekonomske poteškoće stanovništva
- Sukob tradicionalnih i modernih vrijednosti
- Preispitivanje uloge crkve u novom društvenom poretku
Ovaj prostorno-vremenski kontekst stvara snažnu dihotomiju između sakralnog i profanog, gdje se sukobljavaju dva različita svijeta – strogi crkveni red i slobodarski duh cirkusa. Marinković namjerno bira izolirani dalmatinski ambijent kao savršenu pozornicu za psihološku dramu glavne junakinje.
Tema i ideja djela
“Glorija” Ranka Marinkovića predstavlja kompleksno dramsko djelo koje kroz višeslojnu narativnu strukturu istražuje duboke teme ljudske prirode, društvenih odnosa i duhovnih previranja.
Glavna tema
Središnja tema djela je neostvariva ljubav između časne sestre Glorije i svećenika don Jere. Kroz njihov odnos Marinković majstorski propituje sukob između osobnih želja i društvenih očekivanja, posebno u kontekstu crkvenog života. Drama istovremeno tematizira manipulaciju vjerom kroz teatralizaciju čuda.
Sporedne teme
- Manipulacija i iskorištavanje: Don Jere i crkvene vlasti manipuliraju Glorijom radi privlačenja vjernika
- Sukob svjetovnog i duhovnog: Kontinuirana borba između cirkuskog života i redovništva
- Društveno licemjerje: Kritički prikaz hipokrizije crkvenih autoriteta
- Osobna sloboda: Glorijina borba za autonomiju unutar strogo definiranih društvenih okvira
- Ambicija i pohlepa: Don Jerina težnja za karijernim napretkom kroz insceniranje čuda
Ideja djela
Marinković kroz “Gloriju” iznosi ideju o složenosti ljudske prirode gdje ni najbolje namjere ne jamče pozitivan ishod. Autor kritički sagledava institucionalnu manipulaciju pojedincem te propituje granice između istine i laži u kontekstu vjerskih institucija.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Cirkus | Simbol slobode i umjetničkog izražavanja |
Crkva | Predstavlja institucionalnu moć i ograničenja |
Trapez | Simbolizira opasnost i neizvjesnost života |
Kip Madone | Metafora manipulacije i teatralizacije vjere |
Kompozicija djela

Drama “Glorija” strukturirana je kroz šest dinamičnih slika koje se izmjenjuju između sakralnog i profanog prostora. Marinkovićeva dramaturgija stvara snažan kontrast između crkvenog ambijenta i cirkuske atmosfere.
Uvod
Prva slika predstavlja Glorijin dolazak u samostan, gdje se kao bivša cirkuska umjetnica predstavlja biskupu. Strukturalni elementi drame postavljaju temelj za razvoj glavnog sukoba između duhovnog poziva i svjetovne prirode glavne junakinje.
Zaplet
Don Jere osmišljava plan kojim će iskoristiti Glorijinu ljepotu za privlačenje vjernika u crkvu. Organizira predstavu u kojoj Glorija glumi Madonu koja oživljava, stvarajući tako lažno čudo. Dramska napetost raste kroz dijaloge između don Jere i Glorije te njezine unutarnje borbe.
Vrhunac
Kulminacija drame događa se tijekom izvedbe lažnog čuda kada Glorija, rastrgana između uloge časne sestre i svoje prave prirode, doživljava emotivni slom. U ovoj sceni sukobljavaju se svi glavni motivi: manipulacija vjerom, osobna sloboda i institucionalni pritisak.
Rasplet
Nakon neuspjele predstave Glorija napušta samostan i vraća se cirkusu. Njezin povratak starom životu označava pobjedu osobne slobode nad institucionalnim okovima. Toza, direktor cirkusa, prihvaća je natrag, ali pod novim uvjetima.
Zaključak
Završna slika prikazuje Glorijin tragični kraj tijekom cirkuske predstave. Simbolički pad s trapeza predstavlja konačni slom iluzija i nemogućnost pomirenja dva svijeta – crkve i cirkusa.
Struktura drame | Lokacija | Glavni sukob |
---|---|---|
Prva slika | Crkva | Dolazak i prilagodba |
Druga slika | Samostan | Planiranje predstave |
Treća slika | Crkva | Pripreme za “čudo” |
Četvrta slika | Crkva | Izvedba lažnog čuda |
Peta slika | Cirkus | Povratak svjetovnom životu |
Šesta slika | Cirkus | Tragični završetak |
Kratki sadržaj

Glorija Fleche, glavna protagonistica drame, napušta svoj život cirkuske umjetnice nakon dramatičnog incidenta s trapezom. Vjerujući da ju je Bogorodica spasila od sigurne smrti, odlučuje pronaći utočište u samostanu karmelićanki gdje uzima redovničko ime Magdalena.
U crkvi susreće don Jeru, ambicioznog svećenika s jasnim ciljem napredovanja u crkvenoj hijerarhiji. Don Jero osmišljava plan kojim će iskoristiti Glorijinu ljepotu za insceniranje lažnog čuda – oživljavanje kipa Madone. Između njih se razvija kompleksan odnos gdje don Jero Gloriju doživljava kao ženu, a ne kao redovnicu.
Suočena s licemjerjem crkvene institucije i manipulacijom vjernicima, Glorija doživljava duboko razočaranje. Shvaća da je crkva, baš poput cirkusa, tek pozornica za predstavu. Napušta samostan i vraća se svom izvornom pozivu u cirkusu.
Njezin povratak cirkuskom životu kulminira pripremom za izvedbu trostrukog salta mortale. Glorija tako zatvara krug svog životnog puta, vraćajući se umjetnosti koja joj omogućava autentično izražavanje vlastite osobnosti, bez maski i pretvaranja koje je doživjela u crkvenoj sredini.
Ključni elementi radnje | Značenje |
---|---|
Incident s trapezom | Prekretnica koja vodi Gloriju u samostan |
Lažno čudo | Don Jerin plan za manipulaciju vjernicima |
Odlazak iz samostana | Glorijin protest protiv licemjerja |
Trostruki salto mortale | Simbol povratka autentičnom životu |
Redoslijed događaja

Dramski tok “Glorije” razvija se kroz tri ključne faze koje oblikuju sudbinu glavne junakinje. Svaka faza donosi značajne promjene u njezinom životu, određujući konačni ishod drame.
Prva faza počinje u cirkusu gdje Glorija Fleche radi kao akrobatkinja na trapezu. Nakon dramatičnog trenutka kad odustaje od opasnog skoka, vjeruje da ju je Bogorodica spasila od sigurne smrti. Taj događaj postaje prekretnica koja je navodi na odluku o napuštanju cirkuske karijere.
Druga faza označava Glorijin dolazak u dalmatinski samostan. U ovom periodu:
- Pridružuje se redu karmelićanki
- Uzima novo ime Magdalena
- Pokušava izgraditi novi identitet časne sestre
- Teži iskrenom i pobožnom načinu života
Treća faza donosi ključni preokret kroz susret s don Jerom. Mladi svećenik:
- Pokazuje snažne ambicije za napredovanje u crkvenoj hijerarhiji
- Razvija romantične osjećaje prema Gloriji
- Osmišljava plan za iskorištavanje njezine ljepote
- Nastoji privući više vjernika kroz manipulaciju
Svaka od ovih faza predstavlja novi sloj u razvoju drame, stvarajući složenu mrežu odnosa između osobne slobode, institucionalnih očekivanja i manipulacije. Događaji se nadovezuju jedan na drugi, vodeći prema neizbježnom tragičnom raspletu.
Analiza likova

Likovi u “Gloriji” predstavljaju složene karaktere koji nose duboke unutarnje konflikte. Svaki od njih ima jasno definiranu ulogu u drami, a njihovi međusobni odnosi grade napetost i pokreću radnju prema tragičnom završetku.
Glavni likovi
Glorija Fleche (Sestra Magdalena)
- Bivša cirkuska akrobatkinja izuzetne ljepote
- Osoba rastrgana između dva svijeta: cirkusa i samostana
- Karakterizira je iskrenost, krhkost i težnja za mirom
- Žrtva manipulacije i društvenih očekivanja
Don Jere
- Ambiciozan mladi svećenik
- Manipulator koji koristi vjeru za osobne ciljeve
- Razvija romantične osjećaje prema Gloriji
- Pokreće ključne događaje u drami svojim planovima
Sporedni likovi
Kozlović
- Glorijin otac i vlasnik cirkusa
- Pragmatičan poslovni čovjek
- Bori se za opstanak cirkusa
- Želi vratiti kćer u cirkusku arenu
Toma
- Glorijin partner iz cirkusa
- Predstavlja slobodu umjetničkog života
- Simbolizira Glorijinu prošlost
- Ostaje vjeran cirkuskoj tradiciji
Odnosi između likova
Glorija i Don Jere
- Kompleksan odnos ispunjen napetošću
- Mješavina duhovne i svjetovne privlačnosti
- Sukob između vjerskog poziva i osobnih osjećaja
- Složen odnos oca i kćeri
- Borba između obiteljske dužnosti i osobnih težnji
- Kozlovićeva želja za kontrolom nad kćerinim životom
Lik | Glavna karakteristika | Unutarnji konflikt |
---|---|---|
Glorija | Težnja za slobodom | Crkva vs. Cirkus |
Don Jere | Ambicija | Dužnost vs. Strast |
Kozlović | Pragmatičnost | Profit vs. Očinstvo |
Toma | Odanost | Ljubav vs. Profesija |
Stil i jezik djela
Stil i jezik u “Gloriji” odlikuje se specifičnom dramskom strukturom s naglašenim dijaloškim karakterom koji dominira kroz cijelo djelo. Marinkovićev izraz spaja elemente sakralnog i profanog, stvarajući jedinstvenu jezičnu teksturu koja odražava dualnost svjetova predstavljenih u drami.
Stilske figure i izražajna sredstva
Marinković majstorski koristi brojne stilske figure za postizanje dramatskog efekta. Metafore i simboli prožimaju tekst – cirkus simbolizira slobodu i autentičnost, dok crkva predstavlja institucionalnu krutost i manipulaciju. Ironija se provlači kroz dijaloge između likova, posebno u scenama između Glorije i don Jere. Kontrast između sakralnog i profanog jezika naglašava tematsku napetost djela.
Narativne tehnike
Drama se razvija kroz šest slika povezanih linearnom naracijom, ali s kompleksnom unutarnjom strukturom. Dijalozi nose glavnu narativnu težinu, dok su monolozi rijetki ali značajni za psihološku karakterizaciju likova. Paralelizam između crkvenog i cirkuskog svijeta stvara se kroz izmjenu scena i promjene u jezičnom registru.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela gradi se kroz izmjenu uzvišenog crkvenog tona i prozemaljskog cirkuskog ambijenta. Jezik varira od svečanog crkvenoga govora do živopisnog cirkuskog žargona. Dramatska napetost pojačava se kroz kontrast između službenog tona crkvenih dijaloga i emotivno nabijenih razgovora među likovima. U dijelovima gdje se prepliću sakralno i profano, ton postaje ironičan i kritički obojen.
Simbolika i motivi
“Glorija” obiluje bogatom simbolikom koja produbljuje značenje dramskog teksta kroz pažljivo odabrane motive i alegorijske elemente. Marinkovićevo remek-djelo koristi složenu mrežu simbola za prikaz sukoba između duhovnog i svjetovnog života.
Simboli u djelu
Djelo sadrži nekoliko ključnih simbola:
- Kip Madone predstavlja manipulaciju vjerom i teatralizaciju religije
- Trapez simbolizira granicu između života i smrti te nestalnost ljudske egzistencije
- Samostan označava ograničenost i strogost institucionalnog života
- Cirkuska arena simbolizira slobodu, kreativnost i autentičnost življenja
Motivi
Središnji motivi drame uključuju:
- Sukob svjetova – stalna napetost između crkvenog i cirkuskog života
- Manipulacija – zlouporaba vjere kroz insceniranje lažnog čuda
- Identitet – Glorijina potraga za autentičnim postojanjem
- Ljubav i strast – kompleksan odnos između Glorije i don Jere
Alegorija i metafora
- Crkva kao pozornica – alegorijski prikaz manipulacije i glume u religijskim institucijama
- Glorijin pad – metafora propasti iluzija i nemogućnosti pomirenja dva svijeta
- Don Jerina ambicija – alegorija institucionalne korupcije
- Cirkuska predstava – metafora života kao neprestane izvedbe
Simbol | Značenje |
---|---|
Kip Madone | Manipulacija vjerom |
Trapez | Granica život-smrt |
Samostan | Institucijska ograničenost |
Arena | Osobna sloboda |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni kontekst “Glorije” usko je povezan s društvenim previranjima u Hrvatskoj tijekom druge polovice 19. stoljeća. Istarski narodni preporod, koji započinje 1870. godine, označava ključno razdoblje borbe za hrvatski jezik i kulturu pod austrijskom vlašću.
Katolička crkva imala je značajnu ulogu u očuvanju hrvatskog identiteta kroz djelovanje svećenstva okupljenog oko lista “Naša sloga” u Trstu. Ova povijesna činjenica reflektira se u “Gloriji” kroz prikaz kompleksnog odnosa između crkve i društva.
Društveni elementi u djelu:
- Sukob tradicionalnih i modernih vrijednosti
- Borba između institucionalnog autoriteta i osobne slobode
- Napetost između sakralnog i profanog života
- Kritika društvenog licemjerja i manipulacije
Kulturni kontekst drame ocrtava složenu dinamiku između:
- Crkvenog ambijenta kao simbola institucionalnog reda
- Cirkuske arene kao prostora umjetničke slobode
- Dalmatinskog mentaliteta i mediteranske tradicije
- Poslijeratnih društvenih promjena
- Manipulaciju vjerskim osjećajima
- Sukob između osobnih težnji i društvenih očekivanja
- Položaj pojedinca u odnosu na institucije moći
- Problematiku autentičnosti u modernom društvu
Društveni aspekti | Manifestacija u djelu |
---|---|
Crkvena hijerarhija | Don Jerina ambicija |
Umjetnička sloboda | Glorijin cirkuski život |
Institucionalna moć | Manipulacija vjernicima |
Osobni identitet | Glorijina unutarnja borba |
Interpretacija i kritički osvrt
Drama “Glorija” predstavlja složenu kritiku društvenih institucija kroz višeslojnu simboliku crkve i cirkusa. Crkva u drami funkcionira kao mjesto gdje se manipulira vjerom i ljudskim osjećajima, dok cirkus predstavlja prostor slobode i autentičnosti.
Psihološka kompleksnost likova
Glorijin lik utjelovljuje trostruki identitet – Jagodu u svakodnevnom životu, Gloriju u cirkusu i sestru Magdalenu u crkvi. Ova fragmentacija osobnosti stvara unutarnji sukob koji postaje pokretač dramske radnje. Don Jere pokazuje duboku psihološku složenost kroz konflikt između svećeničkog poziva i ljudskih osjećaja prema Gloriji.
Simbolička razina djela
Simbol | Značenje |
---|---|
Cirkus | Sloboda izražavanja, autentičnost |
Crkva | Institucijska moć, manipulacija |
Trapez | Granica života i smrti |
Kip Madone | Manipulacija vjerom |
Društveno-kritička dimenzija
Marinković kroz dramu oštro kritizira:
- Institucionalizaciju vjere
- Manipulaciju ljudskim osjećajima
- Zloupotrebu položaja moći
- Društveno licemjerje
Dramaturška struktura
Drama koristi tehniku kontrastiranja između sakralnog i profanog prostora. Izmjena scena između crkve i cirkusa stvara snažnu dramsku tenziju. Marinković vješto gradi sukob između osobne slobode i institucionalnih ograničenja kroz dinamičnu izmjenu perspektiva.
Motivi i teme
- Neostvarena ljubav između Glorije i don Jere
- Sukob između osobnih želja i društvenih očekivanja
- Pitanje autentičnosti i pretvaranja
- Problem identiteta i samoodređenja
Marinkovićeva kritika društva manifestira se kroz ironijski odmak i groteskne elemente. Drama “Glorija” postavlja ključna pitanja o odnosu pojedinca prema institucijama moći te propituje granice između istine i manipulacije u modernom društvu.
Vlastiti dojam i refleksija
Drama “Glorija” ostavlja snažan dojam svojom višeslojnom kritikom društva i institucija kroz sudbinu glavne junakinje. Kompleksnost odnosa između cirkusa i crkve stvara snažnu simboličku dihotomiju koja čitatelja tjera na dublje promišljanje o prirodi vjerskih institucija i autentičnosti ljudskog postojanja.
Posebno je upečatljiv način na koji Marinković gradi napetost između sakralnog i profanog. Transformacija Glorije iz cirkuske umjetnice u časnu sestru, pa natrag u cirkusanticu, predstavlja više od običnog prelaska između dva svijeta – ona utjelovljuje univerzalnu ljudsku potragu za identitetom i autentičnošću.
Don Jerin lik izaziva složene emocije kod čitatelja. Njegov pristup vjeri i manipulacija Glorijom za vlastite ambicije otkrivaju mračnu stranu institucionalnog autoriteta. Kroz njegovu prizmu, Marinković bespoštedno razotkriva licemjerje i manipulaciju unutar crkvenih struktura.
Simbolika trapeza posebno je snažna u dramskom kontekstu. Ovaj element ne predstavlja samo fizičku opasnost već i metaforičku granicu između života i smrti, slobode i zarobljeništva. Glorijin konačni pad s trapeza djeluje kao neizbježan epilog njezine potrage za autentičnošću u svijetu punom maski i pretvaranja.
Marinkovićeva kritika društva kroz prizmu crkve i cirkusa ostaje relevantna i danas. Drama postavlja univerzalna pitanja o:
- Granicama između osobne slobode i institucionalnih očekivanja
- Autentičnosti vjerskog iskustva nasuprot teatralizaciji vjere
- Manipulaciji pojedincem od strane moćnih institucija
- Cijeni koju plaćamo za vlastitu autentičnost
Snaga “Glorije” leži u njenoj sposobnosti da kroz osobnu tragediju jedne žene progovori o širim društvenim problemima, čineći je bezvremenskim djelom hrvatske književnosti koje i danas pobuđuje snažne emotivne reakcije kod čitatelja.