Gospođa Bovary često predstavlja pravi izazov za srednjoškolce koji se prvi put susreću s ozbiljnijim psihološkim romanom. Flaubertovo djelo iz 1857. godine nije samo priča o neuspješnom braku – to je duboka analiza ljudske prirode koja i danas odjeknuje snagom svoje poruke.
Gospođa Bovary je realistički roman koji prikazuje tragičnu sudbinu Eme Bovary, mlade žene zarobljene između romantičnih snova i surove stvarnosti francuske provincije 19. stoljeća, čija potraga za idealnom ljubavlju završava samoubojstvom i propašću obitelji.
Ovaj lektirni vodič objasnit će sve ključne elemente romana kroz perspektivu koja će srednjoškolcima olakšati razumijevanje složenih tema i psiholoških nijansi glavnih likova.
Uvod u lektiru

Gospođa Bovary nastala je u posebnom povijesnom trenutku kada je francusko društvo prolazilo kroz značajne promjene. Roman je izazvao skandal zbog otvorenog prikazivanja preljuba i kritike tadašnjih društvenih normi.
Autor
Gustave Flaubert (1821–1880) smatra se jednim od najvažnijih francuskih pisaca 19. stoljeća i pionirskim predstavnikom književnog realizma. Rođen u Rouenu, u buržoaskoj obitelji liječnika, Flaubert je od rane mladosti pokazivao sklonost književnosti.
Flaubertov pristup pisanju bio je revolucionaran za svoje vrijeme. Proveo je pet godina napisavši Gospođu Bovary, pažljivo birajući svaku riječ i rečenicu. Poznat je po svom načelu “le mot juste” – traženju savršene riječi za svaku situaciju. Ovaj pedantni pristup rezultirao je stilom koji je utjecao na generacije pisaca nakon njega.
Pisac je bio nezadovoljan buržoaskim načinom života svoje epohe, što se jasno očituje u njegovu djelu. Njegova osobna iskustva s provincijskim životom u Normandiji pružila su mu bogate detalje za realistični prikaz sredine u kojoj se odvija radnja.
Žanr i književna vrsta
Gospođa Bovary pripada žanru psihološkog realizma, što znači da se fokusira na detaljnu analizu unutarnjih stanja likova uz vjeran prikaz društvene stvarnosti. Roman kombinira elemente:
- Psihološki roman – duboka analiza Emina karaktera i motivacija
- Društveni roman – kritika francuske provincijske sredine
- Obiteljski roman – prikazuje dinamiku odnosa unutar obitelji Bovary
- Realistički roman – objektivan prikaz životnih okolnosti bez idealizacije
Ova kombinacija čini djelo složenim i višeslojnim, što objašnjava zašto se smatra prekretnicom u razvoju modernog romana.
Mjesto i vrijeme

Radnja Gospođe Bovary odvija se u francuskim provincijskim gradovima Tostes i Yonville-l’Abbaye u Normandiji, tijekom sredine 19. stoljeća (oko 1840-ih godina). Ovaj prostorno-vremenski okvir ključan je za razumijevanje romana.
Geografski smještaj:
Normandija je bila tipična francuska provincija – daleko od Pariza i njegovih kulturnih uzbudljivosti. Gradovi Tostes i Yonville predstavljaju zatvorene sredine gdje se svi znaju međusobno, a novosti rijetko dolaze izvana. Ovakav ambijent stvara osjećaj klaustrofobije koji pridonosi Eminu osjećaju zarobljenjosti.
Povijesni kontekst:
Sredina 19. stoljeća u Francuskoj bila je doba značajnih društvenih promjena. Industrijska revolucija mijenjala je način života, a građanska klasa postajala je dominantna društvena snaga. Žene su imale ograničena prava i očekivalo se da budu zadovoljne ulogama supruga i majki.
Društveni kontekst:
Provincijski francuski gradići tog vremena karakterizirale su:
- Striktne društvene norme i očekivanja
- Ograničene mogućnosti za žene
- Dominacija tradicionalnih vrijednosti
- Fokus na materijalnu sigurnost umjesto na osobno zadovoljstvo
- Snažan utjecaj Crkve na svakodnevni život
Značaj postavki:
Flaubert svjesno bira zatvorenu provincijsku sredinu jer ona omogućuje detaljnu analizu ograničenja koja društvo nameće pojedincu. Geografska i društvena izolacija pojačavaju Eminu frustraciju i čine njene romantične snove još nedostižnijima.
Tema i ideja djela

Flaubertov roman istražuje složene teme koje se prepliću stvarajući bogatu tematsku mrežu relevantnu i danas.
Glavna tema
Glavna tema romana jest nezadovoljstvo u braku i destruktivna potraga za idealnom ljubavlju. Ema Bovary predstavlja arhetip žene koja se udala s nerealno visokim očekivanjima o braku i ljubavi, oblikovanima romantičkim romanima.
Njezino nezadovoljstvo ne proizlazi samo iz Charlesove dosadnosti, već iz fundamentalnog nerazumijevanja prirode stvarnih ljudskih odnosa. Ema traži strast, uzbudljenje i dramatičnost koja postoji samo u književnosti, ne u stvarnom životu.
Sporedne teme
Položaj žene u 19. stoljeću:
Roman prikazuje ograničenja nametnuta ženama tog doba – nemogućnost samostalne ekonomske egzistencije, ograničene obrazovne mogućnosti i pritisak društvenih konvencija.
Kritika buržoaskog društva:
Flaubert satirično prikazuje provincijsko licemjerje, materijalizam i površnost građanske klase. Likovi poput ljekarniku Homaiesa predstavljaju samovoljnu neznalicu koja se krije iza naučno zvučajnih fraza.
Suprotnost između mašte i stvarnosti:
Ema živi u svijetu romantičkih iluzija koju je stekla čitanjem sentimentalnih romana. Stvarnost kontinuirano razočarava njezina očekivanja, što dovodi do sve veće frustracije.
Ideja djela
Osnovna ideja romana jest da bijeg od stvarnosti kroz nerealna očekivanja vodi u samoubojstvo – doslovno ili metaforično. Flaubert ne osuđuje Emina nezadovoljstvo, već upozorava na opasnosti ekstremnog idealizma koji ne računa s ograničenjima ljudske prirode i društvenih okolnosti.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv prozora: Ema često gleda kroz prozor, simbol granice između njezina unutarnjeg svijeta i vanjske stvarnosti. Prozor predstavlja i žudnju za slobodom i nemogućnost njena ostvarivanja.
Motiv vrtova: Vrtovi u romanu simboliziraju prirodnost i jednostavnost koju Ema ne može cijeniti jer traži artificijalne uzbudljivosti.
Motiv putovanja: Ema stalno žudi za putovanjem koje nikad ne ostvaruje, što predstavlja njezinu nemogućnost prihvaćanja sadašnjeg trenutka.
Simbolika odjeće i ukrasa: Emino stalno mijenjanje frizura i odjevnih kombinacija simbolizira njezinu potragu za novim identitetom i bijeg od dosadne stvarnosti.
Motiv bolesti: Povremene Emine “bolesti” često su psihosomatski odraz njezina emocionalnog stanja.
Kratki sadržaj
Roman se može podijeliti na nekoliko ključnih faza koje prikazuju postupnu degradaciju Emina života.
Uvod
Priča počinje Charlesom Bovaryjem, neuspješnim medicinskim studentom koji postaje seoski liječnik. Nakon smrti prve supruge, upoznaje Emu Rouault, kćer seoskog zemljoposjednika. Ema je mlada, obrazovana djevojka odgojena u samostanu, gdje je čitala romantične romane koji su oblikovali njezina nerealna očekivanja o ljubavi i braku.
Charles se zaljubljuje u Emu i ženi je. Početno uzbudljivanje braka brzo se pretvara u rutinu koja Emi postaje nepodnošljiva. Charles je dobar čovjek, ali nedostaje mu strast i intelektualna dubina koje Ema želi.
Zaplet
Ključni trenutak romana događa se kad Emu i Charlesa pozivaju na bal u dvorcu markiza d’Andervilliers. Ema po prvi put vidi svijet luksuza i rafinirane društvenosti kakav je maštala. Ovaj doživljaj pojačava njezino nezadovoljstvo vlastitim životom.
Obitelj se seli u Yonville-l’Abbaye gdje Ema upoznaje Léona Dupuisa, mladog činovnika koji dijeli njezinu ljubav prema književnosti i umjetnosti. Među njima se razvija emocionalna veza, ali Léon odlazi u Rouen studirati pravo prije nego što se dogodi preljub.
U ovom razdoblju Ema rađa kćer Berthe, ali materinstvo joj ne donosi očekivano ispunjenje. Postaje melankolična i povlači se u sebe.
Vrhunac
Rodolphe Boulanger, bogat zemljoposjednik, prepoznaje Eminu emotionalnu ranjivost i zavodi je. Ema se predaje ovoj aferi s potpunim žarom, vjerujući da je konačno našla idealnu ljubav. Planira bježanje s Rodolpheom, ali on ju u zadnjem trenutku ostavlja jer ne želi počinjati novi život s nekonvencionalnenom ženom.
Emo ovaj izdana dovodi do dubokih depresije. Postupno se okreće luksuznoj potrošnji kao kompenzaciji za emotionalnu prazninu. Nakupuje odjeću, namještaj i ukrase na kredit kod trgovca Lheureusea.
Rasplet
Léon se vraća iz Rouena kao uspješan odvjetnik. Ema obnavlja vezu s njim, ovaj put kao fizički preljub. Putuje u Rouen pod izlikom glazbenih lekcija kako bi se sastajala s Léonom.
Dugovi se gomilaju do nepodonošljivih razmjera. Lheureus traži povrat novca i prijeti ovrrhom nad kućom. Ema očajnički traži pomoć – od Léona, od Rodolphea, čak i od ljekarniku. Svi je odbacuju.
U konačnoj desperaciji, Ema krade arzenov trioksid iz ljekarnikove radionice i počini samoubojstvo. Agonija je dugotrajne i bolna. Charles, devastiran njezinim činom, umire ubrzo nakon nje od tuge. Berthe ostaje siroče i završava u siromaštvu.
Redoslijed događaja
Flaubert je pažljivo strukturirao roman prema klasičnoj dramaturgiji, ali s realističnim pristupom koji ne forsira umjetne dramatične efekte.
Ekspozicija (Part I, Chapters I-IX):
- Charlesovo djetinjstvo i školovanje
- Brak s prvom suprugom i njena smrt
- Upoznavanje Eme i udvaranje
- Vjenčanje i početak braka u Tosteu
- Emino početo nezadovoljstvo
Usložavanje radnje (Part II, Chapters I-XV):
- Preseljenje u Yonville-l’Abbaye
- Upoznavanje s Léonom Dupuisom
- Bal u dvorcu d’Andervilliers
- Rađanje kćeri Berthe
- Léonov odlazak u Rouen
- Početak veze s Rodolphe Boulangerom
Vrhunac (Part II, Chapters XII-XV):
- Intenziviranje veze s Rodolpheom
- Planiranje bježanja
- Rodolpheovo napuštanje Eme
- Emina bolest i depresija
Pada radnja (Part III, Chapters I-XI):
- Oporavak i povratak u društveni život
- Léonov povratak i obnavjanje veze
- Redoviti susreti u Rouenu
- Gomilanje dugova kod Lheureusa
- Postupno otuđivanje od Léona
Katastrofa (Part III, Chapters VII-XI):
- Lheureusov ultimatum za plaćanje dugova
- Emina očajnička potraga za pomoću
- Odbacivanje od strane svih mogućih pomagača
- Krađa otrova i samoubojstvo
- Charlesova smrt od tuge
- Berthin siročić život
Ovakva struktura omogućuje postupno usložavanje situacije bez naglog forsiranja dramskih efekata, što je tipično za realistički pristup.
Analiza likova
Flaubert stvara kompleksne, psihološki uvjerljive likove koji predstavljaju različite aspekte francuskog društva 19. stoljeća.
Glavni likovi
Ema Bovary:
Ema je složen lik koji izaziva simultano suosjećanje i frustraciju čitatelja. Odgojena u samostanu gdje je čitala romantične romane, razvila je nerealna očekivanja o ljubavi i životu. Njena tragedija nije u tome što traži sreću, već u tome što ne može razlikovati književnu fikciju od životne stvarnosti.
Psihološki profil pokazuje ženu iznimne emocionalne inteligencije koja je intelektualno nadrasla svoju sredinu. Njezino obrazovanje učinilo ju je svjesna svjetskinja ograničenja koja joj provincijski život nameće, ali joj nije dalo alate za konstruktivno rješavanje tog konflikta.
Ema manifestira simptome onoga što bismo danas nazvali depresijom i anksioznošću. Njezine povremene “bolesti” često su psihosomatski odraz unutarnjih stanja.
Charles Bovary:
Charles predstavlja dobroćudnost bez dubine. On ljubiti Emu iskreno, ali ne razumije kompleksnost njezine prirode. Njegova tragedija jest što je emotijski inteligentan što je potrebno za sretnu brak s ženom Emina temperamenta.
Flaubert Charlesa prikazuje bez osuđivanja – on nije negativan lik, već ograničen. Njegovi medicinski neuspjesi simboliziraju njegovu općenitu neadekvatnost za složene životne situacije.
Sporedni likovi
Léon Dupuis:
Mladi činovnik predstavlja idealistični tip koji zavist Emina poetična priroda, ali koji je previše slabašan da bi odgovorio njezinu emocionalnom intenzitetu. U početku je romantičan sanjara, ali vremenom postaje pragmatičan buržuj.
Rodolphe Boulanger:
Bogati zemljoposjednik koji predstavlja ciničan pragmatizam. On razumije Emina priroda dovoljno da je zavede, ali je previše sebičan da joj pružiti podršku koju trebaju. Njegov lik reprezentira eksploataciju emocionalnih slabosti.
Homais (ljekarna):
Karikaturalni prikaz provincijske pseudointelektualnosti. Homais govori praznim fraza o znanstvenosti i prosvijetljenosti, ali je fundamentalno ograničen i sebičan. Njegov lik satirično prikazuje buržoasko samo zadovoljstvo.
Lheureux (trgovac):
Predstavlja bezscrupulozan kapitalizam. Njegova manipulacija Emine slabosti za luksuzom simbolizira kako ekonomski sistem može eksploatirati ljudske slabosti.
Odnosi između likova
Odnosi u romanu karakterižirani su nerazumijevanjem i emocionalnom distancom:
- Ema-Charles: Odnos temeljen na nekompatibilnosti temperamenata
- Ema-Léon: Idealizacija koja se raspadaju when suočiti sa stvarnošću
- Ema-Rodolphe: Manipulativna veza where jedan eksploatira emocionalnu potreba drugoga
- Ema-Berthe: Materinstvo koje ne uspješivo zbog Eminih neriješenih emocionalnih konflikata
Ovi odnosi pokazuju kako pojedinac može biti izolovan čak i u bliskim vezama kada ne postoji istinsko razumijevanje.
Stil i jezik djela
Flaubertov stilistički pristup predstavlja revoluciju u prozi 19. stoljeća i čini ovaj roman prekretnicom književnosti.
Stilske figure i izražajna sredstva
Slobodni neupravni govor:
Flaubert pionirski koristi tehniku koja omogućuje pristup misli likova bez eksplicitnog autorskog komentara. Čitatelj može pratiti Emine misli kako se razvijaju, što stvara intimnost između čitatelja i lika.
Primjer: “Ah. kako bi trebala biti sretna. Udati se za muž koji je voli, putovati po zemljama o kojima je sanjar…”
Detaljniji realistički opisi:
Autor koristi minuciozne opise ambiente koje služe kao psihološku pozadinsku. Opisi prostorija, odjeće, namještaja nisu samo dekorativni – oni reflektiraju unutarnja stanja likova.
Ironija i satira:
Flaubert koristi subtilnu ironiju koja često prolaze nezapaženje površnemu čitatelju. Njegova kritika društva nije eksplicitna, već se provlači through kontrast između onoga što likovi misle o sebi i onoga što stvarno jesu.
Narativne tehnike
Objektivni narator:
Narator ne donosi eksplicitne sudove o likovima ili događajima. Umjesto toga, predstavlja činjenice i omogućuje čitatelju donošenju vlastitih zaključaka. Ova tehniku čini roman modernijim od većinine suvremenikova.
Fokalizacija kroz Emu:
Većinu romana vidim through Emine perspektive, što omogućuje duboka insight u njezine misli i osjećaje. Ova tehnika čini ju središnjom consciousnessą romana.
Temporalna struktura:
Flaubert vješto manipulira vremenom – usporava ga tijdens važnih psiholoških trenutaka i ubrzava tijekom rutinskih perioda. Ova tehnika odražava subjektivni doživljaj vremena.
Ton i atmosfera
Melankolični ton:
Roman is prožima tužna atmosfera koja reflektira Emino unutrašnje stanje. Čak i trenutci najvišega zadovoljstva zasjenjeni su sviješću o njihovoj prolaznosti.
Ironična distanca:
Flaubert održava ironičnu distancu spram svojih likova that nije okrutna već istinitost. On pokazuje njihove slabosti ali ne osuđuje ih.
Lirska kvaliteta:
Uprjema realizmu, roman sadrži lirizme momente, posječice tijekom opisa nature ili Emina emocionalnih stanja. Ova pojačano emotivnost romantičkih scena.
Simbolizam environments:
Flaubert koristi settings simbolalno – zatvoreni prostori reprezentiraju Emu ograničenost, while otvoreni prostori (whom rijetko dosti) reprezentiraju slobodu.
Stilistica postignuća čine Gospođa Bovary remekd jelom psihološkog realizma koji je utjecao na razvoj moderne proze.
Simbolika i motivi
Flaubert koristi širok spektar simboličkih elements koji enrichi romans značenjskiej dubinom.
Motiv čitanja:
Emine obsesija s romantičkim romanima represent bijega od stvarnosti. Knjige su postale njezina droga – one joj omogućavaju življenja alternativnih život ali je istovremeno onemogućavanje živel svoj vlastiti život.
Ova motiv pokazuje ambivalentnost education žena u 19. stoljeću. Obrazovanje may biti opasno ako ne prati životne mogućnosti which women permite realizirati ono što su naučile.
Simbolika odjeće:
Emina konstant mijenjanja frizura, haljina, ukrasa simbolizira njezinu potragu za nowym identiteta. Each nova kombinacija represent attempt reinventions sebe, which nikad ne uspijeva jer problem nije površinski.
Motiv smrti:
Smrt se proglašava kroz cijeli roman – od smrti Charlesove prvog supruge do finalne katastrofe. Death nisi samo fizička završetka već simbolizira emotionalnu smrt koja se događa when ljudi prestanu sanjati.
Simbolika putovanje:
Ema stalno sanjar about putovanja koja nikad ne ostvaruje. Put predstavlja promjena, novi početci, bijeg od ograničenja. Njezina nemogućnost putovati simbolizira szer ograničenost njena situaciji.
Motiv prozora:
Ema često steji kod prozora gledajući prema van. Prozor represent granice između unutrašnjeg i vanjskog svijeta, između mašta i stvarnosti. Through prozor ona može vidjeti svijet al ne može ga dohiti.
Simbolika wedding veil:
Emina Wedding veil, which ona čuva throughout brak, symbolizira iluzije about romantičnost braka. When ga finally burns, reprezentira smrt njezina naivnosti.
Motiv novca:
Novac u roman reprezentuje corruption ideala. Ema corrupts ljubav kroz materijalizam, just kako Lheureux corrupts trgovinu through exploitation. Novac become substitute za emotionalnu ispunljivost.
Simbolika season:
Flaubert uses seasons za označavaju phases Eminog života. Spring reprezentira nade i nove ljubavi, zimа represent depressija i smrti.
Motiv otrov:
Arzenić kojim Ema ends svoj život simbolizira toxic effect nerealistična očekivanja. She literally otrava sebe kroz nemogućnost accepta reality.
Simbolika blue i žutog:
Blue associate s Eminim romantičkim sanjavima, žuto s bolešću i corruption. These colors appear u ključnim trenucima romana.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Gospođa Bovary najbolje se razumijeva kroz kontekst francuske društvene situacije sredinom 19. stoljeća.
Društvene promjene:
Francuška je bila u period velikih transformacija. Industrijska revolucija mijenjala je tradicijski način življenja, urban centres rasli su, a nova buržoaska klasa postajala je dominantna društvena snaga.
Provincijski gradić poput Yonville-l’Abbaye predstavljaju environments gdje se stari i novi način međusobno sukobljavaju. Tradicionalne vrijednosti još uvijek dominiraju, ali početsu se osjećaju utjecaji modernizacijom.
Položaj žena:
Žene u Francuskoj 19. stoljeća imale su iznimno ograničene pravne i ekonomske rights. Ne smiju se kontrolirati vlastitu imovinu nakon udaje, nemaju pravo glasa, a mogućnosti za obrazovanje i karijeru bile su minimalne.
Ema predstavlja countless žena koje su bile intelektualno capable više nego što jim je društvo allow. Njezina tragedija részben rezultat sistemske diskriminacije koje ne omogućava ženom realizaciju svojih potencijala.
Uloga Crkve:
Katolička Crkva imala je enorman utjecaj na svakodnevni život. Religija je regulirala brak, obitelj, moral standards. Emma education u samostanu tipična je za djevojke middle-class families.
Flaubert prikazuje religion kao još jedan oblik escapism za Emu – ona se kratko okreće k religious devotion kao substitute za romantic passion, ali to također fails da joj pružene istinsko satisfaction.
Gospodarski razvoj:
Pojavljivanje trgovaca poput Lheureu reprezentuje early stage consumer capitalizma. Credit systems omogućavaju acquisition goods without immediate payment, što postaje economic trap for Emu.
Burgeoning commercial culture stimulira desires za luxusom koji postaju substitute emotions satisfaction. Ova pattern consumerism as emotional compensation remains relevant today.
Literatura i kultura:
Romantička literary movement koja je prethodila realizmu utjecaj na oblikovanje Emina expectations. Romantic novels koje čita create impossible standards za real-life relationships.
Flaubert critically examines how literatura može misinform readers about reality življenja. His work represents transition from idealized romantic literature k more realistic portrayal Human experience.
Medical practices:
Charlesov medical incompetence reflects općem state medical knowledge u provincial areas. Scientific medicine još uvijek developing, a many practitioners poorly trained.
Transportation i komunikacija:
Slowness putovanja i komunikacije contribute k isolation Provincial towns. News, ideas, cultural innovations slowly reach places like Yonville, če contributes k stagnation koji Ema finds unbearable.
Politicka situacije:
Although politics nisu direktno addressed, Roman takes place tijekom razdoblja political instability u Francuska, Što contributes k općem atmospheric uncertainty.






