“Hoću i ja” djelo je koje predstavlja nezaboravan književni dragulj hrvatske dječje književnosti. Autorica Sanja Pilić svojim jedinstvenim stilom stvara priču koja osvaja srca mladih čitatelja već desetljećima.
“Hoću i ja” je moderan dječji roman koji prati životne dogodovštine djevojčice Željke kroz njezine svakodnevne izazove u školi i obitelji. Kroz humor i iskrenost autorica obrađuje teme odrastanja koje su bliske svakom djetetu.
Ova lektira nije samo običan školski zadatak – ona je ogledalo stvarnog života današnje djece. Kroz stranice romana čitatelji će se susresti s univerzalnim temama prijateljstva, prvih simpatija i obiteljskih odnosa koje su ispričane na način koji istovremeno zabavlja i poučava.
Uvod u lektiru
Roman “Hoću i ja” predstavlja suvremeno književno djelo koje na dinamičan način progovara o izazovima odrastanja kroz perspektivu djevojčice Željke. Knjiga donosi svjež pristup dječjoj književnosti spajajući elemente humora s realističnim prikazom svakodnevice.
Autor
Sanja Pilić afirmirana je hrvatska književnica rođena 1954. godine u Splitu. Njezin književni opus obuhvaća više od 30 objavljenih knjiga za djecu i mlade. Dobitnica je brojnih nagrada za književno stvaralaštvo, uključujući nagradu “Grigor Vitez” te “Ivana Brlić-Mažuranić”. Karakteristične značajke njezinog stila pisanja su:
- Korištenje jednostavnog jezika prilagođenog mladim čitateljima
- Unošenje humorističnih elemenata u naraciju
- Stvaranje uvjerljivih likova bliskih stvarnom životu
- Obrađivanje aktualnih tema iz dječje perspektive
Žanr i književna vrsta
“Hoću i ja” pripada žanru dječjeg romana s elementima:
- Suvremene proze
- Humorističnog romana
- Školske priče
- Psihološkog romana
Književna struktura djela temelji se na:
- Kronološkom pripovijedanju
- Ispovjednom tonu glavne junakinje
- Kombinaciji dijaloga i unutarnjih monologa
- Svakodnevnim situacijama iz školskog života
Tekst sadrži realistične opise događaja isprepletene s humorističnim elementima koji održavaju dinamičan ritam pripovijedanja. Format dnevničkih zapisa omogućava intimniji uvid u misli i osjećaje glavne protagonistice.
Mjesto i vrijeme
U lektiri “Hoću i ja” autorice Sanje Pilić ne postoje precizno definirane vremenske i prostorne odrednice. Priče se odvijaju u različitim imaginarnim prostorima prilagođenim svakoj pojedinačnoj tematskoj cjelini.
Zbirka sadrži šest tematskih cjelina koje se bave:
- Ekologijom
- Ljubavlju
- Odnosom roditelja i djece
- Svijetom mašte
- Prirodom
- Vremenom
Svaka priča stvara vlastiti univerzum koji nije nužno vezan za specifičnu lokaciju ili vremenski period. Autorica koristi neodređenost prostora i vremena kako bi naglasila univerzalnost tema i omogućila čitateljima lakšu identifikaciju s likovima i situacijama.
Maštovitost i nepovezanost priča dodatno naglašava bezvremenost poruka koje autorica prenosi. Radnja se može odvijati bilo gdje i bilo kada, što čini ovo djelo pristupačnim široj čitateljskoj publici različitih dobnih skupina.
Fokus je stavljen na tematske elemente i pouke pojedinačnih priča, gdje prostor i vrijeme služe kao fleksibilni okvir koji se prilagođava potrebama svake pojedine narativne cjeline.
Tema i ideja djela
Glavna tema
Centralna tema romana “Hoću i ja” bavi se odrastanjem i potrebom za samostalnošću mlade osobe. Kroz prizmu svakodnevnog života protagonistice, roman istražuje kompleksnost odnosa između djece i roditelja u suvremenom društvu. Autorica Sanja Pilić obrađuje tematiku razvoja identiteta kroz različite životne situacije, pri čemu naglašava važnost individualnosti i osobnog razvoja.
Sporedne teme
U djelu se isprepliću brojne sporedne teme koje nadopunjuju glavnu tematsku liniju:
- Obiteljski odnosi i komunikacija među članovima obitelji
- Prijateljstvo i prvi romantični osjećaji
- Školske obveze i akademski pritisak
- Društvene mreže i utjecaj moderne tehnologije
- Važnost kreativnog izražavanja
- Prihvaćanje različitosti među vršnjacima
Ideja djela
Temeljna ideja djela ogleda se u poruci da svaka mlada osoba ima pravo na vlastiti put odrastanja. Autorica kroz narativ naglašava važnost samostalnog donošenja odluka te razvoja kritičkog mišljenja kod djece. Roman promovira ideju da je proces sazrijevanja individualan te da svako dijete ima svoj tempo i način suočavanja s izazovima odrastanja.
- Dnevnik kao simbol samospoznaje i osobnog razvoja
- Škola kao prostor socijalizacije i učenja životnih lekcija
- Mobilni telefon kao simbol moderne komunikacije
- Umjetnost kao sredstvo samoizražavanja
- Prijateljstvo kao oslonac u procesu odrastanja
- Obitelj kao temelj emotivne sigurnosti
Kompozicija djela
Kompozicija djela “Hoću i ja” slijedi klasičnu strukturu romana s pet ključnih dijelova koji grade narativni luk priče. Kroz ove elemente, autorica Sanja Pilić vješto razvija priču o odrastanju, izazovima i samootkrivanju.
Uvod
Uvodni dio romana predstavlja glavni lik Željku, djevojčicu koja se suočava s izazovima svakodnevnog života. Čitatelj upoznaje njezinu obitelj, školsko okruženje i prijatelje koji čine važan dio njezina svijeta. Autorica stvara intimnu atmosferu kroz Željkine dnevničke zapise, omogućujući čitatelju izravan uvid u razmišljanja i osjećaje glavne junakinje.
Zaplet
Zaplet se gradi kroz nekoliko paralelnih linija radnje. Željka se suočava s tipičnim teenage problemima – od školskih obveza do prvih simpatija. Sukob nastaje kada njezina želja za većom samostalnošću dolazi u konflikt s roditeljskim očekivanjima. Dodatnu napetost stvaraju složeni odnosi s vršnjacima i izazovi u školi, što postupno gradi kompleksnost priče.
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se kada Željka mora donijeti važne odluke koje će utjecati na njezine odnose s obitelji i prijateljima. Emocionalna napetost doseže vrhunac kroz situacije koje testiraju njezinu zrelost i sposobnost samostalnog odlučivanja. Autorica majstorski prepliće unutarnje konflikte s vanjskim događajima, stvarajući intenzivan trenutak u razvoju priče.
Rasplet
U raspletu priče dolazi do razrješenja glavnih konflikata. Željka pronalazi način da pomiri svoje želje s očekivanjima okoline, pokazujući značajan osobni rast. Odnosi s roditeljima i prijateljima dobivaju novu dimenziju razumijevanja i prihvaćanja. Autorica vješto povezuje različite narativne niti, stvarajući zadovoljavajuće razrješenje sukoba.
Zaključak
Završni dio romana donosi novu razinu razumijevanja između Željke i njezine okoline. Glavni lik pokazuje značajan emotivni i psihološki razvoj, demonstrirajući kako je kroz različite izazove stekla veću zrelost i samosvijest. Autorica ostavlja prostor za daljnji rast likova, istovremeno zaokružujući glavne narativne linije na zadovoljavajući način.
Kratki sadržaj
Zbirka priča “Hoću i ja” autorice Sanje Pilić sastoji se od tri glavne priče koje prate događaje kroz godišnja doba. U priči “Ljeto zove” glavni lik je dječak koji s nestrpljenjem iščekuje ljetne praznike. Dok njegova obitelj uživa u ljetnim aktivnostima – ujak planira putovanja, sestra se druži s prijateljicama, a baka uređuje vrt – on mora završiti školske obveze. Teta Leonora mu pruža utjehu podsjećajući ga na važnost učenja prije zabave.
Središnja priča “Hoću i ja” opisuje dječakov odlazak na more s obitelji nakon završetka nastave. U vikendici doživljava prve ljubavne osjećaje kada upoznaje djevojčicu Melisu. Njihovo poznanstvo i razvoj simpatija čine njegov povratak u školske klupe lakšim i ugodnijim.
Posljednja priča “Poslije kiše dolazi sunce” prikazuje izazove povratka u školu nakon bezbrižnog ljeta. Dječak se suočava s prilagodbom na školske obveze i promjenom svakodnevne rutine. Kroz sve tri priče, autorica vješto prenosi emocije i razmišljanja mladih na pragu puberteta, njihove dileme, strahove i radosti.
Priča | Tema | Godišnje doba |
---|---|---|
Ljeto zove | Iščekivanje praznika | Kasno proljeće |
Hoću i ja | Prvi ljubavni osjećaji | Ljeto |
Poslije kiše dolazi sunce | Povratak u školu | Rana jesen |
Redoslijed događaja
Radnja romana “Hoću i ja” razvija se kroz nekoliko ključnih trenutaka koji prikazuju svakodnevicu dječaka u pubertetu. Na početku priče dječak izražava snažan osjećaj nepravde zbog isključenosti iz aktivnosti svoje obitelji – ujak Slavek provodi vrijeme u ribolovu, sestra Hana pije kave s prijateljicama, baka se šeta Zrinjevcem, mama koristi godišnji odmor, a tata putuje Dalmacijom poslovno.
Značajan dio radnje posvećen je dječakovim unutarnjim previranjima i frustaciji zbog monotonije svakodnevice. Dok drugi članovi obitelji uživaju u različitim aktivnostima, on provodi vrijeme učeći i zureći u knjige. Teta Leonora mu pruža utjehu objašnjavajući kako je učenje nužan korak prije zabave, što predstavlja važan trenutak u njegovom emotivnom sazrijevanju.
Dinamika priče mijenja se s dolaskom ljetnih praznika. Nakon završetka školske godine, dječak s oduševljenjem dočekuje dva i pol mjeseca slobode, smatrajući kako je zaslužio odmor nakon intenzivnog razdoblja učenja. Vrhunac priče dostiže se odlaskom obitelji u vikendicu na moru, gdje započinje novo poglavlje dječakovih iskustava.
Svaki od ovih događaja gradi se na prethodnom, stvarajući prirodan tok radnje koji odražava tipične izazove i promjene u životu mladog čovjeka. Kroz različite situacije i interakcije s članovima obitelji, priča ocrtava emotivni razvoj glavnog lika i njegove prve korake prema samostalnosti.
Analiza likova
U zbirci priča “Hoću i ja” autorica Sanja Pilić stvara uvjerljive i kompleksne likove koji proživljavaju različite životne situacije karakteristične za period odrastanja. Kroz njihove interakcije i razvoj čitatelji dobivaju uvid u složenost međuljudskih odnosa tijekom puberteta.
Glavni likovi
Štefek se ističe kao centralni lik u nekoliko priča, predstavljajući tipičnog dječaka u pubertetu koji se bori s nesigurnošću. Njegov lik karakteriziraju duhovitost i simpatičnost, ali i nedostatak samopouzdanja, posebno u situacijama kada se suočava sa svojim osjećajima prema Mini. Kroz njegove unutarnje monologe čitatelji dobivaju uvid u tipične adolescentske nedoumice i strahove.
Neimenovana djevojčica u priči “Prijatelji(ce)” predstavlja drugi važan lik koji se suočava s kompleksnim emocionalnim svijetom prijateljstva. Njezin lik služi kao ogledalo stvarnih situacija s kojima se susreću mladi u razvoju prijateljskih odnosa. Kroz njezine postupke i razmišljanja, autorica istražuje dinamiku ženskih prijateljstava u ranoj adolescenciji.
Sporedni likovi
Mina se pojavljuje kao katalizator Štefekovih emotivnih previranja. Njezin lik, iako sporedni, ima značajan utjecaj na razvoj glavnog lika kroz svoje ohrabrujuće riječi i podršku. Svojim ponašanjem predstavlja pozitivan primjer međuvršnjačke podrške i razumijevanja.
Dorica i Zorica funkcioniraju kao kontrastni likovi koji pomažu u razvoju priče o prijateljstvu. Njihove različite osobnosti i odnosi s glavnom junakinjom stvaraju dinamičnu sliku tipičnih prijateljstava u adolescenciji. Kroz njihove interakcije, autorica uspješno prikazuje složenost grupnih odnosa među vršnjacima.
Odnosi između likova
Međusobni odnosi likova karakterizirani su realističnim prikazom tipičnih adolescentskih interakcija. Štefek i Mina predstavljaju klasičan primjer prve simpatije, gdje nesigurnost i neiskustvo stvaraju posebnu dinamiku njihovog odnosa. Prijateljstvo između djevojčice, Dorice i Zorice pokazuje kako se odnosi među prijateljicama mijenjaju i razvijaju kroz različite situacije.
Kompleksnost odnosa posebno dolazi do izražaja u trenucima konflikta i razrješenja. Autorica vješto prikazuje kako likovi uče iz međusobnih interakcija, razvijaju empatiju i grade međusobno povjerenje. Kroz njihove odnose čitatelji mogu prepoznati vlastita iskustva i emocije karakteristične za period odrastanja.
Stil i jezik djela
Sanja Pilić u djelu “Hoću i ja” njeguje karakterističan stil pisanja koji kombinira jednostavnost izraza s bogatim jezičnim konstruktima. Autoričin pristup jeziku prilagođen je mladoj čitateljskoj publici, dok istovremeno održava književnu vrijednost teksta.
Stilske figure i izražajna sredstva
Roman obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje obogaćuju narativno tkivo djela. Metafore poput “srce mi je poskočilo kao lopta” i personifikacije “strah mi je grickao prste” čine tekst živopisnim. Autorica koristi onomatopeju za dočaravanje zvukova iz svakodnevice te hiperbole koje naglašavaju intenzitet emocija glavnih likova. Ponavljanja i gradacije pojačavaju dramatičnost ključnih trenutaka, dok epiteti poput “srebrni smijeh” i “pahuljaste misli” stvaraju poetične slikovite opise.
Narativne tehnike
Naracija se odvija kroz kombinaciju različitih pripovjedačkih tehnika. Dominira ich-forma kroz koju glavna junakinja iznosi svoja zapažanja o svijetu oko sebe. Autorica vješto prepliće dijaloge s unutarnjim monolozima, stvarajući dinamičan ritam pripovijedanja. Retrospektivni elementi koriste se za pojašnjavanje pozadine događaja, dok se stream of consciousness tehnika primjenjuje pri opisivanju emotivnih stanja likova. Fragmentarna struktura poglavlja omogućava brze prijelaze između različitih događaja i perspektiva.
Ton i atmosfera
Ton djela varira od humorističnog do melankoličnog, ovisno o tematici pojedinih dijelova. Prevladava optimistična atmosfera prožeta toplinom i razumijevanjem za izazove odrastanja. Autorica stvara intimnu atmosferu kroz neposredan pristup čitatelju, koristeći elemente svakodnevnog govora mladih. Humoristični elementi ublažavaju ozbiljnost određenih tema, dok istovremeno zadržavaju njihovu važnost. Atmosfera djela odražava realističan prikaz svijeta tinejdžera, s izmjenama vedrine i nesigurnosti karakterističnih za to životno razdoblje.
Simbolika i motivi
Književno djelo “Hoću i ja” Sanje Pilić obiluje bogatom simbolikom i motivima koji se isprepliću kroz različite priče. Simbolički sloj djela gradi se kroz svakodnevne situacije koje nadilaze doslovno značenje te prenose univerzalne poruke o odrastanju i životnim izazovima.
Simboli u djelu
Središnji simboli u djelu manifestiraju se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Dječji svijet predstavlja simbol tranzicije između bezbrižnog djetinjstva i izazovnog perioda odrastanja, gdje svakodnevne situacije poprimaju dublja značenja
- Škola funkcionira kao simbol društvene arene gdje se odvijaju ključni procesi socijalizacije i samospoznaje
- Mobilni telefon simbolizira modernu komunikaciju i povezanost s vršnjacima, ali i potrebu za pripadanjem
- Dnevnik se pojavljuje kao simbol introspekcije i osobnog razvoja
- Umjetnost simbolizira prostor slobode i kreativnog izražavanja mladih likova
Motivi
Kroz djelo se provlače karakteristični motivi koji grade tematsku strukturu:
- Odrastanje kao centralni motiv koji se manifestira kroz:
- Prve ljubavne simpatije
- Školske izazove
- Odnose s roditeljima
- Prijateljstvo se pojavljuje kao:
- Potpora u teškim trenucima
- Izvor radosti i razumijevanja
- Prostor za učenje o odnosima
- Samostalnost se razvija kroz:
- Donošenje odluka
- Preuzimanje odgovornosti
- Formiranje vlastitog identiteta
Alegorija i metafora
Autorica vješto koristi alegorijske elemente za prikaz složenih životnih situacija:
- Vremenske prilike često služe kao metafora za emocionalna stanja likova
- Put na more predstavlja alegoriju životnog putovanja i otkrivanja
- Školski zadaci metaforički prikazuju životne izazove
- Odnosi među vršnjacima alegorijski predstavljaju šire društvene odnose
- Priroda služi kao metafora za rast i razvoj likova
Svaka priča sadrži suptilne metaforičke slojeve koji produbljuju značenje teksta i omogućuju višeslojno čitanje ovisno o čitateljevoj dobi i iskustvu.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “Hoću i ja” smješta se u kontekst suvremenog hrvatskog društva 21. stoljeća, odražavajući aktualne društvene promjene i kulturne trendove. Društveni kontekst djela posebno naglašava transformaciju obiteljskih odnosa, gdje tradicionalne strukture ustupaju mjesto modernijim oblicima obiteljske dinamike.
Povijesni okvir romana odražava period značajnih tehnoloških promjena koje su transformirale komunikaciju među mladima. Mobilni telefoni i društvene mreže postaju ključni elementi svakodnevice, stvarajući nove obrasce ponašanja i komunikacije među tinejdžerima. Ova tehnološka revolucija predstavlja važan aspekt konteksta u kojem se odvija radnja romana.
Kulturni kontekst djela obuhvaća nekoliko ključnih elemenata:
- Utjecaj popularne kulture na formiranje identiteta mladih
- Promjene u obrazovnom sustavu i pristupu učenju
- Razvoj urbane kulture mladih
- Transformaciju tradicionalnih vrijednosti u moderno doba
Društvena komponenta romana posebno se ističe kroz:
- Prikaz međugeneracijskih odnosa u modernoj obitelji
- Analizu vršnjačkih odnosa u školskom okruženju
- Osvrt na promjene u komunikacijskim obrascima mladih
- Istraživanje utjecaja medija na razvoj mladenačkog identiteta
Roman također reflektira specifičan trenutak hrvatske kulturne scene, gdje se tradicionalne vrijednosti suočavaju s globalnim kulturnim trendovima. Autorica vješto balansira između očuvanja kulturnog identiteta i prihvaćanja modernih društvenih promjena, stvarajući autentičan prikaz života suvremenih hrvatskih tinejdžera.
Interpretacija i kritički osvrt
“Hoću i ja” predstavlja iznimno vrijedno djelo suvremene hrvatske dječje književnosti koje kroz realističan pristup oslikava izazove odrastanja. Autorica Sanja Pilić vješto koristi različite književne postupke za prikaz svakodnevnih situacija s kojima se susreću osnovnoškolci.
Književna vrijednost djela očituje se u autentičnom prikazu dječje psihologije kroz dinamičan i humor ispunjen narativ. Pilić uspješno balansira između ozbiljnih tema i zabavnih elemenata, stvarajući tekst koji istovremeno educira i zabavlja mlade čitatelje.
Posebno se ističe pristup temama poput školskih obaveza, gdje autorica izbjegava moraliziranje i didaktički ton. Umjesto toga, kroz živopisne dijaloge i situacije omogućava čitateljima samostalno promišljanje o vlastitim postupcima i odlukama.
Kritička analiza ukazuje na nekoliko značajnih kvaliteta djela:
- Autentičan prikaz dječjih likova koji se bore s prilagodbom na školske obaveze
- Suptilno propitivanje rodnih i društvenih stereotipa
- Realistično portretiranje odnosa između djece i odraslih
- Uspješna kombinacija humorističnih i ozbiljnih elemenata
Autorica pokazuje iznimno razumijevanje dječje perspektive, posebno u prikazivanju njihovih unutarnjih borbi između želje za slobodom i potrebe za disciplinom. Likovi su oblikovani kao kompleksne osobnosti koje se razvijaju kroz različite životne situacije.
Stil pisanja karakterizira jasnoća izraza prilagođena mladim čitateljima, ali bez pojednostavljivanja složenih tema. Pilić koristi svakodnevni jezik obogaćen književnim figurama koje dodatno naglašavaju emotivnu dubinu priča.
Vlastiti dojam i refleksija
Čitateljsko iskustvo romana “Hoću i ja” otvara prostor za duboku osobnu refleksiju kroz prizmu svakodnevnih situacija s kojima se susreću mladi čitatelji. Roman stvara intimnu povezanost s čitateljem kroz iskreno prikazivanje emocionalnih stanja glavne junakinje Željke, omogućujući čitateljima prepoznavanje vlastitih iskustava u njezinim dilemama i izazovima.
Emocionalna komponenta djela posebno se ističe u trenucima kada Željka proživljava unutarnje konflikte vezane uz odnose s roditeljima, prijateljima i školskim obvezama. Čitatelji se lako identificiraju s njezinom željom za samostalnošću, istovremeno osjećajući nesigurnost pred izazovima koje ta samostalnost donosi.
Specifičnost dojma leži u autoričinom pristupu pripovjedanju koji kombinira:
- Izravnu komunikaciju s čitateljem kroz intimne dnevničke zapise
- Humorističan ton koji ublažava ozbiljnost tema
- Realističan prikaz svakodnevnih situacija iz života tinejdžera
- Emotivnu dubinu koja nadilazi uobičajene okvire dječje književnosti
Snaga refleksije proizlazi iz univerzalnosti iskustava koje roman prikazuje. Čitatelji prepoznaju vlastite strepnje, radosti i nedoumice u Željkinim situacijama, što potiče na dublje promišljanje o vlastitom procesu odrastanja. Autorica vješto balansira između ozbiljnih tema i životnog optimizma, stvarajući prostor za osobnu interpretaciju i emotivnu povezanost s tekstom.
Roman posebno rezonira s mladim čitateljima kroz prikaz svakodnevnih izazova poput prvih simpatija, sukoba s roditeljima ili školskih problema. Ova bliskost s realnim životnim situacijama omogućuje čitateljima autentičnu emotivnu reakciju i stvaranje osobnog odnosa prema pročitanom tekstu.