Povijest hrvatske književnosti prepuna je značajnih djela koja su oblikovala kulturni identitet naroda. Među tim djelima posebno mjesto zauzima “Khevenhiller” Ivana Aralice, roman koji svojom složenom narativnom strukturom i povijesnom tematikom privlači pažnju čitatelja već desetljećima.
“Khevenhiller” je povijesni roman Ivana Aralice objavljen 1984. godine koji kroz priču o izradi sablje pratimo sudbinu glavnog lika Grabovca i njegovog zanata. Djelo istražuje teme identiteta, tradicije i opstanka u turbulentnim vremenima 18. stoljeća.
Kroz majstorski isprepletene priče o zanatstvu, povijesti i ljudskim sudbinama, ovaj roman nije samo književno djelo – on je svjedočanstvo o vremenu kada je vještina izrade oružja značila razliku između života i smrti. Njegova kompleksna struktura i bogata simbolika otvaraju prostor za različita tumačenja.
Uvod u lektiru
Roman “Khevenhiller” predstavlja složeno književno djelo koje kroz povijesnu prizmu istražuje teme identiteta, tradicije i opstanka na hrvatskim prostorima u 18. stoljeću. Središnja priča prati izradu posebne sablje koja postaje simbol otpora i očuvanja tradicije.
Autor
Ivan Aralica, rođen 1930. godine u Promini, jedan je od najznačajnijih hrvatskih književnika druge polovice 20. stoljeća. Njegov opus obuhvaća 20 romana i nekoliko zbirki pripovjedaka. Kao član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti od 1992. godine, Aralica je dobitnik brojnih književnih nagrada:
Godina | Nagrada |
---|---|
1972. | Nagrada Ivan Goran Kovačić |
1984. | NIN-ova nagrada za roman “Put bez sna” |
2003. | Nagrada Vladimir Nazor za životno djelo |
Žanr i književna vrsta
“Khevenhiller” pripada žanru povijesnog romana s elementima sage. Književna struktura djela pokazuje sljedeće karakteristike:
- Kombinira faktografske podatke s fikcijom
- Koristi tehniku priče u priči
- Sadrži elemente kronike
- Uključuje dokumentarističke zapise
- Primjenjuje postupak retrospekcije
Narativna složenost teksta očituje se kroz višeslojnu priču koja se grana u nekoliko pripovjednih tokova. Autor koristi postmodernističke tehnike pisanja poput intertekstualnosti i metatekstualnosti.
Mjesto i vrijeme

Pjesma “Khevenhiller” smještena je u povijesni kontekst grada Karlovca, izvorno nazvanog Karlstadt. Tvrđava je podignuta kao strateška obrambena točka protiv turskih napada, a njezinu gradnju nadgledao je koruški kapetan Juraj Khevenhiller.
Geografski i povijesni kontekst:
- Lokacija: Karlovac (Karlstadt)
- Namjena: Obrambena tvrđava
- Graditelj: Juraj Khevenhiller
- Povod: Zaštita od turskih osvajanja
Vremenski okvir:
Period | Događaji |
---|---|
16. stoljeće | Izgradnja tvrđave Karlstadt |
17.-18. stoljeće | Seljački buntovi protiv feudalaca |
Rani novi vijek | Razdoblje izrabljivanja kmetova |
Krleža kroz kajkavsko narječje oživljava atmosferu hrvatskog Zagorja tog vremena. Jezik pjesme odražava autentični govor puka koji se borio protiv nepravde feudalnog sustava. Khevenhillerovo ime postaje simbol stranog gospodstva nad hrvatskim zemljama te sukoba između vlastele i potlačenih seljaka koji su bili prisiljeni na težak fizički rad u neljudskim uvjetima.
Vremenska dimenzija pjesme obuhvaća turbulentno razdoblje hrvatske povijesti obilježeno društvenim previranjima, otporima i bunama. Kroz pjesničke slike Krleža dokumentira patnje običnog čovjeka u sustavu koji ga je tretirao kao objekt izrabljivanja.
Tema i ideja djela

“Khevenhiller” predstavlja kompleksno književno djelo koje kroz više pripovjednih slojeva obrađuje duboke društvene i egzistencijalne teme. Krležin pjesnički izričaj stvara snažnu kritiku društvenih nepravdi i klasnih razlika u hrvatskoj povijesti.
Glavna tema
Središnja tema pjesme “Khevenhiller” je socijalna nepravda i teška egzistencija hrvatskog seljaka kroz povijest. Krleža detaljno prikazuje mračnu stvarnost kmetova koji žive pod vlašću stranih gospodara, posebno naglašavajući njihovu borbu za preživljavanje u nepravednom feudalnom sustavu.
Sporedne teme
- Društvena hijerarhija: Pjesma ocrtava izrazite razlike između vlastele i kmetova kroz prikaz životnih uvjeta
- Eksploatacija: Detaljan prikaz izrabljivanja seljaka kroz prisilni rad i nepravedne namete
- Klasna borba: Odnos između vladajućih i potlačenih slojeva društva
- Siromaštvo: Prikaz teških materijalnih uvjeta života običnog puka
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u kritici društvenog sustava koji omogućava izrabljivanje nižih slojeva. Krleža kroz pjesničke slike dokumentira:
- Sustavnu nepravdu prema kmetovima
- Bespomoćnost pojedinca pred institucijama vlasti
- Tragičnu pomirenost naroda sa svojom sudbinom
- Kontrast između bogatstva vlastele i bijede kmetova
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi:
- Glad i neimaština
- Fizički rad i izrabljivanje
- Strano plemstvo i domaći kmetovi
- Dvorci nasuprot seljačkim kolibama
- Khevenhiller kao simbol strane vlasti
- Kmetovi kao simbol potlačenog naroda
- Zemlja kao simbol povezanosti s tradicijom
- Glad kao simbol društvene nepravde
Kompozicija djela

“Khevenhiller” pokazuje složenu kompozicijsku strukturu koja se razvija kroz nekoliko ključnih dijelova. Pjesma koristi kajkavsko narječje kao sredstvo izražavanja društvene nepravde i položaja hrvatskih kmetova.
Uvod
Prvi dio pjesme postavlja temeljni okvir kroz prikaz općeg života zagorskih kmetova. Tekst započinje opisom njihovog društveno-egzistencijalnog položaja u hrvatskoj povijesti, gdje su kmetovi prikazani kao potlačena skupina koja se bori s siromaštvom i teškim radom.
Zaplet
Radnja se intenzivira kroz prikaz specifičnih socijalnih nepravdi s kojima se kmetovi svakodnevno suočavaju. Vlastela i hrvatska vlast iskorištavaju kmetove, stvarajući konstantan egzistencijalni pritisak koji postaje središnji motiv zapleta.
Vrhunac
Kulminacija pjesme dolazi kroz intenzivan prikaz sukoba između kmetova i njihovih gospodara. Krleža majstorski gradi napetost koristeći snažne kajkavske izraze koji naglašavaju dramatičnost situacije i dubinu društvenog jaza.
Rasplet
U raspletu pjesme kmetovi prihvaćaju svoju sudbinu s gorkim humorom. Njihova rezignacija prema nepromjenjivoj stvarnosti prikazana je kroz satirične elemente koji dodatno naglašavaju težinu njihovog položaja.
Zaključak
Završni dio pjesme zaokružuje tematsku cjelinu prikazom cikličnosti kmetskg života. Krleža koristi ironiju kao sredstvo kritike društvenog poretka, ostavljajući snažan dojam o bespomoćnosti pojedinca pred sustavom.
Kompozicijski element | Karakteristike |
---|---|
Narječje | Kajkavsko |
Glavni likovi | Zagorski kmetovi |
Glavni motivi | Siromaštvo, izrabljivanje, socijalna nepravda |
Stilska sredstva | Ironija, satira, humor |
Kratki sadržaj

“Khevenhiller” se strukturno sastoji od dva temeljna dijela koji oslikavaju mračnu stvarnost hrvatskog feudalnog društva. Prvi dio prikazuje svakodnevicu zagorskih kmetova, njihovu egzistencijalnu borbu i težak položaj u društvenoj hijerarhiji 16. stoljeća.
Glavni lik pjesme, koruški kapetan Juraj Khevenhiller, predstavlja simbol strane vlasti i ugnjetavanja. Pod njegovim vodstvom gradi se tvrđava Karlstadt (današnji Karlovac) kao obrambena točka protiv turskih napada, no istovremeno postaje simbol feudalne represije nad lokalnim stanovništvom.
Kroz kajkavsko narječje Krleža stvara autentičan prikaz:
- Siromaštva i gladi kmetova
- Svakodnevnog izrabljivanja od strane stranih gospodara
- Društvene nepravde i klasnih razlika
- Teškog fizičkog rada bez adekvatne naknade
Socijalna komponenta pjesme posebno je naglašena kroz:
Tematski element | Prikaz u djelu |
---|---|
Društvena kritika | Izravno osuđivanje feudalnog sustava |
Humor | Gorka ironija kao sredstvo nošenja s teškoćama |
Jezik | Kajkavština kao sredstvo očuvanja identiteta |
Simbolika | Khevenhiller kao utjelovljenje strane vlasti |
Unatoč teškoj tematici, pjesma sadrži elemente crnog humora kojim potlačeni narod pronalazi snagu za preživljavanje. Kroz ironiju i sarkazam seljaci se bore protiv nepravednog sustava, premda svjesni svoje nemoći pred feudalnom vlašću.
Redoslijed događaja

Pjesma “Khevenhiller” prati kronološki razvoj društvenih zbivanja u feudalnom društvu 16. stoljeća kroz nekoliko ključnih sekvenci:
- Uvodni dio otkriva svakodnevicu zagorskih kmetova:
- Prikaz teškog života pod feudalnim gospodarima
- Opis siromaštva i neimaštine
- Borba za preživljavanje u nepravednom sustavu
- Središnji dio donosi intenziviranje društvenih sukoba:
- Gradnja tvrđave Karlstadt pod nadzorom Jurja Khevenhillera
- Rastući antagonizam između vlastele i kmetova
- Pojačavanje eksploatacije radne snage
- Kulminacija prikazuje vrhunac društvenih tenzija:
- Otvoreni sukobi između kmetova i plemstva
- Eskalacija nasilja i nepravde
- Manifestacija društvene nejednakosti
Faza radnje | Glavni motivi | Društveni odnosi |
---|---|---|
Uvod | Siromaštvo kmetova | Hijerarhijska podređenost |
Središnji dio | Gradnja tvrđave | Eksploatacija rada |
Kulminacija | Društveni sukobi | Otvoreni antagonizam |
Kroz sve faze radnje provlači se kajkavsko narječje kao autentični izraz narodnog života te ironija kao sredstvo kritike društvenog poretka. Khevenhillerovo ime postaje simbol strane vlasti dok kmetovi predstavljaju potlačeni narod u borbi za opstanak.
Analiza likova

U baladama Petrice Kerempuha, posebno u “Khevenhilleru”, likovi nisu tradicionalno razvijeni kao u klasičnim romanima. Karakterizacija se temelji na simbolici i alegoriji, gdje svaki lik predstavlja određene društvene pojave ili staleže.
Glavni likovi
- Petrica Kerempuh: Središnji lik balada koji utjelovljuje mudrost puka kroz svoju lukavost i domišljatost. Predstavlja glas potlačenog naroda koji kroz humor i ironiju kritizira društvene nepravde.
- Juraj Khevenhiller: Kapetan koji simbolizira stranu vlast i feudalno izrabljivanje. Njegovo ime postaje sinonim za represiju i tlačenje hrvatskog seljaštva.
Sporedni likovi
- Kmetovi: Kolektivni lik koji predstavlja potlačenu masu. Prikazani su kroz njihovu patnju, siromaštvo i borbu za preživljavanje u feudalnom sustavu.
- Vlastela: Predstavnici feudalne vlasti koji se pojavljuju kao bezimeni antagonisti. Simboliziraju društvenu nepravdu i izrabljivački sustav.
Odnosi između likova
Odnosi u djelu temelje se na društvenoj hijerarhiji 16. stoljeća:
Društveni sloj | Predstavnik | Karakteristike odnosa |
---|---|---|
Viša klasa | Khevenhiller | Dominacija i represija |
Srednji sloj | Petrica Kerempuh | Lukavstvo i otpor |
Niža klasa | Kmetovi | Podređenost i patnja |
Interakcije između likova obilježene su klasnim sukobom gdje Petrica Kerempuh koristi humor i satiru kao oružje protiv društvene nepravde. Kroz kajkavsko narječje likovi dobivaju autentičnost i vjerodostojnost u prikazu feudalnog društva.
Stil i jezik djela
Krležin “Khevenhiller” karakterizira bogata upotreba kajkavskog narječja preuzetog iz hrvatskih pjesmarica 16. stoljeća. Jezik djela odlikuje se izražajnom snagom te naglašenim socijalnim angažmanom koji prikazuje hrvatsku povijest kroz prizmu malog čovjeka.
Stilske figure i izražajna sredstva
Dominantne stilske figure u djelu su:
- Ironija i sarkazam u prikazu društvenih nepravdi
- Paradoks u suprotstavljanju balada i veselja Petrice Kerempuha
- Groteska u opisima feudalnog sustava
- Kontrast između gospodara i kmetova
- Metafore koje naglašavaju socijalnu nepravdu
Narativne tehnike
Krleža koristi nekoliko ključnih narativnih tehnika:
- Kronološko pripovijedanje povijesnih događaja
- Isprepletanje stvarnih povijesnih činjenica s fikcijom
- Mentalistički model u prikazu tjelesnosti
- Višeslojno pripovijedanje kroz različite perspektive
- Dokumentaristički elementi u opisu društvenih prilika
Ton i atmosfera
- Kritički ton prema društvenim nepravdama
- Pesimističan prikaz života kmetova
- Elementi crnog humora u suočavanju s teškoćama
- Satirični odnos prema vlasti
- Autentičan prikaz narodnog života kroz kajkavštinu
Simbolika i motivi
Pjesma “Khevenhiller” predstavlja složenu mrežu simbola i motiva koji oslikavaju društvene prilike 16. stoljeća. Kroz bogatu simboliku i alegorijske elemente, Krleža gradi višeslojnu kritiku feudalnog društva i položaja potlačenog naroda.
Simboli u djelu
- Juraj Khevenhiller – koruški kapetan simbolizira stranu vlast i represivni sustav koji guši narodne slobode
- Tvrđava Karlstadt – predstavlja prividnu zaštitu koja zapravo služi kao simbol opresije nad običnim pukom
- Kmetovi – utjelovljuju potlačene mase i njihovu borbu za preživljavanje u nepravednom sustavu
- Bedemi – simboliziraju barijeru između vlastele i običnog naroda te neuspješnu obranu od vanjskih prijetnji
Motivi
- Glad i siromaštvo – dominantni motivi koji ocrtavaju tešku stvarnost kmetova
- Fizički rad – prikazuje izrabljivanje i iscrpljivanje radne snage
- Strano plemstvo – motiv koji naglašava klasne razlike i društvenu nepravdu
- Kajkavsko narječje – služi kao autentični izraz narodnog života i otpora
Alegorija i metafora
- Gradnja tvrđave kao metafora uzaludnog rada i žrtve
- Khevenhillerovo ime kao alegorija strane dominacije
- Kmetovski život kao metafora vječne borbe za opstanak
- Feudalni odnosi kao alegorija društvene nepravde kroz povijest
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Khevenhillerova lektira predstavlja značajan element u Krležinom književnom stvaralaštvu, posebno u kontekstu njegovih balada. Kroz ovo djelo Krleža integrira višestruke slojeve povijesnog i društvenog značaja koji oslikavaju kompleksnost hrvatske kulturne baštine.
Povijesne okolnosti
Krležino korištenje Khevenhillerove tematike odražava složene društveno-političke prilike 16. stoljeća:
- Feudalni sustav: Dominacija stranog plemstva nad hrvatskim seljaštvom
- Vojna krajina: Karlstadt (Karlovac) kao strateška obrambena točka
- Društvena hijerarhija: Jasna podjela između vlastele i kmetova
- Seljački bunovi: Razdoblje intenzivnih socijalnih nemira
Društvena kritika
Kroz Khevenhillerovu lektiru, Krleža gradi snažnu kritiku društvenog poretka:
- Klasna borba: Prikaz sukoba između plemstva i potlačenih masa
- Ekonomska nejednakost: Dokumentiranje siromaštva i izrabljivanja kmetova
- Kulturna dominacija: Utjecaj stranog plemstva na domaće stanovništvo
- Društvena nepravda: Kritički osvrt na sustav koji omogućava izrabljivanje
Kulturni elementi
Djelo inkorporira različite kulturne aspekte koji grade autentičnost narativa:
Kulturni element | Značaj |
---|---|
Kajkavsko narječje | Autentični izraz narodnog života |
Narodne predaje | Očuvanje kulturnog identiteta |
Folklorna tradicija | Prikaz svakodnevnog života |
Povijesni zapisi | Dokumentaristički pristup tematici |
Krležin pristup Khevenhillerovoj tematici stvara složenu mrežu povijesnih činjenica i književne fikcije koja služi kao svjedočanstvo vremena i društvenih okolnosti 16. stoljeća.
Interpretacija i kritički osvrt
Pjesma Khevenhiller predstavlja složenu književnu strukturu kroz dva temeljna tematska dijela. Prvi dio donosi univerzalni prikaz ljudske egzistencije s fokusom na zagorske kmetove u hrvatskoj povijesti. Krleža majstorski oslikava njihov društveno-egzistencijalni položaj kroz prizmu siromaštva, izrabljivanja i teškog fizičkog rada.
Korištenje učene kajkavštine predstavlja svjesni književni izbor kojim Krleža:
- Čuva autentičnost narodnog izraza
- Sprječava odumiranje kajkavskog narječja
- Pojačava umjetnički dojam djela
- Stvara snažniju poveznicu s povijesnim kontekstom
Socijalna komponenta djela manifestira se kroz nekoliko ključnih elemenata:
Element | Značenje |
---|---|
Simbolika imena | Juraj Khevenhiller kao predstavnik strane vlasti |
Prostor radnje | Tvrđava Karlstadt (Karlovac) kao simbol obrane |
Društveni kontekst | Feudalno izrabljivanje kmetova |
Jezični izraz | Kajkavsko narječje kao glas potlačenih |
Kritički aspekt pjesme očituje se u Krležinom beskompromisnom prikazu društvene nepravde. Autor kroz ironiju i sarkazam razotkriva okrutnost feudalnog sustava gdje domaća i strana vlastela jednako izrabljuju hrvatske kmetove. Pjesnička forma služi kao moćno sredstvo socijalne kritike, pretvarajući Khevenhiller u svojevrsni umjetnički dokument o patnjama običnog čovjeka u nepravednom društvenom poretku.
Vlastiti dojam i refleksija
“Khevenhiller” ostavlja snažan dojam kroz spoj društvene kritike i umjetničke virtuoznosti. Krležina majstorska upotreba kajkavštine stvara autentičnu atmosferu feudalnog doba, dok istovremeno služi kao moćno sredstvo društvene kritike.
Pjesnički izraz u djelu posebno je dojmljiv kroz:
- Složenu jezičnu strukturu koja spaja arhaične i moderne elemente
- Brutalno iskrene opise društvene nepravde
- Satiričnu oštricu usmjerenu prema vlasteli
- Emotivni prikaz patnje običnog čovjeka
Posebno upečatljiv aspekt djela je način na koji Krleža koristi humor kao obrambeni mehanizam potlačenih. Kroz gorki smijeh i sarkazam, kmetovi pronalaze snagu za preživljavanje u nepravednom sustavu.
Simbolika djela djeluje na više razina:
Simbol | Značenje |
---|---|
Khevenhiller | Represija strane vlasti |
Tvrđava | Fizička manifestacija opresije |
Kajkavština | Otpor kulturnoj dominaciji |
Kmetovi | Kolektivna patnja naroda |
Krležin umjetnički izraz postiže vrhunac u trenutcima kada spaja narodnu mudrost s oštrom društvenom kritikom. Kroz živopisne opise svakodnevice zagorskih kmetova stvara se intimna poveznica s čitateljem, dok istovremeno razotkriva univerzalne istine o ljudskoj prirodi i društvenoj nepravdi.