Ranko Marinković svojim remek-djelom “Kiklop” stvara jedinstven književni univerzum koji ocrtava Zagreb uoči Drugog svjetskog rata. Kroz prizmu glavnog lika Melkiora Tresića roman istražuje dubine ljudske psihe i strahove koji se javljaju pred nadolazećom ratnom prijetnjom.
“Kiklop” je antiratni roman objavljen 1965. godine koji prati život zagrebačkog intelektualca Melkiora Tresića. Djelo se smatra jednim od najznačajnijih romana hrvatske književnosti 20. stoljeća, a posebno se ističe svojom složenom kompozicijom i bogatim intertekstualnim vezama.
Marinkovićeva virtuozna proza isprepliće elemente groteske, ironije i psihološke analize, stvarajući slojevito djelo koje i danas plijeni pažnju čitatelja svojom umjetničkom snagom i aktualnom porukom o besmislenosti rata.
Uvod u lektiru
Roman “Kiklop” predstavlja vrhunac književnog stvaralaštva hrvatske moderne književnosti. Ovo kompleksno djelo donosi bogatu analizu ljudske psihe kroz prizmu predratnog vremena.
Autor
Ranko Marinković (1913-2001) rođen je na otoku Visu, u mjestu Komiža. Svoj književni put započeo je kao pjesnik i novelist, da bi kasnije postao jedan od najznačajnijih hrvatskih romanopisaca 20. stoljeća. Obrazovanje je stekao na Filozofskom fakultetu u Zagrebu gdje je diplomirao filozofiju. Marinkovićev opus karakterizira:
- Izrazita sklonost psihološkoj analizi likova
- Briljantan ironijski odmak od stvarnosti
- Specifičan mediteranski senzibilitet
- Vrhunska jezična stilizacija
Žanr i književna vrsta
“Kiklop” je modernistički roman koji kombinira nekoliko književnih žanrova:
Žanrovska odrednica | Karakteristike u romanu |
---|---|
Psihološki roman | Dubinska analiza glavnog lika |
Društveni roman | Prikaz zagrebačke intelektualne elite |
Ratni roman | Atmosfera pred početak rata |
Egzistencijalistički roman | Propitivanje smisla života |
- Fragmentarnu naraciju
- Tehniku struje svijesti
- Brojne intertekstualne reference
- Miješanje realističkih i fantastičnih elemenata
Mjesto i vrijeme

Zagrebačke ulice i kultne kavane predstavljaju centralnu pozornicu romana “Kiklop”. Radnja se odvija u kulturnim i boemskim krugovima prijeratnog Zagreba, s posebnim naglaskom na dvije ikonične lokacije – “Ugodan kafić” i “Dajdam”. Ova mjesta služe kao okupljališta gradskih intelektualaca, umjetnika i ekscentrika koji čine složeni društveni mozaik romana.
Vremenski okvir romana precizno je smješten u period od jeseni 1940. do proljeća 1941. godine. Zagreb tog vremena karakterizira posebna atmosfera:
- Tjeskoba prožima svakodnevicu građana
- Strah od nadolazećeg rata dominira društvenim odnosima
- Otuđenje postaje sve izraženije među stanovnicima
- Raspad etičkih vrijednosti zahvaća zagrebački boemski milje
Marinković majstorski oslikava Zagreb kao grad na prekretnici, uhvaćen između predratne dekadencije i nadolazeće katastrofe. Gradski prostori – od uskih uličica do zadimljenih kavana – postaju svjedoci transformacije društva pred ratnom prijetnjom.
Vremenske odrednice | Karakteristike razdoblja |
---|---|
Jesen 1940. | Početak društvenog raslojavanja |
Zima 1940/41. | Vrhunac tjeskobne atmosfere |
Proljeće 1941. | Kulminacija ratne prijetnje |
Tema i ideja djela

Marinkovićev roman “Kiklop” tematizira egzistencijalnu krizu čovjeka u predratnom Zagrebu, istražujući duboke psihološke i društvene promjene kroz prizmu glavnog lika Melkiora Tresića.
Glavna tema
Središnja tema romana je tjeskobna atmosfera i dehumanizacija društva u zagrebačkom boemskom miljeu neposredno prije početka Drugog svjetskog rata. Fokus je na unutarnjoj borbi glavnog protagonista Melkiora Tresića koji proživljava duboku egzistencijalnu krizu. Njegova psihološka previranja odražavaju kolektivnu tjeskobu društva suočenog s prijetnjom rata.
Sporedne teme
- Strah i otuđenje: Marinković kroz likove intelektualaca prikazuje sveprisutni strah od smrti i rastuće otuđenje među ljudima
- Društveni raspad: Prikaz moralnog propadanja društva kroz dekadentne scene u zagrebačkim kavanama
- Erotizam i ljubav: Kompleksni odnos Melkiora i Vivijane te općenita seksualna raspojasanost kao bijeg od stvarnosti
- Intelektualna kriza: Sukob razuma i instinkta u svijetu koji gubi moralni kompas
Ideja djela
Osnovna ideja romana je prikaz destrukcije humanističkih vrijednosti pred naletom ratnog bezumlja. Marinković kroz lik Melkiora pokazuje kako rat razara ne samo društvene strukture već i ljudsku psihu. Autor kritički sagledava poziciju intelektualca u vremenu kada prijeti potpuni slom civilizacije.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Kiklop | Simbol rata koji proždire ljude |
Kavane | Prostor dekadencije i moralne propasti |
Glad | Metafora za egzistencijalnu prazninu |
ATMA | Simbol iracionalnog straha i paranoje |
Vivijana | Predstavlja erotsku žudnju i bijeg od stvarnosti |
Kompozicija djela

“Kiklop” ima složenu narativnu strukturu koja se razvija kroz pet ključnih dijelova, prateći psihološku transformaciju glavnog lika Melkiora Tresića u predratnom Zagrebu.
Uvod
Radnja započinje u Zagrebu pred početak Drugog svjetskog rata. Melkior Tresić, novinski kritičar, suočava se s mogućnošću vojne mobilizacije. Njegov strah od rata manifestira se kroz pokušaje izbjegavanja novačenja ekstremnim postom i izgladnjivanjem. Marinković ocrtava atmosferu grada kojeg ironično naziva “Zoopolis”, stvarajući okruženje ispunjeno tjeskobom i neizvjesnošću.
Zaplet
Narativna struktura prati Melkiorovo lutanje gradskim ulicama i kavanama. Središnji dio radnje odvija se u kavanama “Ugodan kafić” i “Dajdam”, gdje protagonist provodi vrijeme s prijateljima:
- Ugo: cinični intelektualac
- Fernando: umjetnička duša
- Maestro: ekscentrični glazbenik
Melkiorova svakodnevica ispunjena je bizarnim događajima, teatralnim scenama i crnohumornim situacijama. U ovom dijelu uvodi se i ljubavna priča s Vivijanom te umetnuta priča o brodolomcu s broda “Menelaj”.
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se kroz nekoliko ključnih događaja:
- Melkiorovo psihičko rastrojstvo dostiže vrhunac
- Maestrova tragična smrt
- Intenziviranje ratne prijetnje
- Eskalacija odnosa s Vivijanom
Rasplet
Ratna stvarnost konačno stiže u Zagreb. Melkior doživljava totalni psihički slom, suočavajući se s vlastitim strahovima i neizbježnošću rata. Njegova glad postaje metafora za opću destrukciju humanističkih vrijednosti.
Zaključak
Završni dio romana donosi konačnu dezintegraciju Melkiorova svijeta. Njegova osobna drama postaje univerzalna priča o ljudskoj nemoći pred ratnim bezumljem. Marinković maestralno zaokružuje kompoziciju preplićući individualnu i kolektivnu tragediju.
Kratki sadržaj

Roman prati dramatičnu egzistencijalnu sudbinu Melkiora Tresića, zagrebačkog intelektualca i novinskog kritičara. Radnja se odvija u Zagrebu neposredno prije početka Drugog svjetskog rata, gdje Melkior proživljava intenzivnu psihološku krizu.
Glavni lik Melkior Tresić provodi dane lutajući zagrebačkim ulicama i kavanama, mučen anksioznošću i strahom od novačenja. Njegov pokušaj izbjegavanja vojne službe manifestira se kroz namjerno izgladnjivanje i ekstremni post, što dodatno pojačava njegovu psihičku nestabilnost.
Kroz zagrebačke kavane poput “Ugodnog kafića” i “Dajdama” kreću se ekscentrični likovi koji oblikuju Melkiorovu svakodnevicu:
- Ugo: Cinični intelektualac koji utjelovljuje skepticizam prema društvu
- Fernando: Umjetnička duša s izraženim romantičarskim pogledom na svijet
- Maestro: Ekscentrični glazbenik čija tragična sudbina dodatno potresa Melkiora
Melkior postaje pasivni promatrač grotesknih zbivanja oko sebe, svjedočeći propadanju europske kulture i pojavi novog barbarstva u društvu. Njegova osobna drama prerasta u univerzalnu priču o nemoći pojedinca pred ratnim bezumljem, dok se Zagreb transformira iz grada intelektualaca i umjetnika u prostor straha i neizvjesnosti.
Ključni elementi radnje | Karakteristike |
---|---|
Vrijeme radnje | Jesen 1940. – proljeće 1941. |
Mjesto radnje | Zagreb (kavane, ulice) |
Glavni motivi | Strah, glad, otuđenje |
Žanrovska obilježja | Psihološki roman, ratni roman |
Marinković majstorski isprepliće individualnu dramu glavnog lika s kolektivnom tjeskobom predratnog vremena, stvarajući složenu narativnu strukturu koja ocrtava dekadenciju društva i slom humanističkih vrijednosti.
Redoslijed događaja

“Kiklop” prati jasno strukturiran kronološki slijed događaja koji se odvijaju u Zagrebu od jeseni 1940. do proljeća 1941. godine. U prvoj fazi romana pratimo Melkiora Tresića, kazališnog kritičara, koji se suočava s rastućom tjeskobom zbog mogućeg poziva u vojsku. On besciljno luta zagrebačkim ulicama i kavanama, pokušavajući pobjeći od stvarnosti koja ga okružuje.
Središnji dio romana obilježava Melkiorova dramatična odluka o gladovanju. Uvjeren da će ekstremnim postom i namjernim izgladnjivanjem izbjeći vojnu obavezu, Melkior se podvrgava fizičkom samokažnjavanju. Ova epizoda predstavlja vrhunac njegove osobne egzistencijalne krize i simbolički odražava dubinu njegove psihološke patnje.
Paralelno s Melkiorovim osobnim previranjima, radnja se često premješta u dvije kultne zagrebačke kavane – “Ugodan kafić” i “Dajdam”. U tim prostorima odvijaju se groteskni i crnohumorni susreti s njegovim prijateljima:
- Ugo: cinični intelektualac
- Fernando: umjetnička duša društva
- Maestro: ekscentrični glazbenik
Melkior tijekom ovih susreta uglavnom zauzima poziciju pasivnog promatrača, dok se oko njega odvijaju bizarna zbivanja koja oslikavaju dekadenciju predratnog društva. Kroz fragmentiranu naraciju i složenu mrežu događaja, roman gradi atmosferu neizbježne katastrofe koja se nadvija nad gradom.
Razdoblje | Lokacija | Ključni događaji |
---|---|---|
Jesen 1940. | Zagreb | Početak Melkiorove tjeskobe |
Zima 1940/41. | Zagrebačke kavane | Susreti s prijateljima |
Proljeće 1941. | Zagreb | Vrhunac psihičke krize |
Analiza likova

Romani likovi u “Kiklopu” predstavljaju složenu galeriju karaktera koji oslikavaju društvenu i psihološku panoramu predratnog Zagreba. Svaki lik nosi vlastitu simboliku i doprinosi višeslojnosti djela kroz svoje jedinstvene karakteristike i međusobne odnose.
Glavni likovi
Melkior Tresić dominira romanom kao kompleksni protagonist čija se osobnost raslojava kroz različite dimenzije:
- Profesionalni identitet: Kazališni kritičar i novinar koji svojim intelektualnim radom održava privid normalnosti u kaotičnom vremenu
- Psihološki profil: Anksiozna osobnost opterećena egzistencijalnim strahovima i paranoičnim vizijama
- Društvena uloga: Pasivni promatrač koji kroz svoju izoliranost reflektira kolektivnu tjeskobu društva
- Simbolička funkcija: Utjelovljenje intelektualca pred ratnom prijetnjom koji kroz glad pokušava izbjeći mobilizaciju
Sporedni likovi
Marinković stvara živopisnu skupinu sporednih likova koji funkcioniraju kao kontrapunkt Melkiorovoj introvertinosti:
Ključni sporedni likovi:
- Maestro: Ekscentrični glazbenik koji unosi element umjetničke ekstravagancije
- Ugo: Cinični intelektualac koji predstavlja glas razočaranog kriticizma
- Don Fernando: Teatralni umjetnik čija pojava dodatno naglašava atmosferu dekadencije
Odnosi između likova
- Melkior održava distancirane odnose s ostalim likovima, promatrajući njihove groteskne predstave
- Maestro-Ugo-Fernando trio stvara dinamični kontrast Melkiorovoj pasivnosti
- Društvene veze razvijaju se prvenstveno kroz kavanske susrete koji postaju mikrokozmos predratnog društva
- Likovi međusobno komuniciraju kroz ironiju, sarkazam i intelektualne rasprave koje naglašavaju njihovu alijenaciju
Stil i jezik djela
Roman “Kiklop” ističe se iznimno kompleksnim jezičnim izrazom koji kombinira eruditsku prozu s bogatim intertekstualnim vezama. Marinkovićev jedinstveni stil karakterizira spoj visokog književnog izraza s elementima ironije, groteske i simbolike.
Stilske figure i izražajna sredstva
Marinkovićev književni izraz obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje tekstu daju posebnu umjetničku snagu:
- Inverzije u rečeničnoj strukturi naglašavaju ključne pojmove i stvaraju dramatski efekt
- Hiperbole pojačavaju intenzitet doživljaja i naglašavaju psihološka stanja likova
- Paradoksi ističu složenost egzistencijalnih situacija i moralne dileme
- Aluzije na klasičnu literaturu (Homer, Sofoklo, Shakespeare) grade složenu intertekstualnu mrežu
Narativne tehnike
Marinković koristi sofisticirane narativne postupke za oblikovanje romanesknog svijeta:
- Tehnika struje svijesti prikazuje unutarnje stanje Melkiora Tresića
- Fragmentarna naracija odražava kaotičnost predratnog vremena
- Izmjena perspektiva između objektivnog pripovjedača i subjektivnog doživljaja
- Montaža različitih književnih žanrova (drama, poezija, novinski članci)
Ton i atmosfera
Dominantni ton romana kreće se između:
- Ironičnog odmaka od stvarnosti
- Grotesknog prikaza društvene situacije
- Tjeskobne atmosfere predratnog vremena
- Satiričnog odnosa prema intelektualnim krugovima
Marinković vješto manipulira atmosferom, stvarajući napetost između humorističnih elemenata i duboke egzistencijalne tjeskobe. Jezik postaje instrument za izražavanje kolektivne paranoje i straha od nadolazećeg rata.
Simbolika i motivi
Roman “Kiklop” Ranka Marinkovića predstavlja složeno književno djelo prožeto bogatom simbolikom i alegorijskim značenjima. Marinkovićev književni izraz koristi višeslojne simbole za prenošenje dublje poruke o dehumanizaciji društva i ratnim strahovima.
Simboli u djelu
Ključni simboli u romanu nose snažna alegorijska značenja:
- Kiklop predstavlja destruktivnu silu rata koja prijeti uništenjem humanosti i civilizacije
- Zoopolis simbolizira grad Zagreb pretvoren u džunglu gdje vlada zakon jačega
- Ljudi-lutke označavaju pojedince lišene vlastite volje i individualnosti
- ATMA simbolizira prijetnju rata koja proždire ljudske duše
- Mehaničko kazalište predstavlja apsurdnost ljudske egzistencije u ratnom vremenu
Motivi
Roman razvija nekoliko dominantnih motiva:
- Glad kao fizička i duhovna praznina modernog čovjeka
- Strah od rata i dehumanizacije društva
- Otuđenost pojedinca u urbanom okruženju
- Erotizam kao pokušaj bijega od stvarnosti
- Intelektualna kriza pred nadolazećom katastrofom
Alegorija i metafora
Marinković gradi složenu mrežu alegorijskih značenja:
- Kavane postaju metafora za propast građanskog društva
- Melkiorovo izgladnjivanje alegorijski prikazuje moralno propadanje
- Odnosi među likovima metaforički oslikavaju društvene odnose
- Gradski prostor postaje alegorija kaotičnog svijeta na rubu rata
Svaki simbol i motiv u “Kiklopu” doprinosi stvaranju kompleksne slike društva uhvaćenog u vrtlog predratnog bezumlja i straha.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “Kiklop” uronjen je u specifični povijesni trenutak Zagreba s kraja 1940. i početka 1941. godine. Atmosfera predratnog kaosa prožima svaku stranicu djela, dok se nad gradom nadvija sjena nadolazećeg Drugog svjetskog rata. Marinković majstorski portretira društvo na rubu kolektivne paranoje, gdje svakodnevica postaje sve teža pod teretom neizvjesnosti.
Društveni kontekst romana očituje se kroz nekoliko ključnih dimenzija:
- Intelektualna sredina okupljena u zagrebačkim kavanama poput “Ugodnog kafića” i “Dajdama”
- Umjetnički krugovi koji održavaju privid normalnosti unatoč rastućem kaosu
- Građanski sloj suočen s raspadom tradicionalnih vrijednosti
- Marginalizirane skupine koje dodatno naglašavaju društvenu dezintegraciju
Kulturološka dimenzija “Kiklopa” posebno je značajna jer roman pripada razdoblju druge moderne (1952.-1969.). Marinković stvara složenu mrežu kulturnih referenci:
Kulturni elementi | Značaj u romanu |
---|---|
Kavanska kultura | Središte intelektualnog života |
Književne aluzije | Poveznica s europskom tradicijom |
Umjetnička scena | Odraz društvene dekadencije |
Medijski prostor | Platforma za kritiku društva |
Sva tri konteksta – povijesni, društveni i kulturni – međusobno se prožimaju stvarajući kompleksnu sliku Zagreba na povijesnoj prekretnici. Marinković kroz prizmu ovih konteksta gradi univerzalnu priču o ljudskoj prirodi u vremenu krize, stvarajući djelo koje nadilazi svoje povijesne okvire.
Interpretacija i kritički osvrt
“Kiklop” predstavlja složenu književnu strukturu koja spaja nekoliko žanrovskih odrednica – od psihološkog i egzistencijalističkog do društvenog romana. Marinkovićev pristup karakterizira višeslojna narativna tehnika koja se očituje kroz:
Psihološku dimenziju:
- Melkior Tresić kao kompleksni protagonist prolazi kroz duboku psihološku transformaciju
- Unutarnji monolozi razotkrivaju strahove pred ratnom prijetnjom
- Psihička dezintegracija glavnog lika odražava kolektivnu tjeskobu društva
Društvenu kritiku:
- Prikaz dekadentnog zagrebačkog društva kroz kavanske scene
- Ironijski odmak od intelektualne elite predratnog vremena
- Kritika militarizma kroz groteskne prizore vojne dehumanizacije
Marinković vješto koristi književne postupke koji produbljuju interpretativne slojeve:
- Fragmentarna naracija koja odražava kaotičnost vremena
- Tehnika struje svijesti koja dočarava Melkiorovu rastrojenost
- Spoj realističkih i fantastičnih elemenata
Simbolička razina romana otkriva se kroz:
Simbol | Značenje |
---|---|
Kiklop | Destruktivna sila rata |
Zoopolis | Zagreb kao urbana džungla |
Glad | Fizička i duhovna praznina |
ATMA | Mistični element koji simbolizira smrt |
Roman funkcionira kao složena alegorija modernog društva u krizi, gdje se individualna drama glavnog lika pretvara u univerzalnu priču o ljudskoj nemoći pred povijesnim silnicama. Marinkovićev stil kombinira eruditsku prozu s elementima groteske, stvarajući jedinstveni književni izraz koji i danas fascinira čitatelje svojom umjetničkom snagom.
Vlastiti dojam i refleksija
Marinkovićev “Kiklop” ostavlja snažan dojam kompleksnog književnog djela koje zahtijeva aktivno sudjelovanje čitatelja u interpretaciji. Roman provocira različite emocionalne reakcije kroz svoje slojeve značenja i stilske postupke.
Psihološka dimenzija romana posebno je upečatljiva u načinu kako prikazuje unutarnju borbu glavnog lika. Melkiorova paranoja, strahovi i tjeskoba stvaraju gotovo opipljivu atmosferu koja uvlači čitatelja u vrtlog njegovih misli i osjećaja.
Autorova upotreba ironije i groteske djeluje izrazito efektno u:
- Portretiranju zagrebačke kavanske scene
- Karakterizaciji ekscentričnih likova
- Prikazu društvene dezintegracije
- Kritici intelektualne elite
Posebno fascinira način kako Marinković isprepliće:
Elementi romana | Učinak na čitatelja |
---|---|
Eruditske reference | Intelektualni izazov |
Simbolika | Višeslojnost značenja |
Psihološka analiza | Emocionalna povezanost |
Groteskni humor | Kritička distanca |
Tehnička virtuoznost teksta očituje se u besprijekornoj kontroli narativnog toka, gdje se izmjenjuju različiti stilski registri – od filozofskih promišljanja do grotesknih scena zagrebačkog noćnog života. Marinkovićeva sposobnost da održi napetost kroz složenu mrežu odnosa između likova pokazuje izvanrednu književnu vještinu.
Fragmentarna struktura i stream-of-consciousness tehnika stvaraju dojam kaotičnosti koji savršeno odgovara tematici djela. Čitatelj se nalazi u poziciji gdje mora aktivno povezivati dijelove slagalice, što pojačava umjetnički doživljaj romana.