U srcu hrvatske književnosti za mlade nalazi se iznimno djelo Božidara Prosenjaka “Konjic bez konjanika”. Ova dirljiva priča o drvenom konjiću za ljuljanje osvaja čitatelje već desetljećima svojom jedinstvenom perspektivom i dubokom simbolikom.
“Konjic bez konjanika” je roman za djecu i mlade autora Božidara Prosenjaka, objavljen 1996. godine. Kroz priču o drvenom konjiću za ljuljanje, djelo istražuje teme odrastanja, samoće i prijateljstva, predstavljajući ih na način koji je pristupačan mladim čitateljima.
Prosenjakov književni stil i način na koji isprepliće stvarnost i maštu čini ovo djelo nezaobilaznim dijelom školske lektire. Kroz jedinstvenu perspektivu običnog drvenog konjića, pisac otvara vrata u svijet gdje predmeti ožive i nose duboke životne poruke.
Uvod u lektiru
“Konjic bez konjanika” je dirljiva priča o drvenom konjiću za ljuljanje koji otkriva životne istine kroz vlastita iskustva i susrete. Djelo se ističe jedinstvenom perspektivom pripovjedača-predmeta koji promatra svijet oko sebe.
Autor
Božidar Prosenjak, hrvatski književnik rođen 1948. godine u Koprivnici, autor je ovog književnog djela. Njegov opus uključuje brojne knjige za djecu i mlade:
- “Divlji konj” (1989.)
- “Sijač sreće” (1993.)
- “Konjic bez konjanika” (1996.)
- “Tišina” (2001.)
Prosenjakov književni rad karakterizira spoj realnosti i mašte te sposobnost prenošenja dubokih životnih poruka kroz jednostavne priče. Njegov stil pisanja odlikuje se jasnoćom izraza i bogatim metaforama.
Žanr i književna vrsta
“Konjic bez konjanika” pripada sljedećim književnim kategorijama:
Žanrovske odrednice:
- Dječji roman
- Fantastična priča
- Bildungsroman
Književne karakteristike:
Element | Opis |
---|---|
Naracija | Ispovjedna forma |
Perspektiva | Ich-forma (prvo lice) |
Stil | Alegorijski |
Ciljana publika | Djeca i mladi |
Tekst kombinira elemente bajke s realističnim zapažanjima o ljudskoj prirodi. Personifikacija glavnog lika – drvenog konjića – omogućuje jedinstveni pogled na svijet kroz oči neživog predmeta koji postaje svjestan svoje okoline.
Mjesto i vrijeme

Ciklus pjesama ‘Konjic bez konjanika’ iz zbirke ‘Biti ili ne’ Jure Kaštelana objavljen je 1955. godine. Pjesnički ciklus odlikuje se univerzalnim pristupom bez specifičnih geografskih ili vremenskih određenja.
Prostorna dimenzija pjesama ostaje namjerno neodređena, što doprinosi univerzalnosti poruke. Pjesnik koristi apstraktne simbole i motive koji transcendiraju fizičke lokacije, stvarajući prostor koji je više metaforički nego stvaran.
Vremenska komponenta djela manifestira se kroz:
- Godinu objave: 1955.
- Modernistički period hrvatske književnosti
- Bezvremensku tematiku sukoba života i smrti
- Univerzalne motive prirode (mirisi, zvukovi, tišina)
Kaštelan u ovom ciklusu stvara filozofsko-simbolički prostor gdje se mjesto i vrijeme stapaju u jedinstvenu poetsku cjelinu. Izostanak konkretnih vremensko-prostornih odrednica omogućava čitatelju dublje povezivanje s univerzalnim temama koje djelo obrađuje.
Element | Karakteristika |
---|---|
Prostor | Apstraktan, neodređen |
Vrijeme | Univerzalno, bezvremensko |
Simboli | Filozofski, metaforički |
Kontekst | Modernistički |
Tema i ideja djela

Ciklus pjesama “Konjic bez konjanika” Jure Kaštelana predstavlja složenu umjetničku cjelinu koja istražuje fundamentalne aspekte ljudskog postojanja. Kroz dvanaest međusobno povezanih pjesama, autor gradi višeslojnu poetsku strukturu koja se bavi životnim pitanjima.
Glavna tema
Centralna tema ciklusa je vječiti sukob između života i smrti. Kaštelan razvija ovu temu kroz sve pjesme, stvarajući snažan kontrast između životne energije i neizbježnosti smrti. Kroz motiv konjića bez jahača, pjesnik simbolički prikazuje čovjekovu samoću pred egzistencijalnim izazovima.
Sporedne teme
Kaštelan u ciklusu razvija nekoliko značajnih sporednih tema:
- Ljubav kao pokretačka sila života
- Sloboda i ograničenja ljudskog postojanja
- Strah pred neizbježnim nestajanjem
- Ljudska nemoć pred silama prirode
- Unutarnji nemiri ljudskog duha
Ideja djela
Temeljna ideja ciklusa leži u prikazu neraskidive povezanosti života i smrti. Kaštelan kroz pjesničke slike pokazuje kako su ove dvije krajnosti međusobno uvjetovane i nerazdvojive. Pjesnik humanizira prirodne pojave kako bi dodatno naglasio psihološku dimenziju ljudskog postojanja.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Konjić | Simbol životne snage i slobode |
Odsutnost jahača | Predstavlja samoću i egzistencijalnu prazninu |
Prirodne pojave | Odražavaju unutarnja stanja čovjeka |
Kretanje i mirovanje | Simboliziraju životne mijene |
Kompozicija djela

Kompozicija “Konjica bez konjanika” sastoji se od dvanaest pjesama koje čine jednu tematsku cjelinu. Pjesme su strukturno organizirane oko centralne teme sukoba života i smrti, s posebnim naglaskom na korištenje različitih književnih tehnika i simbola.
Uvod
Ciklus započinje pjesmama koje uvode glavni motiv konjića i uspostavljaju temeljni ton zbirke. Metrička struktura varira između vezanog stiha (osmerci i deseterci) i slobodnog stiha, što stvara dinamičan ritam. Pjesnik koristi gramatičke paralelizme i anafore za naglašavanje ključnih motiva.
Zaplet
Središte ciklusa obilježavaju pjesme koje produbljuju simboliku kroz:
- Opkoračenja i inverzije
- Ponavljajuće motive života i smrti
- Složene metafore i alegorije
- Sinonimske nizove
Vrhunac
Kulminacija ciklusa donosi najintenzivnije pjesničke slike kroz:
- Isprepletanje različitih pjesničkih formi
- Najsnažnije simboličke prikaze
- Vrhunac sukoba između životnih sila
- Intenzivnu uporabu stilskih figura
Rasplet
U završnim pjesmama ciklusa dolazi do:
- Smirivanja pjesničkog ritma
- Razrješenja temeljnih motiva
- Povezivanja prethodnih simbola
- Stvaranja zaokružene pjesničke cjeline
Zaključak
- Povratak osnovnim temama
- Zaokruživanje simbolike konjića
- Konačno razrješenje sukoba
- Stvaranje jedinstvene umjetničke cjeline
Strukturni element | Karakteristike |
---|---|
Metrička struktura | Osmerci, deseterci, slobodni stih |
Stilske figure | Anafore, epifore, paralelizmi |
Glavni motivi | Konjić, život, smrt |
Pjesničke forme | Vezani i slobodni stih |
Kratki sadržaj

Ciklus “Konjic bez konjanika” sastoji se od dvanaest pjesama koje čine središnji dio zbirke “Biti ili ne” autora Jure Kaštelana iz 1955. godine. Svaka pjesma u ciklusu donosi jedinstvenu kombinaciju metričkih struktura od vezanog do slobodnog stiha.
Pjesme karakterizira bogata uporaba stilskih figura:
- Česta opkoračenja koja stvaraju dinamičan ritam
- Inverzije koje naglašavaju ključne motive
- Osmerci i deseterci u vezanom stihu
- Slobodni stih koji omogućuje poetsku slobodu
Tematska okosnica ciklusa gradi se oko nekoliko ključnih elemenata:
Element | Simbolika |
---|---|
Konjic | Simbol napuštenosti i samoće |
Odsutni konjanik | Metafora izgubljenog života |
Sukob života i smrti | Centralna tema ciklusa |
Posebnost ciklusa leži u završnoj, dvanaestoj pjesmi koja daje ime cijeloj zbirci. U njoj konj doziva i žali za svojim konjanikom kojeg je odnijela smrt, što predstavlja vrhunac simboličkog prikaza egzistencijalne tematike. Svaka pojedinačna pjesma, iako samostalna, dobiva dodatnu dimenziju značenja kad se sagleda kao dio cjeline, stvarajući složenu mrežu međusobno povezanih motiva i simbola.
Redoslijed događaja

Ciklus pjesama “Konjic bez konjanika” ne prati klasičnu kronološku strukturu naracije. Pjesme su organizirane tematski, stvarajući mozaik međusobno povezanih simbola i motiva koji grade jedinstvenu umjetničku cjelinu.
Raspored pjesama u ciklusu strukturiran je na sljedeći način:
Pozicija | Karakteristike |
---|---|
Početne pjesme | Uvode glavne motive i uspostavljaju atmosferu |
Središnje pjesme | Razvijaju simboliku i produbljuju tematiku |
Završna pjesma | Naslovna pjesma koja zaokružuje ciklus |
Tematska organizacija pjesama gradi se kroz:
- Simboličke veze između pjesama koje stvaraju dublje značenje
- Ponavljanje ključnih motiva života i smrti
- Gradaciju emotivnog intenziteta kroz ciklus
- Povezivanje individualnih pjesama u koherentnu cjelinu
Završna pjesma “Konjic bez konjanika” djeluje kao kulminacija ciklusa, gdje simbol napuštenog konjića doseže svoj puni značaj. Ova struktura omogućava čitatelju postupno otkrivanje složenih odnosa između života i smrti kroz dvanaest međusobno povezanih pjesničkih cjelina.
Analiza likova

Karakterizacija likova u djelu “Konjic bez konjanika” gradi se kroz njihove međusobne odnose i reakcije na događaje koji ih okružuju. Svaki lik nosi posebnu ulogu u razvoju radnje i doprinosi složenosti priče.
Glavni likovi
Poštovani Pogačić predstavlja tipičnog purgara suočenog s egzistencijalnim izazovima svog vremena. Njegove karakterne osobine uključuju:
- Nesigurnost u donošenju odluka
- Strah od autoriteta
- Prilagodljivost situaciji
- Težnju za mirnim životom
Gospa Pogačićka (Pepica) utjelovljuje snažan ženski lik koji se bori s vlastitim demonima. Njezine dominantne karakteristike su:
- Temperamentnost u reakcijama
- Odlučnost u kriznim situacijama
- Zaštitničko ponašanje prema obitelji
- Emotivna nestabilnost pod pritiskom
Sporedni likovi
Sporedni likovi grade atmosferu napetosti i konflikta kroz svoje distinktivne osobine:
Bucmasti oficir
- Prepoznatljiv po iglastim brcima
- Simbolizira autoritarnu vlast
- Izaziva strah kod drugih likova
Komandant
- Pojavljuje se u civilnom odijelu
- Predstavlja administrativnu moć
- Utječe na Pogačićevu sudbinu
Dragica
- Povezana s knjigom koju daje Pogačiću
- Unosi element promjene u radnju
- Djeluje kao katalizator događaja
Odnosi između likova
Odnos | Karakteristika | Utjecaj na radnju |
---|---|---|
Pogačić – Pepica | Bračni partneri u krizi | Stvara osnovnu napetost priče |
Pogačić – Oficir | Subordinacija i strah | Pokreće glavni konflikt |
Pepica – Komandant | Antagonizam | Produbljuje dramsku tenziju |
Stil i jezik djela
Stil i jezik u ciklusu “Konjic bez konjanika” Jure Kaštelana odlikuju se bogatom poetičnošću i specifičnom metričkom strukturom. Pjesnik kombinira elemente narodne predaje s modernom metaforikom, stvarajući jedinstveni poetski izraz.
Stilske figure i izražajna sredstva
Kaštelanova poezija temelji se na složenoj mreži stilskih figura:
- Metafore dominiraju pjesničkim izrazom, s centralnim motivom konja koji simbolizira život bez čovjeka
- Personifikacija prirodnih pojava stvara dramatičnu atmosferu
- Anafore i paralelizmi naglašavaju ključne motive kroz ponavljanje
- Sinestezija povezuje različite osjetilne doživljaje u jedinstvene pjesničke slike
Narativne tehnike
Pjesnik koristi različite narativne postupke za izgradnju značenja:
- Izmjena vezanog i slobodnog stiha
- Opkoračenja koja stvaraju ritmičku napetost
- Inverzije koje naglašavaju ključne riječi
- Fragmentarna struktura koja prati tok svijesti
Ton i atmosfera
- Mračna atmosfera prožeta slutnjom nestajanja
- Izmjena emotivnih stanja od melankolije do očaja
- Simbolički prikazi smrti kroz prirodne pojave
- Kontrastiranje svjetla i tame kao temeljnih motiva
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u djelu “Konjic bez konjanika” grade se kroz složenu mrežu metafora koje istražuju teme života, smrti i ljudske egzistencije. Pjesnički ciklus koristi snažne simbole za prikaz univerzalnih istina o ljudskom postojanju.
Simboli u djelu
Središnji simboli u djelu nose duboka značenja:
- Konjic bez konjanika predstavlja prazninu i odsutnost čovjeka, najavljujući smrt i nesreću
- Ptice simboliziraju dvojaku prirodu – životnu snagu kad lete slobodno te strah i nemoć kad svojim glasanjem najavljuju smrt
- Prirodni elementi poput tišine zore, zvuka lastavica te mirisa ruža i suncokreta ukazuju na prisutnost i odsutnost ljudskog elementa
- Golo drvo i njegove grane bez plodova simboliziraju umrtvljenost živoga
Motivi
Dominantni motivi prožimaju cijelo djelo:
- Sukob života i smrti kao temeljna tema
- Samoća i egzistencijalna praznina
- Strah od nestajanja
- Unutarnji nemiri ljudskog duha
- Sloboda i zarobljenost
Alegorija i metafora
- Personifikaciju prirodnih pojava
- Složene metaforičke slike konja i jahača
- Kontraste svjetla i tame
- Sinesteziju različitih osjetilnih doživljaja
- Fragmentarnu strukturu koja prati tok svijesti
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Ciklus pjesama “Konjic bez konjanika” nastao je u složenom periodu poslijeratne Jugoslavije 1955. godine. Društvene okolnosti toga vremena obilježene su obnovom zemlje nakon Drugog svjetskog rata, kada je društvo prolazilo kroz temeljite političke transformacije.
Povijesni kontekst djela duboko je ukorijenjen u traumatično iskustvo rata. Kaštelanov pjesnički izraz odražava kolektivno iskustvo gubitka kroz metaforu napuštenog konjića, što simbolizira prazninu nastalu odlaskom brojnih života. Ratna razaranja ostavila su neizbrisiv trag na društvenoj svijesti, a pjesnik to prenosi kroz slike:
- Prazan prostor gdje bi trebao biti jahač
- Motivi smrti isprepleteni sa životom
- Simboli gubitka i napuštenosti
Društveni kontekst pedesetih godina 20. stoljeća obilježen je:
Aspekt | Karakteristike |
---|---|
Politički | Izgradnja socijalističkog društva |
Kulturni | Propitivanje tradicionalnih vrijednosti |
Umjetnički | Odmak od socrealizma |
Kulturni okvir vremena karakterizira postupno otvaranje prema modernističkim strujanjima u umjetnosti. Kaštelan stvara u periodu kada književnost istražuje nove načine izražavanja, napuštajući dotadašnje konvencije. Njegov pjesnički izraz kombinira tradicionalne elemente s modernom metaforikom, stvarajući jedinstvenu poetsku viziju poslijeratnog društva.
- Egzistencijalne tjeskobe
- Društvene alijenacije
- Traženja identiteta u novom poretku
Interpretacija i kritički osvrt
Kaštelanov ciklus “Konjic bez konjanika” predstavlja složenu mrežu simbola i značenja kroz dvanaest međusobno povezanih pjesama. Pjesnički izraz balansira između tradicionalnog i modernog, koristeći raznovrsne metričke strukture od vezanog do slobodnog stiha.
Centralni motiv konjića bez jahača funkcionira kao višeslojni simbol koji označava:
- Egzistencijalnu prazninu
- Ljudsku samoću
- Suočavanje sa smrću
- Gubitak životnog smisla
Struktura ciklusa gradi se kroz tri ključne razine:
Razina | Karakteristike | Primjeri iz pjesama |
---|---|---|
Formalna | Izmjena vezanog i slobodnog stiha | Osmerci i deseterci |
Stilska | Opkoračenja i inverzije | Česte metafore prirode |
Simbolička | Spajanje konkretnog i apstraktnog | Konjić kao simbol smrti |
Pjesnički jezik karakterizira bogata metaforika prirode koja odražava unutarnja stanja ljudskog duha. Kaštelan stvara napetost između životnih impulsa i slutnje smrti kroz pažljivo građene pjesničke slike. Dinamika između ovih elemenata očituje se u:
- Kontrastiranju svjetla i tame
- Izmjeni ritmičkih obrazaca
- Gradaciji emotivnog intenziteta
- Ponavljanju ključnih motiva
Interpretativni fokus leži na univerzalnosti ljudskog iskustva pred egzistencijalnim pitanjima. Pjesnik izbjegava konkretne geografske ili vremenske odrednice, čime postiže bezvremensku kvalitetu poetskog izraza.
Vlastiti dojam i refleksija
Kaštelanovo djelo “Konjic bez konjanika” donosi fascinantnu poetsku sliku koja nadilazi tradicionalne okvire pjesničkog izraza. Kroz dvanaest pjesama ciklusa provlači se snažna simbolika koja ostavlja dubok trag na čitatelja, posebno kroz centralnu metaforu napuštenog konjića.
Način na koji pjesnik gradi atmosferu kroz izmjenu vezanog i slobodnog stiha stvara jedinstveni ritam koji pojačava emotivni doživljaj djela. Posebno je upečatljiva upotreba opkoračenja i inverzija koje stvaraju svojevrsnu napetost u tekstu, naglašavajući ključne trenutke pjesničkog izraza.
Simbolika djela je višeslojna:
- Konjić predstavlja univerzalni simbol napuštenosti
- Odsutnost jahača simbolizira gubitak životnog smisla
- Prirodni elementi pojačavaju osjećaj melankolije
Snaga pjesničkog izraza leži u sposobnosti povezivanja osobnog i univerzalnog iskustva. Kaštelan kroz metaforu konjića bez jahača uspješno prenosi duboku egzistencijalnu tjeskobu poslijeratnog vremena na čitatelja, stvarajući emotivnu rezonanciju koja ostaje dugo nakon čitanja.
Element djela | Umjetnički dojam |
---|---|
Struktura | Kompleksna i slojevita |
Simbolika | Bogata i univerzalna |
Emotivni učinak | Snažan i dugotrajan |
Posebno je dojmljiva pjesnikova vještina balansiranja između tradicije i modernosti, gdje kroz formu narodne predaje unosi suvremene metafore. Ovaj spoj stvara jedinstveni poetski izraz koji govori i današnjem čitatelju, čineći djelo bezvremenim.