Miroslav Krleža, jedan od najznačajnijih hrvatskih književnika 20. stoljeća, napisao je dramu “Kraljevo” koja i danas pobuđuje veliko zanimanje među čitateljima i kritičarima. Ovo ekspresionističko djelo, objavljeno 1915. godine, predstavlja vrhunac njegovog ranog stvaralaštva.
“Kraljevo” je ekspresionistička drama koja prikazuje kaotičnu noć na zagrebačkom sajmu. Kroz groteskne likove, fantastične elemente i složenu dramsku strukturu, Krleža stvara jedinstvenu sliku društvenog meteža i ljudskih strasti na zagrebačkom kraljevskom sajmu.
Drama se ističe svojim avangardnim pristupom i stilom koji ruši tradicionalne dramske konvencije. Spajajući elemente fantastike, naturalizma i društvene kritike, Krleža stvara djelo koje nadilazi vremenske okvire i govori o univerzalnim ljudskim temama.
Uvod u lektiru
Drama “Kraljevo” predstavlja jedan od najvažnijih dramskih tekstova hrvatske književnosti 20. stoljeća. Ovo kompleksno djelo donosi potpuno nov pristup dramskoj umjetnosti kroz spoj ekspresionističkih elemenata i društvene kritike.
Autor
Miroslav Krleža (1893-1981) napisao je “Kraljevo” 1915. godine, u ranoj fazi svog stvaralaštva. Njegov književni opus obuhvaća drame, romane, pjesme, eseje i kritike, a “Kraljevo” je nastalo u periodu njegovog intenzivnog dramskog stvaralaštva. Krleža je već tada pokazivao izrazitu sklonost prema eksperimentalnim književnim formama te kritičkom sagledavanju društvene stvarnosti.
Žanr i književna vrsta
- Groteskni elementi u prikazu likova
- Fantastični motivi isprepleteni s realističnim scenama
- Simultana dramska radnja na više razina
- Razaranje tradicionalne dramske forme
- Simbolički prikaz društvenog kaosa
Književni elementi | Karakteristike |
---|---|
Rod | Dramski |
Vrsta | Drama |
Žanr | Ekspresionistička drama |
Vrijeme nastanka | 1915. |
Broj činova | Jedan |
Mjesto i vrijeme

Drama “Kraljevo” postavljena je na zagrebačkom Kraljevskom sajmu tijekom jedne noći. Ovaj sajamski ambijent predstavlja mikrokozmos društvenih zbivanja i međuljudskih odnosa, gdje se isprepliću različiti društveni slojevi građanskog Zagreba.
Vrijeme radnje i nastanka drame otkriva važan kontekst:
Aspekt | Detalj |
---|---|
Godina nastanka | 1915. |
Prva objava | 1918. (u “Hrvatskoj rapsodiji”) |
Druga objava | 1933. (u “Legendama”) |
Vrijeme radnje | Jedna noć na sajmu |
Specifičnost drame očituje se u brisanju granica između:
- Prošlosti i sadašnjosti
- Stvarnosti i fantazije
- Života i smrti
- Sna i jave
Kraljevski sajam funkcionira kao simbolički prostor gdje se kroz groteskne prizore i simultane scene odvija radnja. Krleža koristi predratni zagrebački sajam kao pozornicu za prikaz društvenih previranja tog vremena. Scenski simultanizam omogućava istovremeno odvijanje više radnji na različitim dijelovima sajmišta, stvarajući dojam kaotičnog vrtloga života.
Vrijeme u drami nije linearno – prošlost, sadašnjost i budućnost se isprepliću kroz različite dramske situacije. Ovaj pristup vremenu karakterističan je za ekspresionističku dramu ranog 20. stoljeća, razdoblja u kojem je “Kraljevo” nastalo.
Tema i ideja djela

Krležina drama “Kraljevo” predstavlja složenu kritiku društva kroz kaotična zbivanja na zagrebačkom sajmu. Kroz ekspresionističke elemente i groteskne prizore, autor stvara višeslojnu sliku društvenih anomalija početkom 20. stoljeća.
Glavna tema
Središnja tema “Kraljeva” je prikaz društvene degeneracije i kaosa kroz simultane scene na sajmištu. Krleža majstorski ocrtava kolektivno ludilo masa kroz niz grotesknih likova i situacija koje se međusobno isprepliću. Dramski tekst naglašava društvene deformacije i moralno propadanje kroz karnevalsku atmosferu sajma.
Sporedne teme
- Kritika društvenih konvencija kroz ismijavanje praznovjerja i tradicionalnih običaja
- Vitalizam i karnevalski elementi koji odražavaju Krležin prometejski svjetonazor
- Propitivanje morala kroz prikaz različitih društvenih slojeva
- Sukob individualnog i kolektivnog u kontekstu masovnih okupljanja
Ideja djela
Osnovna ideja “Kraljeva” leži u prikazu bolesnog društva i njegovih manifestacija kroz različite likove i njihove interakcije. Krleža kritizira društvenu disfunkcionalnost povezujući likove, vrijeme i prostor u jedinstvenu cjelinu kaosa. Drama sugerira kako je društvena dezintegracija rezultat gubitka moralnih vrijednosti.
Motivi i simboli povezani s temom
Glavni motivi:
- Sajam kao simbol društvenog kaosa
- Ples mrtvaca (simbolizira društveni raspad)
- Noć (predstavlja moralni mrak)
- Groteskni likovi (odraz iskrivljenog društva)
Simbol | Značenje |
---|---|
Kraljevski sajam | Mikrokozmos društva |
Vrtešci | Cikličnost ljudskog ludila |
Zvona | Nagovještaj propasti |
Mrtvi | Kritika duhovne praznine |
Kompozicija djela

“Kraljevo” je strukturirano kao jednočinska drama koja se odvija tijekom jedne noći na zagrebačkom sajmu. Kompozicija djela temelji se na simultanim scenama koje se međusobno isprepliću stvarajući dojam kaotičnog vrtloga.
Uvod
Drama započinje u kasnim večernjim satima na Kraljevskom sajmu u Zagrebu. Masovna scena prepuna je različitih likova koji se kreću pozornicom u potpunom kaosu dok zvona zvone a svjetla blješte. Atmosfera je napeta a prostor ispunjen zvukovima sajamske vreve.
Zaplet
Radnja se razvija kroz niz paralelnih događaja koji se simultano odvijaju na sceni. Krleža uvodi različite dramske sukobe: ljubavni trokut Janeza Štijefa i Anke, prodaju mrtvačkih sanduka usred sajamskog veselja te bizarne dijaloge između pijanih sajmišnih posjetitelja.
Vrhunac
Kulminacija drame nastupa kada se pojavljuje Mrtvac koji vodi kolo mrtvih. Ples mrtvaca predstavlja središnji motiv koji simbolizira društveni kaos i propast. Scene postaju sve intenzivnije dok se različiti likovi stapaju u kolektivno ludilo.
Rasplet
Dramska napetost postupno se rasplinje kroz groteskne scene masovnog plesa. Likovi gube individualnost i postaju dio kolektivnog vrtloga. Sajamska atmosfera pretvara se u halucinantnu viziju društvenog rasapa.
Zaključak
Drama završava simboličkim svitanjem gdje se sve vraća u prvobitno stanje. Cikličnost vremena naglašena je povratkom na početnu točku uz zvuk crkvenih zvona koja najavljuju novi dan na sajmu.
Kompozicijski elementi | Karakteristike |
---|---|
Mjesto radnje | Zagrebački Kraljevski sajam |
Vrijeme | Jedna noć u kolovozu |
Struktura | Jednočinka |
Dramski postupak | Simultane scene |
Glavni motiv | Ples mrtvaca |
Kratki sadržaj

Drama “Kraljevo” odvija se tijekom jedne ljetne noći u kolovozu na Kraljevskom sajmu u predratnom Zagrebu. Sajamski prostor predstavlja mjesto kaosa gdje se isprepliću različiti društveni slojevi kroz groteskne scene masovnog ludila.
Središnja radnja započinje na sajmištu gdje se okuplja raznolika masa ljudi. Atmosfera je nabijena intenzivnim zvukovima tamburaša, vikom prodavača i žamorom posjetitelja koji stvaraju kakofoniju zvukova stapajući se s okolinom u jedinstvenu zvučnu kulisu.
Glavni likovi drame predstavljaju različite aspekte društvene degradacije:
- Herkules: Snažan sajamski zabavljač koji simbolizira fizičku snagu
- Anka: Prostitutka koja utjelovljuje moralno propadanje društva
- Štijef: Sajamski prodavač koji predstavlja malograđanski mentalitet
- Janez: Lik koji odražava praznovjerje i narodne običaje
Drama se razvija kroz simultane scene koje se međusobno isprepliću stvarajući dojam potpunog kaosa. Krleža koristi tehniku “halucinantne groteske” kako bi prikazao društveni metež i ljudske strasti u njihovom najsirovima obliku.
Ključni događaji se odvijaju kroz:
- Masovne scene na sajmu
- Ljubavne zaplete među likovima
- Groteskne prizore društvenog rasapa
- Pojavu nadnaravnih elemenata
Dramska napetost kulminira pojavom Mrtvaca koji predvodi kolo mrtvih, što simbolizira vrhunac društvenog kaosa i propasti. Svitanje i zvuk crkvenih zvona označavaju kraj dramske radnje, sugerirajući cikličnost ljudskog bezumlja.
Redoslijed događaja

Drama “Kraljevo” odvija se kroz niz simultanih scena koje se isprepliću tijekom jedne burne noći na zagrebačkom sajmu. Događaji se razvijaju sljedećim redoslijedom:
Početak sajma:
- Okupljanje raznolike mase na Kraljevskom sajmu
- Stvaranje kaotične atmosfere kroz miješanje zvukova tamburaša
- Pojava prvih sukoba među likovima
Središnji dio:
- Razvoj ljubavne priče između Janeza i Anke
- Manifestacija društvenog rasapa kroz groteskne scene
- Herkules demonstrira svoju snagu pred publikom
- Štijefovo pijano ludovanje kroz sajamsku gužvu
Kulminacija:
| Scena | Događaj | Simbolika |
|-------|---------|-----------|
| Ponoćna | Pojava Mrtvaca | Društveni raspad |
| Ples mrtvaca | Kolo mrtvih | Kolektivno ludilo |
| Svitanje | Crkvena zvona | Cikličnost kaosa |
Završni prizori:
- Masovna histerija doseže vrhunac
- Nadnaravni elementi postaju dominantni
- Groteskni likovi stapaju se u kolektivno bezumlje
- Svitanje najavljuje novi ciklus društvenog kaosa
Događaji se ne odvijaju linearno već simultano, stvarajući dojam vrtloga koji uvlači sve prisutne likove u kaotični kovitlac zbivanja. Krleža koristi tehniku “halucinantne groteske” kako bi naglasio intenzitet društvenog rasapa kroz niz paralelnih scena koje se međusobno nadopunjuju i pojačavaju dramsku napetost.
Analiza likova

Likovi u drami “Kraljevo” predstavljaju različite društvene slojeve i karaktere koji se susreću na zagrebačkom sajmu tijekom jedne ljetne noći. Krleža kroz svoje likove stvara složenu sliku društva, koristeći ekspresionističke elemente i groteskne karakterizacije.
Glavni likovi
Herkules dominira dramom kao vitalistički junak koji utjelovljuje sirovu snagu i energiju. Njegov lik simbolizira kaotičnu prirodu društva te istovremeno predstavlja destruktivnu i stvaralačku energiju masa. Kroz njegove postupke i ponašanje, Krleža prikazuje primitivne nagone i nestabilnost društvenog poretka.
Anka unosi ženski element u dramu te predstavlja spoj tradicije i moderne interpretacije ženskog lika. Njezin karakter proizlazi iz renesansne komedije, ali Krleža ga koristi za satirički prikaz praznovjerja i društvenih stereotipa. Kroz nju se prelamaju različiti društveni odnosi i očekivanja.
Štijef i Janez funkcioniraju kao predstavnici nižih društvenih slojeva. Njihovi likovi pridonose karnevalskoj atmosferi drame te kroz njihove interakcije Krleža gradi sliku društvenog meteža i kaosa.
Sporedni likovi
Sporedni likovi u “Kraljevu” čine živopisnu pozadinu dramske radnje. Tu spadaju:
- Sajamski prodavači i kupci
- Glazbenici i pjevači
- Pijanci i skitnice
- Prostitutke i svodnici
Odnosi između likova
- Antagonizam između Herkulesa i ostalih likova naglašava društvene tenzije
- Ljubavni trokut između Anke, Janeza i Štijefa pokazuje složenost ljudskih odnosa
- Odnosi između glavnih i sporednih likova stvaraju dinamičnu društvenu sliku
- Kolektivni odnosi masa na sajmu prikazuju društvenu dezintegraciju
Stil i jezik djela
Krležin stil u “Kraljevu” obilježava jedinstvena kombinacija ekspresionističkog izraza i zagrebačke kajkavštine. Autor stvara višeslojni jezični izričaj koji se proteže od uzvišenog pjesničkog jezika do grube ulične komunikacije.
Stilske figure i izražajna sredstva
Krleža majstorski koristi brojne stilske figure za stvaranje dramatičnog učinka:
- Metafore i simboli: sajam kao simbol društvenog kaosa
- Hiperbole: pretjerano naglašavanje fizičkih osobina likova
- Kontrasti: miješanje uzvišenog i vulgarnog jezika
- Personifikacija: oživljavanje neživih predmeta i pojava na sajmu
- Groteska: iskrivljeni prikazi stvarnosti kroz deformirane likove
Narativne tehnike
Tekst se odlikuje specifičnim narativnim postupcima:
- Simultanost scena i radnji
- Isprepletanje stvarnog i fantastičnog
- Fragmentarna struktura
- Dinamični dijalozi na kajkavskom narječju
- Detaljne didaskalije pisane književnim jezikom
Ton i atmosfera
Atmosfera djela gradi se kroz:
- Mračan i kaotičan ugođaj sajamske noći
- Ekspresionističke elemente u opisima
- Miješanje tragičnog i komičnog
- Zvučne efekte (glazba, vika, žamor)
- Kontrast između svjetla i sjene
Jezik u djelu varira od standardnog hrvatskog u didaskalijama do zagrebačke kajkavštine u dijalozima, stvarajući autentičnu sliku zagrebačkog miljea. Krleža koristi agramersku pučku kajkavštinu za karakterizaciju likova iz različitih društvenih slojeva.
Simbolika i motivi
“Kraljevo” obilježavaju bogati simbolički elementi koji stvaraju složenu mrežu značenja kroz koju Krleža prikazuje društvenu stvarnost predratnog Zagreba. Simboli se isprepliću s motivima stvarajući jedinstvenu ekspresionističku viziju.
Simboli u djelu
Sajam kao središnji simbol predstavlja mikrokozmos društva gdje se susreću različiti društveni slojevi. Noćno sajmište postaje poprište kaosa gdje se miješaju trgovci, radnici, prostitutke i pijanci. Janez s Mirogoja simbolizira brisanje granice između života i smrti, pojavljujući se kao utvara koja remeti prirodni poredak stvari. Narodno kolo funkcionira kao simbol cikličnosti i beskonačnosti ljudskog postojanja, naglašavajući simultanu strukturu drame.
Motivi
Ključni motivi u drami:
- Smrt i prolaznost: Manifestira se kroz lik Janeza s Mirogoja
- Kaos i raspad: Prikazan kroz sajamsku gužvu i nered
- Društvena dekadencija: Očituje se u ponašanju likova
- Noć: Simbolizira mračne strane ljudske prirode
- Ples: Predstavljen kroz narodno kolo kao simbol životnog ciklusa
Alegorija i metafora
Drama koristi alegorijske elemente za prikaz društvenog stanja:
Alegorijski element | Značenje |
---|---|
Sajamska noć | Društveni kaos |
Narodno kolo | Ciklus života i smrti |
Janez | Prodor iracionalnog u stvarnost |
Crkvena zvona | Prolaznost vremena |
Metafore se pojavljuju kroz groteskne opise likova, zvukova i atmosfere sajma, stvarajući složenu sliku društvene dezintegracije. Krleža koristi metaforičke izraze za pojačavanje ekspresionističkog doživljaja, posebno u didaskalijama koje opisuju simultane scene.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Drama “Kraljevo” nastala je 1915. godine u jeku Prvog svjetskog rata, period koji je obilježio dramatične promjene u hrvatskom društvu. Krleža je tada bio mobiliziran u 25. domobransku pukovniju te poslan na galicijsko bojište, što je značajno utjecalo na njegov književni izraz i tematiku djela.
Godina | Događaj |
---|---|
1915. | Nastanak drame “Kraljevo” |
1917. | Krležin otpust iz vojske |
1918. | Raspad Austro-Ugarske Monarhije |
Zagrebački Kraljevski sajam, kao središnje mjesto radnje, predstavlja mikrokozmos hrvatskog društva tog vremena. Kroz sajamsku vravu Krleža ocrtava:
- Društvenu raslojenost između građana različitih staleža
- Kaotičnost ratnog razdoblja
- Sukob tradicionalnog i modernog
Kulturni okvir drame odražava složene društvene odnose kroz raznolike likove:
- Pjevači predstavljaju umjetničku struju društva
- Pijanci simboliziraju društvenu dekadenciju
- Romi i seljaci prikazuju marginalizirane društvene skupine
Drama se odvija u specifičnom povijesnom trenutku kada se Hrvatska nalazi na prekretnici između starog i novog poretka. Raspad Austro-Ugarske Monarhije i formiranje nove državne zajednice 1918. godine stvaraju atmosferu nesigurnosti koju Krleža majstorski prenosi kroz kaotične scene sajamskog života.
Društvena kritika proteže se kroz prikaz različitih društvenih slojeva koji se susreću na sajmu. Krleža koristi groteskne elemente za naglašavanje društvenih deformacija tog vremena, stvarajući živopisnu sliku predratnog Zagreba kroz njegove stanovnike.
Interpretacija i kritički osvrt
“Kraljevo” predstavlja vrhunski primjer ekspresionističke drame kroz složenu mrežu značenja i umjetničkih postupaka. Krležin tekst razbija tradicionalne dramske konvencije pomoću tri ključna elementa:
Društvena kritika i kaos
- Dramska radnja prikazuje društveni metež kroz kaotična zbivanja na sajmu
- Likovi poput Herkulesa, Anke i Janeza služe kao simboli društvene degradacije
- Simultane scene stvaraju dojam vrtloga koji uvlači sve prisutne u kovitlac zbivanja
- Poremećeni društveni odnosi manifestiraju se kroz groteskne prizore i fantastične elemente
Stilska inovativnost
- Krleža miješa realno i nadrealno u jedinstvenu dramsku cjelinu
- Pjesnička sloboda očituje se u nekonvencionalnom povezivanju likova, vremena i prostora
- Drama odbacuje kazališne konvencije s početka 20. stoljeća
- Ekspresionistički izraz kombinira se sa zagrebačkom kajkavštinom
Simbolička razina
- Kraljevski sajam funkcionira kao mikrokozmos društvenih zbivanja
- Noćna atmosfera naglašava moralni mrak i društvenu dezintegraciju
- Ples mrtvaca simbolizira kolektivno ludilo i društveni raspad
- Crkvena zvona označavaju cikličnost ljudskog bezumlja
Umjetnički elementi | Funkcija u drami |
---|---|
Groteskni prizori | Prikaz društvene degradacije |
Simultane scene | Stvaranje kaotične atmosfere |
Ekspresionistički izraz | Odbacivanje konvencija |
Fantastični elementi | Naglašavanje društvene kritike |
Krleža kroz “Kraljevo” stvara složenu kritiku društva koja nadilazi svoje vrijeme i ostaje relevantna i danas. Spajanjem različitih stilskih postupaka i simboličkih značenja, drama postaje univerzalna slika društvene dezintegracije i ljudske prirode.
Vlastiti dojam i refleksija
Mačak u čizmama predstavlja fascinantnu studiju snalažljivosti i lukavstva kroz prizmu narodne bajke. Lik mačka otkriva izvanrednu sposobnost manipulacije društvenim konvencijama, koristeći inteligenciju umjesto sirove snage za postizanje ciljeva.
Posebno je zanimljiv način na koji priča izaziva tradicionalne vrijednosti tog vremena. Umjesto da osuđuje lukavstvo i prijevaru, bajka ih predstavlja kao legitimne alate za društveni napredak. Mačkova domišljatost i manipulativne sposobnosti prikazane su kao pozitivne karakteristike, što stvara intrigantan moralni paradoks.
Transformacija siromašnog mlinarevog sina u markiza Karabasa kroz mačkove spletke otkriva duboku društvenu kritiku. Činjenica da društvo tako lako prihvaća fabricirani identitet markiza Karabasa pokazuje površnost društvenih normi i važnost vanjskog dojma nad stvarnom biti.
Ključni elementi koji ostavljaju snažan dojam:
- Mačkova beskompromisna odanost gospodaru
- Vješto korištenje psihologije i manipulacije
- Kritika društvene elite kroz humor
- Transformacija običnog u izvanredno
Posebno je upečatljiv način na koji priča balansira između realizma i fantastike. Iako mačak govori i nosi čizme, njegove akcije i strategije djeluju iznenađujuće realistično i primjenjivo. Ovaj spoj fantastičnog i praktičnog stvara jedinstvenu dimenziju koja nadilazi jednostavnu kategorizaciju žanra.
Interpretacija djela kroz suvremenu perspektivu otkriva univerzalne teme koje ostaju relevantne: važnost adaptacije, moć uvjeravanja te utjecaj percepcije na društveni status. Mačkova transformacija od običnog kućnog ljubimca do masterminds društvenog uspona predstavlja arhetipski primjer vještog korištenja prilika i okolnosti.