U književnoj povijesti hrvatskog naroda malo je djela koja su tako snažno odrazila duh svog vremena kao “Molitva suprotiva Turkom” Marka Marulića. Ova emotivna elegija nastala u 16. stoljeću predstavlja vrhunac hrvatskog srednjovjekovnog pjesništva.
“Molitva suprotiva Turkom” je Marulićevo antologijsko djelo napisano 1528. godine kao vapaj za pomoć protiv osmanlijske prijetnje. Pjesma kombinira elemente molitve religioznu tematiku i političku dimenziju kroz 172 dvostruko rimovana dvanaesterca.
Marulićev umjetnički izričaj u ovom djelu nadilazi granice običnog književnog teksta. Pjesma ne samo da svjedoči o teškim vremenima hrvatske povijesti već svojim umjetničkim dosegom i danas plijeni pažnju književnih teoretičara i čitatelja koji u njoj pronalaze univerzalne poruke o borbi dobra i zla.
Uvod u lektiru
“Molitva suprotiva Turkom” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske renesansne književnosti koje odražava povijesne prilike 16. stoljeća na hrvatskim prostorima.
Autor
Marko Marulić (1450.-1524.), otac hrvatske književnosti, napisao je ovo djelo kao reakciju na osmanlijsku prijetnju. Rođen u Splitu, obrazovao se na humanističkim načelima latinskog jezika i književnosti. Pisao je na tri jezika: hrvatskom, latinskom i talijanskom. Njegovo najpoznatije djelo “Judita” (1501.) smatra se prvim umjetničkim epom hrvatske književnosti. “Molitvu suprotiva Turkom” napisao je pred kraj života, potaknut teškom situacijom u Dalmaciji tijekom osmanskih osvajanja.
Žanr i književna vrsta
“Molitva suprotiva Turkom” pripada religiozno-rodoljubnoj poeziji s elementima elegije i molitve. Napisana je u formi dvostruko rimovanog dvanaesterca s 172 stiha. Djelo kombinira elemente:
- Molitve: obraćanje Bogu za pomoć i spas
- Elegije: tužaljka nad teškom sudbinom naroda
- Rodoljubne poezije: izražavanje ljubavi prema domovini
- Političke poezije: kritika društvenih prilika
Struktura teksta prati tradicionalni obrazac molitve s elementima vapaja, kajanja i prošnje, dok stilski pripada razdoblju renesanse s jasnim humanističkim obilježjima.
Mjesto i vrijeme

“Molitva suprotiva Turkom” nastala je u Splitu tijekom intenzivnih osmanskih napada na hrvatske teritorije krajem 15. i početkom 16. stoljeća. Marulić stvara ovo djelo u razdoblju svog zrelog stvaralaštva, u gradu koji je tada predstavljao značajno kulturno središte Dalmacije.
Geografski kontekst nastanka djela veže se uz Split, gdje je Marulić proveo većinu svog života od 1450. do 1524. godine. Povijesni izvori potvrđuju da su upravo u tom periodu osmanske snage vršile snažne pritiske na dalmatinske gradove, što se izravno odražava u tematici i tonu pjesme.
Vremenski okvir nastanka pjesme poklapa se s razdobljem najintenzivnijih osmanskih prodora:
Povijesni događaji | Godina |
---|---|
Pad Bosne | 1463. |
Bitka na Krbavskom polju | 1493. |
Pad Beograda | 1521. |
Marulićev Split tog vremena bio je utvrđeni grad, okružen zidinama i u stalnoj pripravnosti zbog osmanske opasnosti. Ova atmosfera straha i neizvjesnosti snažno je utjecala na nastanak “Molitve suprotiva Turkom”, pretvarajući je u autentično svjedočanstvo vremena i prostora u kojem je nastala.
Tema i ideja djela

“Molitva suprotiva Turkom” predstavlja snažan književni izričaj Marka Marulića koji odražava dramatične povijesne okolnosti 16. stoljeća kroz višeslojnu tematsku strukturu.
Glavna tema
Centralna tema “Molitve suprotiva Turkom” je protuturska borba hrvatskog naroda tijekom osmanskih osvajanja. Marulić artikulira kolektivni vapaj za Božjom intervencijom u vremenu intenzivnih turskih prodora na hrvatske prostore između 1493. i 1500. godine. Pjesnik problematizira egzistencijalnu ugroženost kršćanskog svijeta kroz prizmu vjerske i društvene krize, povezujući osobnu patnju s kolektivnom traumom naroda. Kroz molitveni diskurs autor izražava duboku zabrinutost za sudbinu domovine te traži božansku zaštitu pred rastućom osmanskom prijetnjom.
Sporedne teme
Pjesma obuhvaća nekoliko značajnih sporednih tema:
- Domoljublje se manifestira kroz snažnu brigu za hrvatski narod i teritorij
- Religioznost dominira kroz molitvene elemente i vapaje Bogu za spas
- Osobna patnja izranja kroz intimne ispovjedne trenutke
- Moralno propadanje društva autor vidi kao uzrok trenutne situacije
- Kolektivna krivnja predstavljena je kroz prizmu grijeha koji traže iskupljenje
Ideja djela
Temeljna ideja djela počiva na uvjerenju da jedino božanska intervencija može donijeti spas od turske opasnosti. Marulić kroz pjesmu gradi kompleksnu poruku o nužnosti duhovne obnove kao preduvjeta za fizički spas naroda. Autor povezuje osobno i kolektivno iskustvo patnje u jedinstvenu molitvu koja nadilazi individualno i postaje glas cijelog naroda u borbi za opstanak.
Motivi i simboli povezani s temom
- Turska sila kao simbol destruktivne moći i prijetnje
- Božja pravda predstavljena kroz motiv kazne i iskupljenja
- Mač kao simbol borbe i otpora
- Suze koje simboliziraju patnju i kajanje
- Križevi kao simboli kršćanske vjere i identiteta
Kompozicija djela

“Molitva suprotiva Turkom” strukturirana je kao kompozicijski sklad religiozne molitve i rodoljubne elegije. Djelo se sastoji od 172 dvostruko rimovana dvanaesterca organizirana u pet ključnih dijelova.
Uvod
Početak molitve obilježen je direktnim obraćanjem Bogu kroz snažne invokacijske stihove. Marulić započinje vapaj za pomoć protiv osmanlijske prijetnje pozivanjem na Božje milosrđe i milost. Pjesnik postavlja temelj za daljnji razvoj teme kroz ekspresivne metafore i biblijske reference koje naglašavaju težinu situacije hrvatskog naroda.
Zaplet
Središnji dio pjesme donosi detaljan opis stradanja kršćanskog stanovništva pod osmanlijskom vlašću. Marulić slikovito prikazuje razaranje gradova i sela kroz niz dramatičnih scena. Posebno naglašava patnje nevinih – ubijanje junaka, zarobljavanje žena i djece te oskvrnjivanje svetih mjesta. Pjesnik gradi napetost kroz gradaciju opisa stradanja.
Vrhunac
Kulminacija djela dolazi u trenutku najintenzivnije molitve za Božju intervenciju. Marulić dostiže emocionalnu i stilsku kulminaciju kroz snažne pjesničke slike i metafore. Pjesnik koristi biblijske motive potopa i Božje pravde kao simbole spasa od turske opasnosti.
Rasplet
Nakon vrhunca molitve pjesnik postupno smiruje ton kroz stihove pokajanja i nade. Marulić izražava duboku vjeru u Božju milost i pravednost. Posebno naglašava potrebu za duhovnom obnovom naroda kao preduvjetom spasenja od osmanlijske prijetnje.
Zaključak
Završni dio donosi sintezu religioznih i rodoljubnih motiva. Marulić zaokružuje molitvu pozivom na jedinstvo kršćanskog svijeta u borbi protiv osmanlijske opasnosti. Pjesnik završava stihovima nade u Božju pomoć i konačno oslobođenje hrvatskog naroda.
Kratki sadržaj

“Molitva suprotiva Turkom” započinje izravnim obraćanjem Bogu gdje pjesnik moli za pomoć kršćanskom narodu. Marulić detaljno opisuje turska pustošenja kroz živopisne slike razaranja gradova i sela.
U središnjem dijelu pjesme autor prikazuje:
- Stradanje nedužnog stanovništva
- Paljenje crkava i samostana
- Odvođenje ljudi u ropstvo
- Ubijanje svećenika i redovnika
Nakon opisa strahota, Marulić kontrastira tursku moć s kršćanskom nemoći. Ističe kako su kršćani preslabi da se sami odupru turskoj sili te naglašava potrebu za Božjom intervencijom.
Pjesma kulminira ponovnim zazivanjem Boga, gdje Marulić:
- Moli za oprost grijeha kršćanskog naroda
- Traži Božju zaštitu i pomoć
- Poziva na jedinstvo kršćana u borbi
- Izražava nadu u konačno oslobođenje
Kroz cijelu pjesmu provlače se tri ključna sloja:
- Domoljubni (briga za domovinu)
- Religiozni (molitva i vjera)
- Intimni (osobna patnja pjesnika)
Marulić koristi snažne metafore i slikovite opise kako bi dočarao težinu situacije, poput “mača turskoga” i “suza kršćanskih”. Djelo završava stihovima koji izražavaju vjeru u Božju pravdu i konačnu pobjedu dobra nad zlom.
Redoslijed događaja

Pjesma započinje snažnom invokacijom Boga gdje pjesnik traži pomoć protiv turske opasnosti. Marulić potom detaljno opisuje stradanja kršćanskog stanovništva kroz niz potresnih prizora:
- Turci pale crkve i manastire
- Odvode stanovništvo u ropstvo
- Ubijaju svećenike i redovnike
- Uništavaju kršćanske simbole
- Oskvrnjuju sveta mjesta
Nakon prikaza stradanja slijedi središnji dio pjesme gdje Marulić iznosi molitvu za oprost grijeha. Pjesnik prepoznaje grijehe kao uzrok Božje kazne te poziva na:
- Pokajanje zbog počinjenih grijeha
- Povratak iskrenoj vjeri
- Ujedinjenje kršćanskog svijeta
- Otpor turskoj sili
Vrhunac pjesme dolazi u trenutku najintenzivnije molitve za Božju intervenciju. Marulić ističe tri ključne molbe:
- Oslobođenje od turske opasnosti
- Zaštitu kršćanskog stanovništva
- Jedinstvo kršćana u borbi protiv osvajača
Kroz cijeli tijek pjesme isprepliću se religiozni motivi s opisima stvarnih povijesnih zbivanja, stvarajući jedinstvenu cjelinu molitve i vapaja za spasenjem.
Analiza likova

“Molitva suprotiva Turkom” predstavlja jedinstvenu strukturu gdje se likovi manifestiraju kroz kolektivne entitete i simboličke reprezentacije, više nego kroz tradicionalne individualne karaktere.
Glavni likovi
Centralni lik pjesme je Bog, kojem se molitva direktno obraća kao vrhovnom autoritetu i zaštitniku. Marulić ga prikazuje kao svemogućeg vladara koji ima moć zaustaviti turska osvajanja i zaštititi svoj narod. Njegova uloga naglašena je kroz pjesničke slike božanske pravde i milosrđa.
Hrvatski narod predstavljen je kao kolektivni lik koji pati pod turskim napadima. Marulić ga prikazuje kroz prizmu stradalnika i mučenika, naglašavajući njihovu patnju kroz živopisne opise stradanja kršćanskog stanovništva. Narod je prikazan kao vjerska zajednica koja kroz molitvu traži spas od neprijatelja.
Sporedni likovi
Turci se pojavljuju kao antagonistička sila predstavljena kroz brutalne činove nasilja. Marulić ih prikazuje kao rušitelje crkava, ubojice svećenika i tlačitelje kršćanskog stanovništva. Njihova karakterizacija izgrađena je kroz konkretne opise razaranja i zvjerstava koja čine nad hrvatskim narodom.
Odnosi između likova
Dinamika odnosa u pjesmi temelji se na tri ključne relacije: odnos naroda prema Bogu obilježen je poniznom molitvom i vapajima za pomoć, odnos Turaka prema narodu prikazan je kroz nasilje i destrukciju, dok je odnos Boga prema Turcima predstavljen kao potencijalna pravda koja će stići neprijatelja. Marulić gradi napetost kroz kontrast između božanske pravde i ljudske nepravde.
Stil i jezik djela
Marulićeva “Molitva suprotiva Turkom” pisana je kombinacijom visokog i niskog stila u 172 dvostruko rimovana dvanaesterca. Pjesma spaja elemente učene književnosti s izričajem starohrvatskih “začinjavaca” stvarajući jedinstveni umjetnički izraz.
Stilske figure i izražajna sredstva
Marulić koristi bogat spektar stilskih figura za pojačavanje emotivnog intenziteta pjesme. Dominiraju metafore poput “mač turski” i “kruna sveta”, te gradacije koje dočaravaju rastući očaj naroda. Pjesnik upotrebljava snažne alegorije povezujući kršćanske simbole s aktualnom političkom situacijom. Antiteze naglašavaju kontrast između dobra i zla, dok ponavljanja ključnih riječi stvaraju ritmičku strukturu tipičnu za molitveni obrazac.
Narativne tehnike
Pjesnik gradi narativ kroz tri isprepletena sloja: domoljubni, pobožni i intimni. Izmjenjuje perspektive od kolektivnog glasa naroda do osobnog obraćanja Bogu. Akrostih na latinskom jeziku funkcionira kao dodatni komunikacijski kanal usmjeren prema obrazovanom sloju čitatelja. Marulić vješto kombinira kronološko pripovijedanje s retrospektivnim osvrtima na prošla stradanja.
Ton i atmosfera
Atmosfera pjesme odražava dramatičnost povijesnog trenutka kroz izmjenu očaja i nade. Ton varira od intimne molitve do kolektivnog vapaja, stvarajući emocionalnu crescendo strukturu. Pjesnik gradi napetost postupnim pojačavanjem intenziteta osjećaja, od tihog kajanja do snažnog poziva na otpor. Religiozni elementi stvaraju uzvišenu atmosferu, dok realistični opisi turskih razaranja unose elementa neposredne stvarnosti.
Simbolika i motivi
“Molitva suprotiva Turkom” predstavlja složeno književno djelo bogato simboličkim značenjima koja se isprepliću kroz religiozne i povijesne motive. Marulić koristi snažne simbole za izražavanje dubokih emocionalnih i duhovnih poruka.
Simboli u djelu
Središnji simbol djela je Bog, prikazan kao vrhovni sudac i zaštitnik kršćanskog naroda. Bog utjelovljuje pravdu, milosrđe i spas od turske opasnosti. Turci simboliziraju destruktivnu silu, prikazani kroz metafore tame, zla i razaranja. Marulić ih opisuje kao “vuci ki kršćane kolju”, naglašavajući njihovu ulogu neprijatelja vjere. Kršćanski narod simbolizira nevinost i patnju, predstavljen kroz slike “razasutog stada” i “potlačene djece”. Mač se pojavljuje kao dvojaki simbol – u rukama Turaka predstavlja destrukciju, dok u Božjim rukama simbolizira pravednu osvetu i zaštitu.
Motivi
Protuturski motiv dominira pjesmom kroz opise ratnih razaranja i stradanja kršćanskog stanovništva. Religiozni motivi prožimaju djelo kroz molitve, vapaje i pozivanje na Božju intervenciju. Marulić isprepliće motive grijeha i kazne, gdje turska osvajanja predstavlja kao Božju kaznu za grijehe kršćana. Motiv patnje naroda izražen je kroz slikovite opise stradanja nevinih, paljenja crkava i odvođenja u ropstvo. Domoljubni motivi očituju se u zabrinutosti za sudbinu domovine i pozivima na jedinstvo kršćana u borbi protiv osvajača.
Alegorija i metafora
Marulić gradi alegorijske slike kroz biblijske reference i povijesne paralele. Turska vojska prikazana je kroz alegoriju apokaliptičnih jahača, dok kršćanski narod alegorijski predstavlja Kristovo stado. Pjesnik koristi snažne metafore poput “zmije otrovne” za Turke i “nebeskog pastira” za Boga. Metaforički prikaz borbe svjetla i tame naglašava sukob dobra i zla. Alegorijska slika Božjeg mača predstavlja pravdu i kaznu, dok metafora “rane duše” simbolizira duhovnu i fizičku patnju naroda.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Molitva suprotiva Turkom” nastala je u vrijeme najintenzivnijih osmanskih prodora u Europu tijekom 16. stoljeća. Osmanlije su sustavno pustošili hrvatske teritorije, stvarajući atmosferu straha i nesigurnosti među stanovništvom. Marulićeva pjesma predstavlja direktan odgovor na tadašnju društveno-političku situaciju, odražavajući kolektivnu tjeskobu i vapaj za božanskom intervencijom.
Društveni kontekst djela obilježavaju masovna stradanja lokalnog stanovništva. Svakodnevica je bila ispunjena prizorima pustošenja, pljačke i odvođenja ljudi u ropstvo. Marulić svjedoči o raseljavanju stanovništva, razaranju domova i rastakanju tradicionalnih društvenih struktura. Kroz pjesmu progovara glas kolektivne patnje naroda suočenog s egzistencijalnom prijetnjom.
U kulturnom pogledu, “Molitva suprotiva Turkom” pripada renesansnom književnom izrazu, spajajući elemente religiozne poezije s aktualnom društvenom tematikom. Marulić koristi književne konvencije svog doba – dvostruko rimovani dvanaesterac i tradicionalnu strukturu molitve – stvarajući umjetničko djelo koje nadilazi puke vjerske okvire. Pjesma odražava duboku povezanost renesansne književnosti s društvenim zbivanjima, gdje umjetnički izraz postaje sredstvom artikulacije kolektivnih strahova i nadanja.
Aspekt konteksta | Ključne karakteristike |
---|---|
Povijesni | Osmanska osvajanja, pustošenje teritorija |
Društveni | Raseljavanje stanovništva, kolektivna patnja |
Kulturni | Renesansni izraz, spoj religioznog i društvenog |
Interpretacija i kritički osvrt
Marulićeva “Molitva suprotiva Turkom” predstavlja složenu umjetničku strukturu koja nadilazi jednostavnu molitvenu formu. Pjesnik gradi višeslojno značenje kroz isprepletanje religioznih motiva s aktualnom društveno-političkom stvarnošću 16. stoljeća.
Kritičari ističu tri dominantne razine interpretacije teksta:
- Religiozna razina odražava se kroz tradicionalnu strukturu molitve
- Politička dimenzija manifestira se kroz kritiku osmanlijske agresije
- Moralno-didaktička komponenta upozorava na potrebu duhovne obnove društva
Pjesnički jezik demonstrira Marulićevu virtuoznost u korištenju stilskih sredstava. Autor kombinira elemente visokog stila kroz biblijske reference s elementima pučkog izraza, stvarajući jedinstvenu poetsku cjelinu. Posebno se ističe uporaba kontrasta između kršćanskog i turskog svijeta kroz metaforičke slike:
Kršćanski elementi | Turski elementi |
---|---|
Svjetlost | Tama |
Pravda | Nepravda |
Mir | Nasilje |
Bog | Destrukcija |
Akrostih otkriva dodatnu dimenziju djela kroz latinsku poruku koja naglašava Božju moć kao jedini izlaz iz povijesne krize. Kritičari naglašavaju kako ova strukturalna komponenta potvrđuje Marulićevu književnu vještinu u spajanju forme i sadržaja.
Suvremena kritika prepoznaje univerzalnost Marulićeve poruke koja nadilazi povijesni kontekst. Teme borbe dobra protiv zla, pravde protiv nepravde ostaju relevantne kroz stoljeća, što potvrđuje umjetničku vrijednost djela.
Vlastiti dojam i refleksija
Marulićeva “Molitva suprotiva Turkom” ostavlja snažan dojam autentičnog vapaja jednog naroda u teškim vremenima. Pjesnička virtuoznost očituje se u sposobnosti povezivanja osobne boli s kolektivnom patnjom kroz maestralan spoj visokog i niskog stila.
Posebno impresionira način na koji Marulić gradi emotivnu napetost kroz pjesmu. Od početne invokacije Boga, preko dramatičnih opisa turskih razaranja, do kulminacije u prošnji za spasenjem – svaki stih nosi težinu stvarnog povijesnog iskustva. Pjesnik vješto koristi kontrast između mirnog molitvenog tona i žestokih opisa ratnih strahota.
Slojevitost djela manifestira se kroz tri isprepletene dimenzije:
- Domoljubna razina prenosi stvarnu povijesnu dramu
- Religiozna komponenta daje duhovni okvir i utjehu
- Intimni sloj otkriva pjesnikovu osobnu bol i zabrinutost
Akrostih koji se proteže kroz cijelu pjesmu predstavlja vrhunac pjesničke vještine, skrivajući latinsku poruku: “Solus Deus potest nos liberare de tribulatione inimicorum nostrorum Turcorum sua potentia infinita”. Ova tajna poruka dodatno pojačava dojam o kompleksnosti djela.
Marulićev izbor dvanaesterca s dvostrukom rimom stvara ritmičku strukturu koja pojačava molitveni karakter teksta. Kombinacija učenog humanističkog izraza s elementima pučke poezije čini pjesmu pristupačnom široj publici, istovremeno zadržavajući umjetničku vrijednost.