Shakespeareova komedija “Na tri kralja ili kako hoćete” predstavlja jedno od najduhovitijih i najzanimljivijih djela elizabetanske književnosti. Ovo remek-djelo, napisano oko 1601. godine, donosi zapetljanu priču o zamjeni identiteta, ljubavnim trokutima i zabunama koje stvaraju nezaboravan kazališni doživljaj.
“Na tri kralja ili kako hoćete” je romantična komedija koja prati priču o blizancima Violi i Sebastijanu nakon brodoloma na obali Ilirije. Kroz niz komičnih zapleta i ljubavnih nedoumica, Shakespeare majstorski isprepliće teme ljubavi, identiteta i samospoznaje.
Djelo se posebno ističe svojom slojevitošću i bogatstvom likova koji nose različite maske – doslovne i metaforičke. Kroz njihove međusobne odnose i zabune Shakespeare vješto progovara o univerzalnim temama ljubavi, prijateljstva i životnih istina koje su jednako aktualne i danas kao što su bile prije više od četiri stoljeća.
Uvod u lektiru
Shakespeareova komedija “Na tri kralja ili kako hoćete” predstavlja remek-djelo elizabetanske književnosti koje spaja elemente romantične komedije s društvenom satirom.
Autor
William Shakespeare napisao je ovu komediju oko 1601. godine tijekom zlatnog razdoblja svog stvaralaštva. Shakespeare je tada bio etablirani dramatičar povezan s kazališnom družinom Lord Chamberlain’s Men koja je izvodila predstave u londonskom kazalištu Globe. U vrijeme nastanka djela autor je već napisao nekoliko značajnih komedija poput “Sna ivanjske noći” i “Mnogo vike ni za što”. Njegovo poznavanje kazališne umjetnosti očituje se u vještom kombiniranju komičnih i romantičnih elemenata s glazbenim interpolacijama koje su karakteristične za ovo djelo.
Žanr i književna vrsta
“Na tri kralja” pripada žanru romantične komedije s elementima situacijske zabune. Dramska struktura temelji se na pet činova karakterističnih za elizabetansku komediju. Djelo sadrži prepoznatljive elemente žanra:
- Zamjenu identiteta kao glavni pokretač radnje
- Ljubavne zaplete i trokute
- Komične prizore s duhovitim dijalozima
- Spajanje visokog i niskog stila
- Elemente pastoralne tradicije
Kroz spoj komičnih i lirskih elemenata Shakespeare stvara složenu dramsku strukturu koja nadilazi jednostavne žanrovske odrednice tadašnjeg vremena.
Mjesto i vrijeme

Shakespeareova komedija “Na tri kralja ili kako hoćete” smještena je u Iliriju, izmišljeni prostor inspiriran stvarnom povijesnom regijom koja je obuhvaćala područje Balkanskog poluotoka. Ilirija predstavlja egzotičnu lokaciju koja je u elizabetansko doba bila idealan izbor za smještaj romantične komedije pune zapleta i preokreta.
Precizno vrijeme radnje nije definirano, ali radnja se odvija u razdoblju između 1564. i 1616. godine. Komedija je nastala krajem 16. stoljeća, točnije 1599. ili 1600. godine, prema narudžbi za izvedbu na dvoru kraljice Elizabete. Prva izvedba održana je 6. siječnja 1601. godine tijekom proslave blagdana Sveta tri kralja.
Detalji o djelu | Podaci |
---|---|
Mjesto radnje | Ilirija (izmišljeni prostor) |
Stvarna regija | Balkan (10. st. pr. Kr.) |
Godina nastanka | 1599./1600. |
Prva izvedba | 6. siječnja 1601. |
Mjesto praizvedbe | Dvor kraljice Elizabete |
Tema i ideja djela

“Na tri kralja ili kako hoćete” tematski se bavi složenim ljudskim odnosima kroz prizmu ljubavi zablude i identiteta. Shakespeare isprepliće glavnu temu s nizom sporednih motiva koji zajedno stvaraju bogatu tapiseriju ljudskog iskustva.
Glavna tema
Središnja tema djela je ljubavna zabluda koja se manifestira kroz kompleksni ljubavni trokut. U središtu je Viola, koja prerušena u mladića Cezarija, služi vojvodi Orsinu i prenosi njegove ljubavne poruke grofica Oliviji. Viola se zaljubljuje u Orsina dok istovremeno Olivija razvija osjećaje prema Cezariju, nesvjesna njegovog pravog identiteta. Ovaj zaplet stvara niz komičnih i dramatičnih situacija koje istražuju prirodu ljubavi zablude i identiteta.
Sporedne teme
Djelo se bavi s nekoliko ključnih sporednih tema:
- Identitet i transformacija: Kroz Violino prerušavanje djelo istražuje fluidnost identiteta i društvenih uloga
- Društvene konvencije: Shakespeare propituje rigidne društvene norme elizabetanskog doba
- Čekanje i strpljenje: Likovi prolaze kroz periode čekanja što stvara dodatnu dramsku napetost
- Zabuna i nesporazum: Koriste se kao pokretači radnje i izvori humora
Ideja djela
Temeljna ideja djela je prikaz univerzalnosti ljubavi koja nadilazi društvene konvencije rodne uloge i klasne razlike. Shakespeare kroz humorističnu prizmu prikazuje kako ljubav može dovesti do zabuna ali i do samospoznaje. Djelo sugerira da je autentičnost važnija od vanjskog izgleda ili društvenog položaja.
Motivi i simboli povezani s temom
- Maska: Simbolizira skrivanje pravog identiteta i društvene uloge
- More: Predstavlja transformaciju i životne promjene
- Glazba: Koristi se kao izraz emocija i sredstvo zavođenja
- Pisma: Simboliziraju komunikaciju i nesporazume među likovima
- Dvojništvo: Naglašava temu identiteta kroz odnos blizanaca Viole i Sebastijana
Kompozicija djela

Shakespeareova komedija “Na tri kralja ili kako hoćete” strukturirana je u pet činova koji se odvijaju u izmišljenoj Iliriji. Dramska kompozicija prati klasičnu strukturu elizabetanske drame s jasno definiranim dijelovima koji grade napetost i vode prema vrhuncu.
Uvod
Prvi čin predstavlja glavne likove i postavlja temelje zapleta. Nakon brodoloma Viola stiže u Iliriju gdje, misleći da joj je brat Sebastian poginuo, odlučuje prerušiti se u mladića Cezarija. Pristupa u službu vojvode Orsina koji je zaljubljen u groficu Oliviju. Ovaj uvodni dio uspostavlja ključne odnose među likovima i najavljuje buduće zaplete.
Zaplet
Zaplet se komplicira kada Orsino šalje Violu (prerušenu u Cezarija) da prenese njegove ljubavne poruke Oliviji. Olivija se umjesto u Orsina zaljubljuje u Cezarija, stvarajući složeni ljubavni trokut. Istovremeno, Viola razvija romantične osjećaje prema Orsinu, ali ih ne može izraziti zbog svog lažnog identiteta. Paralelno se razvija i komična podradnja s Malvoliom, Olivijinim upraviteljem.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac dolaskom Sebastiana u Iliriju. Njegovo pojavljivanje stvara niz zabuna jer ga svi zamjenjuju s Cezarijem (Violom). Olivija se ženi Sebastianom misleći da je on Cezario, dok Sir Andrew i Sir Toby izazivaju Sebastiana na dvoboj misleći da je on Cezario.
Rasplet
Rasplet započinje kada se Viola i Sebastian konačno susreću pred svim likovima. Otkriva se Violin pravi identitet što dovodi do razrješenja svih nesporazuma. Olivija prihvaća da je udana za Sebastiana, a Orsino shvaća da voli Violu. Malvolio biva ponižen zbog svoje taštine.
Zaključak
Završni čin donosi razrješenje svih zapleta kroz dvostruko vjenčanje: Viole i Orsina te Olivije i Sebastiana. Paralelne radnje se spajaju, a likovi pronalaze svoj pravi identitet i istinsku ljubav. Jedino Malvolio ostaje izvan općeg slavlja, što daje gorko-slatku notu komediji.
Kratki sadržaj

Nakon brodoloma na ilirskoj obali, Viola se prerušava u mladića Cesaria kako bi preživjela u stranoj zemlji. Stupa u službu vojvode Orsina koji je bezuspješno zaljubljen u groficu Oliviju. Orsino šalje Cesaria (prerušenu Violu) da prenese njegove ljubavne poruke Oliviji.
Zaplet se usložnjava kada se Olivija zaljubljuje u glasnika Cesaria, ne znajući da je riječ o prerušenoj ženi. Viola se istovremeno potajno zaljubljuje u Orsina kojemu služi. Paralelno s glavnom radnjom odvija se i sporedna priča u kojoj Olivijin dvorjanin Malvolio postaje žrtva spletke. Služavka Maria s vitezom Tobijem i njegovim prijateljem Andrijom podmeće Malvoliju lažno ljubavno pismo.
Situacija se dodatno komplicira dolaskom Violinog brata blizanca Sebastiana, za kojeg je mislila da se utopio. Njegov dolazak stvara niz komičnih zabuna jer ga svi zamjenjuju za Cesaria. Olivija se žuri vjenčati sa Sebastianom misleći da je on Cesario. Konačno razrješenje dolazi kada se blizanci Viola i Sebastian susreću pred svima. Viola otkriva svoj pravi identitet, što omogućava sretan završetak – Orsino shvaća da voli Violu te se oni vjenčaju, kao i Sebastian i Olivija. Jedino Malvolio ostaje nezadovoljan, zaklinjući se na osvetu zbog podvale koja mu je priređena.
Redoslijed događaja

Dramska radnja izgrađena na temi kršćanskog blagdana Sveta tri kralja odvija se kroz niz ključnih događaja koji pokreću zaplet. Biblijska priča o trojici mudraca povezuje se s ljubavnom pričom kroz simboliku darova i potrage.
Trojica mudraca s istoka – Gašpar, Melkior i Baltazar – započinju potragu za novorođenim kraljem prateći betlehemsku zvijezdu do Jeruzalema. U gradu susreću kralja Heroda koji, vođen strahom od gubitka vlasti, pokušava otkriti mjesto Isusova rođenja. Mudraci nastavljaju put prema Betlehemu, gdje pronalaze Isusa i daruju mu zlato kao kralju, tamjan kao Bogu i smirnu kao čovjeku.
Shakespeare koristi ovu biblijsku pozadinu kao okvir za vlastitu priču o potrazi, zabludama i otkrivenju. Kao što mudraci traže novorođenog kralja, tako i likovi u komediji tragaju za ljubavlju kroz niz zabluda. Viola traži brata Sebastijana, Orsino traga za Olivijinom ljubavlju, a Olivija za svojim idealnim partnerom.
Biblijski događaj | Paralela u drami |
---|---|
Potraga mudraca | Violina potraga za bratom |
Herodova prijevara | Malvolijeva spletka |
Darovi mudraca | Ljubavne ponude likova |
Otkrivenje istine | Razotkrivanje identiteta |
Simbolika darova iz biblijske priče odražava se u različitim oblicima ljubavi koje likovi nude jedni drugima – od romantične ljubavi između Orsina i Viole do bratske ljubavi između Viole i Sebastijana.
Analiza likova

Karakterizacija likova u drami “Na tri kralja ili kako hoćete” otkriva složenu mrežu osobnosti koje kroz svoje interakcije stvaraju zaplet bogat zabunama i nesporazumima. Svaki lik nosi jedinstvene karakteristike koje pridonose dramskoj napetosti i razvoju radnje.
Glavni likovi
Viola predstavlja središnji lik drame koji pokreće glavnu radnju svojim prerušavanjem u muškog slugu Cesaria. Njena inteligencija i snalažljivost očituju se u sposobnosti održavanja lažnog identiteta dok služi vojvodi Orsinu. Vojvoda Orsino utjelovljuje melankoličnog aristokrata opsjednutog romantičnom ljubavlju prema Oliviji, no njegova strast često djeluje više kao zanesenost nego istinska ljubav. Grofica Olivija pokazuje izrazitu samostalnost i odlučnost u odbijanju Orsinovih udvaranja, ali paradoksalno se zaljubljuje u Cesaria. Sebastian, Violin brat blizanac, svojim dolaskom u Iliriju stvara dodatnu zabunu zbog fizičke sličnosti s prerušenom sestrom.
Sporedni likovi
Malvolio, Olivijin oholi upravitelj, predstavlja komični element kroz svoju taštinu i ambiciju koja ga čini metom okrutne šale. Sir Toby Belch, Olivijin rođak, utjelovljuje hedonistički životni stil i sklonost piću te organizira spletke protiv Malvolija. Maria, Olivijina dosjetljiva služavka, pokazuje se kao vješta intrigantica koja osmišljava prijevaru protiv Malvolija. Sir Andrew Aguecheek služi kao komična figura čija glupost i kukavičluk stvaraju brojne humoristične situacije. Lakrdijaš Feste unosi element mudrosti kroz svoje pjesme i dosjetke, često izričući najdublje istine pod krinkom ludosti.
Odnosi između likova
Ljubavni trokut između Viole, Orsina i Olivije čini središnju os dramskih odnosa. Viola gaji romantične osjećaje prema Orsinu dok mu služi kao Cesario, a istovremeno prenosi njegove ljubavne poruke Oliviji koja se zaljubljuje u nju misleći da je muškarac. Paralelno se razvija prijateljstvo između Sir Tobyja i Sir Andrewa, temeljeno na zajedničkom uživanju u piću i zabavi. Maria i Sir Toby združuju snage u spletki protiv Malvolija, što kasnije prelazi u romantičnu vezu. Feste održava poseban odnos sa svim likovima, služeći kao svojevrsni komentator događaja i mudri savjetnik.
Stil i jezik djela
Komedija “Na tri kralja” odlikuje se bogatim jezičnim izrazom koji spaja elemente visokog i niskog stila. Shakespeareov tekst karakterizira složena sintaksa prožeta poetskim izrazima uz istovremeno korištenje narodnog jezika i kolokvijalnih izraza.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst obiluje metaforama povezanim s morem i putovanjem koje simboliziraju životne promjene likova. Česte su igre riječi i dvosmislenosti, posebno u dijalozima komičnih likova poput Feste i Sir Tobyja. Shakespeare koristi personifikaciju pri opisima prirodnih pojava koje odražavaju emotivna stanja likova. Alegorija se očituje kroz motive maske i prerušavanja koji simboliziraju složenost identiteta. Pjesnički jezik bogat je usporedbama koje grade slikovite prizore mediteranskog ambijenta Ilirije.
Narativne tehnike
Dramska radnja razvija se kroz paralelne zaplete koji se međusobno isprepliću. Dijalozi nose glavninu radnje, dok monolozi otkrivaju unutarnja stanja likova. Shakespeare koristi tehniku zabune identiteta kao glavni pokretač zapleta, stvarajući komične situacije kroz nesporazume. Scenske upute minimalne su, ostavljajući prostor glumačkoj interpretaciji. Naracija teče kroz izmjenu ozbiljnih i komičnih scena, održavajući dinamičan ritam predstave.
Ton i atmosfera
Atmosfera djela varira od romantične melankolije do karnevalskog veselja. U scenama s vojvodom Orsinom prevladava sjetan ton neuzvraćene ljubavi, dok prizori sa Sir Tobyjem donose razuzdano veselje. Shakespearev humor kreće se od suptilne ironije do grube lakrdije. Morski krajolik Ilirije stvara egzotičnu atmosferu koja podupire romantični aspekt priče. Glazbeni elementi dodatno pojačavaju emotivni naboj pojedinih scena.
Simbolika i motivi
Shakespeareova komedija “Na tri kralja ili kako hoćete” prožeta je bogatom simbolikom koja se manifestira kroz predmete, pojave i likove. Simbolički elementi dodatno produbljuju značenje djela stvarajući višeslojnu interpretaciju teksta.
Simboli u djelu
Središnji simboli djela nose duboka značenja koja odražavaju tematiku identiteta i transformacije:
- More i oluja simboliziraju kaos i neizvjesnost koji razdvajaju blizance Violu i Sebastijana, predstavljajući životne prepreke i transformaciju
- Maska i prerušavanje ilustriraju fluidnost identiteta te društvene uloge koje likovi preuzimaju
- Glazba predstavlja jezik ljubavi i emocija, posebno kroz pjesme lude Feste koje komentiraju radnju
- Pisma funkcioniraju kao simbol komunikacije i nesporazuma, posebno u ljubavnom trokutu između Orsina, Viole i Olivije
- Prsten koji Olivija daje Violi/Cesariju postaje simbol zabune identiteta i neostvarene ljubavi
Motivi
Djelo sadrži nekoliko dominantnih motiva koji se ponavljaju kroz radnju:
- Dvojništvo kao glavni motiv manifestira se kroz blizance Violu i Sebastijana
- Ljubavna čežnja prožima odnose između likova, posebno kroz Orsinovu melankoliju
- Karnevalsko slavlje stvara atmosferu u kojoj su moguće zamjene identiteta i društvene inverzije
- Vrijeme i čekanje naglašavaju razvoj ljubavnih odnosa i strpljenje likova
- Društveni položaj utječe na ponašanje i odluke likova, posebno vidljiv u Malvolijevoj ambiciji
Alegorija i metafora
- Ilirija kao alegorijski prostor predstavlja svijet gdje je sve moguće i gdje se stvarnost miješa s maštom
- Ljubavni trokut metaforički prikazuje kompleksnost ljudskih odnosa i emocija
- Brodolom služi kao metafora za životne preokrete i početak transformacije
- Malvolijeva tamnica alegorijski predstavlja zatočeništvo u vlastitim iluzijama
- Festine pjesme metaforički komentiraju ljudsku prirodu i društvene odnose
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Shakespeareova komedija “Na tri kralja ili kako hoćete” premijerno je izvedena 6. siječnja 1601. godine, na blagdan Sveta tri kralja, što dodatno naglašava simboličku povezanost s biblijskom pričom o mudracima s Istoka. Blagdan Sveta tri kralja predstavlja dolazak trojice mudraca – Baltazara, Melkiora i Gašpara – koji su slijedili zvijezdu do Betlehema noseći darove zlato, tamjan i smirnu.
Simbolika potrage i darova iz biblijske priče odražava se u strukturi same drame. Poput mudraca koji traže novorođenog kralja, likovi u djelu kreću u potragu za ljubavlju i identitetom. Viola traga za svojim bratom kroz nepoznatu zemlju, dok drugi likovi tragaju za romantičnom ljubavlju kroz splet zabluda i nesporazuma.
Drama se odvija u imaginarnoj Iliriji, prostoru inspiriranom stvarnom povijesnom regijom na Balkanskom poluotoku. Ovaj izbor lokacije nije slučajan – Ilirija predstavlja egzotičan, mističan prostor gdje se stvarnost i mašta isprepliću, omogućujući Shakespeareu stvaranje jedinstvenog dramskog svijeta.
Društveni kontekst drame odražava elizabetansko društvo kroz prikaz društvenih slojeva i njihovih međusobnih odnosa. Shakespeare vješto isprepliće aristokratski svijet vojvode Orsina i grofice Olivije sa svijetom slugu i lakrdijaša, stvarajući bogatu društvenu tapiseriju koja omogućuje različite razine interpretacije i humora.
Elementi konteksta | Značaj |
---|---|
Vrijeme izvedbe | 6. siječnja 1601. |
Povijesni blagdan | Sveta tri kralja |
Biblijski mudraci | Baltazar, Melkior, Gašpar |
Lokacija radnje | Imaginarna Ilirija |
Interpretacija i kritički osvrt
Shakespeareova komedija “Na tri kralja” nudi višeslojnu interpretaciju kroz spoj društvene satire i romantičnih zapleta. Središnji motiv prerušavanja Viole u Cesaria služi kao katalizator za propitivanje rodnih uloga u elizabetanskom društvu. Kroz ovu transformaciju Shakespeare otvara prostor za kritičko preispitivanje društvenih normi i konvencija svog vremena.
Likovi u drami nose složene psihološke profile koji nadilaze tipične karaktere elizabetanske komedije. Vojvoda Orsino predstavlja melankoličnog aristokrata čija ljubavna opsesija prema Oliviji prelazi u samoljublje, dok Malvolio utjelovljuje kritiku puritanskog licemjerja i društvenih aspiracija srednjeg sloja.
Društvena kritika manifestira se kroz:
- Ismijavanje aristokratskih konvencija kroz lik Orsina
- Prikaz klasnih razlika kroz odnos slugu i gospodara
- Satirični portret puritanizma u liku Malvolia
Drama istodobno istražuje kompleksnost ljubavi kroz:
- Nekonvencionalni ljubavni trokut Viola-Orsino-Olivija
- Pitanje rodnog identiteta i njegove fluidnosti
- Kontrast između istinske i površne ljubavi
Kritičari posebno ističu Shakespeareovu vještinu u stvaranju atmosfere karnevalske slobode gdje se društvene norme privremeno suspendiraju. Ova karnevalska dimenzija omogućava likovima da preispitaju vlastite identitete izvan zadanih društvenih okvira.
Vlastiti dojam i refleksija
Shakespeareova komedija “Na tri kralja” ostavlja snažan dojam slojevitošću svojih likova i komičnih situacija. Dramaturška vještina autora očituje se u sofisticiranom prepletanju identiteta što stvara bogatu mrežu međuljudskih odnosa. Posebno je impresivan način na koji Shakespeare koristi prerušavanje kao sredstvo za istraživanje društvenih konvencija i rodnih uloga.
Središnji motiv zabune oko identiteta provocira razmišljanje o prirodi ljubavi i privlačnosti. Viola/Cezario kao glavni lik demonstrira fluidnost rodnih uloga i propituje granice između muško-ženskih odnosa. Njezina transformacija nije samo fizička već i psihološka, što dodatno produbljuje kompleksnost djela.
Humor u djelu balansira između profinjene društvene satire i karnevalske razuzdanosti. Likovi poput Malvolija i Sir Tobyja predstavljaju dvije krajnosti društvenog spektra – pretencioznost i hedonizam. Njihov konflikt stvara dinamičnu tenziju koja održava pažnju kroz cijelo djelo. Shakespeareova vještina očituje se u stvaranju višeslojnog humora koji funkcionira na različitim razinama razumijevanja.
Ilirija kao imaginarni prostor radnje omogućava autoru stvaranje svijeta gdje su moguće fantastične situacije i neobični obrati. Ova umjetnička sloboda doprinosi univerzalnosti poruke djela, unatoč njegovoj vremenskoj udaljenosti. Glazbeni elementi i pjesme dodatno obogaćuju atmosferu, stvarajući potpuno umjetničko iskustvo koje nadilazi puku zabavu.