Tin Ujević jedan je od najznačajnijih hrvatskih pjesnika 20. stoljeća čije djelo “Nepoznati” predstavlja vrhunac njegove umjetničke zrelosti. Ova pjesma, koja je dio obvezne školske lektire, otkriva duboke emotivne predjele ljudske duše i univerzalnu potragu za smislom.
“Nepoznati” je lirska pjesma Tina Ujevića objavljena 1932. godine u zbirci “Auto na korzu”. Kroz četiri strofe pjesnik istražuje temu otuđenosti modernog čovjeka i njegovu potragu za identitetom u urbanom okruženju.
Pjesnikov jedinstveni stil, bogat metaforama i simbolima, stvara atmosferu melankolije i introspektivnog putovanja kroz vlastitu svijest. Njegovo majstorsko korištenje jezika i kompleksna simbolika čine ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književne baštine.
Uvod u lektiru
Pjesma “Nepoznati” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske moderne poezije. Kroz stihove ispunjene dubokom melankolijom pjesnik istražuje temu otuđenosti pojedinca u urbanom svijetu.
Autor
Tin Ujević (1891-1955) bio je hrvatski pjesnik čije stvaralaštvo obilježava vrhunac hrvatske moderne književnosti. Njegovo pjesničko djelovanje započelo je u Zagrebu gdje je objavio prve pjesme u časopisu “Mlada Hrvatska”. Nakon boravka u Parizu (1913-1919) razvio je prepoznatljiv stil prožet simbolizmom francuskih pjesnika.
Značajne zbirke:
- Lelek sebra (1920)
- Kolajna (1926)
- Auto na korzu (1932)
- Žedan kamen na studencu (1954)
Žanr i književna vrsta
“Nepoznati” pripada refleksivnoj lirici s elementima socijalne tematike. Pjesma je napisana u slobodnom stihu što je karakteristično za modernističku poeziju.
Književni elementi:
Element | Opis |
---|---|
Vrsta | Refleksivna pjesma |
Forma | Slobodni stih |
Stil | Modernistički |
Tema | Otuđenost pojedinca |
Motivi | Grad, samoća, lutanje |
- Metaforičnost izraza
- Simbolističke elemente
- Ritmičku raznolikost
- Bogatu zvučnost jezika
Mjesto i vrijeme

Zbirka “Nepoznati Ujević” otkrivena je zahvaljujući marljivom radu Tomislava Sabljaka koji je pronašao četiri neobjavljene pjesme u posjedu Petra Bakule, bliskog Ujevićevog poznanika. Ove dragocjene pjesme kasnije su dobile vizualni identitet kroz ilustracije renomiranog hrvatskog umjetnika Vatroslava Kuliša.
Kronološki gledano, sama zbirka ugledala je svjetlo dana 2006. godine, što predstavlja značajan vremenski odmak od nastanka izvornih pjesama. Svaka od četiri pjesme nastala je u različitim periodima Ujevićevog stvaralaštva, no njihovo otkriće i objava dogodili su se desetljećima nakon pjesnikove smrti.
Aspekt zbirke | Detalji |
---|---|
Pronalazač | Tomislav Sabljak |
Čuvar rukopisa | Petar Bakula |
Ilustrator | Vatroslav Kuliš |
Godina objave | 2006. |
Broj pjesama | 4 |
Zbirka se uklapa u širi kontekst Ujevićevog avangardnog stvaralaštva, gdje pjesnik kroz svoje stihove istražuje teme apsolutnog i nedostižnih ideala. Pronađene pjesme dodatno osvjetljavaju pjesnikov umjetnički izričaj koji karakterizira hrvatsku avangardu tog razdoblja.
Tema i ideja djela

“Nepoznati Ujević” predstavlja jedinstvenu poetsko-slikovnu mapu s četiri neobjavljene pjesme koje otkrivaju duboke egzistencijalne preokupacije pjesnika. Ovo djelo spaja vizualnu umjetnost i poeziju u cjelinu koja istražuje granice ljudskog postojanja.
Glavna tema
Centralna tema djela je potraga za smislom života kroz prizmu egzistencijalizma. Pjesme “Magija stvarnosti”, “Halje”, “Kako putuju mrtvaci” i “Kaliži medenoj gozbi” istražuju:
- Odnos između materijalnog i duhovnog svijeta
- Granice ljudske spoznaje
- Pitanje čovjekove biti
- Nedostižnost ideala u svakodnevici
Sporedne teme
Djelo obuhvaća nekoliko isprepletenih tematskih cjelina:
- Religijska propitivanja: Racionalističko preispitivanje postojanja božanskog
- Stvarnost i iluzija: Dihotomija između opipljivog i mističnog
- Individualna patnja: Unutarnji nemiri pojedinca
- Metafizička pitanja: Granice ljudske spoznaje i postojanja
Ideja djela
- Prikazu čovjekove potrage za višim smislom
- Istraživanju granica između stvarnog i nadnaravnog
- Propitivanju uloge pojedinca u univerzumu
- Suočavanju s egzistencijalnom tjeskobom
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv | Simbolika |
---|---|
Magija | Transcendentalno iskustvo |
Halje | Materijalna ograničenja |
Mrtvaci | Granice života i smrti |
Medena gozba | Duhovni užitak |
Kompozicija djela

“Nepoznati Ujević” predstavlja jedinstvenu poetsko-slikovnu mapu koja kroz pet jasno definiranih dijelova prikazuje dubinu Ujevićevog stvaralaštva. Svaki dio donosi novi sloj značenja i interpretacije četiriju neobjavljenih pjesama.
Uvod
Poetsko-slikovna mapa započinje predstavljanjem četiri pronađene pjesme: “Magija stvarnosti”, “Halje”, “Kako putuju mrtvaci” i “Kaliži medenoj gozbi”. Tomislav Sabljak otkrio je ove pjesme u arhivi Petra Bakule, što im daje dodatnu povijesnu vrijednost i autentičnost.
Zaplet
Središnji dio mape razvija se kroz međusobno prožimanje pjesničkih tekstova i likovnih interpretacija Vatroslava Kuliša. Svaka pjesma donosi vlastitu priču o egzistencijalnim pitanjima, dok vizualni elementi pojačavaju pjesničke motive i simbole.
Vrhunac
Kulminacija djela očituje se u pjesmi “Magija stvarnosti” koja predstavlja najsnažniji umjetnički izraz unutar mape. Pjesma istražuje granicu između opipljivog i metafizičkog, stvarnog i imaginarnog, što Kuliš prati snažnim likovnim izrazom.
Rasplet
Pjesme “Halje” i “Kako putuju mrtvaci” grade most prema završnom dijelu mape. Tematski se bave prolaznosti života i duhovnom transformacijom, stvarajući kontrast između materijalnog i duhovnog svijeta.
Zaključak
Mapa završava pjesmom “Kaliži medenoj gozbi” koja sintetizira prethodne teme. Kombinacija Ujevićevih stihova i Kuliševih ilustracija stvara cjelovit umjetnički doživljaj koji nadilazi granice pojedinačnih umjetničkih formi.
Kratki sadržaj

Poetsko-slikovna mapa “Nepoznati Ujević” sadrži četiri izvorne pjesme koje osvjetljavaju zrelu fazu stvaralaštva jednog od najznačajnijih hrvatskih pjesnika. Centralno mjesto zauzima pjesma “Magija stvarnosti” koja istražuje granice između materijalnog i duhovnog svijeta kroz složene metafore i simbole.
“Halje” i “Kako putuju mrtvaci” tematiziraju prolaznost života i duhovnu transformaciju, dok “Kaliži medenoj gozbi” zaokružuje zbirku sintetizirajući prethodne motive. Svaka pjesma nosi jedinstvenu viziju i jasan tematski tok, prožet dubokim egzistencijalnim pitanjima.
Karakteristike pjesama:
- Slobodna forma bez strogih metričkih pravila
- Naglašena filozofska dimenzija
- Racionalističko propitivanje božanskog
- Težnja prema apsolutnom izrazu
Vizualni identitet mape obogaćen je umjetničkim interpretacijama Vatroslava Kuliša koje stvaraju dijalog s pjesničkim tekstom. Tomislav Sabljak otkrio je pjesme u posjedu Petra Bakule, Ujevićevog poznanika, čime je književna ostavština ovog velikana hrvatske poezije dobila novu dimenziju.
Tema | Primjer iz pjesama |
---|---|
Egzistencijalizam | Propitivanje smisla života |
Metafizika | Granice ljudskog postojanja |
Duhovnost | Odnos prema božanskom |
Transformacija | Prijelaz iz materijalnog u duhovno |
Redoslijed događaja

Četiri neobjavljene pjesme Tina Ujevića otkrivene su zahvaljujući pažljivom čuvanju Petra Bakule, pjesnikovog bliskog poznanika. Tomislav Sabljak pronašao je ove dragocjene rukopise koji su kasnije postali temelj poetsko-slikovne mape “Nepoznati Ujević”.
Kronološki tijek događaja:
Rani period (1914-1919)
- Tin Ujević boravi u Parizu
- Stvara prve dvije značajne zbirke: “Lelek sebra” i “Kolajna”
- Pjesme piše na hrvatskom jeziku unatoč boravku u inozemstvu
Zrelo stvaralaštvo
- Pjesme se tiskaju u Beogradu na ćirilici i ekavici
- “Lelek sebra” izlazi 1920. godine
- “Kolajna” se objavljuje 1926. godine
Otkriće neobjavljenih pjesama
- “Magija stvarnosti” – prva pjesma iz zbirke
- “Halje” – druga pjesma koja istražuje duhovne teme
- “Kako putuju mrtvaci” – treća pjesma s metafizičkim motivima
- “Kaliži medenoj gozbi” – završna pjesma zbirke
Svaka pjesma u mapi “Nepoznati Ujević” nosi poseban umjetnički pečat avangardnog stvaralaštva pod utjecajem Matoša i Baudelairea. Tekstovi svjedoče o pjesnikovom životu ispunjenom i nevoljama i zanosima, stvarajući jedinstvenu poetsku cjelinu koja tek danas dobiva svoje zasluženo mjesto u hrvatskoj književnosti.
Analiza likova

U poetsko-slikovnoj mapi “Nepoznati Ujević” likovi se manifestiraju kroz složene metafore i simbole koji odražavaju pjesnikovu unutarnju borbu s egzistencijalnim pitanjima. Analiza otkriva višeslojnu strukturu karaktera kroz koje Ujević propituje granice ljudskog postojanja.
Glavni likovi
Pjesnik kao centralna figura dominira kroz sve četiri pjesme mape “Nepoznati Ujević”:
- Lirski subjekt progovara kroz različite manifestacije:
- U “Magiji stvarnosti” kao tragač za istinom
- U “Haljama” kao promatrač prolaznosti
- U “Kako putuju mrtvaci” kao filozof smrti
- U “Kaliži medenoj gozbi” kao duhovni tragač
- Pjesnikov alter ego pojavljuje se kroz:
- Unutarnje dijaloge
- Filozofska promišljanja
- Metafizičke vizije
Sporedni likovi
Sporedni likovi u mapi pojavljuju se kao simbolične figure:
- Mrtvaci u istoimenoj pjesmi predstavljaju:
- Metaforu prolaznosti
- Simbole duhovne transformacije
- Nositelje egzistencijalne poruke
- Apstraktni pojmovi personificirani kao:
- Stvarnost u “Magiji stvarnosti”
- Vrijeme u “Haljama”
- Duhovnost u “Kaliži medenoj gozbi”
Odnosi između likova
Interakcija među likovima odvija se na simboličkoj razini:
- Dijalog pjesnika sa stvarnošću:
- Propitivanje materijalnog svijeta
- Traženje duhovnih odgovora
- Suočavanje s prolaznosti
- Odnos prema transcendentnom:
- Istraživanje granica postojanja
- Komunikacija s metafizičkim
- Propitivanje božanskog
Likovi se međusobno prožimaju kroz složenu mrežu simbola stvarajući jedinstvenu poetsku cjelinu koja nadilazi tradicionalne karakterizacije.
Stil i jezik djela
Tin Ujevićev književni izričaj u djelu “Nepoznati Ujević” karakterizira izrazita jezična kompleksnost i artificijelnost. Njegov jedinstveni stil očituje se kroz bogat leksikon koji spaja različite jezične registre i značenjske slojeve.
Stilske figure i izražajna sredstva
Pjesnik koristi brojne stilske figure za oblikovanje svojih misli:
- Metafore: spiritualna i netjelesna ljubav prikazana kroz složene usporedbe
- Simboli: halje kao simbol prolaznosti, kaliž kao simbol duhovnosti
- Zvučne figure: aliteracije i asonance koje stvaraju melodičnost stihova
- Personifikacije: apstraktni pojmovi dobivaju ljudske osobine
Narativne tehnike
Ujevićev narativni pristup temelji se na nekoliko ključnih elemenata:
- Izmjena perspektiva lirskog subjekta
- Unutarnji monolozi koji istražuju dubine ljudske psihe
- Fragmentarna struktura koja odražava modernističku poetiku
- Slobodni stih kao dominantni oblik izražavanja
Ton i atmosfera
Djelo karakterizira:
- Melankolični ton koji prevladava kroz sve pjesme
- Kontemplativna atmosfera pogodna za filozofska promišljanja
- Izmjena emocionalnih stanja od tjeskobe do prosvjetljenja
- Duboka introspektivnost koja stvara intimnu povezanost s čitateljem
Pjesnikov jezik nije jednostavan već slojevit, istražujući neosviještena suzvučja i manje poznate sintaktičke mogućnosti. Kroz maksimiranje značenjskog potencijala lirskog iskaza, Ujević stvara jedinstvenu poetsku cjelinu koja nadilazi tradicionalne okvire hrvatske poezije.
Simbolika i motivi
Zbirka “Nepoznati Ujević” predstavlja bogatu riznicu pjesničkih simbola i motiva kroz četiri neobjavljene pjesme. Svaka pjesma nosi jedinstvenu simboličku strukturu koja razotkriva dublje značenje Ujevićeve poetike.
Simboli u djelu
Simbolički elementi u zbirci grade most između materijalne i duhovne stvarnosti:
- Prirodni simboli:
- Noć – predstavlja tajnovitost i nepoznato
- Magla – simbol nejasnih granica između stvarnog i nestvarnog
- Šuma – označava labirint ljudske svijesti
- Ptice – simboliziraju slobodu duha
- Duhovni simboli:
- Duša – centralni simbol unutarnjeg života
- Nimbus – predstavlja božansku prisutnost
- Halje – simboliziraju vanjsku pojavnost
Motivi
Glavni motivi koji se provlače kroz pjesme:
Motiv | Značenje | Pjesma |
---|---|---|
Stvarnost | Propitivanje granica postojanja | “Magija stvarnosti” |
Prolaznost | Temporalnost ljudskog života | “Kako putuju mrtvaci” |
Transcendencija | Nadilaženje fizičkog | “Halje” |
Duhovnost | Potraga za višim smislom | “Kaliži medenoj gozbi” |
Alegorija i metafora
Alegorijska struktura pjesama gradi se kroz složene metaforičke slojeve:
- “Magija stvarnosti” koristi metaforu magije kao most između vidljivog i nevidljivog
- “Halje” alegorijski prikazuje odnos između forme i suštine
- “Kako putuju mrtvaci” metaforički opisuje putovanje duše
- “Kaliži medenoj gozbi” alegorijski predstavlja duhovnu gozbu kroz materijalne simbole
Svaka metafora stvara višeslojno značenje koje čitatelja vodi kroz različite razine interpretacije teksta.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Tin Ujević stvarao je u razdoblju dramatičnih povijesnih previranja koja su obilježila prvu polovicu 20. stoljeća. Njegov književni rad razvijao se kroz četiri različita državna uređenja:
Povijesno razdoblje | Državno uređenje |
---|---|
1891. – 1918. | Austro-Ugarska Monarhija |
1918. – 1941. | Kraljevina Jugoslavija |
1941. – 1945. | Nezavisna Država Hrvatska |
1945. – 1955. | FNR Jugoslavija |
Društveni angažman Ujevića očitovao se kroz kritički odnos prema tadašnjoj hrvatskoj inteligenciji i književnosti. Njegove pjesme propituju temeljne egzistencijalne teme:
- Značenje života u modernom društvu
- Odnos pojedinca prema Bogu
- Položaj umjetnika u društvu
- Pitanja ljudske biti i postojanja
Ujević je aktivno sudjelovao u književnim i društvenim procesima svog vremena. Njegova djela odražavaju složene odnose između:
- Tradicionalnih vrijednosti i modernizma
- Individualnog i kolektivnog identiteta
- Duhovnog i materijalnog svijeta
- Umjetničke slobode i društvenih konvencija
Kulturološki kontekst njegovog stvaralaštva obilježen je snažnim utjecajem europskih književnih strujanja, posebice francuskog simbolizma. Kroz svoje pjesništvo povezao je:
- Hrvatske književne tradicije
- Europske modernističke tendencije
- Osobna filozofska promišljanja
- Društvenu kritiku svog vremena
Svojim djelovanjem u Zagrebu, Beogradu i Parizu, Ujević je premostio kulturne granice i postao jednim od najutjecajnijih glasova hrvatske moderne poezije. Njegova djela predstavljaju svojevrsnu kroniku društvenih i duhovnih previranja prve polovice 20. stoljeća.
Interpretacija i kritički osvrt
Četiri neobjavljene pjesme u zbirci “Nepoznati Ujević” otkrivaju dubinu pjesnikove zrele stvaralačke faze. Svaka pjesma nosi jedinstvenu umjetničku viziju koja se manifestira kroz složene metafore i filozofska promišljanja.
“Magija stvarnosti” predstavlja središnju točku zbirke kroz istraživanje granica između materijalnog i metafizičkog svijeta. Pjesnik koristi snažne simbole za prikaz dualnosti postojanja:
- Prirodni elementi kao metafore duhovnog stanja
- Kompleksni odnos između stvarnog i imaginarnog
- Filozofska propitivanja o biti postojanja
“Halje” i “Kako putuju mrtvaci” donose egzistencijalističku dimenziju kroz teme:
- Prolaznost ljudskog života
- Duhovna transformacija pojedinca
- Suočavanje s konačnošću postojanja
“Kaliži medenoj gozbi” zaokružuje zbirku sintezom prethodnih motiva:
- Religijskih propitivanja
- Individualnih patnji
- Metafizičkih potraga
Stilska analiza otkriva Ujevićev karakterističan izričaj:
Stilska obilježja | Manifestacije u pjesmama |
---|---|
Forma | Slobodni stih bez stroge strukture |
Motivi | Prirodni i apstraktni elementi |
Tematika | Egzistencijalizam i duhovnost |
Pristup | Racionalistički s filozofskim elementima |
Pjesnikov racionalistički pristup duhovnim temama stvara jedinstvenu perspektivu koja istovremeno propituje postojanje božanskog i njegove implikacije na ljudsku bit. Kroz složene metafore i simbole, Ujević gradi most između konkretnog i apstraktnog, stvarajući umjetničku cjelinu koja nadilazi tradicionalne okvire hrvatske poezije.
Vlastiti dojam i refleksija
Ujevićeve neobjavljene pjesme iz zbirke “Nepoznati Ujević” otkrivaju duboku unutarnju borbu pjesnika s egzistencijalnim pitanjima. Pjesma “Magija stvarnosti” posebno se ističe svojom mističnom atmosferom i složenim metaforama koje čitatelja vode kroz labirint pjesnikovih misli.
Najupečatljiviji elementi zbirke manifestiraju se kroz:
- Slojevitost simbola u pjesmi “Halje” koja stvara višeznačnu interpretaciju prolaznosti
- Filozofsku dimenziju u “Kako putuju mrtvaci” koja propituje granice između života i smrti
- Duhovnu transformaciju prikazanu u “Kaliži medenoj gozbi” kroz religijske motive
Umjetnički izraz u ovim pjesmama pokazuje zrelost Ujevićevog stvaralaštva kroz:
- Napuštanje stroge forme u korist slobodnog stiha
- Kompleksno prepletanje prirodnih i apstraktnih motiva
- Jasnu tematsku povezanost između pjesama
Ilustracije Vatroslava Kuliša stvaraju dodatnu dimenziju doživljaja kroz vizualnu interpretaciju Ujevićevih stihova. Njegove likovne intervencije korespondiraju s pjesnikovim unutarnjim nemirima i čežnjama za nedostižnim.
Specifična vrijednost ove zbirke leži u njenoj sposobnosti da kroz četiri pjesme stvori cjelovitu sliku pjesnikove duhovne potrage. Svaka pjesma donosi novi sloj značenja koji se nadograđuje na prethodne, stvarajući složenu mrežu simbola i značenja karakterističnu za Ujevićev zreli stvaralački period.