Marin Držić svojim jedinstvenim dramskim djelom “Novela od Stanca” donosi živopisnu sliku renesansnog Dubrovnika. Ova komedija napisana u stihu predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske renesansne književnosti koje se i danas izvodi na pozornicama diljem zemlje.
“Novela od Stanca” je renesansna komedija u jednom činu koja tematizira šalu dubrovačkih mladića nad prostodušnim starcem Stancem. Kroz komične situacije i društvenu satiru djelo oslikava kontrast između gradskog i seoskog mentaliteta u šesnaestostoljetnom Dubrovniku.
U ovom dramskom tekstu isprepliću se elementi komičnog i poučnog prikazujući dubrovačku svakodnevnicu kroz prizmu karnevalske atmosfere. Starac Stanac postaje žrtvom mladenačke šale koja razotkriva društvene odnose i mentalitet onodobnog Dubrovnika na izrazito duhovit način.
Uvod u lektiru
“Novela od Stanca” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske renesansne književnosti. Ova dramska komedija nastala je u 16. stoljeću kao dio bogatog dubrovačkog književnog stvaralaštva.
Autor
Marin Držić (1508. – 1567.) napisao je “Novelu od Stanca” 1550. godine tijekom svog boravka u Dubrovniku. Kao istaknuti hrvatski komediograf renesansnog razdoblja, Držić je poznat po svojoj oštroumnoj društvenoj kritici kroz književna djela. Njegovo obrazovanje u Sieni značajno je utjecalo na njegov književni izričaj, posebice na formiranje elemenata komedije dell’arte u njegovim djelima. Držićev opus obuhvaća pastirske igre, komedije i tragedije, a njegova djela odražavaju duboko razumijevanje dubrovačkog mentaliteta i društvenih odnosa.
Žanr i književna vrsta
“Novela od Stanca” pripada žanru pokladne igre s elementima komedije. Djelo je napisano u stihu, točnije u dvostruko rimovanim dvanaestercima karakterističnim za dubrovačku renesansnu poeziju. Kao pokladna igra, tekst sadrži karnevalske motive i elemente folklorne tradicije. Specifičnost djela leži u njegovoj hibridnoj prirodi koja kombinira elemente eruditne komedije s tradicionalnim pokladnim običajima. Struktura teksta prati jedinstvo vremena, mjesta i radnje, što ga svrstava među klasične dramske forme.
Mjesto i vrijeme

Radnja “Novele od Stanca” odvija se u renesansnom Dubrovniku, s posebnim fokusom na prostor oko Velike Onofrijeve česme i okolne dubrovačke ulice. Ovaj autentični ambijent 16. stoljeća služi kao savršena pozornica za dramsku radnju, oslikavajući živopisnu atmosferu gradskog života.
Vrijeme radnje smješteno je u pokladnu noć, neposredno prije velikog posta, što stvara idealan okvir za razvoj dramske situacije. Pokladna atmosfera omogućava mladićima slobodu maskiranja i izvođenja šala, dok mrak i noćno doba pojačavaju element misterioznosti i zabune.
Prostorno-vremenska povezanost posebno dolazi do izražaja kroz:
- Lokaciju: Velika Onofrijeva česma kao središnje mjesto okupljanja
- Noćni ambijent: Mračne ulice koje pogoduju maskiranim zabavama
- Pokladno vrijeme: Period kada su društvene norme opuštenije
Držić je pažljivo odabrao kombinaciju mjesta i vremena radnje kako bi naglasio kontrast između gradskog i seoskog mentaliteta. Noćni Dubrovnik tijekom poklada predstavlja prostor gdje se isprepliću stvarnost i iluzija, omogućavajući mladim Dubrovčanima izvođenje njihove šaljive predstave na račun naivnog Stanca.
Tema i ideja djela

“Novela od Stanca” tematski se bavi odnosom između mladosti i starosti kroz komičnu prizmu renesansnog Dubrovnika. Djelo prikazuje društvene kontraste kroz šaljivu igru mladih dubrovačkih plemića sa seljakom Stancem.
Glavna tema
Središnja tema djela jest sukob svjetonazora mladosti i starosti. Mladi dubrovački vlastelini, predvođeni Džívom Pešicom, predstavljaju gradsku duhovitost, razigranost i snalažljivost. Nasuprot njima stoji Stanac, naivni starac sa sela koji postaje meta njihove šale. Kroz njihov susret Držić majstorski oslikava generacijski jaz te različite životne perspektive gradske i seoske sredine.
Sporedne teme
Djelo obrađuje nekoliko značajnih sporednih tema:
- Društveni kontrast između urbanog i ruralnog života
- Klasne razlike između vlastele i običnog puka
- Tradicija i promjene u dubrovačkom društvu
- Prolaznost vremena i želja za mladošću
Sve ove teme isprepliću se kroz komične situacije i dijaloge, stvarajući složenu sliku dubrovačkog života 16. stoljeća.
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu vječnog sukoba između tradicionalnog i modernog. Držić kroz komične situacije razotkriva društvene odnose renesansnog Dubrovnika. Autor istovremeno kritizira i slavi različite aspekte gradskog života, pokazujući kako mladenačka domišljatost nadmašuje staračku prostodušnost.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi u djelu uključuju:
- Pomlađivanje kao simbol težnje za vječnom mladošću
- Noć kao vrijeme kada se brišu društvene granice
- Karneval koji simbolizira privremeno ukidanje društvenih normi
- Voda s fontane kao simbol životne snage i obnove
Ovi motivi grade složenu mrežu značenja koja podupire glavne tematske preokupacije djela.
Kompozicija djela

“Novela od Stanca” strukturirana je kao jednočinska komedija s precizno razrađenom dramskom radnjom. Kompozicija djela prati klasičnu dramaturgiju kroz pet dijelova koji se skladno nadovezuju.
Uvod
Radnja započinje u dubrovačkoj noći kada grupa mladih plemića, uključujući Dživa Pešicu i njegove prijatelje, luta ulicama tijekom poklada. Predstavljanje likova odvija se kroz njihove dijaloge koji otkrivaju njihove namjere i karakter. Atmosfera karnevalske noći stvara savršenu pozornicu za razvoj dramske radnje.
Zaplet
Zaplet nastaje kada mladići susreću starca Stanca koji traži prenoćište u Dubrovniku. Dživo Pešica osmišljava šalu uvjeravajući Stanca da postoji način da se pomladi kroz magični ritual s vilama. Stanac, potaknut željom za mladošću, naivno prihvaća njihovu priču.
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se kada maskirani mladići izvode lažni ritual pomlađivanja. Prerušeni u vile, izvode predstavu oko Stanca, obećavajući mu povratak mladosti. Scena dostiže vrhunac kroz komične elemente i Stančevu potpunu vjeru u transformaciju.
Rasplet
Rasplet započinje nakon što mladići završe svoju šalu. Stanac ostaje sam, obrijan i prevaren, shvaćajući da je postao žrtva pokladne šale. Njegova reakcija miješa se s buđenjem grada i dolaskom jutra koje razotkriva stvarnost situacije.
Zaključak
Završni dio djela prikazuje kontrast između gradske mladosti i seoske naivnosti. Kroz Stančevu sudbinu Držić stvara alegoriju društvenih odnosa renesansnog Dubrovnika, gdje šala postaje ogledalo društvenih razlika i mentaliteta.
Kratki sadržaj

U pokladnoj noći Dubrovnikom šeću mladi plemići Vlaho i Miho, koji su kriomice napustili svoje domove u potrazi za zabavom. Dvojici plemića pridružuje se Dživo Pešica, zabavljač sklon šalama, koji predlaže razonodu na račun Stanca, naivnog starca iz Hercegovine.
Stanac, umoran seljak koji je došao u grad prodati svoje proizvode, bezuspješno traži prenoćište kraj Velike Onofrijeve česme. Dživo mu prilazi s lukavim planom, uvjeravajući ga u mogućnost čarobnog pomlađivanja. Priča mu izmišljenu priču o vilama koje su njega samog pomladile tijekom proslave Ivandana, budeći u starcu nadu za povratkom mladosti.
Zabava dostiže vrhunac kad se mladići prerušavaju u vile i maskare. Izvode predstavu oko Stanca, plašeći ga prijetnjama o pretvaranju u razne životinje poput ptice ili buhe. Lakovjerni Stanac, očaran mogućnošću pomlađivanja, mirno sjedi dok oko njega maskirani mladići plešu sa svojim družinama, stvarajući karnevalsku atmosferu tipičnu za dubrovačke poklade.
Mladići vješto iskorištavaju Stančevu prostodušnost i njegovu želju za mladošću, stvarajući komičnu situaciju koja naglašava kontrast između gradske lukavosti i seoske naivnosti. Njihova šala postaje središnji motiv djela, kroz koji se zrcale društveni odnosi renesansnog Dubrovnika.
Redoslijed događaja

Radnja “Novele od Stanca” započinje u kasnim noćnim satima tijekom pokladne noći u Dubrovniku. Na ulicama se sreću dva mlada plemića, Vlaho i Miho, maskirani i spremni za noćne zabave. Mladi plemići razgovaraju o dosadi i načinu na koji su uspjeli pobjeći iz svojih domova dok njihovi roditelji misle da spavaju.
Situacija postaje zanimljivija dolaskom Dživa koji predlaže specifičnu šalu. Njih trojica odlučuju iskoristiti priliku za zbijanje šale na račun Stanca, starca iz Hercegovine koji je došao u Dubrovnik prodati svoje proizvode. Dživo prilazi Stancu i započinje razgovor s njim, ispričavši mu izmišljenu priču o čudesnom pomlađivanju.
Dramska napetost raste kroz Dživovo uvjeravanje Stanca u mogućnost pomlađivanja pomoću vila koje se navodno pojavljuju na Ivandan. Stanac, umoran od puta i naivan u svojoj želji za mladošću, povjeruje u priču. Mladići koriste njegovo povjerenje i nepoznavanje gradskih običaja za pripremu svoje šaljive predstave.
Dio radnje | Likovi | Lokacija |
---|---|---|
Početak | Vlaho, Miho | Dubrovačke ulice |
Razrada | Dživo, Vlaho, Miho | Gradski trg |
Zaplet | Dživo, Stanac | Kod Onofrijeve česme |
Kroz sedam dramskih prizora razvija se radnja koja demonstrira kontrast između gradske lukavosti i seoske prostodušnosti, stvarajući komičnu situaciju karakterističnu za renesansnu komediju.
Analiza likova

Likovi u “Noveli od Stanca” predstavljaju različite društvene slojeve renesansnog Dubrovnika, čiji se karakteri otkrivaju kroz njihove postupke i međusobne odnose tijekom pokladne noći.
Glavni likovi
Stanac je središnji lik drame, naivni starac iz istočne Hercegovine koji dolazi u Dubrovnik prodati svoje proizvode. Njegova prostodušnost i vjerovanje u nadnaravno čine ga lakom metom za šalu mladih Dubrovčana. Nosi karakteristike seoskog mentaliteta te svojim postupcima i razmišljanjima stvara kontrast urbanoj sredini.
Dživo Pešica predstavlja tipičnog mladog dubrovačkog plemića. Inteligentan je organizator šale, vješt u manipulaciji i maestralan u izvođenju svojih smicalica. Njegov lik utjelovljuje gradsku domišljatost i renesansni duh mladosti.
Sporedni likovi
Miho i Vlaho su mladi dubrovački plemići koji podržavaju Dživa u njegovom naumu. Njihove uloge nadopunjuju glavnu radnju kroz aktivno sudjelovanje u maskeradi i šali. Maskari se pojavljuju kao grupa koja izvodi završni čin prijevare, doprinoseći karnevalskoj atmosferi djela.
Miona, Stančeva mlada žena, iako fizički nije prisutna u djelu, služi kao motivacija za Stančevu želju za pomlađivanjem. Njezin lik predstavlja važan pokretač radnje kroz Stančevu težnju da joj se svidi.
Odnosi između likova
Interakcija između Stanca i mladih Dubrovčana temelji se na sukobu svjetonazora i mentaliteta. Dživo koristi Stančevu naivnost i nepoznavanje gradskih običaja kako bi ostvario svoju šalu. Odnos između Miha i Vlaha karakterizira prijateljska suradnja i zajednički cilj zabave tijekom pokladne noći.
Mladići međusobno pokazuju složnost u izvođenju prijevare, dok prema Stancu nastupaju s lažnom dobrodušnošću. Njihov odnos prema njemu oscilira između prividne pomoći i prikrivenog izrugivanja.
Stil i jezik djela
“Novela od Stanca” odlikuje se karakterističnim jezičnim izrazom dubrovačkog dijalekta 16. stoljeća. Tekst je napisan u dvostruko rimovanom dvanaestercu koji daje djelu poseban ritam i melodičnost.
Stilske figure i izražajna sredstva
Držić majstorski koristi brojne stilske figure za postizanje komičnog efekta:
- Ironija prožima cijelo djelo kroz Stančevu naivnost i vjerovanje u nadnaravno
- Karikaturu autor koristi u oblikovanju likova, posebno Stanca i mladih Dubrovčana
- Alegorija se očituje kroz simboliku vila koje predstavljaju iluziju i obmanu
- Hiperbola naglašava komične situacije kroz pretjerano opisivanje Stančeve lakovjernosti
- Kontrast između gradskog i seoskog mentaliteta pojačava dramski sukob
Narativne tehnike
Autor koristi specifične narativne postupke za razvoj dramske radnje:
- Dijalog kao glavno sredstvo karakterizacije likova
- Izmjena kraćih i dužih replika za održavanje dinamike
- Paralelno vođenje više radnji kroz scene maskiranja i obmane
- Dramska ironija gdje publika zna više od protagonista
- Postupno građenje zapleta kroz scene noćnih susreta
Ton i atmosfera
- Vedri ton dominira kroz šaljive dijaloge i situacije
- Satirični elementi u prikazu društvenih odnosa
- Karnevalski ugođaj stvara okvir za razvoj komičnih situacija
- Noćna atmosfera pojačava element misterioznosti
- Dramska napetost raste kroz gradaciju obmane prema vrhuncu
Simbolika i motivi
Marin Držić u “Noveli od Stanca” koristi bogate simboličke elemente za prikaz društvenih odnosa renesansnog Dubrovnika. Simbolika i motivi čine složenu mrežu značenja koja pojačava dramsku napetost i naglašava kontraste između mladosti i starosti.
Simboli u djelu
Velika Onofrijeva česma predstavlja središnji simbol djela kao izvor života i mladosti. Noć simbolizira vrijeme kada se granice između stvarnosti i iluzije brišu, omogućujući mladićima izvođenje njihovih šala. Maske nose višestruku simboliku – skrivaju pravi identitet likova i predstavljaju društvene uloge koje ljudi preuzimaju. Vile simboliziraju nedostižnu mladost i ljepotu kojoj Stanac teži. Voda s fontane nosi simboliku obnove i transformacije, povezujući se s temom pomlađivanja koja pokreće radnju.
Motivi
Glavni motiv pomlađivanja proteže se kroz cijelo djelo kao pokretač radnje. Karneval i pokladna noć stvaraju okvir za razvoj ostalih motiva poput obmane mladih nad starim. Motiv sukoba generacija vidljiv je kroz kontrast između Stančeve naivnosti i lukavosti mladih Dubrovčana. Noćno lutanje gradom pojavljuje se kao motiv slobode i pustolovina mladosti. Čežnja za mladošću manifestira se kroz Stančevu želju za pomlađivanjem.
Alegorija i metafora
Cijelo djelo funkcionira kao alegorija društvenih odnosa u renesansnom Dubrovniku. Stančeva naivnost metaforički predstavlja jaz između seoskog i gradskog mentaliteta. Pomlađivanje služi kao metafora za nemogućnost povratka izgubljene mladosti. Noćna atmosfera metaforički dočarava svijet iluzija i zablude. Maskiranje mladića alegorijski prikazuje društvene maske koje ljudi nose u svakodnevnom životu. Fontana metaforički predstavlja granicu između stvarnosti i mašte.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Novela od Stanca” nastala je 1550. godine kao pokladna igra za svadbu dubrovačkog plemića Martolice Džamanjića, gdje je i praizvedena. Ovo dramsko djelo odražava složene društvene odnose renesansnog Dubrovnika kroz nekoliko ključnih razina:
Društveni kontrasti u djelu manifestiraju se kroz:
- Sukob mladosti i starosti
- Antagonizam grada i sela
- Razlike između društvenih slojeva
Držić kroz likove mladih dubrovačkih plemića i seljaka Stanca prikazuje klasnu stratifikaciju renesansnog društva. Mladi vlastelini predstavljaju urbanu kulturu Dubrovnika, dok Stanac utjelovljuje ruralni mentalitet i tradicionalne vrijednosti.
Kulturni elementi djela uključuju:
- Pokladne običaje renesansnog Dubrovnika
- Karnevalsku atmosferu noćnog grada
- Običaj maskiranja i prerušavanja
Noćni ambijent oko Velike Onofrijeve česme postaje pozornica za prikaz društvenih odnosa gdje se susreću različiti svjetonazori. Mladići koriste karnevalsku slobodu za izvođenje šale nad Stancem, što ilustrira tipičnu renesansnu tematiku sukoba između tradicionalnog i modernog pogleda na svijet.
Kroz komične situacije i dramske prizore, djelo vjerno oslikava društvenu dinamiku Dubrovačke Republike sredinom 16. stoljeća. Držić koristi humor i satiru kako bi progovorio o klasnim razlikama, generacijskom jazu i kulturnim različitostima koje su obilježavale tadašnje dubrovačko društvo.
Interpretacija i kritički osvrt
“Novela od Stanca” predstavlja vrhunsko ostvarenje renesansne književnosti koje kroz višeslojnu interpretaciju otkriva složene društvene odnose Dubrovnika 16. stoljeća. Središnji sukob između gradske lukavosti i seoske naivnosti manifestira se kroz dramsku strukturu koja spretno koristi elemente farse i komedije.
Držićeva kritička oštrica posebno se ističe u prikazu društvenih razlika. Autor koristi lik Stanca kao simbol tradicionalnog mentaliteta koji se sudara s urbanom pronicljivošću mladih dubrovačkih plemića. Kroz komične situacije oko Velike Onofrijeve česme razvija se alegorija društvenih odnosa gdje karnevalska atmosfera služi kao savršena pozornica za razotkrivanje klasnih razlika.
Interakcija likova otkriva dublje značenjske slojeve djela. Dživo Pešica utjelovljuje gradsku domišljatost koja manipulira Stančevom prostodušnošću. Motiv pomlađivanja funkcionira kao metafora za sukob između starog i novog, tradicionalnog i modernog. Noćni ambijent i pokladna atmosfera stvaraju okvir gdje se brišu granice između stvarnosti i iluzije.
Stilska analiza pokazuje majstorstvo Držićevog izraza kroz:
- Upotrebu dvostruko rimovanog dvanaesterca
- Vješto korištenje ironije i dramske napetosti
- Spoj eruditne komedije s elementima pučkog teatra
- Autentični dubrovački dijalekt 16. stoljeća
Društvena kritika u djelu nije jednodimenzionalna. Dok se autor poigrava Stančevom naivnošću, istovremeno prokazuje aroganciju mladih plemića. Ova dvoslojnost interpretacije čini “Novelu od Stanca” relevantnom i za suvremenog čitatelja.
Vlastiti dojam i refleksija
“Novela od Stanca” predstavlja izvanredan primjer renesansne satire koja kroz vješto isprepletene slojeve značenja otkriva univerzalne istine o ljudskoj prirodi. Dramska napetost proizlazi iz sukoba svjetonazora, gdje mladenačka domišljatost nadmudruje prostodušnost starosti.
Držićev izbor pokladne noći kao vremena radnje stvara savršenu pozornicu za preispitivanje društvenih normi. Velika Onofrijeva česma postaje simbolički prostor transformacije, gdje se susreću urbana lukavost i ruralna naivnost. Stančeva želja za pomlađivanjem odražava vječnu ljudsku težnju za mladošću, dok postupci mladih plemića pokazuju određenu okrutnost karakterističnu za mladenačku bezbrižnost.
Posebno je zanimljiv način na koji Držić koristi humor kao sredstvo društvene kritike. Kroz smijeh progovara o ozbiljnim temama poput klasnih razlika i generacijskog jaza. Dijalozi između likova, napisani u dvostruko rimovanom dvanaestercu, demonstriraju Držićevo književno umijeće i sposobnost da kroz formu prenese dublji smisao.
Stanac kao lik nije samo meta izrugivanja – on predstavlja arhetip čovjeka zarobljenog između tradicije i promjene. Njegova naivnost nije isključivo mana, već odraz drugačijeg svjetonazora koji se sudara s urbanom pronicljivošću. Dživo i njegovi prijatelji, iako duhoviti, pokazuju određenu moralnu ambivalentnost karakterističnu za mladost koja još nije razvila empatiju prema drugačijima.
Kroz prizmu današnjeg čitanja, “Novela od Stanca” zadržava svoju aktualnost upravo zbog univerzalnih tema koje obrađuje. Sukob svjetonazora, generacijski jaz i društvene razlike ostaju relevantni i u suvremenom kontekstu.