U hrvatskom školstvu lektira je oduvijek predstavljala temelj književnog obrazovanja. Književno djelo “Odlazak” Slobodana Novaka, objavljeno 1967. godine, donosi jedinstvenu perspektivu o životu na hrvatskom otoku i složenim međuljudskim odnosima.
“Odlazak” je moderna novela koja prati priču protagonista koji se vraća na rodni otok nakon dugog izbivanja. Kroz njegov unutarnji monolog i sjećanja, djelo istražuje teme otuđenosti, povratka korijenima i sukoba tradicije s modernizacijom.
Kroz precizno izrađene karaktere i bogat simbolizam, Novak stvara atmosferu koja čitatelja uvodi u kompleksnu mrežu odnosa između otočana i povratnika. Njegova majstorska uporaba jezika i slojevitost pripovjedne strukture čine ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književnosti.
Uvod u lektiru
“Odlazak” predstavlja jedno od najznačajnijih djela moderne hrvatske književnosti koje kroz složenu narativnu strukturu istražuje teme povratka, identiteta i međuljudskih odnosa na dalmatinskom otoku.
Autor
Slobodan Novak (1924-2016) afirmirani je hrvatski književnik rođen u Splitu. Školovao se na Sušaku i u Zagrebu, gdje je diplomirao jugoslavenske književnosti i hrvatski jezik. Njegov književni opus karakterizira:
- Izrazita povezanost s mediteranskim prostorom
- Precizna psihološka karakterizacija likova
- Specifičan ironijski odmak u pripovijedanju
- Snažna autobiografska komponenta u djelima
Žanr i književna vrsta
“Odlazak” pripada žanru psihološke proze s elementima:
- Unutarnjeg monologa
- Retrospektivnog pripovijedanja
- Ispovjedne forme
- Društvene kritike
Djelo se klasificira kao kratki roman ili dulja pripovijest, a odlikuje ga:
Književni elementi | Karakteristike |
---|---|
Naracija | Ich-forma |
Vrijeme radnje | 24 sata |
Prostor | Dalmatinski otok |
Struktura | Fragmentarna |
Novak koristi modernističke pripovjedne tehnike, kombinirajući tradicionalnu naraciju s inovativnim stilskim postupcima. Tekst balansira između realističkog prikaza otočke sredine i simboličke razine značenja.
Mjesto i vrijeme

Radnja romana odvija se u povijesnom gradu Dubrovniku, jednoj od najpoznatijih hrvatskih turističkih destinacija. Glavni likovi, učenici osmog razreda, istražuju znamenitosti ovog mediteranskog bisera tijekom svog maturalnog putovanja. Dubrovačke zidine, Stradun i brojne kulturno-povijesne znamenitosti stvaraju autentičnu kulisu za razvoj događaja.
Vremenski okvir priče smješten je u period školskog izleta, karakterističan za proljetne mjesece ili rano ljeto. Autorica Branka Primorac nije precizno definirala godinu zbivanja, što priču čini bezvremenskom i omogućuje čitateljima različitih generacija da se povežu s iskustvima glavnih likova.
Lokacije u djelu:
- Dubrovačka stara gradska jezgra
- Gradske zidine
- Stradun
- Razne povijesne lokacije unutar grada
Posebnost “Maturalca” leži u spoju edukativnih elemenata kroz istraživanje dubrovačke povijesti i uzbudljivih dogodovština koje se odvijaju na tim lokacijama. Grad postaje više od same pozornice – on je aktivni sudionik u razvoju radnje, gdje svaka ulica i građevina doprinosi atmosferi i razvoju priče.
Elementi radnje | Opis |
---|---|
Glavni grad | Dubrovnik |
Razdoblje | Proljeće/rano ljeto |
Trajanje | Školski izlet |
Lokacije | Stara gradska jezgra, kulturni spomenici |
Atmosfera | Povijesna, edukativna, pustolovna |
Tema i ideja djela

Roman “Odlazak” Slobodana Novaka istražuje složene psihološke i društvene teme kroz prizmu povratka glavnog lika na rodni otok. Djelo se bavi univerzalnim pitanjima identiteta, pripadnosti i otuđenosti.
Glavna tema
Središnja tema romana je povratak protagonista na rodni otok nakon dugog izbivanja. Kroz njegov unutarnji monolog i interakcije s otočanima, roman prikazuje sukob između prošlosti i sadašnjosti te osobne transformacije pojedinca u susretu s vlastitim korijenima.
Sporedne teme
Roman obuhvaća nekoliko međusobno isprepletenih tema:
- Otuđenost i izolacija: Protagonistov osjećaj nepripadanja vlastitoj sredini
- Društvene promjene: Sudar tradicionalnog otočkog života s modernim vrijednostima
- Međuljudski odnosi: Kompleksni odnosi između otočana i povratnika
- Identitet: Preispitivanje osobnog i kolektivnog identiteta
- Tradicija: Uloga običaja i tradicije u oblikovanju pojedinca
Ideja djela
Temeljna ideja romana je prikaz nemogućnosti potpunog povratka u prošlost. Autor kroz protagonistovo iskustvo istražuje kako vrijeme mijenja ljude i mjesta te kako se pojedinac nosi s tim promjenama.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/simbol | Značenje |
---|---|
Otok | Izoliranost, tradicija, nepromjenjivost |
More | Granica između dva svijeta, sloboda |
Povratak | Suočavanje s prošlošću |
Brod | Poveznica s kopnom, mogućnost bijega |
Kuća | Veza s korijenima, obiteljsko nasljeđe |
Kompozicija djela

Književno djelo “Odlazak” strukturirano je kroz pet ključnih dijelova koji grade napetost i razvijaju glavnu priču. Svaki dio doprinosi umjetničkoj cjelovitosti djela i omogućuje postupno otkrivanje unutarnjeg svijeta glavnog lika.
Uvod
Djelo započinje povratkom protagonista na rodni otok nakon dugog izbivanja. Autor uvodi čitatelja u otočku atmosferu kroz detaljan opis mjesta i ljudi koje protagonist susreće. Već u prvim trenucima osjeti se napetost između povratnika i otočana, što postavlja temelj za daljnji razvoj radnje.
Zaplet
Zaplet se gradi kroz protagonistov susret s promjenama na otoku i sukob između njegovih sjećanja i stvarnosti. Ključni trenutak nastaje kada protagonist shvati da njegovo idealizirano viđenje rodnog mjesta ne odgovara stvarnom stanju. Novak majstorski gradi tenziju kroz niz manjih konflikata između glavnog lika i otočana.
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se tijekom večernjeg druženja gdje se sukobljavaju različiti svjetonazori i životne filozofije. Protagonist doživljava unutarnji lom suočen s činjenicom da više ne pripada otočkoj zajednici. Novak koristi tehniku unutarnjeg monologa za prikaz intenzivnih emocionalnih previranja glavnog lika.
Rasplet
U raspletu pratimo protagonistovu konačnu spoznaju o nemogućnosti povratka u prošlost. Postupno se razrješavaju napetosti između likova dok glavni lik prihvaća promjene i vlastitu transformaciju. Autor vješto prepliće osobne i društvene dimenzije kroz simboličke elemente.
Zaključak
Završni dio djela donosi protagonistovu odluku o odlasku s otoka. Novak koristi cikličku strukturu – djelo završava kako je i počelo, odlaskom, ali sada s drugačijim značenjem. Glavni lik napušta otok s novom perspektivom o sebi i svojoj prošlosti.
Kratki sadržaj

Hrvatska dječja književnost prolazi kroz značajne promjene u poslijeratnom razdoblju, što se izravno odražava na odabir i tretman lektirnih djela. Književni sadržaji prilagođavaju se novim društvenim okolnostima te adresiraju teme straha, nesigurnosti i promjena u društvu.
Ključne karakteristike promjena u lektiri:
- Prilagodba sadržaja suvremenim društvenim okolnostima
- Transformacija književnih tema i motiva
- Uvođenje novih književnih formi i pristupa
- Integracija aktualnih društvenih pitanja
Tematski fokus poslijeratne dječje književnosti:
Tema | Zastupljenost u djelima |
---|---|
Strah i nesigurnost | Dominantna tema |
Društvene promjene | Često prisutna |
Međuljudski odnosi | Izražena komponenta |
Identitet | Središnja tematika |
Književna djela ovog razdoblja karakterizira snažna društvena komponenta, s posebnim naglaskom na psihološke aspekte dječjeg doživljaja stvarnosti. Autori pristupaju temama s izraženom sviješću o potrebama mladih čitatelja, istovremeno ne zanemarujući umjetničku vrijednost djela.
Transformacija lektirnog programa odražava šire društvene promjene, gdje tradicionalni naslovi ustupaju mjesto suvremenijim djelima koja bolje rezoniraju s iskustvima moderne mladeži. Ova evolucija književnog korpusa pokazuje kontinuiranu prilagodbu obrazovnog sustava novim generacijama učenika.
Redoslijed događaja

Kronološke promjene u sustavu lektire odražavaju evoluciju obrazovnih pristupa i društvenih potreba. Francuski pojam lecture transformirao se u hrvatsku riječ “lektira” kroz višestoljetni proces jezične adaptacije.
Tradicionalni koncept lektire razvijao se kroz nekoliko ključnih faza:
- Početno razdoblje
- Uvođenje obveznih književnih djela u obrazovni sustav
- Fokus na klasičnim djelima hrvatske književnosti
- Stroga struktura čitanja prema razredima
- Razdoblje standardizacije
- Formiranje jedinstvenog popisa lektirnih naslova
- Integracija djela različitih književnih razdoblja
- Uspostavljanje kriterija za odabir književnih djela
- Suvremene prilagodbe
- Modernizacija izbora književnih djela
- Uključivanje suvremenih autora u lektirni program
- Prilagodba sadržaja trenutnim obrazovnim potrebama
Razdoblje | Karakteristike | Fokus |
---|---|---|
Početno | Klasična djela | Nacionalna književnost |
Standardizacija | Strukturirani pristup | Raznovrsnost žanrova |
Suvremeno | Fleksibilnost | Aktualnost sadržaja |
Proces odabira lektirnih djela uzima u obzir sljedeće elemente:
- Književnu vrijednost djela
- Primjerenost uzrastu učenika
- Razvijenost sredine u kojoj učenici žive
- Obrazovne ciljeve pojedinog razreda
Stručnjaci kontinuirano evaluiraju postojeći lektirni program kroz prizmu suvremenih pedagoških spoznaja. Promjene u sustavu lektire reflektiraju šire društvene transformacije te potrebu za prilagodbom obrazovnih materijala novim generacijama učenika.
Analiza likova

Analiza likova u djelu “Odlazak” otkriva složenu mrežu karaktera koji predstavljaju različite aspekte otočkog života i društvenih promjena. Kroz preciznu karakterizaciju, Novak gradi uvjerljive likove čiji međusobni odnosi nose težinu simboličkog značenja.
Glavni likovi
Protagonist-pripovjedač dominira naracijom kao kompleksna ličnost koja se vraća na rodni otok nakon dugog izbivanja. Njegovo unutarnje previranje manifestira se kroz:
- Sukob između urbanih navika i otočke tradicije
- Nostalgične osjećaje prema prošlosti koji se sudaraju sa stvarnošću
- Kritički odmak prema otočkoj sredini uz istovremenu emotivnu povezanost
Madona, protagonistova tetka, predstavlja vezu s prošlošću i tradicionalnim vrijednostima otoka. Njezin lik karakteriziraju:
- Duboka religioznost i privrženost običajima
- Nepomirljivost sa modernizacijom
- Simbolička uloga čuvarice obiteljskog nasljeđa
Sporedni likovi
Otočani u djelu predstavljaju kolektivni lik koji odražava društvene promjene:
- Mještani koji prihvaćaju turizam kao novu realnost
- Ribari koji se opiru promjenama
- Mladi ljudi koji napuštaju tradicionalni način života
Don Vikica funkcionira kao predstavnik crkve i moralnog autoriteta na otoku, sa sljedećim karakteristikama:
- Pragmatičan pristup prema promjenama
- Balansiranje između tradicije i modernizacije
- Uloga posrednika između različitih društvenih skupina
Odnosi između likova
Dinamika odnosa među likovima temelji se na nekoliko ključnih interakcija:
Odnos | Karakteristika | Simbolika |
---|---|---|
Protagonist – Madona | Ambivalentan | Sukob prošlosti i sadašnjosti |
Protagonist – Otočani | Distanciran | Otuđenost povratnika |
Madona – Don Vikica | Suradnički | Očuvanje tradicijskih vrijednosti |
- Generacijski jaz između tradicionalista i modernista
- Sukob različitih svjetonazora i životnih filozofija
- Nemogućnost potpunog razumijevanja između onih koji su otišli i onih koji su ostali
Stil i jezik djela
Stil i jezik djela “Odlazak” karakterizira izrazita jezična preciznost koja se očituje kroz složenu narativnu strukturu i bogatu uporabu stilskih sredstava. Djelo pokazuje visoku razinu jezične sofisticiranosti kroz kombinaciju standardnog hrvatskog jezika s elementima lokalnog mediteranskog izričaja.
Stilske figure i izražajna sredstva
Novak majstorski koristi brojne stilske figure za pojačavanje ekspresivnosti teksta:
- Metafore i simboli: Otok služi kao metafora izolacije i nepromjenjivosti
- Unutarnji monolog: Izražava protagonistove misli i osjećaje kroz introspektivne pasaže
- Ironija: Prisutna u opisima međuljudskih odnosa i društvenih promjena
- Kontrast: Naglašava razlike između prošlosti i sadašnjosti otočkog života
Narativne tehnike
Pripovjedne tehnike u djelu karakterizira:
- Ich-forma: Pripovijedanje u prvom licu omogućava intimniji uvid u protagonistovu psihu
- Fragmentarna struktura: Tekst je građen od povezanih ali zasebnih narativnih cjelina
- Retrospekcija: Izmjenjivanje sadašnjosti i prošlosti kroz sjećanja glavnog lika
- Asocijativno pripovijedanje: Povezivanje događaja kroz asocijativni slijed misli
Ton i atmosfera
- Melankolični ton: Prožima opise prošlosti i izgubljenih vrijednosti
- Kritički odmak: Prisutan u analizi društvenih promjena na otoku
- Intimna atmosfera: Stvara se kroz detaljne opise osobnih doživljaja
- Nostalgični prizvuk: Očituje se u opisima sjećanja na mladost i zavičaj
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u djelu “Odlazak” grade složenu mrežu značenja koja dodatno pojačava glavne teme djela. Književni elementi poput simbola, motiva, alegorije i metafore stvaraju dublje slojeve značenja i omogućuju višestruka tumačenja teksta.
Simboli u djelu
Središnji simboli u “Odlasku” predstavljaju kompleksne odnose između prošlosti i sadašnjosti:
- Otok simbolizira izoliranost, nepromjenjivost i tradicionalni način života
- More predstavlja slobodu, promjenu i mogućnost bijega od ustaljenih obrazaca
- Kuća simbolizira vezu s prošlošću i obiteljsko nasljeđe
- Večernje druženje postaje simbol suočavanja različitih svjetonazora
- Prozor predstavlja granicu između unutarnjeg i vanjskog svijeta
Motivi
Kroz djelo se isprepliću karakteristični motivi:
- Povratak kao središnji motiv koji pokreće radnju
- Otuđenost protagonista od rodnog mjesta i ljudi
- Nostalgija za prošlim vremenima i mladošću
- Sukob između tradicije i modernizacije
- Samoća kao posljedica nemogućnosti potpunog povratka
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj djela vidljiv je kroz:
- Putovanje protagonista kao metaforu životnog puta
- Večernje druženje kao alegoriju društvenih odnosa
- Odnos prema Madoni kao metaforu odnosa prema tradiciji
- Fizičku udaljenost kao metaforu emocionalne distance
- Vremenske prilike kao odraz unutarnjih stanja likova
Svaka metafora i alegorija u djelu doprinosi složenosti značenja i omogućuje dublje razumijevanje psiholoških stanja likova te društvenih odnosa na otoku.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni kontekst hrvatskog i jugoistočnoeuropskog prostora između dva svjetska rata obilježavaju dramatične demografske i socioekonomske promjene. Ratna razaranja uzrokovala su značajne poremećaje u stanovništvu, posebno u ruralnim područjima poput Korduna. Masovna iseljavanja, prisilne kolonizacije te visoke stope mortaliteta i nataliteta karakteriziraju ovaj turbulentni period.
Društvena dimenzija književnih djela 19. i 20. stoljeća pruža autentičan uvid u tadašnju stvarnost. Odlazak u kazalište predstavljao je više od zabave – bio je simbol društvenog statusa i prestiža. Značajna književna ostvarenja poput “Đuke Begovića” i “Povratka Filipa Latinovića” vjerno oslikavaju društvena okupljanja tog vremena, ističući kontrast između gradske i seoske zabave.
Razdoblje | Ključne demografske promjene | Društveni utjecaji |
---|---|---|
Međuratno doba | Masovna iseljavanja, kolonizacije | Transformacija društvene strukture |
Prvi svjetski rat | Visoki mortalitet | Devastacija ruralnih područja |
Drugi svjetski rat | Demografski poremećaji | Promjene društvenih običaja |
Kulturološki aspekti manifestiraju se kroz:
- Transformaciju tradicionalnih društvenih okupljanja
- Razvoj gradske kulture nasuprot seoskoj
- Promjene u načinu zabave i društvenog života
- Evoluciju književnih tema i motiva
- Razlike između gradskog i seoskog stanovništva
- Nova kulturna događanja
- Promjene u društvenim normama
- Razvoj novih oblika društvene interakcije
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija književnih djela doživljava značajne promjene u kontekstu suvremene humanistike. Tradicionalne tehnike analize književnosti ustupaju mjesto novim pristupima zbog prestrukturiranja epistemološkog polja i tržišne orijentacije društva.
Kritički osvrt na književna djela razvija se kroz nekoliko ključnih aspekata:
- Metodološka transformacija – pomak od klasične interpretacije prema interdisciplinarnom pristupu
- Tržišna uvjetovanost – prilagodba kritičkih osvrta zahtjevima suvremenog čitatelja
- Akademska marginalizacija – slabljenje veze između sveučilišta i književnog polja
- Nacionalni kontekst – promjena odnosa prema nacionalnoj književnosti
Znanost o književnosti suočava se s izazovima u vrednovanju djela:
Aspekt | Tradicionalni pristup | Suvremeni pristup |
---|---|---|
Metodologija | Tekstualna analiza | Multimodalna analiza |
Fokus | Autorska namjera | Čitateljska recepcija |
Kontekst | Nacionalni okvir | Globalni okvir |
Vrednovanje | Estetski kriteriji | Tržišni kriteriji |
Rastakanje tradicionalnih veza između akademske zajednice i književnog stvaralaštva dovodi do novih oblika interpretacije. Ove promjene manifestiraju se kroz drugačiji pristup analizi tekstova gdje klasične metode književne znanosti gube dominantnu poziciju u korist interdisciplinarnih pristupa.
Vlastiti dojam i refleksija
Književno djelo “Odlazak” ostavlja snažan emocionalni trag kroz precizno ocrtane psihološke portrete likova i njihove unutarnje borbe. Cesarićev poetski prikaz odlaska ljubavi u “Voćki poslije kiše” rezonira s glavnom temom Novakovog djela, stvarajući paralelu između osobne i kolektivne dimenzije gubitka.
Psihološka kompleksnost djela manifestira se kroz:
- Unutarnje monologe protagonista koji reflektiraju univerzalne osjećaje otuđenosti
- Simboličke prikaze otočkog života kao metafore za šire društvene promjene
- Slojevitu naraciju koja kombinira prošlost i sadašnjost
- Emotivnu težinu odluke o konačnom odlasku
Platonov koncept “thymosa” pronalazi svoj odraz u karakterizaciji glavnog lika, posebno u njegovom odnosu prema nepravdi i gubitku samopoštovanja. Ova filozofska dimenzija dodatno produbljuje razumijevanje emotivnih reakcija likova na promjene u njihovom okruženju.
Značajni elementi koji izazivaju emocionalnu reakciju:
Element | Psihološki učinak |
---|---|
Povratak na otok | Nostalgija i nelagoda |
Susret s Madonom | Sukob lojalnosti |
Večernje druženje | Kulminacija otuđenosti |
Konačni odlazak | Oslobođenje i gubitak |
Osobna perspektiva čitatelja obogaćuje se kroz prepoznavanje vlastitih iskustava u složenim odnosima između likova, njihovim dilemama i emotivnim previranjima. Novakovo majstorstvo leži u sposobnosti da univerzalne teme učini intimno prepoznatljivima kroz preciznu psihološku karakterizaciju i bogat simbolizam.