“Okvir za mržnju” značajno je književno djelo hrvatske autorice Nede Mirande Blažević-Krietzman koje progovara o složenim temama nacionalizma i predrasuda kroz prizmu ratnih događanja. Ova dirljiva priča prati životni put glavne junakinje kroz turbulentna vremena devedesetih godina prošlog stoljeća.
Roman “Okvir za mržnju” istražuje kompleksne međuljudske odnose u ratnom okruženju, baveći se temama identiteta, pripadnosti i sukoba između različitih etničkih skupina. Kroz emotivnu naraciju, autorica vješto isprepliće osobne drame s povijesnim događajima.
Duboka psihološka karakterizacija likova i slojevita struktura romana čine ga nezaobilaznim djelom hrvatske suvremene književnosti koje ostavlja snažan utisak na čitatelje. Svaka stranica otkriva nove slojeve značenja i potiče na promišljanje o univerzalnim ljudskim vrijednostima.
Uvod u lektiru
“Okvir za mržnju” predstavlja značajno djelo suvremene hrvatske književnosti koje se bavi kompleksnim temama međuetničkih odnosa tijekom ratnih događanja 1990-ih godina. Roman progovara o etničkim sukobima, predrasudama i ljudskim sudbinama kroz intiman narativni pristup.
Autor
Neda Miranda Blažević-Krietzman istaknuta je hrvatska književnica s bogatim književnim opusom. Rođena je 1951. godine u Zagrebu, gdje je završila komparativnu književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu. Autorica je više romana, zbirki pjesama i eseja. Njezin stil karakterizira:
- Snažna psihološka karakterizacija likova
- Fokus na društvene teme i međuljudske odnose
- Poetski pristup prozi
- Kritički osvrt na suvremeno društvo
Žanr i književna vrsta
Roman “Okvir za mržnju” pripada žanru suvremene proze s elementima:
- Psihološkog romana
- Društveno angažirane književnosti
- Ratne proze
- Intimističke proze
Književna struktura uključuje:
Element | Karakteristike |
---|---|
Naracija | Isprepletena perspektiva |
Vrijeme radnje | 1990-e godine |
Prostor | Hrvatski gradovi i inozemstvo |
Stil | Emotivan i analitičan |
Djelo kombinira dokumentarističke elemente s fikcijom, stvarajući složenu književnu strukturu koja čitatelju omogućuje dublje razumijevanje društvenih procesa kroz osobne priče likova.
Mjesto i vrijeme

Radnja romana “Okvir za mržnju” smještena je u specifičan prostor Učiteljske škole i Učeničkog doma u Kninu. Ovaj zatvoreni prostor stvara atmosferu izoliranosti te naglašava problematiku ideologiziranog obrazovnog sustava ranih pedesetih godina.
Vremenska pozadina romana odvija se u turbulentnom poslijeratnom razdoblju, konkretno 1951. godine. To je period značajnih društvenih promjena kada nova vlast implementira vlastite ideološke postavke u obrazovni sustav.
Ključne lokacije u romanu:
- Učiteljska škola u Kninu
- Učenički dom
- Školske učionice
- Zatvoreni prostori institucije
Vremenski kontekst:
Godina | Povijesni kontekst |
---|---|
1951. | Poslijeratno razdoblje |
1940-e | Kraj desetljeća političkih promjena |
1950-e | Početak novog društvenog poretka |
Prostorna ograničenost radnje na školsku instituciju pojačava osjećaj klaustrofobije te služi kao mikrokozmos širih društvenih previranja tog vremena. Kombinirajući specifičnu lokaciju s precizno određenim povijesnim trenutkom, roman stvara uvjerljiv prikaz ideoloških pritisaka u obrazovnom sustavu ranih pedesetih godina.
Tema i ideja djela

Roman “Okvir za mržnju” Ivana Aralice predstavlja kompleksnu analizu društvenih mehanizama koji stvaraju i perpetuiraju mržnju u poslijeratnoj Jugoslaviji. Djelo se posebno fokusira na period nakon 1948. godine kroz prizmu ideoloških previranja.
Glavna tema
Središnja tema romana je analiza nastanka i razvoja mržnje u društvenom kontekstu. Aralica precizno secira kako se kroz institucionalne strukture formira “okvir za mržnju” koji oblikuje međuljudske odnose i društvene vrijednosti. Autor posebnu pažnju posvećuje utjecaju ideologije i propagande na formiranje kolektivne svijesti u specifičnom povijesnom trenutku.
Sporedne teme
- Historiografska dimenzija i rekonstrukcija povijesne zbilje
- Manipulacija ideološkim aparatom u obrazovnom sustavu
- Psihološki mehanizmi indoktrinacije pojedinca
- Odnos pojedinca prema kolektivnim vrijednostima
- Sukob osobnih uvjerenja i nametnute ideologije
Ideja djela
Temeljna ideja romana je razotkrivanje mehanizama kojima se stvara i održava mržnja u društvu. Aralica kroz narativne postupke demonstrira kako ideološki aparati koriste povijesne okolnosti za manipulaciju kolektivnom sviješću. Autor kritički pristupa problemu institucionalizirane mržnje kroz prizmu pojedinačnih ljudskih sudbina.
Motivi i simboli povezani s temom
Dominantni motivi:
- Škola kao simbol ideološkog aparata
- Kurzivni tekst kao oznaka manipulativnog diskursa
- Verzalno pisanje kao simbol autoriteta
- Dom učenika kao mikrokozmos društva
- Povijesni dokumenti kao sredstvo legitimacije
Simbol | Značenje |
---|---|
Okvir | Društvene granice i ograničenja |
Učionica | Prostor indoktrinacije |
Dokumenti | Manipulacija istinom |
Kurzivirani dijelovi | Skrivene poruke sustava |
Kompozicija djela

Roman “Okvir za mržnju” strukturiran je kroz složenu narativnu mrežu koja prati životne priče učenika Učiteljske škole u Kninu. Kompozicija djela gradi se kroz pet ključnih dijelova koji se međusobno nadopunjuju i stvaraju cjelovitu sliku poslijeratnog društva.
Uvod
Priča započinje predstavljanjem glavnog lika Martina Kujundžića i njegove skupine prijatelja u Učiteljskoj školi u Kninu. Aralica uvodi čitatelja u atmosferu ranih pedesetih godina kroz detaljan opis školskog okruženja te odnosa između učenika i profesora koji odražavaju šire društvene tenzije.
Zaplet
Radnja se usložnjava kada politički dužnosnik Vinko Maglica i pedagog Božić počinju provoditi nove ideološke mjere u školi. Martin i njegovi prijatelji suočavaju se s pritiscima sustava kroz niz manjih događaja koji postupno grade napetost:
- Uvođenje novih teorija u nastavu
- Preispitivanje lojalnosti učenika
- Sukob tradicionalnih i novih vrijednosti
Vrhunac
Kulminacija radnje nastupa kroz nekoliko ključnih događaja:
- Javno prozivanje neistomišljenika
- Ideološka previranja među učenicima
- Otvoreni sukob između Martina i školskih autoriteta
Rasplet
Događaji se razrješavaju kroz postupno razotkrivanje mehanizama manipulacije i kontrole. Aralica majstorski prikazuje kako se:
- Razbijaju prijateljstva pod pritiskom ideologije
- Mijenjaju karakteri likova
- Formiraju novi društveni odnosi
Zaključak
Završni dio romana donosi spoznaju o cikličkoj prirodi mržnje i njenim posljedicama na društvo. Autor kroz sudbine glavnih likova pokazuje kako ideološki pritisci transformiraju pojedince i zajednicu, ostavljajući duboke tragove u kolektivnoj svijesti.
Kratki sadržaj

Radnja romana “Okvir za mržnju” odvija se 1951. godine u Učiteljskoj školi i Učeničkom domu u Kninu. Glavni lik Martin Kujundžić, učenik ove škole, zajedno sa svojim prijateljima suočava se s ideološkim pritiscima nove vlasti.
Kroz pet dijelova romana prati se razvoj događaja:
- Uvodni dio predstavlja Martina Kujundžića i njegove kolege u školskom okruženju
- Zaplet nastaje dolaskom političkog dužnosnika Vinka Maglice i pedagoga Božića
- Razvoj radnje prati implementaciju novih ideoloških mjera u školi
- Vrhunac donosi javno prozivanje neistomišljenika i sukob Martina s autoritetima
- Rasplet razotkriva mehanizme manipulacije i kontrole nad učenicima
Centralni sukob odvija se između učenika koji pokušavaju zadržati vlastiti identitet i školske uprave koja provodi strogu ideološku indoktrinaciju. Vinko Maglica i pedagog Božić koriste obrazovni sustav kao instrument za nametanje političkih stavova kroz:
- Javna prozivanja učenika
- Prisilno političko opredjeljivanje
- Kontrolu nad nastavnim sadržajem
- Manipulaciju povijesnim činjenicama
Martin Kujundžić postaje simbol otpora takvom sustavu, odbijajući prihvatiti nametnute ideološke okvire. Njegova borba predstavlja širu sliku sukoba između individualnih uvjerenja i institucionalizirane kontrole misli u poslijeratnoj Jugoslaviji.
Through narativne tehnike poput kurzivnog i verzalnog ispisa tekstova, Aralica naglašava ključne momente ideološke manipulacije i stvaranja okvira za mržnju u društvu toga vremena.
Redoslijed događaja

Kronološki tijek romana “Okvir za mržnju” odvija se kroz nekoliko ključnih događaja u Učiteljskoj školi u Kninu:
Početna situacija
- Martin Kujundžić dolazi u Učiteljsku školu kao najbolji učenik
- Nastavnik zemljopisa Vinko Maglica pokazuje otvoreno neprijateljstvo prema Martinu
- Školska uprava uvodi nove ideološke mjere u obrazovni sustav
Razvoj konflikta
- Maglica posebno strogo ocjenjuje Martinove odgovore
- Napetost između učenika i nastavnika raste iz dana u dan
- Školsko osoblje pojačava nadzor nad učenicima u domu
Ključni trenutak
- Martin piše osobno pismo stricu u Knin
- Pismo se greškom prikači uz službeni telegram
- Školsko osoblje presreće i čita Martinovo privatno pismo
Eskalacija
- Sadržaj pisma tumači se kao politička subverzija
- Uprava škole pokreće istragu protiv Martina
- Stvara se atmosfera nepovjerenja među učenicima
Vrhunac sukoba
- Martin se suočava s optužbama za protudržavno djelovanje
- Školske vlasti organiziraju javno prozivanje neistomišljenika
- Sukob između individualnih uvjerenja i institucionalne kontrole doseže vrhunac
Svaki od ovih događaja gradi napetost i produbljuje temeljni sukob između pojedinca i represivnog sustava, pokazujući mehanizme stvaranja “okvira za mržnju” u poslijeratnom društvu.
Analiza likova

Analiza likova u romanu “Okvir za mržnju” otkriva kompleksnu mrežu odnosa između učenika i nastavnika u kninskoj učiteljskoj školi. Karakterizacija likova pokazuje duboku psihološku složenost te sukob između individualnih vrijednosti i institucionalne kontrole.
Glavni likovi
Martin Kujundžić predstavlja središnji lik romana kao izvrstan učenik preparandije koji se ističe inteligencijom i pravednošću. Njegova osobnost odlikuje se:
- Izvanrednim akademskim uspjehom
- Snažnim moralnim načelima
- Kritičkim promišljanjem
- Otporom prema manipulaciji
Vinko Maglica utjelovljuje antagonista i nositelja ideološke represije kao nastavnik zemljopisa. Njegove karakteristike uključuju:
- Manipulativne tehnike kontrole
- Vješto korištenje retorike
- Političku agendu
- Autoritarni pristup nastavi
Sporedni likovi
Korina Kužina djeluje kao Maglicina pouzdanica među učenicima:
- Aktivno sudjeluje u špijuniranju kolega
- Samostalno stvara provokacije
- Teži dokazivanju vlastite vrijednosti
- Manipulira informacijama
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova temelji se na nekoliko ključnih interakcija:
Odnos | Karakteristika |
---|---|
Martin – Maglica | Antagonistički sukob temeljen na ideološkim razlikama |
Korina – Maglica | Odnos podređenosti i manipulacije |
Martin – Korina | Nepovjerenje i izdaja |
- Ideološke sukobe
- Psihološke manipulacije
- Moralne dileme
- Borbu za prevlast
Stil i jezik djela
Roman “Okvir za mržnju” odlikuje se sofisticiranim jezičnim izrazom i bogatim stilskim instrumentarijem. Aralica stvara kompleksnu narativnu strukturu koristeći raznolike književne tehnike i izražajna sredstva.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst obiluje metatekstualnim postupcima koji uključuju kurzivno i verzalno ispisivanje određenih segmenata. Autor strateški koristi tipografske elemente za naglašavanje ideoloških poruka, poput parola “UNAPREĐIVANJE I MEHANIZACIJA POLJOPRIVREDE” ili “PREDNOST KRUPNE ZADRUŽNE PROIZVODNJE”. Jezični izraz karakterizira izrazita slojevitost kroz kombinaciju standardnog jezika s propagandnim diskursom tog vremena.
Narativne tehnike
Aralica gradi naraciju kroz višeslojnu perspektivu koja isprepliće službeni ideološki diskurs s intimnim promišljanjima likova. Autor koristi tehniku unutarnjeg monologa za prikaz psiholoških stanja protagonista te dokumentarističke elemente poput citiranja stvarnih povijesnih dokumenata. Pripovjedni postupci uključuju izmjenu različitih pripovjednih perspektiva što dodatno produbljuje kompleksnost naracije.
Ton i atmosfera
Dominantan ton romana je ozbiljan s elementima društvene kritike. Atmosfera djela prožeta je tenzijom između službene ideologije i osobnih uvjerenja likova. Autor stvara klaustrofobičnu atmosferu kroz opis zatvorenog prostora škole kao mikrokozmosa totalitarnog društva. Jezik dodatno pojačava osjećaj tjeskobe kroz kontrast između propagandnih fraza i stvarnih ljudskih sudbina.
Simbolika i motivi
Roman “Okvir za mržnju” Ivana Aralice karakterizira bogata simbolika koja se manifestira kroz različite elemente djela. Kompleksna mreža simbola i motiva gradi višeslojnu narativnu strukturu koja dodatno naglašava glavne teme romana.
Simboli u djelu
Učiteljska škola predstavlja središnji simbol ideološke represije i društvene kontrole. Školska zgrada postaje mikrokozmos tadašnjeg društva gdje se odvija borba između pojedinačnih uvjerenja i nametnute ideologije. Telegram o dolasku Vinka Maglice simbolizira početak sukoba i promjenu ustaljenog poretka u školi.
Ključni simboli u romanu:
- Natpisi na zidovima – predstavljaju službenu propagandu i ideološku indoktrinaciju
- Učenički dom – simbolizira zatvoreni prostor kontrole i nadzora
- Martinovo pismo – simbol osobne slobode i otpora prema sustavu
- Školska knjižnica – simbol ograničenog pristupa znanju i informacijama
Motivi
Dominantni motivi prožimaju cijelo djelo i grade njegovu tematsku osnovu:
- Ideološka manipulacija
- Propaganda u nastavi
- Kontrola nad učenicima
- Politički pritisak
- Međuljudski odnosi
- Prijateljstvo među učenicima
- Sukob učenika i nastavnika
- Špijuniranje i izdaja
Alegorija i metafora
Aralica vješto koristi alegorijske elemente za prikaz društvenog stanja. Škola postaje metafora totalitarnog društva gdje se kroz obrazovni sustav provodi ideološka kontrola. Autor gradi složene metaforičke slike:
- Zatvoreni prostor škole kao metafora društvenog zatvora
- Odnos učitelja i učenika kao metafora odnosa vlasti i naroda
- Školska pravila kao alegorija društvenih zabrana i ograničenja
- Političku manipulaciju
- Gušenje individualnosti
- Mehanizme kontrole društva
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “Okvir za mržnju” Ivana Aralice ocrtava složenu društveno-političku panoramu poslijeratne Jugoslavije kasnih 40-ih i ranih 50-ih godina. Radnja se odvija u kritičnom razdoblju nakon raskida Tita sa Staljinom 1948. godine, kada nova komunistička vlast intenzivno implementira vlastite ideološke postavke.
Društveni kontekst romana prikazan je kroz mikrookruženje Učiteljske škole, gdje se manifestiraju ključni društveni antagonizmi:
- Sukob između sela i grada
- Tenzije između različitih ideoloških struja
- Kompleksni odnosi između nastavnika i učenika
- Manipulacija obrazovnim sustavom od strane vlasti
Kulturološka dimenzija djela odražava se kroz:
- Transformaciju tradicionalnih vrijednosti
- Nametanje novih društvenih normi
- Ideološku indoktrinaciju kroz obrazovni sustav
- Sukob osobnih uvjerenja i kolektivnih direktiva
Nova politička elita postavlja neiskusne pojedince na ključne pozicije, stvarajući atmosferu nestabilnosti i nepovjerenja. Školsko okruženje postaje poligon za demonstraciju moći kroz:
Aspekt | Manifestacija |
---|---|
Obrazovanje | Ideološka kontrola nastavnog sadržaja |
Disciplina | Stroga regulacija ponašanja učenika |
Hijerarhija | Rigidna struktura moći |
Komunikacija | Kontrolirani protok informacija |
Aralica majstorski portretira društvenu klimu tog vremena kroz svakodnevne interakcije likova, gdje svaki dijalog nosi težinu ideoloških previranja. Školska sredina postaje mikrokozmos širih društvenih sukoba, reflektirajući kompleksnu dinamiku poslijeratnog jugoslavenskog društva.
Interpretacija i kritički osvrt
Roman “Okvir za mržnju” predstavlja kompleksnu društvenu kritiku kroz prizmu obrazovnog sustava. Aralica majstorski povezuje individualne sudbine s kolektivnim iskustvom poslijeratnog razdoblja, stvarajući višeslojno djelo koje nadilazi jednostavnu političku alegoriju.
Središnji sukob između Martina Kujundžića i školske uprave otkriva dublje društvene tenzije. Autor gradi narativnu strukturu koja pokazuje kako ideološka manipulacija prodire u sve pore društva, posebno kroz obrazovni sustav koji postaje instrument kontrole. Kroz lik Vinka Maglice, Aralica demonstrira mehanizme moći i represije, dok Martin utjelovljuje otpor prema nametnutim ideološkim obrascima.
Simbolička razina romana očituje se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Učiteljska škola kao mikrokozmos totalitarnog društva
- Natpisi na zidovima kao manifestacija ideološke propagande
- Martinovo pismo kao simbol osobne slobode i otpora
- Borba protiv uši i svraba kao metafora za ideološko “čišćenje”
Kritička oštrica romana usmjerena je prema:
- Manipulaciji obrazovnim sustavom u političke svrhe
- Stvaranju atmosfere straha i nepovjerenja
- Gušenju individualnosti pod pritiskom kolektivne ideologije
- Mehanizmima kontrole kroz javno etiketiranje neistomišljenika
Posebno je značajna Araličina uporaba metatekstualnih postupaka, poput kurzivnog i verzalnog teksta, koji stvaraju dodatni interpretativni sloj. Ovi stilski elementi naglašavaju kontrast između službenog ideološkog diskursa i intimnih promišljanja likova, razotkrivajući prazninu propagandnih fraza.
Narativni elementi | Funkcija u romanu |
---|---|
Metatekstualni postupci | Naglašavanje ideoloških poruka |
Unutarnji monolozi | Prikaz psiholoških stanja likova |
Dokumentaristički elementi | Povijesna autentičnost |
Višeslojna perspektiva | Kompleksnost društvenih odnosa |
Vlastiti dojam i refleksija
“Okvir za mržnju” predstavlja snažan književni prikaz mehanizama stvaranja mržnje kroz obrazovni sustav. Roman ostavlja dubok trag na čitatelja kroz nekoliko ključnih elemenata:
Psihološka dimenzija likova:
- Složenost karaktera Martina Kujundžića odražava unutarnju borbu između osobnih uvjerenja i nametnutih ideoloških okvira
- Vinko Maglica utjelovljuje hladnu manipulaciju sustavom obrazovanja kroz suptilne metode kontrole
- Korina Kužina pokazuje tragične posljedice ideološke indoktrinacije na mladoj osobi
Društvena kritika:
- Prikaz obrazovnog sustava kao alata za ideološku kontrolu otvara pitanja o autonomiji obrazovnih institucija
- Odnos selo-grad stvara dodatnu napetost u već složenim društvenim odnosima
- Manipulacija mladim umovima kroz propaganda otkriva mračnu stranu poslijeratnog razdoblja
Stilska izražajnost:
- Araličin jezik precizno balansira između dokumentarističkog i književnog izraza
- Metatekstualni elementi pojačavaju dojam autentičnosti povijesnog razdoblja
- Atmosfera klaustrofobije pojačava emotivni učinak na čitatelja
Roman posebno impresionira svojom sposobnošću da kroz intimne priče pojedinaca prikaže širu društvenu sliku. Način na koji autor gradi atmosferu straha i nepovjerenja kroz naizgled banalne školske situacije stvara snažan kontrast između službene ideologije i stvarnih ljudskih sudbina.