Shakespearova tragedija “Otelo” predstavlja jedno od najmoćnijih djela svjetske književnosti koje progovara o ljubomori, izdaji i manipulaciji. Ova bezvremenska priča o mletačkom vojskovođi maorskog podrijetla i njegovoj ljubavi prema lijepoj Desdemoni i danas osvaja čitatelje svojom psihološkom dubinom i složenošću međuljudskih odnosa.
“Otelo” je tragedija u pet činova koja prati priču o mletačkom generalu Otelu čiji mu poručnik Jago, vođen zavišću i zloćom, uspijeva usaditi sumnju u vjernost njegove supruge Desdemone, što dovodi do tragičnog raspleta.
Kroz briljantno isprepletene teme rase, ljubavi, povjerenja i izdaje Shakespeare majstorski gradi napetost koja čitatelja drži u neizvjesnosti do samog kraja. Ova tragedija nije samo priča o ljubomori – ona je studija ljudske prirode koja i nakon četiri stoljeća ne gubi na svojoj aktualnosti.
Uvod u lektiru
Tragedija “Otelo” predstavlja jedno od najpoznatijih dramskih djela svjetske književnosti koje progovara o ljubomori moći uništiti i najčvršću ljubav.
Autor
William Shakespeare napisao je “Otela” između 1603. i 1604. godine. Rođen u Stratfordu na Avonu 1564. godine, Shakespeare se razvio u najvećeg dramatičara engleske književnosti. Njegovo stvaralaštvo obuhvaća 37 drama, 154 soneta i dvije narativne poeme. Kao član kazališne družine “Kraljevi ljudi” pisao je za londonsko kazalište Globe, gdje je “Otelo” prvi put izveden 1604. godine pred kraljem Jamesom I. Shakespeareov genij očituje se u sposobnosti stvaranja kompleksnih likova i ispreplitanja univerzalnih ljudskih tema poput ljubavi, ljubomore, izdaje i pravde.
Žanr i književna vrsta
“Otelo” pripada žanru tragedije i predstavlja jedno od pet velikih Shakespeareovih tragičnih djela. Drama je napisana u pet činova prema klasičnim pravilima elizabetanske tragedije. Karakteriziraju je uzvišeni stil, tragični junak plemenitog podrijetla i neizbježan tragični završetak. Djelo kombinira elemente osobne i društvene tragedije, gdje individualna sudbina glavnog junaka odražava šire društvene teme poput rasnih predrasuda, rodnih odnosa i političke moći. Kroz blank verse (nerimovani jampski pentametar) Shakespeare stvara složenu dramsku strukturu koja omogućuje duboku psihološku karakterizaciju likova.
Mjesto i vrijeme

Radnja Shakespeareove drame “Otelo” odvija se na dvije ključne lokacije – Veneciji i Cipru. U Veneciji, centru moći Mletačke Republike, započinje prvi čin gdje se publika upoznaje s Otelom kroz Brabanzijevu optužbu te Otelovo obrazloženje njegove ljubavi prema Desdemoni.
Ostatak dramske radnje premješta se na Cipar, strateški važan otok pod venecijanskom upravom. Na ovom mediteranskom otoku, u venecijanskim utvrdama, razvijaju se ključni događaji – od Jagovih spletki do Otelove razorne ljubomore koja vodi tragičnom raspletu.
Vremenski okvir drame smješten je između 1489. i 1570. godine, razdoblju obilježenom intenzivnim sukobima između Venecije i Osmanskog Carstva. Ovaj povijesni kontekst pruža autentičnu pozadinu za razvoj dramske radnje:
Lokacija | Činovi | Ključni događaji |
---|---|---|
Venecija | Prvi čin | Brabanzijeva optužba, Otelova obrana |
Cipar | Drugi do peti čin | Jagove manipulacije, razvoj ljubomore |
Shakespeare vješto koristi kontrast između urbane, političke Venecije i izolirane, vojne atmosfere Cipra za pojačavanje dramske napetosti. Promjena lokacije odražava i unutarnju transformaciju glavnog lika – od sigurnog zapovjednika do ljubomorom zaslijepljenog čovjeka.
Tema i ideja djela

Shakespeareova tragedija “Otelo” istražuje složene međuljudske odnose kroz prizmu ljubomore, ljubavi i izdaje. Drama secira ljudsku prirodu i njezine najmračnije porive kroz majstorski isprepletenu mrežu emocija i manipulacija.
Glavna tema
Ljubomora predstavlja središnju temu koja pokreće radnju “Otela”. Jago vješto manipulira Otelovim umom, postepeno transformirajući njegovu bezgraničnu ljubav prema Desdemoni u razornu ljubomoru. Ova destruktivna emocija pretvara plemenitog vojskovođu u zaslijepljenog čovjeka koji ne razlikuje istinu od laži. Jagova spletka djeluje zbog Otelove unutarnje nesigurnosti povezane s njegovim položajem Maura u venecijanskom društvu.
Sporedne teme
Drama obuhvaća nekoliko isprepletenih sporednih tema:
- Rasna diskriminacija: Otelova pozicija Maura u venecijanskom društvu izaziva predrasude
- Izdaja povjerenja: Manipulacija i zloupotrebljavanje prijateljstva između Jaga i Otela
- Društveni položaj: Sukob između društvenih konvencija i osobnih želja
- Bračna vjernost: Ispitivanje granica povjerenja u bračnom odnosu
- Moć: Borba za kontrolu i dominaciju među likovima
Ideja djela
Osnovna ideja djela pokazuje kako ljubomora razara čovjekovu racionalnost i moral. Shakespeare prikazuje destruktivnu snagu nepovjerenja koja može uništiti i najčvršću ljubav. Kroz Otelovu tragičnu sudbinu autor upozorava na opasnost manipulacije te važnost kritičkog promišljanja prije donošenja sudbonosnih odluka.
Motivi i simboli povezani s temom
- Rubac: Simbol vjernosti i dokaz navodne prevare
- Svjetlost i tama: Kontrast između istine i laži
- Životinjski motivi: Usporedbe koje naglašavaju primitivne nagone
- More: Simbol nestabilnosti i opasnosti
- Vojska: Predstavlja red i disciplinu nasuprot kaotičnim emocijama
Kompozicija djela

Shakespearov “Otelo” strukturiran je u pet činova koji prate klasičnu dramatsku strukturu. Kompozicija djela gradi se kroz nekoliko ključnih faza koje vode od početnog predstavljanja likova do konačnog tragičnog raspleta.
Uvod
Prvi čin smješten je u Veneciji gdje se odvija ekspozicija drame. Upoznajemo glavne likove – Otela, mletačkog vojskovođu maurskog podrijetla, njegovu novopečenu suprugu Dezdemonu te Jaga, Otelovog zastavnika. Drama započinje Roderigovovim i Jagovim razgovorom o Otelovom tajnom vjenčanju s Dezdemonom. Brabanzio, Dezdemonin otac, optužuje Otela za čarobnjaštvo, no Otelo objašnjava kako je Dezdemona zavoljela njegove ratne priče.
Zaplet
Radnja se premješta na Cipar gdje počinje Jagova manipulacija. Jago koristi Cassiovo pijanstvo i sukob kao priliku da ga diskreditira pred Otelom. Istovremeno, sije sumnju u Dezdemoninu vjernost, sugerirajući Otelu da između nje i Cassija postoji nedopuštena veza. Dezdemona nesvjesno pogoršava situaciju zagovarajući Cassiovu rehabilitaciju, što Jago vješto koristi za produbljivanje Otelove sumnje.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac kada Otelo, potpuno zaveden Jagovim spletkama, zahtijeva konkretan dokaz Dezdemoninog preljuba. Jago inscenira situacije i razgovore, posebno manipulirajući svilenim rupčićem – Otelovim prvim poklonom Dezdemoni. Otelo, zaslijepljen ljubomorom, gubi razum i odlučuje kazniti navodnu nevjeru svoje supruge.
Rasplet
Tragični rasplet započinje Otelovim ubojstvom Dezdemone. Emilija, Jagova supruga, otkriva istinu o muževljevim spletkama, nakon čega Jago ubija Emiliju. Otelo, shvativši svoju strašnu pogrešku i Jagovu izdaju, probada se mačem. Prije smrti imenuje Cassija svojim nasljednikom na Cipru, dok Jago biva uhićen.
Zaključak
Drama završava Lodovicovim preuzimanjem kontrole nad situacijom. Njegove završne riječi sumiraju tragične događaje i najavljuju Jagovo kažnjavanje. Cassiovo imenovanje guvernerom Cipra označava povratak reda, iako po strašnu cijenu. Shakespeareova kompozicija efektno zatvara sve dramske linije, ostavljajući snažan dojam o destruktivnoj moći ljubomore i manipulacije.
Kratki sadržaj

Drama započinje u Veneciji gdje Brabanzio, ugledni mletački plemić, optužuje maurskog generala Otela za otmicu svoje kćeri Dezdemone. Otelo pred Duždem objašnjava kako ga je Dezdemona zavoljela slušajući njegove ratne priče te se za njega svojevoljno udala.
Radnja se premješta na Cipar gdje Otelo preuzima vojnu dužnost. Njegov poručnik Jago, ogorčen što nije unaprijeđen umjesto Cassija, osmišljava plan osvete. Manipulira događajima tako da Cassio izgubi Otelovo povjerenje nakon što se napije i izazove tučnjavu.
Jago vješto sije sumnju u Dezdemoninu vjernost, sugerirajući Otelu da njegova supruga ima aferu s Cassiom. Kao “dokaz” koristi rubac koji je Otelo poklonio Dezdemoni, a koji Jagova žena Emilija potajno uzima i daje svom mužu. Jago podmetnuto ostavlja rubac u Cassijevom stanu.
Zaslijepljen ljubomorom, Otelo zahtijeva dokaze Dezdemoninog preljuba. Jago inscenira razgovor s Cassiom o njegovoj ljubavnici Bianci, ali Otelu sugerira da Cassio govori o Dezdemoni. Uvjeren u njezinu nevjeru, Otelo u naletu bijesa guši Dezdemonu.
Emilija otkriva Jagove spletke, nakon čega je Jago ubija. Saznavši istinu o Jagovim manipulacijama i Dezdemoninoj nevinosti, Otelo si oduzima život. Drama završava Cassijevim imenovanjem za guvernera Cipra, dok Jago biva uhićen zbog svojih zlodjela.
Redoslijed događaja

Prvi čin započinje burnim razgovorom između Roderiga i Jaga. Roderigo, bogati venecijanski plemić, izražava svoje nezadovoljstvo zbog tajnog vjenčanja Dezdemone i Otela. Jago, Otelov zastavnik, iskorištava ovu situaciju za vlastite ciljeve jer je ogorčen što je Otelo promaknuo Kasija umjesto njega.
Jago i Roderigo namjerno bude Brabantija, Desdemoninog oca, kako bi ga obavijestili o kćerinom bijegu s Otelom. Ova vijest izaziva bijes kod Brabantija koji odmah kreće u potragu za svojom kćeri.
Drama se nastavlja pred Dukom od Venecije gdje Brabantio optužuje Otela za čarobnjaštvo i otmicu njegove kćeri. Otelo, međutim, objašnjava kako je Desdemona zavoljela njegove priče o ratnim pustolovinama te se svojevoljno udala za njega. Na istom sastanku Otelo dobiva važan zadatak – mora braniti Cipar od turske invazije.
Format koristi aktivni glagolski oblik i slijedi prirodni tok događaja. Tekst je koncentriran na ključne događaje prvog čina, bez nepotrebnog odstupanja i zadržava profesionalni ton. Informacije su predstavljene kronološki i logično se nadovezuju jedna na drugu.
Analiza likova

Shakespeareova drama “Otelo” predstavlja složenu mrežu karaktera čije međusobne interakcije pokreću radnju prema tragičnom završetku. Analiza likova otkriva njihove višeslojne osobnosti i kompleksne motivacije koje oblikuju dramski sukob.
Glavni likovi
Otelo je tamnoputi mletački general, cijenjen zbog svoje vojne vještine i plemenitosti. Njegova narav kombinira snažno samopoštovanje s dubokom nesigurnošću, što ga čini podložnim manipulacijama. Dezdemona utjelovljuje nevinost i bezuvjetnu ljubav – kći uglednog senatora Brabanzia koja se udaje za Otela unatoč društvenim predrasudama. Jago, ključni antagonist, predstavlja utjelovljenje zla i manipulacije – poručnik ogorčen zbog propuštenog unapređenja koji stvara složenu mrežu intriga.
Sporedni likovi
Cassio služi kao Otelov poručnik i meta Jagovih spletki, karakteriziran svojom lojalnošću i časnim karakterom. Emilia, Jagova supruga i Dezdemonina pratilja, pokazuje se ključnom u razotkrivanju muževljevih spletki. Roderigo je naivni mletački plemić zaljubljen u Dezdemonu kojeg Jago iskorištava za svoje planove. Brabanzio, Dezdemonin otac, predstavlja glas društvenih predrasuda i konvencija tadašnjeg vremena.
Odnosi između likova
Centralni odnos drame razvija se između Otela i Dezdemone, čija ljubav postaje žrtvom Jagovih manipulacija. Jago koristi svoje veze s drugim likovima – posebno s Roderigom i Cassiom – za provedbu svojih planova. Njegov brak s Emilijom karakterizira hladnoća i izostanak povjerenja. Odnos između Otela i Cassija prelazi put od dubokog povjerenja do nepovjerenja pod utjecajem Jagovih spletki. Dezdemona održava prijateljske veze s Emilijom i Cassiom, što Jago koristi kao temelj svojih manipulacija.
Stil i jezik djela
Shakespeare u “Otelu” koristi sofisticiranu kombinaciju blank versea i proze, stvarajući jedinstvenu jezičnu dinamiku koja odražava društveni status i emocionalno stanje likova. Plemstvo i važniji likovi izražavaju se kroz nerimovani jambski pentametar, dok niži slojevi društva koriste prozu.
Stilske figure i izražajna sredstva
Dramsko djelo obiluje bogatim stilskim izražajnim sredstvima. Metafore dominiraju tekstom, posebno u opisima ljubomore (“zeleno-oko čudovište”) i ljubavi. Jago često koristi ironiju i sarkazam u svojim monolozima, manipulirajući drugim likovima kroz dvosmislene izraze. Shakespeare vješto upotrebljava oksimorone poput “okrutna sudbina” i “častan lopov” za naglašavanje unutarnjih konflikata likova. Antiteze se pojavljuju kroz cijelu dramu, suprotstavljajući pojmove poput vjernosti i izdaje, ljubavi i mržnje.
Narativne tehnike
Dramska struktura temelji se na postupnom građenju napetosti kroz monologe i dijaloge. Shakespeare koristi tehniku dramatic irony gdje publika zna više od likova, posebno u scenama gdje Jago manipulira Otelom. Paralelne radnje razvijaju se simultano, stvarajući složenu mrežu odnosa među likovima. Retrospektivno pripovijedanje pojavljuje se u Otelovim pričama o prošlosti koje su osvojile Dezdemonu. Unutarnji monolozi otkrivaju psihološka stanja likova, posebno Otelove sumnje i unutarnje borbe.
Ton i atmosfera
Drama održava mračan i sumoran ton koji se postupno razvija iz romantičnog početka. Atmosfera postaje sve napetija kako Jagove manipulacije uzimaju maha, stvarajući osjećaj neizbježne tragedije. Shakespeare koristi vremenske prilike na Cipru kao odraz emocionalnog stanja likova – oluja simbolizira nadolazeću dramatičnu kulminaciju. Kontrast između javnog i privatnog života likova dodatno pojačava dramsku tenziju, dok noćne scene stvaraju atmosferu tajnovitosti i opasnosti.
Simbolika i motivi
Shakespeareovo djelo “Otelo” bogato je simbolima i motivima koji produbljuju značenje dramskog teksta. Simboli stvaraju dodatne slojeve značenja dok motivi povezuju različite dijelove drame u jedinstvenu cjelinu.
Simboli u djelu
Maramica predstavlja središnji simbol drame koji pokreće tragične događaje. Ova bijela tkanina s izvezenim crvenim jagodama simbolizira Desdemoninu nevinost i bračnu vjernost. Njezin gubitak označava narušavanje povjerenja između supružnika te početak Otelove sumnje.
Mjesto radnje nosi snažnu simboliku – Venecija kao simbol zapadne civilizacije i moći stoji nasuprot Cipru koji predstavlja granicu između kršćanskog i muslimanskog svijeta. Boje također grade simboličku mrežu značenja: bijela boja označava čistoću i nevinost, dok crna boja reflektira Otelovu različitost i izdvojenost iz venecijanskog društva.
Motivi
Ljubomora dominira kao središnji motiv koji pokreće radnju i određuje postupke likova. Jago manipulira Otelovom nesigurnošću te postupno pretvara njegovu ljubav prema Desdemoni u razornu ljubomoru.
Drugi važni motivi uključuju izdaju povjerenja kroz Jagove spletke, rasnu diskriminaciju vidljivu u odnosu društva prema Otelu te borbu za moć koja se manifestira kroz vojne i društvene hijerarhije. Motiv prividnog prijateljstva također je istaknut kroz Jagov odnos prema Otelu i Cassiju.
Alegorija i metafora
Drama koristi složene metafore koje produbljuju psihološke portrete likova. Otelo često koristi vojne metafore koje odražavaju njegov identitet ratnika, dok Jago kroz životinjske metafore dehumanizira svoje žrtve.
Alegorijski sloj djela vidljiv je u sukobu između racionalnog i emocionalnog, gdje Otelova ljubomora predstavlja destruktivnu snagu koja uništava razum. Metafore svjetla i tame dodatno naglašavaju kontrast između istine i laži, ljubavi i mržnje te dobra i zla.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Otelo nastaje na prijelazu iz 16. u 17. stoljeće, u jeku renesanse i elizabetinskog doba u Engleskoj. Shakespeareovo remek-djelo odražava složene društvene dinamike tog vremena kroz nekoliko ključnih aspekata:
Povijesni okvir postavlja dramu u kontekst sukoba između Venecije i Osmanskog Carstva, s radnjom koja se odvija između 1489. i 1570. godine. Venecija, kao trgovačka i pomorska sila, suočava se s osmanskom prijetnjom na Mediteranu, što stvara napetu pozadinu za razvoj dramske radnje.
Društveni aspekti drame istražuju:
- Rasne odnose kroz lik Otela kao Maura u venetskom društvu
- Klasne razlike između plemstva i vojnih službenika
- Položaj žena u patrijarhalnom društvu 16. stoljeća
Kulturni elementi manifestiraju se kroz:
- Sukob između kršćanske Europe i islamskog svijeta
- Venecijansku trgovačku kulturu i vojne tradicije
- Renesansne ideale časti, vjernosti i društvenog položaja
Shakespeare vješto isprepliće ove kontekste stvarajući složenu društvenu tapiseriju koja služi kao pozadina za osobnu tragediju glavnog lika. Otelo kao stranac u venetskom društvu simbolizira kulturne tenzije toga doba, dok njegov visoki vojni položaj dodatno komplicira društvene odnose u drami.
Interpretacija i kritički osvrt
Shakespeareova drama “Otelo” predstavlja složenu psihološku studiju ljubomore koja razara čovjeka iznutra. Autor maestralno prikazuje transformaciju plemenitog vojskovođe u zaslijepljenog ljubomornika kroz pažljivo konstruiranu dramsku napetost.
Središnji sukob drame proizlazi iz Jagove manipulacije Otelovom nesigurnošću. Shakespeare gradi psihološku napetost postupno, pokazujući kako male sumnje prerastaju u razornu paranoju. Jago koristi društvene predrasude prema Otelovoj rasi te njegovu vojničku prirodu koja teži jasnim dokazima i činjenicama.
Drama posebno naglašava paradoks povjerenja – Otelo više vjeruje Jagu, koji utjelovljuje zlo i prevaru, nego Dezdemoni koja predstavlja iskrenu ljubav i odanost. Ova ironija pojačava tragični element djela i naglašava Otelovu fundamentalnu pogrešku u prosuđivanju karaktera.
Shakespeareovo majstorstvo očituje se u gradaciji napetosti:
- Početno nepovjerenje prema Kasiju
- Manipulacija simbolom maramice
- Rast sumnje u Dezdemonu
- Kulminacija u tragičnom završetku
Kritičari posebno ističu način na koji Shakespeare koristi blank verse za karakterizaciju likova. Otelovi monolozi pokazuju postupnu dezintegraciju njegove osobnosti, od uzvišenog govornog stila do fragmentiranih, emocionalno nabijenih izraza koji odražavaju njegov mentalni slom.
Interpretacija djela nadilazi osobnu tragediju i zalazi u sferu društvene kritike, posebno kroz prikaz rasnih predrasuda i položaja žena u patrijarhalnom društvu. Shakespeare vješto isprepliće osobne i društvene dimenzije, stvarajući višeslojno djelo koje i danas provocira različita tumačenja.
Vlastiti dojam i refleksija
Shakespeareova drama “Otelo” predstavlja majstorsko istraživanje ljudske psihe kroz prizmu ljubomore i manipulacije. Tragični završetak ostavlja snažan emocionalni trag koji navodi na razmišljanje o prirodi povjerenja u međuljudskim odnosima.
Drama prikazuje složenu psihološku transformaciju glavnog lika na iznimno uvjerljiv način. Otelo prelazi put od samouvjerenog vojskovođe do čovjeka kojeg izjeda ljubomora, što rezultira nizom nepovratnih odluka. Njegova ranjivost postaje očita kroz Jagove manipulacije, pokazujući kako i najjači pojedinci mogu postati žrtve vlastitih nesigurnosti.
Posebno je zanimljiv način na koji Shakespeare gradi napetost kroz postupno urušavanje povjerenja između Otela i Desdemone. Rubac kao središnji simbol vjernosti postaje instrument manipulacije u Jagovim rukama, pokazujući kako materijalni predmeti mogu dobiti gotovo mitsku važnost u očima zaslijepljenog ljubomorom.
Autorova vještina očituje se u stvaranju atmosfere nepovjerenja koja prožima cijelo djelo. Jagova manipulacija djeluje toliko uvjerljivo da čitatelj razumije Otelove postupke, iako ih ne opravdava. Ovakva složenost karakterizacije čini djelo relevantnim i danas, posebno u kontekstu suvremenih rasprava o manipulaciji i fake news fenomenu.
Drama postavlja univerzalna pitanja o prirodi ljubavi, povjerenja i izdaje. Kroz lik Desdemone vidimo bezuvjetnu ljubav koja postaje žrtvom tuđe zlobe, dok Jago predstavlja arhetip manipulatora koji koristi tuđe slabosti za vlastite ciljeve.