Danilo Kiš i njegovo literarno remekdjelo “Pješčani sat” predstavlja jedan od najvažnijih romana u srpskoj i jugoslavenskoj književnosti 20. stoljeća. Djelo iz 1972. godine donosi intenzivnu priču o porodičnim odnosima, sjećanju i prolaznosti ljudskog života kroz prizmu autobografskog narativa.
“Pješčani sat” je roman Danila Kiša koji kroz fragmentarne priče o ocu prikazuje složenost ljudskih sudbina i prolaznost vremena, koristeći simboliku pjeska kao metaforu za život koji se nezaustavljivo prosipa kroz prsте.
Kiš je stvorio djelo koje će čitatelje provesti kroz emotivno putovanje, gdje se granice između stvarnosti i fikcije stapaju u jedinstven književni doživljaj.
Uvod u lektiru

Roman “Pješčani sat” nastao je 1972. godine i predstavlja drugo djelo u Kišovoj trilogiji o obitelji, nakon romana “Rani jadi”. Ovo djelo pripada zrelom periodu autorova stvaralaštva i smatra se jednim od najuspjelijih ostvarenja moderne srpske proze.
Autor
Danilo Kiš (1935.-1989.) bio je značajan srpski pisac, prevodilac i esejist. Rođen u Subotici u mješovitom braku – otac Eduard Kiš bio je židovskog podrijetla, a majka Milica srpskog. Ova obiteljska situacija uvelike je utjecala na Kišovo književno stvaralaštvo.
Kiš je studirao komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Njegov literarni rad obilježava preokupacija temama identiteta, sjećanja i tragedije Holokausta. Osim “Pješčanog sata”, napisao je i druga značajna djela poput “Bašte, pepela”, “Enciklopedije mrtvih” te “Grobnice za Borisa Davidoviča”.
Pisac je poznat po svojoj eruditnosti, složenoj narativnoj tehnici i sposobnosti da spoji lično iskustvo s univerzalnim temama. Kišov stil karakteriziraju intertekstualnost, fragmentarnost i poetska proza.
Žanr i književna vrsta
“Pješčani sat” pripada žanru psihološkog realizma s elementima autobiografske proze. Roman se može klasificirati kao moderna proza koja koristi fragmentarnu narativnu strukturu.
Djelo pripada književnoj vrsti roman, konkretno porodičnom romanu koji se fokusira na obiteljske odnose i sjećanja. Kiš koristi tehnike modernističke proze, uključujući:
- Fragmentarno pripovijedanje
- Mješanje stvarnosti i sjećanja
- Simboličku naraciju
- Poetski jezik
- Intertekstualne elemente
Roman također sadrži elemente autobiografije, jer Kiš koristi vlastita obiteljska iskustva kao inspiraciju za djelo. Ova mješavina fikcije i autobiografskih elemenata čini “Pješčani sat” složenim i višeslojnim djelom.
Mjesto i vrijeme

Radnja romana “Pješčani sat” odvija se u Vojvodini tijekom 1940-ih godina, točnije u periodu Drugog svjetskog rata i neposredno nakon njega. Kiš pažljivo rekonstruira atmosferu tog turbulentnog vremena kroz prizmu dječjih i mladenačkih sjećanja.
Geografski okvir uključuje:
- Suboticu – glavni grad radnje, gdje živi obitelj
- Novi Sad – važan grad u naraciji
- Ostale vojvođanske lokacije – sela i gradove kroz koje putuje obitelj
- Mađarsku – poveznica s očevim korijenom
Vremenski okvir obuhvaća:
- 1940-1944. – period prije i tijekom njemačke okupacije
- 1944-1945. – oslobođenje i poratni period
- Flashbackovi – sjećanja koja sežu u ranije periode
- Narativnu sadašnjost – trenutak iz kojeg pripovjedač priča
Vremenske promjene u romanu nisu linearne. Kiš koristi tehniku protoka svijesti gdje se prošlost i sadašnjost prepliću. Ova fragmentarna struktura vremena odražava način na koji funkcioniše ljudska memorija.
Istorijski kontekst Drugog svjetskog rata ključan je za razumijevanje romana. Period je obilježen:
- Antisemitskim politikama
- Deportacijama židovskog stanovništva
- Socijalnim i političkim promjenama
- Porodičnim tragedijama
- Nestajanjem čitavih zajednica
Kiš ne opisuje rat direktno, već kroz njegove posledice na obične ljude. Atmosfera nesigurnosti, straha i gubitka prožima cijeli roman.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema romana “Pješčani sat” je složenost obiteljskih odnosa i pokušaj rekonstrukcije očeve ličnosti kroz sjećanja sina. Kiš istražuje kako sjećanje oblikuje našu percepciju bliske osobe i koliko je teško potpuno razumijeti nekoga, čak i najbliže članove obitelji.
Pripovjedač pokušava da kroz fragmente sjećanja, dokumenta i priče drugih ljudi sastavi potpunu sliku svoga oca. Ova tema o nemogućnosti potpunog spoznavanja drugog čovjeka provlači se kroz cijeli roman.
Sporedne teme
Roman razvija nekoliko važnih sporednih tema:
Prolaznost vremena – simbolički predstavljena kroz naslov romana. Pjesak koji se prosipa kroz sat metafora je za ljudski život koji se nezaustavljivo troši.
Identitetska kriza – mješovita obiteljska prošlost stvara problema identiteta protagonista. Pitanje pripadnosti različitim kulturama i nacijama.
Holokaust i ratna trauma – iako nije direktno opisana, tragedija židovskog naroda tijekom Drugog svjetskog rata prisutna je kroz sudbinu očeve obitelji.
Umjetnost i stvaralaštvo – otac je predstavljen kao kreativna osoba, a sina zanima proces stvaranja i artistička priroda.
Ljubav i gubitak – odnos između roditelja, kao i bol zbog gubitka najbližih.
Ideja djela
Osnovna ideja romana je da svaki čovjek predstavlja složenu cjelinu koju nije moguće potpuno razumijeti ni objasniti. Čak i najbliži ljudi ostaju nam djelomično nepoznati, a njihovu pravu prirodu možemo samo naslutiti kroz fragmente sjećanja i priča.
Kiš također razvija ideju o snazi ljudskog sjećanja kao način očuvanja onih koji su otišli. Kroz pripovijedanje, mrtvi ostaju živi u svijesti svojih najbližih.
Motivi i simboli povezani s temom
Pješčani sat – centralni simbol prolaznosti vremena i života. Pjesak koji se prosipa predstavlja kako vrijeme tako i ljudske sudbine koje se gube u zaboravu.
Fotografije i dokumenti – predstavljaju pokušaje očuvanja sjećanja i dokaze postojanja prošlosti.
Putovanja – simbol životnog puta i potraga za identitetom.
Vrt – predstavlja mir, dom i sigurnost koje se gube tokom rata.
Knjige i pisanje – simbol kulture, obrazovanja i pokušaja razumijevanja svijeta.
Kratki sadržaj
Uvod
Roman počinje opisom obiteljske situacije u Subotici tijekom Drugog svjetskog rata. Pripovjedač predstavlja svoju obitelj – majku Milicu, oca Eduarda Šama i sebe kao dijete koje nastoji razumijeti složene obiteljske odnose. Atmosfera je napeta zbog ratnih okolnosti i rastuće nesigurnosti židovskog stanovništva.
Edvard Šam prikazan je kao obrazovan čovjek, koji se bavi različitim poslovima i ima svoje specifične navike. Majka Milica predstavljena je kao žena koja pokušava održati obitelj na okupu usprkos teškim okolnostima.
Zaplet
Tension u obitelji raste s pogoršanjem ratne situacije. Otac počinje pokazivati znakove uznemirenosti i straha za budućnost. Pojavljuju se problemi povezani s antisemitskim mjerama i prijetnjama deportacije.
Obitelj se suočava s praktičnim problemima preživljavanja, a otac nastoji pronaći način da zaštiti svoju ženu i sina. Pripovjedač kao dijete ne razumije potpuno ozbiljnost situacije, ali osjeća napetost u kući.
Događaju se epizode koje otkrivaju očevu prošlost, njegove strahove i nade. Majka pokušava održati privid normalnosti, dok se situacija postepeno pogoršava.
Vrhunac
Klimaks romana nastupa kada se situacija dramatično mijenja. Ratne okolnosti dosežu vrhunac, a obitelj mora donijeti ključne odluke o svojoj budućnosti. Otac je prisiljen suočiti se s realnošću svoje situacije kao Židov u ratno doba.
Emocionalnarno klimaks događa se u momentima kada sin pokušava razumijeti očeve postupke i motivacije. Fragmenti sjećanja i priča drugih ljudi stvaraju složenu sliku o ocu koju pripovjedač nastoji sklopiti u cjelinu.
Rasplet
Roman se završava sa retrospektivnim razmatranjima odraslog pripovjedača o svom ocu. Pokušava rekonstruirati očevu ličnost kroz ono što je ostalo – sjećanja, priče, dokumente i fotografije.
Finalko spoznavanje tiče se prihvaćanja činjenice da nikad neće potpuno razumjeti svoga oca, ali da to ne umanjuje ljubav i divljenje koje osjeća prema njemu. Pješčani sat i dalje teče, vrijeme prolazi, ali sjećanja ostaju kao način očuvanja onih koje volimo.
Završetak romana ostavlja čitatelje s osjećajem melankolije, ali i s porukom o snazi ljudskog sjećanja i ljubavi koja nadilazi smrt.
Redoslijed događaja
Struktura romana “Pješčani sat” nije linearna, što odražava način funkcionisanja ljudskog sjećanja. Kiš koristi tehniku flashbackova i asocijativno pripovijedanje gdje se prošlost i sadašnjost prepliću.
Narativna sadašnjost (1970-e godine):
- Odrasli pripovjedač pokušava rekonstruirati očevu ličnost
- Proučava fotografije, pisma i dokumente
- Razgovara s ljudima koji su poznavali oca
- Analizira vlastita sjećanja iz djetinjstva
Djetinjstvo u Subotici (1940-1944):
- Opis svakodnevnog života obitelji
- Očeve navike i čudnosti
- Prvi znakovi ratne opasnosti
- Pogoršavanje položaja židovskog stanovništva
- Majčini pokušaji održavanja normalnosti
Ratni period (1944-1945):
- Dramatične promjene u životu obitelji
- Očev strah i pokušaji pronalaska sigurnosti
- Epizode bježanja i skrivanja
- Društvene i političke promjene
- Gubitak sigurnosti i stabilnosti
Poratni period:
- Pokušaji ponovnog uspostavljanja normalnog života
- Suočavanje s gubitcima i traumama
- Očeva borba s posljedицама rata
- Obiteljska prilagođavanja novim okolnostima
Fragmentarni prisećanja:
- Kratke epizode iz različitih životnih perioda
- Razgovori s ocem
- Obiteljski rituali i tradicije
- Putovanja i promjene prebivališta
- Susreti s rodbinom i prijateljima
Kiš svjesno izbegava chronološko pripovijedanje jer želi pokazati kako sjećanje funkcionište – kroz fragmente, asocijacije i emocionalna povezivanja. Ovaj pristup čini roman složenijim, ali i realnijim u prikazivanju procesa sećanja i razumijevanja prošlosti.
Analiza likova
Glavni likovi
Pripovjedač/Narrator
Pripovjedač je odrasli muškarac koji retrospektivно priča o svojoj obitelji i pokušava razumjeti oca. Kao dijete, bio je svjedok ratnih zbivanja, ali ih nije potpuno razumjevao. Odrasli pripovjedač pokušava rekonstruirati prošlost kroz sjećanja i dokumente.
Karakteristike:
- Inteligentan i obrazovan
- Emotivno vezan za oca usprkos složenom odnosu
- Kritičan i analitičan u pristupu prošlosti
- Osjetljiv na detalje i nijanse
- Opterećen pitanjima identiteta
Eduard Šam (otac)
Centralna figura romana, prikazana kroz prizmu sina koji ga pokušava razumjети. Eduard je složena ličnost – образовани čovjek židovskog podrijetla koji se suočava s ratnim okolnostima.
Karakteristike:
- Obrazovan i kreativan
- Introvertan i sklon razmišljanju
- Ranjiv zbog svoje etničke pripadnosti
- Posvećen obitelji usprkos svojim problemima
- Čudan i ekscentričan u ponašanju
- Traumatiziran ratnim iskustvima
Edvard predstavlja arhetip intelektualca koji se nаđе u nesavladivim istorijskim okolnostima. Njegova ličnost ostaje djelomično tajanstvena čak i sinu koji ga pokušava razumjeti.
Milica (majka)
Majka predstavlja stabilnost i praktičnost u obitelji. Ona je srpskinja koja je udana za Židova, što stvara dodatne kompleksnosti u ratno doba.
Karakteristike:
- Snažna i izdržljiva
- Praktična u rješavanju problema
- Zaštitniška prema obitelji
- Pokušava održati normalnost
- Emotivno vezana za muža usprkos problemima
Sporedni likovi
Rodbina i prijatelji
Različiti članovi proširene obitelji i prijatelji koji pomažu u rekonstrukciji očeve ličnosti. Oni pružaju različite perspektive na Edvardovu ličnost.
Susjedi i poznanici
Ljudi iz lokalne zajednice koji su poznavali obitelj i mogu svjedočiti o njihovom životu prije i tokom rata.
Istorijske ličnosti
Pominje se nekoliko istorijskih figura koje su uticale na život obitelji, posebno u kontekstu ratnih zbivanja.
Odnosi između likova
Otac-sin odnos
Najvažniji odnos u romanu karakteriše ljubav, nerazumijevanje i nastojanje za povezanosti. Sin pokušava razumjети oca koji mu je ostao djelomično nepoznat.
Bračni odnos (Edvard-Milica)
Brak je prikazan kao složen odnos između dvije različite ličnosti koje pokušavaju opstati u teškim okolnostima. Ljubav je prisutna, ali also problemi uzrokovani ratom i kulturnim razlikama.
Obiteljska dinamika
Obitelj funkcionište kao zatvorena jedinica koja nastoji preživjeti vanjske pritiske. Svaki član ima svoju ulogu u održavanju obiteljske kohezije.
Društveni odnosi
Odnosi s vanjskim svijetom komplicirani su ratnim okolnostima, antisemitizmom i potrebom za skrivanjem istinskog identiteta.
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Kiš koristi bogat arsenal stilskih figura koje čine “Pješčani sat” književno sofisticiranim djelom:
Metafore i simboli
- Pješčani sat kao metafora za prolaznost vremena
- Fotografije kao “zamrznuti trenuci”
- Putovanja kao “potraga za identitetom”
- Vrt kao “utočište mira”
Personifikacija
- Vrijeme koje “teče kao pjesak”
- Sjećanja koja “žive svoj vlastiti život”
- Kuća koja “pamti” prošlość
Aliteracija i asonanca
Kiš vješto koristi zvučne efekte za stvaranje atmosfere i naglašavanje emocionalnih momenata.
Kontras
Suprotstavlja prošlost i sadašnjost, djetinjstvo i odraslo doba, sigurnost i strah, nadu i očaj.
Ironia
Suptilna ironija prisutna je u opisima društvenih situacija i ljudskih reakcija na istorijske događaje.
Narativne tehnike
Fragmentarna naracija
Roman se sastoji od fragmenata sjećanja koji se ne slažu kronološki. Ova tehnika odražava način funkcionisanja ljudske memorije.
Unutrašnji monolog
Kiš koristi tehniku toka svijesti za prikazivanje unutrašnjih procesa pripovjedača dok pokušava razumjети oca.
Retrospektivno pripovijedanje
Priča se odvija u dva vremenska plana – narativna sadašnjost odraslog pripovjedača i sjećanja na prošlost.
Intertekstualnost
Kiš uključuje reference na druge književne radove, istorijske dokumente i kulturne fenomene.
Metanaracija
Povremeno pripovjedač komentira vlastiti proces pripovijedanja i teškoće rekonstrukcije prošlosti.
Polifonia
Različite perspektive i glasovi stvaraju složenu sliku istih događaja.
Ton i atmosfera
Melankolični ton
Roman prožima melankolija zbog gubitka, prolaznosti vremena i nemogućnosti potpunog razumijevanja prošlosti.
Nostalgični ton
Prisutna je nostalgija za izgubljenim vremenom djetinjstva i obiteljske bliskosti.
Intimni ton
Pripovijedanje je vrlo lično i intiman, što čitatelje uvlači u obiteljsku priču.
Poetski jezik
Kiš koristi poetski jezik bogat slikama, metaforama i simbolima. Proza često zvuči kao poezija.
Eruditski stil
Prisutna je velika obrazovanost autora kroz reference na literaturu, historiju i kulturu.
Preciznost opisa
Detaljan i precizan u opisivanju ljudi, mjesta i situacija, što stvara vizuелно i senzorno bogatstvo teksta.
Simbolika i motivi
Pješčani sat – centralni simbol
Naslovni simbol predstavlja prolaznost ljudskog života i vremena. Pjesak koji se prosipa kroz sat metafora je za:
- Nezaustavljivost protoka vremena
- Kratkoću ljudskog postojanja
- Gubitak sjećanja i zaborav
- Načine na koje se život “troši”
- Nemogućnost zaustavljanja istorijskih procesa
Kiš koristi ovaj simbol kroz cijeli roman, podbacujući čitateljie da promisle o vlastitoj smrtnosti i vrijednostima života.
Fotografije kao motiv sjećanja
Fotografije u romanu predstavljају pokušaje očuvanja prošlosti. One su:
- Dokazi postojanja onih koji su otišli
- “Zamrznuti trenuci” srećnih vremena
- Fragmente ljudskih života
- Sredstva za aktiviranje sjećanja
- Mostovi između prošlosti i sadašnjosti
Ipak, Kiš pokazuje i ograničenost fotografija – one mogu sačuvati izgled, ali ne i dušu čovjeka.
Putovanja kao simbol životnog puta
Česta putovanja obitelji simboliziraju:
- Potragu za sigurnošću tokom rata
- Životni put s njegovim uspinama i padovima
- Pokušaj bijega od istorijskih okolnosti
- Potragu za identitetom i pripadnošću
- Čovjekovu potrebu za kretanjem i promjenama
Vrt kao simbol utočišta
Vrt predstavlja:
- Mir i sigurnost doma
- Povezanost s prirodom
- Stabilnost i kontinuitet
- Mjesto gdje se čuva tradicija
- Oazu mira u turbulentnim vremenima
Kada se vrt gubi ili napušta, to simboličly prikazuje gubitak sigurnosti i doma.
Knjige i pisanje
Ovaj motiv predstavlja:
- Kulturu i obrazovanje
- Pokušaj razumijevanja svijeta
- Načine očuvanja znanja i iskustva
- Inteleктуalne aspiracije oca
- Mostove između generacija kroz znanje
Svjetlost i tama
Kiš koristi kontrast svjetlosti i tame za prikazivanje:
- Nade i očaja
- Sretnih i tužnih trenutaka
- Jasnoće sjećanja nasuprot zaborave
- Sigurnosti nasuprot opasnosti
- Života nasuprot smrti
Zrcala i refleksije
Zrcala u romanu simboliziraju:
- Pokušaj samorazumjevanja
- Traženje istine o sebi i drugima
- Refleksiju prošlosti u sadašnjosм
- Fragmente identiteta
- Iluzije i realnost
Kiš vješto plеse ove simbolе kroz naraciju, stvarajući višeslojno djelo koje se može čitati na različitim nivoima. Simboli nisu nametnuti, već prirodно izrastaju iz priče, čineći roman bogatim i značenjski Kompleksним.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Istorijski kontekst Drugog svjetskog rata
Roman se odvija tokom najtraumatičnijeg perioda 20. vijeka za židovsko stanovništvo Evrope. Kiš prikazuje kako se velika istorija odražava na male, lične priče:
- 1941-1944: Njemačka okupacija Jugoslavije
- Antisemitske mjere: Progresivno ograničavanje prava židovskog stanovništva
- Deportacije: Sistemski progon i uništavanje židovskih zajednica
- Kolaboracija i otpor: Složene društvene dinamike tokom okupacije
- Oslobođenje 1944: Dolazak sovjetske armije i partizana
Društveni kontekst Vojvodine
Vojvodina 1940-ih bila je multietnička pokrajina s bogatom kulturnom tradicijom:
- Etnička raznolik: Srbi, Mađari, Židovi, Nemci, Slovaci
- Urbane zajednice: Subotica, Novi Sad kao kulturni centri
- Građanska kultura: Tradicija tolerancije i suživota
- Ratne promjene: Narušavanje multietničke harmony
- Poratna reorganizacija: Nova društvena i politička struktura
Kulturni kontekst
Srednjoevropska kultura
Obitelj pripada srednjoevropskom kulturnom krugu karakterizovanom:
- Poštovanjem obrazovanja i intelektualnih vrednosti
- Višejezičnošću i kosmopolitskim pristupom
- Bogatul kulturnim tradicijama
- Povezanošću s evropskim kulturnim centrima
Židovska kultura
Očeva židovska pozadina uključuje:
- Tradiciju obrazovanja i posvećenosti knjigama
- Složene odrosen prema asimilaciji
- Traumatičke istorijske experiences
- Kulturne i religijske specifičnosti
Srpska kultura
Majčina srpska pozadina donosi:
- Pravoslavnu tradiciju
- Vezu s ruralnim vrijednostima
- Balkansku mentalnost
- Obiteljske i društvene običaje
Književni kontekst
Roman nastaje u vrijeme modernističkih экспериментa u jugoslavenskoj književnosti:
- 1960-1970: Period literarne modernizacije
- Uticaj evropske avant-garde: Nове narativne tehnike
- Autobiografska proza: Trend personal narrative
- Istorijska tema: Preispitivanje ratnog naslеđa
- Psihološki realizam: Fokus na unutarnje stanje likova
Politički контекст
Socijalistička Jugoslavija
Roman nastaje u periodu:
- Titove Jugoslavije i politike nesvrstaности
- Liberalizacije 1960-ih godina
- Kulturne otvorenosti prema zapadu
- Postupnog suočavanja s ratnim traumama
- Razvoja yugoslovenskog identiteta
Odnos prema prošlosti
Družstvo se postupno suočavalo s:
- Traumama Drugog svjetskog rata
- Kompleksnošću kolaboracije i otpora
- Pitanjima nacionalnih identiteta
- Potrebom za pomirenje različitih naroda
Kiš je svy svoj roman smjестио u ovaj složeni kontekst, prikazuјући kako velika istorijska zbivanja utču na ordinary људе i obiteljske priče. Njegovо дело постaje сведочанство о једном нестalom света и о универзalnim људским вредностима које надилазe istorijske катастрофе.