Književnost već stoljećima obogaćuje ljudske živote kroz pjesništvo koje svojim jedinstvenim izričajem dotiče najdublje kutke ljudske duše. U hrvatskoj školskoj lektiri pjesnici zauzimaju posebno mjesto svojim bezvremenskim stihovima koji generacijama prenose važne životne poruke.
Pjesnici u lektiri predstavljaju ključne figure hrvatske književnosti čija djela učenici proučavaju kroz obrazovni sustav. Njihovi stihovi ne samo da razvijaju jezične kompetencije već i kritičko razmišljanje te emocionalnu inteligenciju mladih čitatelja.
Od Dobriše Cesarića do Antuna Gustava Matoša hrvatski pjesnici u lektiri svojim stvaralaštvom grade most između tradicionalnog i suvremenog izričaja. Njihova poezija ostaje relevantan dio obrazovanja koji mlade uči razumijevanju ljepote pisane riječi i kompleksnosti ljudskih osjećaja.
Uvod u lektiru
Hrvatska lektira donosi djela koja oblikuju književni ukus učenika kroz pažljivo odabrane pjesničke tekstove. Poezija predstavlja poseban izazov u nastavi književnosti zbog svoje jezične složenosti i stilskih figura.
Autor
Hrvatski pjesnici zastupljeni u lektiri pripadaju različitim književnim razdobljima i stilovima. Dobriša Cesarić unosi melodičnost i jednostavnost izraza u pjesme poput “Voćka poslije kiše” i “Slap”. Gustav Krklec stvara poeziju prožetu socijalnom tematikom. Antun Gustav Matoš uvodi modernistički izričaj kroz sonete “Utjeha kose” i “1909”. Svaki autor donosi jedinstvenu perspektivu kroz specifičan izbor tema motiva:
- Cesarić njeguje jasnoću izraza kroz prirodne motive
- Krklec isprepliće društvene teme s lirskim izrazom
- Matoš spaja tradiciju i modernitet kroz inovativne pjesničke forme
Žanr i književna vrsta
Poezija u lektiri obuhvaća različite pjesničke forme i strukturne elemente:
- Lirske pjesme s naglašenim osjećajima i doživljajima
- Epske pjesme koje pripovijedaju događaje
- Balade koje kombiniraju lirske i epske elemente
- Soneti sa strogo određenom formom od 14 stihova
- Strofe kao osnovne jedinice
- Stihove različite duljine i ritma
- Rimu koja stvara zvučni efekt
- Stilske figure koje obogaćuju značenje
Mjesto i vrijeme

Radnja u zbirci poezije “Srebrena česma” Džemaludina Latića odvija se u intimnom prostoru pjesnikova doma te širem području njegova rodnog kraja. Centralna lokacija je obiteljsko imanje s vrtom i djedovim voćnjakom, dok se u pojedinim pjesmama spominju Fatina i Zlatina kuća kao značajni toponimi.
Geografski kontekst proteže se na područje Pridvoraca u Srednjoj Bosni, kraj koji karakteriziraju:
- Guste šume
- Česte kiše
- Brojne rijeke
- Dominantno muslimansko stanovništvo
Vremenska dimenzija zbirke obuhvaća ciklični tok prirode kroz sva četiri godišnja doba. Pjesnik prati promjene u krajoliku od snježnih zimskih prizora preko proljetnog buđenja prirode do ljetnih vrućina i jesenske melankolije. Ova temporalna struktura stvara prirodni ritam zbirke, premda konkretna godina nije specificirana.
Spajanjem prostornih i vremenskih elemenata, Latić gradi poetski svijet koji oscilira između privatnog i javnog prostora. Njegov osobni mikrokozmos doma i vrta isprepliće se sa širim društvenim kontekstom Srednje Bosne, stvarajući višeslojnu poetsku geografiju prožetu intimnim doživljajima i kolektivnim iskustvom.
Tema i ideja djela

Tema i ideja djela predstavljaju temeljne elemente analize književnog djela koji otkrivaju njegovu umjetničku i misaonu vrijednost. Ovi elementi grade most između pjesnikove namjere i čitateljeve interpretacije.
Glavna tema
Glavna tema pjesničkog djela očituje se kroz centralnu misao koja prožima cijeli tekst. To je osnovna preokupacija pjesnika izražena kroz stihove i strofe. U poeziji, glavna tema proizlazi iz:
- Naslovne simbolike djela
- Dominantnih motiva koji se ponavljaju
- Pjesničkih slika koje grade cjelinu
- Emocionalnog tona pjesme
Sporedne teme
Sporedne teme nadopunjuju i obogaćuju glavnu temu, stvarajući složenu mrežu značenja. One uključuju:
- Pejzažne motive kao odraz unutarnjeg stanja
- Društvene odnose i problematiku
- Filozofska promišljanja
- Intimne ispovijesti
- Univerzalne životne istine
Ideja djela
Ideja predstavlja univerzalnu poruku koja nadilazi same stihove. Ona obuhvaća:
- Filozofske misli o postojanju
- Kritiku društvenih pojava
- Afirmaciju životnih vrijednosti
- Osobne spoznaje autora
- Umjetničke vizije stvarnosti
Motivi i simboli povezani s temom
- Prirodne pojave (kiša, vjetar, more)
- Apstraktne pojmove (ljubav, sloboda, pravda)
- Konkretne predmete sa simboličkim značenjem
- Ponavljajuće slike i metafore
- Arhetipske simbole karakteristične za određeno razdoblje
Kompozicija djela

Kompozicija književnog djela predstavlja strukturalni raspored dijelova koji grade cjelinu teksta. Svaki dio ima jedinstvenu ulogu u prenošenju priče čitatelju, stvarajući povezanu i smislenu narativnu cjelinu.
Uvod
Uvodni dio književnog djela postavlja temelje za razumijevanje cjeline teksta. U ovom segmentu autor predstavlja glavne likove, određuje vrijeme i mjesto radnje te uspostavlja osnovni ton pripovijedanja. Uvod često sadrži opis atmosfere ili situacije koja će potaknuti razvoj događaja, poput opisa prirode, društvenih okolnosti ili unutarnjih stanja likova. Čitatelj kroz uvod dobiva ključne informacije potrebne za praćenje daljnjeg razvoja priče.
Zaplet
Zaplet donosi prvi značajni preokret u djelu koji pokreće glavni tok radnje. U ovom dijelu nastaju sukobi između likova ili unutar samog lika, što stvara napetost i budi znatiželju čitatelja. Razvijaju se odnosi među likovima, pojavljuju se prepreke koje treba prevladati te se usložnjavaju okolnosti koje vode prema kulminaciji. Zaplet može sadržavati više manjih sukoba koji grade glavni konflikt.
Vrhunac
Vrhunac predstavlja točku najveće napetosti u djelu gdje glavni sukob dostiže svoj maksimum. U ovom trenutku dolazi do odlučujućeg preokreta ili ključne spoznaje koja mijenja tijek radnje. Svi prethodno građeni elementi i napetosti dostižu svoj najviši intenzitet, a likovi se suočavaju s najvažnijim odlukama ili izazovima. Vrhunac često otkriva istinske karaktere likova te razrješava glavne dileme.
Rasplet
Rasplet slijedi nakon vrhunca i donosi razrješenje glavnog sukoba. U ovom dijelu postaju jasne posljedice odluka donesenih tijekom vrhunca, a napetost postupno opada. Likovi se suočavaju s rezultatima svojih postupaka, a čitatelj dobiva odgovore na ključna pitanja postavljena tijekom razvoja radnje. Rasplet povezuje sve narativne niti i objašnjava preostale nejasnoće.
Zaključak
Zaključni dio zaokružuje priču i pruža konačni uvid u sudbine likova. Ovdje se razrješavaju preostali manji sukobi te se uspostavlja nova ravnoteža nakon svih događaja. Zaključak može sadržavati poruku djela ili završnu misao koja daje smisao cijeloj priči. Ponekad ostaju otvorena pojedina pitanja koja potiču čitatelja na razmišljanje i nakon završetka čitanja.
Kratki sadržaj

Ismet Bekrić kroz svoje pjesničko stvaralaštvo donosi bogat spektar dječjih i školskih motiva. U pjesmi “Dječje nebo” ocrtava emotivni svijet dječaka zaljubljenog u djevojčicu, koristeći motiv automobila iz mašte kao simbol bezbrižnosti i slobode. Pjesnik kroz stihove majstorski prikazuje dječakovu zbunjenost i nestrpljenje karakteristične za prve ljubavi.
“Dječak na navijanje” progovara o osjećaju nemoći u školskom okruženju, gdje pjesnik vješto koristi metafore iz prirodnog svijeta – usporedbe sa životinjama i prirodnim pojavama – kako bi dočarao unutarnji svijet mladog protagonista. Kroz ovu pjesmu Bekrić uspijeva prenijeti univerzalno iskustvo školske tjeskobe.
U “Dječakovoj sreći” pjesnik istražuje bezuvjetnu roditeljsku ljubav, naglašavajući kako djeca u roditeljskim očima zadržavaju svoju djetinjost bez obzira na protok vremena. Ova pjesma odražava duboku emocionalnu povezanost između roditelja i djeteta.
“Škola u cvijetu” predstavlja školu kao prostor radosti i otkrića, gdje priroda preuzima ulogu učitelja. Bekrić stvara živopisnu sliku obrazovnog prostora u kojem sunce otključava vrata, a pčele i ptice postaju učitelji. Glavni motiv pjesme – učenje mirisa svijeta – simbolizira holističko obrazovanje koje nadilazi tradicionalne okvire učenja.
Redoslijed događaja

Homerova Ilijada prikazuje kritične događaje posljednje godine Trojanskog rata kroz četiri ključne faze razvoja radnje.
Prva faza započinje sukobom između Agamemnona i Ahileja u devetoj godini rata. Agamemnon oduzima Ahileju robinju Briseidu, što izaziva Ahilejev bijes i njegovo povlačenje iz borbe. Ovaj osobni sukob dvojice vođa pokreće lavinu događaja koja će odrediti sudbinu obiju vojski.
Druga faza donosi teške gubitke grčkoj strani nakon Ahilejeva povlačenja. Trojanci pod Hektorovim vodstvom potiskuju grčku vojsku sve do njihovih brodova, demonstrirajući koliko je Ahilejevo sudjelovanje bilo ključno za grčku prevlast na bojištu.
Treća faza uvodi tragičnu epizodu s Patroklom koji, noseći Ahilejev oklop, pokušava podići moral grčkoj vojsci. Hektor ubija Patrokla, što radnju usmjerava prema neizbježnom vrhuncu sukoba između dvojice najmoćnijih ratnika.
Četvrta faza kulminira Ahilejevim povratkom u borbu. Vođen osvetom za Patroklovu smrt, Ahilej ubija Hektora te oskvrnjuje njegovo tijelo, demonstrirajući kako osobna osveta nadilazi ratničku čast.
Analiza likova

Analiza likova u poemi “Cigani” Aleksandra Sergejeviča Puškina otkriva složenu mrežu karaktera koji se suprotstavljaju društvenim normama kroz prizmu slobode ciganskog života.
Glavni likovi
Aleko predstavlja centralni lik poeme, mladog plemića koji napušta gradski život u potrazi za slobodom među ciganima. Njegov karakter obilježava duboka unutarnja borba između želje za slobodom i nemogućnosti da se oslobodi okova svoje prošlosti te društvenih konvencija. Zemfira utjelovljuje slobodni ciganski duh, mlada je žena čija priroda ne poznaje granice niti društvene norme. Njezin lik služi kao katalizator dramskog sukoba. Stari Ciganin, Zemfirin otac, predstavlja glas mudrosti i tradicije ciganskog naroda. Njegov lik simbolizira ravnotežu između slobode i odgovornosti, te služi kao moralni kompas pripovijesti.
Sporedni likovi
Mladi Ciganin, Zemfirin novi ljubavnik, pojavljuje se kao ključni sporedni lik koji pokreće završni sukob u poemi. Njegova uloga, iako manje zastupljena, presudna je za razvoj događaja. Pripovijedač se javlja kao neutralni promatrač koji iznosi priču, povremeno dajući vlastite komentare o događajima i likovima. Članovi ciganskog tabora, iako nisu individualno karakterizirani, stvaraju autentičnu pozadinu radnje i predstavljaju kolektivni glas slobode.
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između Aleka i Zemfire predstavlja središnji sukob poeme. Njihova veza počinje strastvenom ljubavlju, ali se pretvara u destruktivni odnos obilježen ljubomorom i nepovjerenjem. Odnos Starog Ciganina prema Aleku razvija se od početnog gostoprimstva do konačnog odbacivanja, pokazujući sudar između ciganskih vrijednosti i gradskog mentaliteta. Zemfirin odnos s mladim Ciganinom služi kao katalizator za tragični rasplet, naglašavajući nemogućnost pomirenja različitih svjetonazora.
Stil i jezik djela
Zbirka pjesama “Grga Čvarak” odlikuje se jedinstvenim stilskim izričajem prilagođenim dječjoj publici. Autor Ratko Zvrko koristi jednostavan jezik i rimovane stihove koji omogućavaju lakše praćenje radnje.
Stilske figure i izražajna sredstva
Dominantne stilske figure u djelu uključuju personifikaciju, onomatopeju i metaforu. Personifikacija oživljava predmete i životinje, dajući im ljudske osobine poput razmišljanja i osjećaja. Zvrko gradi pravilnu rimu (aa bb ili ab ab) kroz cijelo djelo, stvarajući melodičan ritam koji privlači mlade čitatelje. Pjesnik koristi jednostavne rime poput “tuče-vuče” ili “naopačke-mačke” koje potiču dječju maštu i olakšavaju pamćenje stihova.
Narativne tehnike
Pjesnik kombinira pripovjedne elemente s tradicionalnom formom dječje poezije. Svaka pjesma predstavlja zasebnu priču s jasnim zapletom i raspletom. Zvrko koristi tehniku dijaloga između likova za razvoj radnje i karakterizaciju. Pripovjedač često zauzima poziciju dječjeg promatrača, opisujući događaje iz perspektive mladog čitatelja. Pjesme sadrže dinamične scene i žive opise koji održavaju pažnju publike.
Ton i atmosfera
Zvrko stvara vedru i razigrani atmosferu kroz humor i optimističan ton pripovijedanja. Pjesme odišu toplinom i razumijevanjem dječjeg svijeta, bez moraliziranja ili pretjerane didaktičnosti. Autor koristi humoristične situacije i neočekivane obrate koji izazivaju smijeh i radost kod mladih čitatelja. Atmosfera djela prožeta je bezbrižnošću djetinjstva i radoznalošću karakterističnom za dječju dob.
Simbolika i motivi
Pjesnička djela u hrvatskoj lektiri nose duboku simboliku koja stvara višeslojnost značenja kroz pažljivo odabrane motive i alegorije. Svaki element u pjesničkom djelu ima svoju umjetničku funkciju koja nadilazi doslovno značenje.
Simboli u djelu
Simboli u hrvatskoj poeziji grade most između konkretnog i apstraktnog značenja. Škola u Radičevićevoj pjesmi “Đački rastanak” predstavlja simbol mladosti i bezbrižnosti, dok jablan u Dučićevoj poeziji ocrtava ljudske nemire povezane s noći i mjesečinom. Jastuci u Antićevoj pjesmi “Kad bi jastuci progovorili” simboliziraju intimni prostor dječjih tajni i snova. Kroz ove simbole pjesnici izražavaju univerzalne istine o ljudskom iskustvu, pretvarajući svakodnevne predmete u nositelje dubljih značenja.
Motivi
Motivi u pjesničkim djelima stvaraju tematsku strukturu kroz ponavljanje ključnih elemenata. Prirodni motivi poput mora, vjetra i zvijezda često se javljaju kao odraz unutarnjih stanja likova. Društveni motivi uključuju školu, obitelj i prijateljstvo, dok se osobni motivi manifestiraju kroz ljubav, samoću i čežnju. Svaki motiv nosi posebnu težinu u kontekstu djela i doprinosi njegovoj umjetničkoj cjelovitosti.
Alegorija i metafora
Alegorijski elementi u hrvatskoj poeziji prenose složene ideje kroz jednostavne slike. Pjesnici koriste metafore za stvaranje snažnih vizualnih i emocionalnih veza – more postaje simbol života, put predstavlja životno putovanje, a svjetlo označava spoznaju. Kroz alegoriju, apstraktni pojmovi dobivaju opipljiv oblik, omogućujući čitateljima dublje razumijevanje pjesničke poruke kroz poznate slike iz svakodnevnog života.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Pjesnik lektira odražava bogato povijesno nasljeđe hrvatske književnosti kroz pažljivo odabrana djela koja povezuju generacije čitatelja. Epska narodna pjesma “Uroš i Mrnjavčevići” predstavlja značajan primjer književnog stvaralaštva iz 14. stoljeća, smještena u razdoblje raspada srpske srednjovjekovne države nakon smrti cara Dušana. Ova pjesma pripada pretkosovskom ciklusu koji obuhvaća događaje od 12. do 14. stoljeća.
Društveni aspekt lektire očituje se kroz odabir djela prilagođenih različitim dobnim skupinama učenika. Tekstovi su strukturirani prema doživljajno-spoznajnim mogućnostima djece, potičući razvoj:
- Kritičkog mišljenja kroz analizu pjesničkih slika
- Jezičnih kompetencija kroz bogat vokabular
- Empatije kroz razumijevanje različitih perspektiva
Kulturni značaj pjesničke lektire ogleda se u sljedećoj tablici:
Aspekt | Učinak |
---|---|
Očuvanje tradicije | Prenošenje kulturnog nasljeđa |
Jezični razvoj | Bogaćenje hrvatskog standardnog jezika |
Kolektivno pamćenje | Očuvanje povijesnih događaja |
Pjesnička djela u lektiri služe kao most između prošlosti i sadašnjosti, omogućujući učenicima razumijevanje kulturnog identiteta kroz umjetnički izraz. Svaka pjesma donosi jedinstvenu perspektivu određenog povijesnog razdoblja, društvenih vrijednosti i kulturnih obrazaca.
Interpretacija i kritički osvrt
Krležine “Telegrafske basne” predstavljaju jedinstvenu kombinaciju tradicionalne forme i modernog izraza. Kroz četverostihove pjesnik gradi satirični prikaz društva koristeći životinjske likove kao nositelje ljudskih mana. Sažetost izraza stvara efektnu komunikaciju između autora i čitatelja.
Strukturalni elementi djela počivaju na precizno odabranim stilskim sredstvima:
- Humor i ironija prožimaju svaki stih, ublažavajući oštru društvenu kritiku
- Rima i ritam stvaraju melodičnost koja pojačava satirični efekt
- Antropomorfizirani likovi nose univerzalne ljudske osobine
- Dijalog služi kao glavni nositelj humorističnih elemenata
Pjesnik koristi telegrafski stil pisanja koji omogućava brzo i izravno prenošenje poruke. Svaki četverostih funkcionira kao zasebna cjelina s jasnom satiričnom poantom. Krleža vješto balansira između kritike društvenih pojava i umjetničkog izraza, stvarajući djela koja ostaju relevantna kroz različita vremenska razdoblja.
Stilsko sredstvo | Funkcija u djelu |
---|---|
Četverostih | Sažeto prenošenje poruke |
Satira | Kritika društvenih mana |
Antropomorfizacija | Prikaz ljudskih osobina |
Dijalog | Nosilac humorističnih elemenata |
Vlastiti dojam i refleksija
Pjesnička djela u lektiri otvaraju prostor za dublju emocionalnu povezanost s tekstom kroz osobne interpretacije i doživljaje. Učenici razvijaju jedinstvene perspektive analizirajući metafore, simbole i stilske figure u pjesničkim tekstovima.
Matoševe ljubavne pjesme izazivaju snažne emocionalne reakcije kod čitatelja kroz pažljivo odabrane pjesničke slike i suptilne usporedbe. Njegovi stihovi stvaraju intimnu atmosferu koja potiče učenike na razmišljanje o vlastitim iskustvima i osjećajima.
Razredne diskusije omogućuju učenicima dijeljenje različitih interpretacija istog pjesničkog djela. Svaki učenik donosi vlastitu perspektivu temeljenu na osobnom iskustvu, što obogaćuje razumijevanje pjesničkog teksta. Ova razmjena mišljenja potiče razvoj:
- Kritičkog promišljanja o pročitanom
- Emocionalne inteligencije kroz razumijevanje tuđih perspektiva
- Sposobnosti argumentiranog izražavanja vlastitih stavova
- Vještina aktivnog slušanja i uvažavanja različitih mišljenja
Povezivanje pjesničkih motiva s vlastitim životnim situacijama produbljuje razumijevanje djela i stvara trajnije znanje. Učenici lakše pamte i razumiju pjesničke tekstove kad ih mogu povezati s osobnim iskustvima ili emocijama koje su i sami doživjeli.